Maatu

Pukuongelmat -kysy apua erilaisiin pulmiin

287 viestiä aiheessa

Vaatetuspuolta tuntemattomalla on helposti vähän utopistista se, miten eri koot muuttuu.

 

Usein puvun nykiminen johtuu siitä, että puvussa on liian pieni kuppi. Kaikki kuitenkin ymmärtää, että kun puku on tietyn muotoinen (kapea vyötäröltä) se ei vaan millään pysty tippumaan lantion läpi. Eli pukuhan pysyy paikoillaan. Mutta, jos kuppi on matala, eli yleensä liian pieni, jää se reuna niin alas, että morsian yrittää nostaa sitä ylemmäs. Mutta, kuten kapea kohta ei voi liikkua alaspäin, ei se myöskään voi liikkua ylöspäin. Puvun pitäisi lähtökohtaisesti olla kupiltaan tarpeeksi iso. 

 

Valmispuvuissa on usein aika matala kuppi. Meille on aikoinaan koulussa opetettu, että puvun pääntien pitäisi koolla B38 (vastaa n. 36 kokoa) vähintään 9cm rinnan korkeimmasta kohdasta, jotta se ei ole liian matala. Siitä eteenpäin korkeuden pitäisi nousta tasaisesti ainakin puoli senttiä per koko, yleensä sarjonnassa nousu on n. 7mm per koko. Olen nähnyt koon 42 pukuja, joissa korkeus oli sen 9cm. Voitte kuvitella, miltä se näytti oikean kokoisen morsiamen päällä, kun kuppikoko kuitenkin on aika paljon isompi kuin "normaalilla" 36-kokoisella. Jos puhutaan vaikka 36 kokoisesta, jolla on esimerkiksi isot rinnat, hänen ei missään nimessä kannata ostaa sitä 36 koon pukua, jos se kuppi jää liian matalaksi, koska se ei peitä rintaa tarpeeksi. Seurauksena nykimistä ja tissit tiskissä. 

 

Siksi liian pientä kokoa ei yleensä kannata ottaa. Mieluummin aina se sen hetkiseen tilanteeseen sopiva koko, koska ympäryksiä voi aina pienentää :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Franny ja Natte, kiitos ihanat avusta ja opastuksesta. :) Todennäköisesti mun puku tulee olemaan vetoketjullinen, mutta kartoitan eri vaihtoehtoja tässä.

Muokattu: , käyttäjä: Littis

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on ostettuna vihkimiseen aito 50-luvun taftimekko, malliltaan ja kuosiltaan hyvin samanhenkinen kuin tämä https://www.pinterest.com/pin/552465079266373837/ Mekko on täydellisen kokoinen, päävärinä siinä on vanhaa roosaa ja kuvioissa ruskeaa sekä sinistä. Nyt kuitenkin pohdituttaa kaksi asiaa:

1. Asusteet: mekko kaipaisi ehkä hansikkaita ja hattua. Onko vinkkejä hyvistä hankintapaikoista? Minkä tyylisen hatun tai kuinka pitkät hansikkaat hankkisitte?

2. Miehen pukeutuminen: mekkoni on kaunis ja juhlavahkoa kangasta, mutta monivärinen kuosi tekee siitä vähemmän muodollisen. Mies pitää mustaa pukuaan liian virallisena pukuni kanssa, oltaisi vähän eri paria. Onko ns. arkipuku teistä huono vaihtoehto häihin? Esimerkiksi ruskea tai harmaa puku liivillä? Saako niitä vuokrattua? Vai onko liivipuku ihan väärä valinta, kun tavoitteena on kuitenkin 50-luvun eleganssi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Fiftarityyliin voisi sopia hatun sijaan sellainen pilleri, missä on verkko. Vähän niinkuin birdcage-huntu, mutta sillä pikkuisella pillerihatulla. Tästä linkki yhteen kuvaan, en viitsi laittaa suoraan tähän kun on niin iso kuva. 

 

Hansikkaiksi valitsisin sävyyn sopivay tai valkoiset lyhyet hansikkaat tähän tyyliin: 

 

50s-dressing-fashion-look.jpg

 

Miesten pukeutumiseen hakisin sellaista rento avintagea tyyliä, ei välttämättä takkia ollenkaan, vaan henkselit ja ehkä joku hattu. Tai sitten värillinen pikkutakki. Liivi voisi käydä hyvin sun puvun tyyliin. Mä jättäisin mustan puvun ehkä laittamatta, mutta esim harmaa tai tumma sininen puku taas voisi sopia hyvin. Ei mitään kiiltävää kangasta. Tietty noita ei-niin-perus-pukuja voi olla aika vaikea löytää ainakin vuokralta. 

 

ec3ae234689fc63f738d02a612871857.jpg

 

147292-278x425-50s.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista ja kuvista Franny! Vähän tuon tyylisiä hiuskoristeita olen katsonutkin, sellaiset isot hatut on tosi tätimäisiä ja miellän itseni nuoreksi naiseksi vielä, niin ei kiitos sellaisia mulle :D Tuollainen hiuskoriste syntyisi luultavasti melko helposti itsekin, tosin tota hattuverkkoa lienee melko vaikea saada Suomesta ainakaan minkään värisenä (enkä tiedä pidänkö siitä). Ehkä tsekkaan ensin, mitä vintagekauppojen asusteosastot tarjoavat, myös noiden hansikkaiden puolesta.

Miehellä on olemassa kyllä todella hyvin istuva uusi (=ei ole vielä ollut käytössä) pikkutakki villa-puuvilla-silkkisekoitetta, se olisi helppo ratkaisu, jos löytyisi hyvät housut. Epäilen tosin, ettei mies kelpuuta sitä, se ei varmaan ole sen mielestä tarpeeksi hieno vihkimiseen. Samasta syystä en usko miehen tykkäävän henkseleistä, ellei ne sitten olisi jotkut tällaiset vanhat kunnon englantilaiset http://www.fogeyunlimited.co.uk/acatalog/braces_brown_blue_comb.JPG
En tiedä raaskiiko mies ostaa  liivipukua, vaikka se olisi kyllä hieno! Just joku sellainen vähän pellavaisen henkinen tai sit laadukas villakangas voisi olla hyvä. Noiden kuvien tyylinen miehellä on luultavasti joka tapauksessa, koska meidän häät on huhtikuussa ja ulkona sillä (ja varmaan mullakin) on kuitenkin päällystakkina trenssi ja sen kanssa yleensäkin oleva huopahattu. Sisällähän hattua ei luonnollisestikaan voi pitää.

Meillä on siis vihkiminen ja sen jälkeen perheenjäsenille lounas. Nyt vaan näiden pukupohdintojen jälkeen ihmettelen, mikä on tilaisuuden pukukoodi kutsussa. Onko tyhmän näköistä, jos osalla vieraista on tumma puku ja  miehelläni vain epämuodollisempi puku tai irtotakki?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kyllä ohjeistaisin vieraita ihan reilusti, ellen halua että joku on juhlavammin pukeutunut kuin me. Tässä on tietty riskinä se, että kun kaikilla ei ole tarvetta puvuille. Esimerkiksi mun miehellä ei ole kuin yksi puku, joka on viime vuosien aikaan 2 kertaa päällä. Arkipuku kutsussa tarkoittaisi sitä, että meidän pitäisi lähteä ostamaan toisenlainen puku, jota ei parhaassa mahdollisessa tilanteessa tule ikinä käytettyä. 

 

kutsuun laittaisin smart casual. Sitä voi avata sitten vaikka infokirjeessä, mitä se tarkoittaa. Yhteishyvän sivuilla on smart casual kiteytettynä näin: 

Miehet
  • harmaa, musta tai tummansininen siisti arkipuku
  • hillitty pukupaita
  • siistit nahkakengät.
Nainen
  • siisti jakku- tai housupuku
  • siisti paitapusero tai siisti mekko
  • sukkahousut tai stay upit
  • siistit nahkakengät
  • keskikokoinen laukku
  • hillityt korut.
Vältettäviä asuvalintoja tasokkaaseen smart casual -tilaisuuteen ovat
  • farkut
  • pikee- ja t-paidat
  • lenkkarit ja muut liian rennot jalkineet
  • liian juhlavat mekot, esimerkiksi cocktail-mekot
  • liian avokaulaiset vaatteet
  • läpinäkyvät asut.
Smart casual - iltatilaisuudessa

Mies korvaa arkiset, siistit nahkakengät ohut- ja nahkapohjaisiin jalkineisiin. Ne ovat sopiva valinta esimerkiksi häihin, joissa tanssitaan.

Nainen korvaa keskikokoisen laukun pienempään ja vaihtaa korut hieman näyttävämpiin kuin päivätilaisuuteen olisi valittu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oletteko suojanneet puvun helman jollain suoja-aineella likaantumisen estämiseksi? Tarjolla oli nahkakengille tarkoitettua suoja-ainetta ja jäin miettimään, että mahtaakohan se sopia, vai pilata kankaan. Onko kellään jäänyt rajoja/läikkiä suoja-aineen käytöstä? Itsellä pitsinen puku.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kysäisempä täältä... Onkohan kankaisille kengille olemassa jotain lianestoainetta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytetty sohvaan Softcaren Furniture protector -verhoilusuojaa ja purkissa lukee, että sopii myös vaatteille. "Muodostaa suojan likaantumista ja kastumista vastaan, sopii kaikille kuiduille, ei muuta tuntua, hengittävyyttä tai väriä". Mutta ei siis omakohtaisia kokemuksia vaatteisiin/kenkiin käytöstä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haen niinkin vaikeaa asiaa kuin kirkkaankeltaisia (yksivärisiä) sukkia miehelle ja bestmaneille. Onko jollakulla antaa pätevää vinkkiä löytyykö sellaisiatästä koko saamarin valtiosta vai pitääkö kääntyä Amazonin puoleen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haen niinkin vaikeaa asiaa kuin kirkkaankeltaisia (yksivärisiä) sukkia miehelle ja bestmaneille. Onko jollakulla antaa pätevää vinkkiä löytyykö sellaisiatästä koko saamarin valtiosta vai pitääkö kääntyä Amazonin puoleen?

Ihan varmaan tietoa ei ole, mutta mulla tuli ekana mieleen H&M ja Seppälä yms.. Ja sitten seuraavana urheiluliikkeet, kun nythän on muotia kaikki neonväriset sukat, lenkkarit jne. Ja ainakin jalkapalloilijoilla olen keltaisia nähnyt jo aiemmin. Onkohan ne sitten liian paksuja?

 

Sitten tuli vielä mieleen naamiaisasut (joku mehiläinen yms) ja nopsalla googletuksella löytyi ainakin nämä: http://www.hauskakauppa.fi/tuote/8356/sukat-keltaiset:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Arvasin, että kannatti kysyä.  :)  Kiitos Tipzilla!

Pukusukiksi urheilusukat ovat hieman liian paksuja, mutta pitänee kysäistä tuolta linkittämästäsi verkkokaupasta vähän tarkemmin kyseisten sukkien väristä. Kuvaus "keltainen/oranssi" hieman epäilyttää  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Maddie-! Happy Socksit ovatkin hauskan näköisiä. ^_^ Vaikka kuviot ja herkulliset värit ovat todella kauniit, toiveissa olisi löytää yksiväriset keltaiset. Mutta pidetään tuo mielessä, jos mieli muuttuu!  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En koko ketjua jaksanut lukea, joten jos jotain tämäntapaista on jo kysytty, niin pahoittelut. 

 

 Eli siis, minun pulmani on se, etten oikein tiedä mistä ostaisin pukuni. Aikaa on, kuten tikkeristä tuossa allekirjoituksessa näkee, reilu vuosi, mutta tokihan mietin tätä jo nyt  :)  Aloitetaan nyt siitä että haluan valkoisen mekon, jonka pituus on jotain vähän alle - jonkin verran yli polvien välillä. EI täyspitkää. Vanhojentansseissa aikanaan opin, että minä en todellakaan ole tyyppi joka haluaa (tai ongelmitta pystyy) käyttämään pitkää mekkoa  :girl_haha:  A-linjainen ehdottomasti. Vaikka muutoin olen  melko hoikka, vatsassani on pieni makkara jota merenneitopuvut oikein korostivat kun sellaisia sovitin. Lisäksi tahdon puvussani olevan pitsiä ja ehkäpä myös jonkinlaiset hihat tai olkaimet, kaipaan vaihtelua olkaimettomille juhlamekoille kun olen aina sellaisia käyttänyt  :)  

  No sitten tämä ongelman alku ja juuri. Minulla ei ole varaa ostaa mitään tonnin luomusta. Olen työtön ja pahasti näyttää siltä että sellaisena pysyn ensi vuoden syksyyn asti, jolloin olisi tarkoitus aloittaa opiskelut. ( OT: Tarkoituksella siis en aloittanut opiskelua viime vuonna kun -14 keväällä valmistuin ylioppilaaksi. Jossain ketjussa olen siitä vissiin kirjoittanut. En vain arvannut että töiden saaminen olisi näin vaikeaa. Mutta ehkäpä vielä joku hakemus tärppäisi  vuoden kuluessa.) Sulhaseni lähtee inttiin heinäkuussa, eikä varusmiespäivärahoilla pahemmin morsiuspukuja maksella. Vaikka olen kyllä sitä mieltä, että en antaisi sulhon pukua maksaa vaikka olisi varakkaampi. Ja toisaalta, olen myös sitä mieltä että tonni yhden päivän puvusta on liikaa, vaikka olisikin varaa. Ennen kuin oikein ajaudun sivuraiteille  :girl_haha: niin idea siis siinä, että jotain työttömän budjettiin sopivaa kaivataan. Saan kyllä veronpalautuksia lähes 600 € joulukuussa, mutta eihän se välttämättä riitä morsiusliikkeen pukuun enkä toisaalta haluaisi kaikkia palautuksia yhteen mekkoon tärvätä. 

   Olen kuitenkin avoin sille että ostan liikkeestä, jos tulisi sopivalla hinnalla vastaan. Myös teettäminen olisi ok, mutta se taitaa olla myös aika kallista? Toisaalta, kuvailemani puvun voisi löytää jopa perusvaatekaupasta. ( Halonen yms. juhlavaatteita myyvät)  Erääseen ketjuun kirjoitinkin siitä, kuinka sovitin morsiuspukuliikkeessä mekkoa, joka oli hyvin samannäköinen erään Halosen mekon kanssa. Paljon olen pohtinut tätä netistä tilaamista. JenJenHouse ja kumppanit myyvät lukemattomia kriteereihini sopivia pukuja. Myös Etsyssä eräällä myyjällä on paljon minua miellyttäviä luomuksia kaupan, ja myyjä on saanut valtavasti hyvää palautetta. Silti minua epäilyttää tämä, ehkä enemmän nuo kiinakaupat kuin Etsyn myyjä. Monet ovat saaneet juuri kuvanmukaisen, täydellisesti istuvan puvun. Tai on tarvittu vain pieniä korjauksia. Mutta sitten kun on näitä, jotka ovat saaneet jonkun aivan karmean ryysyn tai totaalisen väärän kokoisen tai... Ja varmasti kuka hyvänsä tajuaa, että työttömän budjetista joku 200 € vikaostos olisi valtava tappio ja menetys. Toisaalta, voisin saada juuri oikean puvun sellaiseen hintaan, että se minun kukkarolleni sopii eikä tarvitse kiristää vyötä loputtomiin jotta saa rahasumman kasaan. 

   Sitten vielä on se mahdollisuus että ostaa käytettynä. Mieluummin tahtoisin uuden, mutta toki jos The Puku onkin käytetty, sekin on oiva vaihtoehto. Selaan noin kerran viikkoon tämän naikkareiden myydään -palstan. Toistaiseksi kuitenkaan juuri haluamaani ei ole näkynyt. Tähän vinkkejä että mistä muualta voisi etsiä?  Mutta vuokraaminen on oikeastaan ainut vaihtoehto jolle sanon jyrkän ein. Päähäni on pinttynyt se, että tahdon oman puvun ja myös säilyttää sen kunnes kuolo minut korjaa tai jotain  :D Ja käsittääkseni se on kuitenkin aika kallistakin, ei ehkä työttömän lompakolle ystävällistä. 

   Tuli nyt vähän tekstiä, pahoittelut siitä  :lol: Mutta kaipaan ehkä ulkopuolisen näkökulmaa, mikä olisi viisainta? Ja tietysti jos ja varmaan kun teissä kanssanaikkareissa on myös vähävaraisia, niin ehkä joku jo rouviintunut voisi kertoa miten itse hoiti hääpuvun hankinnan pienillä tuloilla  :)

 Aaah, ja se vielä. Milloin viimeistään minun tulisi alkaa pukua hankkimaan/se kannattaisi olla hankittuna? Sellainen käsitys on, että tämä asia on parempi hoitaa ennemmin kuin myöhemmin, mutta se on vähän hakusessa että kauanko ennen häitä. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta kaikki nuo luettelemasi vaihtoehdot on käypiä. Netistä ostaessa tietysti riski on suurempi, mutta sitä saa kyllä pienennettyä tutkimalla ja valitsemalla tuoretta positiivista palautetta saaneen firman. Liikkeissä, niin morsius- kuin juhlapukukin, on tulossa syksyn alennusmyynnit, joten niitä ainakin vielä odottaisin ennen kuin netistä tilaisin. Kesän ja syksyn mittaan myös käytettyjä pukuja varmasti tulee häiden mittaan lisää myyntiin. :) Toimitusajat noissa nettikaupoissa taitaa olla aika eri mittaiset, valmiskoko tullee kuukaudessa-kahdessa, custom ehkä neljässä. Morsiusliikkeissä tilausajat voi olla puoli vuottakin. Tietysti riippuu siitäkin, kuinka pikkutarkka ja hermoileva olet, eli hyväksytkö halvan hinnan kääntöpuolena vaikka heikommat tukiluut ja kuinka paljon ennen häitä haluat saada puvun ilman että menee stressiksi. "milloin viimeistään"-kysymyksessä pitää huomioida puvun muokkaustarve ja ompelijan löytyminen eli onko tuttua, joka sen voi tehdä vaikka edellisenä iltana vai pitääkö taistella kylän ainoan ompelimon ajoista.

Mulle itselle oli alusta asti selvää, että en halua laittaa yhteen, vain n.8h päällä olevaan pukuun yli 500 euroa, joten alepuvut, käytetyt puvut ja myös kiinamekot olivat mielessä. Kävin n. vuotta ennen häitä liikkeissä sovittamassa pukua, mutta sitä haluamaani mallia ei ollut (juuri se mainitsemasi merenneito muuten :D), käytettynäkään ei meinannut löytyä. Ajattelin, että ei se maailma siihen kaadu, jos tilaan kiinapuvun ja se ei ole 99% kuvan mukainen ja tunsin löytäneeni hyvän myyjän, joten en jättänyt kiinapukuakaan täysin pois laskuista. Pari kk myöhemmin kuitenkin sain tarjouksen naikkareihin laittamaani ostoilmoitukseen ja se oli siinä! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Tipzilla!  :)  Tuo on hyvä tietää että syksyllä on edessä alennusmyyntejä, täytyypä niitä sitten katsella että josko hinnat kohtaisivat minun maailmani. Ja olisihan tuo tietysti pitänyt hoksata että niitä käytettyjä tulee myyntiin syksypuolella enemmän, mutta no enhän minä ole koskaan vielä naimisiin mennyt ja toivottavasti en tämän jälkeen menekään  ;)  Muutenkaan viime syksynä kun en vielä kihloissa ollut, niin ei ollut mitään tarvetta näitä miettiä tai morsiuspukuja tsekkailla, senkään puoleen ei sitä tietoa ollut. Paljon olenkin näistä kiinafirmoista jo lukenut, mutta täytyy kyllä vähän vielä laajentaa taustatietoa ja miettiä sitä riskinottoa.

   Hermoilutaipumusta valitettavasti on, pikkutarkkuudessa olen vähän kaksjakoinen. Toisaalta olen ja sitten taas en. Hääpuvun kohdalla lähinnä puvun täytyy näyttää hyvältä ja olla oikeaa kokoa, mutta jos pari paljettia puuttuu tai pitsi on vähän vinossa yhdessä kohdassa, se ei niin haittaa. Kunhan kokonaisuus on kaunis. Noiden mainitsemiesi aikojen perusteella täytyy kyllä tuo mekkoasia tämän vuoden puolella saada hoidettua, varsinkin jos sattuu että liikkeestä löytyisi oikeanlaista oikeaan hintaan. Lähipiiristä onneksi löytyy ompelutaitoinen, joten ongelmaa ei tule jos vähän pitää kaventaa tai muuta. 

   Ja se kyllä minua hämmentää, että miten jotkut ovat valmiita pistämään sen tontun tai yli yhden päivän pukuun. Jokainen tietysti tavallaan, eihän siinä sinänsä vikaa ole, hassu ajatus vain omasta mielestä  :)  1000 € kun vaan on niin paljon rahaa. En oikein osaa sanoa tarkasti että mikä on budjettini tälle puvulle, mutta kyllä se 300 € alkaa jo kuulostaa aikalailla kipurajalta. Mutta ehkäpä lyhyemmän puvun sillä hinnalla saa helpommin kuin täyspitkän  :)  Ja mielenkiintoinen tapa tuo että löytää puvun ostoilmoituksen perusteella, enpäs tullut edes ajatelleeksi! Vaikka sitä vartenhan täällä on palstakin  :lol: Nyt kun kerroit, niin ehkä voisin omaa ilmoitustakin miettiä jos tuntuu että syksymällä ei ala sopivaa (tai sopuhintaista...) löytyä ja jos kiinafirmat edelleen epäilyttävät. Eipä kokeilemalla mitään häviä  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Juu ei se ilmoitus ota ellei anna :) Hääpukumarkkinat taitaa kuitenkin olla pääasiassa ostajan markkinat, kun niin paljon pukuja myynnissä :) Varmaan tosin noita lyhyempiä on vähemmän.

 

Tältä osastolta löytyy muuten ketjut esim. siitä, että kuinka aikaisin muut naikkarit on menneet katselemaan /ostaneet pukunsa sekä noista alennusmyynneistä  ja käytetyistä puvuista ja juhlapuvusta hääpukuna ja..ja.. :)

Niin ja naikkarikirppiksen lisäksi seurasin facebookin hääkirppisryhmiä sekä ulkomaalaisia hääpukukirppiksiä kuten preowned wedding dresses. Ja ainakin Morsiusgallerian tullivapaat on tulossa (e. muistelin, että tuossa alennusmyyntiketjussa oli tietoa mm noista, mutta ovatkin hävinneet, tullivapaat on kuitenkin syyskuussa)

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Okei, hyvä tietää että facebookissakin on noita hääkirppisryhmiä  :) Täytyy varmaan pitää mielessä nuo tullivapaat, jos sitä vaikka lähtisi syyskuussa taas Tampereella käymään. Tullivapaista olen kuullut joskus, mutta tarkempaa tietoa siitä että milloin ne suunnilleen ovat, ei ollut  :)

 Ja kiitos linkeistä, tuo ketju siitä milloin ihmiset ovat pukujaan alkaneet katsella, valaisi kyllä  :)  Täytyypä vielä koluta tarkemmin näitä ketjuja esim. käytetyistä puvuista tai nettitilaamisesta yms. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Aloitetaan nyt siitä että haluan valkoisen mekon, jonka pituus on jotain vähän alle - jonkin verran yli polvien välillä. EI täyspitkää. Vanhojentansseissa aikanaan opin, että minä en todellakaan ole tyyppi joka haluaa (tai ongelmitta pystyy) käyttämään pitkää mekkoa  :girl_haha:  A-linjainen ehdottomasti. Vaikka muutoin olen  melko hoikka, vatsassani on pieni makkara jota merenneitopuvut oikein korostivat kun sellaisia sovitin. Lisäksi tahdon puvussani olevan pitsiä ja ehkäpä myös jonkinlaiset hihat tai olkaimet, kaipaan vaihtelua olkaimettomille juhlamekoille kun olen aina sellaisia käyttänyt  :)  

 

Täällä toinen vatsamakkara-angstinen morsian hei! Mulla ois ihan konkreettinen idea: Sun kuvaukseen sopis mun mielestä tosi hyvin sellanen fiftarityylinen mekko, ne on usein just mainitsemasi mittaisia ja olkaimellisia. Itse omistan tälläisiä ihanuuksia yhden kappaleen kunnon tyllialushameella ja haaveilen uudesta. Koska helma levenee voimakkaasti heti vyötärön kohdalta, se nimenomaan korostaa vyötäröä, ja tylliröyhelöillä saa mielestäni kunnon wow-efektin aikaiseksi. Jos vyötärönseutu edelleen angstittaa, niin leveällä vyöllä saa makkarat tasoilteltua entisestään (puhun siis omasta kokemuksesta). Minusta sellanen maltillisesti vyötäröltä levenevä perinteinen A-linjainen korostaa vatsaa, mutta sellainen A-linjainen joka levenee heti vyötäröltä reilusti (röyhelöä, liehuhelmaa tms.) niin toimii paremmin.

 

Täällä kuvia mainitsemastani pukutyypistä, tosin ei yhtään valkeaa tarjolla http://www.lollypopvintage.co.uk/

 

Modclothilla on vähän vastaavaa tyyliä, tätä nettikauppaa oli suositeltu mun lempparihääblogissa nimeomaan edullisten mekkojen osalta http://www.modcloth.com/shop/dresses#?color=white,cream&sort=newest

 

Ja jos siis päädyt tilaamaan mekon sovittamatta netistä ja vyötärö korostaa läskejä (tää on mulle niin tuttua) niin kokeile tosiaan vyötä tasoittamaan vyötärönseutua!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Raitaa: Ehkä olen tiedostamattani miettinyt fiftarimekkoja, minä kun myös niiden ystävä olen. :) Tosin ihan varsinaisia sellaisia en omista, mutta yo-mekkoni oli vähän sitä tyyliä ja ehkäpä arkipukeutumisessakin niitä vaikutteita näkyy. Kiitos noista linkeistä :) Ensimmäisessä oli kyllä todella kauniita mekkoja, vaikkei ihan hääpuvuksi kävisikään :girl_smile:  Toisessa oli sitten paljon kauniita valkoisia mekkoja, täytyy paremmalla ajalla perehtyä tuohon vielä enemmän, ehkä sieltä voisi jopa mekkoehdokkaita löytyä! :)

  Tuossa vyöasiassa olet aivan oikeassa, itsekin olen sen huomannut :) Jo mainitussa yo-mekossani oli leveä vyönauha, samoin aikoinaan oli mekossa jota käytin peruskoulun päättäjäisissä, ja myös sulhaseni yo-juhlissa (jotka olivat muuten eilen :D) oli mekossa jälleen leveähkö vyö :) Jotenkin automaattisesti usein olen sellaiseen päätynyt :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Sinuna tsekkaisin vintageliikkeet: esimerkiksi Play it again Samissa on Helsingissä paljonkin lyhyitä valkoisia pukuja, hinnat talvella käydessäni oli noin 300 e -> Toinen ehdottomasti Helsingissä suosittelemani on Hoochie Mama Jane: ihan mahtavia löytöjä tosi fiksuun hintaan, paikan omistava Irja palvelee tosi sydämellisesti :) Esim. Valkoinen upea fiftarisilkkimekko olisi alkuvuodesta irronnut hintaan 250 euroa ja sillä kertaa myös korjaukset olisi kuuluneet hintaan! Myös Mekkomaniasta olen kuullut hyvää, lisäksi on ainakin Ansa, Frida Marina ja Ruuturouva, jotka myy vintagea.

Jos mielit yksinkertaista pukua, ei sen teettäminen ammattikoulussa tai ompelijallakaan luultavasti maksa maltaita - saattaisin selvittää sitäkin vaihtoehtoa. Lyhyen puvun materiaalit (esim. polyesteria oleva morsiussatiini, tyllit, vuorikankaat, pala pitsiä, vetoketjut, langat) saanee noin sadalla eurolla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä diydiy  :) Play it again Samista olen kuullutkin, mutta käynyt en ole. Täältä K-Pohjanmaalta on kyllä kiitettävästi matkaa Helsinkiin. Mutta olen kuitenkin harkinnut että ehkä mahdollisesti kävisin siellä ihan puhtaasti hääpukuasioilla, siellä nyt ainakin on valinnanvaraa, toisin kun täällä  :girl_haha:  Jos satun Helsinkiin suuntamaan, niin on erittäin hyvä kun tietää ainakin pari liikettä joissa voisi etsimääni olla  :)

 

Tuo teettäminenhän on  edelleen harkinnassa sekin, paikallisessa ammattikoulussa on tämä vaatetuspuoli, onko se nyt tekstiiliala vai mikä viralliselta nimeltään. Että sen puoleen olisikin muuten mahdollisuus saada edullisesti teetettyä.  :)  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli vielä mieleen nämä:
Vintagekirppis Facebookissa https://www.facebook.com/groups/1449174268681998/?fref=nf

Vintageijas myy myös netissä pukuja http://www.vintageijas.com
Helsingissä käytettyjä pukuja saa myös liikkeestä, http://www.lovebirds.fi/lovebirds/
Olivia Rouge tekee mittatilausmekkoja, mutta sijaitsee Tampereella. Niiden puvuissa on kuitenkin tota pin up – ja fiftarihenkeä. http://www.oliviarougeshop.com/mittatilausompelu-i-56.html
Tuli muuten sairas mekkohimo kun selailin näitä: http://www.misswindyshop.com/fi/shop/mekot/50-luvun+mekot, pitäisiköhän sittenkin ostaa/ommella ihan pian oleviin hääjuhliin uusi mekko? :D Vintage-vihkijäismekko kyllä olis jo...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen astelemassa avioon vuoden päästä kesäkuun loppupuolella ja mietin jo kuumeisesti mistä saisin upean hääpuvun itselleni pääkaupunkiseudulta tai lähikunnista, joihin on helppo ajaa autolla sovittamaan?

 

Ongelmana on se, että olen todella rinnakas ja lyhyt, enkä haluaisi, että puku korostaa liikaa näitä piirteitä minussa. Osaatteko ehdottaa hyvää mallia, jolla saisin näitä piirteitä häivytettyä huomaamattomasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään