Guest iota

Kamalin häälahja

597 viestiä aiheessa

Ajattelin, että voisimme koota tähän varoitukseksi kaikille häävieraille listan kamalista häälahjoista - joko itse saamistasi tai todistettavasti jonkun tuttavan saamista. Mitä ei siis pitäisi hankkia häälahjaksi?

edit. Muokkasin otsikkoa, sekä siistin ketjua. -Trio-

Muokattu: , käyttäjä: Trio

Jaa viesti

Tuttavani saivat häälahjaksi seitsemän puista seinäkelloa...Ja asuivat pikkuriikkisessä kaksiossa

Jaa viesti

Tää nyt ei oikeastaan ihan kauhea ole..

Mutta me saatiin sellaset ällöt lehmäaiheiset mukit/lasit/servetit/voiveitsi tarjottimella.. Joku voi pitää söpönä, mutta meille se oli YÖK! Miten ihmeessä lehmät liittyy meihin? Tai yleensäkin hääpariin?

Kun vielä kortissa oli nimenomainen toive matkarahasta tai lahja lahjalistalta ("kun meillä jo kaikkea on"), niin sitten joku menee ostamaan jotain tällaista täysin järjetöntä.. Niinkuin meillä ei todellakin olisi viiden vuoden jälkeen tarpeeksi mukeja ja laseja..  Mies sanoi, että tyrkkää ne mihin haluat ja tuollahan ne nyt kaapin perällä lojuuu..  

Jaa viesti

Ylipäätään kaikki koriste-esineet... siis, niistä kun on kaikilla oma mielipiteensä, että mistä pitää, niin mun mielestä ei kannata lähteä ostamaan ihan summassa jotain koristetta, jos ei todella tiedä hääparin ko. värkistä pitävän.

Jaa viesti

Ylipäätään kaikki koriste-esineet...

Samaa mieltä! Jos ei tiedä hääparin nimenomaan toivoneen jotain tiettyä koriste-esinettä, niin mieluummin kannattaa ostaa vaikka kunnollinen paistinpannu tms. jolle on aina käyttöä (viimeistään siinä vaiheessa kun edelliset paistinpannut on loppuun kulutettu...).

Yksi kamalimmista häälahjoista jonka minä olen nähnyt, oli ystäväni saama vino pino (varmaan jotain yli 30kpl) ö-luokan halpis cd:tä. En tiedä ovatko he vieläkään kuunnelleet niistä edes puoliakaan...

Jaa viesti

Sulhon isä oli ajatellut antaa meille häälahjaksi hänen vanhat nahkasohvat (hän oli juuri ostanut itselleen uudet sohvat). Onneksi sulho oli sanonut melko suoraan, että emme halua sohvia. Syyksi hän tosin sanoi, ettei meillä ole tilaa, eikä että me (varsinkin minä) vihaan niitä sohvia. Kyseessä on ruskeat nahkasohvat 80-luvun tyyliin. Värikin on todella oranssin ruskea - yök.

Silti mä jännitän mitä tulee - varmaan jotain aika kaameata. Ihan hyvä jos saa piilotettua kaappiin.

Jaa viesti

Me saatiin viideltä aikuiselta ihmiseltä (ei samaa perhettä paitsi yksi aviopari, mutta sukulaisia keskenään) + 3 lapselta yhteisenä lahjana joku aivan ihmeellinen keittokulho tms kannellinen liemiastia. Astia oli keraaminen valkea ja siinä oli yläosassa omenoiden ja mansikoiden kuvia + vihreitä lehtiä. Astiaan kuului myös keraaminen kauha, jota varten kannessa oli kolo (siis kauhaa voi pitää kulhossa vaikka kansi kiinni). Mutta kansi ei mene kunnolla kiinni kauhan ollessa kulhossa. Muutenkin näytti olevan jotain saksalaista laatutyötä. Ja sanomattakin selvää lienee, että aivan hirveän ruma. Aika käsittämätön lahja joka suhteessa. Ja vie ärsyttävän paljon kaappitilaa. Käyttöä sille tuskin tulee koskaan.

Btw, tää lahja oli miehen tosi kaukaisilta sukulaisilta, jotka oli pakko kutsua koska anoppi vaati. Me ei kumpikaan olla näiden ihmisten kanssa tekemisissä (myöskään tulevaisuudessa). Anoppi tosin on aktiivisesti samoin kun miehen sisko. Ne onkin molemmat outoja

Jaa viesti

Me saatiin samassa paketissa kaksi pöytäliinaa, toinen kanarialinnun keltainen, neliönmallinen puuvillainen (niin pieni, ettei peitä mitään pöytää, jos nyt joskus se haluttaisiin laittaa esille, esim. pääsiäisenä...) ja toinen kirkkaanvihreästä puuvillalangasta virkattu kaitaliina... Ne on sanalla sanoen ihan hirveet!!! Värit (kuin suoraan 70-luvulta) ei sovi yhteen millään tavalla, eikä myöskään meidän kodin sisustukseen... Eli joutuivat kaapin pohjalle.

Toinen epäkäytännöllinen lahja oli juustotarjotin ja -ottimet. Sinänsä varmasti ihan kaunis ajatus, ainoa vaan, että mies ei voi sietää juustoa, eli sitä ei meillä ole varmasti koskaan tarjolla...  

Jaa viesti

Kyllä nämä vaan viestit vaan kertovat, että pari pitäisi tuntea aika hyvin kun lahjaa ostaa - tai sitten pitää olla kunnollinen lahjalista.

Esimerkiksi oletan saaneeni tuollaisen "juustotarjottimen" aiemmin lahjaksi ja mulle se eopii aivan mainiosti - oman ymmärrykseni mukaan se tosin on tarkoitettu yhdelle juustolle (tai ainakin yksi juusto siihen hyvin sopii). Eli mä ymmärsin sen olevan juuston aluslautanen.

Ja sitten noi astiat ja liinat, joku saattaa niistäkin tykätä, maut kun on niin erilaisia... Niistä lehmäjutuistakin varmasti joku toinen pari olisi ollut tosi iloinen.

Ja paistinpannuista: meillä on niitä jo kolme ja kaikki hyviä ja laadukkaita, joten todella toivon, ettei kukaan niitä enää osta ajatellen, että sellaista aina tarvitsee.

Eli sama lahja voi olla toiselle kammotus ja toiselle ihana...

Jaa viesti

Me saatiin eräältä pariskunnalta Ikeasta ostetut valkeat pussilakanat joissa oli kuviona hailakan punaisella sydämiä (ei edes kauniita sydämiä) GOSH!! Ne menee kyllä tooodella syvälle kaapin pohjalle.

Ihmettelevä Wilma

ps. meillä oli lahjalista olemassa...

Mieltymyksiähän on monia, ei ole tarkoitus loukata ketään!!!

Jaa viesti

Me muuten saatiin samanlaiset lakanat + huopa. Niissä sydämet vain olivat harmaat. Mun mielestä ei sinänsä mitään vikaa, mutta kun ollaan jo useita vuosia asuttu yhdessä niin niitä lakanoita kun on jo kaapit pullollaan.

Yksi turhimmista muista on lasinen hedelmävati. Me ei voida kuvitellakkaan pitävämme sellaista pöydällä meidän pikkutytön vuoksi. Hänen kätensä kun kerkiävät ihan joka paikkaan eikä voi kuvitellakkaan että jokin lasinen pysyisi meillä ehjänä. Ainakaan ilman jokahetkistä vartiointia.

Jaa viesti

Me saatiin - ihan tarkoituksellakin vielä - sellainen aivan K A M A L A  aamiaissetti, johon kuuluu kahvikannu, kaksi kuppia, sokerikko ja samaan sarjaan kuuluva tarjotin, jonka päälle koko systeemi tulee.

Se on posliinia, joka on maalattu muistaakseni kukkasia tms. täyteen ja kultareunoja vähän joka puolella. Ja muotoilusta en viitsi ees puhua, mut sanotaan vaikka, että rokokoo liippaa aika lähellä tyyliä (ja me siis ollaan ennemminkin... hmmm... sanotaan nyt vaikka "alessi"-ihmisiä).

Tosin kyse on täysin pilailulahjasta mieheni äidiltä, joka löysi ko. hökötyksen huutokaupasta ja osti sen ihan tahalteen, tuntien ainakin poikansa maun.

Kun avattiin lahja ja naurettiin kippurassa (paketissa oli sydämiä ja vaikka mitä muuta tilpehööriä), ettei voi olla totta, hän sanoikin, että kaikkien hääparien kuuluu saada yks kammotuslahja ja siinä oli meidän!

Seuraavana aamuna juotiinkin aamukahvit just siitä setistä, joka on nyt turvallisesti piilossa, mutta jota ois tarkoitus käyttää aina hääpäivän aamuna koska se on niin kammottava, että se on suorastaan ihastuttava! Ja takaa naurun!

Renya and E-karjala like this

Jaa viesti

Ystäväpariskunta sai amerikkalaisilta vierailta morsiuslippalakit. Toinen oli valkoinen, johon oli eteen kirjottu "Bride" ja toinen vastaavasti musta johon oli kirjottu "Groom". Missä ihmeen tilanteessa kukaan käyttäisi moisia ???

Jaa viesti

Seuraavana aamuna juotiinkin aamukahvit just siitä setistä, joka on nyt turvallisesti piilossa, mutta jota ois tarkoitus käyttää aina hääpäivän aamuna koska se on niin kammottava, että se on suorastaan ihastuttava! Ja takaa naurun!

Siis aivan mahtava juttu. hienoa, että keksitte heti kaamealle lahjalle käyttöä. Voitte myöhemmin jatkaa perinnettä antamalla kyseinen astiasto lapsellenne häälahjaksi - jos raskitte siitä luopua.

Mua kyllä harmittaa aivan kamalasti saada tyhmiä tai kamalia lahjoja. Niihin on yleensä mennyt rahaa ja yleensä lahjan antaja haluaa ilahduttaa. Lahjoja on muutenkin tosi vaikea antaa, kun kaikilla tuntuu olevan niin erilainen maku.

Jotkut ihmiset eivät kyllä mieti ollenkaan mitä antavat. Me saatiin esimerkiksi kihlajaislahjaksi juustohöylän - me ollaan jonkin aikaa nyt asuttu yhdessä ja meillä on jo yksi juustohöylä. No, ei se niin vakavaa ole. Toivon vaan, ettei häälahjana tule paljon tupplatavaraa tai mitään aivan kamalaa.

Amerikkalaisilla taitaa olla välillä vähän jännittävä maku ja huumorintaju. Onneksi ei tullut Bride and Groom ulkoilupukua. Kai ne lippikset on tarkoitettu häämatkaa varten - ainakin kaikki sitten tietäisivät, että on kyse häämatkasta.

Jaa viesti

Mä oon törmännyt jos en nyt ihan kamalimpaan niin ainakin oudoimpaan lahjaan mun äidin serkun häissä. Se sai vaimonsa kanssa lahjaksi 10kg venäläistä metvurstia. Tää lahja oli joltakin niiden kaveriporukalta ja ilmeisesti tarkoitettu vitsiksi. Todella kivaa! Tää pariskunta kun viel ä kaikenlisäksi on kasvissyöjiä. No siinä kai se vitsi sitten olikin.

No eihän häiden ole tarkoituskaan ollakaan mikään vakava juhla, mutta rajansa kaikella.

Jaa viesti

Ehdottomasti ylösalaisin käännetyn päärynän muotoinen vaaleanpunainen käsinmaalattu posliininen kukkamaljakko, jossa ruusun kuvia ja kultauksia sekä tekstiä. Se oli niin kiikkerä, ettei siinä voi pitää kukkia ja lisäksi niin ruma ja mauton, ettei sellaista ilkeä pitää pöydällä. Sattuu nimittäin olemaan niin, että inhoan vaaleanpunaista...

Jaa viesti

Turhin/kamalin häälahjamme oli Leivänpaahdin...meillä kun sellainen jo oli... Taitaa jäädä kaapin pohjalle, jos toinen vaikka sattuu menemään rikki.  

Jaa viesti

Kyllä, makuja on monenlaisia, mutta mielestäni olisi kohteliasta edes yrittää antaa lahjaksi jotain fiksua, hääparin tyyliin sopivaa ja tarpeellista. Lisäksi voisi antaa jotain sellaista, jolle molemmille on käyttöä. Muistin nimittäin itse, että olen aikanani saanut exäni kanssa häälahjaksi viinamitat... Minä en juuri alkoholia juo ja ex joi liikaa... Vain siis hänellä oli käyttöä lahjalle... En voi ymmärtää kuinka joku voi antaa tuon kaltaisen lahjan ihmiselle, joka silloin oli alkoholinkäytön riskirajoilla (ja meni sitten häiden jälkeen reippaasti niiden yli).

Jaa viesti

Pahinta olisi jos joku antaisi meille Arabian Paratiisi-sarjan astioita. Ei ole rumempia nähty! Onneksi häihin tulee vain lähipiiri joka taatusti tietää ällöni noita hirvityksiä kohtaan ("sisustajan ellos" on meidän perheen lempinimi kaikille mauttomille sisustushirvityksille). Pelkona onkin sitten ne tädit, jotka jälkikäteen haluavat ilahduttaa meitä häälahjalla. Ainakin äitini siskon maku on sellainen että huhhuh...

Nimimerkki "saimme kihlalahjaksi samoilta ihmisiltä kolme satsia kristallilaseja". Käytännöllisyyden huippu opiskelijaperheessä

Jaa viesti

Me saatiin eräältä pariskunnalta Ikeasta ostetut valkeat pussilakanat joissa oli kuviona hailakan punaisella sydämiä (ei edes kauniita sydämiä) GOSH!! Ne menee kyllä tooodella syvälle kaapin pohjalle.

Mieltymyksiähän on monia, ei ole tarkoitus loukata ketään!!!

Heh, kyllä tosiaan tuntuu olevan. Meilläkin lakanoita piisaa, mutta jos tuollaiset saataisiin, voitaisiin vanhimmat kantaa keräykseen. Minusta nuo ovat aivan ihanat, jos sydämet olisivat "tavalliset" en pitäisi

Jaa viesti

Pahinta olisi jos joku antaisi meille Arabian Paratiisi-sarjan astioita. Ei ole rumempia nähty!
Kyllä se vaan on niin, että lahjan saajan maku on tosiaan tunnettava ennen lahjan ostamista. Muistan lapsena inhonneeni juuri tuota Paratiisi-sarjaa sen räikeyden ja rumien kuvioiden vuoksi, mutta nyt vuosien kartuttua se on jostain syystä alkanut kiehtoa ja miellyttää enemmän. Makuni ei taida kyllä muutenkaan olla sitä hempeintä laatua joten Villeroy&Bochit voisivat minulle olla se kauhistus. Kermansaven tekeleet ovat tosin vieläkin kaameampia.

Jaa viesti

Ja paistinpannuista: meillä on niitä jo kolme ja kaikki hyviä ja laadukkaita, joten todella toivon, ettei kukaan niitä enää osta ajatellen, että sellaista aina tarvitsee.

Tästä syystä on hyvä olla lahjalista, mutta jos listaa ei ole, niin paistinpannu/kattila tms. käyttöesine on minun mielestäni parempi lahja kuin koriste, koska nämä käyttöesineet voi tarpeettomina tunkea ilman syyllisyyttä odottamaan päivää parempaa. Koriste-esineet sen sijaan on tarkoitus sijoittaa esille, eli koriste-esineen piilottaminen kaappiin on vastoin tavaran käyttötarkoitusta. Mutta koska makuja tosiaan on monia, niin vielä kerran: jos haluaa fiksuja lahjoja, niin lahjalista kehiin. (Ja lahjalistasta huolimatta kannattaa varautua individualisteihin, jotka eivät tietenkään voi luottaa siihen, että hääpari itse tietää parhaiten mistä pitää tai mitä tarvitsee).

Jaa viesti

Huhuh, tää kyllä on hankala juttu.. Toisaalta en haluaisi mitään hirvityksiä, mutta toisaalta olisin kai aika pettynyt, jos kaikki lahjat olisi listaltamme, kuitenkin haluaisin säilyttää pienen yllätysmomentin.. Sitä paitsi emme tuohon listan tekemiseen niin kauheasti ehtineet panostaa, suhlattiin vain äkkiä jotain mikä voipi jälkikäteen hirvittää ja eipä siinä kyllä taida kaikille lahjoja riittääkään..

Mä ajattelin tuon lahjalistan silleen että ne hieman vieraammat sukulaiset voi katsoa jotain listalta, jos ei muuten osaa valita, ja ne jotka tuntevat makumme hyvin voivat sitten rauhassa ostaa omin päin.

Onhan noissa listoissa sekin ongelma, että osa sukulaisista asuu paikkakunnilla, jossa ei noita liikkeitä olekaan.. Harmi kun ne on just niitä joiden maku saattaa eniten arveluttaa

Jaa viesti

Meilläkin oli lahjalista, mutta eipä ainakaan meidän sukujen kohdalla oikein toiminut. Vaikka listalla ei ollut paljoa tavaraa ja suurin osa "halpaa" (tyyliin haarukoita, veitsiä ym) niin silti listalta ostettiin vain vähän tavaraa.

Mutta sitten niihin huonoihin lahjoihin. Saimme (tuttavilta) 3-4 seksiopasta ja ne vielä ilmeisesti "käyttettyjä" kirjoja, eivät siis ainakaan ihan uusia. Ei minulla niitä opuksia vastaan mitään ole, mutta olisivat ehkä sopineet paremmin vaikka polttareissa annettavaksi tms. Tai jos olisivat edes olleet uusia... Toisaalta emme myöskään olisi tarvinneet kahvimuki-paria (entisetkään eivät kaappiin mahdu).

Toisaalta taas tuttavanivat sai häälahjaksi juuri sellaisen "amatööri"-taiteilijan tekemän maalaismaiseman ja se tuntui olevan heille kaikkein mieluisin lahja (ilmeisesti ainakin tunnearvoltaan).

Ja jos nyt vielä hieman valittaisin ihmisten pihiydestä. En halua kuulostaa mitenkään ahneelta, mutta hieman ihmetytti, että omissa häissämme saimme shekin, jonka antajana oli kaksi pariskuntaa (toiset eläkeläisiä, toiset noin 35-vuotiaita) sekä 3 lapsiperhettä. Ja tämän 5 perhekunnan  (noin 18 henkeä) tuoman shekin arvo oli 110 €.  Ja se on minusta kuitenkin todella vähän, kun kyseessä on kuitenkin noin iso porukka (eikä kukaan ole ihan köyhimmästä päästä). Tuossakin tapauksessa ajattelin, että olisivat shekin sijasta ostaneet tuollakin summalla lahjalistalta, siitä olisi ollut meille enemmän hyötyä.

Toivottavasti ette pidä minua nyt ahneena, se ei ole tarkoituksena. Mutta mietinpähän vaan, että tuonkin porukan syöttämiseen meni vähintään 400 € (kaikki lapset eivät olleet mukana). Ja eihän tarkoituksena ole tietenkään, että hääkustannukset saataisiin peittoon vieraiden lahjoilla, mutta on tuo vaan yksi näkökohta asiaan. Ja meillä ainakin on tapana, että jos kyseessä on edes melko läheinen sukulainen (esim. serkku tms.) tai tuttava, niin kyllä vähintään 50 € viemme pariskuntana... Vaan jokainen taaplaa tyylillään.

Jaa viesti

Täytyypä sanoa, että nuo parjatut  Kermansaven astiat jäisivät meilläkin kesämökkikäyttöön - jos sinnekään! Onneksi äitini keräilee niitä; hän saattaisi saada lisäyksen valikoimaansa..

En myöskään helposti siedä mitään koriste-esineitä, ovat vain turhia pölynkerääjiä, samaten raanut ja mauttomat koristetaulut --YÖK! Kuten joku jo sanoíkin, koriste-esineet tulisi todellakin voida panna esille, muuten koko lahja on mennyt ihan hukkaan. Tuskinpa kukaan lahjan antaja ilahtuisi jos tietäisi lahjansa siirtyneen kellarivarastoon tai muualle piiloon.

Käyttöesineet ovatkin sitten ihan toinen juttu, tottakai. Vaikka niidenkin kanssa saa olla varovainen, sillä tyylejähän on monia.. Itse olen aika tarkka designin ja käytännöllisyyden kanssa, ja olen jo vuosia hitaasti kartuttanut tiettyä astiasarjaa. Enkä siihen nyt haluaisi mitään eriparikippoja lisätä. Lahjalista kai nämä asiat parhaiten ratkaisee.

Olemme sulhaseni kanssa asiasta jo keskustelleet, josko siten aikanamme itse sellaisen kokoaisimme pariin liikkeeseen. Hän piti ajatusta ensin aivan typeränä (kuinka satuinkin neitseelliseen "maaperään" hänet tavatessani, monet tällaiset asiat ovat hänelle aivan uusia.. ihan kiva, koska saamme vertailla ideoita ja käsitteitä minun niitä jo joskus pohtineena ja hänen kohdatessaan ne ensimmäistä kertaa.. hehe..) mutta asiaa tarkemmin pohdittuaan alkaa jo lämmetä ajatukselle, eikä pidä sitä enää "ahneena ja määräilevänä". Omakin kantani oli melko horjuva (en haluaisi loukata ketään, tai snobbailla, kuten ajattelin sukuni asian käsittävän), kunnes tässä menneenä kesänä saimme kutsun häihin, joissa kutsuun ei ollut merkitty koko lahjalistasta mitään (=kädet jäivät vapaiksi heille, joka halusivat itse ideoida lahjan) mutta kun soitin ilmoittautuakseni häihin ja tiedustelin, mahtaako listaa olla olemassa, minut ohjattiin kahden liikkeen kotisivuille, joiden valikoimasta morsiuspari oli koonnut lahjalistat. Näin asia hoitui mielestäni erittäin korrektisti: ei "vaateita", vaan tyylikkäästi hoidettu mahdollisuus muistaa paria kummalla tavalla hyvänsä.

Luulen, että parin vanhemman sisareni häälahjapinoja vuosia sitten katselleena päädymme sitten aikanamme lahjalistaan.. suku on pahin

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään