Guest Macilla

Miksi (ihmeessä) haluat vihkimisen kirkossa?

477 viestiä aiheessa

Se vaan oli meille luonnollinen vaihtoehto ja ainut sellainen.. :) Ei olla mitenkään suuria uskovaisia kylläkään, mutta se vaan tuntui silti ainoalta ratkaisulta. :) Onhan se juhlallisempaa jotenkin..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olemme sulhasen kanssa kumpikin kristittyjä, mutta emme ev.lut. kirkon jäseniä. Olen lapsesta asti haaveillut kirkkohäistä, lähinnä varmaan niiden juhlallisuuden takia. Järkkäsimme sitten asian niin, että vuokrasimme kirkon ja oman seurakuntamme pastori tulee sinne vihkimään meidät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en kuulu kirkkoon, Isäntä kuuluu tavan vuoksi. 

Mulle oli kuitenkin tärkeetä, että suku näkee kun mennään naimisiin, joten meillä oli vihkiminen juhlapaikalla.

 

Mun mielestä olis ollu tekopyhää avioitua "jumalan kasvojen edessä" kun ei millään tavalla uskonnollisia olla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kuulutaan molemmat kirkkoon joo, mutta kauan vatvottuamme päätimme pitää pinet perhehäät omassa kodissa (ei tarvitse kenekään kulkea mihinkään) Ja pappi tulee meidät tänne vihkimään. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle se kirkko vihkiminen oli tärkeä koska haluan että isäni saattaa minut alttarille, kirkko on mielestäni todella tunnelmallinen ja helppo valinta,ei tarvii meittiä sit esim sataako kaatamalla miten virittää musiikki vehkeitä jne.. :) itse mietittii ulko vihkimistä mut kukapa tässä osaa 5kk etukätee enneustaa sadetta xD

Meilla oli siviilivihkiminen Turun linnassa, Bryggman-salissa. Vihkijana toimi henkikirjoittaja Turun maistraatista. Isani saattoi minut, ja kun ovet aukseivat meita varten, nousivat vieraat seisomaan ihan kuten kirkossakin, ja musiikki soi. Erona tietty se, etta saimme ihan itse ilman kenenkaan hyvaksyntaa/tyrmaysta valita musiikit. Sisaantulomusiikkina meilla oli Ben E. Kingin Stand by Me :wub: Isani saattoi minut kaytavaa pitkin, nosti hunnunkin kasvoiltani ja sitten astuin mieheni viereen vihittavaksi. Enne kuin vaihdoimme sormukset, sanoimme omat valat toisillemme. Vihkimisen aikana myos enoni lauloi ja soitti kitaralla John Denverin Annie's Songin, ja tatini lauloi serkkuni saestyksella Johanna Kurkelan Rakkauslaulun. Poistumismusiikkina meilla oli Star warsin loppumusa  :D  :girl_in_love: Tama vastaus nyt on OT tassa ketjussa, joten pahoittelen. Pisti vain silmaan tuo, etta haluaa kirkossa naimsiin jotta isa voi saattaa..ei-kirkollinen vihkiminen kun ei syulje tata vaihtoehtoa kuitenkaan pois.  :) Tokihan me jouduimme maksamaan erikseen vihkijalle, ja tilavuokran myos vihkitilasta. Mutta vihkimsenhan voi jarjestaa usein juhlapaikallakin, riippuu tietty paikasta. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihitään kirkossa. Mieheni ei ole pätkänvertaa uskonnollinen, itsekin olen tapauskovainen. Enoni on pappi, hän on minut aikoinaan kastanut ja hän meidät tulee myös vihkimään. Tokihan pappi voi vihkiä muuallakin kun kirkossa, mutta musta tuntuu, että kirkossa saa sen jonkun "ylemmän tahon" hyväksynnän. Tuntuu ehkä jotenkin oikeammalta kirkossa. (<- täysin omia häitä koskeva mielipide.)

Ikinä en ole ollut häissä, jossa vihkiminen ei olisi ollut kirkossa, joten sikälikään en osannut edes harkita muita vaihtoehtoja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Koska olemme uskovia (mies ei ehkä ihan niin paljon kuin minä) kristittyjä. Meille avioliitto on Jumalan säätämä

ja Pyhä, joten halusimme ehdottomasti solmia sen kirkossa, kun se kerran maallisten lakien perusteella on myös mahdollista siellä tehdä. Avioliittolla on myös erityisesti minulle sakramentaalinen luonne ja siis senkin vuoksi halusimme kirkkohäät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaikka emme olekaan miehen kanssa erityisen uskovaisia (ainakaan ns. ulospäin) ja ehtoollisellakin ollaan käyty viimeksi silloin, kun oli konfirmaatio, niin haluamme molemmat, että meidät vihitään kirkossa, Jumalan huoneessa, ja Jumalan silmien alla. Vihkiminen kirkossa on ollut meille aivan itsestäänselvyys.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhanen haluaa kirkko häät ja hän sitten saa ne (itse liityin jopa kirkkoon takaisin tämän takia  :girl_haha:). Omassa suvussani usko on kulkenut sukupolvelta toiselle. Tosin äitini kapinoitsi ja lähti lestadiolais piiristä, sen lisäksi vielä erosi kirkosta. Itselleni uskonto eikä sulhaselle oikeastaan merkkaa mitään. Mieheni on enemmänkin tapauskova ja itse turvaudun huonoina hetkinä uskontoon. Kuitenkin olen miettinyt asian niin, että haluan kerrankin olla parrasvaloissa edes sen hetken ajan mitä kävelen kirkossa käytävää pitkin ja saada toivon mukaan sulhasen tirauttamaan kyyneleen. 

 

Olen myös ollut maistraatissa katsomassa kun äitini vihittiin, ja se tuntui jotenkin itselleni ainakin liian arkiselta asialta ja sulhanen ei edes mieti asiaa. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut hyvin pitkään semmonen fiilis, että jos mä ikinä menen naimisiin, niin sen täytyy tapahtua Pielpajärven erämaakirkossa. Se paikka on täynnä tunnelmaa, sinne vaeltaessa menee pari tuntia suuntaansa, joten avioliittoon astuminen ei ole vain yksi kirkonkäytävän mitta. En ole lainkaan uskovainen, mutta tuo paikka on mulle jo lapsuudesta tärkeä. Onneksi mies kuului kirkkoon, niin ei tullut ongelmia paikan saamisen kanssa.

 

Kun mieheni jossain vaiheessa kosi, asetin ehdoksi sen, että vain jos mennään naimisiin Pielpajärvellä =) Olin jokseenkin helpottunut, että olin ehtinyt saada hänetkin hurmaantumaan Lapista jo aiemmin, sillä hän innostui suunnattomasti ajatuksesta. Kaikki 12 paikallaolijaa sanoivat, että eivät koskaan tule unohtamaan sitä vihkimistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Oli pakko googlettaa tuo paikka ja olipa ihana ja erikoinen! Tosi kiva valinta mielestäni :)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, millaisella porukalla olette tuonne kirkkoon kävelemässä? Saako papin kuinka helposti paikalle?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille molemmille oli itsestään selvää, että kirkollinen vihminen se olla pitää. Emme ole erityisen uskovaisia, mutta ei puhettakaan, että menisimme esim. maistraatissa vihille. Kirkkovihkiminen on erittäin juhlallinen ja arvokas tilaisuus, tunnelma on jotain aivan uskomattoman ihanaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihitään kirkossa sen vuoksi, että pidän itseäni uskovaisena. Meidät olisi voitu vihkiä papin toimesta avioliittoon ihan missä tahansa, mutta kirkossa on se katto pään päällä pahan kelin sattuessa.
Näin Jumalaan uskovana ihmisenä särähtää kovasti korvaan se peruste, että kirkko on juhlava tai että juhla on siellä jotenkin arvokkaampi.. Mutta kukin tavallaan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihitään kirkossa, koska se tuio omasta mielestämme virallisuutta ja sopivaa vakavuutta. Kirkot ovat myös niin tunnelmallisia! Olen kyllä haaveiluut ulkovihkimisestäkin, mutta pelko huonosta ilmasta ja järjestykysymykset vaikuttivat osaltaan että päädyttiin ihan perinteisiin kirkkohäihin. Toivon kuitenkin että ulkovihikiminenkin saataisiin joskus ystäväpiirissä kokea!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meitä ei tulla vihkimään kirkossa, koska emme ole kirkon jäseniä. Olen miettinyt tätä vaihtoa melko paljon ja päätynyt aina siihen, että se olisi liian tekopyhää. Sulhanen sanoi, että hän voisi minun takia liittyä häiden ajaksi kirkkoon, mutta ei hänelläkään sinne mikään hinku ole. En halua itse liittyä takaisin minkään juhlallisuuksien takia, enkä varsinkaan vaatia sulhasta tekemään niin! Onneksi tänä päivänä siviilivihkimisestäkin saa juhlavan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heitä oman lusikkani tähän :) Elikäs minulle myös kirkossa vihkiminen ainut vaihtoehto sillä haluan tämän ainutlaatuisen hetken pyhittää meille ja rukoilla samalla siunausta liitollemme <3 Mutta jokaisella oma tyyli joten yhtä ihanaa ja kaunista se on jokatapauksessa  :girl_in_love:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle kirkkovihkiminen on tärkeää oman uskonnollisen vakaumuksen takia ja puoliso tykkää perinteistä, joten kirkkovihkiminen sopii hänellekin hyvin (vaikka hän onkin oman kirkkokuntansa jäsen lähinnä sen perinteisyyden takia, eli ei siis ole itse missään määrin uskonnollinen).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Valitsimme kirkkovihkimisen uskonnollisista syistä. Siviilivihkimistä en voisi kuvitellakaan. Kirkot toki ovat kauniita ja tunnelmallisia, mutta kyllä minustakin tuntuu hassulta että ateisti menee tunnelman takia naimisiin kirkossa. Eikö teitä sitten häiritse rukoukset, siunaamiset ja muut? Vai tuntuuko se vain perinteiseltä? Haluaisin kuulla ajatuksia :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirkkovihkiminen ihan uskonnollisista systä. Haluan siunauksen liitollemme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta on mielenkiintoista, että muutamat perustelee asiaa sillä, että haluaa vihkimisen tapahtuvan "jumalan läsnäollessa" tai "jumalan silmien alla". Minulle kun on opetettu, että jumala on kaikkialla. Ei, että jumala on kaikkialla, paitsi siviilivihkimisessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Eiköhän se ole sitä, että kirkollisessa vihkimisessä rukoillaan Jumalan siunausta avioliitolle ja näin ollaan yhdessä Jumalan edessä sitä pyytämässä. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä taas kirkko ei ole ollut missään vaiheessa vaihtoehto. Kumpikaan ei kuuluta kirkkoon eikä haluta sitä ylimääräistä satuilua. 

Jos haluaa jonkin hienon/tunnelmallisen paikan niin varmasti löytyy muitakin kuin kirkko sillä itsestäni ainakin tuntuisi melko hassulta mennä ateistina kirkkoon vihittäväksi :)

 

Lyhyillä puheilla naimisiin, että pääsee äkkiä syömään  :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Asiaa ei olla toisen puoliskon kanssa vielä tarkkaan puitu, mutta maistraattiin en suostu. Kirkkovihkiminen meille hyvin todennäköisesti tulee (olen ensimmäistä kertaa elämässähi tykästynyt kirkkoon, siis löytänyt minua miellyttävän kauniin kirkon). Voisin silti kuvitella vihkimisen myös jossain minulle tai miehelle tai molemmille tärkeässä paikassa. Tai muuten kauniilla paikalla juhlatilan yhteydessä. Mutta enpä osaa vastata alkuperäiseen kysymykseen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En itse kuulu kirkkoon eikä sulhokaan ole uskonnollista tyyppiä, joten maistraatti on meille luontevampi vaihtoehto. Vihkimen saa mun puolesta olla lyhyt ja ytimekäs, ilman mitään ylimääräisiä, meille merkityksettömän tuntuisia uskonnollisia puheita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mieheni on jonkin verran uskonnollinen ja itse olen agnostikko (ev. lut. kirkon jäsen kuitenkin) ja mies tahtoo kirkkohäät tai ainakin tietyn tutun papin hoitamaan vihkimisen. Juhlapaikkavihkimisen mahdollisuutta en ole vielä mieheltä kysellyt. Mulle kelpaisi myös siviilivihkiminen juhlapaikalla (maistraatti ei kuulosta erityisen juhlalliselta paikalta), mutta mulle asialla ei ole niin väliä ja vihkimisasia on helppo tehdä miehen toiveen mukaan sitten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään