Jinsku

"Sopiva" kihlauksen kesto?

335 viestiä aiheessa

Kihlaus tulee kestämään aavistuksen reilut 3 kk, mutta tämä on kaikin tavoin hyvä juttu :lol: Yhdessä ollaan kuitenkin oltu vuosia, joten kyseessä on enemmän "alta pois"-tyyppinen järjestely ja vieraitakin tulee alta 10. Oon jo nyt hieman jännittynyt, joten luojan kiitos tätä jännitystä ei kestä vuostolkulla :P

Jaa viesti

Me olemme kihloissa neljä vuotta. Olemme siis "vuosikausia" kihloissa, mutta hääpäivä on selvillä ja suuri osa häiden yksityiskohdistakin. Kerran on käynyt mielessä häiden aikaistaminenkin, mutta olen jo niin ihastunut päivämääräämme!

Kauhisteleville sukulaisille voimme sanoa, että häitämme kuitenkin juhlitaan samana vuonna, kuin kihlauksen ensimmäistä vuosipäivää. <_<

Jaa viesti

En minä ainakaan olis malttanu kihlautumisen jälkeen jäädä odottelemaan vuositolkulla jotain "oikeaa" aikaa mennä naimisiin, vaan täydellä höyryllä hääsuunnitelmat vauhtiin! :D Olihan se nyt ihanaa kun mies oli jopa se osapuoli joka halusi häitä aikaistaa (mulle kahden vuoden kihlaus olisi ollut oikein ok), sanoikin kosinnan jälkeen että ei hän musta vaan kihlattua halua vaan ruvetaan nyt leipomaan musta vaimoa. Vuosi ja viikko ehditään olla kihloissa ennen häitä, ja se sopii meille :)

Jaa viesti

Riippuu varmaan elämäntilanteesta, mikä on sopiva kihlauksen kesto. Itse pitäisin tällä hetkellä paria vuotta sopivana aikana itselleni. Häihin säästäminen kuitenkin vie väkisinkin oman aikansa, joten kihlauksen kestoksi tulee vähintään se vuosi. Kärsimättömänä ihmisenä en kuitenkaan jaksaisi kovastikaan sen kauempaa odotella :girl_haha:

Jaa viesti

Me emme halunneet mennä kihloihin ennen kuin oli varmaa että lähitulevaisuudessa eli 1-2v pystytään häät järjestämään. (yhdessä oltu 10-v.) Tietääkseni kaikki odottavat kihloihin menemisen jälkeen avioitumista tuon ajan sisällä tai pikemmin. Jokainen tekee kuitenkin niin kuin itse parhaaksi näkee.

Jaa viesti

Meidän kihlaus tulee kestämään useita vuosia ihan käytännön syistä. En halua ökyhäitä, mutta en myöskään halua tehdä liikaa kompromisseja vain rahan takia, jos juhlat järjestetään. Tärkein syy kuitenkin on, ettei haluta elatusvelvollisuutta vielä toisiimme, koska elämme pienillä/nollatuloilla. Katsotaan nyt rauhassa, "karataanko" vai odotetaanko, että saadaan juhlat järjestettyä. Ei olla vielä edes päätetty, milloin julkistetaan kihlat, joten olisihan tässä mahdollisuudet vielä oikeasti karatakin naimisiin. :D

Mutta omasta mielestäni ei ole mitään sopivaa kestoa, koska ihmiset, suhteet ja elämäntilanteet ovat niin erilaisia.

Muokattu: , käyttäjä: Vaniella

Jaa viesti

Alunperin olisin halunnut kihlausajan kestävän max 2 vuotta, koska olen suhtautunut vähän nyrpeästi "ikikihlautujiin". Eräskin kaveri vietti kihlattunsa kanssa 5-vuotiskihlajaispäivää ja myöhemmin erosivatkin.

Nyt itsellä kihlausaika tulee venymään neljään vuoteen. Karkauspäivänä tuli kosaistua miestä vitsillä, minkä mies sitten ottikin tosissaan. :D Venymisen syynä on, että haluaisin valmistua opinnoistani ja olla työelämässä jonkin aikaa ennen naimisiinmenoa. Samalla ehtii myös säästää rahaa.

Jaa viesti

Oman kihlauksen keston näkee sitten, kun on sen aika, mutta ollaan miehen kanssa samoilla linjoilla sen suhteen, että pitkää kihlausta ei meille tule. :)

Jaa viesti

Minä halusin vähän pidemmän kihlausajan, että ehditään varmasti suunnitella huolellisesti ja ilman stressiä. Halusin vähintään 2 vuoden kihlauksen, jotta saa testattua kukkien kasvattamista itse omaan kimppuun (saapa nähdä miten onnistuu :D), harkita hyvää ajankohtaa ja paikkaa häille rauhassa. Opiskelijoina meillä kestää myös rahan säästämisessä kauan, mutta saapa etsiä kauemmin myös hyviä tarjouksia ettei häiden hinta nouse ihan pilviin.

Ymmärrän kyllä niitäkin jotka haluavat nopeammin naimisiin, mutta meille sopii paremmin vähän hitaampi tahti tässäkin, että ehtii testata hullutkin ideat ja säästää sitten enemmän rahaa kun ne ei toimikaan :D

Jaa viesti

Itse ajattelen kihlauksen olevan hyvin konkreettinen ja ajankohtainen lupaus avioliittoaikeista. Siksi en ole koskaan odottanut, että mies kosisi vain osoittaakseen, että olemme "oikeasti yhdessä ja tosissamme". Onneksi hän ajattelee samoin. Tällä logiikalla maksimiaikaa omaan makuuni hipoo noin kahden vuoden kihlaus. Hääpäivä pitää pystyä sopimaan pian kihlauksen jälkeen. 

Me ehdimme olla kihloissa noin 1 vuoden ja 9 kuukautta. Todennäköinen hääpäivä sovittiin varmaankin noin viikon kuluttua kosinnasta. Mies olisi ollut valmis menemään naimisiin jo reilun vuoden sisällä. Hän ajatteli syyshäitä. Itse olen jo useampia vuosia haaveillut keväthäistä, jotka mies olisi ollut äkkiseltään valmis järjestämään jopa reilussa puolessa vuodessa, mutta mua alkoi hirvittää. Mietin, että järjestelyt olisi pitänyt aloittaa kovalla tohinalla ihan heti ja ilman mitään taloudellisia valmistautumisia. Jotta ehdimme miettiä, mitä haluamme, ja säästää rahaa, olin valmis lykkäämään keväthäitä vuodella. Alkuun se tuntui todella pitkältä ajalta. Nyt se tuntuu hyvältä ratkaisulta. Pitkä järjestelyaika säästää hermojakin, eikä tämä enää tunnu niin pitkältä. Nyt aiottuun hääpäivään on jo alle 1,5 vuotta. Sen enempää en olisi hääpäivää kuitenkaan halunnut lykätä. 

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään