Jump to content
Naimisiin.info

Miten kutsua a-oikeuksiseen paikkaan?


maipa

Recommended Posts

Ollaan pitämässä häät paikassa jossa on a-oikeudet, eli ei omia eväitä. Ongelma on kuinka hienovaraisesti kutsuun voisi laittaa ettei omia pulloja mukaan, mutta rahapussi kyllä. Tarkoituksemme on tarjota alkumaljat, viinit ruoan kanssa ja mahdollisesti kahvin kanssa avecit. Muut juomat vieraat saavat itse kustantaa jos niin haluavat.

Mutta kuinka sen muotoilisi kutsuun...?

Link to comment
Share on other sites

Oisko jotenkin "vieraan eduksi": jotta jokainen saisi mielekästä suunkostuketta, pidämme häät paikassa xxxx, jossa on a-oikeudet. Taskumatit jääköön kotiin, sillä tokihan muutaman huikan kustannamme ja baari on auki kaikkine antimineen juhlan ajan. Kuulostaako ihan pöllöltä? :D

Link to comment
Share on other sites

Käykö juhlapaikan nimestä ilmi selvästi, että sillä on a-oikeudet? Jos paikkana on esim. ravintola tai hotelli, a-oikeuksien pitäisi olla selvää vieraille.

 

Muuten minusta tuo Maikhin ehdotus oli hyvä, mutta mielestäni ei tarvitse sanoa erikseen, että älkää tuoko omia juomia a-oikeudelliseen paikkaan (joo no taitaapa suomalaiset silti tuoda ja hipsiä pihalle..?). Jotenkin minusta turhaa, kyllä pitäisi tietää, mitä a-oikeudet tarkoittaa. Minusta on hyvä kertoa etukäteen "alkoholipolitiikka", että vieraat osaavat varautua + se, jos esim. juhlapaikalla käy vain käteinen.

 

Muita ideoita voisi löytyä  Juhlaohjesääntö / hääinfo (kohdista Tarjoilu, Alkohooli tai Ruoka ja juoma). Esim. tarjoamme ruuan kanssa../..vieraille on varattu alkumaljat ja ruokaviinit... / ...vieraat voivat ostaa myöhemmin oman valintansa mukaan/kääntyä juhlapaikan baarin puoleen/...jälkeen avautuu baari

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Meillä tulee hääinfoon näin:

 

Ruokailu ja muut tarjoilut
Juhlapaikalla tarjoillaan runsas buffetruoka, josta varmasti löytyy jokaiselle jotain. Ilmoitattehan mahdolliset ruoka-aineallergiat ilmoittautumisenne yhteydessä. Juhlapaikalla tarjotaan alkumaljat, ruokajuomat, avecit ja boolia. Juhlapaikan baarista saa lisää täytettä lasiinsa yleisimmillä maksuvälineillä
.

 

Voi jestas, että tämä oli minusta aluksi noloa.. Mutta nyt kun kys. fraasia on maistellut, sehän on erittäin hyvä. Varsinkin monet ystävistäni ovat sanoneet, että eivät ole olleet monissakaan häissä, jossa joutuu itse kustantamaan jotain (mikä on minusta tosi outoa, koska olen ollut itse monen monissa tälläisissä häissä), jolloin he toivoivat erikseen mainintaa tästä. Yksi kaveri oli jopa ollut niin hölmö, että oli miehensä kanssa häihin mennessä jättäneet lompakon kotiin. EI millään pahalla, mutta kuka lähtee kotoa yhtikäs mihinikään ilman lompakkoa ja avaimia??

Link to comment
Share on other sites

Meillä tulee hääinfoon näin:

 

Ruokailu ja muut tarjoilut

Juhlapaikalla tarjoillaan runsas buffetruoka, josta varmasti löytyy jokaiselle jotain. Ilmoitattehan mahdolliset ruoka-aineallergiat ilmoittautumisenne yhteydessä. Juhlapaikalla tarjotaan alkumaljat, ruokajuomat, avecit ja boolia. Juhlapaikan baarista saa lisää täytettä lasiinsa yleisimmillä maksuvälineillä.

 

Toivottavasti et loukkaannu, mutta mielestäni tästä voisi jättää pois tuon "josta varmasti löytyy jokaiselle jotain" - vai onko teillä tosi nirsoja vieraita tulossa? Itse saan tuosta fraasista aina mielikuvan, että kutsuja tuntee tarvetta puolustella tarjontaansa. Toinen kohta on tuo "mahdolliset ruoka-aineallergiat", joka on kyllä yleinen fraasi, mutta mielestäni outo.. "joo saatan olla allerginen x:lle" -kyllähän nyt joko on tai ei allerginen vaikka kalalle. Minulla on varmaan huono huumorintaju, mutta tuollaiseen kysymykseen saattaisin vastata vaikka: "mahdollisesti olen allerginen mustekalalle, en ole koskaan maistanut" :P Itse laittaisin, että "...runsas buffetruoka (ilmoitattehan ruoka-aineallergioistanne... .)"

 

Tuo viimeinen lause kertoo mielestäni hyvin, muttei liian "ronskisti" a-oikeuksista! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meillä luki hääinfossa näin:

 

Juhlapaikassa x on anniskeluoikeudet, joten omien juomien tuominen juhlapaikalle ei ole sallittua. Alkoholijuomia on mahdollista hankkia omakustanteisesti juhlapaikan baarista.

 

Me tosin tarjosimme vain alkumaljat.

Link to comment
Share on other sites

Suosittelisin laittamaan mahdollisimman suoraan ja selvästi, niin tyhmemmätkin vieraat tajuaa. Ladywriterin lause on musta aika hyvä, selkeä.

Link to comment
Share on other sites

Minusta ei tarvitse erikseen mainita sitä, että omia juomia ei saa tuoda mukaan. Toki suomalaiset kaatavat laivallakin omaa juomaa laseihin, mutta tietävät kyllä, että niin ei saisi tehdä kun on ravintola kyseessä.

 

Meillä luki jotain tyyliin, että xxx on ravintola a-oikeuksin. Morsiuspari tarjoaa ruokajuomat ja hieman ekstraa. Janoisimmat juhlavieraat voivat illan aikana ostaa juomia ravintolan baarista. Tms :) 

Link to comment
Share on other sites

Minusta ei tarvitse erikseen mainita sitä, että omia juomia ei saa tuoda mukaan. Toki suomalaiset kaatavat laivallakin omaa juomaa laseihin, mutta tietävät kyllä, että niin ei saisi tehdä kun on ravintola kyseessä.

 

Minusta taas kaikki pitäis muistaa mainita. Ei koskaan sais olettaa että toiset tietää. Omassa kutsussa vältetään kyllä kaikkia lyhenteitä ja olettamuksia. Pannassa on kaikki Vp:stä lähtien aina pukukoodin "muodollinen / casual" jne. malliin saakka.

Koska minä olen itse niitä jotka ei ikinä ois käsittänyt mitään mm. siitä että mikäli kutsu on vain mun nimellä tullut, eikä "+avec" niin olisin varmaan raahannut sen avecin mukaan silti.

 

Tästä samasta syystä terottaisin kyllä että "koska kyseessä on ravintola jolla on A-oikeudet, niin paikalle ei saa tuoda omia juomia. Hääparia tarjoaa yyyyy. Muutoin baari palvelee janoisia klo xx-xx"

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Laitoin kutsuun vain että paikalla omakustanne baari. Jos jonkun mielestä jotenkin tahditonta niin olkoon. Ajattelin laittaa ihan selvästi ja yksinkertaisesti ettei tuu kenellekään sitten yllätyksenä (toivottavasti)...

Link to comment
Share on other sites

Minusta on hyvä, että kutsusta selviää oleellinen tieto selkeästi. Kuulostaa ihmeelliseltä, että vieraat voisivat olettaa hääparin maksavan kaiken. Kyseessähän on nimenomaan hääparin juhla, jonka jokainen on oikeutettu järjestämään juuri haluamallaan tavalla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä luki hääinfossa näin Virvokkeet-väliotsikon alla: "Juhlapaikalla on A-oikeudet, maksullinen baari aukeaa illan aikana."

Tarjosimme alkumaljat ja ruokajuomat. Mielestäni oli hyvä ilmoittaa tällä tavalla, että emme kustanna koko illan juomia. Ei sitten tullut kenellekään paikan päällä yllätyksenä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tipzillan ohjeita noudattaen olemme muokanneet suunnilleen tämmöiseen muotoon:

Juhlapaikalla on tarjolla runsas, vähälaaktosinen, buffetruoka sekä maljat, ruokaviinit, avec-juomat ja boolia. Juhlapaikan baarista saa lisää täytettä lasiinsa yleisimmillä maksuvälineillä.

 

Maksuvälinemaininta siksi, että jotkut ystävämme ovat olleet a-oikeuksisissa häissä ilman lompakkoa (siis mitä hittoa, kuka lähtee kotoa ilman mitään maksusysteemejä?!)

 

Muoks: me emme kyllä mainitse erikseen, että "huom huom a-oikeudet, ei omia juomia", koska miksi sitä pitää erikseen korostaa? kyllä ihmisten pitäisi ymmärtää, ettei ole sopivaa olla omia juomia mukana :D

Muokattu: , käyttäjä: Rouvaksi_2015
Link to comment
Share on other sites

Tipzillan ohjeita noudattaen olemme muokanneet suunnilleen tämmöiseen muotoon:

Juhlapaikalla on tarjolla runsas, vähälaaktosinen, buffetruoka sekä maljat, ruokaviinit, avec-juomat ja boolia. Juhlapaikan baarista saa lisää täytettä lasiinsa yleisimmillä maksuvälineillä.--

Nipo nipo, mutta huomasithan, että tuohon tekstiin vähälaktoosiseen oli tullut kaksi a:ta ja yksi o :)

Link to comment
Share on other sites

Hu

 

 

Tipzillan ohjeita noudattaen olemme muokanneet suunnilleen tämmöiseen muotoon:

Juhlapaikalla on tarjolla runsas, vähälaaktosinen, buffetruoka sekä maljat, ruokaviinit, avec-juomat ja boolia. Juhlapaikan baarista saa lisää täytettä lasiinsa yleisimmillä maksuvälineillä.--

Nipo nipo, mutta huomasithan, että tuohon tekstiin vähälaktoosiseen oli tullut kaksi a:ta ja yksi o  :)

 

Siis tää ei oo copy-pastattu infosta, vaan omasta päästä lätkitty tähän. "Suunnilleen tämmöiseen muotoon" :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hups! Tätä ketjua lukiessa tuli vasta mieleen, että olisi tosiaan voinut lisätä kutsuun tiedon A-oikeuksista...:girl_cray: Mutta no, eipä kukaan varmaan kaljakopan kanssa saavu häihin kaupungin keskustaan, eri asia jos oltaisiin maalla. Taskumatit ja "auton korjaaminen" sen sijaan kai kuuluu ihan asiaan häissä kuin häissä! Ja luulen, ettei budjetoidun juomapiikin pitäisi loppua kesken, niin tuskin ongelmaa tulee. Jos joku loukkaantuu siitä, että paikalla on maksullinen baari, josta ei saa meidän laskuun 20-vuotiasta viskiä, niin siinäpähän loukkaantuu. Tarjotaan kuitenkin mietoja ja alkoholittomia sellaisella summalla, ettei kenenkään pitäisi ihan kuivin suin jäädä.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...