Guest iota

Kamalin häälahja

597 posts in this topic

En mä katsoisi saman astiasarjan keräilyä (ja pettymystä jos saa väärää sarjaa) snobeiluksi vaan toiveeksi, että tavarat saisi hyötykäyttöön.

Ja just tuo lahjalistasta poikkeaminen väärällä astiasarjalla on just sitä "mun maku on parempi kuin teidän, joten olkaa perkele kiitollisia" -asennetta. Jos taas lahjalistasta poiketaan tuomalla tyystin eri lahja, vaikkapa käsityö, on se asia erikseen. Siinä on jo ajateltu hääparia, nähty heidän eteensä vaivaa ja toivottu parasta. Aina sekään ei onnaa hääparin makuun, mutta siitä on mielestäni turha kitistä. Lahjaan on käytetty ajatusta.

Mutta se toisen astiasarjan tuominen on silkkaa vittuilua.

Pitää kyllä todeta, että olen Morren kanssa samaa mieltä lahjoista. Eli ei se nyt maailmanloppu ole, jos joku tuo väärää astiasarjaa, mutta jotenkin hämmentävän ajattelematonta, jos kuitenkin jotain tiettyä sarjaa on selkeästi toivottu.

Lisäksi hämmästelen tuota kyyskyysin tunteenpurkausta. Onhan tässä ketjussa aikaisemminkin todettu, että jo otsikosta selviää, mistä täällä puhutaan. Jos lahjojen arvosteleminen on sinulle noin kauhea ongelma ja järkytys, niin miksi edes tulet tähän ketjuun. Suosittelisin katsomaan asioita vähemmän mustavalkoisesti. Eikö sinun mielestä ole muita vaihtoehtoja kuin joko olla ylitsevuotavan kiitollinen joka kiposta maailman tappiin asti tai sitten paiskoa ne katkerien kirousten saattelemana seinään? Enpä ole täällä vielä mitään snobeilua nähnyt, vaan ihan normaalia jutustelua.

Edited by Wilmari

Lahjojen keksiminen on ainakin mulle ihan hirveetä tuskaa, joten otan kyllä vastaan kaiken, mitä annetaan. No ehkä en sitä Raamattua tai lihakeittokirjaa, koska se nyt vaan on v*ttuilua. Mutta ei se lahjalistakaan oo aina niin yksiselitteinen, ymmärrän hyvin jos siitä halutaan poiketa ja keksiä jotain persoonallisempaa...

Munkin mielestä lahjojen keksiminen on välillä tosi hankalaa, varsinkin, jos en tunne lahjansaajan makua ja kaappien sisältöä kovin hyvin. Siksipä otankin ilolla vastaan lahjalistan! Jos hääpari toivoo astiasarjaa A, niin miksi hemmetissä menisin ostamaan sarjaa B? :blink: Yleensä ihmiset haluaa, että astiat sopii yhteen ja jos kaapissa on jo sarjan A lautasia, niin mielellään mäkin ottaisin lisää samaa sarjaa. Siis kyllä meilläkin eriparin astioita on, lahjaksi saatuja ja ihan itse ostettujakin, ja hyvin niistä syö, mutta tuskin kukaan ehdoin tahdoin haluaa kaappiinsa kaikenlaisia eri astiasarjan alkuja. Tai vaikka kolmea leivänpaahdinta (juu, voihan ne kaksi ylimääräistä laittaa kaappiin odottamaan, että se eka menee rikki...).

Tottakai lahjalista on vain suositus, eikä lahjansaaja voi pakottaa vieraita sitä noudattamaan. Parhaimmillaan listan ulkopuolelta voi tulla tosi mahtaviakin lahjoja. Huonoimmillaan taas näitä ihan käsittämättömiä, joista tässäkin ketjussa on esimerkkejä. En vaan ymmärrä miksei tässä ketjussa saisi ihmetellä ja kauhistella saamiaan lahjoja, kun näyttää siltä, että lähes jokainen hääpari on saanut jonkun ihmeellisen tai harmittavan lahjan. Tuskin kukaan kuitenkaan menee päin lahjanantajan naamaa sanomaan, että "paska lahja, miks et tuonut listalta". Jossainhan sitä pitää saada purnata, ja tää on musta oiva paikka siihen. Lisäksi musta on ainakin mielenkiintoista lukea mitä muut on saaneet lahjaksi. Itsekin kun aina joskus saan kutsun häihin, niin voin täältä tarkistaa mitä EI kannata ostaa. ;)

Lisäksi, kun viittasit aiemmin "opiskelijoihin, jotka on ihan PA ja kaikki on kotiinpäin", niin mä luulen, että aika harva hääpari kuuluu tähän kategoriaan. Useimmat nykyään on asuneet yhdessä jo vuosia ja kaapit on täynnä kamaa ja häälahjaksi toivotaan saatavan jotain kivaa, josta on iloa kymmeniksi vuosiksi ja joita käyttäessä voi muistella omia häitään, eikä mitä tahansa kippoja, joista hankkiudutaan eroon heti kun on tilaisuus ostaa kivampia.

Komppaan kolmea edellistä kirjoittajaa! En ole kyllä koskaan eläessäni vielä kuullut, että olisi snobeilua, jos haluaa samanlaisia lautasia tai laseja pöytäänsä :blink: Enkä myöskään ymmärrä, miten se on häävieraalta pois, jos hän 1) saa apua lahjan valintaan 2) tietää varmasti ilahduttavansa hääparia 3) ostaa toivottua sarjaa eikä jotakin muuta... Siis minä ainakin ilahdun, jos saan jotakin itse tehtyä tai jotakin pitkälle ajateltua (vaikka ei välttämättä omaan makuun sopisikaan) - mutta jos ko. vieras haluaa joka tapauksessa ostaa astioita, niin miksei sitten listalla olevia (edellä kuitenkin puhuttiin ihan perus-Iittaloista)?

Tiedän kyllä ihmisiä (vanhempia), jotka suhtautuvat lahjalistoihin negatiivisesti. Eli listan esittämistä pidetään mauttomana. Samoin rahan pyytäminen ja tilinumeron laittaminen kutsuun on joillekin suuri kauhistus. Eli tämä voi selittää jotakin. Toisaalta toisille on suuri kauhistus, jos listaa ei ole. Kaikkiahan ei voi miellyttää, ja tavat vaihtelevat. Juuri luin jostain häälehdestä, että esim. Britanniassa ei tulisi hyvien tapojen mukaan pyytää rahaa kutsussa. Jos sitä halutaan, niin lähimpien sukulaisten tehtävänä on kertoa siitä vieraille.

Edited by Rog3r

^Niin no, on niitä sellaisiakin vanhempia ihmisiä, jotka pitävät mauttomana myös sitä, että nuoripari asuu yhdessä ennen häitä tai jopa ihan hui kauhistus tekee lapsiakin ilman papin aamenta ;) Maailma muuttuu ja tavat sen mukana - ja niin kuin sanottua, kaikkia ei kuitenkaan voi miellyttää :)

Onko kenellekään tullut mieleen että nämä väärien lasien ostajat eivät olisi tehneet tätä paska lahja -mokaa tahalleen?

Jotkut, varsinkin vanhemmat ihmiset eivät ymmärrä lahjalistaa, varsinkaan jos se on netissä. Tai muut sellaiset ihmiset, jotka eivät tietokonetta juuri käytä. Tai vaikka olisikin ihan fyysinen lista, niin voi olla että joku on unohtanut merkin kaupassa tms. Ei kaikkea tarvitse ottaa vittuiluna.

Sitä paitsi mitä sitten jos ko. henkilöllä on pari ylimääräistä vernan viinilasia? Essencet ovat ainakin mielestäni niin juhlallisia laseja, että niistä vernoistahan voi olla iloa vaikka arkiviinilaseina ja niitä lasejahan voi käyttää muinakin kuin viinilaseina, esimerkiksi omassa kodissamme vernat ovat poikkeuksetta käytössä lauantai- ja sunnuntaiaamiaisella, kun haluamme kattaa kauniin aamiaispöydän.

Itse en laita lahjalistaa enkä muutakaan spesifiä toivetta, koska itse en koe että paskoja lahjoja on edes olemassa. On vain paskoja asenteita lahjoja kohtaan.

Olen kyllä taipuvainen olemaan kesämorsiamen kanssa samaa mieltä tässä kysymyksessä. Jotenkin tulee sellainen yleisfiilis näitä valituksia lukiessa, että lahjat ovat jotenkin itsestäänselvyys. Eli että niitä tulee ja sitten vain tilataan, mitä halutaan. Mä olen varmaan vanhanaikainen paska tässä kysymyksessä :lol:

Jos "paskat lahjat = paska asenne" oli suunnattu minulle, niin en mielestäni ole missään vaiheessa sanonut mitään sellaista (mielestäni tarkoitin, että meille saa kaikin mokomin tuoda lahjoja listan ulkopuolelta, mutta jos välttämättä haluaa hankkia kippoja, niin en vain oikein ymmärrä, miksi niitä sitten pitäisi väen vängällä valita eri lailla) - ja alun perin laseista kirjoittanutkin vain ihmetteli asiaa, mikä kaiketi täällä vielä sallitaan, kun se ihan tämän threadin aiheenakin on?

Mitä "tilaamiseen" tulee, niin kyllä minä ainakin vieraana olen onnellisempi, kun tiedän, mitä vien lahjaksi (ellen siis satu tuntemaan hääparia kuin omia taskujani) - enkä lainkaan koe, että kyseessä olisi mikään itsekäs vaatimus! En tiedä, olenko sitten jotenkin kieroutunut ja omahyväinen, mutta minusta on ihanampaa käydä jonkun häitään jo viettäneen parin luona ja nähdä oma lahjani käytössä (esimerkiksi kesäkuussa hankin nimenomaan pyynnöstä kahvinkeittimen) - kuin jossakin komeron perällä tai kirpputorilla...

Onko kenellekään tullut mieleen että nämä väärien lasien ostajat eivät olisi tehneet tätä paska lahja -mokaa tahalleen?

Mä viittasin tähän aiemmin. Taisin puhua antajan huolimattomuudesta tms.

Jos väärää astiasarjaa tuo nimenomaan joku vanhempi ihminen, jonka tiedän olevan rajoittunut vaikkapa just netissä olevan lahjalistan suhteen, niin sulatan sen nimenomaan tahattomana väärinymmärryksenä.

Jos sen sijaan tiedän, että lahjan tuoja on noin muuten skarppi, netti ei tuota vaikeuksia jne., niin vähän outo fiilis siitä kyllä tulee...

Minun mielestäni tämä aihe alkaa jo pikkuhiljaa lipsumaan alkuperäisestä, elikkä aiheena oli siis "kamalin häälahja", eikä lahjalistan käyttäminen tai käyttämättä jättäminen tai snobeilun käsitteleminen. Pysytään siis aiheessa.

Musta on ainakin kiva täällä lukea sellasia kommentteja, jossa on oikeesti kerrottu rumista ja kamalista häälahjoista, koska tämä on tämän topicin tarkoituskin. Ne jotka ei kestä tällasta lukea niin voi oikeesti mennä marmattamaan jonnekin muualle! Hus pois. PISTE! :angry:

Keskitytään me oikeassa paikassa olevat nyt keskustelemaan oikeasti niistä kauheista ällötyslahjoista, jookos kooko? ;)

Joo, tää on tosi hauska ketju ja oli pakko kahlata kaikki läpi :grin:

Meille tulee EHDOTTOMASTI lahjalista!!!! Aluksi muakin on ärsyttänyt kaiken maailman lahjalistat, mutta näiden juttujen lukemisen jälkeen.. se on ehdoton

meilläkin on kaapinperukoilla kaikenmaailman kulhoja joita ollaan saatu lahjaksi ja joita mieheni kanssa inhotaan.. ei tahota enää lisää :hysteric:

Ilmeisesti en oo tarpeeks pumpulissa kasvanu, kun tuntuu uskomattomalta, että kukaan haluis sun häihis tuoda yhtään minkäälaista lahjaa.

:lol::lol::lol:

Ikävä tuottaa sulle pettymys, mutta muistaakseni noin about kaikki vieraamme toivat lahjan meille, ja aika moni taisi vieläpä kysyä etukäteen, mikä olisi meille mieluisinta. (Oli meillä tosin listakin kyllä.) Niin ja ihan selvennyksenä, ennenkun kyyskyysiltä pamahtaa lopullisesti verisuoni päästä: me emme naimisiin mennessämme olleet a) opiskelijoita (tai siis minä opiskelin kyllä mutta kävin myös töissä) b.) PA c) myöskään kovin nuoria, vaan kyseessä oli kahden jo pitempään omillaan asuneen aikuisen liitto, eli kaikenlaista tavaraa ja kippoa ja kuppia oli kyllä jo omasta takaakin.

Mä en muuten edelleenkään saanut vastausta siihen, miksi synttärilahjan tai yo-lahjan suhteen saa esittää toiveita, mutta häälahjojen ei?

EDIT: Lisättäköön vielä, että mä olisin (ja mies myös, luulisin) ollut täysin tyytyväinen vaikkemme olisi saaneet ainuttakaan lahjaa - niin kliseeltä kuin se kuulostaakin, niin suurin lahja oli se, että saimme kerrankin kokoon ison määrän ystäviä, joita tapaamme välimatkojen takia harvemmin, ja saimme viettää todella hauskan illan heidän kanssaan :) Mutta kun se nyt kuitenkin on fakta, että ihmiset eivät yleensä halua tyhjin käsin häihin tulla, niin en mä vaan edelleenkään ymmärrä, miksei niitä toiveita saisi esittää, varsinkaan kun tässäkin ketjussa ties kuinka moni on suuresti siunannut lahjalistojen olemassaoloa. Itsekin tykkään niistä (siis häävieraana ollessani), helpotta huomattavasti ja tietää varmasti lahjan olevan mieluinen :)

Edited by Nightfall

Meidän kamalimmat häälahjat olivat Keraaminen vaaleanpunainen sydämen mallinen taulu jossa oli teksti "Pitäkää huolta toisistanne" Tämän saimme miehen ystävältä. Lahjan hankintaan on luultavasti vaikuttanut hinta... laatikossa oli nimittäin vielä osa oranssista ale hintalapusta jäljellä ja tämä ystävä on tunnetusti äääääääääärimmäisen pihi. Lahja herätti meissä lähinnä huvitusta ja kyllä sekin vielä paikkansa kodissamme löytää, onhan sekin kuitenkin häälahja ja muisto ihanasta päivästä.

2kpl erilaisia Artis Orbis shamppanja laseja...

ovat varmasti olleet kalliit, mutta lahjan antaja tuntee meidät hyvin ja tietää meidän pitävän aika yksinkertaisita asioista. Lahjan antaja myöskin tietää, että minulla on oma juhlapalvelu yritys ja vuokraan ulos viini- ja shamppanjalaseja ym. joten lasit olivat myöskin meidän kohdallamme tarpeettomat. Laseja voi kurkata linkin takaa, saimme Sektglas 24 cm Der Kuß Klimt ja Sektglas 24 cm Adele Bloch-Bauer Klimt

Artis Orbis viinilasit

Edited by Silkkiuikku

Meidän kamalimmat häälahjat olivat Keraaminen vaaleanpunainen sydämen mallinen taulu jossa oli teksti "Pitäkää huolta toisistanne" Tämän saimme miehen ystävältä. Lahjan hankintaan on luultavasti vaikuttanut hinta... laatikossa oli nimittäin vielä osa oranssista ale hintalapusta jäljellä ja tämä ystävä on tunnetusti äääääääääärimmäisen pihi. Lahja herätti meissä lähinnä huvitusta ja kyllä sekin vielä paikkansa kodissamme löytää, onhan sekin kuitenkin häälahja ja muisto ihanasta päivästä.

2kpl erilaisia Artis Orbis shamppanja laseja...

ovat varmasti olleet kalliit, mutta lahjan antaja tuntee meidät hyvin ja tietää meidän pitävän aika yksinkertaisita asioista. Lahjan antaja myöskin tietää, että minulla on oma juhlapalvelu yritys ja vuokraan ulos viini- ja shamppanjalaseja ym. joten lasit olivat myöskin meidän kohdallamme tarpeettomat. Laseja voi kurkata linkin takaa, saimme Sektglas 24 cm Der Kuß Klimt ja Sektglas 24 cm Adele Bloch-Bauer Klimt

Artis Orbis viinilasit

Vau, todella hienoja laseja :D Tykkään Klimtin taiteesta, enkä tiennytkään että tuollaisia laseja on saatavilla. Mutta tosiaan, kuten nähdään, tuon tyyppiset lahjat ovat NIIN makuasioita, että voin hyvin kuvitella, että ne ovat jollekulle kauhistus.

Ja jos nyt vielä hieman valittaisin ihmisten pihiydestä. En halua kuulostaa mitenkään ahneelta, mutta hieman ihmetytti, että omissa häissämme saimme shekin, jonka antajana oli kaksi pariskuntaa (toiset eläkeläisiä, toiset noin 35-vuotiaita) sekä 3 lapsiperhettä. Ja tämän 5 perhekunnan  (noin 18 henkeä) tuoman shekin arvo oli 110 €.  Ja se on minusta kuitenkin todella vähän, kun kyseessä on kuitenkin noin iso porukka (eikä kukaan ole ihan köyhimmästä päästä). Tuossakin tapauksessa ajattelin, että olisivat shekin sijasta ostaneet tuollakin summalla lahjalistalta, siitä olisi ollut meille enemmän hyötyä.

Toivottavasti ette pidä minua nyt ahneena, se ei ole tarkoituksena. Mutta mietinpähän vaan, että tuonkin porukan syöttämiseen meni vähintään 400 € (kaikki lapset eivät olleet mukana). Ja eihän tarkoituksena ole tietenkään, että hääkustannukset saataisiin peittoon vieraiden lahjoilla, mutta on tuo vaan yksi näkökohta asiaan. Ja meillä ainakin on tapana, että jos kyseessä on edes melko läheinen sukulainen (esim. serkku tms.) tai tuttava, niin kyllä vähintään 50 € viemme pariskuntana... Vaan jokainen taaplaa tyylillään.

Tätä on ehkä joku kommetoinutkin, mutta en jaksa koko ketjua lukea. Niin. Minusta tuo kuulostaa kyllä vähän ahneelta ajattelulta. Ylipäänsä en ymmärrä sitä, että arvioidaan lajan rahallista arvoa. Itsekin toki ilahdun, jos saan paljon rahaa, mutta kyllä pienempikin lahja saa ilahtumaan. Me ei tosiaankaan pidetty häitä lahjojen vuoksi (olisi muuten ollut paljon halvempaa mennä vaan ostamaan kaupasta haluamansa kuin järjestää häät - siis jos nyt rahaa ajattelisi). Me halusimme juhlia yhdessä ystäviemme ja sukulaistemme kanssa. Mukavaa tietysti, että he myös jotenkin muistivat meitä.

Mun mielestä 50€/pariskunta on tosi paljon. Pitäis olla kyllä tosi läheinen, että edes ajattelisin sellaista summaa.

Mutta kyllä lahjalistankin voi käsittää väärin. Täytyy myöntää, että olimme aika pettyneitä, kun yksi ystäväpariskuntamme oli ostanut meille 2 marimekon kasvopyyhettä. Väri oli juuri oikea ja juuri se mitä listalla olikin, mutta itse en kyllä ikinä lähtisi kenenkään ystäväni juhliin - ainakaan häihin- niin, että ostaisin 10 euron lahjan

Mä en todella voi ymmärtää, miksi tuollaisesta pitää pettyä! Kyllä mäkin 20-30 euron lahjan hankkisin, ainakin läheiselle, mutta silti... Entä jos heillä just teki tiukkaa rahasta? Jos rahaa meni muihin kuluihin häihin liittyen? Esim. polttarit on helposti tosi kalliit ystäville.

Mutta kyllä lahjalistankin voi käsittää väärin. Täytyy myöntää, että olimme aika pettyneitä, kun yksi ystäväpariskuntamme oli ostanut meille 2 marimekon kasvopyyhettä. Väri oli juuri oikea ja juuri se mitä listalla olikin, mutta itse en kyllä ikinä lähtisi kenenkään ystäväni juhliin - ainakaan häihin- niin, että ostaisin 10 euron lahjan

Mä en todella voi ymmärtää, miksi tuollaisesta pitää pettyä! Kyllä mäkin 20-30 euron lahjan hankkisin, ainakin läheiselle, mutta silti... Entä jos heillä just teki tiukkaa rahasta? Jos rahaa meni muihin kuluihin häihin liittyen? Esim. polttarit on helposti tosi kalliit ystäville.

Niinpä! Eikö ole tärkeämpää, että he saapuivat paikalle? Jos rahasta on ollut juuri silloin tiukkaa, niin jos he olisivat ostaneet kalliin lahjan niin ehkä heillä ei olisi ollut varaa tulla paikanpäälle? Olisitteko olleet vähemmän pettyneitä silloin?

Vähän nyt suhteellisuuden tajua pliis! Eikö ihan oikeasti hääjuhlia järjestetä siksi, että kaunein lahja on se että ne tärkeät ihmiset ja ystävät pääsevät luoksenne juhlimaan teidän tärkeää päiväänne? Ja kaikki lahjat ja muut ovat ihan vaan ekstraa?

^Niinpä! Vierailla menee rahaa usein melko paljon, kun lähdetään juhlimaan häitä. Laskin, että meillä (pariskuntana) meni yli 1400 euroa rahaa, kun kesällä oli kuudet häät joissa olimme vieraina. Tuohon summaan on laskettu polttarikulut, matkakulut häihin ja polttareihin (neljät polttarit, joista kaikki eri paikkakunnalla kuin asumme, ja kuudet häät, joista neljät oli yli 500km päässä meiltä), kolme uutta mekkoa (koska kolmet häät oli sellaisia joissa oli paljon samaa porukkaa), yhdet uudet kengät, yöpymiset hostellissa/edullisessa hotellissa, lahjat, jne).

Annoimme kyllä pariskuntana noin 50 euron lahjoja, mutta ymmärrän todella, jos joillakin ei ole varaa kuin edulliseen lahjaan, etenkin jos niihin kyseisiin häihin menemiseen uppoaa rahaa välimatkan tms. vuoksi. On hölmöä (anteeksi nyt vaan) toivoa, että vieras toisi lahjaksi noin 30e/hlö, koska ruokakuluihin on mennyt sen verran. Usein vieraalla menee kuitenkin häihin paljon, paljon enemmän rahaa kuin vain se lahjan arvo!

Tämä ketju on älyttömän hauska sellaisena, kuin se on tarkoitettu! Toivottavasti ketju pääsee takaisin juurilleen: nauretaan ja päivitellään älyttömiä lahjoja. :D

Edited by enkulipeikko

Noista 10 euron lahjoista... en nyt muista, joko olen asiaa kommentoinut, joten suonette anteeksi mahd. toiston.

Meillä oli lahjalistalla tietynkokoinen sammutuspeite, jota emme olleet itse onnistuneet kaupasta löytämään. Häihimme vieraaksi tullut perhe oli sen meille ostanut ja vasta myöhemmin huomasimme, että sellainen maksaa just 10 eur (emme listaushetkellä tienneet hintaa). Joten vaikka lahja oli (liian? :girl_impossible: ) halpa, se ilahdutti meitä erittäin paljon myös siksi, että säästimme kaupoissa kiertelyn vaivan. :girl_haha:

nimim. aika on rahaa

Me saatiin kaksi painettua tyynyliinaa, missä luki meidän nimet. Söötti idea muuten (vaikka siis en niitä ikinä käyttäisikään), mutta miehen nimi oli kirjoitettu väärin.

Jippii.

meidän "kauhein lahja" oli löylynhenki... se on sellainen iso pata, mikä laitetaan kiukaan yläpuolelle roikkumaan vettä täyteen ja tuoksua ja sieltä sitten haihduttaa saunaan... se vaan nyt oli mun mielestä vähän ruma... :P ja samoilta ihmisiltä myös saunapupu... en pitänyt siitäkään... näiltä saimme myös vuolikivi (se sarja, mitä on paljon kaikkea) saunalämpömittarin ja siitä pidämme kovasti, mielestämme se olisi aivan hyvin riittänyt pelkästään lahjaksi. saunapupun on saanut varmaan lapset valita. :)

- - -

Mä en muuten edelleenkään saanut vastausta siihen, miksi synttärilahjan tai yo-lahjan suhteen saa esittää toiveita, mutta häälahjojen ei?

EDIT: Lisättäköön vielä, että mä olisin (ja mies myös, luulisin) ollut täysin tyytyväinen vaikkemme olisi saaneet ainuttakaan lahjaa - niin kliseeltä kuin se kuulostaakin, niin suurin lahja oli se, että saimme kerrankin kokoon ison määrän ystäviä, joita tapaamme välimatkojen takia harvemmin, ja saimme viettää todella hauskan illan heidän kanssaan :) Mutta kun se nyt kuitenkin on fakta, että ihmiset eivät yleensä halua tyhjin käsin häihin tulla, niin en mä vaan edelleenkään ymmärrä, miksei niitä toiveita saisi esittää, varsinkaan kun tässäkin ketjussa ties kuinka moni on suuresti siunannut lahjalistojen olemassaoloa. Itsekin tykkään niistä (siis häävieraana ollessani), helpotta huomattavasti ja tietää varmasti lahjan olevan mieluinen :)

Ratkaiseva ero varmaan tulee siinä, tulkitseeko toiveen esittäjä tekemänsä listan toivelistana vai vaatimuslistana. Toiveen idea on juuri se, että vieras saa vinkin, mutta siitä huolimatta ostopäätös on vapaa. Tietysti on harmillista, jos vieras luulee tuntevansa lahjan saajan paremmin kuin todellisuudessa tunteekaan, mutta tässä ei mielestäni ole kyse ilkeydestä vaan todellakin aidosta luulosta, että tietää, mikä sopii hääparille.

Kyllähän noita ei-niin-osuvia lahjoja on erinäisissä juhlissa tullut, mutta eipä niistä nyt ole aiheutunut mitään sen suurempia otsasuonenpullistuksia. Ja mistään ei ole jäänyt sellainen olo, että kylläpä nyt on ollut ilkeä vieras, kun on kehdannut tällaisenkin lahjan antaa. Uskon, että kaikki lahjat on annettu hyvällä sydämellä.

guote: Tietysti on harmillista, jos vieras luulee tuntevansa lahjan saajan paremmin kuin todellisuudessa tunteekaan, mutta tässä ei mielestäni ole kyse ilkeydestä vaan todellakin aidosta luulosta, että tietää, mikä sopii hääparille.

Niin, että MINÄ olen nyt aidosti sitä mieltä, että teille sopii paljon paremmin kartion lasit kuin ne ainotaallot, joita olitte toivoneet.

Oon monen muun kanssa samaa mieltä, että lahjalistaa /toivetta ei aina tarvitse noudattaa, vaan voi ostaa myös jotain ihan muuta. Itsekin teimme isolla porukalla juuri niin kaverin häissä, kun halusimme ostaa parille taide-esineen muistoksi. (Ja olivat tyytyväisiä.) Mutta se, että ostaa eri sarjan laseja tai erivärisiä pyyhkeitä on jotenkin käsittämätöntä.

T: Oma lahjaTOIVElista vielä mietintämyssyn alla

Niin, että MINÄ olen nyt aidosti sitä mieltä, että teille sopii paljon paremmin kartion lasit kuin ne ainotaallot, joita olitte toivoneet.

Jep, tätä justiin yritin ajaa takaa, eli jos lahjalistalla on selkeästi ilmaistu TOIVE jostain tietystä astiasarjasta tms., niin ei vaan oikeasti mahdu meikäläisen päähän, miksei sitä toivetta voitaisi noudattaa? (Toki on mahdollista, että kyseessä on ihan puhdas väärinymmärryskin ja niitähän toki sattuu, ei siinä mitään.)

Ja meidän TOIVElistallammehan ei ollut ainoatakaan astiasarjaa, kippoa eikä kuppia, eli kommentointini tähän asiaan ei johdu siitä että olisimme itse saaneet "vääriä" astioita. Itse asiassa meidän astiavalikoimamme on niin täydellisen pariton ja riemunkirjava, että sinne sopii sekaan ihan mitä vain :D