Guest

Mitä kaikkea ottaa huomioon häiden järjestämisessä? Vinkkejä (yhdistetty)

124 posts in this topic

Kuinka hyvissä ajoin kannattaa kirkko ja juhlapaikka varata? Häihin vielä hitusen päälle kaksi vuotta, joten vielä ei ole kiire. Olisi silti hyvä tietää että koska ei ole liian aikaista?

Itse ainakin ajattelin tuossa kesällä viimeistään varailla juhlapaikkaa ja kirkkoa, koska haluan juuri tietyn päivän kesälle 2014 sekä myös tietyn juhlapaikan että kirkon. Mieluummin liian ajoissa, kuin liian myöhään! Täältä olen lukenut, että jossain suosituissa paikoissa saattaa olla 1½ vuotta aiemminkin jo esim. heinä- ja elokuun lauantait varattuina.

Häät lähestyvät, ja ahdistaa, että olen unohtanut jotakin tärkeää. Tunnun miettiväni hääjuttuja ihan unissanikin. Yhtenä aamuna herätessäni ensimmäisenä ajatuksenani olivat lautasliinat yöruokaa varten. Olin hankkinut lautasliinat hääpäivällistä ja kahvitusta varten, mutta unohtanut kokonaan, että myös yöruokaa varten tarvitaan tietystikin lautasliinat. Onko teillä muilla tullut yhtäkkiä mieleen joku asia, jota ette olleet tulleet ajatelleeksikaan? Tuliko hoitamaton asia mieleen unessa vai saitteko vinkin kaverilta tai vaikkapa täältä foorumista? Jaetaan täällä muillekin morsiammille asioita, jotka helposti voivat unohtua!

Kun olin kaasona ystäväni häissä, huomasimme yhtäkkiä juhlapaikalla että valokuvaajalle ei ollut pöydässä paikkaa ollenkaan! :o Ja paikat oli laskettu juuri tasan!

Ei käynyt mieleenkään että hänkin syö ja juo kahvia.. noloa!

ONNEKSI, eräs mieshenkilö ei ollut tullut paikalle ja valokuvaaja oli samanniminen kuin hän :girl_haha: Eli katsoi paikan olleen hänen ja me huokaisimme helpotuksesta, heh!

Edited by elo2013

Meillä oli unohtunut, että bestman vaimokkeineen ovat myös meidän kaveriporukkaa. Laitetaan siis kavereiden kutsuihin mukaan yksi ylimääräinen osa, enkä ollu tajunnut, että bestmanin kutsuun pitäisi muistaa se sama, koska oli vieraslistassa merkattu erikseen bestmaniksi. Eli vieraslistan jaottelussa voi joskus käydä kömmähdyksiä :)

Kun laskeskelen kaikkien tarvittavien tavaroiden, astioiden yms. määriä, huomaan jatkuvasti unohtaneeni laskuista sulhasen ja itseni. Ja tosiaankin, hyvä pointti se valokuvaaja!

Todellakin, ja aina juuri kun on saamassa unenpäästä kiinni, muistuu mieleen jotain äärimmäisen tärkeää! Mm. tässä eräänä iltana hokasin sängyssä, että vieläkään ei ole hääkakun koristetta tilattu/päätetty... :girl_mad: Ei ihme että on stressiä, niin paljon muistettavaa ja niin vähän aikaa... :girl_haha:

Meillä häät elokuussa 2013

- Ensimmäisenä päätettiin päivä

- Surffailtiin netissä ja täällä foorumilla ja kateltiin vinkkejä juhlapaikoista

- Tehtiin budjetti

- Päätettiin kirkko ja juhlapaikka

Ja nyt onkin sitten hommat tyssänny. Kirkko voidaan varata vasta vuotta aikasemmin, en tiiä yhtään et miten tuon juhlapaikan kanssa pitäs menetellä - pitäskö se silti varata etukäteen, ja mitä jos ei sit saadakkaan kirkkoa sille päivälle... Sama pitopalvelun kanssa, meillä on vielä häät sesonkiaikana :/ En oikein tiiä et mitä tässä nyt osais, vois ja viittis tehä ennen ku saadaan päivämäärät lyötyä lukkoon :S Kellään vinkkejä, mitä juttuja kannattaa tehä näinkin hyvissäajoin (reilu vuosi siis häihin)?

^ Kyllä me varattiin juhlapaikka jo ennen kirkkoa, sillä juhlapaikat varataan yleisestikin niin ajoissa. Muuten emme varmaan olisi saaneet nykyistä juhlapaikkaa, sillä mekin saimme varata kirkon vasta vuotta aiemmin. Joten suosittelen kyllä tekemään muita varauksia jo valmiiksi, kyllä sitä aina jonkun kirkon ja vihkiajan saa. ^_^

Ihan hirveesti kaikkea mitä voi jo tehdä tuossa vaiheessa!

Vaikkei vielä lopullisesti varaisikaan, niin ainakin tarjouspyyntöjä kannattaa jo lähetellä ja kartoittaa eri vaihtoehtoja. Toki niitä voi varaillakin; kuten edellisessä viestissäkin oli, niin juhlapaikat ovat varatumpia kuin kirkot. :)

Tarjouspyyntöjä/varailuja ainakin näistä:

- juhlapaikka

- pitopalvelu

- valokuvaaja

- bändi/musalaitteet

- hääauto

Ja kaikkea muuta yleistä suunnittelua ja shoppailua voi tehdä vaikka kuinka aikaisin. Tässä ainakin jotain listaa:

- koristelut

- kukat

- hääpuku

- sormus

- kaasot + bestmanit

- vieraslista

- musiikki (sekä hääjuhlassa että kirkossa)

- ohjelma

- ruoka + juoma

- kampaaja + meikkaaja

- häämatka

- hääyö

Vaikkei juhlapaikka tai päivämäärä olisi vielä lyöty lukkoon, niin vähintäänkin suunnittelua ja valmistelevaa työtä pystyy näiden osalta jo tekemään. :)

Itsellä 2 kk häihin ja kaikki suunniteltu jo valmiiksi ja valtaosa noista etukäteen tehtävistä hommista jo konkreettisesti tehtykin. Helpottaa huomattavasti viimeisten viikkojen hulinaa, kun jo etukäteen on suurin osa tehtynä. Toki kaikkea ei voi tehdä esim. ennen kuin vierasmäärä varmistuu tms - mutta aika paljon kuitenkin!

Kyllä kai se juhlapaikka kannattaa varata heti kuin vain mahdollista. Kirkossa kun on kuitenkin useampi kellonaika, kun voi vihkitoimituksen suorittaa, mutta juhlapaikkaa ei voi jakaa muiden juhlien kanssa. Ja jos kirkosta on sanottu, että vain vuosi aikaisemmin voi varata, niin luulisi silloin vuosi aikaisemmin löytyvän vielä vapaata, koska kenelle ne olisi menneet?

Meillä myös häät 2014, ja aika paljon on jo suunniteltu. Mitään ei oo vaan vielä tehty, mutta eipä tässä kiirettä :)

Me aloitettiin reilu puoli vuotta etukäteen järjestelyt, ja paljoa aiemmin ei tarvitsekaan talvihäiden järjestelyissä aloittaa - kirkkoa ja juhlapaikkaa löytyy siihen vuodenaikaan. Heinä- ja elokuu ovatkin sitten asia erikseen...

Asiat tehtiin tässä järjestyksessä (ei aina kovinkaan looginen, mutta kun inspiraatio iskee...)

- Kutsukorttipohjat hommattu (oltiin muutenkin tiimarissa)

- Vieraslista tehty

- Kirkko varattu

- Juhlapaikka varattu, ruuat hoituvat samasta paikasta

- Alustava budjetti tehty

- Kaasot ja bestmanit pyydetty

- Vihkisormus hankittu

- Sulhasen puku ostettu

- Korut ostettu (löytyi sattumalta ihanat <3)

- Plaseerauskorttien ainekset hankittu

Jäljellä vielä:

- PUKU! ^_^:-X

- asusteet, sukkanauhat, korsetit yms.

- meikin ja kampauksen varaus

- suurin osa askarteluista

- mahdollisesti valokuvaajan varaus

- kukat

- muut koristelut

- musiikin suunnittelu, kirkossa ja juhlassa (bändi? dj?)

- hääjuhlan kulku, tarkempi ohjelma

Kyllähän tässä työsarkaa riittää ja tuohon päälle tulee vielä noin miljoona muuta pikkuasiaa jotka hoidetaan sitten lähempänä. Mutta ihanaahan tämä järjestely on, ei sitä muuten jaksaisi tehdä :P

Sen voin nyt ainakin sanoa että varatkaa kirkko ajoissa, itse huomasin juuri että haluamamme kirkon varausaika meni umpeen pari viikkoa sitten, olen koko ajan kuvitellut, että niitä aletaan varailemaan vuotta aiemmin. Häihimme on siis vuosi ja muutama kuukausi. Nyt nieleskelen kyyneliä täällä ja yritän miettiä jotain muuta paikkaa, mutta ei ole toista sen veroista, olin jo kuvitellut meidät sinne kirkon käytävälle :(

Meillä on hääpäivään vuosi aikaa ja tässä vaiheessa ainoastaan kirkko on varattu. Juhlapaikkoja ollaan nyt katsottu ja pitäisi käydä muutamaa vaihtoehtoa katsomassa ihan lähiaikoina.

Seuraavia asioita on jo mietitty:

-budjetti

- ruoat

- musiikki

- teemavärit

- kutsut

Teen itse (tai ainakin tällä hetkellä olen sitä mieltä.. )

- meikki ja hiukset

- kukat

Nyt kun vaan malttais odottaa vuoden, että pääsee nauttimaan omista häistä :-X

Hääpaikan kanssa kanssa ollaan sentään oltu ajoissa liikkeellä ja saatiinkiin se mikä haluttiin ja vieläpä oikea päiväkin :D Nyt on jo ainakin täällä Helsingissä päin monessa paikassa kesän 2013 viikonloput varattu.. Nyt kun olen yön yli tuota kirkkoasiaa surkutellut, niin olen tullut siihen tulokseen, että oikeastaan vihkiminen meren rannalla ei olisikaan pöllömpi ajatus. Jos vaan saisi tilattua hyvän sään :D Mitään muita asioita ei olla kyllä tilattu, ostettu tai varattu, paniikki saattaa iskeä! Onneksi sentään kaaso on valittu ja kovin innoissaan on hän <3

Meillä häät 2013 loppuvuonna ja suurimmat "hankinnat" jo tehty. Suurinpiirtein tässä järjestyksessä:

- Kaasot ja bestmanit pyydetty ja lupautuneet

- Juhlapaikka varattu

- Vihkikirkko ja vihkiaika varattu

- Dokumentaarinen valokuvaus varattu

- Bändi varattu

- Hotelli varattu morsiamelle ja kaasoille häitä edeltäväksi yöksi, sekä hääyöksi tuoreelle avioparille

- Kutsukorttien ja menu- ja ohjelmien suunnittelija varattu

- Teemavärit juhlalle valittu

Oikeastaan mitään konkreettista tavaraa ei ole vielä hankittu, mutta pikkuhiljaa.. aikaa kuitenkin meillä vielä 1,5 v. :)

No, päivitetääs taas :) Nyt on päästy kunnolla vauhtiin ja kirkko, juhlapaikka ja pitopalvelu varattu. Ensi viikolla alkaa THE puvun metsästys! Ihan mahtavaa kun pääsee jo kunnolla hössöttämään häistä :D

Meillä on häihin aikaa 8kk ja mä olen sovittanut hääpukua, tehnyt vieraslistan, suunnitellut kutsuihin tekstit, maistraattiin soittanut (se tarvii varata vasta 2kk ennen), juhlapaikkalle soittanut (sekin tarvii varata vasta 2kk ennen). Meillä talvihäät ja muutenkin aika pienimuotoiset eli kauheasti ei tarvitse etukäteen suunnitella. Seiraavaksi olisi sormukset, mun kampaaja, kukkaset ja kutsujen teko.

Meillä häihin melko tarkkaan vuosi, ja kaikenlaisia pikkujuttuja on tehty (kutsut lähes valmiina, soittolistat valmiina, juhlaohjesääntö kirjoitettuna) mutta juhlapaikka on vielä mietinnän alla. Kirkkoakaan ei ole varattu.

Sen verran pienessä kylässä järjestetään häät, että kirkon varmaankin saa, vaikka ei vielä varaisikaan.

Juhlapaikka varattiin ensin, kesäkuun alussa. Nyt olemme pyytäneet pitopalveluilta tarjouksia. Tuntuu, että kaikki aloittavat suunnittelut todella ajoissa. Ilmeisesti täällä Helsingissä pitääkin aktivoitua jo nyt, vaikka se vähän aikaiselta tuntuukin. Häämme ovat syyskuussa 2013.

Suosittelen lueskelemaan netistä löytyviä listauksia häävalmisteluista. Niitä yhdistäen ja omia juttuja lisäillen pääsee jo pitkälle. Itsellä oli koko ajan joku lista minkä mukaan menin. Toiseksi viimeisenä iltana listoja oli 3 erilaista :D Hyvin meni ja mitään ei unohtunut!

Lisäänpä tähän sen, että olimme em morsiamen kanssa meikissä ja kampauksessa hääpäivänä. Kello oli noin 12.45( vihkiminen 15 ) kun huomasin yhtäkkiä että kukat hakematta! :girl_impossible:

Oli hieman hektinen se aamupäivä niin se pääsi aivan unohtumaan! Äkkiä soittaa bestmanille että kiiruhtaa kukkakauppaan joka menee kiinni klo:13.00.. Saatiin kukat onneksi eikä mitään muuta sitten unhodettukaan :D

Edited by elo2013

Kun olin kaasona ystäväni häissä, huomasimme yhtäkkiä juhlapaikalla että valokuvaajalle ei ollut pöydässä paikkaa ollenkaan! :o Ja paikat oli laskettu juuri tasan!

Ei käynyt mieleenkään että hänkin syö ja juo kahvia.. noloa!

ONNEKSI, eräs mieshenkilö ei ollut tullut paikalle ja valokuvaaja oli samanniminen kuin hän :girl_haha: Eli katsoi paikan olleen hänen ja me huokaisimme helpotuksesta, heh!

Teillä kävi kyllä hyvä säkä! Kuinka näin hyvin voi edes loppujen lopuksi mennä, että on vielä samanniminen, heh :grin:

Tää onkin hyvä foorumi, tänne tuun kurkkimaan aina, kun on semmonen olo, et jotain unohtu! :D Vaikka mä oon kaikki kirjottanu paperille, niin silti aina jopa siinä kirjotusvaiheessa jotain unohtuu :o kamalia nää häät ku nii paljon muistettavaa! ;)

Tuttavani häissä sulhanen hoiti bestmanin kanssa hääpäivän aamuna kaikki hänelle nakitetut asian. N. tuntia ennen oli kaikki ok, ja äijät kurvasivat terassille nauttimaan huurteista. Kunnes joku muisti, että morsiammen pojat piti hakea ennen kirkkoa... Meinasi siis puolet morsiuslapsista jäädä pois.

Eli: sulhaselle kirjallinen, mieluiten vielä puhelimeen muistuksineen to do-lista. Ettei käy hassusti.

Pitääkö valokuvaajalle kustantaa myös ruoat ja varata istumapaikka? Mulle toi kyl tuli täysin yllätyksenä, eikös ammattilainen hoida itse omat ruokailunsa?