Guest Stressimorsian

Itse ilmoittautuneet kaasot

21 viestiä aiheessa

Kirjoitan nyt vieraana, koska saattaa jopa olla, että nämä kohta kertomani ihmiset käyvät täällä...

Tilannehan on se, että minulla on kolme kaasoa, joista ensimmäistäkään en ole pyytänyt :o

Ensimmäinen on ihan hyvä kaverini, jolle kauan ennen kihlaustakin kerran hänen järjestämiensä juhlien yhteydessä mainitsin, että hänestä tulisi varmaan hyvä kaaso, on niin organisointikykyinen ja kekseliäs muutenkin. Kun oli kihlauduttu ja hääpäivä kerrottu, alkoi heti hirveä hössötys, hän kun on kaaso(?!) Jäin niin monttu auki, että huh. Sanoi sitten samana iltana kihloja juhliessamme, että kiva kun hän saa olla kaasona, kun on niin järjestelijä-tyyppiä (muisti siis mitä olin sanonut)

Toinen on paras ystäväni, jolle sanoin vuosia sitten että jos joskus menen naimisiin, haluan hänet kaasokseni. Hän tietenkin muisti sen ja puhuu itsestään myös kaasona.

Ok, sanoin sen itse, mutta vuosia sitten olin nuori, eikä ollut miestäkään, en osannut mokoman lausahduksen vaikuttavan näin.

Kolmas on siskoni, joka ilmoitti sitten olevansa kaaso. Hän ei hössöttele ja ilmeisesti heitti sen puoliksi huuomrilla. Häntä ehkä olisin halunnut pyytää muutenkin.

Miten hitossa järjestelen tämän, en halua kolmea naista alttarille kanssani!!! Olisi varmaan pitänyt lyödä jarrut pohjaan jo aiemmin? Nämä ovat myös hyviä ystäviä, en halua loukata.

Ja tiedän, joillain ei ole kaasoja ollenkaan,, että on sitä varmaan pahempiakin ongelmia, mutta jos jollain olisi vinkkejä/tapahtunut samaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekin olen joskus höläyttänyt kavereille, että kun menen naimisiin, saat olla kaaso. Nyt kun menen naimisiin, ovat jotkut kysyneet, että hänkö sitten on kaaso, mutta olen sivuuttanut sen vain naurahduksella ja sanoin, että olen tainnut kysyä vähän jokaista kaasokseni...

Se siitä, asia painui unholaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisiko mahdollista, että kaikki nämä kolme voisivat olla kaasojasi ja jakaisit vähän kaason tehtäviä heidän kesken  ;)? Eihän kaikkien kaasojen tarvitse välttämättä seistä siellä alttarilla. Yhdelle tai kahdelle heistä voisi nakittaa vaikka riisien tms. jakamisen vihkimisen jälkeen, joka tietysti vaatisi, että kaasot ehtivät ennen vieraita ulos riisiä jakamaan. Mikä ei tietysti onnistu, jos he ovat kirkon etuosassa  ::).

Juhlissa sitten sama juttu. Jos haluaisit siskosi olevan kaasosi voisi hän hoitaa niitä näkyvämpiä kaason tehtäviä (riippuen tietysti minkälaiset häät pidätte). Ja nämä kaksi muuta voisi ehkä hoitaa lahjapöytää, auttaa ohjelmien toteuttamisessa, huolehtia että kaikki sujuu pitopalvelun kanssa yms. Koko jutun voi tietysti laajentaa häävalmisteluihinkin. Ehkäpä tarvitsette apua hääpaikan tai hääauton koristelussa, koristeiden ja kutsujen yms. tekemisessä jne.

Toivottavasti löydät ratkaisun, eikä ketään näistä kolmesta kaasoehdokkaasta pahoita siitä mieltään. Aurinkoista kevättä ja mukavia häävalmisteluja  8)

toivoopi Nasuliini

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

MOI!

Mielestäni kolme kaasoa kuulostaa jo paljolle... itse kuitenkin päätät, haluatko jatkaa moisella järjestelyllä. Jos pystytte keskustelemaan avoimesti, niin hyvä. Ei ole kiva vaihtoehto sekään, että hiljaa nielet harmisi.

Muistan joskus pari vuotta sitten omalla kohdallani hetken, kun juteltiin erään ystäväni kanssa. Ystäväni kyseli, ollaanko ajateltu joskus mennä naimisiin ja samaan hengenvetoon sanoi odottavansa meidän häitä kovasti, jotta pääsee sitten kaasoksi... vastasin vain hänelle, että ei ole mitään hääsuunnitelmia vielä (kuten silloin ei oikeasti ollutkaan), enkä kaasoasiaan kommentoinut mitään. Tuntui nimittäin hieman ahdistavalle ajatukselle se, että hän olisi kaasoni, kun olen kokenut ettei ystävälläni ole oikein mitään keskusteltavaa mieheni kanssa ja välillä mietin, pitääkö hän miehestäni ollenkaan.

Pyysin kaasokseni erästä toista hyvää ystävääni, jonka olen kokenut niin oikeaksi henkilöksi siihen tehtävään. Luottamus ja hyvä fiilis molemminpuolin. Nyt taas tämä aiemmin kaasoksi ilmoittautunut on ottanut selvästi etäisyyttä, kun on huomannut, ettei häntä ollutkaan kaasoksi pyydetty. Hankalaa, ettei asiasta ole voitu koskaan keskustella... ja harmi, jos ystävyys sen vuoksi kuihtuu.  :-/

Olen miettinyt, että miksi kaasokysymyksestä tehdään niin iso asia? Kysehän on yhdestä päivästä, eikä se ole mielestäni pelkkä ystävyyden mittari. Monet tuntuvat ottavan sen liian henkilökohtaisesti...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toisaalta, miksi ei voisi ottaa "kaasoiksi" kaikkia halukkaita, oli heitä sitten kaksi, kolme tai vielä enemmän. Valitsee vain heistä yhden sitten "pääkaasoksi", ja muut saavat olla apukaasoja. Tehtäviä voi jakaa, eikä kenellekään pitäisi tällöin tulla liian suurta urakkaa. Eikä ainakaan pitäisi olla ongelmia saada askarteluseuraa tai muuta hössötysseuraa,  ja polttaritkin hoituvat varmasti kun järjestelijöitä riittää.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hienoa Sopuli, että sinäkin olit rohkea ja valitsit kaasosi siten, miten sydämesi sanoi. Tsemppiä hääjärjestelyille! Ei ole meillä kummallakaan enää kovin pitkä aika... :-*

-S-

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näin jälkikäteen kun ajattelen, oli mullakin tällainen itse ilmoittautunut kaaso.  ::)  En vain osannut sanoa EI, joten kyllä sitä katastrofia nähtiin häiden alla. Olisin halunnut sanoa ei, ja kun viimeisellä viikolla sitten kaason kanssa pohdittiin, että olikohan sittenkään hyvä asia että juuri hän oli kaaso, niin eipä sitä sitten voinut enää vaihtaakaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täytyy sanoa, että mua kyllä loukkasi aika lailla, kun juttelin parhaan ystäväni kanssa heidän tulevista häistään ja kysyin, että oliko hän vielä ajatellut mua kaasokseen ja kun hän vastasi että oli ajatellut pärjäävänsä ilman kaasoa.  :-/

Oltiin siis jo monen vuoden ajan puhuttu heidän mahdollisista häistään ja jo silloin mulle kävi selväksi, että hän haluaa mut kaasokseen.

Tokihan se on hänen päätöksensä ja kunnioitan sitä, mutta olisi ollut hienoa voida jakaa se suuri päivä hänen "rinnallaan".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaverit varmasti ymmartavat, jos sisko paasee alttarikaasoksi - veri vetta sakeampaa ja niin edespain -  ja itse saavat hoitaa muita kunniatehtavia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Musta on kyllä aika jännää, että immeiset tuputtaa itseään kaasoksi. Mulla ei tulis mieleenkään. Musta on ihanaa, kun mua on nyt kahdesti kysytty kaasoksi ja kummallakin kertaa se yllätti tosi positiivisesti. Toiset häät oli jo vuonna 98, mutta toiset on vasta tulollaan.

Musta toi kaasohomma on kunniatehtävä ja ei siihen tosiaan ihan ketä tahansa voi ottaa. Ja kyllä mun mielestä pitäis olla sen verran käytöstapoja, että jaksaa odottaa morsiamen kysyvän asiaa eikä päinvastoin...

Mutta tämä on vain mun mielipide asiasta!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa hyödyntää, jos saa useita "apulaisia"!!

Valitsin tarkoituksella useamman kaason. Olen itse toiminut vuosi sitten kaasona, jolloin meitä oli kaksi. Koskaan en ole pahastunut useasta kaasosta tai katunut sitä, että valitsin useamman kaason.

Itse en niinkään välitä perinteisistä nolaus ja ryyppy polttareista, mutta toivon, että mahdollisimman moni pääsisi osallistumaan niihin. Olenkin jo kertonut kaasolleni, että en missään nimessä halua osallistujien laittavan kymmeniä euroja yhteen päivään, vaan pienelläkin budjetilla voi saada ikimuistoisen päivän. Kokemuksistani tiedän, että monikaan ei uskalla sanoa suoraan, että polttarit maksaa liikaa, vaan ilmoitautuu viimeisenä päivänä sairaaksi. Silloin loppu polttariväki maksaa itsensä kipeäksi kalliista polttariohjelmasta. Juurikaan varattuja "ohjelmanumeroita" ei voi perua viime tipassa!

Itse pidän kaasojen ja bestmänien tärkeimpänä tehtävänä hääpäivän onnistumista, ohjelman ja hyvän ilmapiirin ylläpitämistä!

Olemmekin suunnitelleet pitävämme muutamia illanistujaisia häiden ohjelmien suunnittelun suhteen. Emme jätä kaikkea vaan kaasojen ja bestmänien varaan, vaan haluamme panostaa päivään itsekin vähintään yhtä paljon.

Lisäksi olemme erittäin kiireisiä koko kesän ja tiedän, että kaasoillani ja bestmäneillä ei ole joka ilta aikaa istua suunnittelemassa meidän häitä, vaan joitakin esteitä saattaa matkan varrella tulle, ettei pääse aina paikalle. Silloin, kun on useita "apulaisia", niin ei tarvitse murehtia yhteisen aikataulun löytämistä tai muuta vastaavaa. Aina joku pääsee mukaan ja taas pääsee asiassa eteenpäin.

Eli, odotan vielä toistaiseksi innolla kesää... omat häät vasta elokuun lopussa, mutta otetaan muista sitä ennen mallia =)

Mirva

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

itselläni on yksi pyytämäni kaaso, johon voin luottaa. lisäksi on tälläinen itse ilmoittautunut, jolle en ole kertonut mitään häistä.

hän laski itsensä kaasoksi jo hieman ennen kihlauksen julkistamista.  ajattelin, että en kerro häistä kaveripiirille (yhteinen päätöksemme sulhasen kanssa) ennen kuin pari kuukautta ennen. jos hän edelleen kaasoksi haluaa, tulkoon. en ole järin innostunut, sillä hän asuu 600km päässä ja on muutenkin kiireinen.

olen kaiken kaikkiaan ajatellut hoitaa suurimman osan järjestelyistä itse, kuten askartelut ja sen sellaiset.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Täytyy sanoa, että mua kyllä loukkasi aika lailla, kun juttelin parhaan ystäväni kanssa heidän tulevista häistään ja kysyin, että oliko hän vielä ajatellut mua kaasokseen ja kun hän vastasi että oli ajatellut pärjäävänsä ilman kaasoa.  :-/

Mun mielestä on todella kummallista, että joku tuputtaa itseään. Kaipa morsian nyt saa tällaisen päätöksen tehdä itsekseen ilman painostuksia?!

Ihmiset tosiaan tuntuu ajattelevan, että kaasous on joku ylimmän ystävyyden mittari. Omituista!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Stressimorsiamelle sanoisin että sikäli kun neidot ovat jo itse ilmottautuneet ja olet myös alkuperäisen suunnitelman mukaisen kaasosi saanut, niin anna "ylimääräisille" kaasonhommia jos he niitä haluavat. Tuo vain nätisti mutta jämäkästi esille että sisaresi on "pääkaaso" jolla on lopullinen sananvalta asioihin (esim. polttareiden suhteen). Tuskin siitä haittaa on jos nämä kaksi muutakin saavat jotain pikkuhommia, niitä piisaa hääpäivänä. Itselläni oli kaksi kaasoa niin että toinen hoiti minun juoksevia asioitani (pukeutumisapu, seurana kampaajalla, mukana hakemassa hääkimppua jne) ja toinen taas hääräsi juhlapaikalla ja toimi pitopalvelun yhteyshenkilönä. Yllättäviä juoksevia asioita siellä kuitenkin joutuu hoitamaan ja sinun tehtäväsi on nauttia päivästä eikä vastata kysymyksiin "jokos kahvi katetaan/mistä löytyy vessapaperia/jne".  :D

Lohdukkeeksi vielä "hassumpi" kaasotapaus. Tämä tapahtui eräälle ystävälleni muutama vuosi sitten. Hänellä oli opiskeluaikoina erittäin hyvä ystävä kenen kanssa hengailivat opiskelukaupungissa. Joskus kännipäissään he vannoivat toisilleen että jahka se hääpäivä koittaa niin ovat toistensa kaasoina (ikää silloin ehkä 19 - 20 v). Noh, aikaa myöten ja opiskelujen päätyttyä he etääntyivät toisistaan ja itse asiassa hommeliin taisi liittyä myös joku isompi riita jonka jälkeen tämä ystäväni päätti ettei jaksa pitää yhteyttä yllä kun aina menee niin ristiriitaiseksi.

Noh, sitten vuosia tämän jälkeen (siinä kolmenkympin korvilla) hän sai hääkutsun tämän entisen ystävänsä häihin, ja yllätys yllätys! Ystäväni oli merkitty hääkutsuun kaasoksi!! Tämä ex-ystävä-morsian ei ollut edes pyytänyt/ilmoittanut ystävälleni että ystäväni on hänen kaasona, vaan painatti sen suoraan kutsuun.  ;D ;D ;D Tämä ystäväni ei vaivautunut kyllä edes menemään häihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Saattaapi olla, etta kuuluisin naihin itse ilmoittautuneisiin kaasoihin sitten kun kaksi parasta ystavaani menevat joskus naimisiin. Heh. On ollut aina sanomattakin selvaa (joskus muistaakseni kylla on sanamuotoonkin laitettu), etta toiset kaksi on aina kolmannelle kaasona. Jos siis kuulisin, etta toinen ystavistani olisi menossa naimisiin, niin odottaisin kylla kaasokutsua ja voisin jopa kommentoida asiaa jotenkin olettaen olevani kaaso. Mutta nyt kun olen taas hieman fiksumpi (kiitos naiksujen) niin muistan sanoa, etta jos haluaa jonkun muun valita tai ei ollenkaan, niin ihan vapaasti saa oman mielensa mukaisesti enka pahoita mieltani (vaikka ehka ihan pikkuriikkisen saattaisikin harmittaa...). Mutta en haluaisi olla se kaaso, josta morsian tulee tanne valittamaan, kun oli itse itsensa ilmoittanut tahan kunniatehtavaan :D

Uskoisin kuitenkin kaasokutsun tipahtavan silla hetkella ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mulla myös tälläinen kaaso...

kerroin ystävälleni menevämme naimisiin..

hän vastasi "voi ku kiva, mä oon sitten kaaso"...

ai, mä luulin että saan itse päättää..eli todennäköisesti minulla ei tule olemaan kaasoa.

joku ystävällinen saa auttaa puvun mun päälle. :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Teetuli: Ethän sä sitten kaasoa tarvitse, sanot että pukeutumisavustaja, kiitos! :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla ei varsinaisesti kukaan suoraan ilmoittautunut kaasoksi. Ystäväni ja sukulaiseni ovat tienneet jo pitemmän aikaa (ennen kuin edes olin kihloissa), että sitten kun aika koittaa, niin paras ystäväni toimii kaasonani. Hän on onneksi suostunut tähän enkä parempaa kaasoa voisi saada.

Ongelma on vaan siinä, että miehen bestman on käsittääkseni hänen veljensä ja tämän veljen avovaimo oletti, että hän saa olla kaasoni ja on nyt loukkaantunut, ettei häntä ole pyydetty. Onneksi häihin on aikaa ja toivonkin, että asia unohtuu, ettei tule mitään sukuriitaa tällaisen asian vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei olis kyllä tullu mieleenkään, että joku kehtaa tuputtaa itseään kaasoksi..

Tottakai tehtävään kysytään ja sitten vasta sovitaan asiasta, ja eihän se kaasous mikään

ystävyyden mittari ole.. Jos esim haluaa kaason juontavan, niin pitää ottaa henkilö joka pärjää

siinä tehtävässä ja tuskin kukaan esim haluaa kaveripiirin pahinta stressaajaa itseään "rauhoittelemaan" tuona tärkeänä päivänä..

Oma kaasoni on ystäväni, jonka kanssa olemme tunteneet vuodesta 1989.. Vuodet ovat vieneet molempia välillä ulkomaillekin, mutta ystävyys on kestänyt ja olemme edelleenkin läheisiä,

vaikka asummekin eri paikkakunnilla. Minulle on tärkeää, että kaaso tulee hyvin juttuun myös sulhasen kanssa ja tuntee perheeni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toissakesän häissä minulle kävi niin, että morsian alkoi kanssani suunnittelemaan häitään ihan täysillä, pyysi mukaan mekko-ostoksille ja mietti jokaista yksityiskohtaa häistään kanssani. Teki myöskin selväksi ettei hän halua polttareita. Unohti vain, että olisiko pitänyt kysyä minulta ensin että haluanko olla kaaso ja pystynkö häntä auttamaan. -_-

Lopulta onneksi tajusi mitä oli tapahtunut, pyysi anteeksi ja pyysi minua ihan virallisestikin kaasoksi. Häistä tuli lopulta ihanat. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

okei nyt alko huolestuttaan, kun on tullut joskus kännipäissä puhuttua joittekin kavereiden kanssa häistä ja kaasoilusta....luuleekohan ne nyt oikeesti, että parin vuoden jälkeen ne "on kaasoja" automaattisesti... :o

mut kun valittiin kaasoks niin mä varmistin morsiammelta niin, että kukas se on...morsian totes et eikös se oo nyt aika selvää et sä..

omaa kaasoani en ole vielä pyytänyt virallisesti..mut on se nyt aika selvää ilmankin, se kun on tuoda edellä mainittu morsian..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään