Guest iota

Kamalin häälahja

597 posts in this topic

^ Niin siis tarkoitin, että jos se oli joku läheinen, joka on käynyt monesti kylässä, ei nyt mitään ihan ventovieraita. Ja toisaalta tarkoitin sitäkin, että jos se oli joku kaukainen, niin en mäkään laittaisi pahakseni, koska en mäkään tiedä mun serkuistakaan, millaiset suihkujärjestelyt niillä on.

^Toisaalta, ehkä jollekin kaukaiselle tuttavalle, jonka suihkujärjestelyjä ei tunne, ei välttämättä kannata antaa suihkuverhoa lahjaksi :girl_haha:

No ei kyllä. :girl_haha: Mut jään odottelemaan Ebonyn vastausta siihen, oliko se joku romanttinen versio. Se nyt sentään pelastais jotain tuosta lahjaideasta... :D

Meillä oli lahjalista, ja vaikka saatiinkin jotain sen ulkopuolelta,en ollut kovinkaan järkyttynyt. Omituisin lahja oli hyvin koristeellinen neljän valokuvan kehys, jonka tarkoitusta en ymmärrä, kun ei siihen mahdu normaalikokoinen valokuva. Valokuvan pitäisi olla about 3cmx3cm,että sen saisi kehykseen. Joo, ja tulihan meille myös se perinteinen "mihinhelkkariintämänvoilaittaa" kipsitaulu, johon on kultakirjaimin rirjoitettu joku mietelause. :girl_impossible:

Mä taidan seuraavan kerran hääkutsun saadessani ruveta askartelemaan kipsitaulua, jossa lukee kultakirjaimin Mihin Helkkariin Tämän Voi Laittaa. Juu, kiitos vinkistä!

:girl_haha:

Omenanvihreä pieni aaltomaljakko. Meillä ei ole kotona sisustuksessa mitään vihreää, paitsi huonekasvit. Mutta eiköhän se kypsy kivasti vitriinikaapin perukoilla, kunnes joskus on "vihreä kausi". Eli mitään ihan hirveän kauheaa emme saaneet, vaikka sellainen pelko olikin persuksissa :)

Meillä oli lahjalista, ja vaikka saatiinkin jotain sen ulkopuolelta,en ollut kovinkaan järkyttynyt. Omituisin lahja oli hyvin koristeellinen neljän valokuvan kehys, jonka tarkoitusta en ymmärrä, kun ei siihen mahdu normaalikokoinen valokuva. Valokuvan pitäisi olla about 3cmx3cm,että sen saisi kehykseen. Joo, ja tulihan meille myös se perinteinen "mihinhelkkariintämänvoilaittaa" kipsitaulu, johon on kultakirjaimin rirjoitettu joku mietelause. :girl_impossible:

Mä taidan seuraavan kerran hääkutsun saadessani ruveta askartelemaan kipsitaulua, jossa lukee kultakirjaimin Mihin Helkkariin Tämän Voi Laittaa. Juu, kiitos vinkistä!

:girl_haha:

Sen voisinkin jo ihan oikeasti laittaa seinälle. :girl_haha:

^^^ Malssi varmaan hajoaa nyt.....

ei, verho ei ollut mitenkään romanttinen. Ihan casuaali kuvio, jotain mustaa kukkaa tai tribaalikuvioita valkoisella pohjalla

( en kyllä viitsinyt tarkemmin edes katsoa, tällainen on muistikuva)

Ko. henkilö ei ole käynyt meillä kylässä, se mainittakoon, mutta sekään ei pelasta siltä tosiasialta että lahja

EI OLLUT EDES PAKETISSA VAAN KODIN1:N MUOVIKASSISSA :hysteric: !!!?????

Edited by Ebony

^^^ Ei perhana että tipahdin! :girl_haha: Anteeksi, ei saa nauraa, raivostuisin itsekin... :girl_smile:

^^^^ Ovat siis ostaneet itselleen suihkuverhon, joka ei sitten kotona enää miellyttänytkään silmää, ja ajattelivat pistää vahingon kiertämään :girl_impossible:

^ Tai jos se oli liian lyhyt niille tms... :girl_haha: Tosi usein tätä ketjua lukiessa tulee fiilis että suurin osa näistä kamalimmista lahjoista on juuri semmoisia mitä ihmiset on itse saaneet lahjaksi ja laittaneet vahingon kiertämään tai sitten jotenkin virheostoksena hankkineet.

^ Tai jos se oli liian lyhyt niille tms... :girl_haha: Tosi usein tätä ketjua lukiessa tulee fiilis että suurin osa näistä kamalimmista lahjoista on juuri semmoisia mitä ihmiset on itse saaneet lahjaksi ja laittaneet vahingon kiertämään tai sitten jotenkin virheostoksena hankkineet.

Totta, tai sit ovat olleet kaupassa lahjaa ostamassa ja nähneet jotain mikä sopis niille itselleen ihanasti... ja päätyneet ostamaan sen. Saimme nimittäin lähisukulaisilta kihlalahjaksi pieneen, hyvin modernisti sisustettuun kerrostalokaksioomme noin 50 cm halkaisijaltaan ja korkeudeltaan olevan kruusatun kristallikynttelikköhässäkän, joka ei sovi meidän tyyliin sitten mitenkään, mutta heille kyllä kuin nakutettu.

Uh, meillä OLI lista, jota ei vissiin oltu oikein luettu - saatiin aivan eri väriset - hirveän lilat ja turkoosit - pyyhkeet, joita oli toivottu ja lisäksi kasarimainen kivitarjotin, jossa on kultaset kahvat... No, yritän olla kiitollinen kaikesta saadusta, mutta kun silti harmittaa, kun tietää, etää ajatus on ollut hyvä, mutta itsellä ei ole ko. tavaroille käyttöä.

Toisen pään muodostaa kyllä piheilijät, jotka tulee isolla sakilla häihin ja tuo jonkin parinkympin pikkulahjan. Hmmm, no jos tietää, että on tiukkaa, asia on ok ja hyvin ymmärrettävää, mutta jos kyseessä on hyvin toimeentulevat sukulaisperheet, niin, no, kukin tyylillään.

Sorry lähti tyhjä viesti. Vähän myöhässä kommentoin, mutta käsittämätön ketju vain jatkuu ja ihmetyttää. Niinku tämäkin viesti. Miten hemmetissä ei ole käyttöä turkoosille tai lilalle pyyhkeelle!!?? Onko se niin kauheaa jos joka kerta ei olekaan se suosikkivalkoinen tai joku muu väri pyyhkeessä? Vai nolottaako se roikkumassa siellä kylpyhuoneessa?

En ole naimisissa, mutta 37 vuoden elämäni aikana olen saanut monenlaisia lahjoja. Kummasti niistä ensi silmäyksellä "rumistakin" lahjoista on alkanut tykkäämään. Ja ennen kaikkea on kiva kun niitä käyttäessä muistaa lahjan antajan!!

Kuulun niihin boikotoijiin, jotka eivät osta listalta lahjoja ja varsinkaan anna rahaa tilille!! Pöh.

Kortitkin väkerrän itse ja onneksi ystäväni osaavat käsin tehtyä arvostaa!!

Uh, meillä OLI lista, jota ei vissiin oltu oikein luettu - saatiin aivan eri väriset - hirveän lilat ja turkoosit - pyyhkeet, joita oli toivottu ja lisäksi kasarimainen kivitarjotin, jossa on kultaset kahvat... No, yritän olla kiitollinen kaikesta saadusta, mutta kun silti harmittaa, kun tietää, etää ajatus on ollut hyvä, mutta itsellä ei ole ko. tavaroille käyttöä.

Toisen pään muodostaa kyllä piheilijät, jotka tulee isolla sakilla häihin ja tuo jonkin parinkympin pikkulahjan. Hmmm, no jos tietää, että on tiukkaa, asia on ok ja hyvin ymmärrettävää, mutta jos kyseessä on hyvin toimeentulevat sukulaisperheet, niin, no, kukin tyylillään.

Sorry lähti tyhjä viesti. Vähän myöhässä kommentoin, mutta käsittämätön ketju vain jatkuu ja ihmetyttää. Niinku tämäkin viesti. Miten hemmetissä ei ole käyttöä turkoosille tai lilalle pyyhkeelle!!?? Onko se niin kauheaa jos joka kerta ei olekaan se suosikkivalkoinen tai joku muu väri pyyhkeessä? Vai nolottaako se roikkumassa siellä kylpyhuoneessa?

En ole naimisissa, mutta 37 vuoden elämäni aikana olen saanut monenlaisia lahjoja. Kummasti niistä ensi silmäyksellä "rumistakin" lahjoista on alkanut tykkäämään. Ja ennen kaikkea on kiva kun niitä käyttäessä muistaa lahjan antajan!!

Kuulun niihin boikotoijiin, jotka eivät osta listalta lahjoja ja varsinkaan anna rahaa tilille!! Pöh.

No jos tuon väriset eivät yksinkertaisesti sovi sisustukseen? Joillakin on hyvin tarkkaan harkittu sisustus ja värimaailma kotonaan. Tai jos ei kertakaikkiaan voi sietää kyseisiä värejä? Minulle itselleni olisi kammotus saada esim. keltaisia pyyhkeitä, kun en pidä keltaisesta yhtään.

^Jos on tuotu niitä vääränlaisia laseja, mitä on toiveissa esitetty, niin eipä siihen ole juurikaan kyllä ajatusta tuhlattu.

Mä vieraana haluaisin, että lahja osuisi hääparin makuun enkä niin että "myykööt jos ei kelpaa". Sen verran ajatusta ja vaivannäköä haluan hääparin eteen nähdä, että noudatan lahjalistaa jos sellainen on (ja sen olemassaolo on ihan pirusti helpottava asia!).

Minusta ei ole pikkulapsen vinkunaa, jos halutaan välttää turhaa krääsää ja harmistutaan siitä, että tahallaan tuodaan esim. eri astiasarjaa kun on toivottu. Mitä sellainen vieras ajattelee? Onko hän huolimaton? Onko hääparin lahjatoiveet hänestä mauttomia (= vieraalla itsellään siis parempi maku)? Halusiko vieras päästä halvemmalla (usein lahjalistoilla on alle 10e:n arvoisiakin tavaroita, joten...)? MIKSI siis tuoda jotain toista astiasarjaa?

Ehkä kyyskyys voi vastata tähän?

Ehkä kaikki ei ajattele, että se on niin tarkkaa. Varsinkin, jos kyseessä on jotain nuoria opiskelijoita, jotka on ihan PA, eikä astioita oo, niin normi-ihminen vois kuvitella, että kaikki on kotiinpäin. Varmaan oon sit epänormaali, kun mullakin on eripariastioita, eikä vois vähempää haitata. Ja sattuu kai niitä mokiakin. Mutta kyllä mä ottasin ihan sama mitä sarjaa astiat ilosena vastaan. Inventaarion voi tehä sit myöhemmin ja myydä, jos ei tuu käytettyy. Hyvän hyvyyttään ne on annettu, en ihan tollaseen teoriaan usko, mitä sä.

Ehkä Morre voi vastata mikä tekee ihmisestä noi järjettömän paskantärkeen snobin, joitten pitää natista jostain lahjoista...materia on materiaa kuitenkin. Joulunakin vissiin annat palaa, heität villasukat mummon naamalle ja vollaat että miks teit siniset ku halusin punaset?

Lahjojen keksiminen on ainakin mulle ihan hirveetä tuskaa, joten otan kyllä vastaan kaiken, mitä annetaan. No ehkä en sitä Raamattua tai lihakeittokirjaa, koska se nyt vaan on v*ttuilua. Mutta ei se lahjalistakaan oo aina niin yksiselitteinen, ymmärrän hyvin jos siitä halutaan poiketa ja keksiä jotain persoonallisempaa...

Toi mummon villasukat oli hyvä! Ja tuo, että haluaa poiketa ja keksiä persoonallisempaa...

Itse kun törmäsin ensimmäisen kerran lahjalistaan n. 2001. Stokkalle veivät askeleet ja oksetti joka osastolla, jolla yritin ososta tehdä, vaikka hääpari olikin hyviä ystäviäni. En tiennyt heidän nauttivan valkoisesta Iittalasta jopa munakuppeja myöten. Köyhänä sairaslomalaisena opiskelijana ajattelin, että munakupit olisivatkin olleet kiva, pysyvä muisto kavereille. Mielestäni muisto ei ole olla kaksi tsaikkalasia kahdeksan joukossa :D

Mutta ne saakelin munakupitkin olivat vaaditusti valkoista Iittalaa. Samperi kaupunki olisi ollut pullollaan persoonallisia munakuppeja, jotka heidän aamujaan piristäisivät taatusti enemmän kuin aamiaisastiastoon muuten kuuluvat valkoiset kupit. grrrrrrrrrh. Ostin kaksikerroksisen raudasta taotun tarjoiluastian. Kaukana valkoisesta Iiittalasta, mutta viekööt vaikka mökille sitten, jos ei kaupunkikotiin kelpaa...

Pointtini siis on nimenomaan jättää jälki itsestäni heidän perheeseen. Jos astiasto on saatu paloissa kymmeniltä sukulaisilta, ei siinä ole enää yhtään mitään muistoa heistä... Onneksi enempää pinnallisia ihmisiä ei lähipiirissäni ole.

Eli jos sä tulisit meiän häihin (joihin kutsutuille kutsuissa lukee notta vaihtoehdot on rahaa tai ei mitään), etkä suostuis olemaan tuomatta jotain, ni se lahja menis myyntiin tai kiertoon. B)

Meillä on jo ihan liikaa kaikkee turhaa roinaa, jonka takia toivotaan pelkkää rahaa ku säästetään omakotitaloo varten. Ja mun mielestä paperiset kortit on turhinta ikinä, luonnon, tilan ja materiaalien haaskuuta.

Mut onneks kaikilla on lupa olla erilaisia mielipiteineen päivineen. B)

Mä taas annan mitä pyydetään, tai yritän keksiä mahdollisimman mieleisen lahjan, joskin säilytän aina kuitit siltä varalta et lahjan saaja haluu vaihtaa.

P.S itseasiassa saatiin just ukon siskolta etukäteis joululahjaks Iittalan Taika- sarjan kupit tummansinisenä, ku me kerätään vaan punasta. Jos Iittala ei vaihda, ni ne menee myyntiin. :P)

Edited by PikkuMyy-81

mun mielestä itsekästä on se että kieltäydytään ostamasta lahjaa josta saaja pitäisi... en voi tajuta tällaista ajatuksen juoksua. onko oikeesti kiva että antamasi lahja menee sitten suoraan roskiin?

mun mielestä olisi sitten ennemmin ostamatta mitään kun jotain kamalaa roinaa ihan turhaan.

Meillä lähes kaikki noudattivat häälahjalistaa eli rahalahjaa ja ne jotka uskalsivat sooloilla, tekivät sen tyylillä. Eli siis yhtään "kamalaa" häälahjaa ei tullut. Tätä peräänkuulutan myös häissä joissa olen vieraana, minusta on loukkaavaa olla noudattamatta hääparin toiveita ja väkisin väkertää joku naavatonttu, ellei tiedä sata ja yksi prosenttisesti että se otetaan ilolla vastaan. Lahjan antamisesta tulee mielestäni hyvä mieli kun tietää että myös saajan kannalta on onnistunut, muuten on ihan sama olla antamatta mitään. Välttyy turhalta roinan kierrättämiseltä. Tietysti ihan aina ei voi onnistua ja miellyttää, mutta samaa virhettä ei tarvitse tehdä seuraavissa häissä jonne on kutsuttu.

Mentyäni ensimmäistä kertaa naimisiin 1998 sain isältäni ja tämän venäläiseltä uudelta "äitipuoleltani" heidän vanhan käytetyn leipäkoneen :(

Mutta ne saakelin munakupitkin olivat vaaditusti valkoista Iittalaa. Samperi kaupunki olisi ollut pullollaan persoonallisia munakuppeja, jotka heidän aamujaan piristäisivät taatusti enemmän kuin aamiaisastiastoon muuten kuuluvat valkoiset kupit. grrrrrrrrrh. Ostin kaksikerroksisen raudasta taotun tarjoiluastian. Kaukana valkoisesta Iiittalasta, mutta viekööt vaikka mökille sitten, jos ei kaupunkikotiin kelpaa...

Pointtini siis on nimenomaan jättää jälki itsestäni heidän perheeseen. Jos astiasto on saatu paloissa kymmeniltä sukulaisilta, ei siinä ole enää yhtään mitään muistoa heistä... Onneksi enempää pinnallisia ihmisiä ei lähipiirissäni ole.

Joo. Jos kaikki ajattelee, että haluavat jättää jäljen meidän perheeseemme, niin kaapit on pullollaan vaikka mitä astiastoja. En tarkoita nyt munakuppeja, persoonalliset olisivat mustakin aivan ihanat, mutta mieluummin mä muistelen vanhempana sitä, että sukulaiset ja ystävät keräsivät meille astiaston X kuin sitä, että kaikki keräsivät, mitä halusivat, ja samanlaisia mukeja ja lautasia on aina yksi pari kymmenestä sarjasta. Sellainen sooloilu on mun mielestä yksinkertaisesti älytöntä ja inhottavaa. Eihän me pyydettäisi astiastoa X, jos ei haluttais juuri sitä, vaan nimenomaan erillisiä kuppipareja kymmenstä sarjasta.

^ Nimenomaan. Jos hääpari pyytää jotain, niin se luultavasti tarkoittaa asian sopivan parhaiten heidän tarkoituksiinsa. Minä ainakin kohtuullisen ekologisesti ajatteleva ihminen suutun tuollaisesta, että ostetaan täysin turhaa krääsää joka jää parilta käyttämättä kaapin pohjalle. Kaikenlaista materiaa on maailma muutenkin pullollaan niin tarviiko sitä turhanpäiten lisätä jos kerran hääpari on jo kerran laatinut listan mitä he oikeasti haluavat/tarvitsevat :angry: . Jos mun tyyliin kuuluu yksinkertaisuus ja kotini sitä edustaa niin se kukertava tiimarihökötys ei tasan tarkkaan päädy muualle kuin varastoon/roskikseen.

Lahjalista tai rahalahja helpottaa kiireisiä ihmisiä aika paljon, kun ei tarvitse kuluttaa aikaansa lahjan metsästykseen ja miettimiseen. Nykypäivänä parit asuvat pitkään yhdessä ja en koe loukkaavana rahalahjan pyyntöä, en itsekään halua keksimällä keksiä lisää krääsää meidän asuntoon vaan mieluummin sitten käytän rahaa elämyksellisiin asioihin.

Ihan verta kiehuttaa ajattelutapa "vieköön sitten mökille jos ei kelpaa" :hysteric: . Onko se muka ajatuksellisempaa kuin ostaa sitä mitä hääpari haluaa? Voisi ehkä kuvitella, että ihmiset haluavat pistää rahansa johonkin mistä tykätään ja sille tulee käyttöäkin.

Tämä ei nyt sinänsä häälahjoihin liity, mutta ainut kerta jolloin olen järkyttynyt lahjasta, on se, kun ipanana sain "kaverilta" barbin jonka naamaan hän oli piirrellyt, avatun pastillirasian ja muropaketista saadun lelun jossa kuvassa oleva dinosaurus "liikkui" kun sitä käänteli :D

Ja ei ollut siitä kiinni etteikö perheellä olisi ollut rahaa.

Mutta joo, mun mielestä ajatus on tärkein. Toki jos lahjassa ei ole ollenkaan ajatusta mukana, niin haloo.

No, meille ei taida lahjaongelmia tulla kun häihinkään ei tule montaa ihmistä :)

Meillä ei ole mökkiä eli ei saada edes sinne vietyä lahjoja joita ei tarvita. Muutenkaan en ihan ymmärrä miksi täytyy väkisin täyttää toisen koti kaikenlaisella tavaralla. Ei tosiaan kovin ekologista.

Me saatiin meidän mummolta kihjalaislahjaksi seuraavanlainen paketti (pakattu vanhaan pahviseen teepakettiin):

- 4 teepussia

- muutama lämpökynttilä

- yksi iso kynttilä

- Tohtori Tolosen jonkin vitamiinivalmisteen mainos

Repeiltiin kyllä sen verran että oli ehkä paras lahja mikä saatiin. Mummolta odetettavissa häälahjaksikin jotain häröä mitä nurkista sattuu löytymään, saas nähdä mitä tulee..

Mutta joo, mun mielestä ajatus on tärkein.

Tää on tosiaan niin monitulkintainen juttu. Ajatus ei tosiaan oo tärkein jos ajatuksena on vaan ostaa jotain muuta kuin hääpari oikeasti haluaa. Läheinen ihminen joka tuntee parin läpikotaisin on sitten eri juttu, jos tietää muullakin lahjalla olevan käyttöä. Jos haluaa vaan kiukutella niin onko niihin häihin pakko mennä? Mieluummin ei antaisi lahjaa lainkaan. Lapsellista käytöstä niiltä, jotka haluavat turhalla kamalla kostaa sen, että pari on tehnyt lahjalistan.

Mulle turhin lahja on ollut (valitettavasti) isovanhempieni antama kello. Olin pyytänyt käytännöllistä kodintavaraa (ei sen spesifimpää), niin tuo kello ei valitettavasti osunut yhtään. Se oli vielä mummini lahjaksi saama kello, josta sitten vaihdettiin takakansi minua varten alkuperäiseksi Sveitsissä saakka. Harmi vaan, etten ikinä pidä kelloja ja sen tyyli on niin kaukana minusta että huh huh. Kellon arvo on 400-500 euroa ja lojuu tuolla rojujen seassa..