Guest iota

Kamalin häälahja

597 posts in this topic

Voisin ehkä vielä lisätä edelliseen, että häälahjaksi haluaisin tusinan hopea-aterimia. Mutta en tiedä kuinka soveliasta on niitä pyytää, kun ne kuitenkin on aika kalliita. Ja jouluna ja muina juhlina vanhempieni luona syödään hopea-aterimilla. Ehkä se on kiinni siitäkin, että mihin tottuu. Näin meillä  

Ja otsikkoonhan tämä ei liity mitenkään

Serkun häissä oli kivasti hoidettu lahjalista/ ohjeistus.

Kutsun mukana tullut ohjeistus oli hyvällä huumorilla kirjoitettu ja lopussa ilmoitus lahjalistasta. Samalla myös mainittiin että jos tahtoo muistaa niin keittiössä on tiettyä väriä, olohuoneessa ja makuuhuoneessa muita värejä jne. Näin ei koin pahoja huteja syntynyt.

Harmitti eniten heidän puolesta täysi tusina Myrna-astiastoa kun listalla oli Teemaa...

Mietin vain mikä ihmeen tapa toi on et ostetaan jotai hopeita nykyaikana?

Mun mielestä se on edelleen aika yleistä, että hopeita ostetaan lahjaksi. Mä oon saanut hopeisia lusikoita ym. rippilahjaksi, ylioppilaslahjaksi ja tulihan noita vielä häälahjaksikin. Kaiken kaikkiaan mun mielestä hopeiset aterimet kuuluvat juhlallisesti katettuun pöytään. Mutta, tämähän on siis minun mielipiteeni ja varmasti monet muut ajattelevat toisin. Itse en ainakaan hopeitani pois antaisi.

Ok. Eli on ihan ok ostaa hopeita nykyaikana. Nooh, olen kolmekymppinen enkä vieläkään pidä hopeista, joten meillä taitaa jäädä käyttämättä meidän hopeet...

Tosin ymmärrän hirmu hyvin esim jos ne on aiemmin olleet hää- tai kihlajaislahjana ja siita sitten onnea toivottaen kiretoon nuoremmalle sukupolvelle, mutta kun meidän tapauksessa näin ei ole. Ikävä kyllä.

Myyis...olen kanssasi samaa mieltä. Meillä on hopeaa 12 hlö:lle kala-aterimista lähtien. Nyt on jo kaikki kerätty, että toivottavasti kukaan ei osta niitä häälahjaksi. Meillä ON LAHJALOISTA! Sitä on käyty netissä ahkerasti lukemassa ja varailemassa. Mielestänii häälahjan ei tarvitse olla yllätys, niinkuin synttäri ym. No, kirjoittelen kolmen viikon päästä, mitä sitten todellisuudessa saimme!

Jännä, että jotkut pitävät hopeita (aterimia, esineitä) hirveinä lahjoina. Itse kerään pöytähopeita ja pidän niitä arvokkaina lahjoina. Tosin pidän myös kustavilaisista vanhoista huonekaluista, arkuista... ja antiikkiesineistä, jotka sopivat vanhan jugend-talon henkeen.

Mäkin pidän hopeita tosi arvokkaina lahjoina, mutta ehkä vähän eri tyylisiä - mun suosikkejani on Tapio Wirkkalan ihanat yksinkertaisen tyylikkäät luomukset, chippendale ja muu koristeellisuus ei kolahda yhtään. Kuten ei myöskään koristeelliset esineet, sen sijaan "uusi antiikki" (40-60-lukujen) taas osuu ja uppoaa.

Mutta siis myös minä koen hopeat hienoimmaksi lahjaksi, kunhan ne on saajan tyylin mukaisia eikä "kun halvalla saatiin niin tuotiin". Me toivoimme rahaa hopeiden ostoon, kun kovinkaan moni ei olisi varmaankaan tuonut sadan euron kappalehintaista aterinta tyyliin "tuotiin koko perheen voimalla tämä yksi veitsi". Näin saamme hankittua puolen tusinan ruokailuvälineistön (kahvipuoli ja ottimet meiltä jo löytyy).

Me saatiin oikeastaan vain ihania lahjoja. Yksi lahja on kuitenkin jäänyt vähän vaivaamaan/ärsyttämään. Saimme nimittäin, sinänsä oikein ihanat, satiiniset lakanat. Mutta kun pussilakana on aivan väärän kokoinen!!! Liian pieni siis ja reilusti.

(saman tempun tekivät anoppi ja appiukko jouluna, olivat ostaneet meille lakanat, mutta nekin menivät "vieraskäyttöön", kun oma täkki on liian iso pussilakanaan).

Sillai harmittaa tuollainen, kun lahja muuten olisi ollut tosi ihana ja kaunis...  

Saimme mieheni suvulta lahjaksi aivan kamalan Pentikin astiaston ( beigenharmaat jossa on jotain marjoja...)

Hirveän näköistä mökkikamaa joka vie kamalasti tilaa keittiönkaapeista kun ei kellariinkaan kehtaa niitä kantaa.

Pakko kommentoida tuota lakana/pyyheliina juttua. Toivon hartaasti ettei kyseisiä tavaroita osteta meille miksikään lahjaksi. Niitä on jo niin paljon, ettei kaappitila riitä. Ei riittänyt silloinkaan kun tuohon asuntoon muutimme, saatika että enää. Ja koska meillä lakanat ja pyyhkeet ovat kalliita ja hyvälaatuisia, niin ne eivät kulu puhki ihan heti. Eikä oikein koirallekaan viitsi kurapyyhkeeksi marimekkoa laittaa. Lahjalistan teko on vielä edessä, mutta jotenkin pitäisi saada ihmiset tajuamaan että ei mitään turhaa. Koriste-esineitä on jo nyt liikaa. Lakanoita ja pyyhkeitä on liikaa. Astioita on sopivasti, ja hopeat ei sovi meille. Ihaninta olisi saada häämatkakassaan avustusta, mutta se lienee liikaa toivottu..

No tietenkin tämä tyypillinen itse maalattu posliiniastiasto kultaisilla reunoilla. Vistinä mukana: ei tiskokoneeseen eikä mikroon. MINNES SITTEN?? Varastoon? Kirppikselle? Ongelmana näissä on vielä se, että hääpäivämäärä löytyy joka kupin pohjasta joten ei ehkä sit kirppiksellekään...

99% lahjoista oli ihania, listalta tai sen ulkopuolelta. 1% oli kuitenkin ihan kammottava:

Noin kenkälaatikon kokoinen muovinen, television näköinen harmaa boksi. Sen sisällä on sarjakuvatyylinen akvaarioviritys. Yhdestä nappulasta kun painaa, "akvaarioon" syttyy valo ja kun painaa toisesta napista, niin sisällä oleva "liukuhihna" alkaa liikkumaan niin että kalat uivat kaikki vasemmalta oikealle tullakseen taas uudelleen esiin vasemmasta reunasta.

Hei ihan oikeasti!  Kun tutkimme boksia aikamme, selvisi että kyseessä on valaisin. Siinä on vielä sellainenkin juttu että sen pistoke on kolmepinninen kun meillä Suomessa on näitä kaksipinnisiä.

Sen verran täytyy puolustella että lahja tuli sellaisilta ihmisiltä joita ei oltu kutsuttu häihin, olivat lähettäneet lahjan sukulaisten mukana häistämme kuultuamme. Mutta silti...  

Olen itse ajatellut liittää kutsuun jotenkin kauniisti sanaillen ei lahjoja kiitos. Seitsemän vuotisen yhteiselon jälkeen kaikkea löytyy vielä osin kaksin kappalein.  

En tosin tiedä, että voiko sen joku kokea todella loukkaavana  ??? Olen muutenkin saanut kuulla olevani ranttu. Voisiko joku suuttua siitä, että eivät lahjat kelpaa tulevalle rouvalle.  

Tosin monet muistelevat vielä vuosikymmenten jälkeen omia häälahjojaan. Sain esim. mummolta perinnöksi Arabian täydellisen maustepurkkisarjan, jonka hän oli aikoinaan saanut häälahjaksi. Tässä vaihtoehdossa jäävät tällaiset muistot sitten pois.

Koriste-esineet, erityisesti kulhot/ruukut ym. Ei niitä pienessä kaksiossa mahdu millään pitämään esillä ja lisäksi inhotaan kaikkea pölyä keräävää krääsää, ei vaan kehtaa heittää poiskaan, jos vaikka lahjan antaja tulee kyläilemään...

Me saimme lahinna vain ihania lahjoja. Meilla oli lahjalista, jota vieraat olivat ahkerasti kayneet katselemassa. Lisaksi saimme avustusta haamatkarahastoon ja muutaman ihanan lahjan listan ulkopuolelta. Hopeita vain kakkuotinsetin, joka ei varsinaisesti ole meidan tyylia, mutta arvostin sita kuitenkin koska tiedan etta se oli about hienointa mita antajat tiesivat, eli ajatus oli kaunis. Ehka sille tulee viela kayttoakin.

Kamalin lahja??

Tuntuu itsestäni aika karmealta otsikolta, ensinnäkin miten voidaan sanoa että kamala lahja!! Siis sehän on lahja ja lahja on yllätys! Sitä ei monesti tiedetä etukäteen ja antajalla on sydän mukana kun tuo lahjan tullessaa, vaikka se olisi "rentun ruusu" tai kukka keppi.

Anteeksi vanhanaikaisuuteni mutta kuulostaa oikeasti kamalalta lukea kirjoituksia miten arvostellaan toisten ostamia lahjoja. Ihan selkeästi on elämä mennyt materialistiseksi!! Itse aion laittaa lahjalistan ohjeeksi, senkin häpeillen koska vanhat ihmiset eivät ymmärrä lahjalistoja.

Itse ainakin ajattelen niin että kun jos saan jotain(vaikka kamaa himas muille jakaa) niin tiedän että lahjan antaja on tehnyt usein töitä sen eteen ja se lahja voi kuvastaa sinun persoonallisuuttasi lahjan antajan silmissä eli millainen sinä olet tyyliltäsi lahjan antajan mielestä ¨vaikka et omasta mielestäsi sitä mieltä olisikaan.

Toisaalta ajattelin asiaa myös niin että kun vuosi kymmenet vierähtävät niin mikäs ihanempi kaivaa vanhoja häälahjoja esille ja miettiä että kukas toi mitäkin jne..

Älkää pahoittako mieltänne - tämä oli vain minun mielipide  

Hmm...Olen tätä lahja asiaa miettinyt monesti ja olen kyllä itse sen kannalla että listat on jees mutta listalla on sitten tosiaan oltava jokaisen kukkarolle sopivaa tavaraa ja morsius pari ei suinkaan saa suuttua tai pettyä jos listan ulkopuolelta on ostettu. Itse voisin sanoa että ihmismieli on kovin arvaamaton ja vaikka kuinka yrittää hyvää tarkoittaen ostaa toisen mieltymysten mukaista ja lahjan saajaa ilahduttavaa niin saattaa siltikin mennä pieleen....

Häävieraana toivon, että hääpari olisi tehnyt häälahjalistan ja pitkä sellaisen. On ahdistavaa yrittää miettiä mitä ostaa lahjaksi jos toiveita ei tiedä, listalla on vain älyttömän kalliita asioita tai sitten vaihtoehtoja on enää jäljellä muutama (kallis), vaikka olisikin ajoissa liikkeellä.

Myönnän, että minulta hääparit ovat varmaan saaneet ällökamalia häälahjoja kun en ole listalta mitään sopivan hintaista löytänyt, olen siis päätynyt kokoamaan herkkukoria.

...kaksi samanlaista kakkulapiota....

Minä taas haluaisin että kaikki päydän ottimet ovat samaa sarjaa, ja usein on kahta kakkua tarjolla joten tarvitaan kaksi kakkulapiotakin. Eikä kolmaskaan olisi ylimääräinen minulle...

Omasta puolestani saa tulla hopeaa, posliinia ja vaikka kultaa  niin paljon ettei kaappeihin mahdu kunhan ei tule ainuttakaan "ohjeet vaimolle/ohjeet miehelle"-seinätaulua tai opasta tms. hupikamaa.....Itse en voi ymmärtää ihmisiä jotka ostavat tällaisia muka hauskoja neuvoja....  

Samoin yöks-reaktion aiheuttaa onnittelukortit joissa viitataan härskillä tavalla tonne sänkykamarin puolelle tyyliin "parhaita velvollisuuksia avioliitossa ovat ne aviolliset velvollisuudet" ja kuvassa komeilee sänky !!!!  

Mä tunnustaudun sitten hieman huumorintajuttomaksi mutta mä en ymmärrä ettei voida yksinkertaisesti antaa rahaa vaan ostetaan jotain hupikamaa  

Häät vielä edessä, mutta kihlajaislahjaksi saatiin isän puoleiselta tädiltä Hackmanin Liza-nimisestä  ??? sarjasta aterimet, neljät kaikkia..

ei siinä mitään, mutta sukulaiset yms. tietävät, että keräämme Hackmanin Carelia-sarjaa.. jonka keräämisen aloitin jo rippijuhlissa! Mitä me tehdään nyt sitten neljällä eripari-haarukalla.. toivottavasti tuovat häihin sitten lisää samaa sarjaa (ellei anneta aterin-pakettia eteenpäin...olisikohan paha?)

Mua taas ei haittaisi toisen juustohöylä saaminen. Toisellekin voisi ihan hyvin olla käyttöä. Niin se vaan on, että lahjoja on vaikeeta saada ja antaa.

Meillä on ainakin neljä juustohöylää - ja kaikki käytössä! Eihän yhdellä voi pärjätä millään!  

Meillä myös lakanat ja pyyhkeet kuluvat, kun niitä käytetään ja pestään

Tulipa sitten myytyä iso kasa saamiamme häälahjoja kirpparilla.

En käsitä vaikka meillä oli lahja lista sokokseen, sillä keräämme tiettyä astiastoa ja toivoimme joitain tarkkaan harkittuja puuttuvia asioita. Silti saimme käsittämättömän määrän "roska tavaraa".

Erilaisia- uuni vuokia (ihan kuin meillä ei oli jo 4 yhteisen vuoden asumisen jälkeen, menivät kirpparille myyntiin)

-savivuoka (meni anopille)

- kaksi kukka kuppia+teetä (meni kirpparille)

-pyyhkeitä (kirpparille)

-kulhoja (kirpparille)

-lasi taulu ( jemmattuna kaapissa)

-pahin lahja oli kynttilä setti+ alusta (alustassa luki kyseisen henkilön työpaikan nimi, oli siis mitä ilmeisemmin työpaikasta itse saatu lahja, minkä antoi meille, uskomatonta)

Nyt jos laittaisin kutsun, laittaisin kutsuun painotetusti, että emme halua mitään turhaa, sillä olemmehan asuneet jo vuosia yhdessä ja meillä on jo kaikkea tarvittavaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Me saimme kyllä toivomiamme lahjoja, mutta kaksi lahjaa oli sellaisia joista en itse niin välittäisi: seksikirja, joka oli vitsinä ostettu ja hintalappukin oli näyttävästi esillä ja toinen lattiakynttelikkö, ihan kiva, mutta kauhean näköinen. Tiedän, että se on kuitenkin ajatuksella ostettu.  

kamalin oli ehdottomasti kristallinen pallo-vati,anopilta. tiesi tasan tarkkaan ettei sovi ollenkaan meidän tyyliin,mutta...pahasuopaisuuttaankohan? ois vielä järkevän mallinen ni vois vaikka kastemaljana pitää tulevalle pikkuiselle mutta ei.

toinen hirvitys oli työkavereilta saunanlauteiden pesin

en enää muistakaan missä koko vekotin on,kai roskikseen "vahingossa" joutunut.ois ollut edes kätevä, mutta ei!hirveen suuri hökötys.

muut lahjat oli ihania!saa vaan nähdä milloin tulee niin suuret juhlat että kaikki viis ja puoli tusinaa hopealusikkaa käytössä on.

Ja käyhän kallulapio muuhunkin kuin vaan täytekakkuun! Se voi olla ottimena piirakoille, voileipäkakuille, sokerikakuille, muille leivoksille, leikkeleille (niitä kun on minusta niin vaikea saada toisistaan irti!).

Ja katsotaan vaan niin ei tämä sama "teinityyli" mikä meilläkin nyt on kestä kovin kauan ja kohta suorastaan hamuaa kaikkea "vanhanaikaista" ja "tyylitöntä" kun huomaa itse olevansa tuulipuku-ikäluokkaa...