Ragazza

Kaason/bestmanin lahjat?

683 viestiä aiheessa

Mä mietin tota että jos ei oikeesti oo rahaa ostaa mitään kovin arvokasta kiitokseksi tai ylipäätään mitään, niin yks vaihtoehto vois olla sellanen et jollekin kauniille paperille kirjottas henkilökohtasen kirjeen. Siinä vois jotenkin hienovarasesti rivien välissä vihjata siihen, et oltais ostettu jotain, mut ei pystytä. Kirjeessä vois kertoo ystävyydestä ja esittää sydämensä pohjasta kiitoksen :-X

Me hankittiin pienet lahjat mutta aion silti kaasoilleni kirjottaa kiitoskirjeen. Sulkki tosin kieltäyty kirjottamasta bestmanille mitään... No en mä sitä odottanutkaan ;D

Minäkin noita kirjeitä rustasin hääkuvien kanssa samoihin kuoriin niille kaikille, jotka olivat jotenkin meitä auttaneet järjestelyissä. Huvitti ihan tuo ajatus, että minun mieheni olisi kirjoitellut jotain kirjettä bestmanilleen  ;D Ehkäpä sitä ei koettaisi kovinkaan miehekkäänä bestmaninkaan puolelta... En kyllä sitten itsekään bestmania ja hänen tyttöystäväänsä kirjeellä muistanut, minusta sen puolen sai hoitaa sulhanen, miten ikinä sitten hoitikaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekin ajateltiin pitää pirskeet häiden jälkeen kaasoille, bestmannille ja bestmannin puolisolle, joka omalta osaltaan auttaa meitä. Mukaan kutsutaan myös sulhasen veli, joka on auttanut myös. Lisäksi varmaan jotain pientä lahjan tynkää....Ehkäpä se taskumatti/puukko bestamannille ja kaasoille korulipas tms. kaunis juttu, johon voisi kaiverruttaa päivämäärän jne. Oishan se ihanaa jos vois vielä sinne korulippaaseen ostaa valmiiksi se ensimmäinen koru, mut voipi olla ettei meidän budjetilla siihen päästä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse kun olin kaasona parhaan ystäväni häissä sain häämatkalta tuliaisena afrikkalaistyyppisen koriste esineen, jota hääpari tiesi että kerään muutenkin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on kyllä vähän ongelma tämän asian kanssa. Bm ei käytä alkoholia lainkaan joten perinteinen taskumatti olisi ehkä vähän... tylsä. Kaasolle mun piti ostaa kalevala korun vanamo-sarjan kaulakoru, mutta hän ehti hankkia sen. Eli nyt on ideat aika vähissä.

Joku tuommoinen "herkkukori" voisi olla aika mukava yhteiseksi heille (ovat pariskunta)... Täytyy miettiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aika moni morsiammista aikoo kiittää kaasoa kutsumalla hänet katsomaan hääkuvia ja -videoita. Anteeksi nyt vaan, mutta jos kaaso on niska limassa raatanut häidenne eteen monta kuukautta, niin onko se nyt paras kiitos, että hän katselee vielä illan hääkuvia ja -videoita. Se on tietysti morsiusparista itsestään hauskaa, mutta enpä tiedä, kuinka isolta kiitokselta se tuntuu..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa aika julmalta, että kaaso ottaa häiden järjestelyn noin.  :'(

Jos tietäisin, että oma kaasoni noin vastentahtoisesti häitä järjestelisi, vaihtaisin kaasoa heti. Onneksi tiedän, ettei asia noin ole.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Älä muurahainen ymmärrä minua väärin, olen erittäin innoissani järjestämässä häitä, oikeasti onnellinen ystäväni puolesta ja hyvin otettu kaason tehtävästä. Mutta kun kyse on kaason palkitsemisesta, jos sen siis haluaa tehdä, niin en tiedä, onko paras palkinto istuttaa häntä illaksi katselemaan häävideoita. Ajattelin lähinnä, että kun on kaikkensa antanut jo häiden järjestämiseen, niin kiitos voisi olla jotain muuta kuin lisää häitä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Aika moni morsiammista aikoo kiittää kaasoa kutsumalla hänet katsomaan hääkuvia ja -videoita. Anteeksi nyt vaan, mutta jos kaaso on niska limassa raatanut häidenne eteen monta kuukautta, niin onko se nyt paras kiitos, että hän katselee vielä illan hääkuvia ja -videoita. Se on tietysti morsiusparista itsestään hauskaa, mutta enpä tiedä, kuinka isolta kiitokselta se tuntuu..

Näin minäkin vähän pelkäsin, mutta toisin kävi. Itse olin katsonut häävideon jo mieheni kanssa enkä olisi samaa pätkää jaksanut tuijottaa lyhyen ajan sisällä toistamiseen ja taas jauhaa samoja tapahtumia, mutta kaaso halusi välttämättä nähdä oman työnsä jäljen ja kenties vähän sellaisia reaktioita, jotka jäi häätouhussa huomaamatta. Kutsuimme siis kaason perheineen katsomaan videota vaikka hääparista itsestään se oli lievästi sanottuna tylsää.  :)  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ei millään pahalla, mutta taskumatti on todella mielikuvitukseton ja tylsä lahja. Omalla sulhollani on lahjaksi kerääntynyt kolme taskumattia. Joten harkitkaa vielä.

Mitäs te olette sitten harkinneet antavanne? :) Ehdotuksia taskumatin korvaajaksi otetaan vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä sain viime viikonloppuna lahjaksi aivan hurmaavan suomessa käsin painetun ja -ommellun koiralaukun eli doggybagin. Rakastan sitä  :D Morsian sanoikin, että aina kun kuljetan sitä mukana, kuljetan myös niitä ajatuksia ja kiitollisuutta, joita hän minulle halusi sanoa. Ja siltä minusta tuntuukin, kiitos kulkee koko ajan kädessä  :-*

Parasta oli kuitenkin nähdä, kuinka onnellinen hääpari oli, kuinka hyvin juhlat onnistuivat ja kuinka kivaa vierailla oli. Sen enempää kiitosta en olisi voinut toivoa  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aiemmasta viestistäni huolimatta emme lahjoneetkaan häitä seuraavana päivänä kaasoa tai bestmania, vaikka vietimmekin heidän ja vanhempiemme kanssa rääppiäisiä ja katseltiin häälahjat läpi. Itse asiassa puoliksi unohdettiin koko lahja-asia (myös huomenlahjat toisillemme ...). Ehkä ostamme jotakin häämatkaltamme, jolle lähdemme vasta n. puolen vuoden päästä, mutta ennen sitä olisi tarkoitus kutsua heidät joko samaan aikaan tai erikseen meidän kustannuksella tekemään jotakin yhdessä - esim. lähtemään risteilylle, tai teatteriin ja syömään. Ajatuksena on, että yhdessä vietetty aika osoittaisi että haluamme jatkossakin olla heidän ystäviään ja toisi kiitollisuutemme paremmin esiin kuin joku väkisin väännetty taskumattilahja tms. Miksi muuten kaasolle ja bestmanille annetut lahjat niin usein näyttää olevan jotakin perinteisiin sukupuolirooleihin liittyvää?  (Koru kaasolle, taskumatti bestmanille ?)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä BM sai puisen viinipulloboxin tarvikkeineen, jonka kanteen tuli kaiverrus (pvm bestman).

Ei ollut mahdottoman kallis, vaikka kultakaupasta ostettiin + viiniplo sisälle.

Ajattelimme, että näin BM:n puolisokin pääsee nauttimaan lahjasta ja toisaalta boxissahan voi säilyttää viinin juomisen jälkeen ihan mitä haluaa pikkusälää.

Kandee myös muistaa, kenelle lahjat tulevat, esim. käyttääkö ikinä koruja normaalisti. Meidän BM ei takuulla käytä esim. kalvosinnappeja, joten ne olis menneet ihan "hukkaan" lahjana  :)

Kaasot tykkäävät koruista, joten he saivat sellaiset. Toinen keräsi tiettyä sarjaa ja siitä puuttui vain nilkkaketju, joten valinta oli helppo.

Suosittelen kaikkia kuitenkin muistamaan ahkeria apulaisia jollain tavalla, ovat he sen ansainneet  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ensikis ajateltiin sitä taskumattia mutta sitten se tuntui niin tylsältä että rupesimme miettimään vaihtoehtoa...on olemassa kaikkea kivaa vastaavaakin..Ostimme sitten bestmanille sellaisen sikaritaskumattiyhdistelmän..Se on taskumatin kokoinen ja siinä on kaksi putkea sikarille ja yksi putki johon voi lattaa jotain juomaa! Ajateltiin laittaa siihen sikaripuolelle kaksi lakua ja siihen juomaksi vaikka mehua!! Ehkä olisi kuitenkin pakko ostaa sikarit ja laittaa taskuun ja antaa sitten jälkeenpäin että pettymys ei olisi niin suuri!!Seremoniamestarille sitten sellaisen kasattavan lasin (teräksestä). Kumpaankin lahjaan tulee sit se päivämäärä ja nimi!!

Kasolle en ole kyllä vielä keksinyt mitään......

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
..Ostimme sitten bestmanille sellaisen sikaritaskumattiyhdistelmän..Se on taskumatin kokoinen ja siinä on kaksi putkea sikarille ja yksi putki johon voi lattaa jotain juomaa!quote]

heippa kajsa, mistäs noita "yhdistelmämatteja" löytyy ja minkä hintaisia ovat? mahtuuko juomaa paljonkin? jos tässä joutuu vielä taskumatti-linjalle, kun ei ole vielä muuta keksinyt BM:lle.. ja ehdottomasti sikari ja viina sisällöllä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miun kaaso, muille sivuille mars mars!!!

En jaksanut/ehtinyt lukea ketjua läpi, mutta minä ajattelin tehdä sekä kaasolle, että bestmanille ne paidat, jossa on seitsemän taskua ja joka taskussa viinapullo :D Taskut toteutan varmaan niin, että ne kaksi rintataskua ovat ihan normaalisti ja loput viisi niin, että paidan helmassa on napinlävet ja taskuissa napit (siis ylänurkissa) siksi, että voivat sitten käyttää noita paitoja ihan myöhemminkin. Ompelija kun olen, niin itse tehty tuommoinen lahja tuntuu sopivammalta kuin kaupasta ostettu. Kaasolle vielä olisin osannut ostaa, mutta bestmanille, huh huh! Ja koska kaasoni osaa kyllä repiä riemun viinapulloista siinä kuin bestmankin (ja tarvitsee kyllä siistejä paitapuseroita työssään!), niin hyvältä idealta tämä ainakin vielä tuntuu! Katsotaan sitten, kun on sata asiaa tekemättä, mukaanlukien nuo paidat  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Miun kaaso, muille sivuille mars mars!!!

En jaksanut/ehtinyt lukea ketjua läpi, mutta minä ajattelin tehdä sekä kaasolle, että bestmanille ne paidat, jossa on seitsemän taskua ja joka taskussa viinapullo :D Taskut toteutan varmaan niin, että ne kaksi rintataskua ovat ihan normaalisti ja loput viisi niin, että paidan helmassa on napinlävet ja taskuissa napit (siis ylänurkissa) siksi, että voivat sitten käyttää noita paitoja ihan myöhemminkin. Ompelija kun olen, niin itse tehty tuommoinen lahja tuntuu sopivammalta kuin kaupasta ostettu. Kaasolle vielä olisin osannut ostaa, mutta bestmanille, huh huh! Ja koska kaasoni osaa kyllä repiä riemun viinapulloista siinä kuin bestmankin (ja tarvitsee kyllä siistejä paitapuseroita työssään!), niin hyvältä idealta tämä ainakin vielä tuntuu! Katsotaan sitten, kun on sata asiaa tekemättä, mukaanlukien nuo paidat  ;)

Mitkä "ne" paidat? Viittaako tämä johonkin vanhaan viestiin vai onko tämä jokin vanha perinne tai jotain?  ::) Miksi juuri seitsemän pulloa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mitkä "ne" paidat? Viittaako tämä johonkin vanhaan viestiin vai onko tämä jokin vanha perinne tai jotain?  ::) Miksi juuri seitsemän pulloa?

On viittaus vanhaan perinteeseen. Tapa on hieman vaihdellut riippuen Suomen kolkasta, mutta puhemiehelle piti morsiamen ommella pitkä paita, joidenkin kertomusten mukaan siinä piti olla taskuja ja viinapulloja.

Suora lainaus Maija-Liisa Heikinmäen kirjasta Suomalaiset häätavat: " Puhemiehen paita on säilynyt morsiamen antimista parhaiten yleisessä tietoisuudessa. Siihen on liittynyt niin värikkäitä ominaisuuksia (paidan piti ulottua kantapäihin tai nilkkaan, siinä piti olla 7, 9 tai 12 taskua ja jokaisessa viinapullo), että monet kertojat päättelevät niiden olleen leikkipuhetta. Onko sanonnoilla todellisuustaustaa?

Orimattilasta kerrotaan:'Muistan erään tapauksen tämän vuosisadan alkuvuosilta. Sulhanen oli Keski-Suomesta ja morsian Etelä-Hämeestä, jotka puhemies oli koreilla puheilla onnistunut yhteen saattamaan. Puhemies oli pari metriä pitkä ja muutenkin tukeva, ja häissä hänellä oli päällään miltei maahan asti ulottuva valkea puhemiehen paita, jossa oli monta punaista taskua ja joka taskussa viinapullo. Kun olin näissä häissä soittajana, muistan hyvin hänen valtavan tanssinsa." --- Mitä arvokkaampi palkkio haluttiin antaa, sitä pitempi oli paita, sitä useampi tasku ja joka taskussa nenäliina, kerrotaan Parkanosta. --- Tällaisia muistoja on kautta maan, että puhemies sai pitkän paidan. Viinapullo kuului niin ikään puhemiehen antimiin, mistä selittyivät taskut ja pullot. Tapa laventui ajan mittaan niin kuin moni muu lahjominen."

Kirjassa kerrotaan myös muista puhemiehen lahjoista, vyöstä ym.

Kaasolle taas piti sulhasen tehdä kannu. Yllämainitusta kirjasta: " Kaason tehtävä oli kunniatoimi. Siitä ei maksettu korvausta, mutta kaasonkannu hänelle kuului. Sulhasen olisi pitänyt valmistaa katajasta tai petäjästä kaunis, monivanteinen ja tiivis kaksikorvahaarikka. Pohjaan hän leikkasi vuosiluvun, ehkä oman puumerkkinsäkin."

Tapana on ollut lahjoa vähän kaikkia ja lahjojen miettijälle yksi vaihtoehto voisi olla lueskella tuota kirjaa (tai jotain vastaavaa) ja soveltaa vanhat tavat nykyaikaan. Nimittäin suht tarkasti löytyy, mitä piti antaa morsiamen vanhemmille, mitä sulhasen, mitä morsiustytöille ja -pojille, mitä sulhasen sisaruksille ym....

Minulle on taustani ja työni puolesta nämä perinneasiat lähellä sydäntä, tosin en yhtään pelkää niitä sorvata omiin tarpeisiin sopiviksi  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me todennäköisesti järjestämme illallisen meitä auttaneille henkilöille kotonamme tai vaihtoehtoisesti viemme ainakin kaason ja bestmanin puolisoineen purjehtimaan. Tavaralahjoja tuskin annamme, mielestäni taskumatit ja muut ovat jokseenkin kuluneita ideoita. Tosin tulin juuri ajatelleeksi, että he molemmat arvostavat käytännön lahjoja esmes korujen sijaan, joten ehkä Swiss Army-linkkarit tai Mag Lite-fikkarit eivät ole ihan poissuljettu ajatus.

Budjetti on meilläkin sangen rajallinen, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että kaason työmäärä tuppaa olemaan valtava tehtävän kunniakkuudesta huolimatta ja kyllä kiitos on silloin paikallaan. Mikä ei tietysti tarkoita, että kiitoksen pitäisi olla materiaa, vaan oikeastaan mikä tahansa huomiointi lämmittää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

häissä kiitämme puheessamme BM ja kaasoa. me viedään häiden jälkeen bestman ja kaaso teatteriin meidän kanssamme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni on ihan ehdotonta muistaa kiittää jälkeenpäin niitä, jotka ovat vapaa-aikaansa ja rahaakin kuluttaneet meidän häitämme järjestääkseen.

Mieheni osti hääillaksi muutamia hienoja kuubalaisia sikareita (itselleen, bestmanille ja meidän kumpienkin isille). Illalla, kun miehet niitä alkoivat kärytellä niin bestman sai samalla lahjaksi vähän arvokkaamman sikarileikkurin. Oli kovasti tyytyväinen lahjaansa, hän kun tuppaa useammin siggejä polttelemaan  :).

Kaasoille ostin häämatkalta Kenzon lahjapakkaukset, joissa oli 5 erilaista pientä hajuvesipulloa. Ei mikään superihmeellinen lahja, mutta ainakin käyttökelpoinen ja lahjan saajat kiittelivät kovasti. Pakkasin ne vielä kauniisti lahjapaperiin ja tietysti kiitos avusta -kortit mukaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

tuo seitsen-tasku-paita kuullostaa oikein kivalta. Oon itse etsinyt jotain muuta kuin taskumattia/korua. Taidanpa pistaa tuon korvan taakse.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kaasolle ja bestmanille (pariskunta) "elvytyspakki" joka sisälsi kaasolle mm. jalkahoitotarvikkeita, kasvonaamion, hiusnaamion.... Bestmanille oli viskipullo ja harrastukseen liittyviä postimerkkejä (siis keräilee niitä). Sitte yhteisiks oli suklaata, rentoutusmusaa, kynttilöitä ja pikkunen muistokirja. Mä olin vielä kirjottanu kaasolle kirjeen ja sulho bestmanille kortin. Ajateltiin että ehkä nekin tarvitsee rentoutusta kaiken tämän hulinan jälkeen.... Ja tää lahja oli enemmän niiden ja meidän näköinen, kuin taskumatti - koruideat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaasolle Anja Snellmanin runokirja "Saa kirjoittaa"

Bestmanille Arto Lapin runokirja "Oravan portaat"

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

just tuossa sain kyhättyä kaasojen kiitoslahjat.. ;D

elikkäs sellaisiin vaalean sinisiin sydänkoreihin keräsin hemmottelujutskia.. elikkäs jalkahoito, kasvonaamio, bodylotionia, sydänsaippuat, suihkusamppoot, suklaata ja pikku pullot kuoharia. Lisäksi rustasin tuon Anna- Mari Kaskisen runon jonka laitan satiininauhalla kiinni. Kaason pussukkaan tulee vielä jotain extraa hänen puolisolleen kun kuvasi häissämme..  :-X :-X lisäksi vien heidät syömään hyvää ruokaa. ;):-X :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään