Jinsku

"Sopiva" kihlauksen kesto?

336 posts in this topic

Ymmärrän hyvin ihmisiä, joiden mielestä kihlauksen jälkeen alkaa heti häiden suunnittelu. Itse suhtaudun kihlaukseen kuitenkin hieman laajemmin, minulle se on nimenomaan parin yhteinen lupaus siitä, että pysytään yhdessä ja tulevaisuudessa mennään totta kai naimisiin, mutta elämäntilanteen tms. takia häitä ei välttämättä haluta järjestää heti.

Emme ole avomieheni kanssa vielä kihloissa, mutta mitä luultavimmin mennessämme kihloihin häät ovat joskus hamassa tulevaisuudessa. Minulle kihlaus on merkkinä siitä, että olen sitoutunut elämään poikaystäväni kanssa hyvinä ja huonoina aikoina, ja häistä haluaisin järjestää hyvät juhlat läheisille ihmisille ilman paineita budjetista. Olemme molemmat vielä opiskelijoita, eikä valmistumisen jälkeinen asuinkaupunki ole edes vielä selvillä. Haluaisin järjestää häät vasta sitten, kun elämä on muuten raiteillaan ja suhteellisen vakaata ja yhteistä omaisuutta alkaa olla sen verran, että naimisissa olosta on myös juridista hyötyä. Mikäli siis menisimme kihloihin esimerkiksi tänä syksynä, olisi kihlausaika varmasti vähintään sen kolmesta neljään vuotta. Tietysti jokainen tyylillään.

Yllä olevasta saa ehkä sen kuvan, että pidän häitä jotenkin epäromanttisena juttuna, mikä ei pidä paikkaansa. Mitä luultavimmin kun päivä on vihdoin vuosien päästä päätetty, hössötän täällä ihan samalla tavalla kuin nykyisetkin morsiamet. :) Nyt aika ei vaan tunnu oikealta, mutta mielestäni se ei ole este kihloille.

Henkilökohtaisesti tuo meidän noin 7kk kihlaus oli liian pitkä, sellainen viikko olisi ollut sopiva, eli pakollinen esteidentutkintaan menevä aika.  ;D

Mutta yleisesti ottaen ihmettelen kyllä, jos ollaan kihloissa vuosikausia.

Minusta kihloihin menon jälkeen tavallaan kyllä kuuluisi mennä naimisiin aika pian (n. vuoden, parin sisään) mutta toisaalta ihmiset saavat minun puolesta tehdä ihan niinkuin tykkäävät tässä(kin) asiassa.

Lueskelinpa pitkästä aikaa tätä ketjua... Tarkennuksena omiin aikasempiin mielipiteisiini, että ratkaisevaa ei mielestäni ole niinkään kihlauksen kesto, vaan se, onko se ihan oikea avioliittolupaus, vai onko kihloihin menty pelkän kihlautumisen (kihlasormusten, kihlajaisten) takia.

Meidän kihlauksen kesto oli päivälleen 8 vuotta ;D Kaipa se on ihan hyvä aika. Sitä on jo niin rutinoitunut toisen kanssa.

mentiin kihloihin viime kuussa, mutta hääpäivää ei ole vielä päätetty. Silti meillä kihlaus on lupaus avioliitosta, mutta ihan käytännön syistä emme ole uskaltaneet päivää päättää. Rahallinen tilanne, kun on valitettavasti se, ettei yhtään tiedä, koska alkaa tilistä jäämään säästöön mitään häiden järjestämistä varten ja taas sekin, että sovimme nyt hääpäivän esim 2010 vuoden loppuun (että rahaa on varmaankin saatu kerättyä) tuntuu oudolta. Mieluummin parantelen taloudellisen tilanteen ensin, ihan "vaan" kihloissa ollessa, ja sitten kun mahdollisuus häiden järjestämisestä tuntuu edes hieman realistiselta seuraavan 1,5 vuoden sisään niin sitten lyödään päivä lukkoon. Sen verran takarajaa olen antanut, että ennen vuotta 2011 on naimisiin mentävä, sillä en halua olla yli kolmekymppinen morsian (siis älkää kukaan tuon rajapyykin ylittänyt nyt loukkaantuko, mutta tämä on asia, jonka päätin jo ennen kuin edes ymmärsin mitään miesten päälle ja siitä tulen pitämään kiinni ;) ;D vaikka sitten jouduttaisiin rahan vuoksi menemään "vain" naimisiin ilman hääjuhlaa) Saattaa toki olla, että tulen kärsimättömäksi ja haluan sen päivän tietoon jo piankin, mutta tuskinpa sulholla on mitään asiaa vastaan, hän se kuitenkin ensimmäisenä ilmoitti, että naimisiin mennään (minua ei siis ole kosittu, vain ilmoitettu asiasta ;)) ja noin kaksi vuotta tämän jälkeen hommasi kihlatkin. Mutta siis tuohon kysymykseen "sopivasta" kestosta, meillä se tulee varmaankin olemaan kaikkea väliltä vuosi-neljä vuotta. Mutta naimisiin mennään!!! :-X :-X :-X :-X :-X :-X

Mentiin kihloihin 10 vuotta sitten jo kun mies kosi polvillaan mutta häitä ei näkynyt eikä kuulunut... sattumien kautta purin kihlauksemme joitakin vuosia myöhemmin. Nyt olen edelleen saman miehen kanssa ja hän ehdotti tällä kertaa suoraan naimisiin menoa joten olemme jälleen onnellisesti kihloissa ja häät siis ensi kesänä!  ;)

Jos nyt ajattelen asiaa niin kyllä tuo 10 vuotta on liian pitkä aika pelkälle kihlaukselle!

Minusta oikeaa kihlausaikaa ei ole olemassa naimisiin mennään sitten kun siltä tuntuu. Kihloihin meno on menettänyt osittain vanhan merkityksensä avioliittolupauksena. Silloin ennen se kihlauksen kesto oli ehkä merkityksellisempää kuin nykyään. Itse olen ollut kihloissa nyt 3 vuotta, enkä ajattele ollenkaan että sulhoni on pettänyt lupauksensa kun ei vihille ole vienyt. Jokainen tyylillään

Mielestäni pari-kolme vuotta on hyvä koeaika katsella mikä se toinen on miehiään tai naisiaan.. itse olen ainakin arka, koska en osaa luottaa kuin itseeni  ;D

Minusta sopiva kihla-aika on sen verran kun pareista itsestään siltä tuntuu. Kihlaushan on kuitenkin lupaus avioliitosta kesti se sitten miten pitkään tahansa. Mutta itse kyllä halusin päättää hääpäivän samana päivänä kun tuo mies minua kosi ja menimme kihloihin ;D Meillä tulee kihloissa oloa n.2,5 vuotta ennen naimisiin menoa :D:-X

Me päätettiin jo siinä vaiheessa, kun alettiin seurustella, että naimisiin tässä mennään. kun sitten melkein 10 kuukauden seurustelun jälkeen, tunnettuamme 444 päivää  :P hän vihdoin kosi, meillä oli ollut jo jonkin aikaa selvillä, että naimisiin mennään joko helmi- tai heinäkuussa 2008. molemmat ollaan sitä mieltä, että helmikuu olisi ehdottomasti mukavampi, ja ei ole hyvä olla liian pitkään kihloissa ja venyttää naimisiin menoa, mikä sekin puoltaa helmikuuta.. mutta koska toinen on töissä koulussa ja toinen opiskelee, ei kesken lukukauden ole helppoa ehtiä sekä naimisiin että häämatkalle.. varsinkin jos häät on 400 kilometrin päässä opiskelukaupungista. niin että vaikka olen sitä mieltä, että hääpäivä pitäisi päättää aika pian kosinnan jälkeen, niin käytännön syistä meille se selviää vasta syksyllä kun saa kysyttyä lomat ja tenttiviikot. mutta hääpuku mennään ostamaan heti alennusmyynneistä ja kutsukortit suunnitellaan ihan normaalisti. ei se sitten ole enää siitä päivämäärästä kiinni. asuntohakemuskin on jo lähetetty :)

Meillä naimisiinmenosta ja tulevaisuudesta alettiin puhua luontevasti jo aika piankin seurustelumme (viime vuoden toukokuu) alettua. Siitä mitä kumpikin elämältään ja yhdessäololtamme toivoi. Kihlauduimme huhtikuussa ja häät ovat nyt syyskuussa :-X :-X :-X

mä oon kuullu joskus jostain sellasen, että puoli vuotta kihloissa ja sitte vietetään häitä. eli 6kk olis sit niinku se sopiva aika. mut tuskinpa enää tälläsii hirveen monet noudattaa. mä ite noudatan sitä et kihlaus on lupaus mennä naimisiin, et en olis menny kyllä kihloihin, ellen olis ollu varma siitä että mennään naimisiin. kihloissa ollaan nyt sitten oltu 4 vuotta, ja kun mennään naimisiin ni 5 vuotta. :) se on jo aika pitkä aika kanssa. :P mutta ei se meitä haittaa. :)

.

Edited by Naanukka

Aika samaa mieltä Naanukan kanssa. Kihlaus ei ole enää mikään koeaika, vaan minusta kihloihin pitäisi mennä vasta sitten, kun olisi periaatteessa valmis avioitumaan vaikka sillä sekunnilla. Käytännössä tietysti aikaa kuluu yleensä häiden järjestelyyn, säästämiseen, tai ehkä on niin paljon töitä ettei järjestelyille ole aikaa, ja halutaan silti kunnon häät eli joudutaan odottamaan.

Minusta kihlauksen kesto on lähinnä käytännön sanelema asia, sitä oleellisempaa on se, että kumpikin on todella valmis menemään naimisiin jo kihlaushetkellä. "Normaalina" pitäisin parin kuukauden-kahden vuoden kihlausaikaa, mutta toki aina on erityistilanteita, jolloin tuokin joustaa kumpaankin suuntaan.

Meille tulee lyhyt kihlaus, noin kaksi kuukautta. Mutta kun ei tarvitse häitä järkätä, niin mihin sitä aikaa tuon enempää tarvitsisi?

mun mielestä 1-2vuotta on sopiva.. itse en ainakaan 5vuotta jaksaisi odotella ;)

Tämä asia tuntuu olevan jokaisen mielessä omanlaisensa. Onneksi jokaisella pariskunnalla on siihen täysi oikeus!

Meillä asiaa on ajateltu niin, että kosinta liittyy tiiviisti naimisiinmenoon.

Eli siis, kun minua kosittiin, niin se tarkoitti sitä, että häät ja avioliitto ovat seuraava askel.  Aikaa kosinnan ja hääpäivän väliin jää vuosi ja pari kuukautta. Syy siihen on tietyn päivämäärän haluaminen.  :)

Se mikä aika kosinnan ja hääpäivän väliin jää, liittyy tietysti hyvin pitkälti parin aiempaan historiaan:

Jotkut menevät kihloihin parin kuukauden tuntemisen jälkeen, jolloin onkin ihan aiheellista (joissain tapauksissa), että tutustutaan toisiin vielä vähän enemmän.  :)

Jotkut taas ovat olleet yhdessä pitkään ja puoliso on jo tuttu, jolloin kihlautumisen jälkeen ei välttämättä tarvitse enää mitään muuta, kuin vain antaa mennä.  :D

Tämä asia on ihan jokaisen pariskunnan itse päätettävissä! Eikö olekin mukavaa, kuin kahdestaan saa tehdä juuri niin kuin hyvältä tuntuu!  :D

Meillä yhdessä oltiin 4½ vuotta, saman katon alla asuttu melkein 4 vuotta, sitten mentiin kihloihin, ja häät siis reilun vuoden päästä.  :-X Tämmöinen aikajakauma sopii ainakin meille!

Minusta tulisi kihlautua siinä vaiheessa, kun on valmis sopimaan hääpäivän ja aloittamaan myös hääjärjestelyt. Tällöin kihlauksen kestoksi todennäköisimmin tulee keskimäärin se vuosi. Tottakai jos jompikumpi kosii ja hääpäivä päätetään syystä tai toisesta esimerkiksi viiden vuoden päähän, niin mitäpä siinä sitten muut sanomaan mitään, mutta itsestäni tuntuisi kummalliselta sopia, että mennäänpä naimisiin viiden vuoden päästä. Viidessä vuodessa ehtii tapahtua vaikka mitä.

Tuntuu muuten välillä siltä, että joillekin jo kihloissa olo on ikään kuin avioliiton virkaa toimittava sitoutumisen aste. Ainakin itse olen kuullut ja nähnyt, että jotkut juhlistavat kihlauksen vuosipäiviä vailla avioitumisaikeita, siis tyyliin "silloin ja silloin me on oltu jo neljä vuotta kihloissa"!

Näkemykseni mukaan kihlaus on lupaus avioliitosta, joten kihlauksen pitäisi kestää sen verran kuin hääjärjesteyihin menee aikaa. Meillä kuitenkin opiskelujen ja muiden asioiden vuoksi häiden järjestely ei heti ollut mahdollista, joten kihlaus venyy kahden vuoden pituiseksi..

Itse olen sitä mieltä että kihlaus kestäköön :-X sen aikaa kuin kihlatut itse kokevat sopivaksi. Menimme kihloihin n puoli vuotta sitten ja häitä vietetään ensi kesänä.Yhtreensä n.1 1/2 vuotta. Aloimme suunnitella häitä n2kk kihlauksesta.

Mun mielestä on mahdotonta määritellä sopivaa aikaa kihlaukselle. Mutta jotenkin mä vähän "epäröin" sellaisten parien kohdalla, jotka ei ole ollenkaan asuneet yhdessä ja menevät suoraan naimisiin  8-)

^ Ei tarvitse epäröidä meidän puolesta. Kyllä se homma toimii ilman kokeiluakin jos vaan tahtoa riittää :D.

Mies sanoi, että yksi vuosi on hyvä aika, sitten ei jaksa enää odotella.  Hyvältä kuulostaa minusta! ;)

Kyllä se "sopiva kihlauksen kesto" on ihan parista itsestään nykypäivänä kiinni. Pakollinen minimi taitaa olla 7 päivää eli viikko (=esteiden tutkinta), mutta vaikka menis 7 vuotta niin eipä sekään mikään outo asia minusta olisi. Joillekin pitkä kihlaus on ok, jotkut ei halua roikkua pitkään löysässä hirressä. ;D

Kyllä pari kolme vuotta on hyvä aika olla kihloissa ennen naimisiinmenoa.