Guest iota

Kamalin häälahja

597 posts in this topic

Pitää kommentoida: kuka oikeasti antaa häälahjaksi Raamatun? Ilmeisesti kyseinen henkilö on kovin uskonnollinen ihminen, mutta siinä tapauksessa voisi tietää myös sen, että Raamatun morsiuspari saa omalta seurakunnaltaan häälahjaksi... Jos omaa seurakuntaa ei ole, voisi olettaa, ettei kyseinen pari myöskään Raamatusta välittäisi...

Mäpäs kerron kuka antaa raamatun häälahjaksi. Kuten jo tuolla edellisellä sivulla kerroin, me oltiin siis se pari joka sai raamatun. Olemme julkiuskonnottomia ja meidät vihittiin maistraatissa. Tämän kaikki vieraat tiesivät. Myös anoppi (+miehen isä ja veljet) jotka paljastuivat raamatun antajiksi. Mies on käynyt rippikoulun ja hänellä jo raamattu onkin ja senkin anoppi tiesi. Tämä meidän häälahjaksi saama raamattu ei edes ole mikään kaunis tai juhlava vihkiraamattu, päin vastoin.

Aina sanotan että ajatus on tärkein ja pitäisi olla kiitollinen niistä lajoista mitä saa. Mutta mitä jos se ajatus siellä lahjan takana on ajattelematon, loukkaava tai muuten vaan ihan käsittämätön? kuten nyt sitten vaikka nämä lastentarvikkeet lapsettomille tai uskonnollinen kirjallisuus uskonnottomille.

Edited by Tiuhta

No ainakin minusta on aika tyylitöntä ja jopa loukkaavaa antaa häälahjaksi uskonnottomalle hääparille raamattu ja lapsettomalle hääparille lastentarvikkeita.

No nimenomaan.

Muutenhan tämä on lähinnä huumoriketju, mutta tuo on jo törkeää. Sitä kyllä saakin ihmetellä ihan vakavissaan.

Itse sain joululahjaksi joskus nuorempana eräältä sukulaistädiltä uskonnollisen joululehden. Ja tämä nainen tiesi varsin hyvin, että minut on kasvatettu ateistiksi. Että kyllä noita asiattomia lahjoja tulee muuallakin kuin häissä. Eli ei tämä ole pelkkää bridezillailua.

Ja noita lastentarvikkeita antavat eivät näköjään ymmärrä, että on lapsettomuudesta kärsiviä pareja. Aivan älytöntä on loukata tuolla tavalla. Siinähän sitten vietetään mukavia häitä kun hääpari pillahtaa itkuun ja heidän päivänsä on pilalla ajattelemattomien moukkien vuoksi. Nuo lapsiasiat ovat muutenkin niin henkilökohtaisia juttuja, että ne jätettäköön parin omiksi asioiksi.

Me saimme mieheni kanssa aika paljon ei toivottuja lahjoja, vaikka lahjalista olikin ja toisena vaihtoehtona häätili.

Tässä mieleenpainuvimmat:

1. Matkamuisto laatta Israelista jossa lukee JERUSALEM (hammaslääkäri ja lääkäri pariskunnan antama)

2. Tädiltäni painava ulkomailta asti lähetetty valkoinen valokuvakehys johon voi laittaa sisään useamman kuvan. Kohokuviona kehyksessä hääparin kuva. Vaikea selittää mutta todella ruma :(

3. Kavereilta (olisiko 10 kaveria) ruokakori jossa säilykeruokia :( En pidä säilykkeistä vaan säilykeruokia..

Miksi vieraat eivät käytä lahjalistaa? Ja jos joku päättää keksiä oman lahjan, miksi pitää ryhtyä keräämään vieläpä muita kimppalahjaan? Kimppalahjat pitäisi mielestäni aina löytyä listalta..

Toi matkamuistolaatta :lol: :lol: Anteeksi, ei varmaan saisi nauraa mutta ei voin noin hilpeeltä kuulostaa :lol:

Mullakin on kevyt epäilys päällä tulevista lahjoista (bridezilla jo etukäteen hermoilee...). Yksi vieraistamme oli puhunut äidilleni, että saattaa antaa meille lahjaksi ikonin :blink: Ja tämä henkilö tietää meidän suhteemme uskonasioihin (meidäthän vihitään maistraatissa jne). En muuten olisi asiasta niin huolissani, mutta hän oli suunnitellut tekevänsä tämän Jeesus-ikonin (en tiedä onko se nyt sitten ihan oikeaoppinen ikoni) itse. Mulla olisi aivan hirveä surku hänen vaivalla juuri meille tekemäänsä lahjaa piilottaa kaappiin, mutta en voi oikein ajatella Jeesuksen kuvaa kotimme seinällä :huh: Täytyy sanoa, että olin hieman yllättynyt kuullessani tästä suunnitelmasta.

PELKÄÄN että saamme miehen sukulaisilta lahjaksi "kapiokirstun", samantyylisen jonka hänen serkkunsa sai. Ihan kiva idea, mutta kirstu sattuui olemaan mäntyä ja uusi, todella painava ja mauton... Ei siis sellainen, jonka ottaisin mielelläni (tummaa puuta, vanha/uusvanha). Mihin hittoon sellaisen edes laittaa? Ei ole tilaa...

Miehen täti antaa lahjaksi imurin (kysymättä mitään minulta, haluaa antaa, on aina suunnitelut että antaa imurin miehelle häälahjaksi kun menee naimisiin). Ihan kiva juttu sekin, muttan minulla on jo toimiva imuri. Mitä mä sille sitten teen? Heitän roskiin täysin hyvän vehkeen??

Pelkään myös, että miehen vanhemmat antavat jotain mautonta ja kallista. Niillä on aivan erilainen maku kuin minulla... Ahdistavaa, jos joku laittaa suuria summia johonkin juttuun, joka ei ole mieluinen!

Lahjalista on laadittu ja lahjatilikin avataan. Voi nyyh jos saadaan silti jotain ihme rojua, jolla ei tee mitään!

Mauttoman seinäkellon ex-anopilta, joka varmasti tarkoitti hyvää. Kello on sellainen kukertava, täynnä erivärisiä kukkia ja ei missään nimessä istunut sisustukseemme. Eromme jälkeen kello jäi minulle, kun exä ei sitä todellakaan halunnut. Itse en oo raaskinut heittää sitä silti pois.. Kas tässä jollekin hyvä häälahja, halvalla lähtee :)

Lehmänkello. :blink: Miehen serkku antoi ja selitti että tää on tosi vanha... Mut silti: lehmänkello! Ja kaupungissa siis asutaan muutenkin.

Kamalin häälahjamme oli varmaankin sydämen muotoinen, valkoisella satiini-pitsikankaalle reunustettu valokuvakehys tyyliin Tiimari. Enää en muita mitä muuta samasta paketista tuli, mutta varmaankin koriste-esineitä. Tuolla se on vieläkin jossakin laatikossa piilossa, häistä kohta 4 vuotta. Hankkiudun seuraavassa laatikoiden siivouksessa eroon, kun mies ei enää muista sitä.

Toinen täydellisen turha lahja oli jumalattoman iso ja painava lasinen boolimalja, jossa mukana lasinen, pitkävartinen boolikauha, jota en edes uskaltaisi käyttää ettei varsi katkea. Varmaankin ei ihan halvimmasta päästä (sen voi lahjan antajastakin päätellä), mutta täysin turha ja vie tilaa pölyttymällä kaapissa.

Todellakin miksei ihmiset voi pidättäytyä lahjalistassa, kun sellainen on vaivalla laadittu????

Saamamme lahjat olivat aivan ihania, olen vieläkin aivan häkellyksissä! Osa oli listaltamme ja loput samassa hengessä.

Yksi käsittämätön ratkaisu kuitenkin oli: oranssi suolakivilamppu. :o:o:o Aivan järkyttävän ruma mötikkä ja kaiken lisäksi jokin huuhaa-parannusvempain. Mitähän oikein ajattelivat? Listallamme nimittäin oli kotimaista designia, joten tuo ei ainakaan lahjalistaltamme ole innoitusta saanut. Ehkä se oli protestilahja häälahjalistaa vastaan? :P

Saimme myös täti-tyylisen kahviastiaston. Lähinnä harmittaa lahjan antajien puolesta, sillä meillä ei ole sille käyttöä. Tiedän, että se lahja on kyllä annettu ajatuksella (siksi en edes viitsi enemmän sitä kuvailla), mutta hieman huti oli. Harmi.

Mä olinkin jo ihan unohtanut, että mehän saimme myös minikokoisen, messinkisen morttelin, jossa lukee Valamon luostari. :grin: Tuo matkamuistolaatta Jerusalem -tekstillä on kyllä hilpeä! :lol:

Me saimme kaksi ties mitä sarjaa olevaa mukia, jotka oli pakattu servettipaketin kanssa kaislakoriin. Aivan käsittämätön häälahja, varsinkin kun kaikki tietävät että sekä minä, että mieheni olemme tarkkoja siitä, millaisia astioita meillä on. Noh, kyseisen ihmisen tapoihin kuuluu hankkia lahja "koska on pakko" ja lahjaa antaessaan vielä sanoa "no täs on ny tällanen".. Eikö tuollaisia pakkauksia viedä yleensä esim. tuliaiseksi mökille?!

Pitäisi olla kiitollinen siitä, että on saanut lahjan, mutta se on vain kovin vaikeaa silloin kun tietää että lahjan antaja ei ole edes pientä ajatusta käyttänyt siihen, mitä pari oikeasti tahtoisi tai tarvitsisi. (Meidän lahjalistalla oli useampikin 5e ja 10e lahja, joten ei voinut olla edes rahasta kiinni.)

Musta Aalto-maljakko. Näyttää ihan muoviselta. Järkky. Laitan vahingon kiertämään, kun tulee sopiva uhri vastaan ;)

Todellakin miksei ihmiset voi pidättäytyä lahjalistassa, kun sellainen on vaivalla laadittu????

Minusta lahjalista on TOIVElista, ei vaatimuslista.

Minusta on aika tökeröä arvostella lahjoja, jotka on ostettu listan ulkopuolelta. Poislukien tietysti nuo oikeasti vakaumuksenvastaiset loukkaavat lahjat; Raamattu ei-kristinuskoiselle, "1001 ihanaa liharuokaa" vegaanipariskunnalle jne.

^^Juu ei muuta kuin kiertoon vaan sellaiset lahjat, joista ei pidä. Ei jaksa nurkkiin kerätä sellaista, jota ei koskaan tule käyttämään :D

Musta Aalto-maljakko. Näyttää ihan muoviselta. Järkky. Laitan vahingon kiertämään, kun tulee sopiva uhri vastaan ;)

Voih. Anna mulle se.

OT: meidän musta Aalto toimii kaukosäädintelineenä.

:D

Me saadaan miehen enon vaimolta joku itsetehty "taideteos". Tuparilahjaksi saamamme on jossain laatikon perällä.

Lisäksi pelkään että sisareni, joka suuttui minulle juuri ennen häitä (suuttuu tasaisin väliajoin jostakin) tuo jotain aivan mautonta.

Meillä siis on muotoiltu niin, ettei tarvitse mitään tuoda, jos haluaa jotenkin muistaa, niin tilinro on laitettu, toivottu avustusta häämatkaan.

Eli, en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät hääparin toiveita kunnioita.

Me saatiin aivan ihana seinäreliefi. Sellainen kivimäisestä materiaalista valmistettu hautakiven muotoinen kapistus, jolla on kokoa 20x25x3cm. Koristeena tässä reliefissä on kaksi lintua, jotka rakentavat pesää. Pesän yläpuolella on teksti: God bless our home. Huvittavaa tässä on se, ettemme kuulu kirkkoon, meidät vihittiin siviilisti ja muutenkin olemme niin ateisteja kuin jotkut vaan voi olla. Itse repesin ihan totaalisesti nähtyäni tämän lahjan (ei tapahtunut häissä, vaan saimme lahjan jo etukäteen), ja sama toistuu joka kerta kun näen koristeen :D Se on yksinkertaisesti vaan ihan hillittömän hauska :D Mies haluaisi heittää kapistuksen pois, mutta mä en ole antanut, sillä aion ihan varmasti laittaa sen johonkin esille. Kaikessa korniudessaan se tulee kruunaamaan meidän kodin onnen sekä sisustuksen :-X

Lahja on siis todellakin tuonut iloa, mutta ei ehkä sillä tavalla kuin lahjan antaja tarkoitti.

Edited by Niphderil

heh..näitä kun lukee niin kauhistuu. Meidän häät ei oo vielä menny, mutta serkku vaimoineen oli saanut lahjaksi eräältä toiselta serkulta jonkunlaisen paistokasarin tai vastaavan. Ihan hyvä lahja sinänsä muuten, mutta siellä pohjalla oli takuulappu ja takuu oli mennyt umpeen 90- luvulla :D:D:D:D:D:D:D

Minusta lahjalista on TOIVElista, ei vaatimuslista.

Minusta on aika tökeröä arvostella lahjoja, jotka on ostettu listan ulkopuolelta. Poislukien tietysti nuo oikeasti vakaumuksenvastaiset loukkaavat lahjat; Raamattu ei-kristinuskoiselle, "1001 ihanaa liharuokaa" vegaanipariskunnalle jne.

No munkin mielestä lahjalista on toivelista, mutta osottaa vieraalta ajatuksenjuoksun puutetta, jos ostaa lahjan listan ulkopuolelta vaikkei oo yhtään perillä parin mausta.

Meidän vieraista enemmistö osas ostaa listoilta, mutta muutama ohi sen tuli. Näistäkin kaikki muut oli erittäin mieluisia (ostajat tosiaan tuntevat meidät) paitsi miehen tädin tekemä tiffanylamppu. Se ei kertakaikkisesti sovi meille minnekään. Ja toisaalta ihan hyvä niin, mulle tulee siitä mieleen lähinnä joku mummula..

Lahjalistakäytäntö on Suomessa kohtuullisen uusi tapa. Minusta ei osoita vieraalta lainkaan "ajatuksenjuoksun puutetta", vaan sitä, että hän ei moiseen tapaan ole tottunut tai pidä sitä hyvänä (eikä siis halua sitä noudattaa - olkoon vieraalla se oikeus).

Vieras, joka ostaa listan ulkopuolelta, usein ajattelee tuntevansa hääparin maun (vaikka totuus olisikin toinen).

Jep, vieraalla on tosiaan oikeus olla käyttämättä lahjalistaa, mutta silti olen edelleen sitä mieltä, että jos ei parin makua varmasti tunne (tai ainakin, jos melko varmasti ei tunne), on melko riskipeliä hankkia lahja listan ulkopuolelta. Ja jos näin tekee, pitää varautua myös siihen, että lahja ei ole mieluisa.

en mä ainakaan osaisi edes parhaalle kaverille välttämättä ihan häälahjaa ostaa ilman listaa, eli olen enemmän kuin onnellinen lahjalistoista. mun mielestä on vaan junttia olla ostamatta listalta (jollei siis tosiaan TIEDÄ mitä muuta hääpari haluaa)

Meillä kamalin lahja oli vauvan lenkkitossut. Ei ole meillä vauvoja eikä ole pitkään aikaan tulossakaan!! Muuten saatiin kyllä kivoja ja ihania lahjoja, vaikkei meillä ollut edes lahjalistaa!