Jinsku

"Sopiva" kihlauksen kesto?

336 posts in this topic

-

Edited by Nasrin

Anteeksi nyt vaan, mutta mun mielestä kuulostaa kamalan lapselliselta ajatus, että pitäisi kihloihin mennessä päättää myös hääpäivä. Me menimme kihloihin 22 vuotiaina. Meille kihlaus oli lupaus avioliitosta ja siitä, että me haluamme elää loppuelämämme yhdessä. Mutta... Meillä ei ollut silti mikään kiire naimisiin. Tiesimme, että se joskus tapahtuu mutta en ei tarvinnut tapahtua edes viiden vuoden sisällä. Olemme olleet täysin sitoutuneet toisiimme koko yhdessä olo aikamme ja sitä asiaa julistamaan ei tarvittu avioliittoa.

Nykyään olemme naimisissa. Kihla-aika kesti 8 vuotta. Avioliitto on meille molemmille tärkeä asia. Sen aika vain ei ollut silloin opiskeluiden aikaan. Häät olivat myös iso asia meille. Me halusimme tarjota sen juhlan läheisillemme itse. Käytimme monta vuotta rahojen säästämiseen ja harkintaan siitä, millaisen juhlan halusimme antaa itsellemme ja muille.

Älkää siis arvostelko toisten kihlaa-aikaa ja puhuko joistan "ikikihloista", kun ette tiedä asioista mitään :skilletgirl: . Itselleni nousee kiukku pintaan, kun lukee tuollaista tekstiä.

---

Edited by NeNNi

Kyllä meillä on ollut selvää, että kihloihin mennessä se häiden ajankohta alkaa hahmottua. Kyllähän tässä on oltu yhdessä ennen kihlautumista sillä meiningillä, että ollaan lopunelämää tässä. Meillä häät on 2 vuoden sisällä. On huomioitava myös mm. sisareni häät, kun he menivät hieman aiemmin kihloihin, mutta ymmärrettävästi ei ole saaneet aikataulua lukkoon, sillä juhlat myös maksaa jotain.

Meillä kihlausaika tulee olemaan reilu 5kk. Itse olisin halunnut alunperin enemmän järjestelyaikaa, mutta nyt tuo tuntuu ihan sopivalta :girl_smile:

Itse olin nuorempana ajatellut, että kun kihloihin mennään, pitää heti ruveta suunnittelemaan häitä. No kuitenki meidän kihlaus kestää kolme vuotta, ja häitäkään ei heti alettu suunnittelemaan, mutta se johtuu lähinnä elämäntilanteesta. Olemme molemmat opiskelijoita, ja haluan kuitenkin suht isot ja upeat häät. Koko ajan kuitenkin tarkoituksena oli, että naimisiin mennään, kunhan rahatilanne sallii. Nyt siis häitä on jo ruvettu suunnittelemaan :) Mutta itseäni on todella ärsyttänyt joidenkin vanhempien ihmisten asenne. Kun olimme olleet kihloissa jo vuoden, ja olimme tätini luona hääkaffeilla (he olivat siis menneet Havajilla naimisiin), niin yksi tuttu nainen tokaisi jotain, että "varo vaan, pian Jonikin kosii sua", sitten kun vastasin, että ollaan kyllä kihloissa jo, niin siihen se sanoi: "niin mutta silleen oikeesti!" :D Olin todella loukkaantunut, koska itse olemme olleet koko ajan todella tosissamme. Nyt lähinnä naurattaa :D

Meillä kihlausaika tulee olemaan noin vuosi ja kolme kuukautta. Tuleva aviomieheni halusi päättää hääpäivän kosiessaan ja selvää oli, että kihloista alkaa häiden suunnittelu.

Minustakaan ei ole olemassa sopivaa kihlauksen kestoa. Tuli oikeastaan aika yllätyksenä, että moni odottaa häiden ajankohdan olevan selvillä, kun mennään kihloihin. Ymmärrän muitakin näkökulmia, mutta meille kihlaus on todellakin lupaus avioliitosta eli siitä, että olemme jonain päivänä mies ja vaimo. Haluamme leijailla rauhassa siinä lupauksessa, nauttia kihloissa olemisesta ja suunnitella häitä hiljalleen. Häät ovat sitten, kun on niiden aika. Kihlauksen merkitys on, että voi sanoa kun eikä jos.

Omasta mielestäni sopiva kihlausaika on jotain puolen vuoden ja kolmen vuoden välillä. En katso pahalla muita vaikka eivät koskaan menisi naimisiin kihlauksen jälkeen, mutta jos ajattelen omalle kohdalleni, niin tuo haarukka olisi ollut sopiva. Meillä kihlausaika tulee nyt olemaan himpun vajaa puolitoista vuotta, joten sille haarukalle hääpäivä päätettiinkin. :)

Mulle tuli koko kosintakin yllätyksenä pitkän yhdessäolon (5v) jälkeen, ettei olisi kyennyt heti mitään hääpäivää ajattelemaan. Mies oli kuitenkin sen verran ajatellut ettei vielä seuraavana vuonna kihlauksesta. No, ennätin siinä reilun vuoden aikana sen verran sopeutua ajatukseen, että hääpäivä päätettiin 1v 4kk kihlauksen jälkeen. Miehellä oli onneksi malttia eikä painostanut yhtään, kun tietää miten "innokkaasti" järjestän mitään joukkokokoontumisia.

Anteeksi nyt vaan, mutta mun mielestä kuulostaa kamalan lapselliselta ajatus, että pitäisi kihloihin mennessä päättää myös hääpäivä.

Minusta taas tuo ylla oleva lause kuulostaa hieman lapselliselta. En nae mitaan lapsellista siina, eta paatetaan jokin asia ja ryhdytaan toimeen. Toisaalta siinakaan ei ole mitaan pahaa, etta haapaivaa ei heti paateta. Vieraan viesti oli vain niin kovin tuohtunut ja puolusteleva- jos olet niin tyytyvainen paatokseesi, miksi noin voimakas reaktio? Sitapaitsi kuulostaa silta, etta olosuhteiden takia ette paattaneet paivaa heti; jos olisi ollut toisin, niin ehka olisitte menneet naimisiin aiemmin. Kukin tehkoon miten haluaa, mutta itselleni kihlautuminen merkitsee sita mita se alunperin merkitsee- etta paatetaan menna naimisiin ja paatetaan milloin. Me ainakin sovimme noin suunnilleen ajankohdasta heti samana iltana, kun mies oli kosinut. Me olemme olleet myos yhdessa pitkaan, joten en nae mitaan jarkea siina, etta monen vuoden jalkeen mennaan kihloihin ajatuksella, etta sitten joskus. Tilanne on toki hieman eri, jos ollaan kovin nuoria ja seurusteltu vain vahan aikaa.

Edited by Roslin

Itse olin nuorempana ajatellut, että kun kihloihin mennään, pitää heti ruveta suunnittelemaan häitä. No kuitenki meidän kihlaus kestää kolme vuotta, ja häitäkään ei heti alettu suunnittelemaan, mutta se johtuu lähinnä elämäntilanteesta. Olemme molemmat opiskelijoita, ja haluan kuitenkin suht isot ja upeat häät. Koko ajan kuitenkin tarkoituksena oli, että naimisiin mennään, kunhan rahatilanne sallii. Nyt siis häitä on jo ruvettu suunnittelemaan :) Mutta itseäni on todella ärsyttänyt joidenkin vanhempien ihmisten asenne. Kun olimme olleet kihloissa jo vuoden, ja olimme tätini luona hääkaffeilla (he olivat siis menneet Havajilla naimisiin), niin yksi tuttu nainen tokaisi jotain, että "varo vaan, pian Jonikin kosii sua", sitten kun vastasin, että ollaan kyllä kihloissa jo, niin siihen se sanoi: "niin mutta silleen oikeesti!" :D Olin todella loukkaantunut, koska itse olemme olleet koko ajan todella tosissamme. Nyt lähinnä naurattaa :D

Jos halutaan ensin valmistua yms niin miksi edes mennä vielä kihloihin kovin varhaisessa opiskeluvaiheessa...? Kihlaus on lupaus avioliitosta ja jos kerran TIETÄÄ haluavansa viettää loppuelämänsä toisen kanssa, mitä sitä sitten valmistumisia odottelemaan? Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni ja joku taas vetää herneen nenään, mutta kihlausta EI VOI ottaa kovin VAKAVASTI jos vielä kahdenkaan vuoden jälkeen ei ole hääpäivää lyöty lukkoon. Tietenkin on tärkeämpää mitä pari itse asiasta ajattelee, mutta turha ihmetellä muiden kommentteja oikeasta kosimisisesta...

Mielestäni kihloissaoloajalle ei oikein voi pistää mitään rajaa. Mutta se ehkä johtuu omasta tilanteesta. Kihloihin mentiin 7.1.2007, lupauksena toinen toiselle, mutta naimisiinmenosta emme puhuneet silloin vielä mitään, koska se ei ole ollut meille edellytys millekään,esim perheen perustamiselle. Kihloihinmeno kuitenkin on jo lupaus olla toisen kanssa koko elämänsä. 2011 keväällä kuitenkin kyselin herraselta, että miltäs tuntuis mennä 2012 naimisiin. Ja hälle se sopi oikein hyvin. Vielä ei ole kosintaa kuulunut, eikä verbaalisesti ole sanottu että haluan naimisiin NYT. Itse sitä kai rupesin lasten hoitamisen ohella haaveilemaan. :) mutta kuka ties, vaikka oltais voitu olla vielä useempikin vuosi kihloissa ilman mityään naimisiinmenoaikeita.

Nohmuttajoo. Siis mun mielestä tosiaan ei voi määrittää mitään aikaa mitä max voi olla kihloissa ja sitten on pakko mennä naimisiin. Kyllä se mun mielestä on ihan parikohtanen aika. :)

Me olisimme menneet naimisiin vuoden sisällä kihlautumisesta, jos vain olisi varaa pitää sellaiset häät kuin tahdomme. Me joudumme siis vähän keräilemään varoja tässä ennen kuin häät ovat mahdolliset, sillä emme tahdo avustusta itse hääbudjettiin keneltäkään, ja keräämisessä kestänee sen pari vuotta, ikävä kyllä.

Vaikka olenkin suurin piirtein samaa mieltä siitä, että parin kolmen vuoden sisässä kihlauksesta olisi hyvä naimisiin mennä, koska sehän kihlautumisen idea on, niin ei se pitkä kihlaus silti aina tarkoita että suhde ei ole "kunnollinen". Veljeni on ollut kihloissa päälle kymmenen vuotta, eikä heillä ole aikomusta mennä naimisiin ollenkaan. En tiedä tarkkaa syytä, mikseivät naimisiin tahdo, mutta heillä on hyvä ja vakaa suhde, ovat kai olleet kohta 15 vuotta yhdessä ja yhteinen lapsikin heillä on.

En silti ymmärrä, kuka ei tahtoisi naimisiin, mutta kunnioitan silti niiden päätöstä jotka eivät niin tahdo tehdä.

Olen tässä asiassa aika vanhanaikainen. Koska kihlaus tarkoittaa lupausta avioliitosta, tahdon, että häiden ajankohta sovitaan kihlautuessa. Mielestäni sopiva aika kihlauksesta häihin on alle kaksi vuotta. Me sovittiin oma hääpäivä puolentoista vuoden päähän kihlauksesta. Minusta tuntuu hölmöltä onnitella paria, joka ilmoittaa menneensä kihloihin, ja kun häiden ajankohtaa tiedustelee, vastaus on "no ei vielä vuosikausiin, jos koskaan!" En oikein ymmärrä sellaista rengastamista, koska eihän tuollainen sormusten vaihto muuten vaan tarkoita oikeasti kihlausta. Mutta kukin toki tyylillään.

Miekin kuulun tässä asiassa tähän "kihlaus on lupaus avioliitosta"-ryhmään, ja ajattelen, että häät tulee olla n.2 vuoden sisällä kihlautumisesta. Mies tiesi tämän onneksi ja kun kosi, niin ruvettiinkin heti hääpäivää miettimään. Hääpäivänä ollaan kihloissa oltu 1v 10kk. :) Mutta jokainen tyylillään!

Olen jostakin saanut päähäni (ja mieheni on samaa mieltä) että kun kositaan, niin viimeistään seuraavana kesänä on häät. Eli n. vuoden tietämillä se aika pyörii (meidän mielestä). En tiedä mistä ajatus on tullut päähäni. Mutta tunnen erään pariskunnan, joka 28 vuoden kihlauksen jälkeen menivät reilu 50-vuotiaina vasta naimisiin. Se oli vähän pitkä harkinta-aika... mutta lupaus ainakin lunastettiin lopulta :)

Meillä tulee kihlauksen ja vihkimisen väliin vuosi ja pari kuukautta päälle. Meinas karata alle vuoteen, mutta lykättiin suunnitélmia syksymmälle.

Edited by Ruska*

Olen tässä asiassa aika vanhanaikainen. Koska kihlaus tarkoittaa lupausta avioliitosta, tahdon, että häiden ajankohta sovitaan kihlautuessa. Mielestäni sopiva aika kihlauksesta häihin on alle kaksi vuotta. Me sovittiin oma hääpäivä puolentoista vuoden päähän kihlauksesta. Minusta tuntuu hölmöltä onnitella paria, joka ilmoittaa menneensä kihloihin, ja kun häiden ajankohtaa tiedustelee, vastaus on "no ei vielä vuosikausiin, jos koskaan!" En oikein ymmärrä sellaista rengastamista, koska eihän tuollainen sormusten vaihto muuten vaan tarkoita oikeasti kihlausta. Mutta kukin toki tyylillään.

Pöh kanssa. :) kyllä se meillä sillon 7.1.07 kun sormuksia vaihdettiin, tarkoitti sitä että mennään naimisiin. Ei vaan sillon vielä tiedetty että milloin. :)

Myös minä kuulun siihen porukkaan, jonka mielestä kihlausta tulisi seurata päätös häiden ajankohdasta. Tai siis niin itse ainakin haluan. En siis halua kihloihin vain kihlojen takia vaan kihlaus on päätös avioliitosta ja tähän päätökseen kuuluu luonnollisesti hääpäivän valinta (ainakin vuoden tarkkuudella). Mulla on vähän sellainen fiilis, et kun tuo avomies on valmis avioliittoon ja kosaisee, voi häät olla jopa alle puolen vuoden päästä kihloista, koska haluamme melko pienet häät (ei tarvita järjestelyihin vuositolkulla aikaa) :girl_smile: .

Kukin kuitenkin tavallaan :girl_smile: .

en minäkään kyllä ymmärrä tämmöistä et joo puhelimessa sovittiin et mennään kihloihin mut ootan kyl et kosinta on sitten joskus romanttisempi. Minusta todellakin kihlohiin meno tarkoittaa että kosinta on jo tapahtunut tai ei toki oo pakko silleen kosia mut kuitenki ku mennään kihoihin niin se on lupaus avioliitosta. Mutta ei minusta kuitenkaan kiloihin mentäessä tarvi tietää millon se hääpäivä koittaa kuhan tietää että joskus se koittaa..meillä toivon mukaan se koittaa 3v kihlapäivänä.

Omat vanhempani ovat olleet melkein 25v kihloissa mutta häistä ei ole tietoa tosin polttarit on vietetty eli muut odottaa milloin se lupaus sitten täytetään :) Eli olen kavanut siinä ajatuksessa et on vain ok olla vain kihloissa, mutta omien kihlojen myötä on ajatus muuttunut taino en mä vieläkään pahalla kato jos joku sanoo et haluaa olla vaan kihloissa, mut niin.. en oikein vissiin itekkään kuitenkaan sit loppujen lopuks tiiä mitä aattelen :D

Mun mielestä kans kosittaessa hääpäivä pitäis sopia ainakin sen vuoden tarkkuudella. Jotenkin ne häät tuntuu siten realistisemmalta kuin että "no sitten joskus". Mä oon muutenkin niin jämpti kaikissa asioissa etten hyväksy mitään ympäripyöreitä vastauksia :D Muut saa mun puolesta tehä miten tykkää.

Mun vanhemmat oli kans kihloissa varmaan lähemmäks 20 vuotta ennen kuin menivät sitten naimisiin.

en minäkään kyllä ymmärrä tämmöistä et joo puhelimessa sovittiin et mennään kihloihin mut ootan kyl et kosinta on sitten joskus romanttisempi. Minusta todellakin kihlohiin meno tarkoittaa että kosinta on jo tapahtunut tai ei toki oo pakko silleen kosia mut kuitenki ku mennään kihoihin niin se on lupaus avioliitosta.

Sama! Hassulta kuulostaa kun silloin tällöin kuulee että 'joo ollaan kihloissa mutta odotan kosintaa'. :huh:

Mutta tämän kihlaus ja häät asian näen niin että kihlauksen yhteydessä pitäisi sopia hääpäivä (tai no, vuosi ainakin, ei sitä tarkkaa päivää tarvitse minusta heti tietää). Eli sama että onko päivämäärä vuoden vai kymmenen vuoden päässä, mutta kunhan se on sovittu. Mutta kyllä minä toisaalta ajattelen että lyhyempi on parempi.. itse en haluaisi olla kihloissa kolmea vuotta kauempaa ja meillä onkin hääpäivä mietitty kahden vuoden päähän kosinnasta. Mutta minun vanhemmat on myös näitä "ikikihloissa" olevia ja en koe että se olisi millään tavalla vaikuttanut negatiivisesti minun lapsuuteeni tai vanhempieni onneen. :D Eli jokainen tyylillään, mutta itse en haluaisi olla vuosikausia (tai kymmeniä..) kihloissa.

Mielestäni kosinnan tulisi edeltää kihlautumista, ja kihlautuessa päätetään häiden ajankohta, jollei nyt ihan päivälleen, niin ainakin vuodenaika ja vuosi on tiedossa. Eli kihlaus on selvä lupaus avioliitosta, eikä sen jälkeen tarvita enää kosintaa. Sopiva kihlausaika voi olla puolesta vuodesta kahteen vuoteen, riippuen ihan pariskunnan iästä ja elämän tilanteesta. Yli viiden vuoden kihloissa olo tuntuu jo vähän hassulta, varsinkin jos haluaa isot häät, sillä toisiinsa sitoutuminen näyttää jo aika selvältä noiden vuosien jälkeen? Mutta tämä nyt on vain oma mielipiteeni.

Mielestäni sopivaa kihlauksen kestoa ei voida määritellä, mutta yleisesti ottaen pitäisin sopivana 2vko-5v riippuen parin tilanteesta. Tärkeintä on se, että kihlautuessa on sovittu, että naimisiin mennään ja pian kihlautumisen jälkeen pitäisi mielestäni häiden/vihkimisen ajankohtaa alkaa miettiä. Me olimme kihloissa n. 2 vuotta ja aika oli ihan sopiva, jotta ehdimme järjestää sellaiset häät kuin halusimme. Heti kihloihin mentyämme päätimme häiden ajankohdan parin kuukauden tarkkuudella ja n. vuosi ennen häitä varattiin kirkko. Kihlathan ON avioliittolupaus ja se ei ole mikään mielipideasia. :)

---

Edited by NeNNi