Missä yritätte säästää?


-Rory-

Recommended Posts

Kaikesta on yritetty säästää ja vieläkin enemmän pitäis säästää että budjetti ei ihan riistäytys käsistä, mutta tässä nyt joitakin asioita:

- Mun puku on käytetty, löysin huuto.netistä

- Kutsut, paikkakortit, kiitos- kortit ja muut koristukset on itse askarreltuja

- Hääauto tutulta

- Juomat Tallinnasta

- Ei hääkarkkeja tai muita muistoja vieraille

- Miehelle vuokrapuku

- Ei kukkia kirkkoon/ juhlapöytiin

- Vieraiden määrässä: Kutsuttiin vain oikeasti meille tärkeät ihmiset. Ei edes omia sekkuja jos ei ole läheisiä.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 359
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Meillä hääsuunnittelut ihan vasta lähtökuopissaan, mut säästöä tulee varmaan seuraavista:

- kutsutaan vain läheiset ja tasan ne ihmiset jotka halutaan ja jotka oikeesti tunnetaan - minä esim. siis en kutsu sukulaisiani ollenkaan, koska olemme niin vieraita toisillemme

- kaikki krääsä ja hörhelöt pois, koristelussa yksinkertaista

- hääauton ei tartte olla mikään erikoinen

- sormuksiin ei käytetä miljoonaa

- hääjuhla ei ole perinteinen (ei haluta sen tyyppistä kumpikaan), vaan illanvietto kavereiden ja ystävien kanssa - joten mahdollisesti emme tarvitse täyttä ruokailua alkuruokineen, pääruokineen ja kakkuineen - kenties tarjoamme ruokaisia salaatteja yms.

- juomia haetaan Tallinnasta

- hääpaikka ei tule olemaan mikään kartano tmv. kallista vuokraa perivä paikka

- tuskin tulee bändiä - ja jos tuleekin, niin suhteita käytetään hyväksi

Tuossapa jotain, mistä meille tulee säästöä luonnostaankin. Me kun ei tosiaan kumpikaan haluta ihan perinteistä hääjuhlaa, koska emme koe sitä omanlaiseksemme. Vielähän tässä on vuoden verran aikaa suunnitella :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Täälläkin olisi tarkoitus säästää, mutta pikemminkin jakamalla hankintoja pitkin tulevaa vuotta, ettei kaikki tulisi isona pompsina. Ja kaikki "käteen jäävä" tavara on tarkoitus myydä pois häiden jälkeen.

- Sormus hommattu (ei kallis, mutta kuitenkin)

- Pukua aletaan tehdä marraskuussa

- Miehelle puku alennusmyynneistä joulun jälkeen

- Kakut, ruuat ja tarjoilijat suhteilla, samoin musiikki

- Ei mitään hörsäkekoristuksia, minun kotoa saadaan viljaa pöytäkoristeisiin, lisäksi reilun kaupan ruusuja. Naapurilta kysyttiin jo lupa, että saadan riipiä sen pihavaahterasta ruskalehdet koristeiksi :)

- Liinat ja viini/konjakkilasit mieheke saa varmaan työpaikaltaan lainaksi.

- Juomat Tallinnasta

- Morsiamen korut ovat vanhaa, lainattua ja käytettynä ostettua - kategoriaa.

- Ei varmaan mitään hääautoa. Jos hyvä tuuri sattuu, mahdun mekkoineni sulhon sukulaisten sähkönsiniseen kuplaan :) Jos en, niin oma pökötti kelpaa oikein hyvin.

Mutta ehdottomasti ruoka ja juoma ovat ne, mihin panostetaan. Kun kaksi kokkia menee naimisiin, on aika selvää missä sen odotetaan näkyvän.

Link to comment
Share on other sites

Suurin päätös säästösyistä tehtiin kun vaihdettiin 400€ maksava juhlapaikka ilmaiseen, joka tosin on hieman syrjemmässä ja hieman pienempi. Mutta positiivista on se, että bileet voi kestää aamuun asti :)

On siinä paikassa tosin vielä ongelmia pöytien ja tuolienkin kanssa, mutta toivon asioiden järjestyvän tässä vajaan vuoden aikana.

Link to comment
Share on other sites

Morsiamen kampauksessa ja meikissä. Kaasoni on kampaaja ja osaa myös meikata, joten saan kaunistukset häneltä lahjaksi.

Valokuvat ottaa lankoni, joka on alan ammattilainen, häneltä saamme myös hääauton lainaksi. Videokuvausta meille ei tule ollenkaan, kun ei sitä filmiä kuitenkaan kukaan pystyisi katsomaan... ;)

- Mies ja kaverinsa toivat juomat Tallinnasta polttareiden päätteeksi, säästettiin laivalippujenkin hinta :D

- Koristetarvikkeita olen hankkinut pitkin vuotta ja koristelut ovat muutenkin yksinkertaiset.

- Kutsut tein itse, yksinkertaiset nekin, tosin materiaaleissa en liiemmin säästellyt.

Ei pyritä säästämään hampaat irvessä, esim. bändistä en ole tinkinyt, mutta jos jossain asiassa voi säästää niin toki se tehdään.

Link to comment
Share on other sites

Meillä näin:

* Juomat Tallinnasta

* Hääpuvun ostin alemyynnistä, kun liike lopetti (kävi vielä hyvä tuuri, kun löysin unelmien puvun sieltä :-X ), samaan hintaan kuului puvun pienennys

* Hääautoa kysytään kaverin vanhemmilta lainaan

* Askartelut tehdään itse

* Suhteilla saatiin kokki+tarjoilija lähes ilmaiseksi

* Ruuat "yksinkertaiset", ei siis miljoonia eri vaihtoehtoja

* Luovuttiin bändistä, koska vihkiminen sen verran myöhään, että bändi ei kerkeisi kovin kauaa edes esiintyä

* Miehelle vuokrapuku/alemyynnistä

* Sormusta voisi kokeilla myös etsiä alemyynnistä, vaikka aika tarkka siinä olenkin millainen sen pitää olla :girl_blum:

* Kampauksen tekee ystävä

Tämmösiä tuli nyt äkkiseltään mieleen.. :)

Link to comment
Share on other sites

- saatiin juhlapaikka miehen työpaikan kautta halvalla

- paikka on itsessään niin kaunis, ettei sitä tarvitse paljoa koristella

- valittiin kohtuuhintainen, mutta kehuttu pitopalvelu

- haetaan juomat Tallinnasta

- ostetaan laatikkoviiniä laatuviinien sijaan, koska tultiin siihen tulokseen, että suurin osa vieraista ei huomaa eroa

- teemme itse tietokoneella kutsut, jotka tulostamme korttipaperille

- miehen ystävät tulevat huolehtimaan musiikista

- jätetään kaikki turha pois (ei hääkarkkeja, ei muistoja vieraille, ei heittokimppua...)

Miehen mielestä emme tarvitse myöskään:

- hänelle uutta pukua (katsotaan nyt mahtuuko vanha)

- hääautoa (itse ehkä haluaisin)

- hääyötä hotellissa (katsotaan löydämmekö hyvää)

Link to comment
Share on other sites

Meillä säästetään:

juhlatilan vuokrassa (0€)

puvussani (ebay-kiinaostos, säästö 50%)

kukka-asetelmaruusuissa (pätkäruusut 0,50€/kpl, tarve 200kpl)

rintavieheet ja kimppua ei tule Suomeen

ei bändiä

pelkät kahvihäät

ei hääautolle tarvetta

musiikki tulee cd:ltä

jatkoille viinat haettu Tallinnasta

Tälläisiä tuli mieleen. :-X

Link to comment
Share on other sites

Meillä yritetään säästää miltei joka asiasta, mutta kohtuudella.

Ruoka tehdään itse äidin, siskojen ja tätien kanssa (sakkiin mahtuu niin kokki kuin muutama innokas koti kokkaaja), käytössämme on tukkukortti.

Juomat tuodaan Tallinnasta. Tutun ravintolatyöntekijän kautta saadaan edullisesti tarjoilijat juhlaan.

Kukat hoitaa floristi siskoni, joten maksan niistä vain tukkuhinnan.

Mekkoni teetätän myös Tallinnassa.

Kampaus, kynnet ja meikki tehdään kauneus&kampaamoalan oppilaitoksessa.

Valokuvauksen hoitaa tuttuni, joka on loistava valokuvaaja.

Hääautona ystäväni isän kunnostama "museoauto", jonka saamme käyttöömme häälahjana.

Musiikki puolta emme ole vielä aivan loppuun asti miettineet, mutta eiköhän kuviot selkiydy tässä syksyn mittaan ja kun muutoin olemme onnistuneet säästämään suuremmissa hankinnoissa, niin on vara panostaa musiikkiin hieman enemmän.

Onni tässä onkin ollut se, että olemme saaneet ja saamme paljon apua. Olimme ensin ajatelleet pitopalvelua, sillä en halunnut työllistää koko sukua, mutta äiti ja tätini saivat meidät vakuutettua, että he tekisivät ruoan mielellään :-X

Kaikki kulut yläkanttiin laskettuna koko budjettimme tulee olemaan alle 5000€ sisältäen aivan kaiken, ja häissämme vieraita on noin 80-90.

Link to comment
Share on other sites

Täällä aiotaan säästellä näin:

  • juhlapaikkana nuorisoseura
  • vieraat tuovat omat viinansa pois lukien alkumalja
  • puku Kiinasta ja asusteet myös sen mitä voi
  • koristeet luonnosta ja maljakot kaikki eriparia, lainaten tutuilta jne. =)
  • kutsujen väsääminen itse + 2lk postarit
  • kampaajan + pitopalvelun kilpailutus
  • valokuvaajaksi kaveri
  • ruokamenusta yksinkertainen
  • kertakäyttöliinat pöytiin (säästää pesulalaskun)
  • kahvipöytään kuivakakut äireeltä
  • ei hääautoa
  • hääyö kotona marsujen kanssa
  • hääkimpusta yksinkertainen, ei heittokimppua
  • musiikki cd:ltä paitsi illalla karaoketanssit
  • hääkarkki vaan ilman koteloa esim. paikkalapun viereen tms.

Sekä sitten pikkuhiljaa ostellaan mitä voidaan, kuten asusteita, hääpuku jne. niin ei sitten summa ole niin suuri kerralla.

Link to comment
Share on other sites

Kaikessa yritetään säästää, paitsi juhlapaikassa. Juhlapaikka on tosi unelma ja se piti saada ja sen mukana tulevat tietysti myös tietyn hintaiset menut - joita voi kuitenkin onneksi räätälöidä tarpeiden mukaan. En olisi halunnut mistään hinnasta pitää häitä jossain työväen tms. -talolla, koska ne eivät vain ole meidän näköisiä paikkoja...

Link to comment
Share on other sites

Meidän säästökohteita:

- puvun tilasin USA:sta (50% säästö ja silti aito puku)

- juhlapaikan vuokra 0€

- itsetehdyt kukka-asetelmat

- juomat Tallinnasta

- sormus ostettiin alennusmyynnistä

- hääyö kotona (lähdemme häämatkalle heti häiden jälkeen, joten panostamme siihen)

- hääauto isäni järjestämänä 0€, jos ei olisi saatu ilmaiseksi emme olisi mitään erikoista autoa tarvinneet

Nämä nyt tulivat äkkiä mieleen...

Link to comment
Share on other sites

Meillä säästetään:

- Mun puvussa, joka tulee Kiinasta (mies ei tartte uutta), puvun muokkaa sopivaksi tuttu ompelija

- Musiikissa, joka tulee cd:ltä

- Menussa (pienennettiin buffetpöydän valikoimaa valtavasti (=sinne jäi vain ne parhaat)) ;)

- Valokuvaajassa (serkkuni on valokuvaaja ja kuvaa koko päivän)

- Mies ei halua toista sormusta ja mun sormusta varten viedään vanhoja "vaihdossa"

- Koristeet luonnosta

- Ei turhaa härpäkettä

- Esim. pöytäliinoja ostettu täältä hääkirpparilta (ja monta asiaa menee meiltäkin edelleen myyntiin)

- Hääauto on oma

- Juomat Tallinnasta

- Kahvipöytään tulee suvun leipomia juttuja (itse ottivat sen itselleen nakiksi, vaikka ei edes mainittu asiasta) ja iltapalapöytään itse tehtyä kinkkupiirakkaa

- Koristeeksi tulee paperista tehtyjä ruusuja, ei oikeita

Muuta ei just nyt tuu mieleen, mut jos tulee, niin palaan asiaan. ;)

Link to comment
Share on other sites

No siis minähän olen sellainen ihminen, joka yrittää säästää KAIKESSA missä suinkin voi. :D Mutta se on tietysti asia erikseen, että kuinka paljon olen valmis tinkimään/venymään haluamistani asioista rahansäästön vuoksi.

Juhlapaikoista meillä valittiin se kalliimpi kahdesta vaihtoehdosta, mutta toisaalta kyllä tästä kaupungista olisi löytynyt kymmenkunta vielä mieleisempää ja kalliimpaa paikkaakin. Olen kuitenkin juhlapaikkaamme tosi tyytyväinen!

Valokuvauksessa päätimme säästää pyytämällä tutun harrastelijakuvaajan ammattilaisen sijaan. Hotellihuoneeksi etsittiin ensin sviittiä, mutta tajusimme että tavallinen, hyvätasoinen huone riittää meille aivan mainiosti.

Kutsukortit olivat sellainen juttu missä myös muutin suunnitelmia ihan budjetin takia. Olisin halunnut tilata valmiit, mutta hinnat osoittautuivat aivan järkyttäviksi, joten päätin sittenkin alistua kohtalooni ja askarrella. :D

Link to comment
Share on other sites

Meillä säästetään siinä, että vihkiminen ja juhlat on samassa tilassa, ja koska tila on kasvitieteellisessä puutarhassa, ei kukille oo tarvetta, jokainen tuo omat alkoholipitoset juotavansa (poislukien alku/onnittelumalja), kaikki järjestää omat kyytinsä paikalle, käydään ensin maistraatissa hoitamassa paperit ja virallinen puoli kuntoon, tuttu hoitaa "siunauksen", käytetään paikan omaa pitopalvelua ja kuvaus ja musiikki (dj) hoidetaan mahdollisuuksien mukaan palkkaamalla tuttuja tms. :girl_blum: Silti bileiden hinta alkaa lähentelee 10000€ :girl_impossible: , josta tilan vuokra on about 1/3, mut se on vaan niin mieletön paikka... :girl_sigh:

Link to comment
Share on other sites

Me olemme yrittäneet säästää seuraavasti:

-morsiamen kampauksen tekee ystävä, jolta saa alennusta (ja ilmaisen koekampauksen)

-luultavasti teen meikin itse (meikit maksavat toki, mutta jäävät myöhempään käyttöön)

-melko vähän koristeluita ja ne mahdollisimman halvalla/itse tehden

-pöytäkukat kuuluvat juhlapaikan vuokraan, joka on edullinen

-tarjoamme alkoholijuomia vain alkumaljan + kaksi kaatoa, vieraat ostavat itse lisää niin halutessaan

-kengät ostin alennusmyynnistä, laukun käytettynä huuto.netistä, alusvaatteet olivat myös yllättävän edulliset

-hääjuhlassa kuvauksen hoitaa ystävä, joka on amatöörivalokuvaaja

-ei videokuvausta

-hääautoksi lainaamme appiukon autoa ja kuskina toimii bestman

-kirkosta tullessa heitetään luomukauraa, jota saa marketista halvemmalla kuin riisiä

-ei koristelua kirkkoon

Budjetti on kuitenkin paukkunut yli ja ympäri jo moneen kertaan, vaikka olemmekin yrittäneet karsia kaikkea mielestämme epäoleellista ja säästää pakollisista hankinnoista. Morsiamen vihkistä ja puvusta ei kuitenkaan tingitty, eikä ruuasta tai bändistä ja näihin menee eniten rahaa.

Link to comment
Share on other sites

Meillä yritetään säästää kaikessa.

-Puvun tilaan kiinasta (säästää hyvin)

-Miehen puku vuokrataan

-pitopalvelu kilpailutetaan ja osa ruoista tehdään itse

-menukortti ja ohjelma tulostetaan omalta koneelta

-Kutsukortit tehdään

-Kukat omalta pihalta, paitsi morsiuskimppu

-Bändi on tuttu

-Kaverilta pyydän meikin ja kampauksen

-Koristeet, ostan pikku hiljaa ja etsin halvimmat

-Viinat tallinnasta

ja mitähän vielä?

Hääpaikassa ei sinänsä säästetty, ku se on reilu 400, mutta se on täydellinen paikka

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meille on noin 120 hengen juhlat tulossa. Säästöä yritetään ainakin näillä:

- halpa juhlapaikka (225e), jossa vihkiminen, juhlat ja jatkot (saa juhlia niin kauan kuin huvittaa)

- ei hääautoa

- ruokia ei tilata pitopalvelusta vaan tarvikkeet ostetaan itse ja ruuanlaittaja/tarjoilija palkataan itse laittamaan ruuat juhlapaikalla, jossa hyvät vehkeet tähän

- juhlapaikalta löytyy valkoiset pöytäliinat ja astiastot 200 hengelle (myös kuoharilasit, joten tässä vähän säästää)

- askartelut (kutsut, paikkakortit, menut, valokuvakimarat tms.) tehdään itse

- koristeita esim. maljakoita, kynttilöitä, lyhtyjä yms. ollaan katsasteltu ja katsastellaan myös käytettynä

- jos mahdollista (häät elokuun lopulla) käytetään koristelukukkina luonnon antimia eikä kalliita kukka-asetelmia floristilta

- kuoharit, viinit ja viinakset haetaan virosta

- ei ammattikuvaajaa juhliin, vaan tuttava, joka harrastaa valokuvailua ja on taitavakin (studiokuvassa saatetaan käydä, jotta saadaan "virallinen" potretti

No, nää nyt ainakin äkkiseltään. Ompelutaitoisia ystäviäkin löytyy, jote puvun ompeluttamista voisi harkita. Emmekä tarvitse monen tonnin sormuksiakaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

- Ruuasta toivottavasti saadaan vähän alennusta tutun pitopalvelun kautta

- Tehdään itse mahdollisimman paljon ja yritetään hyödyntää alennusmyyntejä koristeissa, kutsuissa jne.

- Yritän löytää pukuni halvalla tai vuokrata, sulhanen käyttää aivan omaa pukuaan.

- Viinat hommataan joko Virosta tai Saksasta

- Ei vietetä hääyötä kalliissa hotellissa, häämatka tehdään ennen joulua ottamalla äkkilähtö.

Link to comment
Share on other sites

- hääauto: toiveissa saada tutun auto lainaan

- viinat haetaan Virosta

- sulhasen vaatteet vuokrataan

- oman pukuni toivon löytyvän alesta tai käytettynä

- juhlassa luultavasti soittaa/esiintyy perheenjäseniä

- koristekukat sesongin edullisia kukkia

- häämatka ja hääyö toivottavasti saadaan ajoissa varattua, että saisi sitä kautta edullisemmin

Muusta en sitten juurikaan suostu tinkimään :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

-Suhteellisen edullinen hääpuku löytyi (-60% alennus morsiuspukuliikkeessä), vaikka onkin ihan unelmieni puku :-X

-Edullisesti alennuksessa olleita hääasusteita ja Naikkarifoorumin kautta ostettu tiara

-Hääautona oma auto

-Juhlapaikan vuokra viikonlopulta 250 e. Astiat sisältyy hintaan.

-Itse askarreltu paljon luonnonmateriaaleista (paju)

-Kutsut tehtiin itse

-Paikkakortit itsellä valmiiksi olleista materiaaleista tehty

-Ei alkoholia

-Ruoat saamme edullisesti, ilmaiset perunat ja edullisesti vasikanpaistia

-Ei pitopalvelua, vaan tuttu kondiittori-leipuri pääemäntänä keittiöllä ja tutut perhetuttujen teinitytöt keittiöllä tarjoilemassa buffetpöytiin ruoat

-Lähes kaikki kynttilät ostettu edullisesti alennusmyynneistä (teemavärin mukaan silti)

-Pakollisia uusia hankintoja Ikealta (maljakot, kynttilänjalat)

-Vierasmäärä vaatimaton, vain 70-80 ihmistä. Vain meille lähimmät ihmiset.

-Ei häämatkaa, vaan mökkiviikonloppu

-Miehen puku oli -50% alennuksessa

-Ei ammattikuvaajaa häihin, vaan tutut ja sukulaiset kuvaavat (studiokuvaus silti varattiin)

-Ei kampaajaa (en saanut kampaajaa hankalan juhlapäivän takia)

-Ei meikkausta

Muokattu: , käyttäjä: elena87
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...