Guest iota

Kamalin häälahja

597 posts in this topic

Anteeksi, minua varmaan vihataan niin paljon tämän jälkeen, mutta kuulun vieraana noihin hitsi kun toi tavaraa vaikka rahaa pyydettiin -ihmisiin.

Taustaa: olen köyhä opiskelija, ja kaikki lahjaksi antamani on oikeasti pois jokapäiväisestä elämästä. Aika monissa nykykutsuissa lukee, ettei lahjaa tarvitse tuoda - kuitenkin ihan täälläkin on näitä keskusteluja lahjatta tulleista vieraista, kyllä monet todella ottavat loukkauksena lahjattomuuden, vaikka kutsussa mitä lukisi. Myös oma kotikasvatukseni sanoo, että lahjatta tuleva vaikuttaa kiittämättömältä. Ymmärtäkää, että jos lahjattomuuden lisäksi ainut vaihtoehto on ihana häämatkatili, jää rahallisesti köyhille vähän vaihtoehtoja. Minä haluaisin muistaa, mutta joku 10e -lahjotus tilille olisi itselle melkeen häpeällisempää kun lahjatta tuleminen :( . Ei sitä köyhyyttään haluaisi kuulutella.

Yleensä käytän saman rahan tekemällä mahd. hienon kortin värssyineen ja yritän etsiä edullista ja parin tyylin mukaista "pikkulahjaa" sihen mukaan. Lahjalistoista ei ole paljoa apua, jos kaikki lahjat ovat mallia >30e. Tuollaiset ovat minulle oikesti Todella Isoja Rahoja. Armoa armoa antaa saa, emme me pahalla, kyllä olen monen lahjan kanssa menneenä kesänäkin itkenyt ja tuskaillut (ja jokaista onnittelusanaa kortissa tarkoittanut). Emme me pahalla, olen oikeasti yrittänyt löytää parille mätsäävää lahjaa.

Kyllähän tämä topic aika hurjaa "amerikkalaista mallia" korostaa - huh! Meillä oli häät viime kesänä, kyllä, meillä oli lahjatoiveita ja saatiin aivan käsittämättömän ihania lahjoja. Kuitenkin itselle yksi mieleisimpiä lahjoja oli APU jota saimme opiskelevilta tai muuten työelämän ulkopuolella olevilta ihmisiltä (ja muiltakin). En odottanut heiltä mitään - silti he olivat varanneet myös pienet lahjat meille, olimme todella otettuja. Kyllähän näitä juhlia järjestetään nykyään aika ammattimaisesti, mutta esimerkiksi siivous yhdessä seuraavana päivänä, herkkujen rääppiäiset, hääpäivän muistelu hyvällä porukalla... joitain asioita ei voi mitata rahassa tai tavaroilla. Ne hetket te ihmiset muistatte häiden jälkeen. Ehkä osan lahjoistakin, mutta ne jaetut hetket varmasti.

Ehkä mopo vähän karkasi, mutta halusin vahvistaa lainattua kirjoittajaa. Jos ei arvosta ajatusta, se on saajan omaa vajaavaisuutta.

Olen kyllä itse aikalailla samaa mieltä kuin monet edellä kirjoittaneet. Minulla olisi ollut lähinnä kamala olo, jos joku jonka tiedän vähävaraiseksi olisi laittanut useita kymmeniä euroja lahjaamme. Häälahjalistankin tarkoitus on mielestäni kertoa, mistä astioista tms. hääpari pitää ja olla apuna lahjaa valitessa. Itse olen vielä sen verran nirso, että arvostan paljon enemmän ajatuksella tehtyä hienoa korttia kuin tavaraa, jota ei tarvitse eikä halua.

Vaikka usein lahjalistalla on kalliihkoja tavarpita, ainakin meillä oli ajatuksena, että niitä vieraat voivat halutessaan hankkia vaikka kimpassa niin kuin osa olikin tehnyt.

Onneksi vieraamme tunsivat meidät niin hyvin, että kaikki lahjat olivat joko toivottuja tai mieluisia :)

Olemme saaneet puhuttua ensi kesän hääasiamme valmiiksi kultani kanssa, eli varsinaisia häitä noin niinkuin yleisölle suunnattuna ei tule. Käymme kirkossa papin pakeilla, mutta ilman vieraita.

Mietin aiemmin, kun asiat eivät olleet vielä tällä keskusteluasteella käyneet, että jospa mies haluaisikin hääjuhlat. Olisin puhunut hänet ympäri, ettei kukaan olisi tuonut lahjoja, vaan olisimme voineet vaikka kutsussa ilmoittaa, että toivomme mieluummin muistettavan paikallista sotaveteraaniyhdistystä tai terveyskeskuksen vuodeosastoa. Eli olisi otettu joltain tällaiselta tilinumero ja jokin kohde, johon he olisivat tarvinneet rahaa.

Itsellä meillä aikuisilla ihmisillä on tavaraa tarpeeksi ja välillä liiankin kanssa, joten emme me mitään olisi tarvinneet.

No, nyt kuitenkin suunnitelmat ovat selvät, eikä siis pippaloita pidetä. Ellei mies nyt sitten tule toisiin aatoksiin. Hän kun on kova pohtimaan asioita oikein pitkällä kaavalla, eli jotain saattaa vielä muuttua.

Edited by helmiannikki

En tiedä keneltä saimme lahjan (lahjat oli vattu valmiiksi ja kortit osittain irrallaan), mutta kaksi jotain euron kynttilänjalkaa ja kynttilä kumpaiseenkin löytyi lahjapöydältämme. Jos lahjanantaja antoi ne hyvästä sydämestään ja vähistä varoistaan, niin siinä tapauksessa ajatus lämmitti mieltä. Mutta jos kyseessä oli joku, joka halusi muistaa meitä ihan-sama-mitä-kunhan-vaan-jotain-kun-pakko -lahjalla, niin sitten ihmettelisin.

Me saatiin kans taulu... Ollaan tosi tarkkoja meidän kodista, eikä haluta sinne mitään ylimääräistä. Sit saatii taulu, joka ei ole yhtään meidän tyylinen. Kehykset tekee siitä 80-luvun julisteen näköisen :girl_mad:

Edited by PallasAthene

Tämä ei varsinaisesti liity kamalimpaan häälahjaamme, koska meillä on häät vasta kesäkuussa, mutta mä teen nykyään niin et kun saadaan lahjoja aina kavereiden tai sukulaisten vieraillessa tai juhlapyhinä (tai saan päiväkodin lapsilta) niin laitan ne sellaiseen laatikkoon, mistä voin jakaa niitä eteenpäin joita en tarvitse. Kuulostaa ehkä tylyltä, mutta nytkin siellä on useampi lahjapaketti sellofaanissa, missä on esim.kynttilä ja servettejä tms.. muumipyyhkeitä mitä meillä jo on, olen sinne laittanut ja aion lahjoittaa eteenpäin jossain vaiheessa jollekin.

Häälahjalista meillä onneksi on, joten toivon ettei turhaa krääsää lahjaksi tule! Vähän pelottaa kyllä ostaako ihmiset listan ulkopuolelta, tiedän nimittäin ainakin yhden ostavan sen ulkopuolelta, kun löysi kuulemma niin hyvän lahjan mut yleensä saadaan niiltä aika karseita koristelahjoja :D

5859_KUVA560.jpg

Tuo taulu olisi kyllä aika jäätävä lahja..

:D :D Taulu on kyllä todella vaarallinen lahja, jos ei YHTÄÄN tiedä minkä tyylinen hääparin koti on... yhden kerran olen saanut taulun lahjaksi, ja se oli veljeltä rippilahja mutta tykkään siitä ihan älyttömästi kun se on vanhan näköinen, ja sopii meidän vanhaan maalaistaloon täydellisesti. Ja tärkeäkin tietysti kun on omalta veljeltä.

Ystäväperheen lapselta tuli lahjaksi erittäin huonosti paketoitu kaukosäädin. Ihmettelin hetken lahjaa, kunnes pojan äiti soitti ja kysyi, sattuiko lahjakasassa olemaan kaukosäädintä. Poika oli joutunut tunnustamaan äidilleen, että oli salakuljettanut paikalle heidän kaukosäätimensä. :)

(Oli ainoa lahja, jonka palautin...)

Ainut kamala häälahja oli se, että yksi parhaimmista ystävistäni väitti pitkään tuoneensa meille lahjaksi kirjekuoressa Iittalan useamman kymmenen euron lahjakortin, mutta sitä ei löytynyt koskaan mistään. Ja myöhemmin paljastui, että hän oli unohtanut sen kotiin, eikä kehdannut myöntää sitä meille vaan valehteli ja syytti jonkun vieneen sen. Tästä tuli todella paha mieli. :girl_cray:

^ ... aika uskomatonta. Välillä yllättää, miten oikeasti aikuisilla ihmisillä voi olla etten sanoisi helvetin omituinen ongelmanratkaisutapa.

Me saimme kultani kanssa kihlalahjaksi, joltakin minulle tuntemattomalta mummun ystävän lapselta, seinälle laitettava ryijyn! :girl_haha:

Ei millään pahalla mutta ryijy ei ehkä aivan voittanut tietään parikymmpisen kihlapari sydämiin. En tiedä missä se mahtaa nykyään olla...

Ja minä yleensä arvosta jokaista lahjaa!

Edited by Layne

Puolitätini oli antanut tätini matkaan lahjan meille annettavaksi, puolitäti ei ollut siis kutsuttuna. Pahvilaatikossa oli xl-kokoinen eli jätte suuri marjapuuronvärinen yöpuku. Naurettiin mahat kipeiksi vedet silmissä sille. Sitten vanhoja jälkiruokakulhoja, lyhty, joku outo kirja ja pari koriste-enkeliä. Koska äitini kerää enkeleitä niin annoin hänelle toisen enkelin ja äsken laitto viestiä että pohjassa oli vielä hintalappu ja maksanut 29,90 mk :grin:

Outohan se ihminen on mutta että antaa häälahjaksi jotain vanhaa roinaa niin huh huh.

kun näitä juttuja täällä lukee, tulee olo, että mä ja mieheni ollaan jotain kummajaisia :D

monet mainitsemanne tavarat olisivat hyvin hyvin haluttuja meille, esim. räikeät astiat ja ryijyt.

sen sijaan kaikki harmaa ja valkoinen, tylsä, ei ole tervetullutta...

mutta monia on makuja, ei se mitään.

t. pariskunta , joka rakastaa kaikkea vanhaa ja värejä

0u74rhigrau8r686.jpg

Tuollainen. Joku varmaan tykkää, mutta 1) olemme hyvin tarkkoja koriste-esineistä (mitä vähemmän sen parempi), 2) emme voi sietää tommy tabermanin runoja ja 3) varsinkin tuo kyseinen runo on hyytävä. "Jos sinä hukut, tahdon minä olla pohja tai virta?" Minulle tulee tuosta paha olo.. Kyseisiltä ihmisiltä tuli kyllä lahjalistalta toinen lahja, joka oli toivottu ja mieluinen, mutta tässä sen ihmisten maun erilaisuuden tosiaan näkee. Lahjalistatavara oli sitten heidän mielestään tylsä ja kaipasi piristystä? :girl_sigh:

Pakko on kirjottaa, vaikka olen kiittämätön paskiainen. Kaksi kuohuviinilasia, joiden jalat on sitä sellaista raskasta metalliseosta, ja jossa on siinä jalan ympärillä ja pohjassa koristeena ilmeisesti viinirypäleköynnöksiä, mutta musta se näyttää vaan siltä niin kuin sillä lasilla olisi hulluna syyliä. :girl_impossible:

Pakko on kirjottaa, vaikka olen kiittämätön paskiainen. Kaksi kuohuviinilasia, joiden jalat on sitä sellaista raskasta metalliseosta, ja jossa on siinä jalan ympärillä ja pohjassa koristeena ilmeisesti viinirypäleköynnöksiä, mutta musta se näyttää vaan siltä niin kuin sillä lasilla olisi hulluna syyliä. :girl_impossible:

AI tällaiset, jalka on tinaa.

LPS232.jpg

68 €/pakkaus, kannattaa myydä pois jos ei itse tykkää. Monet hääparit ovat saaneet tuollaisia, ideana on että jalkaan kaiverretaan hääpäivä ja että noista laseista siiten juodaan hääpäivänä shamppanjaa ja muistellaan häitä tms.

Edited by Filippa

AI tällaiset, jalka on tinaa.

LPS232.jpg

68 €/pakkaus, kannattaa myydä pois jos ei itse tykkää. Monet hääparit ovat saaneet tuollaisia, ideana on että jalkaan kaiverretaan hääpäivä ja että noista laseista siiten juodaan hääpäivänä shamppanjaa ja muistellaan häitä tms.

Juuri tuollaiset tai ainakin ihan vastaavat. Onpa huono omatunto valittaa... valitettavasti myynti ei liene vaihtoehto, koska ne oli ystävällisesti kaiverrutettu jo valmiiksi. Turhauttavaa tässä on se, että meillä oli siis häälahjalista, jolla oli myös kuohuviinilaseja, HIEMAN eri tyyliä.

^Olenkohan mä ostanut nuo teille häälahjaksi ehheh :girl_haha: Ainakin kahdelle hääparille olen ostanut tuollaiset, hitsi. Itse aikoinaan tykkäsin mutta hyvä toisaalta tietää että keksin ens kerralla jotain muuta - ehkäpä jopa listalta.

^Olenkohan mä ostanut nuo teille häälahjaksi ehheh :girl_haha: Ainakin kahdelle hääparille olen ostanut tuollaiset, hitsi. Itse aikoinaan tykkäsin mutta hyvä toisaalta tietää että keksin ens kerralla jotain muuta - ehkäpä jopa listalta.

Tuskin sentään, koska en usko sun olevan mun miehen täti :D Joo, no meitä ne ei valitettavasti napanneet, mutta tämähän nyt jos mikä on mielipidekysymys.

Kananverkkoa muotoiltu kastelukannun muotoon, sisällä 20 tiskiharjaa. ...ei muuta vikaa, mutta olen jo nelisen vuotta käyttänyt tuota samaa tiskiharjan vartta, johon olen hankkinut vaihtopäitä. Mitä ihmettä teemme 20 tiskiharjalla? Pari kuukautta sitten antaja kyseli olenko käyttänyt niitä harjoja. Vastasin suoraan, että en. Mitäs lähti kyseleen.

Miellä ei ollut lahjalistaa vaan toivoimme ihan suoraan häämatkakassaa, jos jotain halusi tuoda. Silti saatiin Chippendalea, joku piparkakkupursotin, kori missä oli kaikkea turhaa sälää (saippuakuplia, karkkia, kuohuviiniä, ruma torkkupeitto yms, olivat töissäkäyviltä sukulaisilta jotka eivät meitä kovin hyvin tunne)Nyt on lahjat sullottu kaappiin ja muuton yhteydessä tsiikaillaan mitkä jää suoraan pois kuormasta :) Oon silti kierrättäjäihminen ja jos suinkin jollekin niitä saan työnnettyä niin jea!

Toivoimme erityisesti rahalahjoja, eikä mitään romua.

Saimme kuitenkin eräiltä vierailta (JOTKA TIESIVÄT HYVIN TÄMÄN TOIVEEMME!) lahjaksi patalapun ja kynttilän. PATALAPUN JA KYNTTILÄN. Kyllä, patalapun. Ja kynttilän. Ei jjj...!!! xD