Jinsku

"Sopiva" kihlauksen kesto?

336 posts in this topic

Meillä oli kihlat 9.8.2013 ja häät 8.7.2014 tuossa vajaassa vuodessa ehti tehdä hääjärjestelyt mukavasti kuntoon.

Ennen ajattelin, että voisin olla max 1½ vuotta kihloissa, nykyään ei ole kestolla väliä. Jos nyt kihlautuisimme, niin naimisiin menisimme todennäköisesti vasta kolmen vuoden kuluttua.  :)

Me tulemme todennäköisesti olemaan kihloissa muutaman vuoden verran opiskelujen tähden ja se sopii meille mainiosti. Mukavaa saada olla pitkään morsian ja keskittyä suunnitelemaan häitä rauhassa. 

Jos multa ois kysytty ja ois pystynyt, oltas heti alettu järkkään häitä mut nyt joutuu pakolla odottaan 2-3v. : ( Mut tuo ihan sopiva sinänsä, tuon kauempaa en odottaisi.

Olen aina ajatellut että max vuosi kihloissa ennen häitä. Nyt on kuitenkin vierähtänyt kohta kaksi vuotta..

Ei kai sillä "sopivuudella" ole väliä, kunhan molemmista tuntuu hyvältä :)

Sen verran sentään, että tuntee toisen ja tietää, ettei sieltä paljastu sentään mitään aivan karmivia yllätyksiä. Tosin ainakin me ollaan asuttu jo yhdessä. joten ei ole siitä huolta. Kihlaus on kuitenkin lupaus naimisiin menemisestä, joten se pitää minusta ottaa vakavasti eikä mennä mihinkään vuosia kestäviin seurustelukihloihin. 

Meillä tulee kihlaus kestämään reilun vuoden. Se on vähän jokaisen oma asia se kihlauksen kesto, mutta en ymmärrä näitä yli 10 vuotta kestäneitä, kun ei ole aikeitakaan mennä naimisiin.

Itse olen ajatellut että kaksi / kolme vuotta olisi sellainen maksimiaika. En ole myöskään minkään ikuisuuskihlojen ystävä, mutta mielestäni kihlausaikaan ei tarvitse välttämättä sisältyä pakolla mitään yhteenmuuttamisia yms. Esimerkiksi me emme välttämättä ehdi muuttamaan yhteen kihlausaikana ( olettaen että mies kosii kesällä ) olosuhteiden pakosta. Itse liputtaisin kahden vuoden päähän häitä, siinä olisi hyvä aika suunnitella ja säästellä ja olla vähän aikaa kihloissakin. 

Meillä kihlaus kestää vajaa 2 vuotta, mikä on meille just sopiva aika. Hääsuunnittelut on jo lähteneet reippaasti käyntiin.  :)

Itse en haluaisi olla yli vuotta kihloissa (1,5 voisi mennä), kihlaus on kuitenkin merkki siitä että ollaan menossa naimisiin ja meillä hääpäivät ja kirkot varattiin heti kihlauksen jälkeen. Meidän omat häämme ovat 10kk päästä kihlauksesta, joka on hyvä aika, ehtii hyvin järjestämään :)

Mun mielestä kaksi vuotta on ehdoton maksimi kihlausajaksi. Sanoin monesti ennen kosintaa sulhaselle, etten halua kihloihin vaan sormuksen vuoksi, vaan haluan naimisiin.

Kaksi vuotta kestää meillä; kesällä kun mentiin kihloihin, niin vuosi olisi ollut liian lyhyt aika häiden suunnitteluun. Itselleni on ollut aina selvää, että kun menen kihloihin niin samalla pitää voida alkaa suunnitella häitä. Totta kai aina voi tulla vastaan vaikka mitä, mikä sitten muuttaa suunnitelmia, mutta naimisiinmeno on kuitenkin se tavoite. Jotenkin kihlojen tarkoitus tuntuu nykyään monelta unohtuvan.. En kuitenkaan sanoisi, että on mitään "sopivaa" kestoa kihlaukselle - itse sen varmasti parhaiten aina tietää.

3 kk... Tosin hääpäivänä tulee 8 vuotta ekoista treffeistä, että ei tässä varsinaisesti ole hätäilty :) Mutta kun asia on kerran lyöty lukkoon, mitäpä sitä lykkäämään.

Me ollaan naimisiin mennessä oltu kihloissa 7 vuotta. Ei ihan niin pitkään, mikä alunperin oli suunnitelma. Elämäntilanne elänyt matkan varrella ja tässä tulos :)

Minä ajattelen niin, että kihlaus on lupaus avioliitosta, ja heti kihlauksen jälkeen aletaan suunnitella häitä. Mun omalla kohdallani pitäisin korkeintaan 1,5 vuotta sopivana kihlauksen kestona (riippuen kosinnan ja häiden ajankohdasta), ja meillä siis kihlauksen ja häiden välinen aika tulee olemaan 2 kk.

Me kihlauduimme 30.4.2015 ja häämme on 30.4.2016 eli tasan vuosi kihloista menemme naimisiin.  :girl_in_love:

Minusta se on ihan riittävä väli. Kihlat kuitenkin tarkoittaa häitä, sama se onko ne häät vuoden vai viiden vuoden päästä. Kihlat kuitenkin yleensä siihen johtaa. :)

Meillä tulee todennäköisesti venymään sinne 2,5 vuoteen. Sovittiin että aletaan suunnittelemaan häitä kunnolla ja laskemaan budjettia, kun olemme saaneet tällä hetkellä pinnalla olevan omakotitalon ostamisen/rakentamisen pois alta. Kun tiedetään miten paljon se projekti vie rahaa ja aikaa niin on helpompi suhteuttaa sitten häämenot siihen. Mentiin nyt jouluna kihloihin, joten aikaisintaan kesällä 2017 voisi häitä miettiä, mutta todennäköisesti 2018 on se vuosi johon päädymme, koska tämä taloprojekti ei valmistu niin nopeasti, että saisimme unelmiemme häät järjestettyä yhtään aiemmin.

Ennen olin sitä mieltä että kyllä vuoden päästä kihloista pitää olla jo kovaa vauhtia menossa naimisiin, mutta nyt nämä elämän realiteetit iskivät eteen. :D

Omasta mielestä ei oo kyllä olemassa mitään tiettyä aikaa minkä kuluessa pitäis avioitua. Ehkä vähän vanhanaikaista sellanen ajattelu että pitää mennä heti naimisiin ku on menny kihloihin. Kai nyt jokainen voi tehä niinku itestä parhaalta tuntuu.  :rolleyes:

Kihlaus on meille vain välivaihe, naimisiin haluamme jo kovasti, joten tuskin kovin montaa kuukautta olemme kihloissa. Vuoden sisällä ehdottomasti naimisiin!

Meillä tulee opiskelujen takia venymään 2,5 vuoteen ainakin kihlausaika. Ihan kiva että saa rauhassa miettiä millaiset häät halutaan pitää ja nauttia kihlaparina olosta.

Jokaiselle pariskunnalle oma kihlauksen kesto on varmasti juuri se sopivin. Itse toivon kihlausajaksi noin 1,5 vuotta. Siinä ajassa ehtii rauhassa haaveilla, pohtia, suunnitella ja toteuttaa! :)

Mies kosi sormuksen kanssa. Kaunis sormus olikin, mutta liian iso. Tosin laitettuaan sen sormeeni, mies tuumasin sen olevan liian ohkainen muutenkin. Tänään käytiin ostamassa sormukset, mutta pitääpä odottaa valmistumista 2 viikkoa...

:rolleyes:

Tässä nyt on odoteltu pian 6v. :D Kärsivällisyys ei oo ikinä ollut mun lajini.

Sopiva aika on häiden suunnitteluun tarvittava aika eli ei vuosikausia..Toki tilanteet voi välillä muuttua, mutta kyllä häiden ajankohta olisi hyvä päättää kihlauksen yhteydessä.