Missä yritätte säästää?


-Rory-

Recommended Posts

  • Replies 359
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

-Virasmäärässä (listaa karsittu varsin kovalla kädellä)

-alholi tarjoilussa (tervetuliasimaljoja lukuunottamatta ei ilmasita viinaa)

-morsiammen puku halvalla (alle £500)

-Sulhasen puku vuokrataan tuttavan morsiusliikkeestä

-Ystävät hoitavat valokuvauksen (ammatilais kuvaajia)

-Ystävä hoitaa häämeikin

Link to comment
Share on other sites

Säästetään lähes kaikesta, missä säästäminen on mahdollista. Häihin tulee vieraita noin 80.

- Morsiamen puku käytettynä, sulhasen puku vuokrataan

- Koristelut tehdään itse, luonnonläheinen tunnelma, ei kalliita kukkia, pöytäliinoja tms. (Häät marraskuussa, joten koristelu tulee olemaan esim. puiden oksia ja käpyjä, jotka spreijataan itse hopeamaalilla ja glitterillä.)

- Kutsut askarrellaan itse, ei mitään erikoista, ihan perus korttipahville.

- Pitopalveluna nähtävästi ammattikoulun yksi luokka, joka tekee homman talkoina luokkaretkirahastoaan varten.

- Hääauto sulhasen oma (harrastaa vähän erikoisempia välineitä)

- Hääyö saadaan häälahjaksi morsiamen äidiltä. Häämatkaan säästetään rahaa ja matkustetaan sitten joskus myöhemmin. (Paitsi jos vieraat intoutuvat antamaan lahjaksi rahaa)

- Juhlasssa ei tarjoilla alkoholia, koska morsian ja sulhanen eivät juurikaan mitään juo muutenkaan, eikä haluta örvellysbileitä.

- Bändiä ei tule. Kaaso soittanee häävalssin pianolla, kun on taitava ja muut musiikit (häissä ei ehkä tanssita, kun ei ole tanssijoitakaan) tulevat levyltä.

- Morsian meikkaa itse ja kaaso auttaa kampauksessa, joka tulee olemaan hyvin vaatimaton ja luonnollinen.

Mitähän vielä? Luulisin, että tuossa olivat isoimmat.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Säästämisen sijaan meidän tapauksessa voisi puhua ehkä törsäämisen minimoinnista :rolleyes:

-juhlapaikka: valitsimme ravintolan, josta ei mene erillistä tilavuokraa (vieraita on sen verran että ravintola yksityistetään meille)

-koristelut: paikka on kaunis eikä tarvitse paljoa koristeita; Tarkoitus olisi koristella pöydät yksinkertaisesti valkoisilla liinoilla ja servieteillä, kynttilöillä ja valkoisilla kukilla (jotain kauden edullisia kukkia).

-ruoka: neuvottelin hinnasta ravintoloitsijan kanssa ja sain sen hiukan laskemaan

-sormukset: valitsin sen pienemmän timantin kahdesta vaihtoehdosta :P

-juomat: ravintoloitsija suostui siihen että ostamme ruuan kanssa tarjottavat viinit häneltä, mutta saamme tuoda samppanjat ja väkevät itse. En tosin ole varma onnistuuko tämä Suomessa.

Siinäpä nuo, puvuista en uskalla sanoa kun en ole vielä käynyt sovittelemassa, tavoite on että kenkineen ja asusteineen minun pukuun menisi max. tonni ja mieluiten vähemmän. Yhteensä häihin on budjetoitu 10000 euroa (sata vierasta).

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Mä en voi sanoa, että me yritettäisiin säästää. Me valitaan se vaihtoehto, joka on meille mieluisin, olettaen, että se ei ole ihan järjettömissä hinnoissa. :P Meillä ei taida edes olla budjettia o.O

Kuitenkin, säästöä on tullut

- morsiuspuvussa, joka oli 50 % alennuksessa (ja johon rakastuin :-X )

- menussa, josta valittiin pitopalveluista halvin vaihtoehto (joka siis vaikutti myös parhaalta ja josta on kokemusta)

- valokuvaajassa, kun otetaan harrastelija kuvaamaan

- hääkuljetuksissa, kun hääautoa ajaa perhetuttu

Lisäksi tullaan todennäköisesti säästämään vihkisormuksessa, koska mun kummi todennäköisesti tekee sen. Aika näyttää, säästetäänkö vielä jossain muussa.

Link to comment
Share on other sites

Yritämme säästää ainakin hieman, tässäpä jotain:

- Morsiamen mekko ei ole "morsiuspuku" vaan iltapuku, eikä siten maksanut älyttömiä summia

- Sulhaselle luultavasti ei vuokrata pukua eikä osteta välttämättä uuttakaan, vanha puku ja kengät kelvannevat, uusi paita ja solmio kyllä ostetaan

- Sulhaselle ei tule toista sormusta

- Koristelut pidetään simppeleinä

- Ollaan ostettu paljon asioita jo käytettynä täältä Naikkareiden kautta

- Hääautoa ei tule, koska vihkiminen juhlia edeltävänä päivänä jo maistraatissa

- Morsiamen asusteista osa ostettu käytettynä/netistä (korut, tiara) ja osa on omasta takaa jo olemassa (käsilaukku esim.)

- Ei-ravintolahäät eli juomat haetaan Virosta

- Bändi on musiikkilukiolaisia ts. halvempi kuin ihan ammattibändi, mutta silti laadukas ja innostunut

- Ei tule ammattikuvausta (useampi puoliammattilainen ystävä hoitaa tämän)

- Valittiin edullinen, mutta mukavalta vaikuttava pitopalvelu

- Ilta/yöpala tehdään itse ja sen tarjoilusta vastaa eräs kaasoista

- Kutsukortit pidetään simppeleinä, ei kalliita ja erikoisia askarteluratkaisuja muutenkaan esim. paikkakorteissa

- Emme maksa vieraiden majoitusta

Onhan noita :) eri juttu sitten, kuka noita pitää "säästämisenä" ja kuka normikäytäntönä. Mutta siis yritämme ajatella rahankulua lähes kaikessa, emmekä tuhlaile huoletta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä ei olla hääpäivää vielä päätetty ja vasta kihlauduimme, mutta uskon osaavani jo tässä vaiheessa luetella joitain säästökeinoja... Ja nämä eivät oikeastaan ole tietoisia säästökeinoja, vaan hyvää mäihää :D

- Pikkusiskoni on kosmetologi: häämeikki ilmainen

- Isosiskoni on kampaaja: hääkampaukset ilmaisia

- Miehen pikkusisko on ompelija: tod. näk. hän tekee minun mekkoni ja siten menoja tulee vain kankaat ja muut tarvikkeet

- Hääauton voisin kuvitella olevan ystäväni vanha valko-pinkki rättäri <3

- Tuttavapiirissä paaaaljon muusikoita ja esiintyjiä, joten hääbändiä ei varmaan hommata. Maksimissaan palkataan dj soittamaan meidän valitsemaamme musiikkia ja sen lisäksi ystävät ja sukulaiset esittävät erilaisia kappaleita

- Tuttavapiirissä myöskin useampi valokuvaaja, joista joku todennäköisesti enemmän kuin mielellään toimii hääkuvaajanamme

Link to comment
Share on other sites

- Osan koristeista teen itse. Niihin tarvin ostaa vaan spraymaalia (muut tarvikkeet löytyy kaapista) :P

- Ruoka tehdään itse.

- Juomat Tallinnasta.

- Ostan käytetyn puvun jos vaan löydän mieleisen.

- Kaveri opiskelee parhaillaan valokuvaajaksi ja lupas tulla kaverihintaan räpsimään kuvia :)

- Hääyö nukutaan varmasti vaan omassa kotona.

- Häämatkakin on vaan viikonlopun ja Suomessa.

Varmasti on muitakin juttuja mutta nää nyt tuli ekana mieleen :)

Link to comment
Share on other sites

- ei hääautoa (kuljetaan taksilla sen verran kuin tarvitsee, vihkiminen ehkä juhlapaikalla tai ihan vieressä kadun toisella puolella)

- pyydän ehkä kaveriani laittamaan hääkampauksen (hän on todella taitava ja olen iltajuhlakampauksissani ollut aina tyytyväisempi hänen töihinsä kuin kampaajilla laitettuihin)

- juhlapaikkamme on tyylikäs, kaunis ja näyttävä -> koristeita ei tarvittaisi välttämättä yhtään

- juhlapaikasta ei peritä erikseen tilavuokraa tai henkilökunnan työkuluja (ravintola)

- maltillinen vierasmäärä (noin 70, joista aikuisia suunnilleen 55)

- haaveilen tavallisesta poikkeavasta hääkukasta, joten tavallisen sidotun kimpun kulut alittunevat

- ellen löydä jotakin aivan erityistä, jonka vuokraaminen ei ole mahdollista, vuokraan hääpuvun ja kaikki varusteet, jotka on mahdollista vuokrata

Link to comment
Share on other sites

Meillä "säästetään" siten, että hankinnat tehdään tulevaisuutta ajatellen. Voi olla, että loppusumma tulee itse asiassa näin kalliimmaksi, mutta jos tavaroilla on käyttöä myöhemminkin, nehän voi miinustaa hääbudjetista, vai mitä? ;)

Eli, sulhaselle teetetään puku, jota voi käyttää myöhemmin juhlissa ja minulle ostetaan kengät ja meikit sen mukaan, että niitä varmasti käyttää jatkossakin.

Turhat koristelutilpehöörit jätetään meilläkin pois. Siisti pöytäliina ja kauniisti taitellut lautasliinat ovat ihan riittävä somistus juhlaamme. Häihimme kutsumme muutenkin vain ne ihmiset, jotka oikeasti haluaisimme juhlimaan kanssamme, joten siinä ei oikein voi säästää.

Link to comment
Share on other sites

Me koitetaan tehdä itsemme näköiset häät, ja välttää ylimääräisyyksiä. Opiskelijoita kun ollaan, niin edullisuuksia haetaan ainakin näillä

-juhlapaikka edullisesti suhteilla

-edullinen pitopalvelu

-juomat virosta

-morsiuspuku.. mun piti alunperin tehdä puku itse, mutta sitten löysinkin hullun halvalla juuri SEN puvun :girl_sigh:

-miehen pukuna joko tumma puku (joka löytyy jo kaapista) tai teen hälle puvun, asusteet ainakin väkertelen molemmille

-kutsut, paikkakortit menut ja ohjelmakortit sekä muu vastaava tehdään itse, ja kutsut pyritään antamaan vieraille kädestä käteen (säästöä myös postikustannuksissa..)

-teen itse kimpun, vieheet ja kaason rannekukan

-meikit ja kampaukset itse, tai ystävien avustuksella

-tuttu kuvaaja, antaa hiukkasen alennusta

nää nyt ekana tulee mieleen, saattaa olla että on muitakin. :)

Link to comment
Share on other sites

Yritämme säästää mm. seuraavista:

- koristelut ja kattaus, mielestäni on aivan sama millaiset servetit vierailla on, ja kukkiin panostaminen on mielestäni turhaa, joten niistä saa säästöä aikaan. Juhlapaikaksi mieluiten sellainen mitä ei tarvitse koristella.

- hääauto

- sulhasella on jo valmiiksi frakki, joten hän käyttää sitä häissä

- juomat haetaan joko Saksasta, Virosta tai Venäjältä

- hääyön majoitukseksi riittää tavallinen hotellihuone

Link to comment
Share on other sites

Säästetään:

-koristelut ja kattaus (tehdään kaikki alusta asti itse, astiat lainataan)

-tarjoilu/emännöinti (tutut auttavat pilkkahintaan)

-paikan vuokra (tutun kautta puoleen hintaan)

-ohjelma (ei erikoisia ohjelmia, sukulaisia järkkäämään ja soittamaan)

-ei kuljetuksia hienoilla autoilla

-ei häämatkaa

-ei hääyötä sviitissä

-ehostuksessa (kaverit auttaa)

-tehdään kortit ym. askartelut itse

-vieraita vain 50 (kaverit ja lähimmäiset sukulaiset)

-juomat Tallinnasta

Link to comment
Share on other sites

- Kilpailutettiin pitopalvelu (näin saatiin varmaan 10/hlö halvemmalla kuin jos olisimme ottaneet sen ensimmäisen vaihtoehdon)-

- Sulhanen ostaa puvun jota voi käyttää myöhemminkin

- Bändejä kilpailutettiin

- Viinat virosta (kesälomareissun aikana)

- Käytetty hääpuku

- Hääautosta ei olla valmiita maksamaan

- Pöytäkoristekukat anopin kukkamaalta (jotka eivät kyllä häviä ollenkaan kaupasta ostetuille)

- Anoppi tekee kimpun (johon kukat ostetaan kuitenkin)

- Tilaa kaunis itsessään -> ei vaadi muuta koristelua kuin pöytien koristelu sekä ulkotiloihin jotain

Link to comment
Share on other sites

Säästetään ainakin näissä

- morsiuspuku alennusmyynnistä -50%

- sulhasen puku vuokrataan

- ei erillistä hääautoa, omalla mennään

- askarteluissa säästetään jonkin verran, esim. hääkarkeille ei valmiita rasioita vaan tehdään itse tyllistä pussukat

- juomat Tallinnasta

- ystävä hoitaa videokuvauksen

- tuttu valokuvaaja, lupasi vähän alennusta

- osa morsiamen asusteista on hankittu myös jälkikäyttöä ajatellen vaikkakin häitä varten uutena, esim. korut, alusvaatteet ja laukku

Muokattu: , käyttäjä: Belgemine
Link to comment
Share on other sites

-Hääpuvussa ainakin yritän säästää. Kangas ostettu jo aiemmin etelän mailta.

-Ei erillistä hääautoa

-Yritän nakittaa meikkausta/kampausta tutuille

-Juomat Tallinnasta (tosin en tiedä säästyykö tässä mitään, kun sulhanen lähtee äijäporukalla sinne <_< )

-Kengät ja laukun aion ostaa tulevalla ulkomaan reissulla, edulliseen hintaan, tottakai.

-Kukkia ei varmaan juurikaan koristeluun hankita

Link to comment
Share on other sites

Suunnittelu on vasta melko alussa, mutta näissä ainakin säästyy euroja:

- auto joltakin kaverilta

- juomat Virosta

- Ei floristin tekemiä asetelmia, koristeena mahdollisimman paljon luonnonantimia

- Hyvin simppeli kimppu

- Sormukset edullisesta mallistosta/liikkeestä ja toivottavasti vielä alesta. Timantteja kuitenkin :)

- Kirkkoa ei koristella mitenkään

- Ylimääräistä askartelua vältetään (esim. en näe tarvetta kirkko-ohjelmalle)

- Ei ulkopuolisia esiintyjiä, bändi toivottavasti edullisesti kaverisuhteilla

- En odota kaasoiltani yhdenmukaista pukeutumista, joten en myöskään kustanna heille pukuja.

Siinä nyt joitakin.. Muutenkin yritetään pitää juhlat rentoina ja pääasia on, että tunnelma on hyvä.

Link to comment
Share on other sites

Guest pampulakorva

Meillä :-X:-X säästetään/ säästettiin näin:

- häävalokuvaus, säästöä n. 400e (siskolla laadukas järjestelmäkamera ja hän ottaa kaikki kuvat)

- kampauksen ja meikin kilpailutin kahdessa eri paikassa, säästöä n. 160e.

- ei ylimääräisiä kukka-asetelmia pöytiin!

- ei ylimääräisiä koriste rimpsakkeita joka paikkaan!

- puku, bolero, viitta käytettynä!

- tuttu kokki ja järjellinen menu!

- askartelut mm. kutsukortit, paikkakortit yms. tein itse!

- ei hääkarkkirasioita yms. sälää!

- ei bändiä!

- rajallinen vierasmäärä, vain lähimmät sukulaiset ja ystävät!

- ei häämatkaa! (joskus sitten kunhan löydetään mieluinen...)

- hääauto on kaverin!

Meillä myös tunnelma ja hauska päivä/ilta hakusessa :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...