Pintaliitäjä

Saippuan valmistus

41 viestiä aiheessa

löytyskö joltain teko-ohjetta?

ja minkä hintasta on suurin piirtein valmistaa saippuaa itse?

kiitos :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä yhdet löytämäni ohjeet

Persoonalliset ja kylpyhuoneen väreihin sointuvat saippuat voi valmistaa myös itse! Leikkaa saippualevystä kuvioita piparkakkumuoteilla tai muotoile veitsellä omat kuviot. Ihania itse tehtyjä saippuoita on mukava antaa myös joululahjaksi ystäville, tietysti ystävän kylpyhuoneeseen sointuvissa väreissä.

Tarvitset...

- Saippuamassaa

- Saippuavärejä ja tuoksuja

- Muottiastia (taipuisaa muovia)

- Mikroaaltouunin kestävän sulatusastian

- Piparkakkumuotteja

- Lusikka

- Veitsi.

Tee näin

1. Paloittele saippua pieniksi paloiksi. Sulata saippua mikroaaltouunissa täydellä teholla (700W) noin 30 sekuntia ja lisää aikaa tarvittaessa max. 10 sekuntia kerrallaan kunnes massa on täysin sulaa. Massa ei saa missään tapauksessa kiehua, sillä silloin se menettää läpikuultavuutensa.

2. Tipauta sulaan massaan muutamia tippoja saippuaväriä ja haluamasi määrä saippuatuoksua (max. 30-50 tippaa). Sekoita väri ja tuoksu varovasti, ilman turhaa sekoittamista massan sekaan. Huom! Jos väri ei liukene massaan, on massa liian kylmää. Jos saippuamassaan laittaa liikaa väriä, valmis saippua saattaa värjätä käytössä.

3. Kaada sula, värjätty saippuamassa muottiin eli esim. tasapohjaiseen taipuisaan muoviastiaan. Anna massan jäähtyä ja jähmettyä muutama tunti. Massan jähmettymistä voi nopeuttaa laittamalla massa esim. jääkaappiin tai ulos.

4. Irrota saippualevy muoviastiasta. Leikkaa levystä saippuapaloja piparkakkumuotilla tai terävällä veitsellä muotoillen. Saippualevystä ylimääräiseksi jäävät "reunat" voit halutessasi sulattaa ja valaa uudelleen tai niistä voi leikata pieniä paloja jotka voi asettaa lasiastiaan lavuaarin reunalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

löysin tuollaisesta Hauskaa askartelua luonnosta -kirjasta ihanan laventelisaippuan ohjeen.

1. Raasta noin 125 g hajustamatonta saippuaa. (Tähän voi käyttää saippuapalojen tähteitä)

2. laita kolme kunnon kourallista laventelia teekannuun tai kulhoon ja kaada kaksi kuppia kiehuvaa vettä niiden päälle. Sekoita ja anna seoksen seistä muutaman minuutin ajan.

3. Kaada hiukan kylmää vettä kattilaan ja aseta sen päälle pienrmpi kattila. Veden tulee ulottua pienemmän kattilan reunojen puoleen väliin.

4. Laita kattila liedelle. Kaada saippuahiutaleet ja hiukan laventelivettä pieneen kattilaan.

5. Lämmitä vettä hitaasti, kunnes saippua on sulanut. Lisää laventelivettä tarpeen mukaan.

6. Ota molemmat kattilat pois lideltä. Lisää kolme ruokalusikallista kauraryynejä saippualiuokseen ja sekoita hyvin.

7. Voitele margariinilla tai vaseliinilla kaksi pientä muottia tai leivosvuokaa (esim. sydän piparimuotti) ja aseta ne leivinpaperille.

8. Täytä muotit lusikan avulla varovasti saippuaseoksella ja tasoita pinta silittämällä sitä lämpimän lusikan pohjalla. Anna saippuan kovettua, se voi kestää jopa viikon.

9. Kun saippuat ovat kuivia,voit irrottaa ne muoteista ja laittaa ne kuukaudeksi silkkipaperiin kuivaan paikkaan.

Vaihtoehtoisesti voi tehdä myös Appelsiini-kanelisaippuaa

(Sekoita appelsiini-kanelisaippuaa varten puhtaaseen veteen kahden appelsiinin raastetut kuoret ja kaksi teelusikallista kanelijauhetta laventelin sijaan)

Lähteenä käytetty Lyndsay Milne: Hauskaa askartelua luonnosta

kirjasta löytyy myös ihanat ohjeet suklaisista koivunlehdistä, ruusulehti-mintunlehti-muut syötävät kukat jääpalat, tuoksuva enkeli jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä ohje on jostakin vanhasta häät-lehdestä, jossa valmistettiin häävieraille saippuoita karkkien sijaan. Muistaakseni tämä löytyy kuvien kanssa ketjusta, jossa pyydetään ehdotuksia vaihtoehdoista häänameille...

Tarvikkeet:  

- saippuamassaa  

- saippuavärejä ja tuoksuja  

- muottiastia (taipuisaa muovia)  

- mikroaaltouunin kestävä sulatusastia  

- piparkakkumuotteja  

- lusikka  

- veitsi  

1. Paloittele saippua pieniksi paloiksi. Sulata saippua mikroaaltouunissa täydellä teholla (700W) noin 30 sekuntia ja lisää aikaa tarvittaessa max. 10 sekuntia kerrallaan kunnes massa on täysin sulaa. Massa ei saa missään tapauksessa kiehua, sillä silloin se menettää läpikuultavuutensa.

2. Tipauta sulaan massaan muutamia tippoja saippuaväriä ja haluamasi määrä saippuatuoksua (max. 30-50 tippaa). Sekoita väri ja tuoksu varovasti, ilman turhaa sekoittamista massan sekaan. Huom! Jos väri ei liukene massaan, on massa liian kylmää. Jos saippuamassaan laittaa liikaa väriä, valmis saippua saattaa värjätä käytössä.

3. Kaada sula, värjätty saippuamassa muottiin eli esim. tasapohjaiseen taipuisaan muoviastiaan. Anna massan jäähtyä ja jähmettyä muutama tunti. Massan jähmettymistä voi nopeuttaa laittamalla massa esim. jääkaappiin tai ulos.

4. Irrota saippualevy muoviastiasta. Leikkaa levystä saippuapaloja piparkakkumuotilla tai terävällä veitsellä muotoillen. Saippualevystä ylimääräiseksi jäävät ”reunat” voit halutessasi sulattaa ja valaa uudelleen tai niistä voi leikata pieniä paloja jotka voi asettaa lasiastiaan lavuaarin reunalle.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eli meillä sulhasen äiti tekee itse luonnonkosmetiikkaa ja olemmekin ajatelleet lahjoa vieraamme karkkien sijaan pienillä saippuoilla. Tuleva anoppi on jo kysellyt, minkälaisia saippuoita tehdään, mutta en oikein osaa sanoa/päättää. Löysin netistä muutaman kuvan, löytyisikö muilta naikkareilta lisää?

MH101-L.jpg

(

Tässä yksi ihana jonka kuva ei suostu tulemaan esiin)

En haluaisi pakata saippuoita ihan tavalliseen pussiin, toisaalta ei jaksaisi vääntää sataa pahvilaatikkoakaan. <_< Tästäkin siis ideoita, kiitos!

Yksinkertaisimmillaan se voisi varmaan olla ihan tällainen:

mangobarsoap3.jpg

...tai jospa sen käärisi ihan lahjapaperiin (mutta kestääkö paperi?)

21011-person-L.jpg

...tai sitten tällaiseen vähän selkeämpään pussiin

soapeggbagfavor2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä tein meidän häihin kanssa vieraille oliiviöljysaippuat. Muotteina käytin Biltemasta ostamiani silikonisia sydän-jääpalamuotteja. Saippuoista tuli pieniä ja sieviä. Aion pakata ne vaan sellofaaniin ja laittaa nauhan pussin suulle ja nauhaan rullalle lapun, johon kirjoitan runoja.

Normaalisti käytän saippuoiden muotteina vaan maitopurkkeja ja leikkaan ne paloiksi, mutta en halunnut näistä hääsaippuoistani sellaisia. Noi mun normisaippuat käärin ensin kokonaan voipaperiin ja sen jälkeen teen vyötteen itsetehdystä paperista johon olen tekstannut saippuan nimen ja valmistusaineet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lisää muoto- ja pakkausmahdollisuuksia:

wd101495fal05favorsxlpr4.jpg

massagekaka8_200x130.jpgmassagekaka10_200x130.jpg

32794d694b4b716d7241756338676851777941-100x100-0-0.jpg

ja sitten ne voisi pistää "tarjolle" tähän tapaan:

KarkkibuffetFavorspytn11.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee tällaisia vihreitä saippuoita, tai ei ihan samanlaisia ja läpikuultavan vihreitä, mut kuitenkin...

leafsoap400x325.jpg

ja pakkaan ne ensin sellofaaniin ja sit näihin rasioihin.

mini050108h030.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Saippua olis ihana lahja-idea, varsinkin itse tehty saippua :)

harmi vaan kun ei ole sellaista taitoa hyppysissä :) erityisesti tykkäsin noista lehden ja sydämen mallisista

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mä tein meidän häihin kanssa vieraille oliiviöljysaippuat. Muotteina käytin Biltemasta ostamiani silikonisia sydän-jääpalamuotteja. Saippuoista tuli pieniä ja sieviä. Aion pakata ne vaan sellofaaniin ja laittaa nauhan pussin suulle ja nauhaan rullalle lapun, johon kirjoitan runoja.

Normaalisti käytän saippuoiden muotteina vaan maitopurkkeja ja leikkaan ne paloiksi, mutta en halunnut näistä hääsaippuoistani sellaisia. Noi mun normisaippuat käärin ensin kokonaan voipaperiin ja sen jälkeen teen vyötteen itsetehdystä paperista johon olen tekstannut saippuan nimen ja valmistusaineet.

Miten sä teit nuo oliiviöljusaippuat?

Mulla oli harkinnassa myös saippuoiden teko, mutta totesin, että tarvikkeet oli aika kalliita. Ihana idea kylläkin! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä Anoun ehdottama vyöte on tosi kaunis ja selkeä. Makuasia se tietty on. Lehden muotoisetkin ovat kauniita! :) Ihana idea!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä on ohje oliiviöljysaippuaan. Visit My Website. En nyt varmaan osannut linkittää, mutta näet ainakin osoitteen.

Oliiviljysaippuan tekemiseen ei todellakaan tarvita mitään kalliita aineita, ainoastaan vettä, lipeää ja oliiviöljyä. Tarvikkeiksi lasipurkin, digitaalivaa´an, mittakupin ja sekoitukseen sauvasekoitin. Hyvää lipeää saa tilattua halvalla Lahtisen vahavalimosta. Löytyy sieltä torjunta-aineista. Apteekin tavara voi olla tosi kallista, mutta voi käydä kysymässä.

Käy lainaamassa kirjastosta tuo Saara Kuhan kirja, on aivan loistava. Sieltä saa virikkeitä vaikka mihin.

Ja vielä varoituksen sana, saippuanteko on tosi koukuttavaa, mullakin on kaapit täynnä niitä, vaikka niitä onkin mukava antaa lahjoiksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ainakaan Helsingissä eivät myy apteekeista lipeää tavallisille asiakkaille kun on kuulemma niin kauhean vaarallista. Lahtisen vahavalimolta olen itse tilannut saippuoita varten lipeää ja on tullut tosi hyviä saippuoita. :) Jotkut ovat käyttäneet myös Biltemasta saatavaa kaustista soodaa, mutta se ei välttämättä ole yhtä laadukasta ja ongelmia saattaa tulla.

Mun muistaakseni kilon purkki lipeää maksoi Vahavalimolla muutaman euron, siitä saa jo litroittain saippuaa. Oliiviöljysaippuaan ei tosiaan mitään muuta tarvitse kuin lipeää, vettä ja öljyä ja öljyksi suositellaan juurikin halvinta mahdollista oliiviöljyä. Joku euroshopper-öljy tuskin paljon maksaa. Värit ja tuoksuthan toki nostavat hintaa.

Askarteluliikkeissä saatetaan myydä myös valmista massaa, joka vaan lämmitetään ja täräytetään muotteihin. Se on helppo vaihtoehto myös. :)

Saippuantekoon sitten kaikille hanskat käteen ja suojalasit päähän! Jos kädelle roiskuu lipeää, käsi äkkiä hanan alle ja kunnolla huuhdotaan. Silmään jos lipeää lentää huuhdotaan myös ja saman tien lääkäriin. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minkälaisia hajusteita ketjun konkarit ovat yleensä käyttäneet? Onko ne Sinooperissa myytävät hyviä, vai laitatteko jotain apteekista saatavaa? Ja onko jotain tuoksua, jolla saisi hunajan tuoksuista saippuaa, se olisikin tosi mahtavaa! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En mä viitsikkään ruveta tuon lipeän kanssa läträämään, kun huomasin, että tuolta Lahtisen vahavalimolta saa valmista massaa, värejä, hajuja ja vielä oikein sopivia muottejakin ja tuntuvat olevan halvempia kuin Sinooperin tuotteet. :)

Muoks! Piti vielä kysyä, että tietääkö kukaan paljonko nuo muotit vetää saippuamassaa? Eli montako pientä (n. 3 cm) saippuaa saisi tuosta 1 kg:n massasta? Ettei tarttis sitten useaan otteeseen tilata, kun nuo toimitusmaksut oli aika kalliita.

Muokattu: , käyttäjä: angelfish

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuoksuina voi käyttää eteerisiä öljyjä tai synteettisiä tuoksuöljyjä. Loistava nettiputiikki on täällä.

Noiden eteeristen öljyjen tuoksut haihtuu paljon nopeammin, kuin noi synteettiset.

Tuolta tuoksukaupasta saa muistaakseni jotain hunajantuoksua ja Saara Kuhan kirjasta löytyy kaksikin hunajasaippuan ohjetta.

Kokeilkäa vaan rohkeasti, se lipeä ei ole niin pelottavaa. Muutama varotoimi vaan, niin se on ihan vaaratonta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Puolen kilon saippuamassasta tulee noin maitopurkillinen saippuaa. Siitä voi alkaa miettimän montako pikkumuottia tarvitsee. :) Hyviä muotteja ovat myös esim. jääpalamuotit (ainakin ikeassa myydään eri muotoisia) sekä hiekkamuotit. Pikkumuoteista saippuat saa helpommin irti jos muotin rasvaa kunnolla ennen massan kaatamista, sekä jos pitää muottia (saippuoineen) jonkin aikaa pakastimessa.

Noista tuoksuista vielä sen verran, että ihan mitä tahansa ei voi käyttää. Kannattaa muistaa että saippua on kuitenkin kosmetiikkaa, joten esimerkiksi sauna- tai kynttilätuoksut eivät sovi vaan saattavat aiheuttaa allergisia reaktioita tai muuten ärsyttää ihoa. :) Hyvä vaihtoehto on myös täysin tuoksuton saippua, siitä eivät hajuseille yliherkätkään ihmiset saa oireita.

Jos saippuaa meinaa ensi kesän häihin ihan lipeästä lähtien tehdä, ne kannattaa tehdä nyt. Ehtivät sitten kypsyä sopivan miedoiksi kesää varten. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tosi ihana idea, nämä saippuat. :D

Olenkin etsiskellyt jotain mitä karkkien sijasta antaisi ja taisinpa löytää ratkaisun! :P

Kiitos paljon vinkeistä, täytyy kokeilla!

Muuten millä ootte värjänneet noita saippuoita?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Saippuavärejä löytyy ainakin Sinooperista, joskus pisti silmään. Ilmeisesti ovat välillä (ainakin ennen joulua) loppuneetkin, joten ehkä kannattaa soittaa etukäteen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos teet itse saippuamassan, se kannattaa värjätä pigmenttijauheella. Sitä saa myös Pienestä tuoksukaupasta. Joitain sävyjä saa ihan maustella.

Valmiille saippuamassoille on omat väriaineensa, joita saa askarteluliikkeistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Jep, eivätkä valmiiden massojen värjäämiseen tarkoitetut värit välttämättä toimi omatekoisessa saippuamassassa kuten on tullut omissa kokeiluissa todettua. Myös tuoksuöljyt värjäävät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ensimmäiset saippuat valmiista massasta valmistumassa. :) Piti tulla vielä kysymään kokeneemmilta, että kannattaako tuosta valmismassasta tehdä saippuat jo nyt kesää varten vai meneekö ne jotenkin huonoksi? Ja mikä tuon massan säilyvyys noin muuten on? Sen tiedän, että valmiit saippuat pitää kääriä kelmuun.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osaisko joku kertoa paljonko aineksia menisi tuohon hääsaippuoiden tekoon kun vieraita on noin 200? Muottien koko olisi varmaan n. 2,5-3 cm kanttiinsa? Oon nyt ihastunut tähän hääsaippua ideaan, mutta koska vieraita on noin paljon, niin ei viitsi ihan kokeilemaan alkaa ilman taustietoja! :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään