Jinsku

"Sopiva" kihlauksen kesto?

336 posts in this topic

Me kihlauduimme syyskuisena aamuna :girl_in_love: ennen töihin lähtöä ! Olimme jutelleet jo asiasta aikasemmin, mutta sitten "päätimme" päivän. Vietimme kihlajaisjuhlia n. 2kk kihlautumisen jälkeen ja häitä suunniteltiin seuraavan vuoden kesälle, eli kihloissa olimme n. 1v 8kk. Siinä ajassa kerkesi hyvin suunnittelemaan häät ja muutenkin. Ei omasta mielestäni ollut mitään sellaista aikaa mikä olisi pitänyt olla kihloissa, tietenkin heti muille ilmoitettuamme sormusten vaihdosta, uteli kaikki että jokos on hääpäivä sitten myös päätetty (:

Mielestäni sopivaa kihlauksen kestoa ei voida määritellä, mutta yleisesti ottaen pitäisin sopivana 2vko-5v riippuen parin tilanteesta. Tärkeintä on se, että kihlautuessa on sovittu, että naimisiin mennään ja pian kihlautumisen jälkeen pitäisi mielestäni häiden/vihkimisen ajankohtaa alkaa miettiä. Me olimme kihloissa n. 2 vuotta ja aika oli ihan sopiva, jotta ehdimme järjestää sellaiset häät kuin halusimme. Heti kihloihin mentyämme päätimme häiden ajankohdan parin kuukauden tarkkuudella ja n. vuosi ennen häitä varattiin kirkko. Kihlathan ON avioliittolupaus ja se ei ole mikään mielipideasia. :)

Olen samoilla linjoilla. Kihlat on tosiaan lupaus avioliitosta, ja tuntuisikin hassulta jos kihlauksen yhteydessä ei sovittaisi edes karkeaa arviota häiden ajankohdasta. Olen tosin usein törmännyt tilanteeseen, jossa olen tiedustellut kihlautuneilta häiden ajankohtaa, niin olen saanut vastaukseksi että sitten joskus. Ja niitä häitä odotellaan edelleen :)

Kerroin miehelleni, että ikikihlat ei kiinnosta, joten kun sormukset vaihdettiin sovittiin myös vuosi avioitumiselle.

Kihlat vaihdettiin alkuvuodesta 2010 ja häävuodeksi sovittiin 2015 (tarkkaa päivämäärää ei silloin vielä sovittu).

Nyt jo pari vuotta mennyt odotellessa! Pian voi alkaa järjestelemään.... :)

Meillä kihlaus tasan 8 kk. Ensin mentiin kihloihin ja sitä onnea ihmeteltiin kuukausi, kunnes yhtäkkiä hääasioiden pohdinnat alkoivat kuin yhteisestä ajatuksesta. Ja sillä tiellä. Häihin nyt matkaa vaille 5 kk.

En tiedä olenko jotenkin kauhean vanhanaikainen, mutta musta tuntuisi hassulta olla kihloissa ilman kosintaa. :blush:

Te joille tämä on osunut omalle kohdalle: miten sormuksen ostosta sovittiin? Tai siis, millä sanoilla? Kun minusta "mennään kihloihin" tarkoittaa juuri sitä lupausta naimisiinmenosta, enkä itse ainakaan osaisi pitää kihlojen ostoa ja varsinaista kosintaa erossa toisistaan.

Meidän kihlausaika kesti 8 kuukautta. Tosin alussa olimme juuri yksi näitä sittenjoskus-pareja, mutta kappas vaan kun parin kuukauden päästä iski armoton hääkuume :D pitkät kihlaukset ovat sinänsä ok, jos on jotain painavia syitä miksi ei olla menossa naimisiin - meillä painoi vaakakupissa opiskelut ja rahatilanne, ja muutamalla tutulla häitä viivästytti raskaus tai ihan pienet lapset, niin eivät viitsineet järkätä suurta hääjuhlaa vauva-arjen keskelle. Ikikihlaukset ovat mun mielestä vähän hölmöjä, tai juuri nämä teinix-ihkukihlat. Kihlautuminen - ja kosintaan suostuminen - tarkoittaa sitä, että on valmis menemään naimisiin. Sille ei sitten voi mitään, jos elämäntilanne tekee tepposet vaikka tahtoa on.

Meillä kihlaus tulee kestämään pari viikkoa vajaan vuoden. Heti kosinnan jälkeen sovittiin, että vuoden päästä kesällä mentäisiin naimisiin ja pian ruvettiinkin tekemään järjestelyitä tulevia juhlia varten. Ollaan molemmat sitä mieltä, että kihlautuessa hääpäivän tulisi olla tiedossa vuoden tai ainakin parin sisällä kihlautumisesta. Jokainen pari toki tyylillään, meille tämä tuntuu oikealta!

Meillä tulee kihlauksen kestoksi viisi ja puoli vuotta. Kun kihlauduttiin uutena vuotena 2008, sovittiin, että naimisiin mennään muutaman vuoden päästä. Sitten kuitenkin elämäntilanne ja rahatilanne ollut sellainen, että kesät on pitänyt pyhittää työntekoon eikä häihin "törsääminen" ole tullut mieleenkään. Vaikka mies ehdotti, että voidaan mennä maistraatissa naimisiin, minä olen kuitenkin aina halunnut kunnon häät, enkä ole halunnut maksatuttaa kaikkea vanhemmilla. Niinpä siis ensi kesänä viimein meidän häät koittaa. Olen kyllä tiedostanut sen, että joku saattaa ajatella, että miksi ihmeessä kihlaus on kestänyt niin kauan, onkohan mieli kenties muuttunut matka varrella. Mutta ei tosiaan ole ja pidän itse tätä kihlausaikaa meille juuri passelina. Lupaus avioliitosta tehtiin kihlautuessa, mutta itse häillä ei ole ollut niin kiire.

Yleisajatusta en osaa sanoa sopivasta kihlauksen kestosta. Ehkä ennemminkin riittävän pitkä seurusteluaika ennen häitä on tärkeämpi kuin kihlausaika, oli kihlaus sitten kestänyt 6 kk tai 5 vuotta.

*

Edited by Pähkinäinen

Minäkin ajattelen perinteisesti, että kihlaus on lupaus avioliitosta ja kun kihlat vaihdetaan, alkaa häiden suunnittelu. Siispä maksimissaan kaksi vuotta kihloissa on minun mielestäni sopiva aika.

Meillä kihlaus kestää 1,5 vuotta. Tänä keväänä mentiin kihloihin ja aloitettiin heti häiden suunnittelu, sekä rahan säästäminen niitä varten. Häät pidetään ensi syksynä.

*

Edited by Pähkinäinen

Minusta tuossa Pähkinäisen mainitsemassa tilanteessa ei ole mitään pahaa, jos selvästi osoitetaan, että häät on tulossa ja asia on mielessä. Esim. avataan tili, jonne laitetaan rahaa jo vähän säästöön ja mietitään myös sopivaa vuotta juhlille. Jos koko asia on "sitten joskus" niin tulee mieleen, että eikö kihlautua olisi ehtinyt myöhemminkin. Monen vanhemmat kuitenkin mielellään osallistuvat juhlien järjestämiseen niin ei se vuosien odotus mitenkään pakollista ole, jos todella haluaa naimisiin.

Minua kosittiin suunnilleen näillä sanoilla: "Kulta, haluisitko mennä naimisiin mun kanssa?" Meille on heti alussa ollut selvää, että ollaan menossa naimisiin, eikä kihloihin, ja että kihlaus on se aika kosinnan ja avioliiton solmimisen välissä. Kosinta tapahtui lauantaina ja se ilta meni ihan vaan tilanteesta nauttiessa. Sunnuntaina tehtiin alustava suunnitelma, päätettiin päivä, kirkko, juhlapaikka ja mietittiin minkälaisiin häihin meillä on varaa. Maanantaina puolenpäivän aikaan oli sitten jo paikat varattu ja illalla käytiin ostamassa sormukset. Kosinnasta hääpäivään on päivää vaille 11 kk. Se on meille aika sopiva aika. Jos totta puhutaan, en varmaan jaksaisi odottaa kauempaa :).

Edited by Maybelle

Eipä kai kihlaukselle mitään aikarajaa ole; kukin taplaa tyylillään. Itselleni kuitenkin oli selvä, että kihlat tarkoittavat häitä noin vuoden kuluttua. Tein sen selväksi myös miehelle, jotta hänkin varmasti tietää mitä kihlaus tarkoittaa. Ennemmin siis odottelin kosintaa, kuin hääpäivän päättämistä. Kyllähän kosinnankin voi ajoittaa niin, että kositaan vasta kuin häillekin on sopiva ajankohta näkyvissä?

Meillä kihlausaika tulee olemaan 1v 2kk ja häiden päivämäärää alettiin miettimään heti, mutta sen keksimiseen meni aikaa. Samalla viikolla päättäminenhän ei tälläiseltä päättämättömältä tapaukselta onnistunut :D

Sanoin avomiehelleni, että haluaisin mennä naimisiin 18.8.18 (lauantai). Parin viikon päästä mieheni kysyi, että mennäänkö tuona päivänä naimisiin ja minä tietysti sanoin että kyllä mennään. Pitkä kihlaus siis tulee, reilu 5 vuotta, mutta hääpäivänä on valittu. Eli kihloissa ollaan. Eipä meillä oikeastaan olisi varaakaan mennä naimisiin ihan lähivuosina, opiskelijoita kun vielä ollaan. Sormuksiakaan ei olla ihan vielä hankittu, ajateltiin julkistaa kihlat vasta parin vuoden kuluttua :)

Muokkaan: Todettiin, ettei me noin kauaa jakseta odottaa. Mies lupasi kosia uudelleen ihan kukkapuskan kanssa kun on sopiva aika. Sitten siitä parin vuoden sisään naimisiin :)

Edited by katatiita

Meillä kosinta tapahtui viime perjantaina ja ollaan päätetty, että häät on sitten kesällä 2016. Mietittiin ensin kesää 2015, mutta ihan rahatilanteen takia päätettiin lisätä odotusaikaa vielä vuosi. On sitten parempi järjestää häät, kun on kerennyt olla hetken työelämässä (ollaan vielä molemmat opiskelijoita). Mun mielestä kihloihin meno on lupaus avioliitosta ja, että pari menee tosiaan naimisiin lähivuosina. Ja mikä olis sen parempi kun saada kattella hääjuttuja ja suunnitella omia häitään lähes kolmen vuoden ajan :girl_in_love: 

Me mentiin kihloihin vuonna 2010 ja ensi kesänä on tarkoitus astella alttarille. Ennen kihlausta olin aina ajatellut, että en halua kovin pitkää kihla-aikaa, vaan häät tulisi järjestää suht nopeasti. Elämäntilanteemme (molemmat opiskelijoita) saneli kuitenkin sen, että kihla-aikamme tulee olemaan neljä vuotta. 

No mies kosi toukokuussa tänä vuonna ja sovittiin että naimisiin mennään ens tai seuraavana kesänä. Päädyttiin kesään 2015 jotta ehtis ehkä jopa säästää pari euroa niitä juhlia varten. Elikkä parin vuoden mittanen taitaa meidän kihlauksesta tulla ennen häitä. Ellei sitten voiteta lotossa jollon varmaan järjestettäs häät ens kesänä :girl_in_love:

Niin joo mutta yleisesti siis mun mielestä ei ole olemassa mitään aikaa miten kauan kihlauksen pitäs kestää. Joillakin menee vaan pari kuukautta ja toisilla voi mennä vaikka 15 vuotta että menevät lopulta naimisiin. Tiedän myös pariskuntia joilla ei ole aikomustakaan mennä naimisiin, mutta kihloissa ovat olleet jo ikuisuuksia.

Edited by Lottery

Yleinen "sopiva" kesto varmasti määrittyy paljon elämäntilanteen mukaan. Itselläni on ollut ajatuksena, että kun kihloihin mennään, päätetään hääpäivä samalla ja mielellään noin vuoden sisään. No, ei se omalla kohdalla sitten mennytkään ihan niin eli ei olla lyöty lukkoon vielä kuin että ympäripyöreästi syksyllä 2014. Hiukan yli vuosi tulee siis oltua kihloissa... Täytyy kyllä päättää jotain tarkempaa pian, koska tuntuu että kaikki kysyvät hääpäivää ja ärsyttää, kun en osaa vastata tarkasti. :girl_sigh:

Kihloihin mentiin 17.10.2012 ja naimisiin 15.6 .2013 eli 8 kuukautta väliä :) Hyvin ennätti suunnitella ja järjestää juhlat.

Niin joo mutta yleisesti siis mun mielestä ei ole olemassa mitään aikaa miten kauan kihlauksen pitäs kestää. Joillakin menee vaan pari kuukautta ja toisilla voi mennä vaikka 15 vuotta että menevät lopulta naimisiin. Tiedän myös pariskuntia joilla ei ole aikomustakaan mennä naimisiin, mutta kihloissa ovat olleet jo ikuisuuksia.

Tuohon viimeiseen kyllä voisi kommentoida, että tarkalleen ottaen kyseiset henkilöt eivät ole kihloissa jos heillä ei ole aikomusta mennä naimisiin. Heillä voi toki olla joku muu keskinäinen sopimus parisuhteensa vakavuudesta ja se on heidän oma asiansa ja ihan OK. Kihlauksen merkitys ei kuitenkaan ole mielipidekysymys vaan ihan lakitekninen seikka. Ja laki nimenomaan sanoo, että pari, joka on sopinut menevänsä naimisiin, on kihloissa. Tästä käytännössä seuraa se, että pari, joka ei ole sopinut menevänsä naimisiin, ei ole kihloissa. Nykyään kihlauksella ei ihan hirveästi ole seuraamuksia lain silmissä, mutta sen verran vaikutusta on, että oikeudessa ei ole pakko kihlakumppaniaan vastaan todistaa. Kuolemantapauksessakin jotain vaikutusta voi olla.

Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ihmisillä on sormuksia tai muita lupauksia parisuhteensa vakavuudesta ilman naimisiinmenon aikeita. Ja vaikka olisikin jotain vastaan, niin asiahan ei minulle kuulu koska kukin taaplaa tyylillään :D. En kuitenkaan erityisemmin nauti siitä, että termejä, joilla on yksiselitteinen merkitys, käytetään väärin. Periaatteessa ihan vastaavasti kuin ei voi avoparia kutsua aviopariksi, paria, joka ei ole sopinut menevänsä naimisiin, ei voi kutsua kihlapariksi.

Aikaisemmin on ollut noita aikarajoituksia, miten nopeasti voi tai pitää mennä naimisiin kihlautumisen, jos en ihan väärin muista niin jossain vaiheessa oli niin, että kihlauksen julkistamisesta oli aikaa vuosi ja yksi päivä mennä naimsiin. Nykyään näitä ei ole, joten kihlausajalla sinäänsä ei ole väliä. Henkilökohtaisesti en haluaisi vuotta-paria pidempää kihlausaikaa, mutta ymmärrän monilla esimerkiksi opiskelujen loppuun saattamisen/ulkomaan työkomennusten/perhekriisien/rahan säästämisen vaikuttavan tuohon aikaan, etenkin jos haluaa sitä naimisiinmenoa juhlistaa näyttävämmin. Itselle kuitenkin avioliitossa on myös tärkeää ne lakiseikat mitä se tuo mukanaan, rakkaus ei papereita minusta kaipaa vaan avioliitto on pitkälti taloudellinen sopimus yhteisen hyvän eteen työskentelystä ja siitä, miten toisen käy jos ns. pahin toteutuu. Joten tämä katsantokanta tietysti vaikuttaa siihen näkemykseen, että pitkä kihlausaika ei ole järkevä (huom, nimenomaan omalle kohdalle, ei koske muiden valintoja!) koska silloinhan tavallaan pelaa vain uhkapeliä teemalla "ollaan me sovittu, että laitetaan asiat kuntoon mutta odotellaan nyt ja toivotaan ettei mitään ehdi sattumaan".

Itselläni ei ole mitään sitä vastaan, että toiset ovat pitkään kihloissa, mutta sen sijaan koen sen jollain tapaa todella hassuksi, että mennään kihloihin ja sitten häiden ajankohtaa tiedusteltaessa vastataan, että ei sitä olla oikein vielä edes ajateltu. Ja varsinkin se, että mennään kihloihin ilman aikomusta avioitua. Minulle on ainankin aina ollut selvää se, että kun mennään kihloihin, on se lupaus avioliitosta ja että siinä vaiheessa asiaa on todellakin ajateltu. Mitään rajaa en koe tarpeelliseksi määritellä ''sopivaksi'' ajaksi olla kihlloissa, se olkoon jokaisen henkilökohtaisen harkinnan alainen asia, mutta kyllä omien arvojeni mukaan sormuksia vaihdettaessa on aika alkaa miettimään ainakin minä vuonna naimisiin mennään.

Mutta nämä omat vain omia ajatuksiani asiasta enkä todellakaan väitä, että minun tapani on ainoa tapa! Kukin tallaa tyylillään :)

Mielestäni ei ole mitään "oikeaa aikaa", sillä toisille sopii paremmin ennemmin, kuin myöhemmin ja taas päin vastoin. Aina voi tulla esteitä. Me kihlauduimme päättämällä päivän. Siihenkin tosin vielä joku hetki! Toiset taas kihlautuvat päättämällä, että kyllä se päivä sieltä vielä tulee. Kumpikaan ei ole "korkeammassa asemassa", kuin toinen.

Meillä kihlausaika tulee olemaan reilut puolitoista vuotta. Haluamme molemmat viettää häitä kesällä eikä ensi kesäksi taida enää ehtiä järjestää mitään tai suurin osa juhlapaikoista yms. ei ole enää vapaina, joten päätimme sitten siirtää häät kesälle 2015. Minusta se on sopiva kihlausaika, yli kahden vuoden en haluaisi mennä ja tässä on kuitenkin nyt hyvin aikaa järjestää juuri sellaiset häät kuin halutaan :)

Meillä kihlausaika venyi 2,5 vuoteen. Omasta mielestäni aika maksimiaika, mutta eihän tähän mitään sääntöä ole ja kihlaus tarkoittaa vain lupausta avioliitolle, ei määrää mitään aikarajaa :)

Musta aika maksimi aika kosinta/kihlauksesta on se 2 vuotta. Toivoisi toki että n. vuosi menis enintään, mutta ymmärrän joskus, että 2 vuotta on hyvin tarpeellista. Itselle tulisi epätoivo, jos joutuisi ootteleen kihlauksesta vielä päälle 2 vuoden jälkeen ja mitään ei tapahtuisi :(