AnRi

Puheita

23 viestiä aiheessa

Nyt on tosi kyseessä! Bestman on hukassa puheensa kanssa, ja tarvittaisiin nyt kipeästi auttavaa sananpartta, jotta homma luiskahtaisi käyntiin!

Onko kellään hyvää vinkkiä mistä lähteä liikkeelle? Aiheita? sivustoja, joista voisi käydä vakoilemassa mallia... ? :huh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä Hääpari ja arvoisa hääväki.

Luvassa on, ei enempää eikä vähempää kuin pelkäämäni puheosuus.

Kaikkihan me luonnollisesti tänään haluamme muistella -------- tyttövuosia ja --------- railakkaita poikamiesvuosia, sekä toisaalta myös jakaa hääparille neuvojamme, kuinka avioliiton sattuessa on toimittava.

Aivan ensimmäisenä haluan kiittää sinua -------- siitä, että saan olla bestmanisi tänään.

Totuuden nimessä täytyy myöntää, että kun sain tämän toimeksiannon – hyvissä ajoin, noin kuukausi sitten – mietin mielessäni mitähän tästäkin tulee?

No kuitenkin pienellä kolmen hengen polttari porukalla kävimme Tallinnassa tutustumassa paikalliseen kulttuuriin, vai mitenkä se oli... kuitenkin kokonaisuutena reissu oli onnistunut.

Olipa hyvä ettei ollut sakset, sanoi optimisti kun puukko silmään putosi. Tuo sananlasku voisi huumorimielessä olla lähtökohta, kun kerron teille siitä ---------- johon minä olen aikoinaan ystävystynyt. Tunnemmehan toisemme vuosien takaa.

Mielestäni ainutlaatuisinta ---------- on juuri usko huomiseen ja tahdonvoima yrittää yhä uudelleen. Tuo optimismi on kuljettanut miestä elämässä eteenpäin silloinkin kun bisnekset eivät ole sujuneet toivotulla tavalla ja ihmisenä oleminen on tuntunut jatkuvalta ruosteisen Toyotan raidetangonpään vaihdolta 20 asteen pakkasessa. Kevyt talvihuolto tapaat sanoa sormet sinisinä.

Olette tunteneet toisenne jo vuosia ja kohta viiden lapsen isänä sinulla on monta hyvää syytä uskoa tulevaisuuteen, ja yksi niistä istuu siinä vierelläsi.

Tänään tuolla sakastissa katsoessani tuota tutisevaa sulhoa mieleeni palautui omat hääni tuossa samaisessa kirkossa lähes päivälleen kuusi vuotta sitten. Tämä on suuri päivä teille molemmille ja toivonkin että minä ja muut apujoukot olemme osaltamme voineet vaikuttaa siihen että se olisi täydellinen.

Tahdon kiittää sinua -------- tähän astisesta. Ja siitä että olet ollut ystävä kaikki nämä vuodet.

Lopuksi haluan toivottaa teille hyvä hääpari ja juhlaväki oikein hyvää hääjuhlaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Löysin tuolta amoriinin (amoriini.com) sivuilta hauskan häärauhan julistustekstin. Se vain on kirjoitettu vanhaan tyyliin. Täältä tuntuu löytyvän niin paljon hyviä ideoita niin miten muokkaisitte tämän tekstin moderniin muotoon? Musta toi ois hauska juhlan alussa lausua (meille ei mitään puheita tule).

Vinkkejä siis, kiitos!

Tänään on Herra ja Rouva hääparin armorikas juhlapäivä; ja julistetaan siis täten itse kullekin yleinen ja rikkomaton häärauha kehottamalla kaikkia tätä juhlaa antaumuksella viettämään ja asiaankuuluvalla hilpeydellä kunnioittamaan.

Toiseksi manataan ankarasti, että on vältettävä ylönsyömist, ylönjuomist, turhii waloi sekä muiden paheiden ja helmasyntien harjoittamista, sillä se joka tätä rauhaa rikkoo ja tylsämielisyydellään tahi alakuloisuudellaan muiden juhlamieltä paatoksella parjaa tai muuten hapattaa henkeään, on raskauttavien asianhaarojen vallitessa syypää siihen rikokseen, jonka rangaistuksena on tiskiorjuus juhlatalon keittiössä.

Manataan lisäksi, että olutta, wiinaa tahi wäkijuomia ei pidä juoda ennen kuin palwelus kirkossa on päätetty.. joka tosin taisikin jo mennä!

Olkoot siis nämä teille kaikille juhlan ohjeena vaan ei lainalaisena sääntönä. Lopuksi toivotamme juhlaväelle sekä anopeille riemullista hääjuhlaa.

(Manata tarkoitti keskiajalla määräämisen ja kehottamisen välimuotoa) (Siviilivihkimisen kohdalla voidaan käyttää:" ennen kuin palwelus woudin luona on päätetty")

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan hauska puhe. Mutta miksi tuota pitäisi modernisoida? Tuohan on joulurauhanjulistuksesta muokattu hääpuheeksi joten semmoisenaan vaan, sanoisin minä. Tekstipohja kuullostanee suurimmalle osalle tutulle juuri vanhahtavassa muodossa. Jos tekstiä modernisoi niin koko pointti mun nähdäkseni katoaa. Kaksoisweet voi lausua kuten yksöisveet ja "ylönsyömist" ja muut hankalat turkulaisuudet voi lausua "ylönsyömistÄ" jos ne tuntuu suuhun oudolta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä se tilanne, etten ole oman isäni kanssa tekemisissä, joten hän ei puhettä pidä. Äiti ei voi pitää, kun ei varmasti kyyneliltään pysty :)

Miehen isä ja äiti eivät halua pitää puhetta. Ketä voimme pyytää tuon puheen pitämään? Olis se kiva et joku edes pari sanaa sanoisi...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten olisi kaaso tai bestman tai vaikka molemmat yhdessä tai erikseen? Tai miksei voisi kysyä myös läheisiltä sukulaisilta, mahdollisilta sisaruksilta tai hyviltä kavereilta? Riippuu tietysti vähän siitä, millaista puhetta toivotte ja millaisia puheenpitäjiä läheisenne ovat. Mutta rohkeasti vaan kysymään. Minusta puheen voi hyvin pitää joku muukin kuin morsiamen isä tai äiti!

Meillä mun eli morsiamen isä ei pidä puheta, koska ei ole mikään puhuja. Äiti sitä vastoin haluaa sanoa pari sanaa, samoin sulhasen isä. Myös kaasot ovat luvanneet pitää lyhyen puheen jossain välissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tervetulopuheen pitää seremoniamestari ja ruokailun aikana kaaso. muita ei ole tiedossa, isästäni en tiedä vielä haluaako pitää puhetta. Kysy vaan rohkeesti kavereilta tai sukulaisilta oisko innokasta puheenpitäjää!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jannu: helmihäiden morsiamella oli hyviä vinkkejä. Lisäksi esim. isovanhemmat tai kummit voisivat pitää puheita.

Itse ainakin toivon, että mahdollisimman moni avaisi sanallista arkkuaan meidän juhlissa. Mutta poliittisissa piireissä vauvasta asti pyörineenä tilaisuus, jossa ei haluta pitää puheita tuntuukin keinotekoiselta. :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Elikkä millainen on maljapuhe, ihan vaan joku lyhyt maljan nostamis -höpötys ja kuka sen yleensä pitää? Kun sitä mietin, että morsiamen isä kai yleensä pitää sitten jonkinlaisen puheen jossain kohtaa, mutta nostaako morsiamen isä maljankin yleensä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä isäni nosti maljan ja tosiaan maljapuhe oli pituudeltaan muutaman sanan tyylillä kohotetaan malja hääparin onnelle.

Isäni piti sitten ruuan jälkeen vielä sitten "oikean" puheen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siskon häissä ensin meidän isä piti pitkän puheen, jonka jälkeen sulhasen isä sanoi pari sanaa (kirjaimellisesti) ja kehotti kaikkia nostamaan maljan tuoreelle avioparille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei kummankaan vanhemmat halua puhua. :girl_mad: Päätimme, että pidämme yhdessä sulhasen kanssa puheen. Kerroimme tästä bm:lle ja hänen avuliaalle vaimolleen. Heistä toinen aikoo nyt puhua myös. Kannattaa kysellä avustajilta tai sitten "uhrautua" itse.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luulen, että meillä sulhasen isä pitää lyhyen maljapuheen ja minun isäni puhuu sitten pidemmästi ruoan jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei appiukot ole innokkaita puhujia, joten maljapuheen pitävät tervetulosanojen yhteydessä kaaso ja bestman ja ainakin mun pappa pitää sitten myöhemmin juhlassa puheen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Isä pitää toivottavasti lyhyen puheen tyyliin "tervetuloa ja nostetaan malja hääparin onneksi", appiukko ei toivon mukaan pidä mitään puhetta.. Eli pelkät pakolliset jos kaikki suunnitelmien mukaan menee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

olenko ihan hupsu jos tavallaan itse kirjoitan sen valmiiksi veljelleni joka tuon puheen pitää??! tarkoitus kun on niin että me otetaan kahdestaan onnittelut vastaan ja kun kaikki on löytäneet paikkansa niin sitten mun veli sanoo jotain että; tervetuloa blaa blaa blaa ja nyt kun hääpari on onniteltu niin olisi varmaan aika nostaa malja. nostetaan siis malja tuoreille ANOPEILLE! nimenomaan kun haluaisin että tämä juttu olisi yllätys niin siksi olisi tuo lauseiden rakenne niin tärkeä.. muutenhan veli voi toki tuon maljojen noston (nostetaan sitten myös toki meillekin malja) jälkeen sanoa muutakin jos siltä tuntuu, tosin luulen ettei halua...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni ei ole tyhmää :) Silloin se olisi kummallista, jos kirjoittaisit itse puheen, joka on tarkoitettu teille :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko puheiden pitämisessä joku etiketti? esim, esitysjärjestyksessä, ja mihin väliin puheet tulisivat? 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä maljapuheen piti äitini. Hän toivotti kaikki tervetulleeksi, siteerasi pienen pätkän rakkaudesta ja pyysi kaikkia kohottamaan maljan meille.

Ruokailun jälkeen puhui sitten sulhon äiti ja hänen jälkeensä sulhon isä lyhyesti. Kahvien jälkeen puheen piti enoni, ennen häävalssia pudin oman puheeni ja kaaso puhui ekan bändin soittosetin jälkeen. Näin meillä. :-)

Oma isäni ei ole "puhemiehiä", joten emme halunneet häneltä puhetta vaatia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Millaisia puheita te olette pitäneet ystävänne häissä? Pitäisi itse puhe kehitellä mutta pää lyö vaan tyhjää, laittakaa vähän omia puheitanne esimerkiksi :)kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen itse puhunut ihan sydämestäni, siis ei mitään "valmiita pohjia". Yleensä olen huomannut että mun puheet menee tiettyyn kaavaan, eli ensin tervehdin morsiusparia ja yleisöä, sitten kerron kuka itse olen ja siis miten tunnen morsiusparin.

 

Yleensä nämä ovat siis olleet niin että olen tuntenut morsiamen ensin, joten olen kertonut meidän suhteesta ja morsiamesta yleensä, sitten siitä kun morsiuspari tapasi, miltä se näytti minun silmin ja jos on jotain mielenkiintoista kerrottavaa sulhon ensitapaamiseta jne.

 

Puhun rakkaudesta ja siitä miten se minulle näyttäytyy morsiusparin välillä.

 

Sitten toivottelen onnea jne. 

 

Yleensä mulla on myös jokin aforismi tms. mukana - lähinnä sen takia että sellaiseen on kiva lopettaa puhe ja tykkään Paulo Coelhon rakkaus& elämäaforismeista :D

 

Mulle sepuheen kirjoittaminen on aina ollut aika helppoa, johtuen lähinnä siitä että puhun vain sellaisissa häissä joissa mun on "pakko" puhua. Siis niin läheisen ystävän että en voi jättää sitä  tilaisuutta käyttämättä. Silloin (ainakin mulla) on yleensä jotain sanottavaakin :D

 

Mistä tuli muuten mieleen että pidin puheen toissakesänä mun parhaan ystävän häissä jossa sanoin mm. (suunnilleen) että "teidän suhde antaa toivoa meille yli 3-kymppisille sinkuille, eli alle 1,5 vuotta tapaamisesta on mahdollista olla jo naimisissa." Ja kuinka ollakaan, mun mies siis kosi mua nyt 9kk jälkeen ja kun mennään naimisiin, on ensitreffeistä aikaa n. 1 vuosi 4,5kk  :girl_haha:  Että ihan hyvin toimi  :girl_dance:

 

Perjaatteessa mun puheet on siis 'koskettavia', lähinnä koska se on yleensä mulle sellanen "rakkauspuhe", mutta kyllä mä vähän huumoriakin yritän niissä viljellä - ei kuitenkaan niin että tulee vitsipuhe.

 

Tämän lisäksi sitten olen ollut kahden opiskelukaverin häissä jossa puhe oli enemmän viihteen puolella, meitä oli 5 tytön porukka niin neljä oli aina pitämässä puhetta yhden häissä. Toisissa häissä puhe ei ollut kummoinenkaan mutta sen pointti oli siinä että pidimme sen neljällä kielellä (suomi, englanti, tanska ja espanja) koska ne olivat häiden "viralliset" kielet :D Toisissa häissä olimme tehneet puheen "Aikuisen naisen" sanoja mukaillen (biisi liittyy siis meidän opiskelukemuihin).

 

Tämän paremmin en osaa auttaa. Mutta tosiaan, jos on läheinen ystävä niin puhu vain sydämestä! Ja vaikka aluksi puhuisit siitä sun ystävästä niin muista ottaa ne parina huomioon siinä puheessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä jossain kohtaa puhuu sulhon isäpuoli (ollut isän asemassa hänen elämässään). Jotain humoristista (mutta asiallista) lienee tulossa.

 

Sulhon biologiselta isältä kysytään, haluaako hän sanoa omasta puolestaan jotain, sulho otaksuu ettei isänsä innostu puhumisesta.

 

Minunkaan isäni ei puhemiehiä ole, mutta ajattelin ehdottaa että hän sanoisi vain, että "Tervetuloa kaikille. Eiköhän kohoteta malja hääparille". Tai jotain muuta vastaavaa, kuulostaako tuo lause kököltä? Jos, niin onko parannusehdotuksia? Jotain tuon tyyppistä, lyhyttä ja ytimekästä sen pitää olla.

 

Kiva olisi, jos bestman tai kaaso tai vaikka molemmat sanoisivat jotain lyhyttä - mitään kovin pitkiä puheita en halua häävieraiden joutuvan kuuntelemaan, kun kyse ei mistään luennosta kuitenkaan ole :D Pitääkin kysyä sulholta, tarjoaisiko hän bestmanilleen mahdollisuuden puhua jotain lyhykäisesti... Voisi vaikka suostuakin :)  

 

Anoppi on tottunut puhuja ja varmaan osaisi ottaa tuonkin tilanteen haltuun, eli varmasti tarjotaan tilaisuutta hänellekin :) Oma äitini on edesmennyt, joten hänestä emme saa seuraa emmekä puhujaa häihimme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään