Jinsku

"Sopiva" kihlauksen kesto?

336 posts in this topic

Eräs tuttavapariskunta juhli kihlajaisiaan kesällä 2004 ja aiheutin hieman kiusallisen tilanteen kysymällä, koska heidän häitään vietetään. "Sitten joskus" oli vastaus, mutta vieläkään ei ole kuulunut mitään häihin viittaavaa, ovatko sitten edes koskaan tosissaan suunnitelleet sellaisia.

Näiden kihlajaisten jälkeen seuralaisenani olleesta poikaystävästäni on ehtinyt tulla avopuolisoni ja vielä kihlattunikin. En ole edes kehdannut kertoa hääsuunnitelmistamme näille kolme vuotta sitten kihlautuneille tuttavillemme, koska pelkään vain aiheuttavani lisää kiusallisia tilanteita... Minulla ja miehelläni ei ole edes tarkoituksena hankkia kihlasormuksia tai järjestää kihlajaisia, mutta katsomme kihlauksen alkaneen siitä helmikuisesta lauantaista, jona päätimme hääpäivästä.

Olen siis monien muiden tavoin sillä kannalla, että jos avioituminen ei ole seuraavien parin vuoden kuluessa suunnitelmissa, kannattaa kihlautuminen ja varsinkin näyttävien kihlajaisten järjestäminen jättää väliin. Aikuiset ihmiset voivat seurustella tai elää avoliitossa muutenkin.

Meillä mies kosi sormuksen kera noin kuukausi sitten. Parin päivän kihlaushekumoinnin jälkeen alettiin puhumaan häistä. Nyt alkaa pikkuhiljaa paikat ja päivät selkiintymään. Häitä juhlitaa marraskuussa. Tämä on meille molemmille oikea tyyli.

Jos mieheni olisi halunnut "vain" kihloihin, tuskin olisin suostunut. Sama sitten, vaikka olisi vain avopari.

Mutta kaikki tyylillään, ketään tuomitsematta.... ;)

Minunkin mielestäni sopiva kesto kihlaukselle on se aika mikä häiden järjestelyyn menee..

Sulhon kanssa asiasta keskusteltiin jo ennen omia kihlautumissuunnitelmia, lähinnä tyylillä minä kritisoin mieheni ystäväpariskuntia jotka olivat kihloissa, mutta eivät edes aikoneet naimisiin, ja mies puolusteli heidän ratkaisujaan.. (Minäkö Bitch?? ::))

Mies kosi "ensimmäisen kerran"juurikin sanoilla: "Mennäänkö kihloihin" (Bitch kehissä) vastasin: "Kahdella ehdolla: Jos isä antaa luvan ja jos sovitaan hääpäivä samalla.." Tällä sain miehelleni luun kurkkuun n. kuukaudeksi, jolloin hän otti asian uudelleen puheeksi.. Ja taas puhuttiin vain kihloihin menosta!! (Minä näin jo punaista ja muitakin värejä..) Vastasin: "Tiedät ehdot" (BITCH!!) No, tähän mies koitti varovasti vihjaista, etteihän hääpäivää voi sopia ennekö tiedetään saadaanko kirkko ja haluamamme juhlapaikka.. Vastasin, että olisin valmis siirtämään häitä siihen päivään kun kirkko saadaan, mikäli sitä ei juuri haluamallemme päivälle saada.. No, asia taas jäi hautumaan..

Asia lähti etenemään, kun erään keskustelun lomassa (ette halua tietää miten tähän päädyttiin....) isäni lupasi järjestää häämmme kun vaan ilmoitamme päivämäärän. (Esitti tosin samalla toiveen että helluntaina tai elokuussa, koska silloin on maatilan hommien puolesta helpointa..). Ilmoitin tämän miehelleni, kertoen samalla tulkitsevani sen isän luvaksi (Tiesin että mieheni ei työnsä vuoksi ehtisi käydä vanhempieni luona kysymässä lupaa). Tämän jälkeen eräänä kesäiltana istuimme olohuoneessa sohvalla ja selasimme kalentereitamme ja sovittiin hääpäivä. Eli näin "romanttista" meillä..

Sain kyllä sitten samana iltana haluamani romanttisemman kosinnan kuohuviinin, kynttilän yms reksiviitan kera, mutta yhdessä järjestettynä..

Kihlausaika tulee olemaan vuosi, 2 kk ja viikko.

Alkuperäiseen kysymykseen mielipiteenäni vastaisin, että sopivana kihlausaikana pidän mitä tahansa 1kk-5v kunhan kihlaukseen liittyy tuo paljon kiistelty hääpäivän (tai ajankohdan tarkkuudella kuukausi ja vuosi mikäli tarkkaa päivää ei voida sopia) sopiminen. Tosin itse en olisi suostunut yli 1,5 v:n kihlaukseen ilman hyvää syytä miksi niin kauan kestää. (esim opiskelujen tai ulkomailla työskentelyn vuoksi)

Olen siis monien muiden tavoin sillä kannalla, että jos avioituminen ei ole seuraavien parin vuoden kuluessa suunnitelmissa, kannattaa kihlautuminen ja varsinkin näyttävien kihlajaisten järjestäminen jättää väliin. Aikuiset ihmiset voivat seurustella tai elää avoliitossa muutenkin.

Miten kihlautumisen voi tarkalleen jättää väliin? Kihloissahan sitä jokatapauksessa ollaan jossakin vaiheessa, jos naimisiin ollaan menossa, vaikkei sitä sormuksin/juhlin tms mitenkään ilmaistaisikaan.

Miten kihlautumisen voi tarkalleen jättää väliin? Kihloissahan sitä jokatapauksessa ollaan jossakin vaiheessa, jos naimisiin ollaan menossa, vaikkei sitä sormuksin/juhlin tms mitenkään ilmaistaisikaan.

Jos kihlautumista suunnitellaan muttei haluta päättää mitään avioitumisesta, kannattaa kihlautuminenkin jättää väliin ja jatkaa eloa kuten ennen. Pidetään ne kihlajaisetkin (jos pidetään) vasta sitten, kun voidaan nolostumatta vastailla kyselyihin häiden ajankohdasta.

Mun mielestä sillä ei niinkään ole merkitystä kuinka kauan ollaan kihloissa ennen avioitumista, oli kysymys tuletko vaimokseni tai jokin muu... Jo kihloihin meneminen merkitsee itselleni ikuista rakkautta, vaikka ei papin aamenta siinä olekaan.

Kiva,että tää mun alottama ketju on saanut näin paljon vastauksia :oEn ole pahemmin näillä sivuilla pyörinyt kuin pikaisesti ja nyt huomasin jonkun ihmetelleen kuin tää mun stoori on jatkunut..Eli nyt ollaan siinä vaiheessa,että vihkisormuksia ollaan käyty(jopa yhdessä 8-))kattomasa.Tarkkaa hääpäivää ei kyllä edelleenkään ole tiedossa,mutta luotan tällä hetkellä enemmän siihen,että kyllä sekin pian päätetään.Avokkini haluttomuuten naimisiinmenoon on löytynyt ihan järkeenkäypiä,musta riippumattomia syitä.Olenkin nyt laskenut vaatimustasoani häiden suhteen,eli puheissa on ollut erittäin pienimuotoiset kemut ;DTämä on siis saanut myös tuon uroksen suostuvaisemmaksi vihille.Mullekin ne pienet häät passaa kyllä,tärkeintähän on se rakkausavioliitto,ei kermakakut,puvut sun muut :-X Jos mun haave tulevan kesän häistä toteutuu,ei se kihlausaikakaan sitten niin kauhean pitkä olekaan,ainoastaan vuosi.Tosin saattaahan olla,että tuolle aikataululle tulee käytännön esteitä kuten kirkko,vaikka meille kelpaa muukin päivä kuin lauantai.Nyt on kyllä helpottunut ja onnellisen rakastunut olo,kun tiedän,että hänkin haluaa naimisiin kanssani :-X

Miehen kosittua varasimme heti vihkimisen ja aloitimme hääjärjestelyt muutenkin (huom. emme järjestäneet minkäänlaisia kihlajaisia  ;D). Elämä ei vaan aina vie kuten toivoisi ja jouduimme siirtämään häitä. Ja sittenhän niitä siirtoja/takaiskuja tuli enemmän kuin laki sallii. Syitä oli mm. miehen vanhempien todella likainen ero joka hajotti koko perheen, vakavaa sairastelua lähipiirissä ja erittäin rankkoja takaiskuja opiskelu-jutuissa.

Häät pidetään vihdoin ensi keväänä, tuolloin on kosinnasta vierähtänyt hieman alle 5 vuotta.

Ehkä jotkut paheksuvat tälläistä järjestelyä mutta eipä ole oikein muukaan auttanut, koko ajan ollaan odoteltu "otollista" hetkeä (mikä ikinä sitten onkaan). Olemme myös toivoneet, että tämä kuluva aika parantaisi haavoja ja miehen perhekin voisi kokoontua saman katon alle. Mutta ei, pahempaan vaan näyttää menevän joten turha enää senkään puolesta odotella  >:(

Joten nyt ollaan sitten puhuttu, että prkl ne kemut kehiin vaikka tippuisi alasin päähän!!!

Muoks. vielä. Mielellään toki oltaisiin kaikki hoidettu sillä aikataululla mitä alunperin suunniteltiin, mutta toisaalta kyllähän tämä näinkin onnistuu. Lopputulos on sama  :)

No niin sanompas minäkin oman osani tähän keskusteluun.

Minusta ihmiset voi mennä naimisiin milloin lystää, aivan sama sille milloin on menty kihloihin.

Ja ei, minua ei ole nolottanut vastata ihmisille ettemme ole vielä menossa naimisiin, vaikka kihloissa olemmekin  ;)

Sitä vaan en tule koskaan tajuamaan miksi se päivämäärä pitää heti lukkoon laittaa. Joo voisinhan minäkin sanoa, että menemme naimisiin vuonna 2010, mutta omasta mielestäni siinäkään ole mitään järkeä laittaa hääpäivää kolmen vuoden päähän. Sitten kyyräillä ja odottaa sitä yhtä päivää, yhtä päivää joka vaan on yksi päivä muiden joukossa.

Muoks: Täytyy kyllä vielä mainita kuinka jotkut ihmiset voivat nähdä asiat niin niin erilailla kuin itse ja saada niskavillat pystyyn omilla kommenteillaan. Tässähän tuntee ihan, että on ihan häpäisemässä itsensä kun ei ole yhtä hemmetin hääpäivää sovittuna  ::) Ja, että oma kihlaus onkin petosta kun ei voi ihmisille hehkuttaa sitä päivämäärää....Huoh  ::)

Minulle kihlaus on yhtäkuin lupaus avioliitosta. Mutta kukaanhan ei sano koska se lupaus on lunastettava.  ;D  Jokainen menee kihloihin ja naimisiin kun siltä tuntuu. Meistä tuntuu että nyt on sopiva aika.  :-X

Itse olen aina ajatellut että kihloihin mennessä täytyy tietää hääpäiväkin. Mutta käytännössähän se onkin niin että vapaan ja mieluisan juhlapaikan löytyminen sen päivän päättää... Me ei häitämme haluta kesällä juhlia, niin sitten ajaksi muotoutui syksy ja sieltä se eka vapaa lauantai ::)

Mulle tuli tästä ketjusta mieleen semmoinen juttu, kun Dr. Phil (juu, moon kova fani ::)) sanoi vähän aikaa sitten ohjelmassaan tälläisen väittämän, että pitkä kihlautuminen ei tarkoita pitkää avioliittoa. Eli siis se, että ollaan monta vuotta kihloissa takaisi jotenkin sen, että avioliittokin kestää pidempään. Vihjaisi siis jotain siihen tyyliin, että jos ollaan kihloissa vuosikausia että suhteessa olisi jonkinlaista epäilyä suhteen kestävyydestä, ei uskalleta sitoutua "kunnolla" vaan ollaan mieluummin kihloissa että pakeneminen on helpompaa jos tulee ongelmia. Mitäs mieltä ootte tästä?

Pakko lisätä tuohon edelliseen...Dr. Phil sanoi, että 5 v on liian pitkä kihlautumisaika... Tosin minusta aika kulttuurisidonnainen juttu. Eikös jenkeissä aleta puuhastella häitä heti kihlauksen jälkeen??

En itse ole ainakaan ollut pitkään kihloissa ( 5v) vaan sen vuoksi, että harkitsisin vielä loppuelämääni, vaan tosissaan vasta nyt on hyvä aika järjestää häitä. Suomessa kait tehdään muutenkin monia asioita aikas "vanhoina", lapsetkin hankitaan vasta kun on sopiva tulotaso, talo,farmariauto  ;D. Itse ei opiskelijabudjetilla haluttu alkaa juhlia järkkään, joten ensin piti hankkia parempi tulotaso... ::).

Mies kosi,  samana aamuyönä sovittiin hääpäivä, pari päivää myöhemmin oli kirkko varattuna. Häät ensi vuonna elokuussa. Ollaan silloin oltu 2v3kk yhdessä...  eli kihlausaikaa tulee olleeksi häihin mennessä vuosi, 8kk,8pv... Tämä siksi, että keretään omista rahoista säästää häitä varten mahdollisimman paljon...

Mulle kosinta,kihloihin meno tarkoitti nimenomaan sitä, että naimisiin mennään... jos ei kosintahetkellä voi olla varma asiasta,niin silloin ei mennä naimisiin...eikä kyllä kihloihinkaan...

Minusta on turhaa ja vähän hölmöäkin alkaa mitään normirajaa vetämään "sopivalle" kihlauksen kestolle. Kihlaus on lupaus naimisiin menosta ja tulee tehdä silloin, kun sydämessä tuntuu siltä, eikä esimerkiksi sitten, kun on säästänyt tarpeeksi tulevia häitä varten. ::) Mihin sitä hoppu valmiissa maailmassa  ;)

Meille sopiva kihlausaika taitaa olla juuri tämä reilut 5 kk. Ehtii vielä järjestämään kaiken (kun on häät pahimman sesongin ulkopuolella), muttei stressaamaan liian kauan. Huomaan nimittäin jo nyt, että häät pyörii koko ajan ajatuksissa. Jos kihlausaika olisi kovasti pitempi, stressaisin ja valmistelisin varmasti ihan liiankin kanssa, nyt homma pysyy käytännön pakosta järkevissä mittasuhteissa  ;)!

Mutta mitenkään yleispätevää kihalusajan pituutta ei varmaan voida määritellä. Jokainen pari tietänee itse.

Ennenvanhaan oli se puoli vuotta, ja nytten äiti sanoo suunnilleen samaa että vuosi olisi sopiva. Meille tulee 3 vuotta, mutta ei voi mitään, kun ei edes yhteen muuteta ennen. ::):-X

Musta häät on kuitenkin aika paljon myös rahasta kiinni. Kihloihin voi mennä halvalla. Ei välttämättä tarvitse edes hankkia sormuksia.

Me ollaan kihloissa kolme ja puoli vuotta ennen naimisiin menoa. Itse ainakin halusin edetä rauhassa: totutella ensi kihloissa oloon ja sitten varata riittävästi aikaa häiden suunnitteluun.  ;D

Jokaiselle on varmasti olemassa omin sopivin kihlauksen kesto.

Mä olen sitä mieltä, että vuos on maksimiaika, kyllä siinä jo häät järjestää. Tietenkin poikkeuksia on, jos toinen on esim. ulkomailla töissä pidempään tmv. "Kihlat" ei oo mun mielestä mikään olotila. Kihlaus on lupaus avioliitosta ja sillon kanssa ollaan menossa naimisiin, lyödään päivä lukkoon, jne. Olen aina oudoksunut niitä "ikuuisuuskihloja", joita muutamalla sukulaisellakin on, että yhdessä oltu 20vuotta, muttei naimisiin haluta. Ja mä kun en vaan osaa suhtautua siihen enää kihlauksena. Musta se on sama, kun ei olis niitä sormuksia. Kun lainsilmissä ei olla naimisissa, samanlainen avopari, kun ilman sormuksiakin.

Jopas on ketju. Mielipiteitä on yhtäpaljon kuin ihmisiäkin.  ;D Täähän kuuluu yhteen "kauan kuuluu seurustella ennen kihloja" jutun kanssa. Ei ole oikeaa eikä väärää vastausta. Jokainen taaplaa tyylillään. Teette niin kuin teistä parhaimmalta tuntuu, siinä on aivan turha kaverien ja sukulaisten päivitellä. Oma on elämänne ja päätöksenne. Emme enää elä kirkon vallan alla..

Me ollaan seurusteltu 6 v ennen kihloja. Kihloissa ollaan oltu reilu vuosi. Naimisiin mennnään sitten joskus, kun siltä tuntuu, että jaksetaan häät järjestää. Eihän se naimisiin meno mitään muuta; samalla tavalla nukutaan sängyssä ja syödään lusikalla tai haarukalla kuin ennenkin.

Mutta mielestäni oikeaa tai väärää ajallista pituutta ei ole muuta kuin teidän omissa sydämissänne.   :D

Tämä on mun mielipiteeni, ja mielipiteistä on turha kinastella.  :)

edit. Ja kihloihin mentiin, koska haluttiin virallistaa toisillemme tämä suhde. Emme tehneet sitä siis teinimielessä, että "muutkin näkee"..

Itse lukeudun konservatiiviseen kaartiin, jonka mielestä kosintaan suostuminen saa aikaan kihlat, ajan joka kestää häiden järjestelyyn ja niiden läpiviemiseen.

Itseäni hivenen harmittaakin se, että häiden järjestely tänä päivänä ottaa jo paikka- ja muiden varausten vuoksi täällä pääkaupunkiseudulla helpoisti yli vuoden.

Sopiva kihlauksen kesto olisi mielestäni hivenen yli puoli vuotta. Saisi saman tein kihloihin mentyä ryhtyä täydellä tohinalla suunnittelemaan häitä. Nyt täytyy täydellä tohinalla suorittaa tärkeimmät varaukset. Sen jälkeen saa vuoden levätä laakereilla, kunnes oikeasti tarvitsee ryhtyä yksityiskohtien ja muiden asioiden järjestämiseen.

Vanhempani menivät naimisiin kolmessa kuukaudessa kihlauksesta, veljeni kuudessa viikossa, ystäväni kolmessa viikossa. Kaikilla hienot ja "oikeat" häät. Jaksamisestahan se on kiinni, näillä kenelläkään ei ollut rahaa joilla maksaa joku pikahääsuunnittelija... Itselle vuosi on jo ihan max. kihloissaoloaika, sitä kauempaa en jaksaisi yhteenmuuttoa odottaa kun päätös on kerta tehty.

Meille tulee kihlaukselle kestoa noin 1,5 vuotta.

Häät olivat siis luonnollisesti mielessä jo kosintahetkellä, mutta päivää ei lyöty lukkoon.

Arvoimme syys- ja keväthäiden välillä ja suunnittelimme kaiken hyvin, jonka jälkeen päätimme päivänkin. Haluan valmistella kaiken huolella, joten reilu vuosi tuohon kaikkeen menee. Lisäksi talvi ja kesä olivat vuodenajoista poissuljetut, joten se rajoitti hieman aikataulua.

Tosin tänään aamulla sulhanen totesi, että mikäli se olisi hänestä kiinni, olisimme jo olleet ajat sitten naimisissa. Hänen hääpäivänsä ohjelma olisi seuraava: ensin maistraattiin ja sitten hääburgereille Chicosiin...  ::)