Guest kaamos

Mikä häiden järjestämisessä yllätti sinut?

107 posts in this topic

Minä yllätyin siitä, kuinka paljon kaikkea pitääkään ostaa.. siis luulin, että meillä on paljon astioita yms hilpetöörejä, ettei tarvitse oikeastaan mitään hankkia paitsi tarjottavat. Mutta melkeinhän tässä jo alkaa mennä vararikkoon kun jatkuvasti pitää ostaa lisää kippoa ja kuppia.. boolimaljaa, kakkulapiota, pursotinta, tarjotinta, yms. En osannut edes ajatella etukäteen, että astioihin menisi näin paljon rahaa..  

Sekin yllätti, miten paljon stressattavaa sitä keksiikään yhden illan takia. Jatkuvasti olen hermorauniona jostain asiasta, niinkin älyttömistä kuin servettien kuvioista tai jääpaloista. Ajattelin että ihan rennolla meiningillähän semmoiset pienet häät järjestää, nou hätä. Toisin kävi..

No ainakin arkartelumateriaalien menekki/hinta yllätti - ajattelin, että kun itse tekee niin säästää, mutta melkoisen menoerän niistä papereista ja leimasinsysteemeistä ym. sai...no, onpahan sitten jonkin verran tavaraa valmiina kun ystäväpiiristä seuraava alkaa häitään puuhaamaan

Toinen yllätys oli studiokuvien hinta. Toki osasin odottaa, etteivät ihan halpojakaan ole, mutta sittenkin...Kuvaamossa oli semmoisia käsintehtyjä albumeja, joihin tuli esim. 10kpl 20x25 kuvia kultareunuksilla - hihkuin jo innoissani että tahtoo sellaisen, mutta hinta olikin "vaivaiset" 470e

Ehkä se, että innostuin askartelemaan (ja muutenkin järkkäilemään melkein) kaiken itse. Ja se, että minä hölösuu ja maailman huonoin valehtelija pysyin pitämään häämme salassa siihen asti, kunnes kutsut lähtivät maailmalle.

katti

Suurin yllätys on ehdottmasti ollut se, kun aloimme etsimään juhlapaikkaa vuosi sitten. Moniin juhlapaikkoihin oli tehty varauksia jo yli vuosi ennen juhlapäivää ja me kun olimme liikkeellä vasta sen  jälkeen, kun kirkko oli varattu. No muutaman mutkan jälkeen saimme kuitenkin haluamamme juhlapaikan.

Toinen yllätys oli mulle henkilökohtaisesti se, kuinka vaikeaa mun oli päättää puvusta. Meinasin välillä jo vaipua epätoivoon... mutta kyllähän se päätös sieltä tuli, kun oli pakko

Ja sitten vielä se, että miten sitä voikaan stressata ja menettää yöunensa lopputuloksen kannalta ihan mitättömistä asioista ja miten paljon sitä saisikaan aikaa menemään kaikenlaiseen pieneen näpräämiseen ja askarteluun, jos haluaisi ja jaksaisi.

Ensimmäinen asia, mikä yllätti, oli rahanmeno... Tokihan tiesin, että häät ei ole mikään halpa juttu, mutta kun kaikki ihanat pienet jutut laskee yhteen, niin rahaa sai palamaan aikas paljon...

Toinen yllätys oli se, miten helposti kaikki kuitenkin loppujen lopuksi järjestyi, meitsin stressaamisesta huolimatta. Asiat vaan loksahteli paikoilleen...

Häiden järjestely on ihanaa aikaa, sitä on melkeinpä ikävä, vaikka häistä nyt onkin tallella IHANAT muistot!!

Työmäärä yllätti! Vaikka ravintola/pitopalvelu hoitaisi ruokapuolen, jää siihen vielä paljon ajatustyötä ja askarreltavaa hääparillekin.

Olihan se kivaa järjestellä omia häitä - nyt olo on todella onnellinen ja helpottunut, kun häät on juhlittu  

Mut taas yllätti kaikki kauneudenhoitoon liittyvät kustannukset.

Jo se on jumatsukke kun pelkän pään laittoon (kosmetologi, meikki, kampaus) joutuu tuusaamaan kaiken kaikkiaan miltei 200 yhteisvaluutan rahaa...

[...toim huom: kaikki vinkit edullisista kauneushoitoloista JKLssä ovat siis T O D E L L A tervetulleita...]

Kaikki muu on onneksi pysynyt ajatellun budjetin rajoissa. *huokaus...*

Olen hieman yllättynyt ja tympääntynyt siitä, miten vähän olemme onnistuneet saamaan apua kavereilta. Emme alun perinkään suunnitelleet nakittavamme heitä mihinkään suuriin projekteihin tai askartelutalkoisiin, mutta nyt tuntuu ettei kenelläkään ole aikaa silloin kun jotain pientä apua tai henkistä tukea tarvitsisimme.

Kaikkein eniten harmittaa kaasoni, joka on niin kiireinen ettei ehdi mitään tehdä. Enkä paljon pyydä! Olemme yrittäneet viikkokausia organisoida pientä viininmaisteluiltaa, jossa valittaisiin viinit häihin, mutta kenellekään ei koskaan sovi. Olen jo vaipumassa masennuksen alhoon, ei taida meidän häät kiinnostaa ketään...

1. Työmäärä. Olin kuvitellut, että me mennään aika matalalla profiililla, mutta silti olin vikoina päivinä ennen häitä niin puhki, etten jaksanut miettiä enää yhtään ainutta yksityiskohtaa. Onneksi siinä vaiheessa sain apua muutamalta ihanalta ystävältä.  

2. Rahanmeno. Olin myös kuvitellut, että meillä olisi muka joku ihmeen säästöbudjetti, mutta silti joka ainut päivä töiden jälkeen jouduin kaahaamaan kaupungille ja tulin kotiin kädet täynnä pusseja ja kaikenlaista kamaa... En ole edes uskaltanut laskea lopullista rahanmenekkiä, koska tiedän, että se on ihan valtava...

Se yllätti, että tekemistä jäi vielä viimeisiin iltoihin. Valmistelut oli kuitenkin aloitettu hyvissäajoin, mutta pientä näpertämistä silti riitti.  

Suunnitteluun ja toteutukseen menevä aika ja vaiva....

Kuvittelin, että meidän pienet häät järkkää tuosta vaan, mutta alkaa jo kovasti  tympiinnyttämään kaikkien pienempien asioitten kuntoon laitto - siis pienemmät kuin kirkko-, juhlapaikka- ja pitopalveluvaraukset.

Meillä ei muutenkaan ole suunniteltu pilkulleen ja "koristukseen stemmaavat lautasliinat"-tyylinen säätö on unohdettu kokonaan.

Toinen seikka mikä jurppii - ei oikeastaan yllätä ... - on hää-touhuilla rahastus. Tuo pätee ihan joka paikassa.

Mm. eilen kysyin hintaarviota 3 gerberan pienelle kimpulleni (tämä oli siis pieni, vaatimaton 3 kukan + vähän vihreetä yhdistelmä; ei mikään sitomisen mestariteos...).

Kukkakauppias kertoi "350-500 markkaa". HÄRREGUUD, olin pudota penkiltäni. Plus toki muut tukka-, viehe- yms. koristeet päälle.

Tarina jatkuu, että hetken mietittyäni peruutin alustavan varaukseni ja marssin toiseen paikkaan tilaamaan suoraan samantyylisen kimpun (puhumatta häistä), vieheen ja irtokukkaa hiuksia varten: hinta alta 30 e.

Tässä toisessa paikassa maksan siis melkein pelkistä kukista ja saan runsaamman kimpun ja jopa paremmat kukat kuin ajattelemastani kukkakaupasta.

Tuo häillä rahastamisen törkeys on mut kans yllättänyt miten röyhkeetä se on. Ihan esimerkkinä siis juhlameikki ja häämeikki hintaeroo on vaikka mitä eroa tollasella on? Jos olisin menossa meikkiin jonnekin, en sanoisi häistä mitään, vaan menisin "juhlameikkiin". Sama kampauksen kans.  On juhlakampaus ja hääkampaus. Ja mitä eroa noillakin loppujen lopuksi on paitsi sata euroa hinnassa! Raivostuttavaa.

Tuo kukka-asia on toinen ihan törkeä juttu! Sitten kengät, ne maksaa aivan hirveästi vain koska ne on valkoiset... ja sitä kautta hääkengät.

Ensinnäkin minut yllätti se, että kutsuttujen perään piti soitella ja kysellä josko ovat mahdollisesti tulossa juhlistamaan liittoamme.

Toiseksi jo aiemminkin mainittu rahastaminen. Olen tottunut maksamaan täällä pääkaupungissa kaikesta hesa-lisää, mutta kun jouduin maksamaan Turussa melkein saman hinnan (ns. häälisän) alkoi ottamaan pattiin.

Hääkuvaus kuului näihin kalliisiin ylläreihin myös; emme ole vielä edes tilanneet kiitokortteja, mutta rahaa on palanut jo yli 200 €

Positiivisia ylläreitäkin on ollut; ihanat ystävät, jotka jaksavat/haluavat auttaa. Itse häihimme tekemät viinit - saimme monta tilausta juhlien aikana ja pönttö pitäisi laittaa pörisemään lähiaikoina.

Sama rahanmeno on yllättänyt minutkin. Erityisesti askartelutarvikkeiden kalleus, papereiden hinta (jihuu, vihdoin tänään onnistuin löytämään ne), leimasinten hinta, lautasliinojen hinta.

Lisäksi olen hämmästynyt siitä, miten vaikea on löytää jotain yksinkertaisen tuntuista asiaa, kuten minun oli vaikea löytää paperia, olen myös yrittänyt löytää kynttilänalustoja, nekin tuntuvat olevan kiven alla.

Kaikkein eniten olen yllättynyt siitä, että kun siskoni meni vuosi sitten naimisiin, kaikki sisareni olivat innolla järjestämässä häitäni, mutta nyt kun pyydän ihan pieniä juttuja, ei kukaan ole halukas niitä tekemään. Tuntuu kurjalta.

Mutta yllätyksiä tulee varmasti vielä lisää, kun h-hetkeen on vielä 2 kk ja risat aikaa. Valmistelut kiihkeimmillään!!!

Tuo häillä rahastamisen törkeys on mut kans yllättänyt miten röyhkeetä se on. Ihan esimerkkinä siis juhlameikki ja häämeikki hintaeroo on vaikka mitä eroa tollasella on? Jos olisin menossa meikkiin jonnekin, en sanoisi häistä mitään, vaan menisin "juhlameikkiin". Sama kampauksen kans.  On juhlakampaus ja hääkampaus. Ja mitä eroa noillakin loppujen lopuksi on paitsi sata euroa hinnassa! Raivostuttavaa.

Tuo kukka-asia on toinen ihan törkeä juttu! Sitten kengät, ne maksaa aivan hirveästi vain koska ne on valkoiset... ja sitä kautta hääkengät.

Olen ihmetelly samaa. Yllätyin todellakin kuinka kallista on nutturanteko. Rahaa menee aivan kamalasti. Joo ja askarteluvälineet ovat kalliita. Joutuu vertailemaan hintoja koko ajan.

Positiivisena yllätyksenä on äitini into. Hân on auttanut todella paljon. Ja yllätyin myös, että isäni tarjoutui maksamaan häät - luulin, että vanhempani osallistuisivat siihen jollakin tavalla.

Itse yllätyin ehkä eniten siitä että mulla ei mennyt hermot vaikka kaikennäköisiä isojakin vastoinkäymisiä tuli vastaan. (siskoni piti tehdä mulle puku, mutta hieman ennenkun pukua piti alkaa tehdä, hän päättikin ettei halua olla meidän kanssa tekemisissä - sinne meni siis puku ja kaaso). Muutenkin tuntui että olin rauhallinen kuin viilipytty kaikkien valmistelujen aikana- ja vielä päivää ennen h-hetkeä ajattelin vaihtaa salin koristuksia. Rahanmenosta en onneksi joutunut huolehtimaan- tehtiin paljon itse, ja tuttu kampaajani teki mulle ja kaasoilleni aivan upeat nutturakampaukset tosi edullisesti. Muutenkin yllätti se, että tutut halusivat auttaa ja lahjoittaa omaa osaamistaan meille vapaaehtoisesti..

Vaikka mulla onkin kokemusta juhlien järjestämisestä myös ammatillisesti, olin silti yllättynyt siitä kuinka paljon aikaa kaikkien pienien yksityiskohtien hiominen vie. Onneksi meillä oli innokkaita talkooihmisiä.

Myös mieheni innokas osallistuminen pikkujuttuihin oli tosi mukava yllätys...

Minua yllätti se, miten useasti sai käydä shoppailemassa, että sai kaikki asusteet ostettua! Suunnitelmat oli tyyliin "ostan tänään, hunnun, kengät ja alusasun" ja hyvä kun sai yhden asian aina hoidettua... Aina olin ajatellut, että haluan hihallisen puvun, mutta sitten aloinkin asiaa oikein kunnolla pohtimaan: melkein päivittäin ajatukset muuttui puvun suhteen!

Rahanmenon suhteeen yllätyin valokuvaamon hinnoista sekä askartelutarvikkeiden hinnat (rahaa paloi kutsukortteihin jo ihan kivasti...). Huntu myös oli hurjan kallis!

Yllätti myös se, etten ollutkaan hääpäivän aamuna ihan hermona

Mulle suurin yllätys varmaan oli se millaisia lääviä tarjotaan vuokrattavaksi hääjuhliin!

Sitä vain ihmettelee että minkälaisia juhlia sellaisissa paikoissa pidetään. Käytiin katsomassa varmaan 15 paikkaa ennenkuin löysimme jotenkuten sopivan.

Tämä tyttö on kanssa  päivitellyt tuota rahanmenoa. Sitä menee kaikkeen pieneen yllättävän paljon. Vaikka budjetti oli suunniteltu niin että pyöristettiin ylöspäin ja laskettiin vielä niihin kuluihinkin joita ei heti tule ajatelleeksi paljon ylimääräistä niin silti ollaan ylittämässä budjetti pahanpäiväisesti!

Toinen mitä ihmettelin oli se, kuinka paljon aikasemmin häitä täytyy alkaa järjestämään. Kun soittelin yli vuotta aiemmin juhlapaikkoja, pitopalveluita yms. sain kuulla että koko kesä on täynnä ja että n. 3 vuotta aiemmin täytyisi varaus tehdä, jos ko. paikan haluaisi.

Myös valinnan vaikeus on ollut yllättävää. Puku oli vaikea valinta, mielipidettäni hääkampauksesta vaihdan kokoajan. Hääpaikan valintakin on ollut vaikea. Tälläkään hetkellä en ole päättänyt kumman varauksen vahvistan. Onpa vaikeaa..

Niin ja sitten vielä askartelun ja puuhastelun määrä oli paljon suurempi kun olisin uskonut. Kun häitä alkaa suunnitella täyttyy muistivihko todella nopeasti ja lista muistettavista asioista sen kun kasvaa mitä lähemmäs pävää mennään. Mutta kivahan se vaan on hössöttää!

Mä taisin eniten yllättyä siitä, kuinka paljon sitä innostuu omista häistään ja niiden suunnittelusta!

minut yllätti se, kun aina olin luullut vanhempieni olevan innoissaan häitten järjestämisestä, mutta ei

omia unelmiamme yritetään vähätellä, puhua pois jutuista, lisätä idioottimaisia leikkejä jne..... mutta onneksi minulla on kaasoni ja sulho jotka seisovat asioiden takana kanssani...

minut yllätti se, kun aina olin luullut vanhempieni olevan innoissaan häitten järjestämisestä, mutta ei

omia unelmiamme yritetään vähätellä, puhua pois jutuista, lisätä idioottimaisia leikkejä jne..... mutta onneksi minulla on kaasoni ja sulho jotka seisovat asioiden takana kanssani...

Sama täällä! Kuvittelin vanhempieni olevan innoissaan järjestelmässä ja niin he aina välillä ovatkin, mutta sitten kun kysyn jotain, niin vastaus tulee vähättelevään sävyyn. Ja vastaus on vieläpä niin jyrkkä, että tuntuu, ettei ole neuvottelemisen varaa. Sitten toisaalta he suunnittelevat ja toteuttavat häitämme ja ilmoittavat meille vasta kun asia on jo tehty. Kerro siinä sitten, että olin kyllä suunnitellut asian toisin, kun he ovat jo pistäneet rahaa palamaan.

No, häihin on vielä aikaa, eiköhän ne yhteiset suunnat ja suunnitelmat tule selville. Ja kyllä meidän häistä saadaan hienot!! Olen positiivisella mielellä!

Kaaso :'( ja ylipäätänsä monet ystävistämme...

Olin varautunut siihen että häät teettää aika paljon miettimistä ja työtä. Silti kaikki se stressin määrä ja unettomat yöt yllätti! Tosin olen mestari kehittämään murheita ja päänvaivaa itselleni mitättömyyksistäkin.

Yllätyin positiivisesti siitä, miten vähällä ASKARTELULLA voi saada aikaan silti kaunista ja tyylikästä jälkeä. (Tai ehkä juuri siksi kun ei yritä liikaa ja sitten menee helposti överiksi) En askarrellut MITÄÄN! Toki juhlapikkaa koristeltiin (paljoa ei tarvinnut kun oli kaunis itsessään) mutta sellaista pikkupiperrystä kuten hääkarkkeja tms vältettiin.

Tunnen puolisoni varmaan paremmin kuin kukaan muu. Silti yllätti, että ajattelimme häiden järjestelyistä hiukan eri tavalla. Hän on tosi rationaalinen, minä pähkään ja pähkään. Yllätti muuten sekin, että joitakin asioita oli vaikea PÄÄTTÄÄ.

Rahanmeno ei yllättänyt. Pysyimme budjetissa. En tosin tehnyt esim. mitään extempore-sinooperi-ostoksia, kun ei kerran paskarreltu mitään.

Maailma on väärällään pukuja, silti sen oman löytäminen teki tiukkaa. Se vähän yllätti.

se ettei ihmiset vastaa VP-pyyntöihin eivätkä muutenkaan lue kuoresta, ketkä on kutsuttu. Me kutsutaan täti ja mies ja sieltä on tulossa kaikki kolme aikuista lasta perheineen myös.... iso ihmetys

miten VÄHÄN/ ei ollenkaan halvemmaksi tuli tehdä ruuat itse. Ruoka, kunnon raaka-aineet eivät ole suomessa halpoja ja huomasinkin että ruuat maksoivat sellaisen 400mk/hlö

kippo-kappo-kuppi (symppaan kohtalotovereitani.) Nyt on pikku kuppeja oliiveille ja skumppalaseja ja boolikauhoja....

iloinen yllätys oli 6.9. MAHTAVA SÄÄ, joka sai puolet hääjärjestelyhuolista tiehensä