Guest kaamos

Mikä häiden järjestämisessä yllätti sinut?

107 posts in this topic

Se yllätti eniten, että stressasin ihan tosi vähän koko järjestelyistä ja sain silti organisoitua asiat aika hyvin ihan itse ilman muiden apua. Varaukset kirkkoon, juhlapaikkaan jne hoituivat helposti. Väsäsin koristeet, kutsut ja ohjelmat yksin (ja se oli jopa kivaa). Tiesin, että kaasolla (ainakin toisella heistä) meni energiaa polttareiden järjestelyyn, joten en halunnut liiaksi vaivata heitä.

Mitään minuuttiaikataulua en halunnut eikä sellaista ollutkaan. Ehkä paras yllätys oli se, kuinka hienosti bm osasi pitää ohjat käsissään itse juhlapaikalla.

Yllätyin itse siitä, että häiden alusviikolla aloin stressata ulkonäköön liittyvistä jutuista - olin epävarma puvusta, kampauksesta, koruista, meikeistä... Tykkään tälläytyä juhliin ja yleensä olen luottavainen makuni suhteen, enkä ollut tajunnut että häihin voisi liittyä sellaisia ulkonäköpaineita. Hääpäivänä en tykännyt kampauksestani yhtään, mutta juhlat olivat niin ihanat, ettei se oikeastaan edes häirinnyt. Nyt puolisen vuotta myöhemmin katson hääkuvia ihan tyytyväisenä. Kampaus ei ehkä ollut täydellinen, mutta näytän silti nätiltä ja onnelliselta. Häistä jäi ihanat muistot ja se on pääasia.

Samoja juttuja kuin edellä: miten helppoa järjestäminen loppujen lopuksi on, miten paljon rahaa uppoaa ihan käsittämättömiin pikkujuttuihin ja miten loppusuorallakin on vielä vaikka mitä tekemistä... Lisäksi olen yllättynyt siitä, miten paljon avustajamme ovat valmiita tekemään ihan omasta vapaasta tahdostaan (itse en olisi kehdannut nakittaa läheskään kaikkea) ja toisaalta miten huonosti jotkut lukevat hääkutsun mukana lähetetyt lisätiedot (meiltä on tähän mennessä kyselty mm. jokseenkin selvästi informoituja lahjatoiveita ja ajo-ohjeita)!

Suurimmat yllätysten aiheet olivat: valtava rahanmenoa ja stressi! Lisäksi häissä on pirunmoinen järjesteleminen..ei sitä ennen uskonutkaan! Mutta niin ihanaa silti. :-X

Istumajärjestyksen suunnittelemisen sietämätön vaikeus!!!

Ja vieraslistan pitäminen kun kaikilla oli omia mielipiteitä siitä, keitä piti kutsua... :angry:

Lopulta myös se, että kaikki meni juhlapäivänä täydellistäkin paremmin eikä missään ollut ongelmia. :-X :-X

Eniten yllätyin ehkä rahanmenosta; ostelin pitkin matkaa "kaikenlaista pientä" ja lopulta huomasin, miten monta sataa näistä píkkuostoksista kertyikään. Eli kannattaa olla tarkkana.

Toiseksi; yllätyin siitä kuinka paljon häiden järjestäminen muistuttaa ihan mitä tahansa muuta järjestelyä. Eli jos ei ole hyvä siinä, kannattaa pyytää apua.

Kolmanneksi; Yllätyin siitä, miten pieniä asioita loppupelissä monta yötä miettimäni paikkakortit ja muut sälät loppujen lopuksi vieraille ovat. Ne ovat vain paikkakortteja ja muita sälää, jotka unohtuvat pöytään tai ne taitellaan lennokeiksi.

Neljänneksi; yllätyin siitä, miten mukana vieraat ovat, jotta häät onnistuisivat. Se tuntuu olevan sellainen yhteinen puserrus, tai päiväuni.

Jälkisiivouksen suuruus yllätti, vaikka meidän ei tarvinnut kuin kerätä omat tavaramme ja koristeet matkaan juhlapaikasta sillä paikan puolesta oli siivous. Silti koko seuraava päivä meni järjestellessä kaikenlaista...

Järjestelyt ja askartelut menivät siinä tehdessään. Yllätyin ehkä siitä kuinka paljon jouduin itse tekemään. Mulla oli 3 kaasoa (kaikki vuosikausia hyviä ystäviä) ketkä eivät osallistuneet mihinkään. Heillä oli aina selittämistä (minulla kesäloma silloin olen ulkomailla, olen jumpassa, uimassa, poikakaverin kanssa jne).

Olin ostanut joka puolelta pikkutavaroita mitä piti kasata ym. järjestelyitä hoitaa. Tein siis kaiken itse (sulho auttoi kyllä aina voidessaan).

Muistakaa siis että yllätyksiä saattaa tulla juuri siitä kuinka paljon on tekemistä ja aika rajallinen :D

Suosittelen tekemään ja suunnittelemaan asiat sillä varauskella että joutuu ehkä tekemään iste suuremman osan.

Minä yllätyin siitä, kuinka häiden muutama viikko ennen häitä (kun kaikki oli jo järjestyksessä)sukulaiset aktivoituivat keksimään hääohjelmaa tyyliin: "hommataan taikuri" ja "kaadetaan pieni metsällinen koivuja koristeeksi". Samoin tuntui, että minusta tehtiin prinsessamorsian, jonka pitäisi vain istuskella kädet ristissä, kun muut järjestää. Mikä olisi ollut ihan kiva, SILLOIN kun asiat piti sopia ja järjestää, eikä enää sitten, kun kaikki on jo valmiiksi päätetty ja ainoa joka tietää, mitä tulisi tapahtua on minä. Suosittelen naimisiin menoa kaukomailla hiekkarannalla. :girl_haha:

Yllätyin siitä että jouduin pisteeseen jossa stressasin serviettien väristä. Ihan oikeesti.

^Vähän samaa sarjaa mullakin, paitsi lautasliinat tuli talon puolesta niin ei tarvinnut niistä stressata ;) Mutta siis se, miten paljon kaikista pikkujutuista otti kuitenkin stressiä, vaikka etukäteen oli puhuttu ettei yritetäkään mitään ihmeellistä. Lisäksi yllätti se, miten paljon askarteluun meni aikaa vaikka ei sitäkään pitänyt ensin edes tehdä... Helposti vaan lähti mopo käsistä :girl_smile:

Eniten yllätti se, miten "helppoa" häiden järjestäminen loppupeleissä olikaan. Tietysti aikaa oli reilu vuosi, joten matkan varrella tuli koko ajan tehtyä jotain pientä eikä mitään kertynyt viimeisille päiville. Mutta kaikki askartelut ynnämuut menivät helposti, vaikka normaalisti inhoan näpertelyä kun kädenjälkeni ei itseäni meinaa millään miellyttää. :girl_blum:

Yllätyin siitä, että vaikka vanhemmat ja muut sukulaiset tiesivät, että emme välitä perinteistä, niin silti he kyselivät kovasti niiden kliseisimpien juttujen perään. Taisi eräällekin mummolle olla karvas pettymys, kun häävalssia, eikä muutakaan tanssia ollut. Toisaalta toivon, että vieraat huomasivat, että myös ilman niitä kuluneimpia ohjelmanumeroita saadaan aikaan hauskat ja menevät häät.

Lisäksi yllätti se, kuinka hyvä ratkaisu ravintolahäiden järjestäminen oli. Lähes kaikki järjestelyt hoituivat ravintolan puolesta ja meidän ja vieraiden tarvitsi vain saapua paikalle. Miljöö oli myös niin kaunis jo itsessään, että juhlatilaa ei tarvinnut koristella mitenkään. Olisinkin lähinnä ollut harmissani, jos olisin käyttänyt tuntikaupalla aikaa jonkin sortin pöytäkoristeiden näpräämiseen, kun niitä ei todellakaan tarvittu.

Siinä tarvitsee avukseen kylällisen ihmisiä.

Sitä helposti stressaa pienistäkin jutuista. Mutta huomasin että periaatteessa häät voisi järjestää muutamassa viikossa, mikäli kirkot ja juhlapaikat ja valokuvaukset olisi varattu ajoissa. Tuntui että suuri osa jutuista me tehtiin viimeisinä päivinä ennen häitä. Ne olivatkin työntäyteisimmät päivät häiden järjestelyssä.

Lisäksi yllätti se, kuinka hyvä ratkaisu ravintolahäiden järjestäminen oli. Lähes kaikki järjestelyt hoituivat ravintolan puolesta ja meidän ja vieraiden tarvitsi vain saapua paikalle. Miljöö oli myös niin kaunis jo itsessään, että juhlatilaa ei tarvinnut koristella mitenkään. Olisinkin lähinnä ollut harmissani, jos olisin käyttänyt tuntikaupalla aikaa jonkin sortin pöytäkoristeiden näpräämiseen, kun niitä ei todellakaan tarvittu.

Meillekin on tulossa ravintola (hotellin ravintolassa), joten ei tarvitse kamalasti itse askarrella. Eika tartte (toivottavasti) stressata kovin paljoa, kun henkilokunta on kuitenkin tottunut isojen juhlien jarjestamiseen :)

Mut yllätti se kuinka paljon pientä tehtävää oli. Suuret linjat suunnittelin jo hyvissä ajoin, mutta en osannut odottaa sitä stressin määrää mikä järjestämisestä oikeasti tuli. Kauheasti asioiden varaamista, miettimistä, aikataulujen yhteensovittelua, stressaamista onko kaikki varmasti varattu ja hoidettu jne. :girl_sigh:

Olen edelleenkin sitä mieltä, että en tule enää koskaan järjestämään häitä. Ihan liian työlästä mulle. :girl_blum:

^Vähän samaa sarjaa mullakin, paitsi lautasliinat tuli talon puolesta niin ei tarvinnut niistä stressata ;) Mutta siis se, miten paljon kaikista pikkujutuista otti kuitenkin stressiä, vaikka etukäteen oli puhuttu ettei yritetäkään mitään ihmeellistä. Lisäksi yllätti se, miten paljon askarteluun meni aikaa vaikka ei sitäkään pitänyt ensin edes tehdä... Helposti vaan lähti mopo käsistä :girl_smile:

Ihan samaa mieltä. Ja toivottavasti nämä olivat viimeiset häät jotka järjestän.

Niiden järjestämisen helppous! Okei, pientä tekemistä oli viimeisillä viikoilla aika reippaasti, mutta silti to-do-lista oli jo torstaina viimeistä tekemistä myöten yliviivattu :o Meillä taisi olla myös matkassa reippaasti tuuria, koska kaikki suunnitellut asiat sujuivat hääpäivänä niin kuin ne oli meinattu. Kaikki asiat saatiin ajoissa hoidettua, mitään etukäteen sovittua ei peruttu tms.

Mulle jäi pelkästään positiivinen fiilis :)

meillä häihn on vielä aikaa vajaat kaksi kuukautta mutta vastaan silti:

eka yllätys olis se miten paljon pikkujutuista tulee rahanmenoa, en ole edes kaikkia vuodenvarrella ostamiani pikkuasioita uskaltanu budjettiin laskea, lisäksi vielä hiusten väri+leikkaus, hammaslääkäri, yms. jutut jotka pitäis hoitaa muutenkin mutta häät antoi sen potkun persauksiin että pitää oikeesti saada hoidetuksi.

lisäksi yllätyin siitä että vaikka olen aina kaikille sukulaisille sanonut etten mene naimisiin koska siinä ei ole mitään järkeä niin silti edes isovanhemmistani ei ole kuulunut mitään vaikka kutsut ovat olleet perillä kohta kuukauden. en siis päässytkään yllättämään :girl_mad:. ja se että koska en ole ajatellut meneväni naimisiin niin en ole ikinä häistä haaveillut, mutta nyt kun olen alkanut järjestää juhlia niin tiedän silti tarkaan miten haluan asioiden menevän.

olen myös yllättynyt siitä miten helppoa minun oli pitää tieto häistä ja kaikki suunnitelmat salassa kaikilta muilta paitsi sulholta ja kaasolta yli puoli vuotta, äiti, isät, sisarukset saivat tietää vasta pari viikkoa ennen kun kutsut meni postiin ja muut vasta kutsujen myötä, työkaverini eivät tiedä vieläkään.

lisäksi meidät molemmat yllätti bestmanin negatiivisuus, on kyllä suostunut, mutta ei paljon muuta, tuntuu ettei häntä kiinnosta koko aihe ollenkaan.

ja vielä viimeisin yllätys, olen yllättynyt siitä kuinka vähällä tekemisellä häät järjetää, luuluin sen olevan vähintään vuoden kokopäivätyö ja stressi mutta voisin jo nyt alkaa suunnitella seuraavia häitä vaikka ei ensimmäisetkään ole vielä olleet, tiedän että viimeinen viikko on varmasti työntäyteisin, mutta uskon että siitä selvitään hyvin.

Yllätyin siitä, miten helppoa kaikki oli! Hääjärjestelyt tehtiin kaikki neljässä kuukaudessa. Tosin häät olivat helmikuussa eli sesongin ulkopuolella, joten pitopalvelun, juhlatilan ym. varaamisessa ei ollut ongelmia.

Mutta jokatapauksessa se helppous yllätti. Luulin, että olisi stressannut paljon enemmän. Minulla ei edes ollut kaasoa, vaan tein käytännössä kaikki askartelut ja näpertelytkin yksin.

Niiden järjestämisen helppous! Okei, pientä tekemistä oli viimeisillä viikoilla aika reippaasti, mutta silti to-do-lista oli jo torstaina viimeistä tekemistä myöten yliviivattu :o Meillä taisi olla myös matkassa reippaasti tuuria, koska kaikki suunnitellut asiat sujuivat hääpäivänä niin kuin ne oli meinattu. Kaikki asiat saatiin ajoissa hoidettua, mitään etukäteen sovittua ei peruttu tms.

Mulle jäi pelkästään positiivinen fiilis :)

Lähestulkoon sama täällä. Kaikki sujui hyvinkin helposti ja koko hommasta jäi päällimmäiseksi positiivinen fiilis.

Täälläkin yllätyin siitä, miten vähällä stressillä häistä selvittiin muutaman kuukauden valmisteluajalla. Häämme tosin olivat pienehköt ja juhlapaikka hoiti koristelut, tarjoilut yms., joten itselle ei jäänyt niin paljon käytännön töitä. Tietenkin hääkarkkien, paikkakorttien ja ohjelman teko ja yms. piti itse tehdä tai päättää, mutta oli kiva vaan viedä edellisenä iltana hääpaikkaan kaikki tykötarpeet ja antaa hääpaikan hoitaa kaikki siitä eteenpäin. Tosin pieni kontrollifriikkeys meinasi siinä iskeä, joten piti vain pakottaa itseä luottamaan siihen, että paikka osaa hoitaa asiat ammattitaidolla (ja niin tekivätkin). Kuitenkin mielestämme oli parempi maksaa ennemmin ekstraa kuin velvoittaa kaikkia läheisiä auttamaan viime hetkellä esim. tilan järjestämisessä tai loppusiivouksessa häiden jälkeen. Vieraammekin saivat siten keskittyä pääasiassa juhlasta nauttimiseen (ohjelmassa ja lahjapöydässä tosin oli joillakuilla vastuita).

Ehkä suurempi yllätys oli kuitenkin se, että pystyin nauttimaan niin paljon itse häistä ja morsiamena olosta läheisten ihmisten ympäröimänä ja siitä järjestelystäkin, vaikka olin haaveillut aiemmin maistraattihäistäkin pienimuotoisen illallisen kera. Silti olen iloinen siitä, että ihanat häämme ovat nyt kaunis muisto, eikä enää edessäpäin oleva järjestettävä asia. :)

p.s. Se on kyllä totta, mitä jotkut edellä kommentoivat, että rahaa tulee menemään monenlaisiin pikkujuttuihin ja vähän isompiinkin - kuitenkin jos ajattelee menevänsä vain kerran naimisiin ja oma rakas on tärkeämpi kuin itse häät, niin miksei sitten satsaisikin siihen, että päivästä tulee ikimuistoinen.

Niinkuin edellisetkin on sanoneet;

Juhlapaikan valinnalla oli todella väliä, ammattitaitoiset ihmiset hoitivat

kaikki juhlapaikkaan liittyvät järjestelyt moitteettomasti ja heihin kannatti luottaa.

Meidän ei tarvinnut stressata mistään päivän aikana ja saimme vaan olla.

Ihmettelin myös kovasti sitä kuinka päättäväinen loppupeleissä itse olen. Tiesin mitä halusin

en jahkailut ja vaihdellut mitään, toisin kuin kuvittelin ;)

Häät on siis helppo järjestää kun tuntee itsensä ja oman makunsa, siihen kannattaa ehdottomasti luottaa.

Lisäksi yllättävän vähällä koristelulla tilasta saa tyylikkään, meillä oli pöydissä kapeat kukkamaljakot, paikkakortit ja

kankaisia ruusunterälehtiä sekä tietysti astiat ja servetit. Kattaus oli silti näyttävä ja myös vieraat sitä kehui, joten ei

pikkukrääsään välttämättä tarvitse hirveästi tuhlata.