Guest

Mitä kaikkea ottaa huomioon häiden järjestämisessä? Vinkkejä (yhdistetty)

124 posts in this topic

Apua! Miksi pitäisi tehdä istumajärjestys? Meillä on vieraita about 35 + 10 lasta, enkä ole ajatellut tehdä istumajärjestystä. Varaamme morsiusparia lähimmän pöydän vanhemmille ja kaikki muut saavat istua missä haluavat. Tila on pienehkö (sopiva tuolla väkimäärälle). Onko todella joku syy istumajärjestyksen pakollisuuteen...

Edited by Ikkunarinsessa

Apua! Miksi pitäisi tehdä istumajärjestys? Meillä on vieraita about 35 + 10 lasta, enkä ole ajatellut tehdä istumajärjestystä. Varaamme morsiusparia lähimmän pöydän vanhemmille ja kaikki muut saavat istua missä haluavat. Tila on pienehkö (sopiva tuolla väkimäärälle). Onko todella joku syy istumajärjestyksen pakollisuuteen...

No jos varaatte yhden pöydän tietyille ihmisille, teillä *on* istumajärjestys.

- :girl_mad: "oikeasti uskovaisten"? Miten kukaan voi sanoa mikä uskonto on oikeampi kuin joku toinen ja kukaan olisi oikeasti uskovaisempi kuin joku muu? Minusta uskonto on jokaisen oma henkilökohtainen asia, eikä kuulu kenellekään jos alttarilla seisookin vain tunnelman takia tai siksi että tuleva puoliso niin tahtoo.

Menisitkö naimisiin synagogassa tai moskeijassa vain, koska sattuisit pitämään ko. paikan ilmapiiristä/tunnelmasta/sisustuksesta? Kirkko on uskonnollinen tila ja kirkkovihkiminen on uskonnollinen seremonia, jossa otat Jumalan osaksi avioliittoasi. Jos et usko Jumalaan, et kuulu papin eteen häissäsi.

Ei kukaan tässä ole siitä väittelemässä, mikä uskonto on oikea kenellekin tai ylipäätään absoluuttisen oikeassa, peräänkuulutin vain hiukan etukäteispohdintaa asiassa. Ateisti ei kuulu morsiameksi kirkkohäihin.

Se, miksi seisoo alttarilla todellakin kuuluu muillekin kuin siinä seisovalle - papille, puolisolle (ja Jumalalle, jos sellaiseen sattuu uskomaan).

Olen muutamasta kohdasta kyllä täysin eri mieltä. :girl_mad:

-Tähän lisäisin, että pidä mielessä, elämä jatkuu häiden jälkeen. Toki kannattaa pitää velvollisuusvieraiden määrä mahd. pienenä, mutta on aivan älytöntä aiheuttaa pahennusta ja vihamielisyyttä jättämällä kutsumatta joku läheinen, josta ei nyt niin paljon välitä (esim. veljen vaimo tai vastaava) ja jonka mielellään jättäisi kutsumatta.

- :girl_mad: "oikeasti uskovaisten"? Miten kukaan voi sanoa mikä uskonto on oikeampi kuin joku toinen ja kukaan olisi oikeasti uskovaisempi kuin joku muu? Minusta uskonto on jokaisen oma henkilökohtainen asia, eikä kuulu kenellekään jos alttarilla seisookin vain tunnelman takia tai siksi että tuleva puoliso niin tahtoo.

-Mielummin: olet minkä kokoinen tahansa, pukeudu oikean kokoisiin ja tilaisuuteen sopiviin vaatteisiin. :girl_wink: Eihän nyt oikeasti voi olettaa, että ylipainoisten pitäisi pukeutua koko vartalon peittäviin kaapuihin, vain siksi että heillä elopainoa on enemmän kuin joillain toisilla...

Tinakeiju: tulet tajuamaan monta asiaa oikeasti vasta häiden jälkeen. Ei tarvitse ottaa kaikkea niin kirjaimellisesti. Tuossa ekassa kohdassa varmaankin tarkoitettiin sellaisia kaukaisempia tuttuja ja sukulaisia, joita ei edes kunnolla tunne tai joiden kanssa tulee huonosti toimeen. Eivät sellaiset ihmiset edes HALUA oikeasti tulla häihisi. Moni kutsuu nämä toivoen, etteivät tule - jotkut sitten ilmestyvät kuitenkin emes ilmaisen ruuan houkuttelemina jäykistämään tunnelmaa. Pariskunnasta ei tietenkään voi kutsua vain toista, älä nyt tahallasi ymmärrä vinoon kaikkea, mitä tuossa ekassa viestissä oli.

Uskonnosta: minustakaan uskonnottomat sulhaset tai morsiamet eivät kuulu kirkkoon. Tällä foorumilla aikaa sitten joku kyseli onko mahdollista mennä naimisiin kirkossa karsien seremoniasta kaikki uskonnolliset elementit. Ei tietenkään ole! Jokaisen kirkossa naimisiin menevän pitäisi kerran ajatuksella lukea vihkikaava läpi ja ymmärtäen siinä vannovansa kymmenien ihmisten edessä juridisen valan pohtia, onko se luterilainen seremonia todella oman vakaumuksen mukainen. Olen itse uskossa ja minua loukkaavat nämä parit, jotka hymyilevät vilpillisesti papin ja seurakunnan edessä vain, koska tykkäävät kirkosta rakennuksena. Se on mielestäni jos ei Jumalan- niin ainakin seurakuntalaistenpilkkaamista.

Pukeutumisesta: alkuperäinen kirjoittaja olisi ehkä voinut olla hieman diplomaattisempi, mutta ajatuksena varmasti oli suositella jokaisen huomioivan pukeutumisessaan oman vartalotyyppinsä. Tukeva nainen tarvitsee hyvän korsetin. On paljon kauniita ja edustavia asuja isommille morsiamille, jotka eivät suinkaan ole säkkejä, mutta jotka eivät korosta niitä ylimääräisiä makkaroita tai isoja rintoja.

Palstalla on jo olemassa keskustelu siitä mitä jo rouviintuneet tekisivät toisin:

Lisäksi omat ketjunsa on istumajärjestyksestä ja sen tarpeellisuudesta/tarpeettomuudesta, vieraiden kutsumisesta, alkoholin määrästä ja siitä, keiden pitäisi ja ei pitäisi mennä kirkossa naimisiin. Löytyy asiaa sivuavien pääotsakkeiden alta. muoks: ja sulhasten osallistumisesta järjestelyihin. Sekä tietysti kaasojen ja muiden "avustajien" roolista ja tehtävistä.

(Aloitusviestissä ei siis oikeastaan ollut mitään,mistä täällä ei olisi jo keskusteltu ;))

Edited by Lainie

Lainieta kompaten, että tälläinen keskustelu löytyykin jo tuolta toiselta osastolta. Joten suljetaan tämä pois

4 kk häihin ja tehtynä on..

* Kaasot ja bestaman pyydetty

* Budjetti laadittu

* Vieraslista tehty

* Puvun korjailuun aika varattu ompelimosta

* Hääkakut varattu

* Kirkko varattu + varmistettu

* Juhlapaikka varattu

* Pitopalvelu varattu

* Parturi + meikki varattu

* Studiokuvaus varattu + varausmaksu maksettu

* Hääkarkkirasiat tehty

* Bändi varattu

* Morsiamen puku ostettu + kengät

* Sulhasen puku ostettu

* Kutsukortit tilattu

Edited by millamilla

Mun mielestä tässä on aika hyvä lista kaikesta muistettavasta. Itse olen sitä noudattanut :)

Häihin aikaa hieman alle 4 kuukautta, ja tehtynä seuraavat hommat:

- Budjettia mietitty (tosin paisuu vaan koko ajan)

- Vieraslista laadittu

- Kaasot, bestman & seremoniamestari pyydetty

- Kirkko varattu

- Juhlapaikka varattuna & ruuat tulee samasta paikasta

- Kampaaja ja meikkaaja varattu

- Menu suunniteltu

- Valokuvaaja varattu

- Karkkibuffettia suunniteltu

- Pöytäkukat & kimppu mietitty

- Bändi varattu

- Morsiamen puku valmisteilla (teetetään ompelijalla)

- Kutsukorttipohjat ostettu, kutsut suunniteltu

- Juhlapaikan koristelua suunniteltu

- Ohjelmaa suunniteltu kuulemma (kaasot hoitaa)

- Sormussuunnitteluaika sepän kanssa sovittu

- Tarjouksia kuljetuksesta pyydetty

- Hääsviitti varattu

Siinä kai kaikki.. Paljon tehtynä, mutta vielä paljon tekemättäkin! :girl_smile:

.

Edited by emea

Meillä ei ollut 4 kk ennen häitä tehtynä vielä mitään, sillä oli vasta juuri sovittu hääpäivä. Tosin meillä olikin häät helmikuussa, joten ei ollut sesonkiaika. Kaikki saatiin hyvin tehtyä neljässä kuukaudessa ja varattua pitopalvelut sun muut. Ja eihän siinä loppujen lopuksi niiiin hirveästi tekemistä ole, jos ei rupea itse tekemään ruokia eikä ala vetää koristelua ja muuta näpertelyjä ihan överiksi.

Meillä suurin osa noista luettelemista asioistasi tehty. Vielä on hankkimatta morsiusneidolle (pikkusiskolleni 4v) puku sekä morsius pojalle (miehen pikkuvejelle 4v) asut. Ne kun saadaan hankittua vielä niin alkaa olla jo aika hyvässä mallissa asiat.

Meillä mennään tässä vaiheessa:

+Puku suunniteltu, kangas hankittu, ompelija tiedossa

+Kengät löytyi

+Sulhaselle puku hankittu

+Juhlapaikka varattu

+Maistraatin henkikirjoittaja varattu

+Kaaso & bestman olemassa

+Kampaus ja meikki varattu

+Catering varattu

+Ruokalista tehty

+Vieraslista tehty

+Koristeet suunniteltu

+Lautasliinat + servetit hankittu

+Vieraskirja hankittu

+Ohjelmaa suunniteltu vähän alustavasti

Nämä pitäisi vielä:

-Muutamia koristehankintoja kirppiksiltä, tiedossa ahkeraa kiertelyä

-Odotan askartelutarvikkeita kutsukortteja varten

-Esteettömyystodistukset

-Sulhasen kengät

Siinä kai ne alkaa sitten olemaankin..

Jaetaanpa hyviä vinkkejä ja ideoita, jotka helpottivat häävalmisteluja!

Omat hääni ovat vasta ensi kesänä, mutta häävalmistelut ovat jo täydessä käynnissä. Mikään ei tällä hetkellä ole hauskempaa kuin omien häiden suunnittelu!

Yksi idea, joka ainakin minua helpottaa, on hääosoitekirja. Eli perustin uuden osoitekirjan, johon kerään jo tässä vaiheessa kaikkien kutsuttavien osoitteet, ettei sitten kutsujen lähettelyvaiheessa tarvitse alkaa tiedustella niitä tekstiviestitse. Olen myös jakanut jokaisen sivun sarakkeisiin, joihin sitten merkitsen ruksit, kun ko. henkilöille on lähtenyt kutsu, kun olen saanut heiltä vastauspyynnön sekä viimeisen sarakkeen ruksaan siinä vaiheessa häiden jälkeen, kun heille on lähtenyt kiitoskortti. Minulla on taipumusta erinäisten lappujen hukkaamiseen ja muutenkin epäorganisoituun käytökseen, ja toivonkin hääosoitekirjani ehkäisevän tätä.

Tsemppiä kaikille hääjärjestelyihin!

Taidanpa itekki napata tuollaisen osoite-kirjan käyttöön!

Mulla yks vinkki, mikä ainakin meillä on auttanut(häät ens kesänä) :

Kun olen jo ostanut kirparin kautta _paljon_ koristeita, askarrellut kortteja jne, niin nappasin KELAlta saadun laatikon (Missä oli siis kaikki vaavi-kamat) käyttöön, ja säilytän siellä kaikkia keskeneräisiä projekteja, ja sitten kun esim. kaikki kortit on valmiit, siirrän ne kaappiin (minkä tyhjensin hääkamaa varten).

Siis pointti nyt oli se, että ei säilytä samassa paikassa valmiita ja keskeneräisiä juttuja, koska niinhän se on, että juuri se mitä tarttee, on sitten takimmaisena/pohjimmaisena! :girl_haha: Itsellä ainakin helpottanut askarteluja ym. :)

Joo, hyvä! Osoitekirja ja ruksit käy miun järjestelmällisyydellekkin! :)

Me todennäköisesti päästään koristelemaan juhlapaikka vasta hääpäivän aamuna, mikä on aiheuttanut vähän ahdistusta. Olen täältä foorumista joltakin osastolta saanut kullan arvoisen vinkin nopeuttamaan koristelua. Eli, pakkaan kotona jo valmiiksi omiin pieniin pusseihin kaikki nimikyltit per pöytä. Sitten laitan kaikki tiettyyn pöytään tulevat koristeet (ohjelmalehtiset, menut, hääkarkit, pöytänumerot, nimikylttipussit yms.) omaan pahvilaatikkoonsa. Pahvilaatikon päälle vaan pöydän numero, ja koristelu käy hetkessä! Ainakin mun suunnitelmissani :girl_wink:

Heips kaikille.

Eli ihan tälläistä hölmöä juttua kyselen, kun oma pää ei sano, olenko unohtanut jonkun asian mikä pitäisi hoitaa/järjestää??

Paikka varattu

Kirkko varattu

Ruokalista tehty

Musiikki tilattu

Koristeet hankinnassa

Vieraslista tehty

Kortit/ohjelma/menut vaiheessa

Asusteet etsinnässä minulle, miehelle ja pojalle ( ei pukuja, ainoastaan kengät on tiedossa =) )

Sormukset (en tiedä hankitaanko uusia, juuri sain vuosipäivänä uuden timanttisormuksen =) )

Mitä puuttuu???

- huomenlahjaa en ole edes ajatellut

- esteet tutkitaan joulukuussa

Vinkkejä otetaan vastaan =)

*Maria*

Googlaamalla "häiden tehtävälista" tai "häiden muislista", löytyy paljon erilaisia listoja, mitä pitäisi muistaa ennen häitä. Yritin löytää linkin, josta löysin itselleni sopivimman muistilistan tarpeisiini, mutta en nyt löytänyt. :girl_mad:

Kuiteskin tulostin ja se on nyt jo muutaman tovin jo ollut jääkaapin ovessa muistuttamassa asiosta. Ja parasta ehkä, että jo nyt on päässyt raakkaa yli asioita, jotka on jo tehty ja hoidettu. :grin:

Googlaamalla "häiden tehtävälista" tai "häiden muislista", löytyy paljon erilaisia listoja, mitä pitäisi muistaa ennen häitä. Yritin löytää linkin, josta löysin itselleni sopivimman muistilistan tarpeisiini, mutta en nyt löytänyt. :girl_mad:

Kuiteskin tulostin ja se on nyt jo muutaman tovin jo ollut jääkaapin ovessa muistuttamassa asiosta. Ja parasta ehkä, että jo nyt on päässyt raakkaa yli asioita, jotka on jo tehty ja hoidettu. :grin:

Olen nähnyt noita listoja, ja olen yrittänyt löytää "sopivaa" listaa meidän tarkoituksiin, en vain ole löytänyt =)

*Maria*

Tässä muutama juttu mitä tuli äkikseltään mieleen:

Kukat, esim. morsiuskimppu ja vieheet? Kampaaja ja meikkaaja? Valokuvaaja mahdollisesti? Hotelli hääyöksi (ellette vietä yötä kotona) ja häämatka? :girl_smile:

Tässä muutama juttu mitä tuli äkikseltään mieleen:

Kukat, esim. morsiuskimppu ja vieheet? Kampaaja ja meikkaaja? Valokuvaaja mahdollisesti? Hotelli hääyöksi (ellette vietä yötä kotona) ja häämatka? :girl_smile:

Heips,

Kukat oletettavasti tekee anoppi, kukka-alan ammattilainen, vielä en vain voi kertoa koska tieto menee kaikille kutsujen muodossa =), hääsviitti tulee juhlapaikan mukana, valokuvaaja siskoni hoitaa kuvauksen (kai) =) häämatka toteutetaan vasta vuoden päästä, kohdekin jo katsottu =)

*Maria*

Tiedättekö jo millä kuljette hääpäivänä paikasta toiseen?

Tiedättekö jo millä kuljette hääpäivänä paikasta toiseen?

Terve,

Auto on valkattu ystävän isän auto, mutta vielä keskustellaan vara-autosta =)

*Maria*

Itselläni on hieman tätä osoitekirjaa vastaava metodi käytössä sähköisenä excel-taulukossa. Tiedosto sisältää viisi sivua, joten saan kaiken mukavasti pysymään kasassa ja helppo muokkaillakin. Sivuilla 1 ja 2 löytyy budjetit sekä hääjuhlaan että kavereille järkättäviin "hääbileisiin". Excel kiltisti laskee koko ajan muuttuvillakin arvoilla sen hetken budjetin, toteutuneet menot ja vielä näiden erotuksen (ollaanko kulutettu liikaa vai saatu lisää joustovaraa). Sivut 3 ja 4 vieraslistat molempiin juhliin sisältäen osoitetiedot ja ilmottautuneille allergioiden ja erikoisruokavalioiden listauksen. Oon vielä lisännyt sinne sarakkeet, minkä kautta tulee suoraan tiedot, montako aikuista ja montako lasta on tulossa. Ja tietysti budjetti laskee koko ajan sitä, montako vierasta on tulossa niin kuinka muuttuu ruokailun hinta :girl_wink: Viimeisenä oli vielä hetken aikaa juhlapaikkojen tietoja, joihin kirjasin ylös etäisyyksiä kirkolle ja osoitteet yms. Siihen sai mukavasti ylös kun oli tarjouspyynnön lähettänyt ja saadun tarjouksen hinnan. Ja tietysti wordistä löytyy massiivinen tiedosto, johon kirjaan kaikki suunnitelmat aiheittain, vähän kuten täällä foorumillakin on jaoteltuna. Kuinka niin tietää, että opiskelen insinööriksi? :rolleyes::D Pohja ecxelille löytyy kiinnostuneille täältä *klik* (menee mikkisoftan sivuille). Tuosta itse lähdin kasvattamaan vähän joka suuntaan, mutta toimii kyllä tuollaisenakin, jos ei halua kaikkea pitää ecxel-taulukossa.

Tuota laatikkojärjestelyä en olekaan tajunnut vielä ottaa käyttöön. Meille ei paljoa askarteluja tule, mutta sinne saisi aina kootusti kaikki häätavarat sekä loppuset ja lappuset, ilman että pyörivät pitkin kämppää yksi siellä toinen täällä.