Jump to content
Naimisiin.info

Rennot hääjuhlat


Tyttötiikeri

Recommended Posts

En oikein löytänyt aiheesta sopivaa ketjua, joten ajattelin aloittaa uuden.

 

Eli aiheena on niin sanotusti rennommat juhlat. Mieheni ja minä vieroksumme molemmat esillä ja huomion keskipisteenä olemista. Tämän vuoksi haluamme rennommat ja vapaamuotoiset hääjuhlat, ehkä enemmän "kotibile"tyyppiset kuin "viralliset" kaiken maailaman puheita ja ohjelmaa sisältävät juhlta.

 

Ajatuskin siitä, että pitäisi istua kaikkien tuijotettavana erillisessä pöydässä ahdistaa. Lisäksi puheiden vastaanottamnen tuntuu hankalata saati sitten leikit ja pelit, joissa meidän pitäisi olla keskipisteenä ja suorittavana osapuolena.

Onneksi sukulaisissamme ei ole ketään "vanhoillisia" ja perinteitä vaativia ihmisiä, joten uskon, ettei tämä ole vieraillekaan ongelma. ja toki olemme sanoneet, että jos nyt joku haluaa sanan sanoa, niin emme sitä kiellä. ja ohjelmaa tietysti voidaan järjestää, mutta sellaista, johon voivat kaikki osallistua, tai joka viihdyttää kaikkia.

 

Mielenkiintoista olisi kuulla ihmisten kommentteija tämän tyylisitä häistä, onko joku osallistunut vastaavaan tai muuten vain mielipiteitä ajatuksesta? Tai muita jotka ovat samoilla linjoilla omien juhliensa kanssa?

 

On kyllä jotenkin huvittavaa, että ihmiset niin paljon miettivät, että mitä jos teen näin ja näin omissa häissäni, niin mitä siitä ihmiset ajattelevat,  (sorrun tähän ihan liikaa myös itse) vaikka hyvänen aika, jokainen pari saa mielestäni järjestää juuri sellaiset häät kuin parhaaksi katsoo, sillä sehän on parin päivä ja paria varten, ei vieraita. :D

Link to comment
Share on other sites

Jep, ehdottomasti parin itsensä näköisiksi häät on tehtävä :)

 

Mä vierastan myös (kuten sulhokin) huomion keskipisteenä olemista. Sanoinkin kaasoille, että pitäkää jotenkin huoli että ihmiset keskustelee keskenään ja heillä on jotain muuta tekemistä kuin tuijotella meitä siellä erillisessä pöydässä. Porukka onneksi näytti tulevan hyvin juttuun keskenään sekä ruoka maistui. Meillä oli mukana myös "viralliset" puheet sekä leikkejä, joissa me oltiin huomion keskipisteenä. Yllättävän hyvin mulla sujui tuollaiset jutut, mut itselle vaikeinta oli esim. syöminen tai muu vapaamuotoisempi hetki, kun tunsi että porukka tuijottaa meitä siellä pöydässä. Tuli myös sellanen olo, että olisi pitänyt olla enemmän sosiaalisempi ja kierrellä löpisemässä vieraiden kanssa, mutta en ole normaalistikaan sellainen joten se olisi tuntunut liian tekaistulta. Kohteliaasti tietysti juttelin vieraiden kanssa, kun heitä kohtasin tai tulivat meidän pöytään juttelemaan ;)

 

Mutta siis pointtina tässä viestissä oli se, että tuunatkaa teidän näköisenne häät ja jos esim. ette halua puheita siellä, ilmoittakaa se selvästi niille ketkä niitä haluaisi pitää. Tehkää sellaiset häät missä kuvittelette itse viihtyvän parhaiten. Leikkejä yms. on helppo keksiä sellaisia mihin pääsee vieraat osallistumaan (tutustumisleikki, köydenveto tms., anopit/apet-skaba yms.) ja hääpari voi istua muiden vieraiden seassa, eikä omaa pöytää tarvita.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Seppelpää

Kuulostaa ihanalta! Ilman muuta toteutatte omat häänne juuri niinkuin itse haluatte. Vieraatkin takuulla tykkäävät, kun pääsevät kokemaan jotain vähän erilaista.

 

Minä ja sulhasemme vierastamme kaikenlaista pönötystä ja tärkeyttä, joten olemme kanssa järjestämässä häät vähän perinteistä poiketen. Juhlimme ensi kesänä metsässä hyvin rennolla retkimeiningillä. Ruuat teemme itse: osan vasta paikan päällä. Muurikan ääressä hääräävä paljasjalkainen morsian lienee vähintäänkin koominen näky! :D

 

Vihkiminen tapahtuu paikan päällä, ja puheita uskon olevan tiedossa. Ainakin appiukko ja bestman ovat moisilla kovasti uhkailleet. Ja kai se omakin isäni aikoo jotain sanoa. Muuta "ohjelmaa" ei sitten olekaan, ja tarkoituksena olisi vain viettää kiva kesäilta läheisimpien ihmisten kesken. Paljon ruokaa, paljon juomaa ja illalla makkaran paistamista leirinuotiolla. Jos sataa, niin no, sitten sataa! Ei taida pysyä tämän morsiamen mekko kovinkaan valkoisena.  :P

Link to comment
Share on other sites

Meille tullee kanssa melko rennot häät, buffet ja juotavaa, vapaata seurustelua, hengailua ja muutama perinnejuttu. Sukulaisia ei tule nimeksikään, joten kaverimeiningillä mennään. Tilassa lienee kaksi osaa, joista toiseen laitetaan disko, toiseen pöytiä ja tuoleja, lisäksi ulos grilli ja juhlateltta sateen varalta. (tämänhetkisten suunnitelmien mukaan ;) )

 

Sokerina pohjalla ajateltiin vuokrata meille flipperi porukan pelattavaksi  :D  Äitini oli ajatuksesta kauhuissaan, mutta meistä idea oli huisi  :grin: 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Yhdet parhaat häät missä olen ollut vieraana, on ollut ystäväni ja hänen miehensä häät mökillä. Vieraita oli 16, lähimmät ystävät ja hääparin vanhemmat. Pappi tuli paikalle ja heidät vihittiin laiturilla. Venevaja oli tyhjennetty ja sinne laitettu pitkä pöytä ja yksi sulhasen kavereista grillasi lihoja ja kasviksia, lisäksi oli salaattia ja jotain lisuketta. Häätanssi oli pihalla, mankasta soi biisi ja pari tanssi hitaita nurmikolla. Muuta ohjelmaa ei ollut, vietettiin iltaa pihalla ja tuossa pienessä vajassa, syötiin ja juotiin ja naurettiin. Aivan mahtavat juhlat ja juuri tämän parin tyyppiset! Suosittelen :)

Link to comment
Share on other sites

Ajatuskin siitä, että pitäisi istua kaikkien tuijotettavana erillisessä pöydässä ahdistaa.

 

Kommenttina tähän, että eihän hääparin ole mikään pakko istua erillisessä pöydässä. Eräissä häissä morsian ja sulhanen istuivat vanhempien ja sisarusten kanssa samassa pöydässä, eikä kenelläkään tarvinnut olla kiusallinen olo ainakaan sen takia. :) Pari perustelikin tätä sillä, että kyllähän he ehtivät koko loppuelämänsä tuijotella toisiaan saman ruokapöydän äärellä.

 

Meille tulee rento hääjuhla, vaikka aluksi meinasimmekin mennä vain fiiniin ravintolaan syömään. Onneksi muutimme kuitenkin suunnitelmia, sillä eihän sitä jäykkää pönöttämistä olis kestänyt kukaan. Niinpä peruimme ravintolan ja vuokrasimme tunnelmallisen pikkuhuvilan koko viikonlopuksi, johon myös vieraiden passaa jäädä yöksi. Ohjelmassa ei ole mitään perinteisiä hääseremonioita, tarkoitus on vain syödä, juoda ja saunoa pienellä porukalla. Sain ihan uutta intoa koko häiden järjestämiseenkin, joten oli selkeästi hyvä päätös jättää perinteiset juhlat muille niistä nauttiville. :)

Link to comment
Share on other sites

Kylläpä on ihanan kuuloisia juhlia ihmisillä tulossa. <3 Toi grillailu olis kyllä ihan hauska idea, mut voipi olla, että päädytään sellaseen juhlapaikkaan missä se ei oikein onnistu. Tällä hetkellä tuntuu ettei mitkään suunnitelmat oikein etene, mutta ehkä kun tässä kuukauden sisään saattaa varmistua se juhlapaikka, niin voi sitten alkaa taas tarkemmin mietiskellä asioita..

Link to comment
Share on other sites

Minäkin haaveilen hääjuhliin tuollaisesta rennohkosta tunnelmasta, vaikka emme aiokaan saunoa, grillailla tai muuta sellaista. Juhliin ei kuitenkaan tule puheita, leikkejä tai muuta ohjattua ohjelmaa. Häitä juhlitaan järven rannalla metsäisessä miljöössä, ja toivottavasti vieraat viihtyvät hyvän ruoan, juoman ja musiikin parissa. Tarkoituksena on siis välttää viimeiseen asti sellaista pönöttämistä ja jäykistelyä, mikä voi tosin sukulaiseni tuntien melko haastavaa, he kun ovat aika totista porukkaa..  :rolleyes: Ainakin hääjuhlapaikka luo sentäs puitteita sellaiselle rennommalle tunnelmalle, kun ei istuta missään kartanossa tai muussa hyvin juhlavassa paikassa. Mitään istumajärjestyksiä tms. ei tule, vieraat saavat istua, miten lystäävät. Hääkakku kyllä leikataan ja valssit tanssitaan, mutta ne ovat meistä sellaiset kivat perinteet! 

Muokattu: , käyttäjä: Liljankukkanen
Link to comment
Share on other sites

Joo, mä haluan kanssa ehdottomasti sen kakun leikkauksen, muista perinteistä ei oo niin väliks. Saa nähdä tuleeko edes häävalssia, mies kun on vähän sitä vastaan. Meillä onneks nää lähisukulaiset, jotka paikalle kutsutaan, on melko rentoa porukkaa, niin ei hirveesti tarvii pelätä, että sukulaiset kokis rennon meinigin kiusalliseks, tai että sukulaiset sais sellasen jäykän meinigin aikaseks. :)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on semmoinen kokemus aiheesta, kun olin häissä joissa hääpari juurikin kertoi haluavansa rennot ja leppoisat häät, ei puheita tai leikkejä joissa he olisivat pääosassa jne. Mutta ne häät oli kyllä aivan todella tylsät! Ei kerran tapahtunut muuta kuin ruokailua ja hengailua. En tiedä toimiiko tuollainen sitten jonkunlaiselle porukalle, mutta itsellä ainakin oli aika tylsä ilta ja lähdettiin aikaisin pois. Eli voisihan häissä järjestää edes jotain ohjelmaa, eihän siinä tarvitse olla hääparin mitenkään esillä vaan esiintyjät voi olla joitain ihan muita ihmisiä. Omasta mielestäni puheet tai muut "perinteet" ei todellakaan ole se, mikä häistä tekee jäykät, ellei ne puheet ja ohjelma ole jotenkin jäykästi toteutettu. Jos puhe on sellainen jutustelevaan muotoon kirjoitettu/puhuttu ja esim kaikki välijuonnot yms on sanottu rennosti eikä virallisesti, niin kyllä se enemmän edesauttaa ihmisten rentoutumista ja jutustelua.

Link to comment
Share on other sites

^ Riippuu niin todella paljon porukasta, jolla rentoja juhlia aiotaan viettää. Tiedän, että meidän kokoonpanolla nimenomaan rennot juhlat ilman mitään "väkisin väännettyä" ohjelmaa toimii. Jos joku haluaa pitää puheita, niin ihan se heille suotakoon, mutta keneltäkään ei sitä velvoiteta. Meillä on ollut tapana viettää aikaa näiden samojen ihmisten kanssa muutenkin vain rupatellen, syöden ja juoden, joten ratkaisu tuntuu aika luontevalta myös häihin.

 

Toisaalta voin hyvinkin kuvitella tilanteen, joissa itse kokisin rennot häät tylsiksi - bileet, joissa on vain parhaimmillaan yksi tuttu ja sekin oma mies tai juhlat, joissa muuten vain ei porukan kemiat kohtaa. Sellaisissa kemuissa ehkä järjestetty ohjelma veisi tilaisuutta koko ajan eteenpäin. Olen ollut kyllä tylsissä perinteisissäkin häissä, joissa oli ohjelmaa, mutta sielläkään ei ollut tuttuja kuin pari, joten se varmaan vaikutti asiaan. Ehkäpä seuralla on isompi merkitys kuin juhlien muodollisuudella tai perinteillä?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...