Sweetpea

Bestmanin valintaan puuttuminen

97 viestiä aiheessa

Meillä sulho arpoi serkkunsa ja parhaan ystävänsä välillä ja yritti kysellä minulta että kumpi olisi parempi - sanoin että ihan on oma päätöksensä. Tiesin että omat kaasoni hoitaisi joka tapauksessa kuulutukset sun muut, että BM:n tehtävänä olisi ainoastaan järkätä polttarit, huolehtia sulho kirkkoon ja ajaa autoa. Sulho valitsi kaverinsa, joka on yhden sortin tuurijuoppo - jos otta illan, siinä menee heti viikko eikä välttämättä kännipäissään pysty hoitamaan yhtään mitään. BM vetäisikin viikkonsa ennen häitä (eikä siis mitenkään haitannut mitään järjestelyjä), ja ilmoitti ettei hääpäivänä aio ottaa mitään alkopitoista että saa varmasti tonttinsa hoidettua ja kyllä hoitikin upeasti - toi jopa lapsemme hoitajan kanssa kotiin.

Eli ei taaskaan ole koiraa karvoihin katsominen, ainakin meillä BM otti tehtävänsä niin vakavasti että halusi todella skarpata ja onnistua ja sen todellakin teki.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muuten en tuohon BM-valintaan puuttuisi, mutta tässä vaiheessa kun tilanne on se, että sulho on pyytämässä bestmaniksi lapsuudenystäväänsä, joka ei koko minun aikanani ole näyttänyt itsestään yhtään hyvää puolta, ei ole luotettava (ja tämän huom sanoi sulho ihan itse!!!) ja hoitaa asioita ainoastaan silloin kun hän itse hyötyy siitä jotenkin! Ja kaiken huippu on se ettei kyseinen BM-ehdokas pidä avioliittoa yhtään minään, hänelle se on aivan hällä väliä-juttu. On itse kihloissa ja heillä on tytär, mutta hän etsii silti jatkuvasti seuraa muualta, esim. deittipalstoilta (joiden ilmoituksista tietää koko suku, koska hän niillä brassailee!), joissa hän kertoo olevansa sinkku ja lapseton: eli kieltää oman tyttärensä! (sotii siis vastoin omia periaatteitamme täysin!) Kaiken tämän lisäksi hän on pariin otteeseen muutaman viinapaukun jälkeen iskenyt sulhoani turpaan ilman mitään syytä, sekä heittänyt kännykän seinään eikä edes maksanut uutta puhelinta! Olen monta kertaa tiedustellut syytä tähän mahdolliseen valintaan, mutta syyksi en saa mitään muuta kuin että BM-ehdokas on kuulemma näyttänyt niitä hyviä puolia itsestään joskus 15 sitten!!! Just joo...

Kertokaa, hyvät lukijat, mikä saa ihmisen harkitsemaan tällaisen henkilön valitsemista bestmaniksi?????

Etenkin kun toinen vaihtoehto olisi BM-ehdokkaan veli, joka on aina auttamassa, jos vain apua tarvitsee, joka on 100 % luotettava, ja joka jo nyt vaikkei häntä ole pyydettykään, auttaa meitä suunnittelussa ja juhlapaikkojen etsimisessä vapaaehtoisesti ja vilpittömästi odottamatta saavansa siitä mitään! Vain muutaman esimerkin mainitakseni..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eve, tuossa voi olla joku niin iso miehinen juttu jota me naiset ei koskaan ymmärretä. Joskus sillon 15 vuotta sitten tämä tyyppi on voinut tehdä jotain niin suurta ja hienoa miehesi mielestä, että huolimatta kaikesta muusta, ehdokas on ja tulee olemaan ikuisesti miehsi tärkein ystävä. Vaikkeivät nykyään olisi paljoakaan tekemissä, mies vaalii tätä suurta nuoruudessa tapahtunutta juttua sydämessään.

En siis sano että näin olisi mutta tuohon miehen maailmaa jo jonkun verran perehtyneenä veikkaisin jotain tämmöistä.

On tuo miehinen ajattelu sellaista jota me naiset ei koskaan tulla kúnnolla ymmärtämään ja siihen on tyytyminen..  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

huoh,kyllä se on niin että miehen pitää saada oma bestmaninsa itse valita,on se miehenkin hääpäivä!  :-/  Mielestäni tärkeämpää on että siinä on miehelle mieluinen ja läheinen koska suurin tehtävä mikä bestmanilla mielestäni on on tehdä mieheni päivä mukavaksi,kun ihan varmasti meitä molempia jännittää ennen vihkimistä!jos ei ole hoitamaan ohjelmapuolta niin siihen joku muu ja annetaan bmn keskittyä mieheen  niinkuin kaaso keskittyy siihen että morsiammella on kaikki niin kuin pitääkin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos bestmania saa kommentoida, niin kaasoakin. Aatteleppa ite omalle kohalle!

Meillä meni, ainakin näillä näkymin, kivasti. Valittiin kaaso ja BM yhdessä. Kaaso on minun ystävä ja BM miehen, mutta molemmat avustajat tuntevat molemmat juhlakalut hyvin. Olisi hankalampaa, jos jompikumpi avustajista ei tuntisi morsianta tai sulhasta molempia. Sitä paitsi BM ja kaaso ovat kuin yö ja päivä, joten hommat jakautuivat luontevasti, vaikkakaan eivät perinteisesti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostelenpas tätä keskustelua ylöspäin...

Itselläni kun on se tilanne että hyvin suurella todennäköisyydellä minulle ei tule kaasoa enkä voi luottaa sulhon valitsemaan BM:ään. Miten siis käy häiden ohjelma puolen tai kuka ihme meille tulee seremoniamestariksi?

Yritin sulholle nätisti vihjailla että "pystyykös tämä sinun BM hoitamaan tämän ja tämän asian ja pitämään puheen ja pitämään juhlat kasassa". Tähän vastaus oli ettei pysty, että kyllä se BM polttarit järjestää mutta tuskin se muuta haluaa sitten tehdäkään.

Mitä teen? Alkaa oikeesti epätoivo iskemään :girl_cray:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Meillä vähän samanlainen tilanne. Minulle ei luultavasti tule kaasoa. Mies on pyytämässä kahta BM, joista kumpikaan ei välttämättä ole "seremoniamestari-ainesta". En silti aio puuttua mieheni valintoihin, koska nämä ihmiset ihan ok ja tärkeitä hänelle, ja ei varaa minullakaan valittaa miehen valinnoista, koska voisinhan itse valita kaasokseni sellaisen ihmisen joka pystyy hoitamaan ohjelmapuolen. (Lähipiiristäni ei vain sellaista löydy kuka haluaisi esiintyä )

Mutta huolestuttaa siis minuakin silti, että kuka hoitaa ohjelmapuolen häissämme, pitääkö hankkia erikseen seremoniamestari?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi kaikille... mietteliäänä olen seurannut (vanhaa) keskustelua. En saa päähäni sitä ajatusta, että BM valitaan jotenkin hanttihommiin? Ja miten minä voisin koskaan tietää kuka miehen ystävistä selviytyy parhaiten BMiudesta? Olen nähnyt tapauksia missä BM on ollut hulivilipoika, mutta joka ottaessaan tehtävän vastaan on sen myös hoitanut erittäin hienosti.

Jos mies ei saa valita omaa BM:ää, niin anteeksi vain, vähän on Bridezillaa ilmassa! Miehen tuki ja turva saattaa olla joku ihan muu kuin se ystäväpiirin luontainen organisoija ja hauskuuttaja. Seremoniamestari ja bestman ovat eri asia! Jos kaveripiiristä ei löydy luontaista seremoniamestaria, niin miten te voitte yhtäkkiä vaatia että sellainen on sitten valittava BMksi? Mielestäni tälläisissä tapauksissa ei pitäisi pyytää BM-vaihtoa, vaan ehdottaa itse sen seremoniamestarin joka hoitaisi järjestelyhommat mikäli niitä sysäätte jonkun muun päälle!

Tämä nyt minun mielipiteeni - ehkä värjäytynyt siitä että miehelläni on kaksi BMää jotka varmasti hoitavat hommansa. Ja tiedän myös sen, että BMn valinta oli vaikea, joten jos sitä nyt kommentoisin millään tavalla negatiivisesti olisi vastassa todella loukkaantunut mies!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Nostelenpas tätä keskustelua ylöspäin...

Itselläni kun on se tilanne että hyvin suurella todennäköisyydellä minulle ei tule kaasoa enkä voi luottaa sulhon valitsemaan BM:ään. Miten siis käy häiden ohjelma puolen tai kuka ihme meille tulee seremoniamestariksi?

Yritin sulholle nätisti vihjailla että "pystyykös tämä sinun BM hoitamaan tämän ja tämän asian ja pitämään puheen ja pitämään juhlat kasassa". Tähän vastaus oli ettei pysty, että kyllä se BM polttarit järjestää mutta tuskin se muuta haluaa sitten tehdäkään.

Mitä teen? Alkaa oikeesti epätoivo iskemään :girl_cray:

Teillähän on vielä vaikka kuinka paljon aikaa häihin! Siis mikäli sun laskuria on uskominen.

Miten olisi jos kysyisit omilta vanhemmiltasi/kummeiltasi tai vaikkapa sulhasen ystävältä, jonka hyväksyt tehtävää, että hoitaisiko se Seremoniamestarin virkaa??

Tottahan on, että BM:n valintaan on morsmaikkuna aika paha ottaa kantaa ilman että saa tietyn maineen (ihan syystäkin yleensä), mutta aina voitte sulkin kanssa yhdessä nimetä Juhlapersoonan BM:n seuraksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille kommenteistä. Juteltiin tuossa muutama ilta sitten sulhon kanssa tästä BM asiasta ja sanoin sulholle, että mikä minä oon sanomaan että kenet se saa valita ja kenet ei. Että tässä vaiheessa ainoa asia mitä toivon on, että ilmoittaa mulle päätöksestään heti kun sen on tehnyt, jotta mä voin sitten alkaa miettiä miten homman kanssa edetään, että kuka hoitaa ohjelman ja on meillä seremoniamestarina.

Päätin siis hyväksyä sulhon valinnan. Mutta muistin kyllä mainita että jos mulle kaaso tulee niin sulholla ei oo sitten sen valintaan mitään sanomista. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Avomies pyysi bestmaniksi hyvää ystäväänsä, ovat olleet kavereita pian parikymmentä vuotta. Bm on hieman raikulipojan maineessa, mutta luotan kyllä täysin siihen että sulho ja bestman saavat yhdessä hoidettua heille lankeavat askareet (lähinnä tienvarsikylttien pystytys ja hääpaikan koristelussa auttaminen). Meille tulee seremoniamestari joten bm:n pakolliset velvoitteet loppuvat käytännössä siihen kun päästään kirkosta juhlapaikalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mie haluaisin niiiiiiiiiiiiin kovasti vaikuttaa bestamanin valintaan. Toisaalta olenkin mielipiteeni sanonut, mutta tietysti se on lopulta sulhon päätös.

Sulholla on kaksi vaihtoehtoa. Molemmat ovat pitkäaikaisia kavereita, mutta mutta... toisen kanssa tulen tosi hyvin toimeen ja ilmeisesti aika samankaltainen ajatusmaailmakin ja koen voivani luottaa häneen. Toinen taas.. luotto on vähän mennyt ja ei ole kauhean yhteistä ajatusmaailmaakaan, lisäksi tätä tyyppiä ei vierailutiheydestä päätellen edes hirveästi kiinnosta tavata sulhoani, mikä on tietysti ikävää.

Eräs hyvä ratkaisu voisi olla kaksi bestmania. Luotettavammalle tärkeämmät hommat ja vähemmän luotettavalle vähemmän tärkeät.

Saa nyt nähdä, mitä se sulho sitten joskus lopullisesti päättää. Toisaalta varmaan hankala tilanne hänellekin. Itselläni oli niin helppoa valita kaaso kuin vaan voi olla. Jos on vauvasta asti tuntenut toisensa, niin kenetpä muut sitä edes kehtaisi valita, puhumattakaan että haluaisi jonkun muun valita :) Mutta minulla olikin vain yksi tällainen ihminen, sulholla on tavallaan kaksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Avo pähkäilee bestmanin valinnan kanssa, ja mä olen sanonut että valinta on kokonaan hänen, MUTTA mun toive on että hän ei valitsisi yhtä ehdokastaan. Kyseinen tyyppi on munkin pitkäaikainen tuttu, mutta meillä ei ole paljoakaan yhteistä enkä mä jaksa uskoa, että häiden järjesly saatikka vastuun ottaminen yhtään mistään kiinnostaisi tätä kaveria. Mutta valinta on sulhon ja kun hän on päätöksensä tehnyt, niin mä tyydyn siihen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Myös täällä aikanaan keskusteltiin jonkin verran BM:n valinnasta. Mies on pyytänyt BM:ksi vanhinta ja parasta ystäväänsä, mikä on mulle hyvinkin ok. Tykkään kyseisestä tyypistä ja olen varma, että hän hoitaa hommansa. Ainoa, mikä tässä mietityttääkin, on se, että me asutaan Keski-Suomessa ja häät järkätään täällä, ja BM asustelee Rovaniemellä eikä liikuskele etelässä kovinkaan usein, joten BM ei pääse mukaan käytännön järjestelyihin kovinkaan paljon...

Yritin ehdottaa miehelle, että valitsisi varalle myös toisen BM:n, joka olisi paremmin "saatavilla" käytännön juttuja varten, mutta mies ei nähnyt moiseen tarvetta.

Että saapa nähdä, miten meitin käy. :girl_sigh: Tosin minä ja kaaso ollaan sen verran topakoita järkkäilemään, että ehkä tästä koko kuviosta ei ees tule minkäänlaista ongelmaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmm. Mies sai valita bestmaninsa ihan itse. Me ei myöskään nakiteta heille mitään velvollisuustehtäviä (ellei miehen kanssa seurustelua hääaamuna niihin lasketa), joten heidän asuinpaikkakunnillaan ei niin ole väliä. Mies valitsi itselleen läheisimmät ja tärkeimmät ystävänsä tähän, enkä koe, että voisin (enkä edes haluaisi) tähän asiaan mitenkään vaikuttaa. Jokaisella saa mun mielestä olla aivan sellaisia ystäviä/ bestmaneja kuin itse parhaakseen näkee. Se, että onko tämä morsiamelle ok, on tietty toinen juttu.. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa todella tutulta. Miehenikin valitsi bestmaniksi lapsuuden ystävän. Nyt bestmanista ei ole kuulunut 2 kuukauteen yhtään mitään. Hän ei vastaa minun eikä myöskään mieheni soittoihin.

Hän oli aikoinaan sanonut miehelleni, ettei muka tule toimeen yhden kaasoni kanssa. Olen ehdottanut miehelleni jo useaan otteeseen, että hän vaihtaisi bestmania. Minua itseäni ärsyttää se, että tuollainen

todella lapsellinen mies kun tuo bestman on aiheuttaa turhaa kränää minun ja mieheni välillä. En ymmärrä myöskään sitä, että miksi hän suistui alunperin bestmaniksi, jos ei muka tule toimeen kaasoni kanssa. Miksi helvetissä hän on nyt kokonaan katkaissut meihin yhteydenpidon yhden kaason takia :girl_sad: . Harmittaa tuollainen käytös :girl_cray:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miettikääpä hyvät morsiamet asia siltä kannalta että tuleva miehenne puuttuisi teidän kaasovalintaan... Itse en missään nimessä puutu tulevan mieheni bestman valintaan. Se on myös hänen tärkeä päivänsä ja jos hän haluaa bestmaniksi miehen joka ei ehkä mielestäni täytä tehtäviään kunnialla, luotan että omat kaasoni paikkaavat tilanteen. Enkä itse hyväksyisi että mieheni puuttuisi kaasovalintaani.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jännä miten erilailla ihmiset selvästi nämäkin asiat ottavat. Itse tiedän, että meillä asiasta voitaisiin ehdottomasti keskustella. En kaasoanikaan päättäisi yksin, vaan siitäkin voitaisiin keskustella ja aivan varmasti olisi sama bestmanin kohdalla. Kuitenkin tietää, ettei sillä mahdollisella bestmanilläkään olisi mukavaa, mikäli siihen olisi valittu henkilö, joka ei koe kotoisaksi tilanteita joita hänen tulisi hoitaa. Joten yhdessä keskustelemalla saataisiin kaikille neljälle hyvä mieli: meille, bestmanille sekä kaasolle. Tosin asia ei vielä ole aivan ehdottoman ajankohtainen ja sulkilla sopivasti yksi veli olisi vaihtoehtona :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaaauan ennen kihlautumistamme mieheni joskus jutteli, että jos häät pitää joskus järjestää, niin hän taitaa kysyä bestmaniksi todella hyvää kaveriaan, jonka bestmanina hän itse oli. No, ei siinä mitään, kaveri on ihana ihminen, jonka kanssa tulen itsekin kovasti juttuun, mutta jäin juuri pohtimaan millainen tämä kaveri olisi sitten juhlia järjestelemässä. Vähän kun on hänessä sellaista 'taiteilevaa' mentaliteettia, vaikka vastuullinen henkilö onkin.

No, kun asiasta alettiin vähän ennen kihlautumista puhumaan uudelleen, sanoin miehelleni, että tämä BM käy kyllä, mutta miten luulet hänen osallistuvan järjestämiseen. Mies sanoi siihen, että on hän sitä itsekin miettinyt ja itse asiassa on ajatellut jos voisi ottaa useamman bestmanin. Tärkeimmäksi bestmaniksi sellaisen kaverin, jolta luonnistuvat puheet ja järkkääminen (ja on tietysti myös meidän molempien hyvä kaveri ja tämän tyypin kanssa mieheni eniten nykyisin aikaansa viettelee). Siihen sitten lisäksi tämän aiemmin mietityn bestmanin ja vielä päälle yhden lapsuudenkaverinsa, joka onkin niistä sitten se, jota en pahemmin tunne. Tähän lapsuudenkaveriin olin jo vähän pistämässä 'tossuani väliin', mutta mies vain sanoi, että (vaikka kaveri sitä tuskin muistaa) olivat joskus tosi nuorina luvanneet toimia toistensa bestmaneinä. Mitä minä siihen lupaukseen väliin tulisin.

Loppujen lopuksi olen tyytyväinen mieheni valintoihin, koska saa vierelleen ne kaverit, jotka haluaa. Aion vielä järkätä pojille sellaiset iltamat, jossa vähän kyselen, mitä kukin haluaa tehdä. Vaikka tuo mieheni kyllä tokaisi, että totta kai BM puheen pitää. :) Ei se niin ihan selviö voi olla... Mutta, suoraan topicciin siis: vaikka olisi valinnut kenet, kyllä minä sen niellyt olisin, vaikka asiasta keskusteltiinkin. ei hänkään minun miespuoliseen 'kaasooni' mitään sanonut. Onneksi on vierellä oikea kumppani, kun oltiin lopulta samoilla linjoilla tämän hääväen valinnassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on todella luotettava BM. Mieheni valitsi hyvän ystävänsä johon itse eniten luottaa, samoin minä. Tämä meidän BM on sellanen, että olisin voinut pyytää sitä itselleni "kaasoksi". Tiedän, että hommat hoidetaan hyvällä maulla ja täsmällisesti, vaikkakin BM on liikkuvassa työssä. Olen super onnellien, että hän suostui Bestmaniksi. Ja on varmasti paras meille :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulho tietää mielipiteeni, mutta sanoin hänelle myöskin, että hän tottakai valitsee kenet haluaa. Tiedän, että itselleni olisi tullut sitten syyllisyyden tunne, jos olisin tiennyt että hän ei minun vuokseni olisi valinnut kenet haluaa.

Muokattu: , käyttäjä: Kesä2010

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse kyllä puuttuisin, sillä en tosiaan halua että BM on joku jota en voi kertakaikkiaan sietää. Mies on minun kanssani menossa naimisiin, eikä BM:nsä kanssa, joten minun mielipiteeni tulee olla tärkeä. Mikäli on tärkeämpää, että joku tietty henkilö on BM, kuin että minulta menisi silloin päivä pilalle, menkööt sen BM:nsä kanssa naimisiin.

Sama koskee siis luonnolisesti kaaso valintaa: hänellä on sanansa sanottavana ja haluan kunnioittaa hänen mielipiteitään, sillä meidän yhteinen päivä se on. Häntä minä rakastan ja hänen kanssaan menenen naimisiin, en kaasojeni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kun avo mietti bestmania, niin yhdestä vaihtoehdosta sanoin etten toivo tämän tulevan valituksi, vaikka hän onkin meidän molempien kaveri ja ehdottomasti tulossa häihin ja menossa avon polttareihinkin. Tyypin elämässä on vain niin paljon muutakin eikä hän tosiaankaan ole vastuuntuntoisin tuntemani ihminen. Jos avo olisi ehdottomasti hänet halunnut niin tottakai olisin hyväksynyt hänen päätöksensä, mutta kun vaihtoehtoja olisi useampi niin sanoin oman mielipiteeni heti mietintävaiheessa.

Mun mielestä morsiamen pitää hyväksyä sulhasen bestman -valinta, vaikka tämä olisi minkälainen vastuuton, esiintymistaidoton mörökölli, jos tyyppi kuitenkin on sulhaselle tärkeä. Se on sitten eri asia jos huomauttaa että "eikös Jani-Petteri ole vähän ujomman sorttinen" tai "luuletko että Matti-Juhanilla on opinnoiltaan, naisiltaan, maratonharrastukseltaan ja kissanäyttelyiltä aikaa niihin hommiin, mitä vähän ollaan bestmanille ajateltu?", mutta jos sulho on sitä mieltä että tässä on se Paras Mies niin sitten se on, ja morsiamen (ja kaasojen) pitää vain elää sen asian kanssa. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei mitiä keskusteltu kuka on Bm ja kuka kaaso.Mä vaan ilmotin,ketkä mulla on ja samoin teki mies. :) Mies valitsi Bm:ksi oman velipuolensa ja mä en tiedä onko ehkä ihan paras vaihtoehto tai mä olisin toivonut,että olisi ollut toinenkin.Tällä veljellä ei ole ajokorttia+on kovin hiljainen+syrjäänvetäytyvä,joten en pysty hänen puoleensa kääntymään sen suhteessa jos olisi toivetta ollut,että olisi voinut olla meille autokuski kirkolta juhlapaikalle,vaikka eihän sen tietenkään tarvitse olla juuri Bm.Tiedän,että tuskin häneltä on odotettavissa mitään puhetta tai olisi seremoniamestari,kun mäkin saan hänet vaikeaksi ja punastumaan,jos käytän vähän ronskimpaa kieltä.. :girl_haha: Noh kaipa hänen roolinsa onkin olla vain tuon miehen 'tukena' sitten tuota päivää. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään