Sigli

Kutsut vanhemmille ja aikuisille lapsille erikseen?

31 viestiä aiheessa

Nyt tuli etiketti pulma johon en äkkiseltään löytänyt vastausta.

Esimerkiksi: kutsun tädin koko perheen jossa täysi-ikäiset serkut asuvat jo omassa asunnossa. Lähetänkö kutsun erikseen tädille ja serkulle vai riittääkö tädille laitettu kutsu? :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Etiketistä en tiedä mitään, mutta jos mun äidille tulisi kutsu mutta mulle henk. koht. ei, en missään nimessä olettaisi kutsun koskevan mua. Jos siinä siis kuitenkin mainittaisiin mun nimeni, niin... en mä tiedä, mulle ainakin tuis semmonen olo, ettei nyt ihan oikeasti kuitenkaan haluta kutsua. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samassa taloudessa asuville yhteinen kutsu,eri talouksissa asuville omat kutsut.En tiedä etiketistä mutta noin me toimittiin ja tuntui loogiselta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samassa taloudessa asuville yhteinen kutsu,eri talouksissa asuville omat kutsut.En tiedä etiketistä mutta noin me toimittiin ja tuntui loogiselta.

 

Näin minäkin toimisin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhasen puolella on ollut tapana, että heillä kutsutaan aina vanhemmat ja heidän aikuiset lapset ns. samalla kutsulla. Vastaanottajan kohdalla lukee silloin Matti ja Maija Meikäläinen perheineen.
Uskomme, että koska sillä puolen sukua on aina ollut tuo käytäntönä, niin silloin lapsetkin perheineen ymmärtävät, että kutsut koskevat myös heitä.

Mun puolella sukua taas kaikki odottaa sitä omaa kutsua, joten omat kutsut lähtevät sitten niille, jotka kutsutaan. Ja vastaanottajan kohdalla lukee vain Matti ja Maija Meikäläinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Serkkuni häihin tuli kutsu isälleni ja hänen vaimolleen. Sain tietää että minutkin oli kutsuttu samalla kutsulla vasta noin viikkoa ennen häitä. Selkeintä ja loogisinta olisi kutsua eri taloudessa asuvat henkilöt omalla kutsullaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos :)

Pitänee vielä vähän varmistella, että miten tuola sulhon puolella nämä asiat on hoidettu. Viimeisimpiin häihin kutsu tuli vain vanhempien osoitteeseen, vaan eipä ole paljon isompi vaiva lähettää joka talouteen oma :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ma laittaisin omat kutsut, jos aikuisilla lapsilla on oma vakituinen osoite. Sen sijaan muutama mun nuorempi serkku saivat kutsunsa samassa kutsussa vanhempiensa kanssa, koska (ovat nuoria aikuisia) ja heiluvat kuka missakin, vaihdossa/matkoilla ulkomailla yms. 

Muokattu: , käyttäjä: Roslin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhasen puolella on ollut tapana, että heillä kutsutaan aina vanhemmat ja heidän aikuiset lapset ns. samalla kutsulla. Vastaanottajan kohdalla lukee silloin Matti ja Maija Meikäläinen perheineen.

Uskomme, että koska sillä puolen sukua on aina ollut tuo käytäntönä, niin silloin lapsetkin perheineen ymmärtävät, että kutsut koskevat myös heitä.

 

Meidän suvussa on ollut aina samalla tavalla, yhdellä kutsulla siis kutsuttu koko perhe aikuisine lapsineen ja heidän puolisoineen. Nyt pelkäänkin, että aikuiset serkkuni saattaisivat luulla kutsun koskevan myös heitä, vaikka olemme kutsuneet vain heidän vanhempansa. Laitoimme kyllä kutsuihin vain kutsuttujen nimet ja vielä erikseen, ei mainittu mitään perheestä jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Maydreaming, muistelisin joskus lukeneeni tuolta hääinfoketjusta kohdan, johon oli kirjoitettu tyylillä: "juhlapaikalle mahtuu rajallinen määrä ihmisiä ja jotta meille kaikki läheisimmät ja rakkaimmat pääsisivät juhlistamaan päiväämme, niin kutsu koskee vain kirjekuoreen kirjoitettuja henkilöitä". Jos teillekin tulee hääinfo/hääohjeet, niin varmaankin sinne voisi tuon asian kertoa kohteliaasti, että kutsut tosiaan koskee vain kutsuttuja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me mietittiin infoon tuonkin tapaista ilmaisua, mutta vaikka kuinka sitä muokattiin niin aina se kuulosti hieman tylyltä  :girl_sigh: Mutta hyvä idea tietysti silloin, jos kutsutta jääneet eivät oikeasti ole yhtä läheisiä kuin kaikki kutsun saaneet.

 

Mietittiin kyllä että jos tästä tulee ilmoittautumisaikana kyselyjä, niin täytyy vaan rohkeasti sitten sanoa että jouduttiin rajaamaan vierasjoukkoa ja valitettavasti kaikkia ei voitu kutsua keitä olisimme halunneet. Vaikka ei näitä ihmisiä oikeasti haluttukaan kutsua  :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan etiketinkin mukaan jokaiseen talouteen oma kutsu. En missään tapauksessa suosittele vanhemmille ja heidän aikuisille lapsilleen yhteistä kutsua, jos he asuvat eri osoitteissa ja on lapsillakin puolisoita tai jopa omia lapsia. Yhteiskutsusta tulee niin helposti väärinkäsityksiä. Serkkuni lähetti äidilleni valmistujaiskutsun muutama vuosi sitten. Sain kuulla vasta juhlien jälkeen, että se olisi koskenut minuakin. Harmitti vietävästi. Eli ihan selvyyden vuoksi vanhemmille ja omassa osoitteessaan asuville lapsille eri kutsut. Sitä paitsi oma henkilökohtainen / perhekohtainen kutsu osoittaa kunnioitusta aikuista lasta (ja hänen parisuhdettaan/perhettään) kohtaan. Onhan se merkki siitä, että hänet on huomioitu omana itsenäisenä aikuisena itsenään, eikä oleteta, että vanhemmat edelleen hoitaisivat asiat tai päättäisivät puolesta. Aikuinen lapsi tekee itsenäisen päätöksen siitä, miten osallistuu. Minusta kyse on siis selkeydestä ja itsenäisyyden kunnioittamisesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon aina vihannu sitä, että mut kutsutaan mun vanhempien kautta!!! Mä olen aikuinen ihminen, omillani asunut jo 15 vuotta ja yhä edelleen käytäntö jatkuu. Sama näköjään miehen puolella.

Iitä tulee mulle olo, että jos en olis vanhempieni lapsi, mua ei kutsuttais. Eli miksi mä menisin, jos mut halutaan vaan vanhempieni jatkeena eikä omana itsenäni? Plus että kutsuun vastaaminen on aina yhtä vaikeeta. Kelle mä ilmotan et tulenko? Juhlan järjestäjälle? Eihän se edes kutsunut mua, miten siihen vastaisin? Kutsun välittäjälle? Joo, onpa tosi itsenäistä ja aikuismaista... ikään kuin vain vahingossa ängettäis mukaan. Plus että meille on käynyt niin, että kerran ei vastattu mitään kun luultiin et kutsun välittäjä vastaa, mut se oli luullu et me vastataan ite.

Oikeesti, jos ei vaivaudu kysymään mun osoitetta/puhelinnumeroa vaikka niiltä mun vanhemmilta ja pistämään edes tekstiviestiä, niin kuinka paljon mut halutaan paikalle?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Komps! Omat kutsut joka talouteen, niin ei tule epäselvyyksiä ja hääparin näkökulmasta ei-toivottuja vieraita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pakko sanoa vielä sekin, että itseäni harmittaa huomattavasti enemmän se, etten sitten saa myöskään omaa kiitos-korttia. Olen siis ollut häissä vain vanhempieni varjolla, kuten Ebbakin jo mainitsi.

Saimme vuosia sitten kutsun serkun häihin. Lopulta isäni joutui soittamaan ja kysymään keitä kutsu tarkoitti. Kukaan meistä lapsista ei asunut siinä vaiheessa enää isän luona, mutta kutsu oli kuulema meillekin. Eli on vain ilmaistava tarpeeksi selvästi keitä kutsu koskee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kutsu koskee niitä, joiden nimet kuoressa lukee.  En ole koskaan törmännyt vastaavaan, että kutsu koskisi myös toisen talouden  henkilöitä tai henkilöitä, joita kuoressa ei ole mainittu. Mikäli jollakulla on tapana ymmärtää kutsun koskevan vielä muitakin, niin henkilökohtaisesti olisin edelläkävijä ja oikeasti lähettäisin kutsun kaikille niille joita oikeasti kutsutaan (enkä sisällyttäisi jonkun toisen talouden kutsuun). Näin muutos lähtee käyntiin ja mahdolliset väärinkäsitykset kyetään eliminoidaan tulevaisuudessa. Oikeasti on erittäin vaikea ajatella että esim. pariskunnalle lähetetty kutsui koskisi myös heidän lapsiaan (asuvat kotona taoie ei) ellei lapsia ole mainittu jollain tavalla kuoressa.

Muokattu: , käyttäjä: Suli

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmm.. Ompas hyvä että tulin lukemaan tätäkin ketjua. Minä nimittäin olin sitä mieltä että voidaan kutsua miehen täti perheineen yhdellä kutsulla vaikka lapset (eli miehen serkut) asuvat omillaan. Tämä ihan siitä syystä että ollaan nimenomaan kutsumassa heidät perheenä, emmekä kutsu näiden serkkujen puolisoita (toinen ilmeisesti muutti juuri yhteen jonkun miehen kanssa). Tämä siis siitä syystä ettei meille mahdu pöytään enempää vieraita. Eli noudatamme tässä vähän sellaista "harrasteporukka" etikettiä, nämä serkut serkkuina ilman puolisoja. Ja siis ovat ainoat serkut joita miehen puolelta kutsutaan, muut äidin puoleiset rajautuivat pois iän vuoksi (lapsettomat häät ja ovat vielä nuoria) ja isän puolella on sukuriita  :girl_cray2:

 

Ja siis tarkoitus oli kyllä kirjoittaa kutsuun "herra ja rouva X, sekä Nikopetteri ja Emmaelina".

 

Emmä tiedä, jotenkin ristiriitanen olo nyt, täytyy vielä miettiä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tää on kyllä aihe, joka mun ja sulhasen keskusteluissa on ollut esillä todella usein! Mun (erityisesti äitini puolen) suvulla on tämä "perheineen"-käytäntö, oli kyse sitten joulukorteista tai kutsuista erinäisiin juhliin. Itse olen asunut vanhemmilleni viimeksi kymmenen vuotta sitten, ja tulevan mieheni kanssa noin kolme vuotta samassa osoitteessa. Tuntuu niin lapselliselta saada kutsuja, ja nimenomaan tiedonantoja siitä, että saanut kutsun jonnekin, äidin kautta. Aargh! Juuri olin eilen eräissä hautajaisissa, joihin piti aika kauan selvittää, että koskeeko kutsu myös mua, vai vain vanhempiani. Huh.

Meillä on vielä semmoisia tätejä miehineen, että jos itse erehtyisi kutsuun laittamaan taikasanan "perheineen", tulisi yhden kutsun myötä parhaimmillaan noin 20 henkeä paikalle (tädillä useampi lapsi, joilla useampi lapsi, jne). Eli todellakin selvyyteen vuoksi jokaiselle kutsu omalla nimellä omaan talouteen.

Yksi poikkeus tehtiin omia hääkutsuja lähetettäessä. Eräs serkkuni, noin 25v, on vaihdossa Ruotsissa juuri, ja itse toivoi, kun osoitetta kysyin häneltä että laittaa sen menemään vanhempiensa osoitteeseen. Meillä myös kutsuista luki että huomaattehan kutsun koskevan vain kuoreen merkittyjä henkilöitä. En usko sen olleen epäkohteliasta, tai mistä sen tietää, jos joku niin ajatteli. Muutama naimisissa oleva serkkujemme sai kutsun ilman puolisoa, ja osa tädeistä sai kutsun ilman lapsiaan, eli serkkuja. (mulla olisi yhteensä 31 serkkuja ja tätejä/settiä noin tusina). Eli tätä kautta saattaahan sitä mielipahaa jostain tullakin, mutta surussanne on paljon niitä, joihin en ole missään yhteydessä, ja mielummin kutsun itselleni tärkeitä ihmisiä. Oma "vieraskiintiöni" on 45 henkeä, sulhasellani saman verran.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitettiin kaikille jotka omillaan asuvat oma kutsu. Näin haluaisin minutkin kutsuttavan juhliin, enkä vanhempieni kautta - etenkään kun en vuosiin ole vanhempieni luona asunut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pois!

 

Tuli tuplana sama viesti. :)

Muokattu: , käyttäjä: rinora

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos asuu kotona ni sama viesti, tietty. Mutta sit omat - jos on tekemisissä. "Kaukaisille" serkuille vanhempien mukana, kun ei ollut tiedossa omia osoitteita eikä silleen ole tekemissä mutta ku ei kehtaa jättää kutsuakaan lähettämättä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me varmaan lähetetään oma kutsu kaikille jotka asuvat omillaan. Se on selkeämpää ja kyllä itsestänikin tuntuisi oudolta, jos en saisi omaa kutsua vastaavasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me lähetetään kans omat kutsut kaikille, joka omillaan asuu. Eli yksi kutsu per saman katon alla asuva talous.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti erikseen kutsut, jos omillaan asuvat! Eivät aikuiset lapset ole vanhempiensa jatkeita.

Itse inhoan sitä, että 29-vuotiaana saan edelleen kuulla, miten jotkut perhetutut lähettävät esim. joulukortit vanhempieni osoitteeseen osoitettuna "perhe X" tai " isä, äiti, nilmelwen ja nilmelwenin pikkuveli" nimillä.  <_<

Muokattu: , käyttäjä: nilmelwen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me tehtiin vähän sekä että. Kahdelle perheelle laitettiin vain yksi koko perheelle, vaikka molemmista yksi lapsi asuu omillaan, mutta tuntui vähän turhalta laittaa tälle yhdelle erikseen. Mutta muille oikeastaan laitettiin kokonaan omat. Esim. serkuista kun ei kutsuttu kaikkia, jostain perheestä oli vanhemmat ja oman ikäisimmät serkut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään