Jump to content
Naimisiin.info

Jos ei halua kaasoa


sonli

Recommended Posts

Meillekään ei tule kaasoa eikä parasta miestä (jollei koiramme saa tulla kirkkoon). Tuo kimppuongelma putkahti mullekin mieleen samalla istumalla...  :-/ Pitänee laskea se vain alttarille tms. jollen anna anopin käsiin.

Ja tyttöjen iltaan kutsun sitten kaikki ystäväni ja ne suvun naiset, jotka haluan. Voin sitten ehkä kaverille pistää luottamustehtäväksi keksiä vähän ohjelmaa

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Silmääni pistävät kommentit siitä, ettei halua "rasittaa" ketään kaasontehtävillä. Olen ollut kerran naimisissa ja minulla oli kaaso, mutta ei hänellä varsinaisesti mitään valmiiksi suunniteltuja tehtäviä ollut. Minun tapauksessani kaasontehtävä oli kunniatehtävä ja hänen pääasiallinen tehtävänsä on seistä morsiamen vieressä alttarilla ja saada istua lähellä morsiusparia juhlassa. Kaason tehtävät voivat ulottua tukena olemisesta tai alttarilla seisomisesta siihen, että hän käytännössä järjestää häät. Mitään ennalta määrättyä ei minusta ole ja siksi mielikuvat kaasontehtävistä vaihtelevat suuresti ja niistä on ehdottomasti syytä keskustella avoimesti siinä vaiheessa kun kaasoa pyydetään tai kun hän lupautuu tehtävään.

Olen ollut huolissani siitä, että jos menen uudestaan naimisiin niin minulla ei ole ketään, jota haluaisin kaasoksi. Kaikki ystäväni käytännössä hylkäsivät minut erotessani, joten oli mukava lukea tämä ketju ja muistaa taas, ettei ole mikään pakko olla kaasoa :)

Link to comment
Share on other sites

Ensin ajattelin, että en pyyda ketään kaasoksi, mutta nyt on mieli ehkä muuttunut. Tarkoituksena olisi järjestää pienet häät, missä ei mitään leikkejä tms. ohjelmaa ole. Kaason tehtävänä olisi lähinnä henkisenä tukena oleminen  :)

Link to comment
Share on other sites

Mulle ei kanssa tuu kaasoa, vaan BESTMAN! Yksinkertaisesti siitä syystä että olen läheisempi veljeni kanssa kuin kenenkään naispuolisen ystävän. Veljeni tulee myös toimimaan todistajana maistraatissa.

Link to comment
Share on other sites

Naimisiin menemiseen tarvitaan onneksi vain se naimisiin menevä pari ja joku jolla on oikeus vihkiä! Missään ei ole määrätty, että häissä pitää olla kaaso(ja) tai bestman :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Haluaisin kyllä kaason, mutta "sopivat" vaihtoehdot ovat aika vähissä. Vielä hetki sitten olin varma, että haluan erään hyvän ystäväni kaasoksi, mutta kun kuulin, että hän on juorunnut häistämme sellaiselle kaverilleni joka ei saa kutsua häihin, tulin toiseen tulokseen. En vain halua kaasoksi sellaista, joka ei osaa pitää suutansa kiinni.. Luultavasti minulle ei siis tule kaasoa ollenkaan, ja mitä luultavimmin ei myöskään miehelle bestmania.

Link to comment
Share on other sites

Naimisiin menemiseen tarvitaan onneksi vain se naimisiin menevä pari ja joku jolla on oikeus vihkiä! Missään ei ole määrätty, että häissä pitää olla kaaso(ja) tai bestman :)

+ kaksi todistajaa. Käsittääkseni kaaso- ja bestmanperinne on juuri näistä kahdesta todistajasta tai "uskotusta" lähtenyt.  :)

Link to comment
Share on other sites

Minulla ei ollut ketään töröttämässä alttarilla ja kimppua pitelemässä. Olin kuitenkin varma, että jos kimpun kädessäni seremonian ajan pitäisin, niin soheltaisin ylenmäärin, joten teimme niin, että kun sulhasen kanssa kävelimme käytävää alttarille, pysähdyimme ystäväni kohdalle, joka otti kimpun seremonian ajaksi ja hän sitten toi kimpun minulle seremonian lopuksi, jonka jälkeen vieraat räpsivät kuvia minusta ja sulhasesta alttarilla. Mielestämme oikein toimiva ja yksinkertainen ratkaisu. Ystävä ei sitä paitsi ollut niin liikuttunut kuin anoppi tai äitini, joilla olisi varmasti ollut hankalampaa lähteä alttarille kimppua kiikuttamaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ihanaa huomata, etten ole ainut, jolle ei tule kaasoa! Jotenkin tuntuu, että nykyään "kaikilla" on kaaso tai useampia... ::) Minulle ei tule kaasoa siitä syystä, että meillä on todella pienet häät, kutsumme vain lähisuvun. Minulla ei ole siskoja eikä naispuoleisia serkkuja eikä muitakaan "sopivia" sukulaisia, joten heistäkään en voi ketään pyytää. Toisaalta en koe edes tarvitsevani kaasoa, sillä olen ajatellut jättää kaikki askartelut-paskartelut todella vähiin (ei hääkarkkeja, rusetteja, tylliä, sydämiä...  ;) ) ja luulen osaavani hankkia hääpuvun ihan issekseni. Mutta kivaa kuitenkin, etten ole ihan "outo", muitakin kaltaisiani on...  :)

Link to comment
Share on other sites

Täällä vielä yksi kaasoton ilmoittautuu! Puvun hankin itse, kutsut painatetaan, askarteluja ei tule eikä pienissä häissä nyt muutenkaan mitään ihmeempiä järjestelyjä tarvita. Meidän tilanne on tietenkin senkin takia erilainen, että mennään salaa naimisiin ja hääjuhla = bileet jälkikäteen. Yhdelle ystävälleni olen asiasta lörpötellyt ja hän lupautui ottamaan vastaan ilmoittautumiset ja ilmoittamaan sitten pääluvun pitopalvelulle (itse olemme silloin häämatkalla). Pitäisi toimia näinkin.

Oman näköistä vaan!

Link to comment
Share on other sites

Täällä myös yksi kaasoton. Ei ole oikein ketään jota voisi pyytää, sisko tietysti on mutta en halua häntä kaasokseni. Meillä on pieni poika jonka kummitäti sisareni on ja ajattelin pyytä häntä huolehtimaan pojasta yhdessä mummojen kanssa kirkossa ja hääjuhlassa (homma on hänelle tosi mieluisa).. Miehellekään ei tule bestmania. Ongelmana onkin, että kenestä seremoniamestari...

Link to comment
Share on other sites

Minuakin vielä mietityttää tämä kaasoasia. Ei onneksi ole vielä kiirettä päättää, kun häihinkin on aikaa. Meidän kaveriporukassa melkein kaikki ovat olleet jo jonkun kaasona (paitsi minä), ja jotenkin ehkä pelkään rasittavani heitä taas kerran. Toisaalta mietin, olenko kenellekään niin hyvä ystävä kuin he ovat minulle. En halua rasittaa sellaista ihmistä, jolle en ole yhtä tärkeä kuin hän minulle. Kukaanhan ei ole pyytänyt minua kaasoksi  :-/ Ehkäpä olen vain yliherkkä tai näen asiat liian synkässä valossa, ja ajattelemani ihminen suostuisi ilomielin. Täytyy vielä miettiä...

Link to comment
Share on other sites

Itse olen myös miettinyt paljonkin tuota asiaa koska ensinnäkin haluan itse suunnitella ohjelmaa, että saan mieleisen ;)ja jos jäljelle jää kaason tehtävänä vain tuo kimpun otto niin sen voi ihan hyvin tehdä joku muukin tai sitten pitää kädessä sen toimituksen ajan. Lisäksi minusta tuntuu, ettei ystäväpiirissäni ole ketään sopivaa siihen hommaa koska ns. paras ystäväni on tuleva puolisoni :-X mutta saapi nyt nähdä jos sulho haluaa bestmanin niin sitten varmaan pitää joku nimittää, vai pitääkö? itse olen ollut mukana häissä jossa morsian "juoksutti" kaasoa milloin minkäkin asian takia ja se ei kyllä minulle sovi....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Päädyin nyt kuitenkin pyytämään kahta ystävääni kaasoiksi :) Huomasin, että tarvitsen henkilöitä, joiden kanssa häähömpöttää ja suunnitella..Jotenkin rupesi tuntumaan niin kolkolta, jos kaasoa ei olisikaan. Kaasoni vielä olivat innoissaan asiasta, joten olen sittenkin enemmän kuin tyytyväinen, että päädyin ottamaan kaasot. (Tosin häihinhän on vielä aikaa  ;D Luotan kuitenkin näihin kahteen valitsemaani henkilöön, joten tuskin tulee pettymyksiä heidän suhteen.)

Link to comment
Share on other sites

täällä kans menään naimisiin ilman kaasoiluja. kimpun pidän itte tai annan kummitytölle, sormuksen tuo miehen veljenpoika. Mä en vaan oo keksiny mitään tehtäviä sille kaasolle. tykkään väsätä itte ne vähät mitä oon tehny. Hössöttääkään en oo vielä hirveesti oppinu. Kälyn kaa on vähän puhuttu, samoin yhden kolleegan kaa aina päivitetään suunitelmat. Kengat ja puvun hommaan/hommasin/tuunasin/sovitin ittekseni. Ja häissä oletan saavani henkistä tukea mieheltäni. JA harvoin naiset yksin vessan menee, tuskin häissäkään tarvii erikseen vessaseuralaista nimetä...  eiköhän siellä oo joku kattomassa onko helma tai tukka tms hyvin. Perinteisesti kaasohan on ollu vanhempi naimisissa oleva naisihminen, joka on opastanu nuorta vaimoa avioliiton saloihin aikana jolloin muutenkin käytettiin esiliinoja  tms.. Hyvin menee näinkin, eiköhän

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Suunnitelmissa kaasottomat häät täälläkin, koska kaasoehdokkaani kaikki asuvat eri kaupungeissa kuin itse asun ja tuntuu, ettei halukkaita tehtävään oikein olisikaan elämäntilanteiden takia. Toisaalta itse en halua itselleni kaasoksi ihmistä, joka ajattelee asian olevan velvollisuus tyyliin nyt on pakko järjestää polttarit. En tiedä mitä aika tuo tulleessaan ja voi olla, että pyydänkin kaasokseni erään ystäväni.

Bestman meillä on miehen veli ja oma veljeni on lupautunut jo seremoniamestariksi ja muitakin apujoukkoja löytyy joten yksin ei tarvitse suunnitella ja toteuttaa kaikkea, vaikka itse haluammekin suunnitella lähes kaiken.

Lisäys: Yhden hyvän ystäväni pyysin kaasoksi ja hän otti asian kunniatehtävänä. En aio kaasoani kuormittaa vaan toivon hänen olevan samanlainen ystävä kuin tähänkin asti ja pitämään minut maan pinnalla.

Link to comment
Share on other sites

Miehelläni on bestman, mutta minulle ei tule kaasoa, koska en koe sellaista mihinkään tarvitsevani. Perinteisiä polttareitakaan kun minulle ei - omasta tahdostani! -  tule. Eikä muuten edes hääkimppua, joten eipä ole ongelmaa senkään kanssa ;D

Link to comment
Share on other sites

Minä haluaisin kaason, mutta ei ole ketään jota pyytää. Välit entisiin ystäviin ovat viilenneet, kun ei tule pidettyä enää aktiivisesti yhteyttä, kun kaikki asuvat eri puolilla suomea. Tuoreet kaverit ovat liian "outoja" minulle. Serkkuni olisin halunnut, sillä olemme olleet lapsesta asti hyvin läheisiä, mutta hän ei ehdi/halua/jotain tavata minua enää.

Enkä kaipaisi kaasosta mitään askarteluapulaista, polttarijärjestäjää, ohjelmanpitäjää tai muutakaan. Tahtoisin että hääpäivänä olisi joku tukemassa ja poistamassa jännitystä. Minä kun kammoan sosiaalisia tilanteita, niin olisi mukavaa, että joku rauhottaisi ja auttaisi hengittämään.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Miehelläni on bestman, mutta minulle ei tule kaasoa, koska en koe sellaista mihinkään tarvitsevani.

Meillä ilmeisesti näin, MUTTA mun tekisi oikeastaa mieli pyytää ystävääni kaasoksi. Pienissä juhlissa vaan ei ole juuri tekemistä, eikä me varmaan edes tavattaisi ennen häitä, joten en oikein tajua mitä tekemistä keksisin kaasolle. Luulen että ystäväni ilahtuisi, ja jotenkin se olisi kiva juttu meidän välille.  :-?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä ei ollut kaasoja eikä bestmaneja ja mainiosti selvittiin. Häät olivat isot, mutta itse järjestimme lähes kaiken. Jotenkin ei vaan keksitty tekemistä sellaisille. Ylimääräisiä askarteluita ei tehty, kimppua pidin kirkossa koko ajan (eikä millään tavalla hankalaa) jne. Joitakin tehtäviä sitten vaan jaettiin sisaruksille, vanhemmille ja kavereille - ketään ei erikseen nimetty. Eikä muuten ole tarvinnut jälkeenpäin kuunnella kenenkään valituksia siitä, että oli jollain liikaa tekemistä...

Link to comment
Share on other sites

Minulle ei ilmeisesti tule kaasoa, miehelle kenties kaksi bestmania, joista toinen on myös seremoniamestari. Pyydän ehkä siskoani kirkon ajaksi kaason tehtäviin kimppu kädessä seisomaan mutta muuten en häntä viitsisi rasittaa askarteluilla tms, kun ei oikein olla kovin läheisiäkään vaikka asutaan samassa kaupungissa. Polttarit ajattelin järjestää itse kutsumalla hyvät ystävät kylpylään, risteilylle tai muuten vaan tyttöjen iltaan. Häihin on vielä reilu vuosi aikaa joten tilanne saattaa vielä kehittyä suuntaan jos toiseenkin..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tottahan toki saa olla ilman kaasoakin, jos siltä tuntuu! Jaksan korostaa joka ikisessä aiheessa, että jokaisen morsiusparin kuuluu saada pitää sellaiset häät kuin he itse haluavat! :)

Minulla ei tule olemaan kaasoa (eikä sulholla parastamiestä). Häissämme ovat läsnä vain perheenjäsenemme ja sukulais- kampaaja-kosmetologi laittaa tukkani ja meikin. Itse haluan myös ehdottomasti hoitaa kaikki askartelut ja väkertelyt! Minulla on kaksi sisarta, toinen hoitaa häälahjalistan, toinen lukee kirkossa pätkän raamatusta, ja varmasti auttavat muutenkin miten vaan tarvitsee. En ole missään vaiheessa meinannut ruveta edes kumpaakaan sisaristani ruveta kaasoksi nimeämään, kyllähän he ilman sitäkin nimitystä auttavat :) Kyllä joku varmasti kukkakimppunikin kirkossa ottaa huostaansa.

Link to comment
Share on other sites

:DHei nyt päästiin asiaan.

Sama ognelma, olen veljen vaimosta saamasta hääkoordinattorin, mutta siis kaaso olisi eri juttu. En halua ketään erikseen pyytää js tämä menee mainiosti näinkin. Hän varmaankin järkkää polttarit(mitä nyt jaksankin) ja on tukena häissä jos tarvitsee..

Link to comment
Share on other sites

Meillä ilmeisesti näin, MUTTA mun tekisi oikeastaa mieli pyytää ystävääni kaasoksi. Pienissä juhlissa vaan ei ole juuri tekemistä, eikä me varmaan edes tavattaisi ennen häitä, joten en oikein tajua mitä tekemistä keksisin kaasolle. Luulen että ystäväni ilahtuisi, ja jotenkin se olisi kiva juttu meidän välille.  :-?

Jos haluat, niin pyydä ihmeessä! Voihan hän olla auttamassa vaikka pukeutumisessa/muussa laittautumisessa, ja henkisenä tukijana häiden aikana.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...