Minttu06

Morsianten/sulhasten pettymykset hääjuhlaan

94 posts in this topic

Minä olin erittäin tyytyväinen häihimme, kaikki sujui hyvin ja vieraat viihtyivät :girl_smile:

Ainut mikä näin jälkikäteen ehkä harmittaa, vaikka tiesin sen etukäteen oli sulhasen äidin vähän arkinen asu --> arkiset vaaleat housut ja vähän juhlavampi yläosa. Asia ei millään tavalla häissä vaivannut, mutta nyt jälkikäteen kuvia katsellessa asia korostuu kun muilla on juhlavat mekot. Mutta toisaalta kukin menee tyylillään... mutta olisin toivonut, että olisi poikansa häihin ostanut mekon vaikkei sitä koskaan enää sen jälkeen olisi pitänytkään...

Täällä heinäkuun morsian harmittelee.. Nämä asiat harmittavat ohuesti...

- Kukkatilauksessa sattui joku sekaannus ja kukat maksoivat yli tuplat siihen mitä piti...(tämä ilmeni edellisenä päivänä)

- Miehen kengät olivat väärän kokoiset.. ( Onneksi BM ehti käydä vaihtamassa ne,kun olimme kuvauksessa)

- Mekostani irtosi joku kerros,johon meinasin kompastua. Huomasin kirkon sakastissa juuri ennen vihkimistä,

- Lanka ja neula jäi kotiin, onneksi nuppareita edes mukana, jotta helma saatiin kursittua..

- Isäni ei tullut saattamaan. Eikä muutenkaan koko juhliin. :(( Tämäkin selvisi sakastissa. Oli nukkunut pommiin eikä kehdannut enää tulla koko juhliin.

- Unohdin pikku kuoharipulloni kotiin, joka piti juoda limusiinissa..

- Hääpukuni pieni laahus oli koko päivän kiinni takana olevassa napissa. Olisihan se nyt ollut kirkossa hienompi jos se olisi ollut auki.. :( (Mutta siinä kiireessä ja hässäkässä kun isäni juttu kävi ilmi, en muistanut koko laahusta.) Ja nyt kaikissa kuvissakin se on kiinni, vaikka ei sitä kovin hyvin huomaa.

- Limusiinista tuli likaa pukuuni.

- Käsilaukkuni oli kadonnut kun saavuimme juhlapaikalle ja olisi pitänyt maksaa limusiinikuskille. BM väitti ettei laukkuani ollut autossa. Onneksi se oli kaason hallussa.

- Hienon laina-digijärkkärin asetukset olivat pielessä joissain kohtia (esim riisinheitosta on vain "valkoisia" kuvia). Zoomiputken takia osa kirkossakin otetuista kuvista, on tarkentunut vähän mihin sattuu. Lisäksi juhlapaikalla vieraista otetut kuvat olisi pitänyt ottaa muussa paikassa, sillä tausta ei ollut paras mahdollinen. Osa kuvista on varjoisia.( Kuvat otti meidän ystävä, hyvällä järkkärillä)

- Hääparista kaksin ei otettu ulkona juurikaan kuvia ja ne jotka otettiin, oli huono valaistus ja tausta.. ( Onneksi on studiokuvia) Ja vieraista saatiin kuitenkin poseerauskuvia. Tausta ei niissäkään ollut ehkä paras mahdollinen..

- Onnittelut ja onnittelumaljat meni väärin päin, ihmiset joutui onnittelemaan lasit käsissään.Tämä oli ehkä osittain henkilökunnan mokaa, koska olivat jo jakaneet kuoharit. Itse en saanut hääkimppuanikaan pois käsistäni, kun kaasoni oli juuri kateissa, joten se hieman ruhjoutui halaillessa..

- Meikkiäni ei korjailtu kertaakaan päivän aikana, loppuillasta ehkä jo vähän huonolta näytti...

- Häävalssimme meni ihan ok, mutta parantamisen varaa olisi ollut. Kunhan vaan oltaisiin harjoiteltu enemmän kuin vaan edellisenä iltana.. :D

Tanssilattia oli aika pieni, eikä siihen kerralla mahtunut paljon tanssaajia. Toisaalta oli niin kuuma, että kaikki eivät ehkä siksikään tanssineet. Tuohon tilaan bändi olisi ollut ihan liian ahdas ottaa. Eli siinä mielessä hyvä ettei bändiä ollut, vaikka se muuten olisikin ollut kivempaa olla edes joku soittamassa. Ihmiset viihtyivät aika paljon ulkona muutenkin, olisiko kukaan sitten halunnut sisällä hikoillakkaan!?

Hääpäivä meni älyttömän nopeasti ohi! Olisiko syynä ollut pienoinen viinin naukkailu pitkin päivää...?! ;) heheh..

Ei nyt ehkä kuitenkaan!

Itse yritin ottaa joka hetkestä mistä kiinni sain, vaikka kaikki ei ihan putkeen mennytkään! ;)

Joka tapauksessa ovat pieniä juttuja ja aika kultaa muistot! ;)

Meillä unohtui taustamusiikki kahvin ajalta täysin. Ainut ketä asia taisi häiritä, oli kuitenkin minä itse. :)

Toki monta pientä juttua olisi voinut toteuttaa toisin, mutta oikeastaan ainoa oikea pettymys muuten ihanassa juhlassa oli bändi.. Bändissä itsessään ei siis ollut mitään vikaa, mutta varmaankin olisi ollut hyvä miettiä etukäteen, kiinnostaako vieraita tanssia. Tanssilattia ei siis todellakaan ollut lähelläkään täyttä ja itse stressasin sitä, miltä bändistä tuntuu soittaa melkein tyhjälle salille :( Itse kyllä tanssin innoissani :D

Häistä ressasin ihan hirveästi etukäteen ja pyrin lievittämään sitä sillä että kertaan juhlan kulun juhlapaikan, kaasojen + bm:kanssa, vanhempien, dj:n ja kaikkien ketkä olivat vastuussa jostain osa-alueesta.

Kuitenkin pieniä epäkohtia sattui, jotka harmittavat jälkeenpäin :(

- Juhlapaikka ilmoitti edellisenä iltana että on tullut "tuplabuukkaus" emmekä saa kuin 1 mikin! Olemme vuosi sitten varannut 2 mikkiä, 1 langallinen ja 1 langaton koska juhlasali on iso ja kaasojen täytyy saada mikki ympäri salia. Tämä luvattiin mutta yhtäkkiä se oli meidän ongelma hoitaa puuttuva mikki... Täysin käsittämätöntä käytöstä heiltä! Ei ole meidän ongelma jos tulee tuplabuukkauksia, vaan heidän ongelma hoitaa luvatut asiat. (kaason tiukkojen sanojen jälkeen jostain se langaton mikki loppujen lopuksi löytyi:) )

- Kokki ei päässytkään esittelemään menua vaikka asia oli sovittu jo aikoja sitten, joten BM joutui soveltamaan ruoan äkkiseltään. Joku tarjoilijoista olisi kyllä mielestäni voinut hoitaa tämän.

- Ruokapöytään ei ollenkaan tuotu maitoa ja kotikaljaa vieraille ketkä ei viiniä halua. Tämän(kin) asian huomasin ruokailun jälkeen... Alkoholittomat vieraamme joutui siis tyytymään veteen :(

- Juuri ennenkun olimme lähdössä kirkkoon ajattelin tarkastaa juhlatilan että kaikki on kunnossa - Eipä ollut kukkia laitettu pöytiin vaikka kukkakaupan piti ne aamulla jo laittaa eikä yllätys, yllätys kukaan tiennyt juhlapaikalla kuka ne tulee laittamaan. Eli jos emme olisi tarkastanut salia niin vieraiden saapuessa kaikki olisi ollut kesken

- Dj ei muistanut biisilistaa jonka annoin hänelle taustamusiikkiin. Juhlan ajan taustalla soi sitten ihan muu musiikki jota olisimme halunneet. Jouduin jossain vaiheessa BM:n pyytämään kappaleen vaihtoa kun alkoi toni braxtonin unbreak my heart soimaan- jota vihaan!

- Kaaso veti perseet ja sammui ennen kakun leikkuuta

- Emme hoksanneet ottaa potrettikuvia omien vanhempiemme kanssa joka harmittaa suuresti :( (olen jopa miettinyt että pitäisikö jälkikäteen varata studio aika??)

- Potrettikuvat saatuamme niin joka kuvassa missä seisomme näytän mielestäni lihavalta tai ilme on huono. Myöskin silloin kun minulla on hyvä ilme, niin sulhon ilme ei :(

- Päivä meni aivan liian nopeasti ja tästä syystä olisimme voineet pestata jonkun videokuvaamaan koko juhlan eikä vain pätkiä sieltä täältä

- Päivän aikataulun venymisen takia bändi ei ehtinytkään soittaa niin kauaa kun oli tarkoitus

- Olisimme sittenkin voineet maksaa jatkotunneista, koska kemut loppui ihan seinään :(

Nyt kun näitä asioita listaa niin huomaa kuinka pikku asioista saa yllättävän paljon harmitusta, varsinkin kun olisin halunnut päivän olevan täydellinen ilman mitään jälkikäteistä mietintää.

Olisi pitänyt kerrata juhlan kulku vielä ylimääräisen kerran häiden aattona kaikkien kesken.

Onneksi juhlat on saanut vierailta kehuja ja on omia kuvia joista voi palata hetkeen aina uudelleen ja uudelleen... onneksi vihkiminen myös on videoitu ja sillä voi tunnelmoida päivää.

Edited by niranda

Päivä oli aivan käsittämättömän upea! Mutta jos olisi voinut muutamia pikkuasioita muistaa, ei tarvitsisi tänne kirjoitella... Eli nämä jäi tai olisi voinut hoitaa/hoitua toisin:

- ennen häitä olisi pitänyt ottaa lomaa useita päivä, nyt oli juhlia edeltävä päivä tosi kiireinen, kun kävimme maistraatissa ja teimme tosi paljon järjestelyjuttuja. Mm. istumajärjestys ilta yhdeltätoista...

- yhteiskuvia kaason, bestmanin, vanhempien, sisarusten, sukulaisten, kavereiden jne kanssa olisi ehdottomasti pitänyt ottaa! aikatauluun olisi voinut laittaa valokuvauksen yhdeksi ohjelmanumeroksi :). Tai sitten onnittelujen yhteydessä aina ottaa onnittelijoista ja meistä yhteiskuva tms. Mutta onneksi ennen ja jälkeen kirkon on paljon kuvia myös vieraista.

- kuljetukseen kirkolta juhlapaikalle olisi pitänyt muistaa ottaa pieni kuohuvapullo.

- hyvää ruokaa ja jälkkäriä olisi pitänyt syödä enemmän

- hotellivaraus olisi pitänyt tarkistaa, sillä saimme aamuyöllä ensin väärälaisen huoneen.

Tosi pieniä juttuja, eli näillä ei oikeasti ole väliä, mutta jos olisi voinut muuttaa niin... :D

Mulla oli niin upea fiilis hääpäivänä, että en kiinnittänyt oikeastaan huomiota mihinkään negatiiviseen.

Tai no okei, tunnustetaan... alkuillasta stressasin hieman ohjelman kulkua, mutta se unohtui sitten nopeasti, kun kaikki alkoi rullata. Sitten keskityin vain hyvään oloon :)

Nämä jäi harmittamaan, mutta eivät onneksi pilanneet muuten täydellistä päiväämme:

- Kaasoni tai isäni ei pitänyt puhetta, vaikka niin oli ensin sovittu. Mutta onneksi betsmanin puhe oli todella hyvä.

- Tarjoilijat eivät tajunneet kerätä likaisia astioita pois pöydistä, ennen kuin pari vierasta kävi kysymässä että minne likaiset lautaset voi viedä.

- Hyvä ystäväni joutui lähtemään heti ruuan jälkeen pois (ihan oikeasta syystä kyllä, liittyi lapseen).

Näistä miehen kanssa ollaan puhuttu, ja molemmat ollaan sitä mieltä että kaasot ja bm olisivat voineet hoitaa hommansa paremmin...

Ohjelmat olivat aika hätäpäissään kekskittyä täytettä.

Esim häitä edeltävänä torstaina ei ollut vielä mitään ohjelmaa suunniteltu!

Esim sulhasen ryöstö oli ajateltu bändin vikalle tauolle (> 22.30) jolloin valta-osa vieraista oli lähtenyt, ja mekin oltiin jo taksia tilaamassa kympin tienoilla.

Lisäksi se että olin päissäni, enkä humalassa tykkää laulaa (olisi pitänyt laulaa vissiin bändin kanssa, että suhlo saadaan takaisin).

Ei siinä, mielelläni tehtävän olisin suorittanut, mutta haloo - tohon aikaan?! Noh, sulhasen ryösti morsian ja loppu vieraat jatkoivat juhlimista :D

Kaasot ja bestman pitivät suunnittelu palavereja pitkin hääjuhlaa ja kaasot olivat aina kadoksissa kun tarttin niitä.

Kaasoilta ja bestmanilta puuttui organisaatiokyky, ja esim sulhanen joutui ohjeistamaan ihmisiä ryhmäkuvissa ym :girl_sigh:

Minä ohjeistin keittiöhenkilökuntaa miten kahvit katetaan ja missä kakku leikataan :hysteric:

Bestmanin puhe oli surkea (suoraansanottuna olematon).

Mutta onneks kaikki meni kuitenkin hyvin näistä huolimatta. Oltais haluttu enempi ohjelmaa fiksuun aikaan, sekä tottakai olis ollu hienoa jos bestman ja kaasot olis hanskannu oman osuutensa, mutta eihän e aina mene niin kuin toivoisi :grin:

Periaatteessa ei mikään harmita, tai olen koittanut olla harmittelematta. ;) Ajattelin jo etukäteen,

että hääthän on vain yhdet juhlat, ei niiden pidäkään olla täydelliset. Aikataulut heitti häränpyllyä

ja välillä oli vaivautunutta odottelua - mutta ei ne jutut oikeastaan ole ollenkaan harmittaneet.

Mutta muutamien vieraiden käytös kyllä häissä ihmetytti ja jälkikäteen harmitti. Sama kuin muutamilla

muillakin: pari vierasta oli farkuissa. No, se on pikku juttu. Enemmän harmitti sulhasen pari

kaveria, joille pääasia oli olut. Olut- ja boolitarjoilu oli suunniteltu vasta ruuan ja kakun jälkeen,

koska nimenomaan en halunnut häihin ryyppäysmeininkiä. No, sulhasen kaverit keksivät ITSE hakea keittiöstä

olutta heti ruuan jälkeen ja katosivat pihaan juomaan sitä. Eivät sitten olleet paikalla, kun kakkua

leikattiin (se nyt ei sinällään ole iso juttu) - ja vielä valittivat bestmanille, kun missasivat sen.

Eivät meinanneet jaksaa tulla sisään siinäkään kohtaa, kun kakkua syötiin ja bestman kävi ilmoittamassa,

että olisi puheiden aika. Oikeastaan koko häiden aikana näitä sulhasen kavereita ei juuri näkynyt, viihtyivät

keskenään pihalla juomassa olutta...

Lähtiessä häistä kävin kiittämässä erikseen jokaista vierasta, ja siinä vaiheessa yksi näistä sulhasen

kavereista antoi palautetta tarjoiluista, että mistä hän ei tykännyt. Kaikki oli siis itse tehtyä, ja

tällainen perfektionisti ei kyllä ikinä unohda, että ruokia on haukuttu. ;) En kyllä ymmärrä, miten joku

katsoo asiakseen sellaista sanoa...

Oma kampaukseni jäi harmittamaan. Vieläpä aika kovasti, ihan niin että itku pääsi :( Kävin kampaamossa koekampauksessakin, mutta kampaaja muutti kampaustani hääpäivänä. Ja minä idiootti annoin vain kaiken tapahtua, en jaksanut jotenkin alkaa vääntämään. Nyt häiden jälkeen katson hääkuvia ja ainoa asia, jota nään on ruma kampaukseni.

Börri, voi ei... :-X Minua harmittaa se, etten pystynyt pitämään korkokenkiä juuri lainkaan, sattui pirusti (syynä lienee kuuma päivä ja sen vuoksi turvonneet jalat). Monessa ihaassa kuvassa häiritsee ballerinat, kun ne korkkarit olisivat olleet niiiiin paljon ihanammat! Ja muutaman vieraan avec-sekoilut ja sen tyyliset ärsyttävät.

Noita lukuunottamatta päivämme oli aivan ihana, täydellinen! :-X

Okei, kiitti tästä ketjusta... enpä taida odottaa päivästäni täydellistä ja aion todellakin ohjeistaa kaasoja ja bestmaneja oikein kunnolla!!

:)

Päivä oli aivan upea ja muistot suloisia, mutta jokunen katkeran kirpakka juttukin mahtuu joukkoon.. Päällimmäisenä (ja suurimpana, näin vielä vuosi häiden jälkeen) oma isäni, joka aloitti oman shownsa jo edellisenä päivä aloittamalla juopotteluputken. Kirkkoon hän ilmaantui 2 minuuttia ennen vihkimisen alkua, kaljapäissään.. Talutti minut kyllä alttarille, mutta kuvista näkee, että oma olotilani oli maksimaalisen vitutuksen, suuttumuksen ja itkun pidättelyä, tunnetta, jota en yhdellekkään morsiammelle haluaisi omana hääpäivänään. Kirkosta lähtiessä isäni katosi, ei siis ilmaantunut juhlapaikalle. Toki ehkä parempi näin, vaikka kyllähän se kirpaisi nähdä se tyhjä tuoli siinä suoraan edessä...

Muutamia pikkujuttuja kävi myös, mm istuin lahjaksi saamamme kuohuviinilasin auton penkkiin rikki, hääautomme hajosi kesken illan (bm ajelutti sillä vieraita, kun oli vähän erikoisempi), kalaa ei ollutkaan riittävästi, ja kämmäsin oman puheeni.

Kaikesta huolimatta juhlat olivat ihanat, me saimme toisemme ja vieraat ovat bileitä ylistäneet :)

Hääpäivä oli kokonaisuudessaan valtavan ihana ja lähes täydellinen. Pari asiaa jäi kuitenkin vaivaamaan jälkikäteen.

Ensimmäisenä se, että suuri joukko lähellä juhlapaikkaa majoittuneita sukulaisiani (10 hlö eli alle 60 häistämme suuri joukko) lähti juhlistamme todella aikaisin, heti häävalssin jälkeen eivätkä jääneet itse lainkaan tanssimaan tai kuuntelemaan bändiä. Tämä harmitti, koska halusimme kutsua juuri heidät ja toivoin, että he olisivat viihtyneet paremmin. He olivat myös kaikki matkustaneet kaukaa juhliimme.

Toisena asiana harmitti se, että kakkujen tekijä oli mokannut hääkakut eikä osannutkaan tehdä valkosulkaakakkua. Olin nimenomaan pyytänyt valkosuklaa-marjakakun. Sen sijaan hän oli minulta kysymättä tehnyt epämääräisen näköisen tummasuklaakakun (ei marjoja), jota en missään nimessä olisi halunnut. Harmittaa ja kuvissakin kakku näyttää kauhealta eikä makukaan ollut kovin erikoinen, koska en pidä tummasuklaakakuista.

Muutamia muitakin pikkujuttuja, mutta ei niistä enempää. Kaikenkaikkiaan ihanat juhlat kaikesta pikkujutuista huolimatta.

Kimppu ei ollut mieleinen, en pidä pallomaisista kimpuista ja sellaisen sain. Meillä häät järjestettiin eri paikkakunnalla kuin missä asumme ja hoidin kimpun puhelimitse, enkä hoksannut sanoa etten halua mitään palloja. Kukat olivat itsessään toivomani ja olen niihin tyytyväinen, mutta kimpun malli...

Meillä oli tosi pieni hääjuhla, joka oli kivan rento ja intiimi, toisaalta haluaisin myös sen isomman juhlan, pitopalvelut ja hössöttämisen, mutta ilmeisesti miestä ei kiinnosta yhtään. Se harmittaa todella paljon.

Okei, kiitti tästä ketjusta... enpä taida odottaa päivästäni täydellistä ja aion todellakin ohjeistaa kaasoja ja bestmaneja oikein kunnolla!!

smile.gif

Ohjeista myös samalla itsesi. On niin hyvä syyttää täällä muita omista mokista.

Valitettavasti täytyy todeta monen morsiamen kohdalla, että mokat ovat olleet täysin omianne. Alkaa tympiä tämä "kaaso mokasi jne." roska vaikka ainoa mokaaja on ollut morsian itse. Jos ei suustaan saa sanottua asioita niin turha se on täälläkään muita syyttää. Syyllinen löytyy sieltä peilistä.

Itselläni ehkä ainut harmitus oli se, että ruoka (ja varsinkin jälkiruoka) kerättiin mielestäni liian nopeasti pois. Tässä kyllä vaikuttaa myös oman ajantajun hämärtyminen, kun itse tuli seistyä paljon valokuvissa, mutta kakku olisi mielestäni saanut olla esillä aina valomerkkiin asti, muun ruuan poiskeräämisen kyllä ymmärrän.

Toisena tietysti harmitti kun moni joutuikuin jäämään pois juhlista. Ymmärrämme syyt, mutta harmittaahan se silti kun olisi ollut mukava näitäkin vieraita nähdä pitkästä aikaa :)