kesäheinä2013

Ilmoittavatko allergikot allergiansa?

22 viestiä aiheessa

Hölmä otsikko, mutta menköön. Kutsuihin kivasti ihmiset vastanneet, mutta nyt yksi kaasoista heitti ilmoille allergia-asian... Eli tajuavathan ihmiset ilmoittaa jos ovat allergisia? En nyt tyhmänä ole sitä huomannut keneltäkään kysyä. Jos itse olisin allerginen, kyllä varmasti sen muistaisin aina mainita, vai?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riippuu varmaan vähän allergiasta ja laadusta. Jos on (hengen)vaarallisesti allerginen vaikka äyriäisille tai on keliakia, niin varmasti muistaa kertoa. Tai sitten on jo tottunut välttelemään tiettyjä ruokia / kyselemään henkilökunnalta / tuomaan omat eväät. Jos taas on vähän vaikka laktoosivaivaa, niin ei varmaan viitsi mainostaa -sitten juhlissa välttelee / itse varautunut lääkkein tai ei..

 

Minä en ainakaan ala luettelemaan pikkukummassa (tässä tapauksessa hääkutsu kuuluu niihin), että "olen vähän allerginen omenoille ja joillekin pähkinöille, ja keväällä ei voi syödä kirsikoita, päärynöitä, aprikooseja.. jne., ainiin ja jotkut jäätelöt tekee mahan kipeäksi.... "

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä ilmoitettavat allergiat on ns. erikoisruokavalioita esim. keliakia tai maitoallergia, joihin oikeasti pitää osata varautua esim. hankkimalla jotain hääkakkua korvaavaa...Kaikki muut nyt menee sillä periaatteella että esim. mansikkaa sisältävä salaatti vain jätetään ottamatta... :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa ruokavalio on syöjän ongelma, mutta kyllä huomaavainen isäntäväki varmistaa kaikille syötävää. Harvinaisia ruokavalioita noudattavat todennäköisesti löytävät listalta aina jotain syötävää, vaikka yksittäinen ruokalaji jäisi pois. Ehkä yleisimpään ongelmaan eli laktoosiin kannattaa varautua ihan ilman erillisiä kyselyitä. Isoissa juhlissa on helposti useampia laktoosittomia/maidottomia juhlijoita. Itse en sulata laktoosia ja kerran jouduin poistumaan juhlista melko pian, koska minulle ei ollut yhtään mitään syötävää. Jokaisessa ruokalajissa oli jotain maitotuotetta ja nälkä ajoi pois. Muita yleisiä ongelmia on ainakin omassa lähipiirissäni kasvisruokavalio, kananmuna ja viljat. Ei ole isokaan vaiva varmistaa, että edes yksi lajike sopii näille perusongelmille. Eivät allergiset odota kaiken olevan syötävissä, mutta jos mitään ei pysty ottamaan, jää juhlista todella ikävä muisto. Ei ole mikään katastrofi, jos et tajunnut kysellä kutsuessa vierailta. Jos joku sattuu olemaan niin moniongelmainen ruokavalion suhteen, että ei peruserikoisruokavaliot huomioiden löydä syötävää, niin tilanne on tuttu ja laukussa omat eväät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen samaa mieltä edellisten kanssa. Siis jos varaudut yleisimpiin ruokavalioihin (esim. itse tekisin ihan kaiken hylaan tai laktoosittomaksi) ja niihin allergioihin, jotka teille on ilmoitettu, niin se on ihan riittävästi. Ehkä vähän kannattaa katsoa, ettei ihan kaikessa ole esim. maitoa tai pähkinää tai lihaa, mut harvoinpa sitä niin yksipuolista tarjottavaa onkaan.

 

Loput on sit syöjän vastuulla. Eli jos teille ei ole ilmoitettu jostain allergiasta, niin ei voida olettaa, että siihen on varauduttu eli kyseinen allergikko varmaan itse osaa sit varoa ja kyselee tarvittaessa henkilökunnalta. Ja useimmiten allergikot osaavatkin katsoa mitä syövät ja ovat tottuneet siihen, että ihan kaikkea ei voi ottaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jotenkin tuntuu, että kyllä aikuisen ihmisen pitää osata kertoa tällainen asia. Vierestä seuranneena olen huomannut, että ihmiset yleensä ilmoittavat allergiansa tilanteissa, joihin liittyy syömistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee kutsuun, että "muistathan mainita" blaablaa. Mieskin niin allerginen kaikelle, eikä koskaa muista siitä mihinkää ilmoittaa, että en luota siihen et muutkaan aina muistas :) Ei tietenkään voida huomioida jokaista vierasta jokaisessa ruokalajissa, mutta kuten jossain edellä taidettiin todeta, kuhan jokaiselle on jotain syötävää!l

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin pyydettiin ilmoittautumisen yhteydessä ilmoittamaan allergiat ja ne sitten huomioitiin parhaan mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin tulee kutsun yhteyteen pyyntö ilmoittaa allergiat. Jo itseni takia kaikki pitää olla vähintään hylaa ja pähkinätöntä, mitkä on (onneksi) aika yleisiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tuli kutsujen mukaan hääinfokortit, jossa mainittiin myös ilmoittautumisesta. Pyysimme ilmoittamaan mahdollisista allergioista ja erityisruokavalioista. Tähän mennessä on tiedossa kaksi maidotonta (siis nimenomaan maidotonta, ei laktoositonta) ruokavaliota, toivon mukaan mitään kovin "haastavaa" allergiaa ei kenelläkään ilmenisi :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse pohdin sitä, mitä eroa on allergioilla ja erityisruokavalioilla. Voiko kutsussa käyttää pelkästää allergia-sanaa ("ilmoitathan allergiastasi ilmoittautumisen yhteydessä" tms)? Entä siinä tapauksessa vaikkapa kasvissyöjät - uskaltavatko he ilmoittaa omasta ruokavaliostaan, kun se ei varsinaisesti ole allergia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse pohdin sitä, mitä eroa on allergioilla ja erityisruokavalioilla. Voiko kutsussa käyttää pelkästää allergia-sanaa ("ilmoitathan allergiastasi ilmoittautumisen yhteydessä" tms)? Entä siinä tapauksessa vaikkapa kasvissyöjät - uskaltavatko he ilmoittaa omasta ruokavaliostaan, kun se ei varsinaisesti ole allergia?

 

Minä miellän allergiat nimenomaan allergioiksi ja erityisruokavaliot sitten vaikkapa kasvisruokavalioiksi tms. Itse en käyttäisi pelkästään sanaa "allergia", koska mietin että ehkäpä esim. juuri kasvissyöjät eivät sitten tulisi ilmoittaneeksi ruokavaliotaan. Minusta pelkkä "erityisruokavalio" voisi taas olla varsin riittävä; jonkinlaisia "erityisjärjestelyjä" kun allergiatkin aiheuttavat; esim. maidoton, laktoositon, gluteeniton jne. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ajattelimme laittaa juhlainfoon, joka lähtee kutsujen mukana, että muistavat ilmoittaa allergiat ja erityisruokavaliot samalla, kun vastaavat kutsuun. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitettiin myös kutsuun pyyntö ilmoittaa allergioista ilmoittautumisen yhteydessä, ja yllättävän harva sen silti itse muisti! :D Onneksi itse tiesin kysyä monelta, että eikös sulla ollut joku erikoisruokavalio...? Lasten kohdalla koitin varsinkin olla tarkka ja kysyä erikseen, jos mitään ei ilmoitettu. Jos joku aikuinen allerginen on jäänyt huomioimatta, niin en aio potea huonoa omaatuntoa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuten muut ovat jo sanoneet, eivätköhän ihmiset muista ilmoittaa erikoisruokavalioista, jos ne ovat vakavia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Kaikki ei aidosti muista. Voin kuvitella, ettei esimerkiksi hyvä ystäväni muista ilmoittaa erityisruokavaliostaan, koska me molemmat tiedämme se varsin hyvin. Toisaalta itse tiedän, että olen kova ajattelemaan oman laatikkoni sisällä enkä välttämättä sitten muistakaan sitä kun pitää pitopalvelulle ilmoittaa jos tuijottelen vain ilmoittautumislistassa lukevia huomioita. Toinen siis olettaa, että kyllähän se toinen nyt tietää ja tietääkin, mutta aina ei vaan aivot toimi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

laktoositon ruokavalio unohtuu tosi monilta kertoa. muita kerrotaankin paremmin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ottanut vastaan ilmoittautumisia ystävien häihin. Poikkeuksetta ne, jotka ovat ilmoittaneet tulostaan tekstarilla, eivät ilmoittaneet allergioita tai erityisruokavalioita, vaikka niitä sitten olikin. Luulen, että osa kuvittelee hääparin tietenkin muistavan ruoka-rajoitteet jos on joskus illallistettu yhdessä...

Eleonore likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, Sylvi said:

Olen ottanut vastaan ilmoittautumisia ystävien häihin. Poikkeuksetta ne, jotka ovat ilmoittaneet tulostaan tekstarilla, eivät ilmoittaneet allergioita tai erityisruokavalioita, vaikka niitä sitten olikin. Luulen, että osa kuvittelee hääparin tietenkin muistavan ruoka-rajoitteet jos on joskus illallistettu yhdessä...

Sama homma. Kukaan ei ilmottanu ruokavalioita eikä allergioita..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

suurimmaksi osaksi muistavat ilmoittaa. mutta meillä on vähän allergisia lähipiirissä

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään