Jump to content
Naimisiin.info

Miksi häät on "must"?


vieras2

Recommended Posts

Juridisista syistä. Mikäli esim. toinen kuolee, on toisen parempi olla lesken asemassa. 

Link to comment
Share on other sites

 ^Toihan ei vaadi häitä, vaan avioliiton. :) Tai ymmärsin kysymyksestä, että miksi juuri _häät_ ovat tärkeät, eli ne juhlat.

 

 Ja omasta puolestani vastaan, että koska häät toimivat rituaalisena siirtymisenä avioliittoon, ja koska rakkautensa on mukava jakaa läheistensä kanssa.

Muokattu: , käyttäjä: Myria
Link to comment
Share on other sites

Itse taas ymmärsin sen niin, että häät on se virallinen osuus ja hääJUHLAT on sitten se epävirallinen/ei-pakollinen osuus =)

Muokattu: , käyttäjä: pactasuntservanda
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Miksi siis ajattelette, että häät on niin tärkeät?

 

 Avioliitto on meille tärkeä mm. juridisista syistä, mutta toisaalta sen solmiminen on hyvä syy saada ihmisiä kokoon iloisissa merkeissä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Avioliitto ei ole meille mikään juridinen pakko, mutta toki se helpottaa asioita hieman jos saadaan lapsia myöhemmin. Miksi siis häätkään olisi jotenkin erityisen "must"? Eihän häät oikeastaan ole edes siirtymäriitti, kun me ollaan kuitenkin ihan samat ihmiset samassa parisuhteessa samassa kodissa keskenämme juhlien jälkeenkin. Tykätään kyllä tosi paljon ajatuksesta järjestää hieman tavallisia synttäreitä suuremmat pippalot ;) Juhliminen on hauskaa!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meille häät (=mun mielestä juhlat) ovat tärkeät lähinnä vanhempien kannalta. Olen ainoa lapsi ja tiedän, että jopa juro isäni on odottanut mun häitä. Joten rehellisesti järjestämme niitä vähän enemmän muille kuin itsellemme. Avioliittoon halutaan, koska se on juridisesti helpompaa. Mulla on hyvin periaatteellinen ystävä, joka ei halua mennä puolisonsa kanssa naimisiin. Omistavat maata ja muuta sekä heillä on yhteinen lapsi, joten tekivät juristin (asianajajan?) kanssa paperit niin, että ne vastaavat suunnilleen avioliiton oikeuksia (mutta esim. ilman leskeneläkettä tietenkin). Heille tämä juristi oli todennut, että on helpompaa mennä naimisiin kuin tehdä se, mitä he teki. Joten onhan se helpompaa. Mä haluan olla mieheni omainen ja pitää huolen siitä, että mun kuoleman jälkeen hänellä olisi edes vähän helpompaa.

Link to comment
Share on other sites

Oma hääkuumeiluni alkoi yli neljä vuotta sitten, kun yhden vuoden aikana moni ystäväni meni naimisiin ja hääkutsuja tuli paljon. Oma mies ei ole edelleenkään kosinut, vaikka asiaa on sivuttu ja välillä melko suoraankin. Ei painostamista, mankumista tai uhkailua, mutta sellaista asiallista toteamista, että olemme olleet yhdessä yli kuusi vuotta ja jos lapsia haluamme (yhdessä), nyt alkaisi olla vähitellen aika. Molemmat haluavat naimisiin esim. ennen mahdollisten lasten syntymää. Avioliitto sinänsä on meille lakisopimus, mutta myös julkinen sitoutuminen. Kaksi mieheni ystävää on ilmoittanut menevänsä naimisiin seuraavan vuoden aikana. Katsotaan, vaikuttaako tuo mitenkään meihin tai esim. mieheni kosimisintoon. 

Mutta kun olen monta vuotta kuumeillut häitä, olen alkanut kyseenalaistaa koko häähumua ja löytää kenties jonkinlaista omaa linjaa. En ole tehnyt mitään tarkkoja suunnitelmia enkä ole puhunut mieheni kanssa siitä, millaiset häät hän haluaisi, mutta haluaisin puhua ja suunnitella suuria linjoja yhdessä, jos päättäisimme naimisiin mennä. En ole esimerkiksi enää ollenkaan varma, että välttämättä tarvitsisin suuret juhlat ystävien ja sukulaisten kanssa. Alan olla melko varma, ettei pukuvalintani olisi enää pitkä valkoinen. Olen miettinyt puolitosissani, haluaisinko kirkollisen siunauksen liitollemme (pakollisen) siviilivihkimisen lisäksi, sillä mieheni ei kuulu kirkkoon. Olen miettinyt, voisiko juhlia kahdestaan, mutta kahdestaan isosti. Entä jos järjestäisi perjantaina pienimuotoiset häät lähimmälle perheelle ravintolan kabinetissa ja lauantaina juhlisi ystävien kanssa isosti... 

Olen joka tapauksessa miettinyt, että haluaisin panostaa naimisiinmenoon ja juhlia sitä. Minusta siinä olisi juhlan aihetta. Mutta tarvitseeko sen vuoksi järjestää tanssihäitä istuvine illallisineen? Olen varma, että ei tarvitse. Ja ainakaan nyt se ei tunnu omalta.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...