Jump to content
Naimisiin.info

Kutsut vanhemmille ja aikuisille lapsille erikseen?


Sigli

Recommended Posts

Olinkin mietiskellyt tätä asiaa! Minulla on yksi pikkuserkku, joka on itselleni todella läheinen. Hän ei ole vuosiin asunut kotona enää, eikä pikkuveljensäkään. Pikkuveljeään en ole tavannut moneen vuoteen, samoin kun en pikkuserkkujen vanhempia, mutta ajattelin kaikki neljä kutsua silti. Ajattelinkin että tuntuisi tyhmältä laittaa pikkuserkkujen vanhemmille kutsu, jossa kutsutaan sitten myös heidän lapsensa, etenkin kun olen paljon enemmän tekemisissä pikkuserkkuni kanssa suoraan. :)

Link to comment
Share on other sites

Pääsääntöisesti lähetettiin kutsut jokaisen kotiosoitteeseen. Ja tiedän/ymmärrän, että näin se kuuluisi tehdä. Kuitenkin kahdessa tapauksessa pistin menemään yli 18-vuotiaalle kutsun vanhempiensa osoitteeseen: kummisetäni lapsen olinpaikasta ei ole mitään tietoa, ei välttämättä asu edes Suomessa, mutta piti kuitenkin kutsua, kun oltiin lapsena kavereita, vaikka ei olla enää yhteyksissä.. ja sitten äitini serkun perhe eli serkku ja 2 pikkuserkkuani, joista toinen taitaa olla alaikäinen ja asuu kotona ja toinen täysi-ikäinen, mutta asuu puoliksi kotona (?), en siis pidä heihinkään mitään yhteyttä  > olin laiska ja iskin samoihin kutsuihin.

Link to comment
Share on other sites

Meillä meni kahdelle täysi-ikäiselle sulhasen serkulle kutsu vanhempiensa mukana kun edes anoppi ei tuntunut tietävän varmasti ovatko jo muuttaneet omilleen vai ei. Eikä viitsitty alkaa kyselemään ja setvimään, vaikka periaate olikin että pyritään lähettämään omat kutsut kaikille aikuisille. No, ovat koko porukka tulossa häihin joten perille kuitenkin kutsu meni. :) Ja minut on itsenikin kyllä kutsuttu erään sukulaisen häihin vanhempien kutsun yhteydessä vaikka taatusti tuo sukulainen tiesi että asun omassa osoitteessani, koska oli käynytkin mun luona. Olihan se vähän outoa, mutta sinänsä ihan sama, pääasia että se tieto jotenkin kulkee.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mulla ongelmana on se, että mun keskimmäiset puolisisarukset ovat saaneet opiskelupaikan muualta, mutta asuvat vielä tällä hetkellä äitipuoleni luona. Laitan toki äitipuolelle kutsun, mutta mietin laittaakko sisaruksille vielä erikseen. Sisarukset tekee ongelmallisiksi se, ettei ainakaan toisella ole vielä osotetta uudelle paikkakunnalle. Muiden kohdalla teen niin, että jos lapset asuvat pois kotoaan, heille lähetän erikseen kutsut. Pari kertaa on ottanut niin kupoliin, kun olen pari päivää ennen juhlia tai pahimmassa tapauksessa juhlien jälkeen kuullut, että meidätkin on kutsuttu mutsille menneellä kutsulla. En siis ole asunut kotona kuuteentoista vuoteen ja viimeisin tällanen tapaus oli tänä keväänä. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Siis ehdottomasti omissa osoitteissaan asuville omat kutsut! Minut oli 2014 kutsuttu eräisiin häihin, mutta eihän sitä kukaan tajunnut kun tänne ei omaa kutsua lähetetty. Samoin oli viime kesänä. Olin jälleen kutsuttuna häihin, mutta minä tai äitini emme tienneet sitä. Kun kutsut olivat menneet äidille muodossa Minitikrun äiti ja Minitikrun isäpuoli + perhe. Niin ajattelimme perheen kattavan alaikäiset, kotona asuvan siskon ja veljen. Minulle ei tänne tullut omaa kutsua eli = minua ei kutsuttu. Näin äidin kanssa arveltiin, kun näinhän se oikeastaan onkin. Ja kummallakin kerralla hän sai vastailla kysymyksiin että missä on Minitikru.  :rolleyes:

 

 Tämän lisäksi, sulhaseni pitäisi kutsua myös. Kun ollaan kihloissa, niin ensinnäkin kutsu pitäisi lähettää tänne, ja vieläpä muodossa Minitikru ja Minitikrun sulhanen.

En tiedä oliko sulhastani kutsuttu näihin kumpaankaan tilaisuuteen (epäilen), mutta näinhän etiketin mukaan pitäisi tehdä. Ja ainakin ihan viimeistään ensi vuonna, kun olemme jo aviopari. Että tämmöinen huomautus myös. Jos on niitä omilleen muuttaneita serkkuja tmv., jotka tiettävästi ovat jo vakiintuneessa suhteessa: pitkässä avoliitossa, kihloissa tai jopa naimisissa, niin asiaan kuuluu myös puolison kutsuminen. Pakko myöntää, että itse en ehkä vastaisi myöntävästi sellaiseen kutsuun, mistä sulhaseni, ensi vuonna aviomieheni on rajattu ulos. 

 

Ja minä ja äitini aiomme jatkossakin olettaa, ettei minua ja sulhastani ole kutsuttu lainkaan, jos meille ei tule omaan osoitteeseen omilla nimillä kutsua. Äidin mukana minua ei vaan enää voi kutsua, me emme tällaisia yrityksiä edes aio ymmärtää  :girl_haha:

Eikä tosiaan olla mitään etikettinatseja tai ammattiloukkaantujia tai jotain ylihienostuneita ihmisiä, jos ja kun nyt siltä kuulostaa. Kunhan nyt ollaan sitä mieltä, että aikuisille lapsille lähetetään omat kutsut, eikä ujuteta äidin kutsuun ja sen jälkeen kuvitella että me asia tajuttaisiin :D

Muokattu: , käyttäjä: Minitikru
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Me ollaan pohdittu tätä samaa asiaa.. Minun suvun puolelta tätien/enojen/setien lapset ovat jo aikuisia (joiden kanssa en ole tekemisissä) niin heidän vanhemmilleen on helppo laittaa kutsut ilman mitään "perheineen" lisäyksiä. Miehen puolella taasen on yksi perhe, jossa ilmeisesti osa lapsista ei enää asu kotona, mutta ns. huitelevat ympäri maailmaa, joten tuntuisi helpommalta laittaa heidän vanhemmilleen kutsu tuon "perheineen" -tekstin kera.. "Lapset" kun ovat ikähaarukkaa 19-25 eikä yhdelläkään ole ainakaan pidempään mukana ollutta kumppania (saatikka sitä vakituista osoitetta). Yksi perhe taas on sellainen, että nuorin on 17v ja vanhempi 20v ja tämä vanhempi lapsi on ilmeisesti juuri muuttanut pois kotoa. Tuntuisi typerältä laittaa vanhemmille kutsu, jossa täytyy kuitenkin lukea perheineen (tai sitten luetella erikseen tämä kotona asuva lapsi) ja sitten laittaa kutsu tälle vanhemmalle lapselle erikseen.

 

Kyllä on paljon asioita mietittävänä, jestas. :D Etenkin kun on luonteeltaan pohdiskeleva.. Joku toinen vaan lähettäis ne kutsut sen kummempia etikettisääntöjä miettimättä.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...