Jinsku

"Sopiva" kihlauksen kesto?

336 posts in this topic

Kiitos, Peppi Pitkatossu sinulle, kun osasit selittää... Se oli tarkoitettu ihan loppukevennykseksi, mutta fakta se kuitenkin on!

Heh, niinpä... No mutta jokatapauksessa parikymppisenä ajattelin, että vähintään 5 vuotta pitää seurustella ennen kihlautumista, sitä pikemmin en edes uskalla sitoutua toiseen ja ajatella hänet tuntevani... Nyt kun ikää on lähemmäs 30 niin tuntuu, että pari vuotta riittää hyvin eikä enempää aikaa olisikaan tuhlattavaksi :D mutta kaipa nää on niin henkilösidonnaisia juttuja, että yleistämään en tietenkään käy.

näillä näkymin jos kaikki menee suunnitelmien mukaan niin kihlausaika on noin 3,5v

Sopiva kihlauksen kesto mielestäni on viikosta ylöspäin (viikko esteiden tutkinnalle :grin: ).

Ei kai sille ole määritelty mitään "sopivaa" kestoa, sitä menee kihlaukseen se aika kuin on mennäkseen. Aika yleinen käsite tuntuu olevan, että pitäisi mennä vuoden sisällä kihlauksesta naimisiin, mutta ei se minusta mikään sääntö ole.

Kuten monet muutkin täällä ovat kommentoineet, kihlaus on lupaus avioliitosta. Eli mikä aika kenellekin menee siihen häiden järjestämiseen. Mutta minä olen kanssa sitä mieltä, että naimisiin sitä ollaan menossa, kun kihloihin mennään -itse en jaksaisi odottaa päivän päättämistä vuosikausia.

Itse oon aatellu niin että kosinnasta 1-3 vuoden päästä naimisiin. Ollaan poikaystävänkin kanssa tästä hiukka puhunu ja se oli samoilla linjoilla. Eli siis oikeestaan tää menee nyt niin, että kun tuo mies on valmis menemään 1-3 vuoden päästä naimisiin niin se sitten kosii =) Se 1 vuosi siks ettei liian nopeasti tule, siis että kerkee rauhassa järkkää häitä ym. ja se 3 siks että kihlat ei kuitenkaan tarkota mulle sitä että nyt ollaan ikäänkun enemmän yhessä ja se riittää. Mulle kihlat meinaa kuitenkin tulevia häitä ja naimisiinmenoa, joten mikskään "ikikihlatus" (vrt. ikiteekkari ;P) mä en haluu ruveta, vaan siinä on sitten kosinta/kihlaushetkellä selvät sävelet mitä se meinaa. Ja tosiaan toinenkin tietää tämän (jos se nyt tulee olemaan tuo jonka kanssa joskus kihlaudun/menen naimisiin ;P) joten tämä toimii.

Meillä mies kosi kesällä 2006 ja häitä vietettiin kesällä 2007.

Periaatteessa olen sitä mieltä, että kosinnan jälkeen naimisiin voisi mennä vaikka saman tien koska se on lupaus avioliitosta.

En oikein ymmärrä näitä nykyajan "kihlauksia", että laitetaan sormukset sormiin ja "ollaan kihloissa" muttei häistä ole ollut puhettakaan.

Eräs kaverini meni juuri kihloihin ja kun kysyin että koskas häät ovat, vastaus oli "No ei me olla semmosesta puhuttu ollenkaan."

Olin vaan että :o

Vuosi on mielestäni sopiva aika, siinä kerkeää hyvin järjestämään häät.

me oltiin tunnettu puolisen vuotta kun mies kosi. kihloissa on oltu kohta viisi vuotta, ensi vuonna oon häät.

eihän näissä ole mitään oikeaa tai väärää ratkaisua, ihmiset on erilaisia, ja suhteet kans.

Ei kai siihen mitään oikeaa aikaa ole olemassa. Mikä sopii toiselle, on toiselle täysin mahdotonta. Itse en haluaisi olla monta vuotta kihloissa ja miettiä mahtaako sitä avioliittoa tulla lainkaan <_<

Meillä tulee vajaa pari vuotta kihlojen ja aviotumisen väliseksi ajaksi ja se tuntuu aika passelille. Kihloihin mentäessä päätettiin vuosi jolloin avioidutaan, tarkka päivä päätettiin vasta nyt.

En oikein ymmärrä sitä, että ollaan kihloissa useita vuosia ennen avioitumista. Kyllä "sopiva" aika on, että häät ovat kahden vuoden sisällä kihlautumisesta. Me emme sopineet hääpäivää silloin, kun menimme kihloihin, mutta olimme yhtä mieltä siitä, ettei ole mitään mieltä siirtää sitä avioitumista eteenpäin. Tällä hetkellä (viiden kuukauden jälkeen kihlautumisesta) olemme alkaneet pohtia hääjärjestelyjä, hääpäivä vielä ihan pimennossa, hieman vuosikin..

Meilläkään ei päivämäärästä sovittu samalla, sillä kummallekin oli selvä että mieluiten vasta opiskelujen jälkeen haluaisimme häitä viettää..ja nuoriahan tässä vielä ollaan (20v ja 21v), joten miksi kiirehtiä. Sovittiin kihlautumishetkellä kuitenkink, että kihlautuminen on lupaus naimisiin menosta.

Päivämäärää ei tosiaan ole minunkaan mielestäni järkevä päättää tarkalleen heti kihlautumishetkellä, jos häihin tulee kuitenkin olemaan luultavasti jopa 3-6 vuotta. On tietenkin ihan eri asia, jos sovitaan samalla että naimisiin mennään jo alle 1-2 vuoden päästä kihlautumisesta!

Kaikilla omat mielipiteensä =)

eihän näissä ole mitään oikeaa tai väärää ratkaisua, ihmiset on erilaisia, ja suhteet kans.

Samaa mieltä. Monella se avioituminen ei ole pelkästään halusta tai ajasta kiinni, talouspuoli saattaa estää "pikaiset" häät. Omalla kohdalla kihloissa oloa ehtii tulla vajaat pari vuotta.

Meillä kihlaus taitaa toimia jonkinlaisena koe-aikana. Voitaisiin toki "vain" asua yhdessä ilman kihlausta, mutta taidettiin molemmat haluta jokin virallinen lupaus siitä, että tässä nyt ollaan ihan tosissaan ja sitouduttu toisillemme.

Nyt olemme olleet kihloissa 3 vuotta eikä naimisiin meno ole vielä ajankohtainen. En aina ole edes ihan varma haluanko naimisiin.. Ja toisinaan taas haluaisin päättää päivän heti ;)

Eli meillä kihlaus on kyllä lupaus naimisiinmenosta, mutta siitä kuitenkin tehdään sitten erillinen päätös.

Tai näin minä ainakin asian ajattelen, miehestä en ole ihan varma (vaikka näistä asioista ollaan puhuttu..) :huh:

Me ollaan oltu miehen kanssa kihloissa kohta 1½ vuotta ja yhdessä neljä. Vielä menee vuosi tai pari häihin, josta osa on kiinni juuri tuosta raha-asiasta: mäkin haluan osallistua kustannuksiin, mutta opintotuesta ei juuri jää säästöön. Ei kai tässä mikään kiire ole, mutta on se sen verran ajankohtaista, että on sovittu, että ennen lasten yrittämistä mennään naimisiin.

Meillä menee varmaan 2-4vuotta kihlautumisesta häihin. Päivää ei oo lyöty vielä lukkoon, mutta mietinnän alla on. Ei oo kyllä kauhea kiire meilläkään ja suurin syy on se rahan meno. Toinen vasta valmistunu ja toinen opiskelee. Tai sit mennään salaa kahestaan naimisiin :)

Me oltiin kihloissa melkein 9 vuotta ennen naimisiin menoa. Tiesimme heti alusta asti, että tuossa on "se oikea", ja halusimme sitoutua toisiimme ja näyttää sen muillekin kihlautumalla. Mutta koska olimme niin nuoria kihlautuessamme (minä 16 ja mies 19), niin ennen kuin naimisiin asti päästiin, vierähti se yhdeksän vuotta. Silti molemmille oli selvää, että avioliittoa kohti tässä mennään :)

Meille tulee n. 1,5 vuotta kihlausaikaa, mikä on mielestäni oikein passeli. Näin vanhemmiten olen tullut tässä asiassa vanhanaikaisemmaksi. Ei minua tosin haittaa edelleenkään, miten muut tekee, mutta omalla kohdallani halusin, että kihlat vaihdetaan sitten, kun myös häät aiotaan pitää parin vuoden sisällä. Tämä on täysin henkilökohtainen kokemus, mutta itsestäni pelkkä kihlaus ilman konkreettisia aviosuunnitelmia näin kolmekymppisenä olisi tuntunut jotenkin sellaiselta liian hattararomanttiselta jutulta. Vaikea selittää, mutta jotenkin nuorena pitkäkään kihlaus ei olisi tuntunut sellaiselta, mutta nyt tuntuu siltä, että tässä iässä ja näiden yhteisten vuosien jälkeen sitten myös mennään, kun kerran meinataan ;).

Vuodenajan perusteella hääpäivä olisi voitu laittaa puolenkin vuoden päähän, mutta tuntuu oikeastaan kivalta, että tässä on tämän verran enemmän aikaa. Paitsi että on kunnolla aikaa suunnitella, niin on ihan hauska lillua kuitenkin vähän aikaa tässä ruusunpunaisessa päätöksen jälkeisessä vaiheessa :D.

Meillä on ollut todella nopeaa toimintaa. Mies kosi neljännellä tapaamisella. Vähän aikaa jouduin kosintaa sulattelemaan, mutta kihloihin mentiin kuitenkin vajaan kahden kuukauden kuluttua tapaamisesta. Siitä noin puolen vuoden päähän sovittiin hääpäivä. Häät ovat tulevana kesänä. Vaikka omalla kohdalla kävikin näin ja olemme onnemme kukkuloilla, niin en suosittele näin nopeaa toimintaa kellekään ainakaan kovin nuorelle. Itse ollaan 35- ja 43-vuotiaat. En olisi uskonut, että minulle (normaalisti melko harkitsevalle) ihmiselle voisi käydä näin. Mutta niin vaan kävi. Edellinen suhde kesti 12 vuotta, eikä menty koskaan naimisiin.

Ihanaa rakkauden täyttämää kevättä kaikilla!!!

Me menimme kihloihin kesällä 2005 ja häät on luultavasti ensi vuonna, joten kihlausaikaa onpi noin 4 vuotta. Meille kihlaaminen oli pikemminkin lupaus yhteisestä tulevaisuudesta kuin hääjärjestelyiden aloittamisesta, ja kyseessä ei ole teinikihlat. Toki ymmärrän perinteisemmänkin näkemyksen asiasta, mutta elämämme ei ole kulkenut perinteisiä polkuja vaan olemme asuneet eri maissa tms.

Kuten nimim. saattaa päätellä tarkoituksena oli mennä naimisiin jo pari vuotta kihlauksen jälkeen, mutta haluamme saada elämässä parit perusasiat kuntoon ennen avioliittoon päätymistä, tarkoitan siis asumista samalla paikkakunnalla jne. ja minulle on myös tullut tärkeäksi valmistuminen ennen avioitumista. Ja lisäksi on ollut kiva huomata että ajan kuluessa (ja aikuistuessa??) myös sulhoa on alkanut kiinnostaa häiden järjestäminen eri tavalla.

Täytyy siis sanoa että minulle naimisiinmeno edustaa uutta elämänvaihetta, johon siirtyminen tarkoittaa paneutumista yhteisen elämän vaalimiseen siten, ettei enää sen jälkeen opiskelu- ja työasiat aja perhe-elämän edelle. Siis kun avioon astutaan harkiten ja olosuhteet sille sopiviksi muokaten siinä myös pysytään.

Edited by novia2007

Vuoden olemme olleet Friidan kanssa kihloissa ja vuoden päästä alttarille. 2vuotta. Miksei voisi olla kihlausaika vaikka viikon?

Miksei voisi olla kihlausaika vaikka viikon?

Sen lyhyempi ei aika voikaan olla, esteiden tutkinta kun kestää juurikin 7pv. :)

Sopiva kihlauksen kesto on juuri niin pitkään ku on tarvis. 10 vuotta, 2 vuotta, 5 kk, 2 viikkoa, mikä sopii kellekin. :)

Kaipa jokaiselle löytyy se oma sopiva ja luonteva tapa edetä kihloista vihkijäisiin, sillä sitä kihlat minulle juuri ovat, lupaus avioliitosta. Minä olen aina ajatellut, että kun kihloihin mennään, siitä kahden vuoden sisään on häät (meillä tulee olemaan kihlojen ja häiden väli 1½ vuotta). Onneksi oltiin tästä miehen kanssa samaa mieltä. :) Tämä sopii meille ja joku muu kihlaus aika sopii taas toisille paremmin.

Me ehdimme olemaan kihloissa vuoden ja 11kk, ennen vihkimistä ja se on itselle juuri hyvä aika.

Hääpäivä päätettiin samana päivänä, kun mentiin kihloihin. Itse olen aina ajatellut, että vuosi nyt ainakin ennen häitä, mutta kukin parhaaksi katsomallaan tavallaan!

Mielestäni se on ihan itsestä kiinni kauanko haluaa kihlauksen kestävän. Kihlaus on kuitenkin lupaus avioliitosta mutta se on eri asia järjestetäänkö häät vajaan vuoden sisällä vai muutaman vuoden sisällä. Jos itse maksaa kaikki ja haluaa isommat häät, saattaa mennä pidempikin aika. Ja kuitenkin yleensä kihlauksen yhteydessä päätetään että halutaan joskus naimisiin ja siinä vaiheessa voi alkaa säästämisen. Se miten kauan menee aikaa säästämisessä on tapauskohtaista.

Meillä kihlausaika tulee olemaan 1-2 vuotta. Vuosi olisi meille se ihanteellisin, mutta voi olla, että "joudumme" olemaan kihloissa kaksikin vuotta. No, lyhyt aika loppuelämää ajatellen, olipa kumpi tahansa!