Ruoka myös bändille ja valokuvaajalle?


Guest Vieras_lilly_*

Recommended Posts

Guest Vieras_lilly_*

Mieltä askarruttaa seuraava: tarjoatteko / oletteko tarjonneet ruokaa valokuvaajalle, joka kuvaa dokumentaarisesti eli juhlapaikalla? Hänhän on siellä töissä. Meillä on ravintolahäät ja pöytiintarjoilu, enkä miellelläni enää maksa jo satoja euroja maksavan valokuvauksen päälle mitään extraa.... Muusikon kanssa tarjoilu huomioitu hinnassa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mun mielestä hyviin tapoihin kuuluu tarjota valokuvaajallekin ruoka, varsinkin kun kyseessä on dokumentaarinen kuvaus. Jos valokuvaaja kuvaa koko päivän teidän häitä, niin täytyyhän hänen syödäkin välissä. Meillä oli myös dokumentaarinen kuvaus ja kuvaaja sai ruuan alehintaan, samoin kuin bändi. Kannattaa jutella juhlapaikan kanssa, voi olla että saisit järjestettyä edullisemman ruuan kuvaajalle.

Link to comment
Share on other sites

Guest Helsbels

Kylla kuuluu tarjota ruoka kuvaajallekin jos on siella koko paivan teita kuvaamassa. Voisi sita niinkin ajatella etta jos on varaa monta sataa maksavaan kuvaajaan niin silloin on varaa myos tarjota hanelle ateria. Varsinkin kun on kyseessa vain yksi henkilo.

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_lilly_*

Jep, tarkennan sen verran vielä että kuvausaikaa juhlapaikalla on vain noin 2 1/2 h eli halusimme hänen ikuistavan hetket vielä puheiden pidosta ja kakun leikkauksesta, ei yhtään enempää. Tätä ennen kirkko ja potretit luonnossa.

Link to comment
Share on other sites

Tuosta huolimatta tarjoaisin kyllä kuvaajalle ruuan. Minusta olisi todella noloa juhlien emäntänä (morsiamena) syödä ja tietää, ettei kuvaajalle ole tarjottu mitään.

Link to comment
Share on other sites

Guest Helsbels
Jep, tarkennan sen verran vielä että kuvausaikaa juhlapaikalla on vain noin 2 1/2 h eli halusimme hänen ikuistavan hetket vielä puheiden pidosta ja kakun leikkauksesta, ei yhtään enempää. Tätä ennen kirkko ja potretit luonnossa.

Mutta meneehan itse vihkimisessa ja sen jalkeisissa potreteissakin lahes kaksi tuntia. Valokuvaaja kun tulee kirkolle todnak jo aikaisemmin. Suosittelisin kylla tarjoamaan ruuan, voihan siina kayda niinkin etta kieltaytyy siita. Kysy etukateen etta onko mitaan ruokarajoitteita niin saat varmuudella tietaa haluaako syoda vai ei. Tyytyvaiselta kuvaajalta kun saa varmasti parempaa palveluakin B)

Link to comment
Share on other sites

Meilläkin kuvaaja on juhlapaikalla kuvaamassa häävalssiin asti. Ja on sovittu että työn päätteeksi hänellekin on tarjolla ruokaa ja juomaa.

Ei kyllä olla sen tarkemmin mietitty, mutta vaikka siinä vaiheessa on jo kaikki ruoat kerätty pois niin eiköhän sieltä vaikka toinen anopista avusta hänelle ruokaa lautaselle :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Ehdottomasti kuuluu mun mielestä jo ihan hyviin tapoihin ja ihmisistä välittämiseen se, että kuvaajalle ja bändille/DJ:lle hoidetaan masut täyteen ja juomaakin riittävästi (holia tai holitonta, miten vaan). Jos häiden budjetti joka tapauksessa on monta tuhatta, niin ei voi olla parin ihmisen ruokailusta kiinni.

Meillä ainakin viime viikonlopun häissä (olin kaasona) pidettiin varmasti huoli, että kuvaaja ja bändin pojat saivat ihan yhtä hyvät kestitykset kuin muukin vierasväki, siitäkin huolimatta, että olivat töissä eikä vieraina. Varmasti tämä myös oli heiltä huomioitu, saatiin kovasti kiitollista palautetta juuri siitä, että oli loistavat pippalot ja ihanaa kun heistäkin pidettiin huolta. Jälkeenpäin vielä itse kiittelivät seuraavana päivänä, kuvaaja oli monta tuntia ihan omalla ajallaan ylimääräistä eikä suostunut ottamaan niistä lisätunneista rahaa, vaikka korvausta tarjottiinkin, lähetti vielä heti sunnuntaina jo parikymmentä maistiaiskuvaa ennen kuin saa kaikki kuvat katsottua ja käsiteltyä valmiiksi.

Eli rahasta ei voi olla kiinni jos häät ollaan järjestämässä ja niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Töissä häissä tai ei, ei ne mitään orjatyövoimaa ole, vaan ihan saman lähimmäisenrakkauden piiriin kuuluvia ihmisiä hekin.

Edit. Kuvaajalle oli plaseerattu oma paikka, bändin pojat kävivät tauollaan hakemassa ruokaa keittiöstä ja heille kuskattiin takatiloihin juomaa niin ettei loppunut.

Muokattu: , käyttäjä: Opalia
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
mihin laitatte kuvaajan istumaan?

Meillä kuvaaja valitsi itse paikkansa :) Näytettiin siis pöytäkarttaa ja muutamia vaihtoehtoja, joissa olisi tilaa kuvaajalle ja hän valitsi niistä itselleen parhaimman paikan.

Paikka oli pöydän päässä, ei kuitenkaan muistaakseni viimeinen tuoli mutta sitä seuraava ja niin, että hänen oli siitä helppo liikkua. Kuvaaja istui kasvot meidän suuntaan eli sai paikaltaankin kuvia ja juhlatilan keskellä, ei missään kulmassa, jotta hänellä oli hyvä kuvakulma myös ottaa vieraista tilannekuvia omalta paikaltaan.

Mutta kannattaa siis vaikka sähköpostilla kysäistä kuvaajalta, mikä olisi hänelle mieluisin työskentelypaikka.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...
  • 3 months later...

Mun mielestä pitäisi tarjota ruoka, tai ainakin keskustella asiasta, että miten hän yleensä häissä on toiminut. Tosin kuuluu hyviin tapoihin "pitää itsestään selvänä", että hän syö häissänne. ja ihan senkin takia, että ruoan aikana ei ole kovin kiva jos kuvataan.. itse ainakin vihaan olla juhlissa joissa joku heiluu kameran kanssa silloin, kun juuri on lappaamassa ruokaa nassuun.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest
This topic is now closed to further replies.