Jinsku

"Sopiva" kihlauksen kesto?

336 posts in this topic

^ Samaa mieltä edellisen kanssa.

Meillä kihlauksen kestoksi tulee lähes päivälleen 2,5 vuotta, syy näin pitkään aikaan on lähinnä taloudellinen.

edit. Eipä tulekaan kuin suunnilleen 1v10kk, häitä siis aikaistettiin tuossa alkukesästä. ^_^

Edited by Mimsi

Meillä oli 13v, parempi myöhään.... :girl_haha:

Mietin eilen illalla, että ollaanko me liian vähän aikaa kihloissa... Ajatus siitä, että tässä ollaan ja tuo on mun puoliso, on ainakin mulla ollu olemassa jo kolme ja puolivuotta. Mutta hääpäivästä ja siten myös naimisiin menosta päätettiin viime jouluaattona ja häät on kahden viikon päästä. Tää 3,5 kuukautta on mielestäni aivan tarpeeksi kauan valmistella, jännittää ja odottaa häitä. Tulisin varmaan hulluksi, jos oltais tehty hääsuunnitelmia vuosia. Kun naimisiin menosta päätettiin, oisin periaatteessa voinu tyytyä vieläkin lyhempään valmisteluun.

Luulen, että päätös yhteisestä tulevaisuudesta noin niinkuin tunnetasolla on kuitenkin tehty jo vuosia sitten... vaikka kihloissa on siis oltu vasta 3 kuukautta. Kunhan pohdiskelin :)

Edited by Mai2010

Myös meillä oli itsestäänselvyytenä se, että kihlaus on lupaus avioliitosta. Mies kosiessaan ei pyytänyt "kihloihin" vaan kysyi minua vaimokseen.

Aivan, eli jos nyt ajatellaan että perinteisessä kosinnassa kysymys kuuluu "tuletko vaimokseni?" ja saadaan siihen myöntävä vastaus, niin silloin on todellakin kyse avioliittolupauksesta enkä henkilökohtaisesti ihan ymmärrä, miksi sitä lupauksen lunastamista ja toteuttamista pitää vuositolkulla vitkutella. Ymmärrän toki että ihmisillä on erilaiset näkemykset asioista ja joillakin se kihlaus venyy käytännön syistä tai tulee yllättäviä elämäntilanteen muutoksia tms. Ja toisaalta kukaan ei voi sanoa toiselle miten pitäisi toimia, mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.

Omalla kohdallani kuitenkin ajattelen, että en haluaisi kihlausta venyttää vuosikausia kestäväksi. Meillä tilanne on sellainen, että mies kosi minua viime syksynä, jolloin odotin esikoistamme. Nyt vauva on kolmen kuukauden ikäinen, ja voisin kuvitella että pian alkaisimme suunnitella häitä kesälle 2011. Tällöin kihlauksen kestoksi tulisi vajaat kaksi vuotta, joka mielestäni on ainakin itselle ihan hyvä aika. Mutta kuten sanottu, jokaisella on oma tapansa toimia, ja kaikki on hyvin niin kauan kunhan vain itse tietää missä mennään ja on tyytyväinen omiin päätöksiinsä.

Meillä kihlauksen kesto tulee olemaan vajaa 10kk. Luultavasti saisimme juhlat järjestettyä nopeamminkin, mutta lyhyen jutustelun jälkeen päädyimme talvihäihin, maaliskuussa lunta on Oulun tasolla aikalailla sata varmasti, joten silloin siis. Meille sopiva kesto on siis tuo paria kuukautta vajaa vuosi.

Mielestäni sopiva kihlauksen kesto on se aika, joka todella menee häiden järjestämiseen. Vuosi on mielestäni aika sopiva, yli kahden vuoden kihlauksesta en itse tykkäisi. Ja tämä ihan oman elämäntilanteen perusteella, kun ei esim juuri ole omaisuutta tai lapsia. Ajattelin, että jos häät ovat "sitten joskus", niin sitten ovat kihlatkin "sitten joskus". Eli kihlat tarkoittavat minulle juuri sitä, että häitä konkreettisesti aletaan järjestää. Meillä kihlausaika tulee olemaan reilu 1,5v, ja tämä aika siksi, että halutaan häät talvelle.

Edited by tammityttö

Meillä kihlausaika tulee varmaankin kestämään n. 3 vuotta. Olemme molemmat vielä opiskelijoita ja teemme töitä satunnaisesti opintojen ohella. Rahatilanne on siis mitä se on. Emmekä todellakaan oleta että vanhemmat maksaisivat häät. Saavat toki auttaa jos haluavat, mutta päävastuu on meillä. Alustava suunnittelu häitä varten on kuitenkin jo aloitettu. Olemme puhuneet missä kaupungissa häät voisi järjestää yms. Suunnitelmissa on myös yhteinen tili, mihin voisi säästää häitä varten.

Minusta ainakin on mukavaa kun saan touhuta hääasioita rauhassa ja silloin tällöin. Kihlausaika on kuitenkin niin erityinen enkä aio kokea tätä uudestaan, niin miksipä en ottaisi asian kannalta rauhallisesti.

Huh ja vau!

Tuon tähän oman kommenttini, neljä vuotta kihloissa ehtii tulla täyteen ennen hääpäivää. Sormuksien teksteissä viitataan enemmän varaamiseen kihlassa ja no... vihkiin tulee sitten jotain mikä täydentää tekstin ;)

Meille tuo aika oli varmasti oikea, vaikka aika olisi voinut olla jo aiemminkin. Vuodet ovat vain vahvistaneet suhdettamme. Alunperin kihlauduttiin aika pian seurustelun aloittamisesta, joten jos ei muuta niin hyväksyntä liitollemme on kasvanut vuosien aikana. Vaikka molemmat olimmekin täysi-ikäisiä.

No meillä tulee ennen häitä kihlauksesta kulumaan aikaa 2v7kk :-X

Meilläkin tuo kihlautuminen oli selkeä lupaus avioliitosta. Ja lisäksi mies oli sen verran jämpti, että sanoi hetipian sormusten vaihdon jälkeen ettei sitten aio odotella papin aamenta kovin montaa vuotta ^_^

H-hetken koittaessa kihlauksesta tulee kuluneeksi noin 1v ja 3kk :wub:

Meillä kihlausaika tulee olemaan hieman vajaa kaksi vuotta.

Tämä on minulle ihan maksimi aika, koska kihlautuminen tarkoitti meille molemmille päätöstä avioliiton solmimisesta ja päiväkin päätettiin heti kihlauksen yhteydessä. Periaatteessa olisin toivonut kihlausajan olevan hieman tuota lyhyempi, mutta tähän päädyttiin oikeastaan kahdesta syystä: Halusimme häät juuri tiettynä vuodenaikana ja haluamamme kirkon ja juhlapaikan saaminen alle vuoden päähän ei olisi onnistunut. Toisaalta kyse on myös rahasta, sillä maksamme koko häämme itse ja pidempi kihlausaika mahdollistaa tarvittavan rahan sääästämisen.

Meillä tulee kihloissa oloa noin kymmenen kuukautta. Mielestäni ja myös mieheni mielestä kihlaus on lupaus avioliitosta ja sovimmekin hääpäivän noin viikon sisällä kihloista. En voisi itse kuvitella olevani vuosikausia kihloissa, toki jokainen tekee tavallaan.

Minulle olisi ehkä riittänyt vähempikin aika suunnitteluun, mutta mies halusi nimenomaan kesähäät ennen juhannusta, joten kihlat nyt hieman pitenee.

Meillä kihlauksesta häihin on alle vuosi aikaa. Ja varmaankin ihan siitä syystä, että kun kihlojen vaihtamiseen mennessä yhteiseloa oli jo 10 vuotta takana, niin emme malttaneet odottaa häitä yhtään sen pidempään! Ja nytkin vajaa 11 kuukautta oli kyllä ihan turhan riittävästi aikaa odottaa niitä häitä... Itse tykkäsin, että vajaa vuosi on sopiva aika olla kihloissa :gpari:

Vuosi, puolitoista on mielestäni sellainen vielä ihan sopiva kihlausaika, nopeampikin avioliittoon asteleminen on ihan hyvä jos muuten aikataulullisesti natsaa. Monella on mielikuva häistä tiettynä vuodenaikana, joten riippuen kihlauksen suhteesta muihin aiemmin tehtyihin suunnitelmiin, niin esim. kesä voi tulla liian aikaisin, joten häät on silloin siirrettävä seuraavan vuoden kesälle.

Meillä tulee olemaan tasan 1v 2kk kihlauksesta hääpäivään. Itse olen aina halunnut keväthäät, mutta tämä kevät tulee liian äkkiä kihlauksen jälkeen. Sitten mietimme vakavasti syksyä, jotta ei olisi niin pitkä aika häihin, mutta lopulta päätimme erinäisistä syistä siirtää häät ensi vuoden keväälle.

edit: Aikaistimme häitä, joten nyt hääpäivänä tulee aika tarkalleen (no, kahta päivää vaille) vuosi kosinnasta.

Edited by miomao

Me ehditään olla kihloissa 4,5 vuotta, ennen kun mennään naimisiin. Syynä se, että meillä ei oikein ole aiemmin ollut hyvää tilaisuutta mennä naimisiin ja rahaa on pitänyt säästää opiskelijoita kun ollaan.

Itsellä on sellainen toive, että mies kosisi. Toivon tämän tapahtuvan vasta siinä vaiheessa, kun hän on valmis menemään kanssani naimisiin ja päättämään hääpäivän heti kohta kihlauksen jälkeen, jos ei samana päivänä. Sitä ennen voin hyvin seurustella hänen kanssaan vaikka kymmenen vuotta ilman sormusta. En haluaisi kihlauksen jälkeen vastata kyselyihin, että milloin menette naimisiin. Enkä toisaalta halua itsekään joutua miettimään sen kihlasormukseni puolesta, saanko koskaan ja missä vaiheessa vihkisormusta sen kaveriksi.

Parisuhde voi tällä hetkellä hyvin ilman mitään virallisia sitoomuksia. Osoitteet ovat virallisesti erillään, vaikka käytännössä asumme yhdessä. Mies on täyspäiväisesti kovapalkkaisissa töissä, kun taas minulla opiskelut kestävät vielä ainakin vuoden 2013 loppuun. Lapsia ei ole lähivuosina todennäköisesti tulossa, kumpikaan meistä ei halua vielä. Rahatkin ovat tiukalla, varsinkin minulla.

Ennen seurustelumme aloitusta mieheni oli purkanut kihlauksen ex-avovaimoonsa, jonka kanssa oli myös päättänyt hääpäivän. Itselläni yhtäkään kihlausta ei ole takana, ja toivon, että jos nykyisen mieheni kanssa siihen päädytään, se myös jäisi ainoakseni. En haluaisi käydä läpi omakohtaisesti kaikkia perhekriisejä, jotka lapsuudenkodissani olen kohdannut. Jonain päivänä toivon sanovani "tahdon" miehelleni, mutta vielä ei ole sen aika, monta askelta on vielä ottamatta, joten kihlaus saa minun puolestani odotella rauhassa siihen asti, kun häätkin ovat ajankohtaiset.

Minulle kihlaus on nimenomaan lupaus ja sopimus avioliitosta, ei sopimus hääpäivästä tai muusta yhdessäolosta, ei toisaalta myöskään sopimus siitä, että "mennään ehkä sitten joskus naimisiin". Sopivaa kihlauksen kestoa ei minusta kuitenkaan voi määritellä validisti, ellei halua vedota perinteisiin ns. siveellisyysaikamääreisiin. Minusta kihlaus alkaa siitä hetkestä, jolloin pariskunta yhdessä sopii avioliitosta (eli joko toinen kosii ja toinen sanoo kyllä tai kun yhdessä tehdään päätös)ja jatkuu pariskunnan tilanteesta riippuen niin kauan, kunnes avioituminen on mahdollista.

Meillä esimerkiksi kihlauduimme vuonna 2007, mutta tarkka hääpäivä vuodelle 2011 päätettiin vasta 2009, eli noin vuoden kuluttua kihlauksesta. Aluksi mietittiin, josko sormusten hankkimista ja kihlauksen virallistamista olisi siirretty, koska elämäntilanteemme (opiskelu, rahatilanne, väliaikainen asuminen eri maissa) takia tiesimme jo kihlaushetkellä häiden tulevan ajankohtaisiksi aikaisintaan v 2010, mutta totesimme, että koska jo joka tapauksessa olemme kihloissa, vaikka tarkkaa päivää ei heti voitu päättää (=lupaus avioliitosta oli annettu), niin hankitaan sitten sormukset samalla kertaa.

Mä mietin, että ne, jotka ei suostuis yli x ajan kestävään kihlaukseen, niin entä jos olisitte suhteellisen varattomia ja haluaisitte kuitenkin hienot häät? Pitäisikö tällöin luopua haavestaan saada ne hienot häät vai pitäisikö häihin alkaa säästämään ennen kihlausta? (tosin miten se olisi mahdollista, tai siis jos yhdessä aletaan säästää häihin, niin eikö sillon olla sovittu naimisiinmenosta ja sitten ollaan kihloissa?)

Meillä nimittäin ei tosiaan ole varaa säästää häihin mitään 500€/kk, joten aikaa väkisin menee muutama vuosi. Kihlaus oli ehdottomasti avioliittolupaus ja häitä on suunniteltu kesälle 2014, eli n. 3 vuotta kihlauksesta. Pääsemme aloittamaan säästämisen syksyllä (kesäksi on jo tiedossa kaikennäköstä budjetinnielijää joten ylimääräistä ei vaan jää) ja laskin, että meidän molempien tulee joka kuukausi säästää n. 100€, eli yhteensä 200€/kk, jotta saadaan kesäksi 2014 sellaset häät mitkä halutaan (budjetti ehkä 6000-7000€). Jos oltais haluttu naimisiin jo ens kesänä ja oltais haluttu myös tollaset häät, niin kun tosiaan syyskuun alsuta pystytään alkaa säästään, ni olis pitäny säästää jotain 600-700€/kk, mikä ei siis mitenkään ole meidän tuloilla mahdollista.

Opiskelijaelämää, mutta ei se raha tosiaan estänyt meitä toisillemme lupautumusta :)

Eli summa summarum: Musta sopiva kihlautumisaika on se, minkä hääjärjestelyt vaativat. Kahden täysipäiväisen opiskelijan taloudessa se voi olla vaikka 5v jos ei nopeemmin saa säästettyä.

Kihla-aika on niin pitkä kuin kukakin haluaa. Itse oli mieheni kanssa kihloissa yli seitsemän vuotta ja kyllä, kihlaus oli meille lupaus avioliitosta alusta asti. Emme päättäneet edes häävuotta silloin heti, itse asiassa hääpäivä päätettiin noin vuosi ennen häitä. En ymmärrä ihmisten höpötyksiä siitä, että kihloihin mentäessä pitää sopia hääpäivä ja jos on yli kolme vuotta kihloissa, ei ole tosissaan sitoutunut. Meille ainakin asia oli itsestäänselvyys. Kihlaus on lupaus avioliitosta ja sormus on tuon lupauksen merkki. Kihlauksen kestolla ei ole mitään merkitystä.

Jaa, voihan se olla jonkun mielestä höpötystä, että kihlatuessa pitäisi häistä sopia, mutta ymmärrän kyllä molempia näkökulmia. Ei kai se väärinkään ole, jos niin haluaa omana henkilökohtaisena ratkaisunaan (tai parikohtaisena) tehdä, että seurustelee aikansa ilman sormuksen sormusta, sitten kihlautuu ja menee piakkoin naimisiin. Itse saatan hyvinkin viihtyä kihloissa vuosikaudet, mutta ei sitä nyt pidä kenenkään toisen toimintatapaa sanoa höpötykseksi vain siksi, että itse on toiminut toisin. Tapansa kullakin, ihailen niitä, jotka toimivat perinteisemmin kuin minä :girl_sigh:

Itse saatan hyvinkin viihtyä kihloissa vuosikaudet, mutta ei sitä nyt pidä kenenkään toisen toimintatapaa sanoa höpötykseksi vain siksi, että itse on toiminut toisin.

Aikaisemmin tässä ketjussa nimenomaan sai sen käsityksen, että pitkä kihlaus ei ole aito kihlaus. Kukin taaplaa tyylillään.

Meillä oli jo ennen rengastusta keskusteltu asioista niin että, jos kihlaus tulee se on lupaus avioliitosta, avioliitto on alle vuoden kuluessa kihlauksesta. Aikaa jää väliin nyt tällä aikataululla 8kk. Kuukausi ja vuosi on päätetty, päivällä ei oo niin merkitystä tässä vaiheessa vielä ja uskon että saadaan päivä päätettyä sen viikon aikana kun pistetään esteettömyystodistukset vetämään aikanaan. Hääjärjestelyjä kun ei tarvita niille kahdelle todistajalle sen kummemmin kuin että ne on vapaalla sen ajan. :)

Siskoni on myös kihloissa ja hänen miehensä on lupautunut avioliittoon sitten kun täyttää 50 vuotta, odotettavaa on reilu 20 vuotta. Tämä ei tulisi minulle kuulonkaan ja mietin pitkään tämän kuullessani, että kuinka kukaan voi suostua moiseen. Loppupäätelmä mietinnöissäni oli, että mitä kukaan on sanomaan toisen hommista mitään, jokainen pari tekee tyylillään ja niin kuin itselleen sopii.

Itselläni on ollut pitkään aika konservatiivinen mielipide, jonka mukaan kihlauksen ei tulisi kestää paria vuotta pidempää ilman hyvää syytä. Toisaalta tämä käsitykseni on syntynyt ollessani teinityttö.

Olen tietoinen siitä, että näin opiskelijoina kihlauksemme tulee kyllä kestämään pidempään kuin sen kaksi vuotta, pisimmillään jopa viisi. Tarkoituksena kun on valmistua ennen avioitumista.

Toisaalta isäni oli hyvin innoissaan kuulleessaan pitkästä kihlauksestani, se kun kätevästi lyhentää avioliitossa tuhlautuvaa aikaa :girl_wink:

Itse keskustelin asiasta kerran perheen kesken ilallispöydässä. Ja sain huomata olevani melko hämmästynyt äitini mielipiteestä! Vaikka olen kihloissa poikaystäväni kanssa, äitini mukaan hänen tulisi kosia uudestaan juuri ennen naimisiinmenoa! Itse olen eri mieltä, hän on kosinut minua jo. Joten meidän tulee ainoastaan päättää hääpäivästä, kun aika alkaa tuntua oikealta, eikä kosiskella uudestaan. Vaikka tietysti kihlauksenkin voi uudistaa, uudistetaanhan nykyään avioliittolupauksiakin.

Mutta oma mielipiteeni on, että olen jo kihloissa, minua on kosittu ja vaikka hääpäivämäärää ei ole vielä tiedossa useaan vuoteen, miehen ei tule kosia minua uudestaan, kun hetki koittaa. Voimme ainoastaan alkaa suunnitella häitä.

---

Edited by NeNNi