evangeline

Morsian: mitä odotat kaasolta?

99 viestiä aiheessa

Mulla on 4 kaasoa ja näistä järjestelyistä jo innostuneena ovat puhuneet, ja kunnioittaen hääparin toiveita:

- polttarit

- muutamia pikkupalavereita esim. meillä kotona tai raflassa lounaksella/illallisilla hääjuhlan ohjelmasuunnittelua varten

- hääohjelmien ja mahd. riisien jakoa.

Eipä sitten muuta.

Kyllä mä itse pärjään kaiken muun keskellä miehineni, kuten askarteluista, järkkäilyistä ja tukemisista hääpäivänä! :lol:

Tarjoan kaasoilleni (ja äidilleni) kampaukset ja mahdollisesti ammattimeikkauksetkin.

Kaasoillani on monia upeita ilta/juhlapukuja omastakin takaa: annan heille täysin vapaat kädet pukeutua mihin tahansa näistä, ja vaikka vaihdellakin pukua juhlan aikana, jos haluavat! (epäilen kyllä etteivät niin jaksa tehdä! :lol: )

Ainoa "vaatimukseni" kaasoilleni on, että häihini heidän tulee todella juhlavasti tulee pukeutua, kuten kaikkien vieraidenkin! :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoisia kommenteja lukea näin kaason näkökulmasta. Vaikka omat häät on takana, niin että jonkinlainen näkökulma asiaan löytyy, ja vaikka ajattelen tuntevani morsiammen melko hyvin, niin silti mietityttää, osuuko ajatukset yksiin. Jos vaikka toisella on jotain odotuksia, joita pitää niin itsetäänselvyytenä, ettei tule sanoneeksi niistä mitään, ja sitten hän pettyy, kun en toimikaan hänen ajatustensa mukaan. Välillä tuntuu, että kaipaisin morsian-kaaso-sanakirjaa, mitä toinen todella tarkoittaa milläkin sanomisellaan. Ettei tarvitsisi arvailla, että eikö hän kehtaa pyytää apua tai eikö kehtaa kieltäytyä siitä? Yritän kertoa olevani käytettävissä, ja samalla kuitenkin korostan, etten suinkaan väkisin tyrkytä apuani.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tästä olikin keskustelua toisesta näkökulmasta. Käännetään siis vinkkeliä ja kysytään näin päin: Mitä sinä odotat kaasoltasi? Mihin kuuluu osallistua? Mistä vastaa kaaso? Ostaako kaaso itse pukunsa? Onko hän mukana sinun hankkiessasi pukuasi?Kukkia? Juhlapaikkaa? Tekeekö hän koristeita jne? Kuka tekee kutsut?

Odotan kaason osallistuvan kaikkeen, johon koen tarvitsevani hänen osallistumistaan. Tietenkin mahdollisuuksien mukaan.

Kaaso vastaa niistä asioista, joista hän on morsiammen kanssa sopinut vastaavansa. Toimenkuva voi olla hyvinkin suppea tai laaja tapauksesta riippuen. Mun kaaso vastaa majoitus-, pitopalvelu- ja tilan vuokrauksen mahdollisuuksista, (selvittää siis mitä on vaihtoehtoja, tarkemmin hoidetaan itse) alkoholien valinnasta ja varmaan osittain hankinnastakin, on mukana ohjelman ideoinnissa ja selvittää mistä saadaan mieleinen hääauto. Nuo tulee ekana mieleen, mutta saattaa niitä olla muitakin. Mun kaaso on ylityöllistetty. *nolo*

Kaaso ostaa itse pukunsa (jonka myös itse valitsee). Kaaso sanoo mielipiteensä mun pukuun ja asusteisiin liittyen, mutta ei ikävä kyllä ilmeisesti pääse sovituksiin mukaan. Kukkien valinnassa on todennäköisesti myös mukana ja tietää varmasti myös suositella hyvää kukkakauppaa. Juhlapaikan valinnassa on mukana, koska on tehnyt pohjatyön: Selvittänyt mitä on tarjolla ja mistä saa lisätietoja. Tietää myös mitä mistäkin kokonaisuudesta kannattaa maksaa ja mitä asioita kannattaa pitää tärkeinä paikkaa valitessa.

Koristeita ja muita hääaskasteluja on tekemässä, jos se on mahdollista. Välimatkaa kun on useampi sata kilometriä. Sanoo kyllä mun pyynnöstä mielipiteensä tässäkin asiassa eli on mukana suunnittelussa. Määrä on sen verran pieni, että selviän niistä tarvittaessa yksinkin.

Odotan kaason myös olevan tukena vaikeina hetkinä ja rauhoittelevan liikaa touhotusta. Pukeutumisessa ja vessareissuissa tarvitsen apua hääpäivänä ja vieraiden ilmottautumisetkin ovat hänen harteillaan. Epävirallinen lahjalista on luonnollisesti kaasolla. Todennäköisesti kaasoni myös toimii kuskina ennen vihkimistä, sillä hääauto on tarkoitus pyytää vain kyyditsemään meidät hääpaikalta hotellille. Polttarijärjestelyt on kaason puuhia. Paljon on kaikenlaista, mutta onneksi kaaso osaa tarvittaessa avata suunsa. :) Bestman taitaa meillä päästä liiankin helpolla... *hmm*

Käännän kyssärin toisin päin: Millainen kaaso on huono valinta? Laiska, liian ujo ja syrjään vetäytyvä, hajamielinen, itsekäs, pomottaja, välinpitämätön ja / tai yhteistyökyvytön. Listaa voisi vielä jatkaa, mutta tuossa varmaan oleellisin mun näkemyksestä. Toivottavasti en itse ole ihan hirveä morsian. :D Ainakin kova on yritys olla mahdollisimman kaasoystävällinen. :)

Muokattu: , käyttäjä: NorthernLight

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen ajatellut tätä siltä kantilta, mikä itsestäni tuntuisi hyvältä työmäärältä, jos olisin kaasona ystävälleni. En kyllä odota kaasoni etsivän minulle pitopalveluvaihtoehtoja yms., joista itse voisin valita, kuten ylemmässä postissa. Mutta en tietenkään sano, etteikö näin voisi tehdä, jos kaikki osapuolet sen hyväksyvät. Minulle kaaso on lähinnä häistä innostunut ystävä, joka on luvannut auttaa missä tarvitaan. Apua tarvitaan varmasti ennen kaikkea hääpäivänä (ja korttien väkertämisessä voi auttaa, koska en ole askarteluun mieltynyt. Tosin niin vaikeaa mallia ei oteta, ettemmekö sulhasen kanssa siitä selviytyisi). Aika ikävää, ja yllättävää, on lukea, että monella on ollut niin paljon ongelmia kaaso-morsian suhteessaan. Onko bestmaneilla ja sulhasilla myös näin paljon ongelmia? Or is it just us ladies? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^^ Huh, olipas listaa... (Edit: OT, mutta suosittelisin hommien luottamista bestmanillekin, vaikken tilanteestanne toki tiedäkään...)

Itse ajattelisin, että lähinnä haluan kaason pitävän omat jalkani maassa, koska huikentelevaisuuteen ja paisutteluun on itsellä taipumusta. Haluan kuitenkin, että kaason koko aika ei mene häiden ajatteluun, suunnitteluun ja soittelemiseen paikasta toiseen. Ajattelinkin pyytää siskoani, jonka tiedän saavan minut suht rauhalliseksi tilanteessa kuin tilanteessa.

Pukeutumisapua, kyydin kampaajalle ja hieman organisointiapua juhlapaikalla (lähinnä lahjapöytä ja vieraskirja) toivoisin myös saavani sitten joskus.

Muokattu: , käyttäjä: Malssi09

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mä olen ajatellut tätä siltä kantilta, mikä itsestäni tuntuisi hyvältä työmäärältä, jos olisin kaasona ystävälleni. En kyllä odota kaasoni etsivän minulle pitopalveluvaihtoehtoja yms., joista itse voisin valita, kuten ylemmässä postissa. Mutta en tietenkään sano, etteikö näin voisi tehdä, jos kaikki osapuolet sen hyväksyvät.

Tuo "mikä tuntuisi itsestä hyvältä työmäärältä" on aika hyvä määritelmä ja auttaa suhteuttamaan työmäärän kuormittavuutta. Samaan tyyliin olen itse asiaa ajatellut.

Meillä kaaso on selvittänyt noita juhlatila- ja pitopalvelumahdollisuuksia, koska on itse ravintola-alalla ja tuntee oman alansa lisäksi myös matkailu- ja majoituspuolelta ihmisiä. Lisäksi kaasoni asuu kaupungissa jossa häät pidetään, me puolestamme yli 500km:n päässä. On siis kätevämpää niin, että hän alan ihmisenä selvittelee meidän tyyliset mahdollisuudet ja me jatkamme siitä. :) Hän tosin käy katsomassa paikat tarvittaessa, koska meidän on sitä vaikea täältä käsin järjestää. Onneksi on digikamera ja sähköposti.

Joillakin kaaso on kampaaja, ehkä meikkaustaitoinenkin, ja huolehtii morsiammen kaunistamisesta. Meillä sellaista mahdollisuutta ei ole, mutta voimme hyödyntää kaason ammattitaitoa ja suhteita muuten. En kuitenkaan päästäisi kaasoani tarjoilemaan ja baarimestaroimaan häissäni, enkä laittamaan ruokaa. Eihän kaaso orja ole, vaan hänelläkin tulee olla mahdollisuus juhlia kanssamme ja valmisteluiden aikana elää myös omaa elämäänsä. :)

Malssi09> Bestmanilla on toki myös omat tehtävänsä, mutta käytännön syistä ne keskittyvät enemmän hääjuhlaan. Eikä kaason tarvitse moniin paikkoihin soitella (eikä juosta paikasta toiseen kyselemässä) vaan sen hoidamme itse. Taustatyötä hän voi tehdä ihan kavereiltaan ja tuttaviltaan kyselemällä. :) Listani vaikuttaa kieltämättä melkoisen yliampuvalta... *nolo*

Muokattu: , käyttäjä: NorthernLight

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onkin varmasti aika haastavaa järjestää juhlia 500km:n päähän, eli tässä tapauksessa minäkin ymmärrän kyllä tuon, että avustajatkin tekevät paljon. Itse olisin varmasti melko hermoraunio, jos järjestäisin häitäni omassa synnyinkaupungissani, joka on 450km:n päässä. Nyt vieraat saavat kyllä jonkin verran matkustaa, tosin näin on myös sulhaseni puolella, koska hänen sukulaisiaan asuu paljon Lapissa. Kaikessa on hyvät ja huonot puolensa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla ei varsinaisesti edes ole kaasoa. En yksinkertaisesti kehtaa odottaa oikein mitään! En kehtaa odottaa, että häämme olisivat kenellekään muulle mikään erityinen tapaus, vaikka meille tietysti tärkeä juhla.

Siskoni on tavallaan kaasoni - hänellä vaan on niin paljon kaikkia omia juttuja, ettei pahemmin ehdi tehdä mitään. Hän oli makutuomarina pukua valitsemassa. Odotan myös, että hän auttaa minua pukeutumisessa hääpäivänä - ja vessakäynneissä! Ehkä myös voi vähän katsoa, että asiat sujuvat, esim. että booli ei lopu kesken. Koristeluun toivon myös apua, tosin siitäkin päävastuun kannamme tietysti me, hääpari, itse.

Saattaahan olla, että lista vielä pitenee, kun juhla lähenee. (Nyt vielä reilut 3 kk aikaa.) Käytännössä olen saanut aika yksin hoitaa järjestelyitä, koska sulho asuu Atlantin toisella puolella.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on 2 kaasoa, en antanut heille oikeastaan mitaan tehtavia koska en halunnut kuormittaa kiireisia ihmisia, tarkeinta itselleni on nimenomaan se, etta he ovat kanssani haapaivana aamusta saakka henkisena tukena rauhoittelemassa... ja jo nyt etukateenkin he ovat oikeastaan joutuneet tahan tehtavaan ja hoitaneet sen loistavasti (yleensa olen rauhallinen ja jarkeva ihminen mutta haiden lahestyminen saa nakojaan minutkin hermoilemaan PALJON!!!) :-) Mutta itse asiassa he ovat olleet tosi aktiivisia ja pyytaneet saada tehda jotain, ja ovatkin antaneet kullanarvoisia mielipiteita ja neuvoja monista asioista. Kiitos jo nyt ihanat kaasot!! :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onko bestmaneilla ja sulhasilla myös näin paljon ongelmia? Or is it just us ladies? :)

:D Hyvä kysymys, johon lienee vastaus lähes poikkeuksetta: Ei niillä ole! Miehillä asiat tuntuu olevan jotenkin yksinkertaisempia, tosin ainakin meidän tapauksessa minä teen suurimman työn. Mulla on ensinnäkin aikaa enemmän ja tykkään suunnitella, askartelujen näpertäminen on mun yksi harrastus ja joissakin asioissa enemmän näkemystäkin. Mies kertoo kyllä mielipiteensä ja puuhaa niitä asioita, jotka hänelle ovat luontevampia.

Meidän tapauksessa bestman ei kovin paljon ole järjestelyissä mukana ennen hääpäivää (miehen polttareita lukuun ottamatta), koska asuu lähellä meitä. Ei siis ole mitään kosketusta kaupunkiin jossa häät järjestetään ja sen takia hankala olla apuna. Soittelu- ja sähköpostirumbaa hoidetaan miehen kanssa kaksin, koska mehän kaikista asioista päätetäänkin. Ei tarvitse olla sitten jatkuvasti kyselemässä meiltä kaikkea, kun siitä tulee helposti sellainen ikävä pelinappulafiilis. Avustajien tehtävät on meidän mielestä tärkeä jakaa niin, että käytäntö pysyy mahdollisimman sujuvana kaikkien osalta. Tärkeä rooli ja tehtävä bestmanilläkin silti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ohmygod! ^mietin ihan samaa muutama päivä sitten ja piti kysyä aiheesta täälläkin mutta unohdin.. nuo miehet tuntuu olevan niin "go with the flow" -toisaalta hyvä, ei tulisi varmasti mistään mitään jos ne olisi sellaisia hössöjä kuin me naiset :lol:

kaasoltani odotan, että se pönöttää kirkossa siellä edessä :D , pitää juhlassa hauskaa ja on henkisenä tukena. jos haluaa polttarit järjestää, niin kiva, mutta en suutu jos ei polttareita tule :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
ohmygod! ^mietin ihan samaa muutama päivä sitten ja piti kysyä aiheesta täälläkin mutta unohdin.. nuo miehet tuntuu olevan niin "go with the flow" -toisaalta hyvä, ei tulisi varmasti mistään mitään jos ne olisi sellaisia hössöjä kuin me naiset :lol:

Näinhän se menee. Esimerkkinä mieheni ja hänen bestmaninsa: kun bestmanilta kysyttiin suostuuko hän tehtävään, oli kaveri tuumannut vaan, että se on kunniatehtävä, mutta mitä askarteluun tulee, niin hänellä ei ole ollenkaan selvä käsiala. :lol:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvät morsiamet ja kaasot, kertokaa, mitä mielestänne kaasolta voi odottaa?

Kaason toiminta on omien häitteni suhteen jäänyt joiltakin osin kaivelemaan. Olisi kiva saada mielipiteitä!

Ensinnäkin täytyy kehua, että kaasoni jaksoi askarrella koko kesän ja suunnitella koristeita. Ilman sellaista apua en olisi selvinnyt.

Hän ei kuitenkaan ollut lainkaan kiinnostunut puvustani, sormuksestani, kampauksestani jne., vaan meidän piti yhdessä miettiä HÄNEN pukuaan, kampaustaan jne. Suunnittelimme niitä monta viikkoa! Hän teki todella suuren numeron laihdutuksestaan ja uuden puvun hankkimisestaan. Hääpäivänä hän ei voinut tulla auttamaan minua pukeutumisessa, koska HÄNEN täytyi ehtiä meikata ja laittautua noin 4 tuntia...

Kirkon eteisessä morsiushuoneessa ollessamme hän hermoili omaa kävelemistään alttarille kirkon sivukäytävää pitkin ennen häämarssia. Lisäksi hän hermoili lukukohtaansa. Ei siis mitään tukea tai apua minulle, vaan sain selvitä jännityksestä yksin ja lopulta isäni kanssa, kun hän saapui huoneeseen.

Hääpaikalla hän hoiti kyllä oman osuutensa hyvin, mutta heti vapaan ajan alettua hän halusi lähteä baariin yhteisen hyvän ystävättäremme kanssa. Hän oli kuulemma laittanut niin hienon puvun ja kampauksen, että sitä piti lähteä näyttämään kaupungille, jos vaikka saisi jonku iskettyä. Yritin anella, että kaason lähtö vaikuttaa tunnelmaan ja että olisi nyt vielä jonkin aikaa, kun juhlat olivat täydessä käynnissä. Kaason suupielet alkoivat kuitenkin vääntyä uhkaavasti, joten ajattelin, että parempi antaa mennä baariin kuin katsella nyrpeää kaasoa juhlissa.

Miten paras ystävätär voi olla näin ymmärtämätön toisen tunteita kohtaan? Vai vaadinko häneltä ihan liikaa? Kaiken "likaisen" työn hoidimme itse. Kaason ei tarvinnut kantaa pöytiä tms. Eikä hän kyllä kuulemma olisi tullutkaan.

Muokattu: , käyttäjä: liisaliini

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä saa luvan sekä kaasot että bestman osallistua järjestelyihin, eli he yhdessä hoitavat meidän polttarit (yhteiset), kaasot ja minä + äitini hoidetaan kutsut, koristelut ym. Bm häärää sulhasen kanssa musiikit ja luultavasti bm juontaa meillä häissä. Omamme auttavat hääpäivänä ja tukevat meitä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

hmm. mielestäni kaasosi oli nyt hieman itsekkäällä tuulella. omat kaasoni ovat ainakin tähän mennessä osoittautuneet unelmalöydöiksi, ja ovat luvanneet hoitaa askartelut ja koristelut, joihin minä nakkisormi en kykene. ja ovat kyllä kovin kiinnostuneita kaikesta, mikä vain liittyy häihin. johtuu kai ehkä siitä, että molemmat ovat ekaa kertaa kaasona ja olen vielä kaiken lisäksi kaveriporukkani ensimmäinen morsian :D mutta juu, odotan kyllä kaasoiltani täyttä tukea ja apua, vaikka olisin itse kuinka rasittava hyvänsä. kaasoksi lupautuminen sitoo mielestäni kaason täysin morsiamen "avustajaksi", eikä vain keskity omaan ulkoiseen olemukseen yms. Kaasoksi ei pitäisi suostua, jollei kykene ajattelemaan omaa napaansa pidemmälle.

Olen kyllä sitä mieltä, että et vaatinut kaasoltasi liikaa, hän ei vain näemmä osannut käyttäytyä. harmi sinun kannaltasi :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmmm...hieman kaksipiippuisia juttuja nämä...

Itse olin viime kesänä parhaan ystäväni kaasona ja nyt ovat osat toisinpäin - tosin minulla kaasoja on kaksi.

Mielestäni ei voi vaatia, että kaaso sitoutuu vuodeksi tai puoleksi olemaan jatkuvasti morsiamen käytettävänä ja askartelemaan iltakausia. Jokaisella on oma elämä. Kaason päätehtävä on mielestäni olla henkisenä tukena! Jos morsiamella ei muuta puhuttavaa milloinkaan ole kuin omat (huom vain hänelle ainutlaatuiset) juhlansa, voi kaasolla alkaa pinna kiristyä. Jos kaasolle asetetaan hillittömät vaatimukset, ei ole ihme, jos häntä alkaa jännittää (kenties syytösten pelossa) juhlan onnistuminen ja siitä tulee turhaa hermoilua.

Itse en kaasona onneksi tällaiseen törmännyt :) . Korttitarpeet hankittiin ja kortit & kutsut askarreltiin porukalla (meni 2 iltana ehkä yht. 5 tuntia), suunniteltiin ohjelmaa hääparin ja bestmanin kanssa, häämessuilla käytiin sekä morsiuspuku ostamassa, olin palaverissa ja järjestelemässä hääpaikalla ja siinäpä nuo hommat taisivat ennen häitä ollakin. Hääpäivänä sitten käytiin yhdessä morsiamen kanssa kampaajalla, sieltä kirkkoon, missä luin raamatunkappaleen ja juhlassa tietysti katsoin, että morsiamella oli kaikki hyvin. Vastaanotin vieraat ja vastasin musiikkiesityksestä juhlapaikalla, häissä oli erikseen seremoniamestari, joten illan kulusta ei minun tarvinnut huolehtia. Tässä oli juuri sopivasti hommia minulle eikä tullut stressiä, kiitos siitä etenkin järkevälle morsiamelle, joka ei olettanut, että maailmassa olisi vuoden ajan vain hänen häänsä - kun oli muutakin meininkiä elämässä, niin sitä hauskempaa vaan oli välillä hössöttää yhdessä häistä :) . Ne olivatkin hyvä "tekosyy" muutenkin tavata useammin!

Riippuu tietysti aivan ihmisestä, kuinka paljon on valmis vastuuta kantamaan. Juhlat usein kaasojakin jännittävät koska he ovat myös näkyviä henkilöitä niissä, mielestäni oli kiva, että morsian oli kiinnostunut myös minun pukeutumisestani ja kampauksestani (vieläpä osallistui taloudellisesti).

Yritän nyt itse pysyä kuosissa hössötyksen kanssa ja purkaa vaikka 50 % häähöpinöistäni tänne foorumille, etteivät kaasot kypsy koko touhuun ennen aikojaan! Muutenkaan en aio heiltä mitään päiväkausien palveluksia odottaa. Juhlapaikat ja pitopalvelut hankitaan itse sulhasen kanssa, kaasoja varmaan pyydetään koristeluapuun juhlapaikalle. Toinen lupautui esiintymiskykyisenä toimimaan seremoniamestarina juhlissa (häneltä se todella onnistuu, ilman stressiä, kun on kokenut esiintyjä!) , toinen varmaan sitten tsekkailee, ettei mulla ole huulipunat poskilla tai jotain :P . Tiedän omasta kokemuksesta, että muuta elämää ei saa unohtaa hääsuunnitelmien ajaksi ja pitää olla kiinnostunut myös kaasosta ja tämän kuvioista, muu on mielestäni itsekästä (ja kaatuu omaan nilkkaan, kun kaaso kypsyy palvelijan / terapeutin rooliinsa).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä on kans sitä mieltä, että kaaso on ollut itsekäs ja ei oikein ole ymmärtänyt mitkä kaason tehtävät on.kaasona pitäisi olla ja sun tapauksessa olikin paras ystävä.... eli tukea sua ja auta. eikä se tarkoita sitä että askartelee sormet verissä, vaan auttaa ja tukea sua sun valinnoissa

Muokattu: , käyttäjä: hilduri

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestäni ne asiat, joita kaasolta voi odottaa, ovat:

- morsiamen auttaminen pukeutumisessa, esim. puvun nyöritys, laahuksen asettelu, hunnun asettelu jne. Tämä tulee ihan siitä perinteestä, että kaaso on tarkoittanut vanhastaan morsiamen pukijaa.

Tämän lisäksi on mielestäni kohtuullista odottaa:

- puvun valinnassa auttamista, jos suinkin mahdollista ja jos morsian sitä toivoo

- henkisenä tukena olemista vihkipaikalla ja juhlan aikana niin kauan kuin morsian toivoo (ellei kaasolla ole jotain oikeaa estettä)

- kimpun pitelemistä seremonian aikana, mikäli tarpeen / morsian niin toivoo

Lisäksi:

- kaikkia muita tehtäviä, joita kaaso suostuu vapaaehtoisesti ja omasta halustaan tekemään ja jotka sopivat hänen persoonalleen. Eli esiintymistä vain siinä tapauksessa, että kaaso esiintyy mielellään, askartelua, jos kaaso askartelee mielellään jne. kuitenkin niin, ettei työtaakka kasva kohtuuttomaksi, vaikka kaaso alkuun suostuisikin tehtäviin. Lopuksi voi uupumus nimittäin yllättää kuitenkin ja tulla ongelmia.

Mielestäni aloittajan kaaso toimi aika itsekkäästi eikä hoitanut tehtäviään kunnolla. Edes morsiamen puvusta pitäisi olla kiinnostunut, koska sehän juuri tekee kaasosta kaason. Toisaalta on niinkin, että voi olla vaikea keskittyä toista tukemaan, jos itsekin esiintyy, koska tottahan se hermostuttaa. Suorastaan törkeää on mielestäni häipyä juhlista omille bailureissuille kesken kaiken. Mikään ei kai häntä olisi estänyt laittautumasta yhtä hienoksi vaikka joskus toistekin, jos kerran halusi päästä lookiaan kaupungille esittelemään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen pari kertaa seurannut sivusta, kun morsiammet ovat valinneet kaasot ihan pieleen. Onhan kaason valinta pitkälti tunne kysymys ja joillakin on lapsuudenaikaisia lupauksia toisiaan kohtaan. Mä kehoittaisin unohtamaan kaikki vanhat lupaukset ja miettimään sen hetkistä tilannetta ja sopiiko ihminen kaason tehtäviin ylipäätänsä. Riippuu tietenkin paljon morsiammesta, että millainen ihminen on ja mitä kaasolta vaatii. Ääriesimerkki viime kesältä kun tuttavan kaasot eivät saaneet edes polttareita aikaan ja ne oli morsiammelle todella tärkeä asia. Ei siinä voinut muutakuin ihmetellä. Eikä kaasoja edes laitettu vaihtoon :huh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minun mielestäni ne asiat, joita kaasolta voi odottaa, ovat:

- morsiamen auttaminen pukeutumisessa, esim. puvun nyöritys, laahuksen asettelu, hunnun asettelu jne. Tämä tulee ihan siitä perinteestä, että kaaso on tarkoittanut vanhastaan morsiamen pukijaa.

Samaa mieltä pitkälti Ellan kanssa. Ja hössötyskaveri myös, mahdollisesti :)

Kaason kanssa en kuitenkaan asioita päätä vaan miehekkeen kanssa yhdessä suunnitellaan ja tehdään. Onhan ne meiän yhteiset juhlatkin. Askartelujutuissakin tunnustaudun niin tarkaksi että ehkä just ja just kelpuutan miehekkeen leikkaamisavuksi :D

Tärkeintä on, että kaasoni on apunani hääpäivän aamuna. Häissä olisi mukava, että kaasokin voisi keskittyä juhliin. Ehkä (puvusta riippuen) auttaa vessassa käynnissä tms jutuissa.. Aluksi ajattelin etten tarvitse lainkaan kaasoa, mutta juuri nämä pukeutumis yms ongelmat on saanut mieleni muuttumaan.. Virallisesti sinänsä päälle päin ei varmaankaan tule näkymään, kuka on ollut kaasoni..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mielestäni ei voi vaatia, että kaaso sitoutuu vuodeksi tai puoleksi olemaan jatkuvasti morsiamen käytettävänä ja askartelemaan iltakausia. Jokaisella on oma elämä. Kaason päätehtävä on mielestäni olla henkisenä tukena! Jos morsiamella ei muuta puhuttavaa milloinkaan ole kuin omat (huom vain hänelle ainutlaatuiset) juhlansa, voi kaasolla alkaa pinna kiristyä. Jos kaasolle asetetaan hillittömät vaatimukset, ei ole ihme, jos häntä alkaa jännittää (kenties syytösten pelossa) juhlan onnistuminen ja siitä tulee turhaa hermoilua.

Peesaan täysillä!! Painotan tuota, että JOKAISELLA ON MYÖS OMA ELÄMÄ! B)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No täytyy kyllä sanoa, että kaasosi on ollut aika paljonkin itsekän sinun hääpäivänäsi. Kyllä silloin täytyisi olla morsiamen tukena ja käytettävissä. Luulisi tosiaan sinne kaupungille ehtivän joskus toistekin. Kaaso olisi myös ehkä voinut pitää omana tietonaan sen. ettei olisi auttanut paikan laittamisessa vaikka olisi pyydettykin. Jospa hän olisikin juuri halunnut kantamaan pöytiä :huh:

Muihin asioihin onkin sitten vaikeampi ottaa kantaa, kun ei tiedä mitä olette kaason tehtäviksi alussa sopineet - vai oletteko sopineet niitä. Minun mielestäni ei ole olemassa automaattista listaa siitä, missä kaikessa kaason tulisi olla mukana. Kyseessä nyt kuitenkin on hääparin tärkeä päivä ja heille kuuluu päävastuu suunnittelusta ja hankinnoista... Morsian ja kaaso sopivat yhdessä siitä, missä kaikessa itse hääpäivän lisäksi kaaso on mukana. Pahaa mieltä ja riitaa syntyy turhaa silloin, kun odotuksista ei ole puhuttu ja ne eivät vastaa ollenkaan toisiaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Iltalehdessä oli aika karu juttu:

"Kannoin kännisiä juhlavieraita koteihinsa"

26.6.2008 8:13

Moni kaason tehtävään lupautunut ystävä huomaa kesken häävalmistelujen olevansa palkaton työjuhta. Pahimmassa tapauksessa ystävyyskin on vaarassa. Näin kävi Katrille.

Kouluaikaisen kaverinsa Reetan kaasona toimineelle Katrille ei jäänyt tehtävästä kovin ruusuisia muistoja. Kaverusten tiet olivat erkaantuneet, eivätkä he olleet pitäneet juuri yhteyttä pariin vuoteen. Kunnes kaverille oli jälleen käyttöä vain pari viikkoa ennen h-hetkeä.

- Ykköskaaso oli peruuttanut koiranäyttelyn takia, ja Reetta pyysi minua tehtävään. Olin aluksi imarreltu ja halusin auttaa häntä. Tiesin kyllä olevani hätävara, mutta ajattelin, että autetaan nyt kaveria mäessä. Oikeasti, kuka peruu kaasona olemisen koirien takia?

Häiden järjestelyt olivat tuolloin jo melko hyvällä mallilla, eikä uuden kaason panosta tarvittu juurikaan, askartelua lukuun ottamatta.

- Kukat kävimme yhdessä suunnittelemassa, kun morsian oli jättänyt sen viimeiseksi tehtäväkseen. Puku puolestaan oli varmasti hankittu jo ennen kuin sulhanen oli ehtinyt edes kosia.

Polttarit jäivät kuitenkin lennossa vaihdetun uuden kaason vastuulle, ja ideoimiseen ei ollut paljon aikaa.

- Polttareista tuli melko pienet, sillä suurin osa morsiamen ystävistä oli liian kiireisiä tulemaan niihin. En koskaan saanut tietää, oliko morsian tyytyväinen polttareihinsa vai ei. Kännissä hän oli kuin ankka. Minulle jäi kuitenkin sellainen olo, että Reetta olisi kaivannut muutakin kuin mökkisaunomista, askartelua ja paukkuja.

Häissä Katrilla olikin sitten kädet täynnä hommia. Hän veti ohjelmaa, viihdytti vieraita, koetti estää sulhasta juomasta liikaa, kantoi kavereiden kanssa häävieraita hotellihuoneisiinsa ja koteihinsa. Juhlasta nauttimista vaikeutti lukuisten tehtävien lisäksi myös se, etteivät kaason ja bestmanin kemiat kohdanneet, ja se piti salata hääparilta.

- Häissä se urakka vasta kunnolla vasta alkoi. Tuli kovin äitimäinen fiilis, kun piti kaiken muun lisäksi pitää aikuisista ihmisistä huolta. Kyllähän se suututti, mutta pidin suuni kiinni.

Katri ei juurikaan miettinyt työnsä määrää häissä. Hän kuvitteli, että hääpari olisi ollut kiitollinen kaason panokseen heidän onnenpäivänsä eteen. Toisin kävi.

- Reetan äiti kyllä kiitti minua, mutta hääparilta en saanut kiitosta häissä tai edes tekstiviestiä juhlan jälkeen. Se tuntui ikävältä.

Morsiamen ja kaason välit eivät ole palautuneet ennalleen vieläkään. Myös Katrin suhtautuminen ennen kunniatehtävänä pitämäänsä kaasona olemista kohtaan on muuttunut.

- Oma napa oli Reetalle liian tärkeä. On hankala kunnioittaa ihmistä, joka ei edes kiitä.

- En enää lähde kaasoksi. Enkä halua itsellenikään sellaista, jos joskus menen naimisiin. En näe mitään iloa pilata toisen elämää useammaksi kuukaudeksi asioilla, jotka koskettavat lopulta ainoastaan vain minua ja miestäni.

"25 vuotta jatkunut ystävyys päättyi"

Iltalehti.fi:n lukijat kertovat kokemuksiaan kaasona olemisesta:

Kaasona toimiminen ei pilannut ystävyyttä, vaikka harmittihan se, kun olin häissä lähinnä siivoojan ja tarjoilijan rooleissa. Sama ystävä sitten erosi muutaman kuukauden kuluttua häistä ja meni uudelleen naimisiin heti seuraavana kesänä. Silloin en enää suostunut kaasoksi, ja ystävä päätti jättää minut kokonaan kutsumatta häihin. Nyt emme ole olleet puheväleissä moneen vuoteen, enkä edes tiedä, kuinka monet häät ex-ystäväni on jo ehtinyt järjestää.

Ex-kaaso

Yli neljännesvuosisadan jatkunut ystävyys päättyi ystävättäreni häihin. Tunsin todellakin olleeni työleirin ankarimmassa valvonnassa. Välimatkaakin oli yli 150 kilometriä asuinpaikkakuntiemme välillä, ja matkat (joista hääpari lupasi maksaa puolet) rasittivat sinkkutalouttani roimasti.

Milloin piti mennä vain morsiamen tueksi, milloin tekemään kortteja tai karkkeja, milloin mitäkin. Morsian varasi minullekin ajat kampaukseen ja meikkiin, mutta ei puhettakaan, että hääpari olisi maksanut niitäkään. He ehdottivat minulle yöpaikaksi hotellia, heidän kodissaan kun yöpyisi lastenvahti perheen vuoden ikäisen lapsen kanssa. Tämäkin omalla kustannuksella.

Hääpäivän jälkeen he ehdottivat ruokailua ravintolassa, jonka toki itse sain maksaa. Sieltä sain myös omin neuvoin kasseineni löytää rautatieasemalle. Kiitoksen sanaa en heiltä kuullut, onneksi vierailta edes.

Entisiä ystäviä

Olin parhaan ystäväni häissä kaasona. Otin homman vastaan, vaikka inhoan häitä. Intouduin kuitenkin polttarijärjestelyistä kovasti. Hommasin vaikka minkälaista kauneushoitoa ja aktiviteettia ja soitin kaikki kaverit läpi. Sitten polttareita edeltävänä päivänä morsianprinsessa peruutti koko polttarit.

Täytyy todella sanoa, että siitä kokemuksesta ei ole ystävyytemme vieläkään toipunut. Onneksi häistä selvittiin kunnialla. Toivon, että omista häistäni tulee pienet, ja ettei niissä tarvita kaasoa!

Ei ikinä enää

Tuleva morsian halusi varmistaa, ettei kukaan tule hänen kesähäihinsä farkuissa, joten pyysi minua laittamaan korttiin pukukoodiksi tumma puku. Häissä hän rupesi itkemään, että häävieraat näyttivät siltä kuin olisivat hautajaisissa ja syytti latteasta tunnelmasta minua, joka en ollut keksinyt tätä korttia laatiessa.

DressCode

En toiminut kaasona, mutta varsinainen kaaso hälytti apuun lähes jokaisen ystävän. Kunnianhimoinen morsian "halusi tehdä kaiken itse ja täydellisesti" (lue: asut, ruoat, juomat, kattaukset, koristelut jne.) ja aikataulu oli pettää pahemman kerran. Morsiamen äiti ja kaaso eivät työnteolta joutaneet nukkumaan noin viikkoon. Häistä olivat ilo ja rentous kaukana, kun piti vahtia, että kaikki menee "suunnitelmien mukaan".

Sellaiset työkinkerit

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen tuo Morren linkki! Tuohon haastatellun "katrin" kokemukseen täytyy sen verran kommentoida, että minun mielestäni on myös kaason omalla vastuulla huolehtia siitä, ettei suostu aivan kaikkeen. Tuossakin tapauksessa hän olisi hyvin voinut jättää sulhasen juomiset vahtimatta - eiköhän sulhanen aikuisena ihmisenä ole vastuussa omista juomisistaan samoin kuin muutkin häävieraat vastuussa omistaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Peräänkuulutan kyllä vähän samaa jutun luettuani. Ilman matkakulukorvauksia en lähtisi mihinkään, jos lupaukset ovat aina petetty. Kuinka monta kertaa sitä siis "ottaa turpaansa" ennen kuin uskoo?

Vikaa on siis jutun morsiamissa, jotka ovat kohdelleet kaasoja todella törkeästi. Mutta kaasoiltakin voisi odottaa hiukan selkärankaa.

Pidänkin omista kaasoistani myös siksi, että he osaavat sanoa myös 'ei'.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään