Heidinen

Häävieraalla kokovalkoista/valkoista, mitä mieltä?

414 viestiä aiheessa

En katsoisi hyvällä kokovalkoisessa häihini tulevaa vierasta. Jos on kukkamekko, jonka pohjaväri on valkoinen, mutta vaikka niin isot ja värikkät kukat että on enempi kirjava niin ei haittaa, mutta selkeästi kaukaa valkoiselta näyttävä mekko ei oikein ilahduttaisi. Paitsi mahdollisesti kaasolla/morsiusneidoilla saisi olla valkopohjaiset mekot sopimuksen mukaan. Itsekin morsiusneitona käyttänyt kerran lähesvalkoista mekkoa mustilla pitsiyksityiskohdilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni morsiammelle kuuluu kokovalkoinen mutta kyllä vieraalla saa mustavalkoinen asu olla, tai valkoista asussa. Kunhan ei siis kokovalkoinen ole.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Perinteisesti puhdas valkoinen on morsiammen väri. En tiedä kyl se ehkä vähä häiritsisi jos jollain muulla häissä puhtaan valkoinen puku. Silloin eri jos morsian ilmoittaa ettei käytä valkoista. Toinen mitä kaikki ei noudata et paljain olkapäin kirkossa saa olla vain morsian

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle on muuten oikeastaan samantekevää, kuinka vieraat pukeutuvat häihin, mutta kokovalkoinen kyllä saisi minutkin ärsyyntymään. Valkopohjainen mekko, jossa on värikkäitä kuvioita, on mielestäni vielä ihan ok, mutta kokonaan puhtaanvalkoinen asu vieraalla on paha etikettivirhe.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En muista, olenko tähän jo vastannut, mutta ekoista häistäni en kyllä muistanut yhtään, että mitä kelläkin oli päällä. Vasta valokuvista katselin :D Että jos jollakin olisi ollut valkoinen puku päällä niin en olisi varmaan mitenkään sitä noteerannut. Ja oikeestaan se olisi ollut ihan sama mulle, mitä muilla on päällään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yksivärinen valkoinen ilman kuviointia on kiellettyjen listalla. Onhan niitä juhlamekkoja, joissa on valkoisella pohjalla koko mekon ympäri vaikka mustaa koristekirjailua, kyllä se ehkä vielä menisi. Ei valkoiseen vaan pukeuduta, kun mennään toisten häihin ja piste. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä yhdellä parhaista kavereistani oli valkoinen maksimekko! :D Hän laittoi minulle etukäteen kuvan mekosta ja kysyi, onko ok jos laittaa sen. Vastasin että on ok, eikä haitannut minua juhlissa ollenkaan. Kyseessä ei ollut mikään iltapukutyyppinen mekko enkä muutenkaan usko että kenellekään olisi ollut epäselvää, kuka on morsian! Itse en kuitenkaan laittaisi valkoista tai siihen sekoitettavaa mekkoa. En edes harkitsisi asiaa, minulle se on itsestäänselvyys ettei häävieras pukeudu valkoisen. Lienenkö vanhanaikainen tai etikettinatsi ;) hassua kyllä, ettei omissa häissämme valkoiseen pukeutunut kaverini häirinnyt minua ollenkaan! Ehkä jos ei olis kysynyt etukäteen niin olisi häirinnyt.

Muokattu: , käyttäjä: Shere Khan

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en viihdy täysin valkoisessa mekossa. Likaisin sen alta aika yksikön tai ainakin pelkäisin likaavani, joten en vieraana häihin enkä muuallekaan täysin valkoista mekkoa laittaisi. Meillä on talvihäät, joten oletettavaa on, että suurin osa vieraista on mustissa tai tummansävyisissä asuissa. Valkoinen mekko voisi olla piristävä ja simiinpistävä (ehkä jopa hyvällä tavalla) asu kaikkien tummien joukossa :) No, varmaksihan en voi sanoa, mutta haluaisin ajatella, että jos joku nyt erehtyy laittamaan valkoisen mekon, niin en loukkaantuisi tai ainakaan pilaisi siitä päivääni. Toisaalta, jos olisi oikein koristeellinen pitkä mekko laahuksella (niin kuin jonkun häävieras oli uhannut laittaa), niin kyllähän se ihmetystä herättäisi. Ei ihmiset vaan tee noin!

Muokattu: , käyttäjä: emina

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kerrankin en ole ajatuksineni vähemmistössä! Kavereiden keskuudessa tämä aihe tuli joskus puheeksi ja olin ainoa, jonka mielestä valkoisiin pukeutuminen on vieraalta etikettivirhe ja ihan perustietoa. Jotkut eivät siis tosiaan ajattele, että tällä asialla on mitään merkitystä. Värikkäät asusteet, kuviot ja sun muut tekee minustakin asusta riittävän erilaisen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kerrankin en ole ajatuksineni vähemmistössä! Kavereiden keskuudessa tämä aihe tuli joskus puheeksi ja olin ainoa, jonka mielestä valkoisiin pukeutuminen on vieraalta etikettivirhe ja ihan perustietoa. Jotkut eivät siis tosiaan ajattele, että tällä asialla on mitään merkitystä. Värikkäät asusteet, kuviot ja sun muut tekee minustakin asusta riittävän erilaisen.

 

Sisuaski, juurikin muiden tietämättömyyden ja/tai välinpitämättömyyden vuoksi meidän kutsun hääinfoon tulee "Pukeutumisessa valkoinen väri on varattu morsiamelle". Tuntui NIIIIN typerältä laittaa moinen itselle ITSESTÄÄNSELVYYS, mutta koska maailmaan mahtuu kaikenlaista tallaajaa, on parempi varmistua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me emme aio mainita asiasta hääinfosta, mutta en myöskään aio ottaa itseeni siitä, mitä joku vieras saattaa pukea päällensä. Oletuksena se, että naisvieraat ymmärtävät pukukoodin ja jos eivät ymmärrä, muut varmasti paheksuvat allekirjoittaneen puolestakin. Oman hääiloni saavuttaminen ei ole kiinni häävieraiden vaatteiden värivalinnasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee sitten joskus musta puku. Mun lähipiirissä kaikki tietää, ettei valkoinen ole oikea värivalinta häävieraalle ainakaan kokovalkoisena. Mun tapauksessa mä en aio kieltää mustaa, eikä välttämättä haittaa vaikka puku olisikin pitkä. Kyllä mun puvulla on kokoa niin paljon, ettei ihan mikä tahansa maximekko ylitä sitä näyttävyydessään. Mä uskon kyllä että suurin osa vieraista välttää mustaa, koska tietää mun pukeutuvan mustaan. Enkä kyllä usko että kukaan ilmestyisi valkoisissakaan, kun meidän häät on pakko viettää talvella.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle on kyllä tarkemmin ajateltuna aika samantekevää minkä värisiin vaatteisiin vieraat pukeutuvat. Itselleni tulee valkoinen puku ja jos nyt joku väen väkisin haluaa pukeutua valkoiseen, niin varmaan siihen on sitten joku hyvä syy, en oikein keksi miksi muuten kukaan haluaisi ottaa huvikseen sitä riskiä, että pahoittaa morsiamen - siis  juhlien järjestäjän - mielen, pukeutumalla valkoiseen, kun se nyt selkeästi on tosi monelle herkkä asia, vaikka juuri itselleni ei olekaan.

 

Toinen vaihtoehtoni oli vihreä mekko, enkä kylä siinäkään tapauksessa olisi pyrkinyt "varaamaan" vihreää väriä itselleni etukäteen, tuntuisi jotenkin sanelupolitiikalta. Saattaahan jonkun muunkin ihmisen lempiväri olla vihreä ja kaikki juhlavaatteet ovat sitten sen värisiä. Olen kyllä itsekin ollut häissä, missä tietty väri oli kutsussa varattu morsiamelle ja tietenkin sitä kunnioitin, mutta en kyllä ihan nähnyt sitä pointtia, mitä haittaa olisi ollut siitä jos joku muu olisi pukeutunut samanväriseen pukuun, eiväthän ne vaatteet kuitenkaan kovin suurella todennäköisyydellä ole samaa sävyä, mallia tai materiaalia kuin morsiamen puku. 

 

Itselleni kun ei edes tule mitään perinteistä pitkää, valkoista prinsessapukua, niin onhan siinä kai periaatteessa se riski että jollain juhlavieraalla on näyttävämpi mekko, mutta ehkäpä vaatetus ei kuitenkaan ole se ainoa asia josta minut morsiameksi tunnistetaan. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omissa häissäni en kyllä halua, että kukaan vieraista pukeutuu kokovalkoiseen... samoin kokomustasta tai kirkkaanpunaisesta vedän kyllä palkokasvit nokkaan :D

Kaasolle ostin itse puvun (Ebaysta), ja hän tottakai sai valita puvun kun kerroin mitä haluaisin (eli royal/navy blue kuten meidän teemaväri on) ja sitten kun vaihtoehtoja löytyi Kiinalandiasta monta kymmentä niin hän sai valita mieluisensa. Mutta maksoin puvun (40e) koska mielestäni se oli kohtuullista, sillä halusin tiettyä väriä eikä hänen vaatekaapistaan sellaista ennestään löytynyt.

 

Niin ikään minua hiukan pelottaa, että joku nuorista naisvieraistamme saapuu minihameessa, joka ei mielestäni ole hääetiketin mukaista pukeutumista... häämme ovat helmikuussa.

 

Saatan olla tosi tiukkis, mutta toivoisin myös, että naisilla olisi hiukset kiinni, sillä juhlamme ovat ilta-tilaisuus...tämä tosin tuskin tulee toteutumaan ja varaudun siihen jo henkisesti :D

Muokattu: , käyttäjä: Noblette

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siis apua, multa on kyllä mennyt ohi tuokin juttu, että häävieras ei saisi pukeutua kirkkaanpunaiseen, olen itse ollut kirkkaanpunaisessa mekossa peräti kaksissa häissä! ;)

 

Jotenkin aika jännä, että todella monille se on aivan ok että esimerkiksi nainen, jolla on jo lapsia  pukeutuu perinteiseen valkoiseen hääpukuun, vaikka se on alun alkaen symboloinut neitsyyttä. Aika moni valkoiseen pukeutuva morsian nyt kuitenkaan ei varmaan neitsyt ole muutenkaan. Monikaan ei siis oleta, että tuota neitsytsymboliikkaa toteutettaisiin käytännössä enää nykyään, mutta sitten kuitenkin oletetaan, että jokainen häävieras tuntisi tuon punaiseen pukeutuja on sulhasen rakastajatar tms. -symboliikan ja noudattaisi sitä? Itselläni ei ole tuolloin ollut kyllä mitään käsitystä tästä punaisen värin paheksuttavuudesta, enkä ole halunnut sillä loukata ketään tietoisesti. Enkä nyt tarkoita muutenkaan provosoida ketään, mietin vaan mikä siitä vieraiden pukeutumisesta ylipäätään tekee niin tärkeän asian kun itselleni se ei niinkään aiheuta päänvaivaa näin morsiamen asemassa. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olin joku vuosi sitten häissä, joissa morsiamella oli pitkä valkoinen kapea puku (White 1 Tango). Kimpunheiton lähestyessä kaikki naiset kerääntyi luonnollisesti nappaamaan kimpun, ja kun kimppu lennähti siitä morsiamen veljen tyttöystävän syliin, huomasivat kaikki että tämä oli vaihtanut ylleen lyhyen valkoisen mekon. Siinä olisi voinut mennä naimisiin sitten saman tien. Mitään palkokasveja ei kukaan vetänyt, mutta myöhemmin morsiamen kanssa jutellessa tuli morsian pyöräytelleeksi silmiään. Oli se tilanne vähän hämmentävä. Ajoitus osui niin "oikeaan".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Minun kaveri oli ostanut reilu vuosi sitten valmistujais juhliinsa viti valkoisen jakkupuvun ja nyt kun kerroin meidän häistä, hän siinä ääneen pähkäili, et "laittaisko tämän jakkupuvun, olis niin kesäinen ja ei ole muutenkaan tullut käytettyä". Sit minulle sanoi siinä vähän kysyvästi, et "voiskohan sen laittaa vaikka morsian on yleensä vaan valkoisissa". Sanoin, et "kyllähän se aika etiketin vastaista on", niin uskoi sen ja ilmeisesti kuitenkin aikoi, ettiä jotain "sopivampaa" päälle pantavaa.

Tuohon sinun kysymykseen, niin se on ihan mltä sinusta tuntuu, minä en kauheasti tykkäisi.. :-/

Tälläiseen valkoiseen kesäiseen jakkupukuun sopii kyllä alle esim. pastellinvärinen paita, ehkä lisäksi vielä jokin huivi. Mielestäni tälläinen kokonaisuus ei olisi paha, etenkään jos jakkupuku on perinteisempää mallia. Hääpuku on kuitenkin ihan omansalainen, joten tavallista jakkupukua on vaikea siihen sekoittaa (: :)).

 

 

Minusta valkoinen jakkupuku ei kyllä missään nimessä ole sopiva asu häihin. Siis valkoinen jakku TAI alaosa TAI paita menee, mutta kokovalkoinen jakkupuku värillisellä paidalla näyttää esim. sivusta ja takaa täysin kokovalkoiselta. Tietenkään en omaa hääpäivääni moisella aio pilata jos joku valkoista päälleen erehtyy laittamaan, mutta onhan se ajattelematonta ja epäkohteliasta käytöstä jolla henkilö antaa itsestään moukkamaisen kuvan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen aihe. Rehellisesti sanottuna yllätyin siitä, miten monet morsiamet vetävät palkokasvit nenään saattaisivat pahoittaa mielensä vieraan valkoisesta pukeutumisesta omissa häissään. Itse en ole koskaan mennyt häihin valkoisessa mekossa kohteliaisuussyistä (en käytä valkoisia vaatteita noin yleensäkään), mutta en katsoisi lainkaan pahalla jos joku vieraista haluaa omiin häihini tulla valkoiseen juhla-asuun pukeutuneena. Pääasia, että niillä on joku kolttu päällä. :grin: Eiköhän kaikki vieraat kuitenkin tiedä kuka se päivän morsian kuitenkin on. :)

Muokattu: , käyttäjä: Littis

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ En usko, että se "palkokasvien nenäänveto" * johtuu siitä, että tulisi epäselvyyttä morsiamesta. (Paitsi ehkä jos on kutsunut häihinsä porukkaa, jolla ei ole mitään käryä siitä, kuka tai miltä tuore rouva näyttää :wacko: ) 

 

Vaan siitä, mitä tuollainen tarkoituksellinen käytös symboloi ja kertoo valkoisiin pukeutuneen vieraan ajatusmaailmasta ja/tai käytöstavoista ja/tai itsetunnosta/huomiohakuisuudesta ja/tai kunnioituksesta/ajatuksista/halusta loukata juhlittavaa/juhlittavia läheisiä. (Räikein esimerkki on tuo tässä ketjussa taannoin mainittu pitkä valkoinen bling-juhlapuku, jonka laittaja ilmeisesti halusi jälleen näyttää morsiamelle olevansa parempi.)

 

*) (aika vahva ilmaus muuten minusta ainakin, kun täällä on suurin osa käyttänyt termejä "en tykkäisi", "häiritsisi", "en katsoisi hyvällä" yms.)

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Ymmärrän kyllä tuon valkoisen symbolin, mutta en ehkä ajatellut aivan noin monimuotoisesti kuin sinä tuota valkoista. Hyvä pointti siis. :) Mutta joka tapauksessa itse en tästä pukeutumisväristä loukkaantuisi. Ja ei todellakaan ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä palkokasvien nenäänvetämisellä. Noblette oli vain käyttänyt tätä ilmaisua niin jäi mieleeni. :)

Muokattu: , käyttäjä: Littis

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minustakin on itsestäänselvää, että valkoinen on varattu morsiammelle. Mutta että musta ja punainenkin on kielletty? Itselläni on ollut vaikeuksia löytää tarpeeksi juhlavia mekkoja missään muussa värissä kuin mustana, ja omasta mielestäni pikkumusta on sopiva juhla-asuste... Tosi kurjaa, jos joku morsian on ollut harmissaan mustaan pukeutumisesta. Samoin kirkkaanpunainen on upea väri, jota jopa voisin toivoa näkeväni vieraiden joukossa väriläikkänä. Ja onnekseni huomaan nyt omia häitäni järjestellessä miettiväni, että jos joku onkin pukeutunut valkoiseen, niin en kyllä jaksa siitä itselleni mielipahaa ottaa. Oma häppee ja mun kaverit varmaan mulkoilis ja kuiskuttelis sen kuoliaaksi minun puolestani (:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Musta ei ole kivaa, jos vierailla on kokovalkoista päällä kun se väri on varattu morsiammelle :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä otin tän itseasiassa aika isona asiana. Mulle ei tule juhlavaa perinteistä morsiuspukua vaan valkoinen pitkä kesämekko, rantahäistä kun on kyse ja olin juuri sanonut äidilleni, että toivottavasti kukaan ei pukeudu kokovalkoiseen, sillä omani ei ole niin juhlava kuitenkaan, että itsessään erottuisi.

 

Noh, miehen sisko sitten alkoi puhumaan (ONNEKSI), että hänellä on muutama mekkovaihtoehto ja vakavasti harkitsee nyt kahta valkoista ja kyseli millainen yläosa mulla on, että ois vähän erilainen :blink: olin kauhuissani enkä saanut sanottua mitään. Seuraavana päivänä olin kiukkuinen kuin ampiainen ja totesin, että asiasta on pakko puhua. Mies epäili, että rantajuhla saattaa innostaa useammankin valitsemaan valkoista!!! Puhuttiin sitten tälle siskolle ja ymmärsi kyllä, mutta hei ihan oikeasti hän oli ajatellut laittaa kokovalkoisen pitkän mekon...kuten mulla :wacko:

 

Mies ilmoitti myös kaikille muille ja selvisi, ettá tää miehen sisko ei tosiaan ollut ainoa, joka oli meinannut valkoiseen mekkoon pukeutua!!! OIKEESTI? Mä oisin 100% varmasti itkenyt ja luultavasti raivostunut juhlapäivänä. Ei siis sillä, että olisin mikn bridezilla, mutta kun mulla ei tosiaan ole morsiuspukua eikä meidän kutsuissa lukenut pyyntönä, että valkoista päälle. Noh, onni onnettomuudessa kun tuli puheeksi.

 

En ollut ajatellut, että asia ois kovin iso mulle, mutta olipa sittenkin. Tyhmää tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä otin tän itseasiassa aika isona asiana. Mulle ei tule juhlavaa perinteistä morsiuspukua vaan valkoinen pitkä kesämekko, rantahäistä kun on kyse ja olin juuri sanonut äidilleni, että toivottavasti kukaan ei pukeudu kokovalkoiseen, sillä omani ei ole niin juhlava kuitenkaan, että itsessään erottuisi.

 

Noh, miehen sisko sitten alkoi puhumaan (ONNEKSI), että hänellä on muutama mekkovaihtoehto ja vakavasti harkitsee nyt kahta valkoista ja kyseli millainen yläosa mulla on, että ois vähän erilainen :blink: olin kauhuissani enkä saanut sanottua mitään. Seuraavana päivänä olin kiukkuinen kuin ampiainen ja totesin, että asiasta on pakko puhua. Mies epäili, että rantajuhla saattaa innostaa useammankin valitsemaan valkoista!!! Puhuttiin sitten tälle siskolle ja ymmärsi kyllä, mutta hei ihan oikeasti hän oli ajatellut laittaa kokovalkoisen pitkän mekon...kuten mulla :wacko:

 

Mies ilmoitti myös kaikille muille ja selvisi, ettá tää miehen sisko ei tosiaan ollut ainoa, joka oli meinannut valkoiseen mekkoon pukeutua!!! OIKEESTI? Mä oisin 100% varmasti itkenyt ja luultavasti raivostunut juhlapäivänä. Ei siis sillä, että olisin mikn bridezilla, mutta kun mulla ei tosiaan ole morsiuspukua eikä meidän kutsuissa lukenut pyyntönä, että valkoista päälle. Noh, onni onnettomuudessa kun tuli puheeksi.

 

En ollut ajatellut, että asia ois kovin iso mulle, mutta olipa sittenkin. Tyhmää tai ei.

 

Onneksi tuli selväksi mutta voi hyvänen aika sentään ihmisiä! Tuohan on maailman ykkössääntö vierainen hääpukeutumisessa: EI VALKOISTA VAIKKA MORSIAN PUKEUTUISI ITSE JÄTESÄKKIIN.

 

Meidän kutsuun tuli pukukoodi tumma puku ja maininta, että valkoiseen ei ole mitään asiaa pukeutua :D :D Just in case

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minustakin on itsestäänselvää, että valkoinen on varattu morsiammelle. Mutta että musta ja punainenkin on kielletty? Itselläni on ollut vaikeuksia löytää tarpeeksi juhlavia mekkoja missään muussa värissä kuin mustana, ja omasta mielestäni pikkumusta on sopiva juhla-asuste... Tosi kurjaa, jos joku morsian on ollut harmissaan mustaan pukeutumisesta. Samoin kirkkaanpunainen on upea väri, jota jopa voisin toivoa näkeväni vieraiden joukossa väriläikkänä. Ja onnekseni huomaan nyt omia häitäni järjestellessä miettiväni, että jos joku onkin pukeutunut valkoiseen, niin en kyllä jaksa siitä itselleni mielipahaa ottaa. Oma häppee ja mun kaverit varmaan mulkoilis ja kuiskuttelis sen kuoliaaksi minun puolestani (:

 

 

Kyllähän tuo naisten KOKOmustaan pukeutuminen on aika typerää, kun on etiketin mukaan suruväri / hautajaisväri. Eri asia, jos kutsussa pyyydetään naisten pukeutumaan mustaan, on siis teema yms. Yleisoletuksena kokomusta ei ole sopivaa toisten häissä, minun mielestäni. Punaiset keltaiset yms vanhaa merkitystä ei varmaan oikeastaan edes tiedosteta, mutta musta on selkeä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään