Guest Macilla

Miksi (ihmeessä) haluat vihkimisen kirkossa?

477 viestiä aiheessa

Tavallaan voisi myös ajatella kyseessä olevan myös eräänlainen Pascalin veto: kirkkovihkimisessä ei ole mitään menetettävää.

No jos tälle linjalle lähdetään niin voidaan saivarrella myös että yhtä yhtä todennäköistä kuin se, että on olemassa kristinuskon kuvailema jumala jonka kanssa hyvissä väleissä pysyäkseen kannattaa varmuuden vuoksi mennä kirkollisin menoin naimisiin, on se, että tätä kristittyjen jumalaa ei ole olemassa vaan sen sijaan on olemassa jokin toinen jumala (Allah, Shiva, Ukko, Lentävä spagettihirviö) joka vetää herneet nenään siitä että on palvottu väärää jumalaa ;) Eli kyllä siinä kirkkovihkimisessä silloin on menetettävää, siinä voi vahingossa pyllistää just sille jumalalle joka sattuukin olemaan se oikea ja olemassaoleva. En näe miksi kenenkään "agnostikon" olisi perusteltua pitää juuri kristinuskon jumalan olemassaoloa todennäköisempänä kuin jonkin toisen jumalan/jumalien joita lukuisat maailman eri uskonnot ovat kuvailleet.

Aloittajan kysymykseen vastaus: meitä ei vihitty kirkossa, koska olemme ateisteja (ja luonnollisestikin myös kirkkoon kuulumattomia). Monet vanhat kirkot ovat kyllä kauniita ja tunnelmallisia rakennuksia ja ymmärrän hyvin miksi monet pitävät sellaista ihanteellisena vihkimispaikkana, mutta kun me ei uskonnollisia olla niin ei kyllä tasan haluta niin tärkeää toimitusta kuin vihkimistä uskonnollisiin puitteisiin (saati että komean vihkitilan saadaksemme liittyisimme kirkkoon ja maksaisimme sille veroa, no way). Itse asiassa me ei edes kaivattu mitään suureellista ja ylimaallisen upeaa ympäristöä vihkimisellemme, vaan alusta alkaen oli selvää että maistraatti on meidän vihkipaikkamme. Olisihan me voitu järjestää vihkiminen juhlapaikalle tai jonnekin luonnonkauniille paikalle jos oltaisi jotain "hienoa" haluttu, mutta meille sopi parhaiten yksinkertainen ja koruton tilaisuus, kun nyt kerran ollaan tällaisia Epäromanttisia Mölkeröitä™ (kreditit en-nyt-muista-kenelle joka tämän käsitteen täällä foorumilla lanseerasi). Meidän vihkimisessä ei ollut komeaa musiikinpauhua, pitkän käytävän marssimista, kyynelehtiviä vanhempia ja isovanhempia, tunteellisia vihkivaloja tai runoja - meille se tilaisuus oli arvokas, tärkeä ja ikimuistettava ihan itsessään vaikka se tapahtui "vain" maistraatin vihkihuoneessa (ihan kaunis ja viihtyisä tila, ei mielestäni kolkko) kahden todistajan läsnäollessa lyhyellä perusvihkikaavalla muutamassa minuutissa. Noudatettiinpa ainakin meidän perheen perinteitä, vanhemmillani oli myös aikanaan koruton maistraattivihkiminen (äidilläni ei ollut edes varsinaista hääpukua, vaan ruskea kukkamekko) :grin:

Muokattu: , käyttäjä: Kaisa^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla uskonto on aina ollut "hiljaisena taustavaikuttajan" elämässä, vaikkei ehkä aina ole kovin näkyvänä olekaan. Esim. olen aika huono kirkossa kävijä, jos sillä jotenkin asiaa "mitataan".. Aina on kuitenkin ollut aika itsestään selvää, että haluan myös kirkon siunauksen avioliitolleni. Onneksi sulhanenkin on samoilla linjoilla.

Lisäksi haluan vihittäväksi samassa paikassa (=kirkossa), jossa vanhempanikin on vihitty. :)

Että ei tämän järkevämpiä syitä asialle.. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omituinen kysymyksenasettelu kaikenkaikkiaan. Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi ihmeessä haluat vihkimisen maistraatissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^No jos nyt vähän saivarrellaan, niin ei se ihan sama asia ole, koska maistraatti ei ole sidottu mihinkään uskontoon/vakaumukseen, kun taas kirkko nimenomaan on - ja nähdäkseni tässä ketjussa monesti ihmetellään juuri sitä, miksi (ihmeessä) niin monet parit menevät naimisiin paikassa, jonka edustamaan uskontoon/vakaumukseen eivät lainkaan usko.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meitä ei vihitä kirkossa. Mies ei alun alkaenkaan ole kuulunut kirkkoon, eikä minulle olisi tullut mieleenikään pyytää liittymään häidemme takia. Ehkä sitten, jos uskonto olisi ollut itselleni tärkeä asia, mutta näin ei tosiaan ollut. Lisäksi olisi ollut kummallista, että tärkeät kysymykset olisi esitetty muodossa "Jumalan kasvojen edessä, ja tämän seurakunnan läsnäollessa...", kun tämä ei tosiaan tarkoittasi paljoakaan. Kirkollisessa vihkimisessä häiritsee myös kaiken muun uskonnollisen lisäksi lopussa tuleva "Lähtekää rauhassa, ja palvelkaa Herraa iloiten". Häh? En ymmärrä koko lausahdusta, eikä se liity mitenkään siihen, mitä juuri on tapahtunut. Ehkä otan kaavan liian vakavasti, mutta nuo särähtävät jotenkin pahasti korvaan. Ja puitteiden osaltakaan en taida olla ihan valtavirran mukana... Onhan kirkko ihan vaikuttava paikka, mutta en minä pidä sitä mitenkään ylivoimaisen kauniina. Siitä huokuu mielestäni kaikkea muuta kuin lämmin ja avoin tunnelma, ja näitä todella kaipaisin hääpäivääni. Mutta hyvä näin, valinta on helppo, ja nykyisin erityisesti siksi, etten enää kuulu kirkkoon itsekään. Eikä tosiaan kirkkovihkimisen ainut vaihtoehto ole maistraattivihkiminen. Meille ainakin tulee vihkijä juhlapaikalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehkä otan kaavan liian vakavasti, mutta nuo särähtävät jotenkin pahasti korvaan.

Mun mielestä kyllä kaikkien pitäisikin ottaa se kaava vakavasti. En oikeastaan edes tajua, miten joku voi mielessään täysin ohittaa ne kysymysten muotoilut liittyen Jumalaan. Kai ne tapaukset ovat sitten vaan niin tapaorientoituneita, etteivät vaan ajattele asiaa sillä tavalla/ollenkaan. Itse en pystyisi kuuntelemaan tuollaisia puheita ollenkaan, tulisi todella feikki ja petturimainen olotila. Maistraatin täti paikan päälle siis meilläkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä uskon Jumalaan ja haluan siunauksen liitolle kirkossa. Sulhanen sai valita sen onko kirkossa vihkiminen vai siunaus. Hän ei siis kuulu kirkkoon, ei ole käyny rippikoulua eikä usko Jumalaan. Luulisin että jonkun mielestä on karmeeta tässä tilanteessa vaatia kirkkoon menemistä, mutta jotenkin ajattelen että kompromissi siviilivihkimisen ja kirkkovihkimisen välillä on juurikin tuo siviilivihkiminen + siunaus. Minä en tavallaan joudu luopumaan siitä mikä minulle on merkityksellistä tässä elämässä ja hänen ei tarvitse kuulua johonkin mihin ei usko. No sulhanen valitsi että hän käy rippikoulun ja meidät vihitään kirkossa, kirkostahan voi sitten aina erota

Siis kirkkohäät! :gpari:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omituinen kysymyksenasettelu kaikenkaikkiaan. Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi ihmeessä haluat vihkimisen maistraatissa.

hmph, samaa minäkin mietin :unsure:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me emme mene kirkossa naimisiin, koska emme kumpikaan kuulu kirkkoon, ja tämä taas on seurausta siitä, ettemme kumpikaan usko ainakaan kristinuskon Jumalaan. Plus naimisiin meno on meille lähinnä juridinen seikka, jota on kiva juhlistaa pikku pirskeillä :D

Muokattu: , käyttäjä: ånne

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ainakin kunnioitetaan kirkkoa instituutiona sen verran että haluamme sen kunnioituksen ja arvostuksen näkyvän myös häissämme. Niin ja mitään uskonnollista meistä on aika vaikeaa löytää..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en voisi kuvitellakaan meneväni kirkossa naimisiin, kun ei kumpikaan kuuluta kirkkoon. Tuntuis tosiaan vähän tekopyhältä seistä siinä papin edessä ja sanoa "tahdon" vihkikaavassa johon en yhtään usko. Ei tuntuis aidolta!

Mutta luulen että suurin osa pareista ketkä menee kirkossa naimisiin eivät ole mitään "tosiuskovaisia" vaan sellasia perus luterilaisia "tapauskovia", mitä suurin osa suomalaisista on. Eli kuulutaan kirkkoon ja tavan vuoksi mennään kirkossa naimisiin, pidetään ristiäiset, ym. ja käydään kerran vuodessa joulukirkossa. Tälläsiä ainakin suurin osa mun tuntemista ja tietämistä ihmisistä on :) Korjatkaa jos olen väärässä!

Mutta täytyy kyllä sanoa, et oishan se tosiaan "helppoa" mennä kirkossa naimisiin! Tuntuu että paljon suurempi vaiva siviilivihkimisen järjestämisessä on (siis jos ei halua mennä maestraatissa vaan vihitään juhlapaikalla).. En kuitenkaan mistään hinnasta luopuis juhlapaikalla vihkimisestä :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Uskon omalla tavallani johonkin isompaan voimaan, siksi haluan myös kirkollisen vihkimisen ja kuulla ne kaikki papin puheet kirkossa. Siitä syystä kirkkohäät :gpari:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulholle on varmasti aivan sama missä mennään naimisiin, mutta itse olen kirkko häät koska: Kirkko on ollut mukanani elämässä aina ja haluan myös elämän suurimman juhlan siellä pitää.. Tuntuu että pettäisin itseni jos en menisi kirkossa naimisiin ja se on mielestäni ainoa oikea vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miehen tahdosta menemme kirkossa naimisiin sitten vajaan parin vuoden päästä. Itse en kokisi kirkkovihkimistä tärkeänä, mutta koska se miehelle on tärkeää ja itselleni suunnilleen ihan sama (kunhan vaan naimisiin päästään) niin koen aiheelliseksi toteuttaa miehen toive tässä asiassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miehen tahdosta menemme kirkossa naimisiin sitten vajaan parin vuoden päästä. Itse en kokisi kirkkovihkimistä tärkeänä, mutta koska se miehelle on tärkeää ja itselleni suunnilleen ihan sama (kunhan vaan naimisiin päästään) niin koen aiheelliseksi toteuttaa miehen toive tässä asiassa.

Aivan kuin minun suusta. Paitsi että naimisiin mennään vajaa vuoden päästä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en voisi kuvitellakaan meneväni naimisiin muualla kuin kirkossa, ei yksinkertaisesti ole muuta vaihtoehtoa :) Mies on samoilla linjoilla joten siksipä perinteiset kirkkohäät minun lapsuuden ajan kirkossa :)

Muokattu: , käyttäjä: tuulipuu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä aloin oikeen kunnolla miettimään tätä kysymystä.

Luokittelisin itseni agnostikoksi ja samoin mieheni itsensä eli molemmat uskomme jonkinlaiseen korkeampaan voimaan tai henkeen. Raamattuun ja kirkon oppeihin emme. Silti meillä on kirkkohäät.

Minä nään asian niin että tämä korkeampi voima on vähän niinkuin puu, jonka oksat ovat sitten erilaisia uskontoja ja uskontokuntia, eli niistä osana myös kristinusko ja evankelisluterilainen kirkko.

Moni asia ev.lut kirkon näkemyksissä ja raamatussa (samoin esim koraanissakin) kuitenkin riitelee minun maailmankuvaani ja käsityksiäni vastaan, enkä ole ihan varma uskonko sellaiseen jumalaan ollenkaan, jonkalaisena kristityt (tai muutkaan uskonnot) näkevät oman jumalansa. Olen muodostanut oman kuvani tästä jumalaisesta voimasta ja toteutan sitä.

Syy, minkä takia halusimme kirkkohäät on se, että vaikka uskomme että tämä henki/korkeampi voima on läsnä kaikessa ja kaikkialla, olit sitten hindu, kristitty, tai et kuulu mihinkään kirkkoon, niin kirkko tai vaikkapa moskeija on se pyhä paikka missä tämän hengen voi TUNTEA.

Eli vaikka olenkin agnostikko, on kirkkohäillä minulle hyvin suuri merkitys.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me emme mene kirkossa naimisiin, koska mieheni ei kuulu kirkkoon ja koska me emme kumpikaan ole uskovaisia. Emme siis näin ollen kaipaa siunausta avioliitollemme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Usko on melko olennainen osa elämääni ja sen vuoksi myös vihkiminen kirkossa. Tietysti on vaikea ymmärtää sellaisia pareja joille kirkkohäät on vain osa seremoniaa vaikka kyseisen laitoksen arvomaailma tai toiminta ei olisi lainkaan läheistä itselle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me menemme naimisiin kirkossa, koska uskomme molemmat kristiuskon Jumalaan. Tosin pakko todeta, että menisimme varmaan vaikka emme uskoisikaan.

Katsokaas, kirkko on rakas paikka. Seurakunnasta on ollut lohtua silloin, kun elämässä on vaikeaa. Olemme aika monet jumalanpalvelukset istuneet vihkikirkossamme. Minut ja mieheni on kummatkin konfirmoitu siellä, kummankin vanhemmat ovat aikanaan sanoneet tahdon sillä samaisella alttarilla. Kyseessä on siis ihan sananmukaisesti kotikirkko. Vaikka emme varsinaisesti uskossa olisikaan, osaisimme silti varmaankin arvostaa tätä jatkumoa - tai näitä jatkumoita, liittyyhän tuo sama kirkko paitsi sukumme vaiheisiin, myös omiin kasvukokemuksiimme.

Samalla tuli myös vastaus siihen, miksi pappi ei vihi meitä juhlapaikan puutarhassa, vaikka sama Jumala on sielläkin läsnä. Myös tuo kirkko on meille tärkeä paikka.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä ja sulhoni emme usko kirkon opettamaan tapaan uskosta, joten en tunne sen puolesta tarvetta mennä kirkossa naimisiin. Lisäksi siskoni piti jo aikoinaan(taitaa siitä olla jo 12 vuotta) ne lähisuvulle "pakolliset" jättisuuret häät kirkkoineen,kalliine valkoisine hääpukuineen, ravintolavarauksineen sun muine hienouksineen, joten (toivottavasti) minun ei odoteta semmoisia pitävän. Häät olivat todella kaunis tilaisuus, mutta itse en haluaisi viettää melkein vuotta suunnitellessa jotain, joka toisi minulle vain päivän stressiä ja ahdistusta, en ole koskaan ollut valokeilassa viihtyvä, enemmänkin tällainen erakko, joka haluaa asioiden soljuvan helposti ja nopeasti, myös naimisiinmenon :D

Ja eiköhän se Raamattukin sano, että Jumala ei ole kirkossa, ei moskeijassa, ei temppelissä, vaan Jumala on meissä kaikissa ja kaikkialla :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mieheni ei kuulu enää kirkkoon ja on ateisti, en itsekään usko Jumalaan (vaikka vielä kuulunkin kirkkoon) joten mielestäni olisi jo naurettavaa mennä kirkossa naimisiin ja kuunnella papin puheita Jumalasta ja uskonnosta. Se ei riitä että kirkot ovat kauniita vihkipaikkoja. Menemme siis maistraatissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meitä ei vihitä kirkossa. Mies ei alun alkaenkaan ole kuulunut kirkkoon, eikä minulle olisi tullut mieleenikään pyytää liittymään häidemme takia. Ehkä sitten, jos uskonto olisi ollut itselleni tärkeä asia, mutta näin ei tosiaan ollut. Lisäksi olisi ollut kummallista, että tärkeät kysymykset olisi esitetty muodossa "Jumalan kasvojen edessä, ja tämän seurakunnan läsnäollessa...", kun tämä ei tosiaan tarkoittasi paljoakaan. Kirkollisessa vihkimisessä häiritsee myös kaiken muun uskonnollisen lisäksi lopussa tuleva "Lähtekää rauhassa, ja palvelkaa Herraa iloiten". Häh? En ymmärrä koko lausahdusta, eikä se liity mitenkään siihen, mitä juuri on tapahtunut. Ehkä otan kaavan liian vakavasti, mutta nuo särähtävät jotenkin pahasti korvaan. Ja puitteiden osaltakaan en taida olla ihan valtavirran mukana... Onhan kirkko ihan vaikuttava paikka, mutta en minä pidä sitä mitenkään ylivoimaisen kauniina. Siitä huokuu mielestäni kaikkea muuta kuin lämmin ja avoin tunnelma, ja näitä todella kaipaisin hääpäivääni. Mutta hyvä näin, valinta on helppo, ja nykyisin erityisesti siksi, etten enää kuulu kirkkoon itsekään. Eikä tosiaan kirkkovihkimisen ainut vaihtoehto ole maistraattivihkiminen. Meille ainakin tulee vihkijä juhlapaikalle.

Tuo "Lähtekää rauhassa ja palvelkaa Herraa iloiten" on ihan normaali juttu, jonka nimikin on lähettäminen. Se kuuluu jumalanpalveluksen loppuun ja vihkiminen kirkossa on myös jumlanpalvelus. Eli siinä vaan lähetetään ihmiset kirkon ovesta pihalle ja toivotellaan hyvää matkaa :girl_smile: .

Meidät vihitään kirkossa. Kultsi on valinnut kirkon ja hänelle juuri SE kirkko on tärkeä, eli hänen oman kuntansa ja kylänsä kirkko. Aiemmin hänet on vihitty maistraatissa. Itse olen käynyt vihkaistumassa toimituskappelissa. Mutta minua ei saisi maistraattiin, se ei ole mun juttuni. Pidän kirkosta tilana, mutta mielestäni se myös on se oikea vihkimispaikka. :gpari:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en kirkossa (rakennus) tahdo vihille. Kirkollisen (instituutio) vihkimisen kyllä haluan. Sekä sulhaselleni että minulle on merkityksellistä pyytää Jumalan siunausta yhteiselle elämällemme.

Onneksi pappi tulee meidät kotoisasti metsänreunaan vihkimään. Paikallinen kirkko on ihan liian suuri: pieni vierasjoukkomme kyhjöttäisi orpona muutamalla penkillä muuten autiossa rakennuksessa. Kirkossa minäkin varmasti jännittäisin helmoihini kompastumista ja oikeaan aikaan elehtimistä niin, etten pystyisi edes kuuntelemaan, mitä sillä papilla sanottavaa on.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meistä se on täysin luonnollinen valinta, vaikkei varsinaisesti mitään "hihhuleita" ollakaan. meitä ei maistraattiin saisi, ei sitten millään. halutaan siunaus liitollemme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään