Guest iota

Kamalin häälahja

597 posts in this topic

kullannuppu2364 said:

Edited by Madison_

Vitsi mikä ketju...olen lukenut silmät tihrullaan koko ketjun putkeen ja nauranut vedet silmissä :D Omat häät ovat vielä tosin edessäpäin, mutta meille ei lahjalistaa tule, ei edes lahjapöytää siltävaralta että joku innostuisi jonkun pahkamuhkuran tuomaan! Pahimpia olisikin pahkakipot, käkikellot ja kaikenmaailman huumorilausekkeilla höystetyt kuksat...Toivomme, että vieraat saapuvat itse paikalle ja mikäli jollakin haluavat muistaa, häämatkaamme (sekin siinä vaiheessa kyllä maksettu) saa näennäisesti avustaa...vaikka eurolla kunhan sahaveistoksilta säästytään.

Olemme kymmenen vuotta yhdessä olleet ja ulkomailla asuvina emme totisesti halua raahata mitään omaisuutta enää maailmalla mukana. Makukin on tunnetusti kehittynyt juuri omanlaiseksi ja hieman ronkeliksikin ja ihan mieluusti sen sellaisena pidänkin. Itse nautin melkeinpä enemmän lahjan antamisesta kuin saamisesta ja teen valintani aina huolella, siksi odotan sitä myös lahjan antajalta. Hätäpäisään huoltoasemalta ostettu laavalamppu päätyisi armotta kiertoon eikä siinä ole minusta mitään outoa. Jos lahjaan ei jaksa/halua/voi panostaa, kannattaa se ohittaa ja korvata vaikka tyylikkäällä kortilla ja runolla...Ihmisillä on oma makunsa juuri sitä varten, että koti sisustetaan niillä asioilla mistä pitää ja mitä haluaa katsella. Jos tulen pahkakipoista ja koivuvadeista pahalle tuulelle, en todellakaan halua niitä kotiini. :girl_mad:

Tuskin kukaan täällä ihan tiukkapipona lahjojaan haukkuu...ketju osoittaa lähinnä loistavaa huumorintajua kirjoittajilta ja vähemmän loistavaa makua lahjojen antajilta...

Minä hieman pidätän henkeäni, mitä anoppi -sinänsä rakas- mahtaa meille lahjapakettiin kääriä. Anopin maku kun on hieman liian sininen ja posliiniesinemäinen makuuni:D Kihlajaislahjaksi saimme tosin ennakkohytinöistä huolimatta kauniin, joskin sinisen lahjan.

Mä en kertakaikkiaan tykkää liiasta tavaramäärästä, se aiheuttaa mulle ahdistusta. Epäsopivat tai ylimääräiset tavarat nakkaan aina kirppikselle. Toivomme kutsussa häämatkatililahjoituksia, mutta varmasti jotain muutakin saamme.

Itsetehdyistä korteista en kyllä ressaisi, kuten jotkut täällä, ei kai kortteja nyt muutenkaan säilötä muuten kuin pari päivää juhlan jälkeen ja sitten paperinkeräykseen. Sehän on pelkkä lappu.

Itsetehdyistä korteista en kyllä ressaisi, kuten jotkut täällä, ei kai kortteja nyt muutenkaan säilötä muuten kuin pari päivää juhlan jälkeen ja sitten paperinkeräykseen. Sehän on pelkkä lappu.

Hih, mä just säilytän nimenomaan kortit, jotka vie vähiten tilaa ja tuo eniten muistoja! Esimerkiksi jostain rippi- tai yo-lahjoista ei enää paljon ole jäljellä (lähinnä muutama koru) - mutta kaikki kortit ovat visusti tallessa...

Hih, mä just säilytän nimenomaan kortit, jotka vie vähiten tilaa ja tuo eniten muistoja! Esimerkiksi jostain rippi- tai yo-lahjoista ei enää paljon ole jäljellä (lähinnä muutama koru) - mutta kaikki kortit ovat visusti tallessa...

Siis ehdottomasti kortit säästetään!!! Itsetehdyt kaikista arvokkaimpia :-X

Kyllä mäkin noita itsetehtyjä kortteja arvostaisin vähintään yhtä korkealle kuin ostettujakin, eihän niitä tarvitse hyllylle esiin laittaa :mellow:

Juu, kortit on parhaita ja ne säästetään ehdottomasti! Ja itsetehdyt ovat näistä erityisen tärkeitä säilytettäviä.

Kyllä minäkin säästin kaikki kihlajais- ja hääonnittelukortit! Jo niitä kihlakortteja oli ihana selata ja muistella siinä vaiheessa, kun laitoin hääkortit sinne samaan Häät-säilytyslaatikkoon jemmaan.

En kamala lahja, mutta hieman omituinen lahja, oli miehen siskon antamat kylpypyyhkeet. Eivät olleet edes mitenkään erikoiset, vaan ihan tavallisesta marketista saatavia. Olimme hieman ihmeissämme mistä tällainen idea lähti, varsinkin kun olimme asuneet jo yhdessä ja pyyhkeitäkin kertynyt paljon...Muille hän on kyllä ommellut hienoja lahjoja :girl_sad:

Me saimme "Kotirouva"-essun ja 10 löylytuoksua samassa paketissa. En osaa kokata eikä meillä ole saunaa. :girl_mad:

Ihan pakko kommentoida: Kai kaikki tietävät, että yleensä arabiat, iittalat, pentikit ja vähänkin merkikkäämmät tuotteet saa useimmissa tavarataloissa (sokos, stocka ainakin) ja tietenkin merkin omissa myymälöissä käydä vaihtamassa, vaikka kuittia ei olisikaan, jos pakkaukset ovat avaamattomia ja tuotteet virheettömiä. Turhahan niitä on kaappeihin säilöä?

Itse olen tehnyt tätä kaikenlaisille lahjoille, mm. Pentikiin palautin aivan järkyttävän porokynttelikkön. Oli vielä se suurin jonka sarviin tökätään tuohuskynttilät. Hrr. Soitin etukäteen Pentikiin, kysyin saako vaihtaa kun näitä tuli tuplana. Antoivat lahjakortin samaan liikkeeseen, josta puolta vuotta myöhemmin löysinkin aivan taivaallisen upean uniikin keramiikkavadin.

Tosin kannattaa vaikka soittaa etukäteen ja varmistaa ja heittää kehiin pienen valkoisen valheen hävinneestä kuitista, tai juurikin tuon tuli tuplamäärä tjsp.

Tätä ketjua kun lukee, niin mulle nousi päällimmäisenä ajatus, että miksi häihin pitää kutsua ihmisiä jotka ei yhtään tiedä hääparin tyyliä/makua/kiinnostuksia. Heiltä nämä hutilahjat yleensä taitavat tulla.

Usein esimerkiksi isovanhemmat eivät tunne lastenlastensa makua. Meille kummatkaan isovanhemmat ei ole käyneet meillä, mikä ei tunnu mitenkään loukkaavalta kylläkään. Kuitenkin kutsumatta jättäminen ei ole missään tapauksessa vaihtoehto, eikä tässä edes ole kysymys mistään kohteliaisuudesta, vaan siitä että molempiin on läheiset ja lämpimät välit.

Lisäksi on liuta vanhoja tuttuja, tuttuperheitä ym. jotka on tuntenut paremmin lapsena ja jotka tuntevat paremmin koko toisen osapuolen perheen kuin nyt naimisiin menevää paria. Tällaiset ovat usein pitkän historian ja säilyneen yhteydenpidon takia tärkeitä ihmisiä, jotka tahtoo ehdottomasti kutsua juhlimaan.

Itse olen tehnyt tätä kaikenlaisille lahjoille, mm. Pentikiin palautin aivan järkyttävän porokynttelikkön. Oli vielä se suurin jonka sarviin tökätään tuohuskynttilät. Hrr. Soitin etukäteen Pentikiin, kysyin saako vaihtaa kun näitä tuli tuplana. Antoivat lahjakortin samaan liikkeeseen, josta puolta vuotta myöhemmin löysinkin aivan taivaallisen upean uniikin keramiikkavadin.

Pakko kommentoida myöskin: nimittäin me saatiin samainen kynttelikkö häälahjaksi ja meidän mielestä se on mielettömän hieno ja näyttävä :girl_impossible:

Meille ei tule varsinaista liikkeisiin tehtyä lahjalistaa. Olemme kuitenkin tehneet summittaisen listauksen anopeille, jotka ottavat vastaan ilmoittumisia. Laitamme myös hääohjelappuseen tiedon, että halutessaan voi heiltä saada vihjeitä. Ja että muutoin kaikki lahjat ovat tervetulleita, jos meitä haluavat muistaa.

Meillä kun aikanaan kaksi aikuisen ihmisen kotia yhdistettiin niin kaikkea tuppaa olemaan vähintään viisi kappaletta ;). Siksikin on ollut vaikea miettiä mitä sitä nyt sitten toivottaisiin. Joten laitetaan listalle sellaista mitä ei muuten itse välttämättä tulisi osteltua. Kuten nyt sitten niitä pöytähopeita ja hopealusikoita ja sen semmoista. Ja lisäksi pussilakanoita ja pyyheliinoja jne. omat kun ajan myötä kulahtaa niin voi sitten käytellä lahjaksi saatuja :)

Muoks. Niin ja siis ehkä kamalinta olisi juuri joku sellainen pikkutuhma vitsilahja. No en kyllä odota meidän vierailta sellaisia mutta ainahan joku voi yllättää :/

Edited by Helmimaija

no se oli aika kamalaa, että mieheni serkku ei tuonut lahjaa ollenkaan (eikä edes korttia)

kyseessä siis aikuinen työtätekevä ihminen ja mukaan tuli myös tyttöystävä juhlimaan jota emme ole aikaisemmin nähneet.... että näinkin jotkut kehtaa :)

^meilläkin oli vieraspari joka ei tuonut lahja, siitä viis, mutta ei tosiaan korttiakaan. Mielestäni sen voisi tuoda vaikka ei mitään lahjaa halua ostaa!

Sitten tuli jotain Pentikin porokynttelikköä ja Iittalan karahveja jotka jouduin laittamaan vaihtoon kun joko meillä jo on niitä tai ei varmasti käytettäisi. Meillä siis oli lahjalista mutta osa ihmisistä haluaa aina ostaa jotain muuta...

no se oli aika kamalaa, että mieheni serkku ei tuonut lahjaa ollenkaan
Myös meidän häihin tuli muutama henkilö ilman lahjaa tai korttia. Itse en sitä katsonut mitenkään pahalla, pääasia että saatiin rakkaat ihmiset paikalle, varsinkin kun ottaa huomioon, että köyhänä opiskelijana on jo reissattu toiselle puolelle suomea hankittu majoitus yms. Enemmin ei lahjaa, kun hätäpäissään hankittu "Tiimari-lahja" kuten joku pörröinen sydänkehys etc. Edited by JetS

Mun mielestä on ok tulla ilman lahjaa (jos esim. varallisuus ei anna myöten), mutta ilman korttia meneminen olisi musta aika noloa. Yksi kortti nyt ei paljoa maksa, joten mun mielestä se osoittaa lähinnä sitä, ettei vieras halua millään tavoin muistaa hääparia eikä viitsi edes sitä korttia huoltoasemalta hakea. Ja eihän lahjankaan tarvitse olla mikään kallis, esimerkiksi valokuvat hääparista tai itsetehty ohjeita avioliittoon -taulu eivät maksa montaa euroa. Itsetehty lahja osoittaa mun mielestä paljon enemmän viitseliäisyyttä ja hääparin ajattelemista kuin hädissän stokkalta ostetut pyyhkeet. Varmasti joku voi tulla paikalle ihan ilmaisen ruoan ja alkoholin perässäkin, eikä niinkään juhliakseen hääparin onnea, joten tällainen henkilö tuskin suo lahjalle/kortille ajatustakaan.

Omasta mielestäni kaikkein kamalin lahja oli sellainen halpis sähköhammasharja. En ikinä ostaisi kenellekään lahjaksi mitään noin henkilökohtaiseen hygieeniaan viittaavaa, jos sitä ei erikseen pyydettäisi. Meillä tuli sulhon kanssa molemmille tunne, että tämän lahjan antajan mielestä emme hoida hampaitamme tarpean hyvin. Ja lisäksi vielä, että meillä on alle puoli vuotta vanha hyvä sähköhammasharja, niin tuo lahja oli kaiken lisäksi meille täysin turha.

Tätä ketjua kun lukee, niin mulle nousi päällimmäisenä ajatus, että miksi häihin pitää kutsua ihmisiä jotka ei yhtään tiedä hääparin tyyliä/makua/kiinnostuksia. Heiltä nämä hutilahjat yleensä taitavat tulla.

Usein esimerkiksi isovanhemmat eivät tunne lastenlastensa makua. Meille kummatkaan isovanhemmat ei ole käyneet meillä, mikä ei tunnu mitenkään loukkaavalta kylläkään. - - -

Meillä ainakin elossa olevat isovanhemmat ovat jo sen verran iäkkäitä ja huonokuntoisia, etteivät siksi matkustele kauempana asuvien lastenlastensa luona (itse toki kyläilemme mummolassa). Ja kun ikäeroa on noin 50 vuotta, mielestäni ei ole ihme, vaikka eivät yhtään tiedä meidän tyyliä/makua/kiinnostuksia. Siitä huolimatta ovat läheisiä ja todella tärkeitä ihmisiä, eikä tulisi mieleenkään olla kutsumatta.

Ja muutenkin kyllä on sellaisia läheisiä ystäviä, jotka tuntevat meidän tyylin, mutta eivät silti osaisi ostaa mitään unelmalahjaa, koska heidän oma tyylinsä on niin erilainen. Ja sama tietysti päinvastoin. Ihmisellä on taipumus olettaa, että hänen silmissään rumalta näyttävä asia on ruma myös muiden silmissä, vaikka tietäisikin, että toisella on erilainen maku. Eli ihminen voi aidosti uskoa, että ei se toinen oikeasti voi tykätä tästä, ja pyrkii sitten etsimään jonkun kompromissivaihtoehdon, joka ei tietenkään sitten miellytä lahjan saajaa.

Häät on vajaan vuoden päästä, mutta tätä ketjua lukiessa alkoi vähän jännittää noi lahjat... Meillä on todella pelkistetty ja skandinaavinen maku vähän kaiken suhteen. Saatiin kuitenkin sulkin kanssa anopilta joskus lahjaksi kaksi kirkkaan pinkkiä shamppanjalasia, jotka oli koristeltu kultaglitterillä. Kokonaisuuden kruunasi venäjänkielinen kultainen teksti laseissa?! Tekstin sisältö ei ikinä selvinnyt, sillä me tai kukaan tuttumme emme osaa venäjää, ei siis myöskään anoppi. Pyörittelin laseja kaapissa seuravaan kesään asti, jolloin myin ne kirppiksellä porukalle, joka etsi rekvisiittaa bordelliteemaisiin bileisiin:)

Mitään älyttömiä häälahjoja ei saatu vaan kaikki olivat oikein hienoja! Suurin osa tuli listalta ja ne pari itsekeksittyä olivat oivaltavia. Jos on pakko valita "kamalin", olkoon se Aalto-maljakko jota ei oltu toivottu ja jollaisia kellarista löytyy jo muistaakseni 4 kpl..vaan ei hätää, viemme sen Stockalle ja kartutamme matkakassaa ^_^ .

Meillä oli kauhean toimiva tuo komento kutsussa "tavaraa on jo, voitte halutessessanne muistaa häämatkatiliämme". Silti saimme mariskooleja, joita mieheni inhoaa mutta minä rakastan.

Kamalimmat oli pyykkilauta ja -kori. Mitä ihmiset oikein ajattelee. Vaimo musta piti tulla eikä piika.. :girl_haha::girl_mad: