Jump to content
Naimisiin.info

Sormukset eri materiaalia


Ruska

Recommended Posts

Onko siitä mitään haittaa jos kihla- ja vihkisormus ovat eri materiaalia? Kuluttaako kovempi pehmeämpää ja jos kuluttaa niin missä ajassa kuluma näkyy? Viisi, kymmenen, kaksikymmentä vuotta?

 

Vihkisormukseni on palladiumia, kihla oli palladiumhopeaa (50/50). Kihla on nyt teillä tietymättömillä ja jos käy niin että sitä ei vaan löydy, niin harkitsen terässormusta tilalle. Mitenkähän se tulee toimeen palladiumin kanssa?

Link to comment
Share on other sites

Tästä vastauksesta tuskin on mitään varsinaista apua, mutta itse olen kuullut, että esimerkiksi titaanin (joka on terästä huomattavasti kovempaa) ja kullan yhdistelmä on mahdollinen. Kulumista kyllä tapahtuu, mutta se on niin vähäistä, että yhdistelmä kestää hyvänä vuosikymmeniä. Viisaampi korjatkoon, mikäli ammuin itseäni juuri jalkaan.

Muokattu: , käyttäjä: Janique
Link to comment
Share on other sites

Itseasiassa kysyin tätä asiaa myös Kultasepänverstas CaiSannista, josta vihkisormus on kotoisin. Sieltä sanottiin etteivät suosittele terästä ja palladiumia rinnakkain, satunnainn käyttö on ihan ok muttei 24/7. Mulla onkin nyt hankittuna erikseen "työsetti" teräksestä, eli kaksi sileää sormusta hieman eri levyisinä ja niitä tulee siis pidettyä ainakin se 8 h vuorokaudesta. Eipä siihen sitten enää jää kovin montaa tuntia yhteiseloa palladiumille ja teräkselle jos hienomman kivellisen vihkin vaihtaa sormeen aina kotiin tullessa :)

 

Ajattelin kyllä että kunhan valmistun ja pääsen töihin, niin saatanpa ostaa jonain vuonna itselleni esimerkiksi synttärilahjaksi jotain pientä ja kimaltelevaa tuon vihkin rinnalle... :girl_pinkglassesf:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mulla on titaaninen kihlasormus ja kyselin häämessuilla kultasepältä että uskaltaako tuon rinnalle hankkia kultasormusta. Kuulemma kuluminen on minimaalista kunhan molemmat sormukset ovat oikeankokoisia eivätkä pyöri sormessa (eli eivät hinkkaudu toisiaan vasten). Yksi vaihtoehto on kiinnityttää sormukset yhdeksi leveäksi mutta itse en ainakaan syttynyt tälle idealle...

Mutta siis, mulle tulee titaanikihlan viereen keltakultavihki. Osa varmasti kauhistelee mutta "tyylisäännöt" on tehty rikottaviksi ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Syököhän" valkokulta hopeaa? Sulhasen kihla on hopeaa ja vihki valkokultaa. Kokeili laittaa ne yhtä aikaa sormeen, ja totesi että voisi ehkä pitääkin kahta sormusta sitten kun olemme naimisissa. Aluksi meinasi vaihtaa vihkin kihlan tilalle ja laittaa kihlasormuksen talteen. Nyt harkitsee kuitenkin molempien pitämistä. Mutta onko tämä mahdollista? Siis kestääkö kihla? Kihla on vähän leveämpi ja jäisi alemmaksi sormukseksi.

Link to comment
Share on other sites

^ Kyllä valkokulta syö hopeaa, hopea on tosi pehmeää, jopa kaksi kultaista syövät toisiaan. Hopeasormuksen pehmeyttä kuvaa se, että hopeasormus voi vääntyä soikeaksi ihan normaalissa käytössä.

Link to comment
Share on other sites

No siinä tapauksessa sulhanen käyttää pelkkää vihkiä ja laittaa kihlan talteen. 

 

Hopeasormusten vääntymisestä tulikin mieleen yksi juttu: Kaverillani ja hänen sulhasellaan oli alunperin hopeaa molempien kihlasormukset. Sulhanen tekee sellaista työtä, jossa sormus joutuu koetukselle. Sormus olikin vähän heikossa hapessa ja soikistunut. Kerran se oli pöydällä, ja kaverini ajatuksissaan tarttui sulhonsa sormukseen ja alkoi räpeltää sitä. Loppujen lopuksi hän onnistui taittamaan sormuksen kasaan!  :girl_impossible: Kuitenkin loppu hyvin kaikki hyvin, he ostivat myöhemmin uudet kihlasormukset, valkokultaiset :D Toivottavasti kaverini ei ole tai rekisteröidy tänne, muuten hän tunnistaa itsensä tästä ja sen jälkeen minun nimimerkkini  :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hui nyt iski pieni pelonpoikanen... Voinkohan pitää teräksistä kihlaani ja keltakultaista vihkiä samassa sormessa? :girl_impossible:  Pitänee kysellä kultasepänliikkeestä kun käyn noutamassa sormukseni... Ei tullut aiemmin edes mieleen tämä!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...