Jump to content
Naimisiin.info

Mielipiteitä menustamme (kyselyketju)


visi

Recommended Posts

Talvihäihin häämenua mietin. Juhlat ovat uudenvuodenpäivänä eli 1.1.2011. Olemme jo käyneet maistraatissa ja pidämme siis vain juhlat, joten päiväkään ei ole niin pitkä.

En halua lämmintä ruokaa ollenkaan, koska tosiaan juhlatkin alkavat vasta joskus klo 16, joten monet ovat jo syöneetkin. Tässä on jotain, mitä on juhliin mietitty:

Tonnikalasalaattia

Vihersalaattia

Kanasalaatti

Lihapullat

Karjalanpiirakoita ja munavoita

tummaa leipää

vaaleaa leipää

ja juomaksi maito, vesi ja kotikalja.

sitten olisi kakkukahvit, joissa kahvi, mehu, vesi

ja syötäväksi kakku, keksejä ja mahdollisesti pullaa/piirakkaa.

Mitä mieltä olette? vieraita tulee 80-120.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ai niin, ja ajattelimme illalla pitää baaria, eli lähetämme kutsujen mukana pari "juomalippua", joilla voi hakea juhlapaikalla olevasta "paarista" drinkkejä. eli drinkit ovat heille ilmaisia ja baari itse järjestämä.

Näin saamme juomisen pysymään kurissa, koska emme mitään kännihäitä halua, mutta vähän jotain kivaa kuitenkin.

Link to comment
Share on other sites

Tuo menu riippuu tietysti siitä minkätyyppisiä juhlia olette ajatelleet - rentoja ja mutkattomia vai vähän juhlavampia. Uusivuosi on juhlana minun mielestäni ehkä hieman arvokkaampi kuin vaikka vappu - siinä on jotain sellaista keskitalven glamouria - ja siksi menu voisi olla vaikka juhlavampikin. Suosittelen myös harkitsemaan laittamaan jotain makeampaa juomaa tarjolle, ihan siksi että montaa vierasta saattaa janottaa edellispäivän pippalointi. Aiotteko tehdä itse tarjottavat? Minusta esim. lämminsavulohi remoulade- tms. kastikkeen kanssa ja marinoitu paahtopaisti piparjuuritahnan kera voisi tuoda mukavaa lisää menuun. Nämä on myös helppo toteuttaa jos tekee ruoat itse ja ne sopisivat tuon ehdottamasi menun kanssa. Vihersalaatin kera voisi tarjota fetajuustoa ja uunissa puolikuivattuja minitomaatinpuolikkaita, jotka on marinoitu yrttiöljyssä (näitä on tosi helppo tehdä itse isokin määrä). Pestossa marinoidut minimozzarellat on myös kivoja ja nopeatekoisia lisukkeita. Lihapullat on minusta aika arkista ruokaa, tai olen kyllä itsekin tarjoillut monissa kotibileissä mutta en ehkä häihini olisi halunnut. Mutta sehän tosiaan riippuu ihan siitä mistä itse tykkää ja millaisia juhlia kaavailee.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

Aika samanlaista menua suunnittelen itsekkin omiin häihin, jotka on kevättalvella, ihan huhtikuun alussa. MEillä myös vastaanotto vähän myöhemmin, eli ei ole tarkoitus mitään raskasta ruokaa tarjota. Eli meillä menu suurinpiirtein näin:

Lihapullia ja nakkeja

graavilohta

Perunasalaattia

Kanacaesar salaatti, johon lisäksi erilleen fetaa, tomaattia ja sipulia

Jonkinlainen makarooni kinkkusalaatti

Patonkia ja levitettä

Ja sitte tietty kahvit, kakku, jotain keksejä ja suklaakonvehteja.

Eli tällaisella menulla mennään. Meillä saavat kans kaikki 2 drinkkilippua, meillä vastaanotto on kyllä anniskelupaikassa ja lisäksi ostetaan valmiiksi joku booli, jonka tekevät ja kaikki saa ottaa siitä + tietty kuoharit alkuun.

Eli ihan hyvältä minusta näytti sinun menusi. =)

Link to comment
Share on other sites

Ja lisäykseksi vielä et meillä vieraita vaan n 35 ja tosiaan drinkkilipuilla tarkoitus et saavat ruokailujuomat, eli sillä saa olutta, siideriä, viiniä tai limua, mehua jne. =)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

meillä on alustava suunnitelma sellainen että:

Aluksi olisi kahta salaattia

-vihersalaatti

-makaroni-kinkku salaatti

ruuaksi meinasin

Aikuisille

-broilerkiusausta

ja lapsille

-lihapullia ja ranskalaisia

juomana olisi ihan

-maito

-vesi

-piimä

-kotikalja

-mehu

-sitten kahvitus

-tee

-kahvi

-mehu

-unelmatorttua (poismenneen mummin reseptillä)

-keksiä

-tiikerikakkua

-lapsille vaikka hiukan namia

ja kakkuna miettisimme tälläistä onko huono idea http://www.kinuskikissa.fi/liljaputous/

kertokaa mielipiteenne

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa minusta hyvälle! Itse ehkä lisäisin juomapöytään vielä esim. limsaa ja/tai vissyä, ajatellen niitä (aikuisiakin), jotka eivät juo kahvia ja teetä tai alkoholia.

Muokattu: , käyttäjä: Ninka
Link to comment
Share on other sites

Nuo ekat häät on olleet ja menneet mutta sanon vielä sen verran siihen että itse en tarjoaisi välttämättä ollenkaan kesällä majoneesisalaatteja. Esim. viime kesä oli niin kuuma että kaikki majoneesiruoat tuntuu turhan raskailta ja lisäksi majoneesihan ei kauheasti tuosta lämpösestä tykkää (jos ei ole siis ihan kylmäpöytää mistä tuo tarjotaan). :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Moikka moi,

ajattelin kirjoittaa tänne, koska pähkäilemme myöskin tarjottavien kanssa.

Tarkoituksenamme on pitää rennot hääbileet lähinnä ystäville ja lähimille sukulaisille uutenavuotena. Hyvä ystäväni, joka on mestari keittiössä on lupautunut tekemään tarjottavat =) Olisiko jollain ehdottaa joitakin hyviä tarjottavia??

Tarjottavien tulisi olla ns. helppoja, jotain mitä voisi tehdä etukäteen esim. pakastimeen, tyylikkäitä, nopeasti esille laitettavia ja ennenkaikkea herkullisia =)

Näiden kanssa olisi tarjolla viiniä ja mietoja alkoholijuomia.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

mielipiteitä myös tästä menusta:

-vihreä salaatti

-loimulohisalaatti

-poronkäristys

-perunamuusi

-sienisalaatti

-puolukkasurvos

-suolakurkkuviipaleet

-graavisiika

-rieska,ruisleipä, täysjyväleipä,leikkeleitä+voi

-maito, kotikalja, mehu, vesi

-hääkakku

-2 eri kuivakakkua marianne- ja kirsikkakkua

-2 pikkuleipää, lusikkaleipiä ainaski..:)

-marjakiisseli+kermavaahto

-kahvi, tee

-karjalanpiirakoita+munavoi

-2 eri voileipäkakkua, kinkku ja kala.

lapsille

-lihapullat ja keitetyt perunat

*salaattien kanssa kastikkeita.

Meillä vieraita noin 70-80hlö. Ja noutopöytä, oisko ketään joka osaisi arvioida ruuan menekkiä?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, meillä sattui nyt niin että kaikki suunnitelmat ruuan ja tekemisen suhteen meni uusiksi...

Nyt tässä yritän saada menua kasaan jonka pystymme itse väsäämään pienellä porukalla, en siis ole vielä saanut apuja köökin puolella ja itse pitäis sielä kirkossakin olla.... :D

Elikkä menuna olisi: Lämmin kalakeitto, kinkku-tonnikalapiiras ja salaattia. Juomana maito ja vesi.

Myöhemmin kakkua,kaffia ja keksiä.

iltapalaksi karjalanpiirakoita ja munavoita.

Kirkko on klo 15 eli osan valmistaa jo edellisenä päivänä. Tuo ruoka vain pitäisi lämmitää tai tehdä loppuun hääpäivänä.

Vieraita on tulossa noin 100 ja olemme miettineet lapsille erikseen ja osalle aikuisista ranskalaisia,nakkeja ja lihapullia :)

Sanokaa ihmeessä mielipiteenne ja tosiaan pienellä budjetilla mennään... Eli koko häiden budjetti on noin 2000-2500 euroa.

Niin ja tottakai leipää on ruuan kaverina :)

Muokattu: , käyttäjä: suffelipupu
Link to comment
Share on other sites

Noin isolle väkimäärälle lämpimän ruoan tarjoaminen on isotöistä ja vaatii monta nimettyä, asiansa osaavaa vastuuhenkilöä, mutta se on kyllä mahdollista!

Ruoka-aineissa, etenkin kalassa, munissa sekä salaattiaineksissa voi muhia ruokamyrkytyksen riski, joten varmistakaa että kylmäketju ei teillä missään vaiheessa katkea. Ruoka pitää myös kuumentaa kunnolla hääpäivänä. Missä muuten säilytätte kaiken tuon ruoan, onhan riittävästi kylmätilaa?

Entä ranskalaiset? Miten valmistatte ne, siis friteeraatte vai uunissa(ko)?

Onko kyseessä seisova pöytä vai tarjoillaanko annokset valmiina pöytään? Kuka astiat kerää ja tiskaa? Onhan tuossa paljon mietittävää.. Itse meinasin alkuun myös tee-se-itse -tarjoiluja, mutta totesin, että liikaa hommaa..

Menu vaikuttaa ihan hyvältä, lihaa ja kalaa kannattaakin olla molempia tarjolla, niin ihmiset voivat valita. Saanko kommentoida lasten menuanne, se on aika tavanomainen noin niin kuin häämenuksi. Olen huomannut että suurimmassa osassa ravintoloita ja huoltsikoita lasten ruokalista koostuu nimenomaan aina ranskiksista ja nakeista. Ehkä ne "uppoavat" suurimmalle osasta lapsia, mutta itse henkkohtaisesti en ehkä tarjoaisi niin arkista ruokaa.

Tässä nyt mitä tuli ekana mieleen äkkiseltään.. Toivottavasti saat riittävästi lisäapua järjestelyihin! Tekemistä teillä ainakin tulee riittämään :-)!

Link to comment
Share on other sites

Hääpaikassa on isokeittiö jossa voi valmistaa ruuan noin 400 hengelle.. Ja tilaa on siis sen mukaisesti =)!

Sieltä siis löytyy kaikki tarvittavat pelit ja vehkeet.. kattiloista astioihin ja jääkaapeista uuneihin. Talkoomeiningillä mennään ja haalin tässä koko ajan porukkaa kasaan auttelemaan :)

Hiljaa hyvä tulee ja tässä on vielä onneksi aikaa saada tää suunnitelma toimivaksi :D!

Uunissa meinattiin ranskalaiset valmistaa sen mukaan kuinka moni niitä on halukas syömään... ja seisovapöytä periaatteella mennään, eli tarjottavat esille ja vieraat saa ottaa mitä haluaa ^^

Muokattu: , käyttäjä: suffelipupu
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Pakko saada tietää muidenkin morsiamien mielipiteitä tarjottavistani. Maalaisromantiikka on meillä teemana, häät alkavat kello 16 vihkimisellä, sen perään ruokailu + kahvitus (n.puolen tunnin päästä syömisestä) ja iltapala n. klo 22-23..

Itselläni ei ole ennestään kokemusta häistä, ei edes vieraana, joten en oikein ole varma riittääkö meidän tarjottavat:

Noutopöytä:

Viinimarjasilli

Pari erilaista silakkaa

Savulohta

Maalaishyytelöä

Isoäidin kurkut

Juustotarjotin

Leikkeletarjotin

Kääritty leiketorttu

Vihreä salaatti/ lajitelma

Leipäjuustosalaatti (ruokaisa)

Härän ulkofileetä

Kermainen paistikastike

Kasvisgratiini

Uudet perunat

Maito, kotikalja, vesi & mehu

Maalaisleipä

Hääkakku

Dipattavat mansikat & suklaakastike

Lusikkaleivät & kauralastut

Kuivakakku

Kahvi / Tee / Mehu

Iltapala:

Kylmänpöydästä jääneet "tähteet"

Lihapullat & Nakit

Cockatilpiirakat & munavoi

Hedelmäsalatti

Sipsejä

Yrttipatonkia

Onko ruokaa liikaa? Onko iltapala ok, entäs kahvipöytä? Ehkä saan toteutettua karkkibaarin myös. Olen niin stressaantunut ruuan takia, ehkä myös sen takia, kun valmistan kaiken itse.. Mutta jos saisin vähän vinkkejä! Kiitos! :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Nämä kommentit on siis annettu sitä silmälläpitäen, että aiot tehdä ruoat itse. :girl_wink:

Noutopöytä:

Kalaa aika reilusti, laskin tuosta neljä? Määrän voisi laskea kahteen (vaikka savulohi ja viinimarjasilli) ja laittaa niitä vähän enemmän ja näyttävämmin tarjolle. Kaikki kuitenkin ottaa lähes kaikkea, joten harvempi lajike on parempi.

Maalaishyytelö ja kääritty leiketorttu ja leikkeletarjotin vaikuttaa myös aika samalta vaihtoehdolta. Ottaisin noista vain käärityn leiketortun tai maalaishyytelön, eli yksi laji tarjolle. Isoäidin kurkut hyvä, vihreä salaatti hyvä (tomaattia ja kurkkua sekaan tai erikseen tarjolle).

Leipäjuustosalaatti olisi hyvä, jos teet sen esim. pastapohjaan (pasta ei taida tosin maalaisromatiikkaan kuulua, vaihtaisin ehkä kotitekoiseen perunasalaattiin, on muuten hyvin tehtynä uskomattoman hyvää!).

Juustotarjotin on minusta jälkiruoka/iltapala.

Pääruoka peruskauraa häissä, ihan ok. Masalaisromantiikkateemaan sopisi jopa karjalanpaisti, mutta tuo on toki hienompaa.

Juomat ok, jos alkoholia ette halua tarjoilla, toisaalta pääruokaan sopisi myös viini.

Jälkkärit vaikutti sopivilta, vaikka jättäisin kyllä kuivakakun pois turhana, ellei sitä halua ehdottomasti äiti/anoppi itse tarjolle tehdä.

Iltapala:

Tähteet ok.

Lihapullat TAI nakit, molempia ehkä turha laittaa tarjolle. Näistä valitsisin itse tehdyt lihapullat. Yrttivoipatonki on turha, jos on tarjolla cocktailpiirakatkin. Ne riittävät ihan hyvin. Maalaisleipääkin saattaa ruualta jäädä.

Hedelmäsalaatti on raikas ajatus, mutta tuo iltapala on muuten helppo syödä yhdeltä lautaselta, hedelmäsalaatti taas kaipaa omaa kulhoa/kuppia eli turhaa vaivaa. Jättäisin pois.

Juustotarjotin tähän yhteyteen.

Eli:

Noutopöytä:

Viinimarjasilli

Savulohta

Maalaishyytelöä/Kääritty leiketorttu

Isoäidin kurkut

Vihreä salaatti

Leipäjuustosalaatti (ruokaisa)

Härän ulkofileetä

Kermainen paistikastike

Kasvisgratiini

Uudet perunat

Maito, kotikalja, vesi & mehu

Maalaisleipä

Hääkakku

Dipattavat mansikat & suklaakastike

Lusikkaleivät & kauralastut

Kahvi / Tee / Mehu

Iltapala:

Kylmänpöydästä jääneet "tähteet"

Lihapullat

Cockatilpiirakat & munavoi

Juustotarjotin

Mutta vinkkeinä vain, aika työläältä ja kalliilta vaikuttaa tuo alkuperäinen suunnitelmasi. Onko apulaisia tulossa ja miten tarjoilu ja esillelaitto?

Kyllä minä jo tuolla alkuperäiselläkin menulla söisin onnellisena vatsani täyteen.

Link to comment
Share on other sites

Teen ruuat itse, apua saan jonkin verran. Olen kokki, joten ruokalistalla saattaa sen takia olla alkuruoissa liikaa kalaa.

Äitini haluaa tehdä tuon leiketortun ja tiedän suvussa olevan monta, jotka rakastavat hulluna maalaishyytelöä, siksi päädyinkin siihen. Juustotarjottimella tarkoitin sitä juustoviipalelautasta :)

Leipäjuustosalaattiin tulee vihreä pohja (ilman kurkkua ja tomaattia), hieman pekaani/saksanpähkinää, mansikkaa ja sitruunavinegretteä, sekä tietysti leipäjuustoa. On muuten erikoinen yhdistelmä, mutta pirun hyvää ;)

Kuivakakku jätetään pois. :)

Meille tulossa paljon väkeä ja boolia varattu todella paljon (janoisia vieraita tulossa..), joten budjettimme viinin suhteen ei riittäisi.

Meillä siis pieni porukka valmistamaan ruokia, 3 ihmistä jatkamaan tarjoilussa ja esillepanossa hääpäivänä. Oikeastaan suurinosa ystävistäni on kokkeja, äitini myös, joten luulisin että valmistamisessa ei tule ongelmaa, kun teemme sen isossa keittiössä hääpaikalla. :)

Link to comment
Share on other sites

Maalasromantiikka kuulostaa houkuttelevalle, ja mieleeni tulviikin heti luomu- ja lähiruoka, itse rakkaudella tehtynä :-X Puhdas herkullinen, aito, suomalainen ruoka... Aah!

Alkuruuista ajattelen, että vihdoinkin joku laittaa kalaa useampaa kuin yhta tai kahta laatua, sillit ja silakat kun ovat herkullista ja varmaa tarjottavaa. Varmalla tarkoitan sitä, että ne ovat niitä harvoja ruokia jotka saa laadukkaasti valmistettua ja tarjoiltua. Maalaishyytelö ja leiketorttu saavat jo ajatuksesta veden herahtamaan kielelle. Juustotarjottimen, juustoviipalelautasenakin, jättäisin pois. Paitsi jos se on kotijuustoa tai piimäjuustoa, ne kun kuuluvat suomalaiseen maalaispöytään. Leipäjuustosalaatti kuulosti ensimmäisessä viestissäsi paremmalta kuin toisessa. Pekaani/saksanpähkinä ja sitruunavinegrette ovat liian kaukana teemasta. Itseasiassa jättäisin tämän salaatin, vaikka muuten onkin herkullinen, niin tästä kattauksesta pois. Tai sitten enemmän maalaisromanttinen teema salaatille.

Pääruoka on, kuten Dakiskin mainitsi, peruskauraa. En halua missään nimessä loukata, mutta ainoat jotka pääruuassa kuulostaa edes siedettävältä on Kermainen paistikastike ja uudet perunat. Naudan ulkofile buffet pöydässä, lämpimänä ruokana, on useimmiten katastrofi. Kypsyys on pilalla liiasta odottamisesta lämpölevyllä ja lihan vetäytyminen on useimmiten unohdettu ennen tarjoilua, joten lopputulokserna on kuiva ylikypsä kuiva lihasiivu. Kasvisgratiinin tilalle ehdottaisin vaikka uunijuureksia, tai jotain muuta juureksista, jo ensinnäkin sen vuoksi, että gratiini ei kunnolla istu teemaan. Mutta myös sen vuoksi, että se on useimmiten kammottavaa mössöä.

Jälkiruuaksi valitsisin mieluummin mansikoiden ja dipattavan suklaan tilalle vaikka mansikat ja kermavaahdon, (tai mustikkakukon). Lusikkaleivät ja kauralastut ovat juuri sitä ihanaa perinteistä maalasiromatiikkaa parhaimmillaan, joten ne ehdottmasti mukaan. Kuivakakun minäkin jättäisin pois, siksi, että jälkkäripöytä on jo muutenkin ihan tarpeeksi runsas.

Iltapalalle laittaisin vain tähteet sekä Cockatilpiirakat ja munavoin. Patonki ja yrttilevite ovat taas teeman ohi, ja hedelmäsalaatti oikeastaan samoin. Lisäksi en näe sille muutenkaan yhteyttä tai tarvetta, yölä kun useimmiten iskee suolaisen himo.

Link to comment
Share on other sites

Jos teille tulee kasvissyöjiä, niin joku muu lämmin ruoka kuin kasvisgratiini olisi paikallaan. Se on, kuten Shiraz totesi, yleensä pehmeää mössöä, sitä on kasvisvaihtoehtona joka häissä, se ei maistu juuri miltään eikä siitä tule kylläiseksi.

Link to comment
Share on other sites

Jos teille tulee kasvissyöjiä, niin joku muu lämmin ruoka kuin kasvisgratiini olisi paikallaan. Se on, kuten Shiraz totesi, yleensä pehmeää mössöä, sitä on kasvisvaihtoehtona joka häissä, se ei maistu juuri miltään eikä siitä tule kylläiseksi.

Itse tarjoaisin kasvisruoka-vaihtoehtona kasvislasagnea. Kuulostaa ehkä tylsältä, mutta on suht edullista, helppo valmistaa, säilyy maukkaana pitkään ja on huolella tehtynä todella hyvää ja täyttävää. Olin itse häissä, jossa oli tätä herkkua ja se maistui myös sekaruokailijoille lisukkeena hyvin. Ja onhan lasagne perinteinen maalaisruoka, ainakin Italiassa :girl_wink: !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eli haluisin tietää ne ketkä valmistaa ruokansa itse tai tuttu hääjuhliin niin onko teillä aina kaksi ruokaa eikö riitä vain yksi ruoka+ salaatit? mie oon tätä pohtinut että pitääkö olla kahta ruokaa et onks se liian "köyhää" jos vain tarjotaan yhtä ruokaa höysteineen? Ja olisi kiva kuulla mitä ruokia olette itse valmistaneet ja kuinka monelle? :) Ja mitä kahvin/teen kanssa tarjottu? :)

-Kiitos-

Link to comment
Share on other sites

Meidän häihin äitini tekee ruoat.

Menu on tälläinen:

Alkuruoat:

Vihersalaattia, salaattikastike

Fetaa, oliiveja

Katkarapucocktail

Graavilohta

Sillilajitelma

Cocktailpyöryköitä

Kasvispyöryköitä

Tzatzikia

Sämpylöitä

Ruisnappeja

Levitteitä

Pääruoat:

Lämminsavulohta, kermaviilikastike

Porsaan sisäfilettä, punaviinikastike

varhaisperunat

Kasviswokki tms.

Jälkiruoat:

Hääkakkua

Keksilajitelma

Mutta jokainen tekee niin kuin haluaa, omien taitojen ja budjetin rajoissa :) Itse en ajattelisi pahalla jos on "vain yksi" ruoka lisukkeineen ja salaatteineen.

Muoks. niin ja meidän häihin kutsutaan n. 100 henk.

Muokattu: , käyttäjä: *emilie*
Link to comment
Share on other sites

Perinteinen kotiruoka kelpaa hyvin, mutta omaan makuuni pitäisi olla tarjolla hyvinkin runsaasti eri lajeja. Ei siis tyyliin kaksi ja höysteet. Erilaisia salaatteja, lihapullia, karjalanpiirakoita, munavoita, perunaa, lohta, patonkia, piirakoita etc. Jokaiselle jotakin.

Edit. Ja jos juhlat jatkuvat yöhön, niin yöruokaa. Esim. kinkkukiusaus toimii silloin.

Muokattu: , käyttäjä: Pirppis
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tietysti kaikki on loppupeleissä kiinni siitä, miten hääpari haluaa tehdä. Mutta jos myös haluaa ottaa vieraansa huomioon, on erityisen tärkeää, kun on vain yksi ruokavaihtoehto, ottaa selvää mahdollisista erityisruokavalioista ja allergioista( ja ehkä jopa epätykkäämisistä) ja järjestää myös näille henkilöille jotain "vastaavaa" syömistä, ettei pelkällä salaatilla ja leivällä tarvitse koko päivää mennä :) Mutta muuten ei mielestäni tarvita kahta eri ruokaa.

Itselläni on myös tarkoitus väsätä itse ruoat meidän häihimme, ja vieraissa on paljon eriasteisia kasvissyöjiä, ja ihmisiä, jotka eivät vain pidä tietyistä ruoka-aineista(morsian itse etunenässä), joten olenkin suunnitellut menun ajatuksella "jokaiselle jotakin". Varsinaista pääruokaa en ole ajatellut tehdä, koska oman kokemukseni mukaan ( ja joidenkin pitopalveluehdotustenkin mukaan), varsinkin kesällä lämpimän ruoan menekki on pientä, kun on syöty maha täyteen jo alkuruoista.

Eli summa summarum, teette niinkuin itse haluatte, mutta mahdollisimman hyvin kutsuvieraat huomioon ottaen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä myös suunnitteilla "kylmä menu". Näin siksi, koska käymme mieheni kanssa edellisenä päivänä maistraatissa vihittävänä kahden todistajan kera, ja pidämme vain pienimuotoisen (30 hlöä) häävastaanoton. Ja olen henk.koht. sitä mieltä, että kesällä ei edes kaipaa lämmintä ruokaa. Meillä on alustavasti suunniteltu tällaista:

Suolaiset

- kaksi voileipäkakkua (broiler, poro)

- suolaiset piirakat (kinkku, juusto)

- lihapullia ja nakkeja

- broilersalaatti

- makaronisalaatti

- coctailpiirakoita ja munavoita

Makeat

- kaksi täytekakkua (mansikka, hilla)

- mokkaruutuja

- porkkanapiirakkaa

- juustokakku (mango)

- leipäjuustoa

- juhlapitko

- kahta erilaista kahvikakkua

- kääretorttua

- unelmatorttua

Sekä karkkibuffet ja juomapöytä (kaikki holittomia) :) Mitä mieltä olette?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Me rakastetaan mieheni kanssa ruokaa, mutta ei tykätä keitetyistä perunoista, karjalanpaistista, graavilohesta, täytekakusta jne. eli perinteinen hääruoka ei ole oikein meidän mieleen. Niinpä me ollaan ajateltu olla tarjoamatta sitä häissämme. Kaipaisin ideoita, mitä muuta ruokaa vieraille voi tarjota.

Juhlista puuttuu muutenkin moni perinteinen hääelementti (kuten vihkiminen, leikit, bändi, morsiusparin oma pöytä, kimpun ym. heitot, morsiamen valkoinen mekko... Häätanssi taitaa olla ainut asia, mitä me halutaan hääperinteistä noudattaa!), joten ajateltiin, että ruokakin voi olla jotain tosi yllättävää. Me ollaan pyöritelty ajatusta taco- tai hampurilaispöydästä, jossa olis kaikennäköistä lisuketta ja jokainen saisi itse kasata omansa. Ja kahvin kanssa jätskipöytä kermavaahtoineen ja strösseleineen. Tästä ideasta puuttuu tietysti juhlavuus, mutta olisipa ainakin kaikille maistuvaa ruokaa. :)

Mutta koska Meksiko ei muuten ole meidän teemana mitenkään, niin onko vähän hassua tarjota etnistä ruokaa? Etenkin, kun se on keskimääräistä sotkevampaa... Onko kellään jotain muuta ehdostusta tältä tortilla-hamppari-tapas -linjalta? Meidän vieraat tulee olemaan todella nälkäisiä, sillä (muuta kuin perinteistä hää-)ohjelmaa tulee olemaan rutkasti ja matkakin juhlapaikalle on pitkä. Eli pelkät tapakset ei ehkä riitä. Ja jos joku vielä keksii, miten tähän nouto-ja-kasaus -linjaan saa ympättyä luonnon tai ulkoilman ympäristötietouden, niin aina vain paranee! :grin:

Olisin iloinen vinkeistä (tai vaikka vaan mielipiteistä)!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...