Tupu

Taikataikina

88 viestiä aiheessa

Tuli tuossa mieleen, että jotain voisi väsätä koristeeksi taikataikinasta. Onko joku jo käyttänyt? Ajattelin vaikka ihan sydämiä väsätä... Näin aluksi... Nuo ideat kun yleensä tuppaavat kehittymään vasta toteutusvaiheessa... ;D ;D

 :-X:lla Tupu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee taikataikinasta sydämen muotoiset paikkamerkit. :-X :-X :-X Kirjoitan käsin sitten sydämiin nimet.

Taikinaan tulee suolaa, vettä ja jauhoja. Suolaa ja jauhoja tulee saman verran ja vettä sitten sen verran, että seoksesta tulee taikinan oloista. Lopuksi voi lisätä halutessaan hieman öljyä. Jos suolaa laittaa kilon ja saman verran sitten jauhoja, saa taikinasta noin 80 sydäntä. Halkaisijaltaan noin 5 cm.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

no, arvasinhan minä, että täältä löytyy heti joku konkari tähänkin touhuun  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Annastiina

millä aijot kirjoittaa nimet sydämiin ja millä maalasit sydämet

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Maalasin sydämet :-X punaisella silkkimaalilla. Mulla oli tuota väriä jo ennestään niin käytin vanhat pois. Ystäväni käytti tavallista kangasväriä ja sekin toimi. En ole vielä kirjoittanut sydämiä, mutta ajattelin käyttää ohutta mustaa tai kultasta tussia. Täytyy testata kumpi on parempi. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ajateltiin vääntää taikataikinasta sydänkoristeet :-X kutsu- ja kiitoskortteihin. Ei tosin olla koeversiota vielä punnittu, joten jos kortit kovin paljon painavat niin kutsumalli taitaa uusiutua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sannamarin sivut ovat muuttaneet, joten taikataikinan reseptin löytää nyt osoitteesta http://koti.mbnet.fi/anmatur/vatikuti/taikataikina.html Kopioin vielä varmuuden vuoksi tuon ohjeen suoraan tänne.

 

Taikataikina

Ainekset:

0,5 l vettä

n.3 dl suolaa

n.1,3 l vehnäjauhoja

20-30 tippaa ruokaöljyä

Liuota suola kiehuvaan veteen. Anna jäähtyä. Vaivaa jauhot vatkaimella joukkoon. Lisää öljy. Annan taikinan seistä vähintään seuraavaan päivään huoneenlämmössä ilmatiiviissä astiassa.

Paista "leivonnaiset" aluksi 50 asteessa noin tunti ja nosta lämpöä vähitellen 150-175 asteeseen, paista kolme tuntia, sammuta virta ja jätä työt uuniin yön ajaksi. Lakkaa spray- tai huonekalulakalla tai maalaa askartelumaaleilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä taas tuo yllä oleva ohje oli kaikista huonoin. Mä en saanut sitä suolaa liukenemaan ja taikinasta ei tullutkaan loppujen lopuksi taikinaa vaan könttistä jauhoseosta  :-/ Muilla ohjeilla sain kyllä onnistumaan

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun tuota taikataikinaa pitää paistaa että kovettuu, niin miten olette tehneet jos olette kiinnittäneet jotain siihen taikataikinaan?

Meillä on yhtenä vaihtoehtona tehdä taikataikinasta jotain alustoja joihin laittaisi rautalankaisen pidikkeen kortille. Ei kai tuota rautalankaa voi paistaa sitten tuntikausia uunissa, vai?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kun tuota taikataikinaa pitää paistaa että kovettuu, niin miten olette tehneet jos olette kiinnittäneet jotain siihen taikataikinaan?

Meillä on yhtenä vaihtoehtona tehdä taikataikinasta jotain alustoja joihin laittaisi rautalankaisen pidikkeen kortille. Ei kai tuota rautalankaa voi paistaa sitten tuntikausia uunissa, vai?

Meillä oli käytössä omissa häissä "nipsuttimia"

=Taikataikinasydän, johon ennen paistamista tein sukkapuikolla reiän keskelle. Paistamisen (ja jäähtymisen) jälkeen iskin sen rautalankasysteemin kuumaliimalla siihen koloon pystyyn. Toimi hyvin ja pysyivät kiinni loistavasti! Suosittelen kuumaliimapyssyn hankintaa. Tiimarissa hinta oli noin 6-7€ ? Kätevä kapine muihinkin askarteluihin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sellainen juttu tuli koristeluja miettiessä mieleen, että kuinkas kestävää tuo taikataikina on? Siis esim. jos siitä tehty koriste putoaa lattialle niin kuinka todennäköisesti se hajoaa? Onko kenelläkään kokemuksia? Ottaisin kernaasti vastaan kommentteja! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä teen häihin taikataikinasta ruusuja (halkaisija n. 3 cm ja korkeus 4 cm), ne tulee pöytiin, ja kokeilin juuri että hajoaako jos tiputtaa lattialle. Ja ei hajonnut ;D lattia on siis muovimatolla päällystetty, joten ei pitäisi siis hajota kovin herkästi, tietysti riippuu millaisia koristeita aikoo tehdä. Ohut koriste hajoaa varmaan helpommin. Mutta kokeilemalla tiedät miten juuri sinun suunnitteleman koristeen käy

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei! Loisto idea tehdä koristeet taikataikinasta, tosin minä en enää muista mitä siihen tuli, tehny viimeks joskus lapsena.. Eli viitsiskö joku kertoa!  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meinasin "leipoa" tuon tyyppisiä, ehkä hieman yksinkertaisempia paikkakorttien pidikkeitä taikataikinasta. Ellei laiskuus pääse iskemään :)

nbeachplacecardholders.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä teen taikataikinan eli suolataikinan yksinkertaisesti siten että laitan kulhoon desin suolaa ja sitten kaadaan joukkoon haaleaa vettä sen verran että suola kunnolla kostuu. Sen jälkeen lisään vehnäjauhoja niin kauan kunnes taikina tuntuu hyvältä. Eli ei tartu käsiin ja on helppo muovailla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos ohjeesta Sanna-Mari, täytyy kokeilla ;) Vielä yksi  (tyhmä?) kysymys: pitääkö se leipomus sitten paistaa? :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

joo niin tosiaan pitää ne paistaa  ;D Kun olet saanut tehtyä leipomukset niin laita ne n. 150-180 asteiseen uuniin, ja paistoaika riippuu sitten siitä kuinka isoja/paksuja leipomukset ovat. Eli noin tunnista lähetään liikkeelle paistoajoissa. Esimerkiksi mä paistoin niitä taikataikinaruusuja tosi monta tuntia et ne kuivu kokonaan (pidin lämpötilan max. 150, ettei ne vaan paistu). Voit paistaa niitä luomuksia myös alle 150 asteessa (kuten minä) mutta silloin kuivuminen kestää kauemmin tällöin niihin ei varmastikkaan tule ruskehtavaa väriä. Sillä mulla on kahden eri satsin ruusuja ja toiset on hieman rusehtavia kun ne oli hieman kuumemmassa uunissa kuivumassa, mutta ei sillä juurikaan ole väliä koska mä maalasin ne ruusut tummanpunaisella

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

On olemassa sellainen parempi taikataikina ohje johon tulee vähemmän suolaa ja loraus ruokaöljyä. Se on huomattavasti parempaa käsitellä. Voin etsiä sen ohjeen ja laittaa tänne.

Testasin myös putoamisen kestävyyttä tiputtamalla noin 1,5 sentin paksuisen koristeen kivilattialle. EI HAJONNUT!!! mutta koriste oli maalattu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, voisiko taikataikinasta tehdä sellaisen pidikkeen, johon ei tulisi mitään nipsutinta, vaan ihan vaan vako kortille? Miten taikina käyttäytyy uunissa? Että meneekö kolo helposti umpeen vai miten?

edit: nipsutin oli muuttunut nisuttimeksi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hei, voisiko taikataikinasta tehdä sellaisen pidikkeen, johon ei tulisi mitään nisutinta, vaan ihan vaan vako kortille? Miten taikina käyttäytyy uunissa? Että meneekö kolo helposti umpeen vai miten?

Mä tein alkuun paikkakorteille tuollaisia sydänpidikkeitä, joissa oli viistoon vako kortille. ne vaot pikkusen umpeutui uunissa, mutta paistamisen jälkeen vielä hieman puukolla tasottelin ja avasin niitä, niin kyllä niihin kortit sai pystyyn.

Luovuttiin vaan tästä ideasta toisen tullessa tilalle :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Semmosta rautalankaa on jota voi paistaa vaikka tuntikausia.. esim keramiikassa käytetään ja siellähän ne savityöt on uunissa pari vuorokautta ja huomattavasti kovemmassa lämmössä. Kyllä tavan rautalanka pitäs soveltuu kotiuunipaistoon :) Tai lähinnä teräslanka varmaankin on parempii.

Ja niistä värjäämisistä... Akryylivärit on yks hyvä jos haluaa oikeen maalata... Askarteluväri on periaatteessa akryyliväriä. Sitten ihan spraymaalit on helppoja nopeita.. varsinkin jos sydämiä on satoja ;D  Vesivärit toimii mutta sit ne kannattaa kiinnittää spraylakalla. Spraylakkaus on muutenkin kiva... tein joskus mummolle taulun mihin tuli kultasia lehtiä ja sitten sen taikinan värisen osan ja tietenki myös ne kultaset lakkasin spraylakalla niin tuli sitten nätti kiiltävä pinta.

Ja hileitähän voi käyttää varsinkin tuon lakan alla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Millaisia koristeita saa tehtyä taikataikinasta?? Olisi ihan mukava tehdä jotain häihin itse koristeiksi, muutakin kuin ehkä kutsukortit..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään