Jump to content
Naimisiin.info

Milloin aloititte hääsuunnittelut?


Diamondia

Recommended Posts

Kosinnasta noin kuukausi ja eilen käytiin varaamassa kirkko tammukuulle 2014. Täti jo myhäilikin että tehän olette ajoissa liikenteessä ja totesi vielä loppuun että aikaa pystyy vielä aikaistamaankin jos siltä alkaa tuntua. :D

Päivä tosin on aika hyvillä perusteilla päätetty joten tuskinpa tulee tarvetta aikaistaa. Ja itseni tuntien kiirehän se tulee kuitenkin. :P

Hääpaikka vielä mietinnän alla. Vaikuttaa tietysti sekin onko vieraita tulossa 50 vai 250....

Pohjatyötä olen päässä tehnyt jo paljon, lähinnä värien ja kutsujen ulkoasun ja häiden tyylin suhteen. Bändejä tarvitaan parikin ja ne melkein vuotta ennen olisi tiedettävä ja varattava... Myös kirkonmenoja varten vihkikaavaa käytynä läpi ja tekstejä lueskeltu. Halutaan välttää sitä että kanttorin soitellessa esimerkkejä pitää vaan äkkiä valita jotain, sama papin ehdottamien tekstien kanssa.

En ole stressaavaa tyyppiä vaikkakin tällä unohtelun määrällä se olisi jopa suotavaa. :lol:

Link to comment
Share on other sites

4kk ennen häitä saatiin vieraslista valmiiksi, 3kk ennen häitä sovittiin päivä ja paikka. nyt on 2kk jäljellä, puku on jäljellä, mutta tilojen puolesta juhlasta tulee katastrofi koska kaikki sukulaiset ei mahdukaan samaan tilaan. ei ois pitäny lähettää kutsuja ennenku tekee istumajärjestyksen...

Link to comment
Share on other sites

Noin puol vuotta aikasemmin alotettiin. Heti varattiin kirkko, juhlapaikka ja valokuvaaja ja alettiin pikkuhiljaa suunnitella muutenkin eteenpäin. Nyt 2.5 kk vielä häihin ja valmistelut ihan hyvällä mallilla :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä myös häät elokuussa 2013. Kihloihin mentiin 2009 ja jo silloin päätettiin, että häät pidetään 2013, kaaso ja bestman pyydettiin jo tuolloin :)

Kirkkohäitä ei meillä ole, vaan siviilivihkiminen juhlapaikalla. Ajoissa saa tosiaan olla liikenteessä. Onneksi ei tarvitse kirkkoa miettiä...

Meillä on nyt:

- juhlapaikka varattu (tälle kesälle siellä enää 3 vapaata päivää)

- catering

- väriteema päätetty jo jokunen vuosi sitten

- hääpuku mietinnässä

Ja kaikkea muuta yleistä suunnittelua. Sormukset tuottaa päänvaivaa.

Link to comment
Share on other sites

Meillä häät maaliskuussa 2013. Kirkon ja juhlapaikan varasin tämän vuoden helmikuussa. Vieraslista on suunnilleen kasattu. Teemavärit on päätetty ja joitain somistustarvikkeita oon jo hankkinut. :) Ja tietenkin, kaaso ja bestman on sovittuna.

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli häät viime viikonloppuna. Tai siis on me naimisissa oltu jo 4 vuotta, mutta nyt oli avioliiton siunaus. Suunnittelu aloitettiin 9/2011, aikomuksena juhlia 9/2012, mutta erinäisistä syistä johtuen aikaistimme juhlaa. Eli juhlapaikka, kirkko, kanttori ja pappi valittiin viime vuonna, mutta toki sitten piti varaukset muuttaa. Aikaa järjestelyihin jäi 4 kk. Ihan sitä päivämäärää ei saatu mikä haluttiin (19.5.) mutta viime viikonloppu kelpasi aivan hyvin. Emme pidä helteestä ja isäni vielä vähemmän. Asiat loksahtivat paikalleen kun kaikille avainhenkilöille sopi.

4-5 kk on hyvä aika valmistella häitä. Siitä tuli sellainen ehyt ja jäntevä kaari, mikään ei junnannut paikallaan koska siihen ei ollut aikaa. Ja kun meille ei tosiaan ollut niin nöpönuukaa mikään lautasliinojen taittelu tai muut yksityiskohdat. Otettiin juhlapaikaksi Kavalton tila Piikkiöstä, muita ei käyty edes katsomassa. Hoitivat koristeluja ja siivouksia myöten kaikki. Ei meillä mitään teemaa ollut mietittynä, mutta sellainen siitä kehkeytyi kuitenkin, että vihreästä neilikasta se kaikki lähti kun se valittiin pöytäkoristeeksi. Ei mitään hääkarkkeja eikä sukkanauhoja tai muuta ylimääräistä piperrystä. Ne elementit otettiin mitä haluttiin.

Loppujen lopuksi saimme aika lailla täydelliset häät. Pappi ja kanttori olivat entisestään tuttuja, eli tiesin että he osaavat hommansa ja mieskin oli tyytyväinen. Upeat puheet ja musiikkinumerot vanhassa kotikirkossani. Mies halusi välttämättä limusiiniajelun ja se hankittiin. Teetetty turkoosi puku (olen raskaana) maksoi 300 euroa, koska en halunnut siitä mitään kovin monimutkaista. Puoliso halusi frakin. Kimpun tilasin, annoin puvusta summittaiset tiedot ja floristi valitsi kukat ja sitoi, ja siitä tuli todella upea. En käynyt suunnittelemassa enkä mitään, täältä 300 km päästä se olisi hankalaa ollutkin. Kutsut, plaseerauskortit tehtiin mahdollisimman yksinkertaisesti. Paikkakarttaan panin koristeeksi nauhahärpäkkeen, joka oli itse asiassa ostamamme vieraskirjan koriste. Ompelin sen paikkakarttaan kiinni ja teippasin kylkeen muutaman perhosen. Vessoihin hankin selviytymispakkaukset miehille ja naisille, sukkahousuja, hiuslakkaa, särkylääkettä ja laastaria ym. jotka pantiin itse asiassa samoihin koreihin joissa riisi oli ollut. Puoliso hankki bändin, joka oli sitten aivan loistava. No kakkukoriste hankittiin.

Eli kyllä ne juhlat saa kasaan varsin vähälläkin stressillä. Eikä ole huono juhlia vasta 4 v avioitumisen jälkeen, nyt ei ainakaan avioliiton onnistumisesta tarvinnut ottaa mitään stressiä. Mielestäni meillä oli kaikki oleellinen. Juhlat olivat erittäin onnistuneet, rennot ja hauskat. Bestmanit ja kaasot ottivat hienosti homman haltuun, me vain istuimme ja nautimme ja teimme mitä käskettiin, seistiin siinä missä neuvottiin jne. Aivan ihanaa!

Link to comment
Share on other sites

Me päätettiin mennä naimisiin jo ennen joulua viime vuonna. Mutta suunnitelmissa oli karata naimisiin! Suunnitelma muuttui alkuvuodesta, ja me taidettiin aloittaa häiden suunnittelu helmikuun lopulla. Naimisiin mennään syyskuussa! Puolisen vuotta on kyllä ihan riittävä aika, en usko, että paniikki iskee missään vaiheessa. :grin:

Link to comment
Share on other sites

Olin sulhaselle jo seurusteluaikana sanonut, että jos naimisiin mennään tahdon että kosinta tulee hyvissä ajoin. Minimi oli että jää vuosi aikaa häiden järjestelyyn.

Sulho kosi sitten toukokuun lopulla ja nyt tämän vuoden heinäkuussa on häät. Ja ihan kosinnasta alkaen on häitä suunniteltu,

Link to comment
Share on other sites

n. 1,6v ennen hääpäivää alettiin suunnittelemaan. Aluksi vain juteltiin, millainen tilaisuus on mieleemme, isot vain pienet, maistraatti ja tuleeko kirkkossa siunaamista, millanen tarjoilu, teemaa yms,

Kirkon ja Seurakuntatalon varasin jo Maaliskuun lopussa 2012 :)

Aiheesta toki meillä oltiin puhuttu jo 2011, mutta silloin se jäi siihen... Nyt alkuvuodesta kun tuli uudelleen puheeksi niin päätimme että, turhaa enään pitkittää sitä ja annetaan mennä vaan :D

Link to comment
Share on other sites

Hiukan aloin mielessäni pohtia heti kihlautumisen jälkeen eli heinäkuussa 2011. Sitten syksyllä olin töissä ulkomailla ja aloitettiin suunnittelut ja valmistelut kunnolla marraskuussa, kun tulin kotiin. Häät on toukokuun lopulla 2012 - eli siis puolisen vuotta valmisteluaikaa. Hyvin on riittänyt, useimpina viikonloppuina en ole vaivannut hääasioilla päätäni ollenkaan. Toki nyt alkaa jo olla kiire :D

Link to comment
Share on other sites

Kihloissa on oltu jo vuodesta 2009, ja häitä toivon mukaan tanssitaan 2014(tulee 10vuotta yhdessä oloa täyteen) ja tuolloin kihlauspäivä 18.7.14 sattuisi perjantaille. En ole mikään panikoiva, vaan ostelen askartelutarpeita koko ajan ja jos ne vuodella siirtyy niin en panikoi. Kälyn häistä tämä "suunnittelu" on alkanut. hitaasti, mutta varmasti. :girl_in_love:

Link to comment
Share on other sites

Meillä häät elokuussa 2013 ja suunnittelu aloitettu hiljalleen. Maaliskuussa ehkä kunnolla ja nyt sitten ihan rauhassa, ilman kiirusta. ^_^ Heinäkuun lopulla - elokuun alussa olisi tarkoitus varata juhlapaikka ja kirkko. Täällä, suht pienellä paikkakunnalla ei luulisi olevan niin ruuhkaa, vaikka elokuu onkin suosittu hääkuu. :) Jää siis hyvin valmisteluaikaa. ^_^

Link to comment
Share on other sites

Meillä häät elokuussa 2013 ja suunnittelut aloitettu varmaan kuukausi sitten. Nyt kirkko ja juhlapaikka menuineen varattu. Vieraslistaa ym. suunniteltu ja budjettia koitettu saada kohilleen.. :D

Link to comment
Share on other sites

Me kihlauduttiin miehen kanssa maaliskuussa. Aloitettiin alustavat hääsuunnitelmat jo silloin, eli alettiin sumpila sitä, milloin häät pidetään, missä ja kuinka paljon ihmisiä suurinpiirtein kutsutaan. Häihin on nyt lähes puolitoista vuotta aikaa, joten olemme vasta päättäneet ajankohdan, kirkon ja laskeneet, kuinka paljon vieraita suunnilleen on tulossa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä häitä on suunniteltu nyt parisen kuukautta, eli noin 1v 4kk ennen juhlia aloitettiin. Juhlapaikka on varattu ja ohjelmatoimiston kanssa käydään keskusteluja parhaillaan. Paljon ajatustyötä on tehty ja aika paljon on asioita mietittynä valmiiksi. Karkkipussukat ja pöytätimantit on ostettu :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Häämme ovat tämän vuoden joulukuussa, ja valmistelut on aloitettu 6-7 kk ennen eli melko äskettäin. Kun häät ovat off-season, juhlapaikkaa ja kirkkoa on vielä saatavilla vaikkei vuotta aikaisemmin aloitakaan. Kesähäät olisivatkin sitten olleet ihan toinen juttu... :girl_impossible:

Tähän mennessä budjetti ja vieraslista on tehty, sormus ostettu, kirkko ja juhlapaikka varattu ja kutsujen & paikkakorttien askartelu aloiteltu.

Vähän OT: Miten kauan yleensä kestää ennen kuin täältä naikkareista saa Morsian-statuksen? Pyysin sitä sieltä ketjusta 3-4 päivää sitten, ja olen kyllä kirjoitellut tänne palstoille ihan kiitettävästi... olisi vaan ihanaa päästä lukemaan muiden hääpäikkyjä ja tekemään omaa kun kerta valmistelut ovat lähteneet vauhtiin! :D

Link to comment
Share on other sites

Käytännössä heti kihlautumisen jäkeen, eli noin 9-10 kuukautta ennen häitä, muutama viikko kului hääpäivää valitessa.

Link to comment
Share on other sites

2 kuukautta ennen kosintaa... :girl_haha:

Mulla on siis ollut pienoinen hääkuume jokusen kuukauden ja kosintaa olen odotellut, joten ihan muuten vaan aikani kuluksi olen jo tutustunut muutamaan kymmeneen hääblogiin.. :D Miehelle en ole tietenkään asiasta puhunut, tiesin kyllä että se kosinta sieltä tulee jossain vaiheessa eikä minulla sinällään kiire ollut. Mutta 4 päivää sitten mies yllätti kosinnalla ja sen jälkeen olen 'virallisesti' aloittanut suunnittelun. Mutta lähinnä ihan vain idea-tasolla, eli olen miettinyt teemaa, värejä, sijaintia, vieraslistaa ja budjettia. Häät on 2014 joten tässä ei ole vielä kiirettä.. :) Mutta olen pienissäkin jutuissa ihan kauhea jahkailija joten tiedän että jokainen päätös (pienikin) tulee kestämään viikkoja. Olen miettinyt että jos tämä ekan vuoden aikana saisin päätettyä häiden yleisilmeen, budjetin ja vieraslistan niin sitten sen toisen vuoden aikana alan sitten suunnittelemaan kunnolla.

Link to comment
Share on other sites

Meillä aloitettiin n. 1,5 vuotta ennen häitä suunnittelu.. Kihlauksen jälkeen meni pari kuukautta että saatiin elämän tilanne tasattua ja hääpäivä lyötyä lukkoon.. Ja siitä se sitten lähti! :D

Link to comment
Share on other sites

Puoli vuotta etukäteen aloitimme oikean paikan, päivän ja muun miettimisen. Pari kuukautta ehdimme olla kihloissa ja punnita, että mennäänkö naimisiin jo tulevana kesänä vai vasta sitä seuraavana. Tunteet voitti rahan, eli ei jaksettu odottaa enää ylimääräistä vuotta kun on tässä jo melkein 8 vuotta odotettu muutenkin.

Ja -mimi, ihan samaa mietin minäkin. Tahtoo jo päästä lukemaan noita muitakin alueita! Pelkään, että ehdin mennä naimisiin, ennen kuin status tulee :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Meillä häiden suunnittelu alkoi pikkuhiljaa jo heti kihlautumisen jälkeen (lokakuu 2011), ja tämän vuoden huhtikuussa ryhdyttiin konkreettisiin toimiin - varattiin kirkko ja juhlatila. Häät ovat elokuussa 2013. Minulle tämä on sopivan mittainen suunnitteluaika - ei pitäisi tulla kauheaa kiirettä, mutta häät ovat kuitenkin sen verran lähellä tulevaisuudessa, että niistä kehtaa jo kunnolla innostua. :D

Link to comment
Share on other sites

Meillä häät 2013 maaliskuussa ja viime viikolla varattiin kirkko ja juhlapaikka.. valokuvaajakin jopa kun on niin hyvä kuvaaja että saa varmasti. Eipä tässä mitään kiirettä oo, tän vuojen lopussa vasta enempi aletaa suunnitteleen. Tottakai piän silmät auki ja kattelen kaikkia niin saa vinkkejä :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...