Sunny day

Bm:n ja kaason "työt"...

257 viestiä aiheessa

Mies ei halunnut lainkaan BM ja minä pyysin kaasoa ihan vaan, että halusin osoittaa, mitä meidän ystävyytemme on merkinnyt elämässäni.

Kaasolla ei mitään ihmeellisiä hommia teetetä, koska teemme sulhasen kanssa lähes kaiken itse. Kaaso kuuntelee vähän mun hössötyksiä, hän auttaa hääpäivänä pukeutumisessa(minun ja morsiustytön), huolehtii että laahukseni on kauniisti kuvissa, pitää mahdollisesti puheen. Lisäksi hän piirtää kuvan minusta ja sulhasesta. Se tulee ohjelmiin.

Näin meillä. :lol:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksi kaasoa. Olen sanonut heille, että eniten toivon ja tarvitsen heiltä "henkistä tukea". Että jaksavat kuunnella mun jorinoita ja palauttavat maanpinnalle jos menee hysterian puolelle. Toinen oli kanssani valitsemassa pukuani ja tulee mukaan valitsemaan kukkia. Molemmat tulevat askartelemaan kutsuja & koristeluita.

Meidän häissä ei ole mitään "pakkoja". Sanoin, että jos haluavat häissä puhua, saavat niin tehdä, itse en sitä edellytä.

Olin myös erittäin iloisesti yllättynyt, kun molemmat sanoivat haluavansa miettiä juhlapaikan koristeluita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häidemme suunnittelut ovat vielä aika alkutekijöissä, mutta jo nyt meille on selvää, ettemme halua orjuuttaa kaasoja, bestmaneja tai ketään muutakaan. Me haluamme hauskat bilehäät, joissa kaikki voivat ottaa rennosti, myös me ja meidän läheisimmät ihmisemme.

Käytännössä kaasojen ja BM:ien ison homma lienee polttarien organisointi, muuten heidän vastuulleen jää lähinnä pieniä kunniatehtäviä. Etukäteisvalmisteluissa heitä ei juurikaan tarvita, koska kaikenlaiset askartelut ja krumeluurit ovat meillä minimissä ja kutsurumban hoidamme itse vanhempien avustuksella. Itse juhlissa kaasot ovat morsiamen tukena ja BM:t taas pyörivät yleisinä seremoniamestareina.

Tietysti kaasot osallistuvat morsiamen hääpuvun valintaan, sovitukseen yms., mutta ne nyt ovat enemmän mukavaa yhdessäoloa kuin velvollisuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaksi kaasoa ja kaksi Bestmania. Emme halua orjuuttaa heitä eli saavat osallistua häiden suunnitteluun niin paljon kuin haluavat ja ehtivät. Apua otan kyllä vastaan, jos sitä tarjotaan, mutta pakottamaan en ala :)

Toinen kaasoistani onkin jo ollut mukana häiden suunnittelussa, iso kiitos siitä hänelle :)

Hääpäivänä kaasojen tehtäväksi olen ajatellut, että toinen heistä pitää kirkossa hääkimppuani ja hääjuhlassa kaasot voisivat huolehtia lahjapöydästä. Myös hääjuhlan ohjelman miettimisessä voisivat kaasot ja bestmanit olla apuna :)

Lisäksi toivon kaasoiltani henkistä tukea :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kokemukseni bestmanina olosta ja bestmanin apua saaneena, haluaisin kertoa että :Ptuommoiset "nakit viuhuu" ym. jutut on hyvä unohtaa. On typerintä mitä tiedän yrittää itse päästä kaikesta mahdollisimman vähällä ja yrittää kuormittaa kaasoa ja bm:ää mahdollisimman paljon. Jos puhutaan että mennään naimisiin ja pidetään hääjuhlat ym. hääparihan ne hoitaa itse mahdollisimman pitkälle itse, kaaso ja bm voivat auttaa joissain pienissä jutuissa ennen häitä jos välttämättä näin halutaan, mutta kaason ja bm:n perinteisiin töihin kuuluu polttarit ja hääpäivänä auttaa hääparia, kuljettaa, antaa henkistä tukea, järkätä ohjelmaa häihin... Pitäkää hyvät ihmiset järki päässä, tosiaan nuo nakit viuhuu voi unohtaa heti, ei kaason/bm:n homma ole mikään orjan työ, mutta jos näin joku aattelee niin luulen että kaaso tai bestman hoitaa hommansa hammasta purren ja ystävyys saa tästä aika suuren särön!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en myöskään aio kuormittaa kaasojani millään työlistalla. Osallistuvat järjestelyihin sen verran kuin jaksavat ja ehtivät, en halua stressata heitä sen takia. Kunhan ovat mukana juhlimassa ni se on tärkeintä. Aina se morsian on puvun päälleen saanut ja ainakin useimmiten selvinnyt hengissä päivän loppuun asti ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mä en myöskään aio kuormittaa kaasojani millään työlistalla. Osallistuvat järjestelyihin sen verran kuin jaksavat ja ehtivät, en halua stressata heitä sen takia. Kunhan ovat mukana juhlimassa ni se on tärkeintä. Aina se morsian on puvun päälleen saanut ja ainakin useimmiten selvinnyt hengissä päivän loppuun asti ;)

Olen samaa mieltä ;) Olen ollut kaasona kerran, ja se kyllä opetti sen, miten en itse tule hoitamaan asiaa. Nämä häät olivat pienen budjetin häät ja pidettiin hääparin kotona loppukesästä. Olimme siis silloisen poikakaverini (BM) kanssa toukokuusta asti kaikki viikonloput ja lomat kunnostamassa hääparin pihaa, rakentamassa aitaa ja piharakennusta, maalaamassa taloa ja remontoimassa sitä sisältä ja ulkoa. Järjestimme myös polttarit, ja osallistuimme hääjärjestelyiden suunnitteluun ja toteutukseen aktiivisesti. Ennen häitä järjestelimme pihalle pöydät yms. juhlia varten ja toimimme myös tarjoilijoina juhlissa = halvempaa kuin pitopalvelu. Kun hääpari lähti häämatkalle hoidimme heidän koiriaan kaksi viikkoa. Tämän kaiken jälkeen oli kyllä sellainen olo, että olin korviani myöten täynnä koko hääparia ja tarvitsin heistä taukoa. Morsian kun ei todellakaan ollut tyytyväinen polttareihin, juhlan kulkuun yms. Kyllä harmitti. Pyhitettiin heille kuitenkin monta kuukautta kaikki vapaa-aikamme ja energiamme. Mutta pääsiväthän halvalla juhlistaan! Silloin ajattelin, että ei kannata järjestää isolle porukalle hääjuhlaa, jollei se ole taloudellisesti mahdollista ilman tällaista "orjatyövoiman" hyödyntämistä. Naimisiinmeno itsessään kun ei kallista ole :rolleyes: Ja sehän se siinä on tärkeintä: avioliiton alku :)

muoks. kirjotusvirheitä

Muokattu: , käyttäjä: PullaNorsu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yhdyn edellisiin eli ei mitään työlistoja ym. Meillä teemana "rennot kemut", joten kahden ihanan kaasoni ainut tehtävä on olla paikalla henkisenä tukena. Tosin toinen heistä, lapsuuden ystäväni, oli mukanani pukua katsomassa ja siskoni, joka on toinen kaasoni, on jo suunnitellut polttareita :) Siskoni tulee toimimaa seremoniamestarina yhden kaverimme kanssa, koska hän on kuin luotu siihen ja itsekin sitä haluaa.

Olen kuullut muutamia kaasokauhutarinoita kohtuuttomista morsiammista ja nämä ovat kyllä painuneet mieleeni niin, että varmasti tulen pitämään huolta kaasojeni hyvinvoinnista siinä missä hekin pitävät minun :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kokemukseni bestmanina olosta ja bestmanin apua saaneena, haluaisin kertoa että :Ptuommoiset "nakit viuhuu" ym. jutut on hyvä unohtaa. On typerintä mitä tiedän yrittää itse päästä kaikesta mahdollisimman vähällä ja yrittää kuormittaa kaasoa ja bm:ää mahdollisimman paljon. Jos puhutaan että mennään naimisiin ja pidetään hääjuhlat ym. hääparihan ne hoitaa itse mahdollisimman pitkälle itse, kaaso ja bm voivat auttaa joissain pienissä jutuissa ennen häitä jos välttämättä näin halutaan, mutta kaason ja bm:n perinteisiin töihin kuuluu polttarit ja hääpäivänä auttaa hääparia, kuljettaa, antaa henkistä tukea, järkätä ohjelmaa häihin... Pitäkää hyvät ihmiset järki päässä, tosiaan nuo nakit viuhuu voi unohtaa heti, ei kaason/bm:n homma ole mikään orjan työ, mutta jos näin joku aattelee niin luulen että kaaso tai bestman hoitaa hommansa hammasta purren ja ystävyys saa tästä aika suuren särön!!!

Tuo "nakit viuhuu"-ilmauson varmaan enemmänkin huumorilla heitetty. Mun kaasolla on paljon tehtäviä, mutta pyrin viimeiseen asti välttämään ylityöllistämistä ja itse laiskottelua. Kaasoni on sopiva ihminen meidän tapauksessamme tekemään pohjatyötä, mutta itse me suurimman vaivan näemme ja niin kuuluukin mennä. Toki avustajat saavat auttaa niin paljon kuin haluavat, mutta tarkoitus ei ole heitä uuvuttaa. Juhlastakin avustajat varmasti pääsevät nauttimaan, sillä itse hääjuhlan ajalle ei suuria tehtäviä enää ole. Enemmänkin he silloin ovat vain tukena ja varmistavat päivän sujuvuutta.

Tokihan meitä on moneksi ja jotkut nakittavat avustajiaan ihan liian kanssa. Silloin avustaja on kyllä itse vastuussa tilanteensa helpottumisesta - Jokaisen tulisi osata avata suunsa, jos morsian tai sulhanen menee liiallisuuksiin odotuksineen ja vaatimuksineen. Joskus kun sitä saattaa huomaamattaan innostua vähän liikaa. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle kaason homma oli antoisaa vaikkakin stressaavaa

mutta stressi oli ihan omaa vikaa.. morsian teki asioista tosi helppoja

ja selkeitä ja sano mitä halusi..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen itse miettinyt mitä vaatisin omilta kaasoilta

jos joskus pääsen naimisiin asti..

Olen kova stressaamaan ja tekemään mahdottimia odotuksia.

Ja en halusisi että kaasoni olisivat jotain viha miehiä varsinkaan

häiden jälkeen.. no sen näkee sit heh

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vähän tästä ketjusta tulee vihaiseksi! :D Tuntuu, että vähintään puolet puhuvat orjuuttamisesta ja hirveistä taakoista... Mun äiti on kyllä tosi fiksu, kun sanoo kukin taaplaa tyylillään. ;) Musta on myös aikuisen ihmisen sanottava, jos hommaa/stressiä on liikaa. Eli mun kaasot, turha kitistä täällä häiden jälkeen! :ph34r:

No mutta asiaan: Mä toivon, että kaasot myötäelävät tämän hääajan mun kanssa. Oon niin kontrollifriikki, että hoidan itse lähes kaiken eikä mikään ohjelmakaan ole muiden keksittävänä. ÄITI on mulle itse asiassa eniten kaason nakkihommissa... Omasta halustaan! Selkeitä tehtäviä ei kyllä vielä ole jaettua, mutta tajuan kyllä jo tässä vaiheessa, että hääpäivän kaikkiin hommiin on nimettävä joku vastuuhenkilö... Enkä halua äitiä vastaamaan näistä, hän saa minun puolestani juhlia... Vaikka varmaan jo kaikille selvää, että hän siellä päsmäröi. :D

Meillä "roolijako" poikkeaa vähän normaalista, kun BM vastaa ruoista ja karkeista, ja yksi kaaso saa vastuulleen ohjelman aikataulutuksen (eli pitää seremoniamestarille kuria :D). Jokaiselle hommia tulee oman halunsa, taipumustensa ja taitojensa mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä BM on oikeastaan vain sulhasen henkinen tuki ja toivon mukaan myös meidän autonkuljettaja kun kirkosta poistutaan :D Kaasot ovat olleet avustamassa kutsukorttien askarteluissa ja mitä ilmeisemmin suunnittelevat/toteuttavat polttarini ja ovat häissä jeesaamassa korsiteluiden kanssa ja muutoin henkisenä tukena.Ollaan tehty ja tehdään sulhasen kanssa mahdollisimman paljon itse, nämä ihanat kaasot enemmän ideanikkareita ja henkisiä tukijoitani.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

...niin ja tietenkin itse hääjuhlassa kaasot ovat avustamassa vastuualueineen eli yksi vastaa tarjoilun pelaamisesta, toinen ystävä koristelusta ja kolmas toimii seremoniamestarina :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä käytiin keskustelu kahden kaason kanssa heti alkuun siitä mitä minä odotan kaasoilta ja mitä he odottavat kaasoilultaan. Onneksi oltiin hyvin samoilla linjoilla; tärkeintä on se että ovat henkisenä tukena hääpäivänä. Kerroin, että otan apua järjestelyissä mielelläni vastaan, mutta mitään pakkoa järjestämiseen ei ole. Tähän mennessä kaasot ovat olleet mukana pukua katsomassa sekä kutsuja suunnittelemassa ja tekemässä. Toinen kaasoista totesikin, että haluaisi tehdä enemmänkin. Eiköhän sitä hommaa halukkaille löydy kun elokuu lähestyy kovaa vauhtia. ;) Kauhean vaikea jotenkin pyytää kamalasti mitään tekemään, kun tietää että heilläkin on elämässä kaikenlaista muuta kiirettä. Mutta mitä lähemmäksi häitä mennään, sen enemmän hommia alkaa olla hoidettavanakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni on kaksi kaasoa, jotka molemmat tosi erilaisia ihmisiä. Niinpä olen molempien kanssa jutellut, millaisena itse näkevät oman roolinsa. Tästä oli paljon apua, auttavat asioissa josta "tykkäävät"/osaavat, en edellytä mitään. Henkistä tukea kaipaan kuitenkin molemmilta kaiken häätohinan keskellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaaso on minulle juuri se henkinen tuki, ideoiden antaja ja mielipiteen kertoja. Toki hän hoitaa myös joitain hommia, joihin on itse tarjoutunut. Yhteisiä askartelu / väsäämispäiviä on kaiken kaikkiaan noin kolme puolen vuoden aikana. Se on tärkeää, että on joku kenelle puhua.

Olen kauhulla kuunnellut, että osa morsiamista antaa kaason vastuulle hankintoja. Minä en todellakaan suostuisi kenenkään häitä varten etsimään hääkarkkeja, kakunkoristetta, vieraskirjaa tms. Makutuomarina voisin ollaa tai esittää ehdotuksia jos jokin hauska juttu kävelee vastaan. Hääparin tehtävä on vastata kaikista hankinnoista, ei avustajien elleivät he sitä itse vilpittömästi tahdo.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi ei, että pitikin eksyä tähän ketjuun..

Meillä on kaksi kaasoa ja kaksi bestmania, ja tehtäviä - vai nakeistako täällä puhutaan - on ja paljon. Monista hoidettavista asioista sovittiin yhdessä ja tehtävät jotenkin luonnostaan vaan jakautuivat vähän kaikille. Toisessa bestmaneistamme asustaa pieni työnarkomaanin poikanen, ja hän on (varmaan tapojensa mukaisesti) ottanut monta isoa asiaa harteilleen hoidettavaksi. Rehellisesti sanottuna pyysimmekin hänet bestmaniksi pienenä kiitoksena siitä, että hän halusi ja otti näitä asioita hoidettavakseen ihan ilman sitä "bestmanin velvollisuuttakin".

Toinen kaasoistani taas on hyvä lapsuuden ystäväni, jonka kanssa sovittiin kaasoilusta jo varmaan kaksitoistavuotiaina. Hän on ollut aivan ihana, tukena ja turvana heti siitä lähtien kun ilmoitin naimisiin menostamme. Maailman avuliaimpana ihmisenä on on ottanut vastuulleen monia asioita ja varmaan vähän liikaakin. Hänellä on ollut stressaava elämäntilanne tässä jonkin aikaa, ja silti hän jaksaa hössöttää häistämme. Välillä tuntuukin, ettei hän edes halua kuunnella toppuuttelevia kommenttejani: "Ota nyt iisisti! Älä stressaa!" vaan suunnittelee jo seuraavaa iltaa, milloin voisi harjoitella taas hääkampaustani ja meikkiä. Teimmekin hänen kanssaan leikkimielisen mindmapin eri ihmisten tehtävistä, joita tulee hoitaa ennen häitä. Mindmap koostui pienistä liimattavista muistilappusista, jonka pystyi irrottamaan kun tehtävä oli hoidettu. Lappusia oli valehtelematta monta kymmentä, ja suurin osa niistä oli minun tai kaasojeni kohdalla. Harmi - jouduin sen kerran siirtämään pois ja se hajosi.. :(

Unohtamatta toista kaasoani ja bestmania, ovat he olleet korvaamattomia. Vaikka tehtävät ovat jakautuneet vähän epätasaisesti eri ihmisille, ovat jokainen kunnialla hoitaneet hommansa alusta loppuun asti arvostaen meidän mielipiteitämme ja toiveita asioissa.

Jos palataan ketjun ideaan, voin listata vaikka vain muutamia avustajien "nakkeja".

Yhteisiä kaasojen (ja minunkin) tehtäviä:

kutsujen ja hääkarkkien valmistus, polttareiden järjestäminen, minun pukemiseni yms hääpäivänä, tuki ja turva, mielipiteiden sanominen, juhlapaikalla kattaus, petien petaus, siivous..

Toinen kaasoni tekee minulle hääkampauksen ja -meikin, valitsi morsiuskimpun (tai siis äiti valitsi koska halusi, kaaso kertoi tykkäänkö siitä vai en..), pitää puheen, shoppailee kanssani..

Bestmanien tehtäviin kuului mm. bändin ja musiikkilaitteiden hommaaminen, tiekylttien vienti, sakettien sovitus ja niihin mahtuminen myös hääpäivänä, sulhasesta huolehtiminen, (taskumatin mukana kuljettaminen)..

Toisen bestmanin hoidettaviksi asioiksi kertyi mm. ruoka ja juoma, hääsviitti.., kun taas toinen on vastuussa sormuksestani, omasta puheestaan, tiekylttien valmistuksesta ja musiikista loppuillasta.

Näitä olisi loputtomasti!! Me ei varmaan päästäisi naimisiin ilman näitä korvaamattomia työmyyriä!

Muokattu: , käyttäjä: Pullukka

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ollaan vasta niin alussa, ettei olla asiaa hirveästi mietitty, mutta yksi tärkeä asia kaasolla on huolehdittavanaan: mun ulkonäkö! Kaaso on kampaaja ammatiltaan ja on itsestäänselvää että hän laittaa hiukseni ja meikin + avustaa minua pukemisessa. Askartelut, hankinnat yms. hoidan itse, mutta juhlapaikan koristeluun varmaan pyydämme apua. Niin ja koska polttareita on jo suunniteltu, oletan että kaaso haluaa nekin järjestää :D

Itse olen yksissä häissä ollut kaasona ja aidosti tunsin tekeväni orjantyötä. En missään nimessä halua omien kaasojeni tai mieheni bestmanin tuntevan niin ja todella toivon että hääpäivänä ehtivät myös juhlia ja nauttia olostaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Voi ei, että pitikin eksyä tähän ketjuun..

Meillä on kaksi kaasoa ja kaksi bestmania, ja tehtäviä - vai nakeistako täällä puhutaan - on ja paljon. Monista hoidettavista asioista sovittiin yhdessä ja tehtävät jotenkin luonnostaan vaan jakautuivat vähän kaikille. Toisessa bestmaneistamme asustaa pieni työnarkomaanin poikanen, ja hän on (varmaan tapojensa mukaisesti) ottanut monta isoa asiaa harteilleen hoidettavaksi. Rehellisesti sanottuna pyysimmekin hänet bestmaniksi pienenä kiitoksena siitä, että hän halusi ja otti näitä asioita hoidettavakseen ihan ilman sitä "bestmanin velvollisuuttakin".

Toinen kaasoistani taas on hyvä lapsuuden ystäväni, jonka kanssa sovittiin kaasoilusta jo varmaan kaksitoistavuotiaina. Hän on ollut aivan ihana, tukena ja turvana heti siitä lähtien kun ilmoitin naimisiin menostamme. Maailman avuliaimpana ihmisenä on on ottanut vastuulleen monia asioita ja varmaan vähän liikaakin. Hänellä on ollut stressaava elämäntilanne tässä jonkin aikaa, ja silti hän jaksaa hössöttää häistämme. Välillä tuntuukin, ettei hän edes halua kuunnella toppuuttelevia kommenttejani: "Ota nyt iisisti! Älä stressaa!" vaan suunnittelee jo seuraavaa iltaa, milloin voisi harjoitella taas hääkampaustani ja meikkiä. Teimmekin hänen kanssaan leikkimielisen mindmapin eri ihmisten tehtävistä, joita tulee hoitaa ennen häitä. Mindmap koostui pienistä liimattavista muistilappusista, jonka pystyi irrottamaan kun tehtävä oli hoidettu. Lappusia oli valehtelematta monta kymmentä, ja suurin osa niistä oli minun tai kaasojeni kohdalla. Harmi - jouduin sen kerran siirtämään pois ja se hajosi.. :(

Unohtamatta toista kaasoani ja bestmania, ovat he olleet korvaamattomia. Vaikka tehtävät ovat jakautuneet vähän epätasaisesti eri ihmisille, ovat jokainen kunnialla hoitaneet hommansa alusta loppuun asti arvostaen meidän mielipiteitämme ja toiveita asioissa.

Jos palataan ketjun ideaan, voin listata vaikka vain muutamia avustajien "nakkeja".

Yhteisiä kaasojen (ja minunkin) tehtäviä:

kutsujen ja hääkarkkien valmistus, polttareiden järjestäminen, minun pukemiseni yms hääpäivänä, tuki ja turva, mielipiteiden sanominen, juhlapaikalla kattaus, petien petaus, siivous..

Toinen kaasoni tekee minulle hääkampauksen ja -meikin, valitsi morsiuskimpun (tai siis äiti valitsi koska halusi, kaaso kertoi tykkäänkö siitä vai en..), pitää puheen, shoppailee kanssani..

Bestmanien tehtäviin kuului mm. bändin ja musiikkilaitteiden hommaaminen, tiekylttien vienti, sakettien sovitus ja niihin mahtuminen myös hääpäivänä, sulhasesta huolehtiminen, (taskumatin mukana kuljettaminen)..

Toisen bestmanin hoidettaviksi asioiksi kertyi mm. ruoka ja juoma, hääsviitti.., kun taas toinen on vastuussa sormuksestani, omasta puheestaan, tiekylttien valmistuksesta ja musiikista loppuillasta.

Näitä olisi loputtomasti!! Me ei varmaan päästäisi naimisiin ilman näitä korvaamattomia työmyyriä!

No onneksi sanot heidän olevan iloisin mielin tekemässä työtä! Aika kovalta todellakin kuulostaa nimittäin työmäärä! :)

Jos yhdelle ihmiselle antaa juomista huolehtimisen häiden aikana, niin sehän on jo ihan mieletön työmäärä. Miten siinä voisi ruuistakin huolehtia? Ja vielä sviitistäkin.. Ja siivoaminen vielä?

Mistä te sitten itse huolehditte? :) Mä olen itse hoitanut kaiken pitopalvelun kanssa, ruoan ja juoman, tarjoilijat (ihan palkatut) juomille, musasta huolehtii bändi, siivoaminen teetetään. Mä haluan nimenomaan juhlia ystäveni kanssa enkä pitää heitä stressissä siitä, että loppuillasta on vielä paljon tehtäviä jäljellä, ei nyt voi relaa.. Mutta jos siis ystävät ovat tuollaisia työmyyriä niin mikäs siinä sitten! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ystävättäreni kaaso ja olen jo ollut mukana valitsemassa hääpukua, juhlapaikkaa sekä käynyt oma-aloitteisesti katsomassa hääkirkkoa, koska se auttaa häiden suunnittelussa. Mietin ja meilaan morsiammelle aina silloin tällöin häihin liittyviä juttuja ja vaihdamme kuulumisia.

Muokattu: , käyttäjä: Serva

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse syyllistyn varmaan eniten siihen että haluan kontroloida kaikkea. Haluan tietää ja olla päättämässä ohjelmanumeroista ja kaikesta muustakin eli en halua mitään "yllätyksiä". Itse meinaan askarrella, tosin kaasoni pyysi saada osallistua mikä on todella kivaa. Jos olen ystäväni häissä otan automaattisesti sellaisen järjestäjän roolin eli käyn keittiössä kysymässä että tarvitsevatko he apua ja olen aina valmis auttamaan. Pelkään että olen omissa häissäni samanlainen, liehun morsiushameessa parkkipaikalla auttamassa parkkeerauksessa =) Esiinnyn myöskin työkseni joten luultavasti pidän itse puheen, heh. Pitänee vetää rauhoittavia että osaisin vain nauttia päivästä ja luottaa siihen että asiat kyllä hoituvat ilman minuakin.

Listasin asioita mitä meidän kaasot ja bestman VOISI tehdä. Jokainen auttaa siinä missä pystyy ja tekee sitä mitä luontaisesti kokevat mieluisaksi. Muut teen sitten itse =)

Kaasot:

- Avustaa kutsujen, paikkakorttien ja lahjalaatikoiden tekemisessä

- Juhlapaikan kokoaminen (tässä siis iso porukka koossa)

- Kuskaa morsiammen kampaajalle hääaamuna

- Huolehtii pikkutavaroista kuten huulipuna ja särkylääkkeet =)

- Pitelee kimppua kirkossa

- Jakaa riisiä kirkon ovella vihkimisen jälkeen tai jos kirkossa ei saa riisiä heittää niin juhlapaikan pihalla

- Opastaa vieraat omiin pöytiin

- Hoitaa lahjapöydän (Kerää rahatkuoret pois)

- Hoitaa juhlan ohjelman bestmanin kanssa

Bestman:

- Huolehtii sulhon kanssa viinat häihin ja niiden kuljetuksen juhlapaikalle

- Juhlapaikan kokoaminen

- Huolehtii sulhon kanssa että juhlapaikka on aamulla valmis (musiikkilaitteet!)

- Vie sulhon kanssa opastekyltit paikalleen ( ja seuraavana päivänä poistaa ne)

- Huolehtii että sormukset ovat kirkossa

- Opastaa ihmisiä parkkeerauksessa juhlapaikalla

- Huolehtii illan ohjelmasta kaasojen kanssa

- Huolehtii taustamusiikista

- Huolehtii boolista

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
No onneksi sanot heidän olevan iloisin mielin tekemässä työtä! Aika kovalta todellakin kuulostaa nimittäin työmäärä! :)

Jos yhdelle ihmiselle antaa juomista huolehtimisen häiden aikana, niin sehän on jo ihan mieletön työmäärä. Miten siinä voisi ruuistakin huolehtia? Ja vielä sviitistäkin.. Ja siivoaminen vielä?

Mistä te sitten itse huolehditte? :) Mä olen itse hoitanut kaiken pitopalvelun kanssa, ruoan ja juoman, tarjoilijat (ihan palkatut) juomille, musasta huolehtii bändi, siivoaminen teetetään. Mä haluan nimenomaan juhlia ystäveni kanssa enkä pitää heitä stressissä siitä, että loppuillasta on vielä paljon tehtäviä jäljellä, ei nyt voi relaa.. Mutta jos siis ystävät ovat tuollaisia työmyyriä niin mikäs siinä sitten! :)

Hei taas pitkästä aikaa. Häät on vietetty jo aikaa sitten ja hyvin sujuivat.

Bestmanina ollut henkilö tekee työkseen sitä samaa - järjestää häitä, eli suunnittelee menun, hoitaa juomat, vieraat ja illan kulumisen. Saimme ruoat helposti hänen kauttaan, päätimme vain yhdessä mitä ruokia haluamme ja minkä verran niitä tarvitaan. Käytännössä hoidin "pitopalvelun" ihan itse, mutta sen palvelun sattui tarjoamaan rakkaan bestmanimme ja hänen tuttavatahonsa :)

Juomien valvominen tarkoitti käytännössä sitä, että kaikki booli ei ollut kerrallaan tarjolla, vaan sitä tehtiin kun edellinen satsi loppui. Ja kokeneena baarimikkona hän ei pitänyt sitä suurena hommana. Kaaso vaatimalla vaati saada tehdä asioita kanssamme, eli olemme toki itsekin osallistuneet hääkutsujen, -karkkien yms. tekoon. Kiitoskortitkin tein kokonaan itse ;) Itse juhlatilaisuudessa saimme kyllä yhdessä nauttia ja olla, eikä kenenkään tarvinnut koko aikaa hyysätä. Kaasot kyllä aukasivat lahjat ja bm teki boolia.

Mielestäni juhlatilaisuudessa ei kenenkään tarvinnut olla töissä vaan juhlimassa kanssamme. Meillä oli erinomainen henkilökunta hoitamassa muut :)

Illan kuluessa karkasimme itse pois, mutta reilu kymmenkunta yöksi jäänyttä lähimmäistä siivosivat ihan mukisematta koko juhlapaikan - vaikka talon huoltomies /talonmies sanoi, ettei tarvitse siivota. Paljon oli töitä, ja ansiokkaasti kaikki saatiin tehtyä paneutuvien avustajien ansiosta. Silti kaiken työn keskellä häät olivat täynnä yllätyksiä, jotka työn määrästä väsyneet (?) olivat jaksaneet tehdä juuri meitä varten!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen ollut häissä kerran kaasona, ja pyyntö tuli täytenä yllätyksenä, koska en ollut kyseistä ihmistä tuntenut kuin vuoden ja ei ns. sydänystäviä oltu. Luulinpa että jotakuta lapsuudesta ois pyytäny. toki suostuin, kun onhan se kunniatehtävä ja heti päätin että hoidan asian kunnialla. (ei pidä suostua jos ei suostu ns. jotain nakkeja ottamaan) Järjestin polttarit, ohjelman, hommasin riisit koreihin ja kirkkoon, autoin koristulussa hieman. Eli silleen sopivasti tekemistä.

Nyt omat häät tulossa ja itsellä vois sanoa että aika isot pirskeet tulossa, 150 henkeä. Itsellä kaksi kaasoa, toinen lapsuuden ystäväni (asuu erikaupungissa n.200k päässä) ja hän suostui heti ja sano että jes polttarit ja häähössötystä. toinen kaaso sydänystävä, ns. aikuisella iällä tutustuttu. Hänkin riemusta kiljuen suostu kaasoks ja piti heti itsestään selvyytenä että auttaa koristeluissa, jne. Itse kerroin jo kaasoja pyytäessä että heidän tärkein tehtävä on olla häiden alla ja hääpäivän aamuna mun tuki ja turva. Järjestää ohjelma ja halutessaan polttarit (ja ne on vissiiin jo suunnitteilla) . Ovat lupautuneet itse vapaaehtoisesti korttien ja koristelujen tekoon. Sitten on vielä muita läheisiä joiden kanssa koristellaan jne, luulen että mulla ei onneksi ole pulaa auttajista.

Lopuks vielä ajattelisin että kun morsian valitsee kaasoa, niin jotenkin ajattelisin että morsiammen valitsee ihmisen jonka tuntee niin hyvin että tietää heti kaaso tekee asioita jos sellaista odottaa kaasolta, eihän kaikki ees taho että kaasot ja bestmannin järjestää häissä mitään. Eiks kaason kuitenkin pitäs olla sellainen ihminen jolle voi puhua ihan mitä vain, että voi tälläset ongelmakohatkin puhumalla setiviä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy sanoa, että olin kesällä kaasona ja siinä oli ihan hullusti tehtävää. Ok, osan halusin itse tehdä, esim. askarrella, mutta kun häät rupesivat lähestymään, niin tehtävää rupesi olemaan ihan liiankin kanssa. Joka viikonloppu olisi pitänyt ehtiä morsiamen kotikuntaan, jonne on todella paljon matkaa, junassa menee melkein 4 h, ja liputkaan eivät ole ilmaisia. BM:n kanssa suunniteltiin ohjelmaa ja koitettiin pitää langat käsissä, hääpari kun oli vähän "no kai se sit siellä järjestyy" -tyyppiä, eikä välittänyt etukäteen ollenkaan miettiä mitään järjestelyjä. Otti kyllä todella aivoon. Etukäteen oli infottu, että jos olisin tukena hääpäivänä ja auttaisin pukemisessa.

Hirveä stressi, ja vieläkin tuntuu, että tällä hääparilla ei ole aavistustakaan siitä, kuinka paljon tehtiin BM:n kanssa hommia, vaikka siitä kyllä useampaan otteeseen sanottiin. "No ei mitään paineita" oli vastaus. Mutta onhan se kiva olla juontaja, jos saa vaan tyhmän maineen, kun koko homma olisi mennyt ihan poskelleen. Samoin se, että ei olisi ollut mitään hajua koko illan kulusta, ei ohjelmasta, ei mistään. Jouduin morsiamelle sen illan aikana sanomaan, että "jos kuule nyt olisi sukkanauhan vuoro ym.", koska vieraatkin rupesivat lähtemään.

Toinen kaaso ja BM eivät tehneet oikeastaan mitään. Meille siis kaatui niskaan ihan kaikki. Lisäksi koko suku oli viimeisen viikon kyselemässä joka ikistä asiaa MEILTÄ, ei hääparilta (jota ei pitänyt kuulemma "vaivata", vaikka mitään ei siellä tapahtunut muutenkaan!!). Viimeisenä iltana tuli palautetta kaikesta tyyliin "Se on kaason tehtävä!". V*ttu minun tehtäväni pitänyt olla muuta kuin pukija ja tukija. Lopputulos oli se, että kun häissä ajattelin ohjelman ja häsläyksen loputtua ISTUA hetkeksi, niin pääsin istumaan 1½ tunnin kuluttua. Että saisi itsekin pitää hauskaa ja hengähtää hetkeksi. Hääpari luuli, että iltapala, booli, siivous, asioista huolehtiminen ym. sujuivat kaikki itsestään! Kaikki tanssit oman rakkaan kanssa jäi tanssimatta ja se v*tuttaa vieläkin ihan p*rkeleesti! :angry: Se oli ainoa asia, mitä oikeasti toivoin.

Tästä yhteenvetona se, että hääparin PITÄÄ tehdä aikataulu, kertoa rehellisesti KAIKKI, mitä haluaa (ei tyyliin "jos olisit henkisenä tukena...", se on useimmissa tapauksissa ihan huuhaata ja kaason vähättelyä) ja ottaa itse vastuu siitä, mitä häissä tapahtuu. Ei kaasoa ja BM:iä voi laittaa vastuuseen kaikesta sillä periaatteella, että kyllä se järjestyy - heidäthän siinä koetaan hölmöiksi, jos ohjelma ei kulje ym. Itse olen vähän sitä mieltä, että jos en saa hommaa itse kasaan, niin sitten saa olla oma moka, että häät on tylsät. Sulhanen auttakoon pukemisessa ja kimpun annan kirkossa innokkaalle siskontytölle. Ei mitään nakkeja kenellekään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään