Jump to content
Naimisiin.info

Naposteltavaa ennen ruokailua


heinähame

Recommended Posts

Esimerkiksi jenkkihäissä näyttäisi tyypillisesti olevan seremonian ja varsinaisen juhlavastaanoton välissä "cocktail hour", jolloin on tarjolla juotavaa ja usein hyvin reilustikin syötävää. Juhlassa sitten tarjotaan täysipainoinen ateria, ja mahdollisesti on vielä yöpalaakin.

Suomalaisissa häissä taas noudatetaan tarjoilujen suhteen useimmiten kaavaa seremonia-onnittelumalja-ateria-baari+yöpala. Aloin kuitenkin tässä miettiä, että usein sitä on jo todella nälkäinen kun häissä vihdoin saa edes leipää eteensä - miksipä en siis tarjoaisi jotain pientä jo aiemmin?

Onko kellään ollut tarjolla jotain cocktailpaloja tai vaikka ihan jotain pähkinöitä ennen varsinaista ateriaa (esim. ennen seremoniaa tai onnittelujen yhteydessä)? Olisi hauska kuulla kokemuksia!

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä tää on kiva idea. Vierailla tosiaan on yleensä jo kova nälkä kun ruokailuun asti päästään. Varsinkin jos hääpaikalle saavuttaessa on yhtään odottelua (ja yleensä on - enemmän, jos hääpari on kuvattavana ja vähemmän jos ei ole, mutta lähes aina kuitenkin jonkun verran).  Itse en ehkä kovin runsasta cocktailmenua kuitenkaan ottaisi jos vihkiminen on perinteiseen tapaan kahden-kolmen aikoihin ja ruokailu heti kun  mahdollista esim. neljän-viiden aikoihin, häämenu on kuitenkin usein melko runsas ja täyttävä. Mutta jotain pientä naposteltavaa kuitenkin voisi olla tarjolla. Tietysti voi rakentaa ruokailun niinkin, että ensin on suht. runsaasti cocktailpaloja, sitten jotain ohjelmaa ja illallinen vasta vähän tavanomaista myöhemmin, jolloin iltapalan voi jättää kokonaan pois.

Link to comment
Share on other sites

Kiva kuulla ajatuksiasi! Joo, ne Neljät häät Amerikassa -tyyppiset cocktailsetit on yleensä melko övereitä. :) Mutta että sen onnitteluskumpan kanssa saisi vaikka jotain hyvää keksiä+juustoa, ehkä jonkun sormin napattavan minipiiraan, makean suupalan tai vaikka vaan suolatikkuja - tilanteen luonteen ja ajankohdan mukaan, mutta että jotain!

Aloin nimittäin itse miettiä sitä niin, että jos ajatellaan että ruoka on virallisesti tarjolla klo 17, se voisi tarkoittaa esim. seuraavaa:

- pääsen aloittamaan syömisen klo 17.30 (ruoka hiukan myöhässä, jonotus buffetpöytään, pöytäseuran odottaminen)

- seremonia on alkanut klo 15.30 (seremonia, siirtymä juhlapaikalle, onnittelut)

- olen ollut seremoniapaikalla klo 15.15 (ajoissa)

- olen lähtenyt kotoa klo 14 (esim. naapurikaupunkiin autolla tai pääkaupunkiseudun sisällä julkisilla)

- olen alkanut valmistautua ihan viimeistään klo 13

Johtopäätös: tuskin olen syönyt mitään puolenpäivän jälkeen. :) 17.30 ahmisin siis alkuruuat ihan sudennälkäisenä.

Toki on periaatteessa vieraan vastuulla pitää huoli siitä että syö fiksusti ennen lähtöä, mutta totuus on kuitenkin se että juhlapäivät on vieraallekin aikamoista hässäkkää. Meillä on seremonia ja juhla ihan lähekkäin ja paikalle on meidän järjestämä kuljetus, ja ajattelin, että jotain pientä syötävää voisi olla tarjolla ennen seremoniaa (ja vielä esillä myös onnittelumaljojen ajan).

Link to comment
Share on other sites

Tuota samaa olen laskeskellut itsekin, että harva on ehtinyt mitään syömään sen puolen päivän jälkeen, ja tuskin kaikki ovat syöneet lounastakaan. Minäkin olen katsonut tuota Neljät häät Amerikassa -ohjelmaa, ja sitä kautta alkanut itsekin miettiä tätä cocktailpalavaihtoehtoa  :girl_haha: Jos johonkin päädymme, niin varmaan 1-2 helppoon pikkusuolaiseen. Alkumaljojen lisäksi meillä on tarjolla heti aluksi myös sitruunavettä ja limua, ettei tarvitse janosta ainakaan kärsiä.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä monissa suomalaisissa häissäkin on cocktail hourin tyyppinen tarjoilu, varsinkin jos hääpari käy valokuvissa vihkimisen ja juhlan välissä.

(Väite perustuu mm. Mitä ohjelmaa kun odotellaan morsiusparia? -ketjun keskusteluun :) )

 

Justiinsa pikkusuolaiset sorminsyötävät (minipiiraat, minileivät, minipitsat, vuoksenpiirakat, erilaiset rullat, ruisnapit; juustopöytä; hedelmät; "cocktail-tikut"; falafelit, tuulihatut...) kuulostavat kyllä hyviltä. (Tietysti jotain juomistakin pitää sitten olla.) Jos jotain vähän erilaisempaa pöytään haluaa, niin tarjolla voisi olla vaikka sushia tai äyriäisiä, tai keittoa shottilasissa. Itsekin olen katsonut tuota Neljät häät Amerikassa -ohjelmaa, ja välillä on kyllä mennyt ihan överiksi se tarjonta, vierasmorsiametkin sanoneet, ettei vaan enää jaksa syödä sitä filet mignonia kymmenien kylmien ja lämpimien "naposteltavien" jälkeen, joten siksi tuo napostelu kannattaa huomioida sitten itse pääruokailussa.

Link to comment
Share on other sites

Kaverin häissä oli tarjolla cocktail-paloja heti hääpaikalle saavuttaessa. Vieraan näkökulmasta se tuntui huomaavaiselta ja toi juhlallista tunnelmaa, varsinkin kun palat olivat sellaisia pieniä, nättejä ja maukkaita. Ne oli valmistanut pitopalvelu (oletan) ja ruoka näissä häissä oli muutenkin taivaallista, mutta varmasti vieraat arvostavat myös yksinkertaisempia tarjottavia. Meidän juhliin ei kyllä ole ajateltu, koska tarkoitus olisi käydä pikimmiten ruokapöytään.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...