Naina

Morsiustyttöjen mekot

89 viestiä aiheessa

Mikähän on käytäntö noissa morsiustyttöjen pukujen maksupolitiikassa? Maksanko minä ne vai lasten vanhemmat? Itse olin joskus pienenä tyttönä morsiusneitona ja silloin äitini teetti ja maksoi minulle mekon...mitenkäs nykypäivänä? Tuntuu vaan että tuo budjetti paisuu ja paisuu...Ajattelin tiedustella tällaista ennen kuin niitä neitoja edes pyydetään tehtävään ettei tule kenellekään paha mieli. Varmaan tyhmä kysymys mutta kun ei tiedä... ???

Edit by Delirium eli kirjoitetaan tähän ketjuun nyt yleisesti morsiuslasten pukeutumisasioista!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

luulen että tuostakin on eri käytäntöjä. voithan kysyä lapsosten vanhemmilta jos he maksaisivat puvut. nehän jää lapsille häiden jälkeen eikö vaan? tai edes maksaisitte puoliksi. taitaa kyllä olla niin että 60% hääpareista maksaa puvut itse...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä ompelin morsiustytöille mekot, koska valmiit olisivat maksaneet sen verran, että morsiustyttöjen vanhemmilla ei välttäämttä olisi ollut varaa niihin (eikä sen puoleen minullakaan, jos kaupasta olisi pitänyt ostaa). Itse tekemällä tuli kolmen mekon hinnaksi 30e. Sen maksoin ilomielin pikkutyttöjen mekoista. Jos tytöillä olisi ollut valmiiksi jotkin sopivat mekot olisi se mielestäni hoitanut asian oikein hyvin. Mielestäni ei vain olisi ollut reilua vaatia tyttöjen vanhempia maksamaan paljon sellaisista mekoista, jotka minä olisin halunnut (ja joille ei välttämättä olisi ollut muuta käyttöä).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän morsiustytöt on meidän omia lapsia, joten tätä ongelmaa ei ollut, mutta mun mielestä, jos hääpari tahtoo morsiustytön pukeutuvan johonkin tiettyyn mekkoon, pitäisi hääparin se myös maksaa. (ellei nyt nimenomaan toisin sovita) Jos vanhemmat joutuvat maksamaan tyttärensä vaatteet, saa vanhemmat myös päättää mitä tyttö päälleen pukee. Vaikka sitten vanhan juhlamekon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä :) Täytyy tässä miettiä pyytääkö koko morsiustyttöjä...onneksi on vielä aikaa miettiä tätä ja ehkä noin 100 muuta asiaa... ::)Toi ompelu olis kyllä yks ihan järkevä vaihtoehto!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun poika oli sulhaspoikana kummitätinsä häissä ja morsian antoi rahat pukua varten. Meidän häissä morsiuslapsina on omat lapsemme, joten pukujen maksajista ei liene epäselvää. Me löydettiin lapsillemme aivan ihanat vaatteet morsiuspukuliikkeen loppuunmyynnistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

tyttöjen vanhemmat maksoivat meidän morsiustyttöjen puvut..pukujen hinnaksi tuli n.20 euroa/puku kun puvut tehtiin ammattikoululla päättötyönä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä morsiusneitoina on mun pikkusiskot (11- ja 14-vuotiaat) ja koska teen puvut itse, niin myös maksoin puvut. Tosin mun vanhemmat avustanevat sitten meitä ruokailun järjestämisessä (ihan rahallisestikin), joten se nyt on aivan sama kenelle noista puvuista loppujen lopuksi maksuhommat jää.

Tarvikkeet pukuihin maksoi yhteensä reilut 30 euroa (voi olla, että tarvin vielä jotain pientä), mutta yhden puvun hinta jää todennäköisesti alle 20 euron jokatapauksessa.

En odota, että vanhemmat maksais tyttöjen puvut, koska toivoin, että tytöillä ois samantyyliset tai ainakin samanväriset puvut. Värin ja mallin tytöt sai itse päättää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytetyt mekot morsiusneidoille. Toinen niistä on teetetty melkein 10 vuotta sitten pikkusiskolleni serkkumme häihin ja toinen kolme vuotta sitten siskon häihin serkullemme. Tosin mekkojen hinta silloinkin oli edullinen, mutta morsiuslasten vanhemmat ne maksoi. Nyt mekkoja pitää vähän lyhentää ja vaihtaa ruusuja yms. Muutosten maksu ehkä jää minun maksettavakseni, jos pidämme mekot kotikotona juhlan jälkeen, eli ne ovat vain lainassa tytöillä.

Sulhaspoikina ovat siskoni pojat, joille teetetään puvut. Sisko maksaa ne itse, koska puvut jäävät pojille juhlan jälkeen.

Eli: Maksaja varmaan riippuu siitä, kenelle puvut jäävät juhlan jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä morsiustytön mekko ja tiara olivat vuokralla morsiuspukuliikkeestä, ja me maksoimme vuokran. Asiasta ei edes keskusteltu.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä me maksoimme morsiusneidolle ompelijalla teetetyn puvun, jonka hän sai sitten juhlan jälkeen itselleen ikäänkuin kiitoslahjana.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on viisi morsiustyttöä ja kaksi sulhaspoikaa( 2 tyttöä ja 2poikaa omia) ,

joten kun äiditt jotka halusivat itse tyttöjään

morsiustytöiksi ilmoittivat asiasta, kerroin että mielelläni otan mutta varaa niin moneen pukuun ei ole. He ilmoittivat heti että kustantavat ilomielin itse asusteet.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onpas tullut paljon vastauksia :) Niin, mekothan ei ole ongelma jos ne maksaa n. 30 eskoa kipale, mutta siinä vaiheessa ne on ongelma kun ne maksaa sen 100 tai 200 euroa per mekko. Itselleni tulee nimittäin pellavainen puku ja JOS (huom. erittäin iso jos) meille tulee morsiustyttöjä kaksi kappaletta (kummitytöt) niin sitten haluan että heilläkin on tyyliin sopivat mekot. Ja jos taas alan vaatimaan lasten vanhemmilta että teetätte (tuskin löytyy kaupasta) pellavasta mekot niin olen kyllä sika :-/ Elikkäs taidan unohtaa koko morsiustytöt mekkoineen niin on yksi murhe vähemmän...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuinkas vanhat lapset voivat olla morsiustyttöjä?

Oma tyttäreni on ensi kesänä 13 vuotias, hän haluaa kovasti olla morsiustyttö/neito. Haluaa kävellä miedän edellämme alttarille jne. En oikein tiedä... Mitähän tuon ikäiselle edes pukisi. Taitaa röyhelömekot olla pois laskuista. Itse hän haluaisi sellaisen olkapäät paljaaksi jättävän mekon, valkoisen tietysti... Mutta se taitaa olla pois laskuista. Saapi nähdä saako anoppikokelas hänen päänsä käännettyä... ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei!

Mulla oli mun 13-vuotias sisko morsiustyttönä. Hän oli silloin vielä tosi tyttömäinen ja nautti morisuneitoilusta älyttömästi :-X

Hänellä oli päällään tosi yksinkertainen valkoinen mekko, jonka ompeli yksi pukuvuokraamo Helsingistä. Siin oli olkapäät paljaana ja niiden yli  silleen sivulta meni sellainen kangaskukin koristeltu nauha. Tukkakin oli ylhäällä nutturalla ja koristeltu minipienillä vaaleanpunaisilla ruusuilla.

Kuvaus varmaan kuulostaa tosi morsianmaiselta, mutta hän oli niin tyttömäinen ja tosi söpö, ettei roolijaosta voinu erehtyä :D

Puvun vuokra oli tosi vähän, oliko 300 markkaa ja sen maksoin mä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä meni niin että

- minä ehdotin mallia ja värivaihtoehtoja (ja hyväksytin ne tytöillä)

- toisen työn äiti hankki kaavat ja kankaat (jotka me luvattiin kuitenkin maksaa)

- tyttöjen äidit ompeli mekot; ovat molemmat tosi taitavia semmoisessa, kun taas itse en ollenkaan.

Loppujen lopuksi appi oliskin sitten hoitanut tuon maksupuolen, niin että meille ei sitten aiheutunutkaan niistä kustannuksia. Mutta idea oli se että me oltaisiin vastattu rahallisista menoista ja tyttöjen äidit työpanoksesta (mekot kun kuitenkin jäi heille mahdollista myöhempääkin käyttöä varten).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

:) >Meillä on niin, että anoppi tekee puvut ja morsiustyttöjen vanhemmat maksaa puolet kankaan hinnasta. Kustanuksia tulee 14 eepelii / tyttö. Sovittiin tämä etukäteen vanhempien kanssa.  :)

Loppuviimeks ei tyttöjen tarvinnukkaan maksaa mitään. Saivat muistoksi / kiitokseksi kivat puvut.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me oltiin porukalla ostamassa morsiuseneidolle mekkoa; minä, morsiusneito ja morsiusneidon äiti (=mun täti). Äiti ja täti otti matsia että kumpi maksaa, minä tiesin, että siihen on ihan turha osallistua, vaikka olisin halunnutkin maksaa. Täti voitti. Mekko maksoi 140 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Uusimmassa Elloksen postimyyntiluettelossa oli mielestäni aika kivoja mekkoja, jotka voisivat sopia hyvin myös morsiusneidolle, jos tuo vaaleanpunainen väri vain sopii teemaan. Eivätkä ole edes kovin pahan hintaisia.

Voi tilata myös netistä: www.ellos.fi

Tässä kuvia:

mekko1.jpgmekko2.jpg

mekko3.jpgmekko4.jpgmekko5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Noi on oikeesri tosi ihania pukuja noi Elloksen! Sääli ettei siellä ollut meile sopivia värejä...

Mulle tulee morsiusneidoiks mun serkut ja niiden äiti tarjoutu tekemään puvut, tai itseessä kysy multa että mites jos hän itte ompelis niin mitä väriä haluaisin tyttöjen päälle? Eli hän otti ihan selviönä että vanhemmat huolehtii tyttöjen päälle asusteet mun mielen mukaisesti. Tosi kilttiä oikeesti, olin varautunut itse tekemään ja maksamaan. Olen tosi kiitollinen heille tästä, enkä odota mitään muuta lahjaa. Sen aion sanoakin, kun huomenna nahdään. Kuitenkin tädilleni tulee vaivaa ja hän uhraa omaa vapaa-aikaansa pukujen tekoon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä teen morsiustyttöjen mekot itse. Samoin kun sulhaspojan frakin. Tyttöjen mekoista tulee tämäntyyliset, ilman vyötäröllä olevaa kukkaa, ja nauhaa. Puku on samantyylinen kuin oma pukuni tulee olemaan, ja samaa kangasta. Hinnaksi tulee noin 20-25 e.

3546.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ostin alennuksessa olevat puvut morsiusneidoille. Mutta puvut sitten jäävät minulle, eli ovat kummitytöilläni vain sen päivän lainassa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä teen itse morsiusneidolle hameen. Kangas jota käytän on samaa kun omassa puvussani. Se on sinänsä helppo toteuttaakin, kun pukuni on yksityisellä ompelijalla teetetty, eli kangas ostetaan kangaskaupasta. Yhtä kangasta jo katselin ja se maksoi 9,90€/m. Ja pienen tytön hameeseen ei nyt paljoa yli metrin kangasta menekään. Jos se nyt kaikkine vetoketjuineen ja lankoineen maksaisi sellaiset 20€. Ja itse ajattelin maksaa, josko vaikka morsiusneidon vanhemmat tukisivat sukkahousujen verran :D Kengät tytöltä löytynee ennestään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Teen itse morsiustyttömme puvun, kankaatkin sain huippuedullisesti Eurokankaasta poistolaatikosta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että mekko olisi jotenkin huonon tai vaatimattoman näköinen. Luultavasti mekko jää morsiustyttönä toimivalle sulhasen siskontytölle. (Ja mahdollisesti vuosien päästä voi toivon mukaan sopia omalle tyttösellemme, kun sellainen vaan saadaan aikaan:) )

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostan tätä ketjua ja kyselen, kuka siis maksaa teidän häissä morsiuslasten vaatteet? Meille tulee kaks morsiustyttöä (toinen oma) ja kolme sulhaspoikaa, joten olen kyllä ajatellut, että vanhemmat saavt puvut maksaa, kun puvut heille jää. Morsiustytön äidin häissä olin itse pienenä morsiustyttönä ja äitini maksoi pukuni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään