Jump to content
Naimisiin.info

Menkat hääpäivänä


Isabelleza

Recommended Posts

Heipä hei "rouvasimmeiset"!  

Omat hääni lähestyvät ja mieltäni painaa huoli menkkojen sattumisesta hääpäiväksi. Koska en käytä mitään hormonaalista ehkäisyä, on menkkojen siirtäminen pois laskuista. Kaipaisinkin nyt kommentteja,kokemuksia ja vinkkejä siitä, miten selviytyä hääpäivästä menkkojen aikaan (esim. vessassa käyminen, mekon pysyminen tahrattomana (!) yms.).

Oman ongelmansa asiaan tuo vielä se, että ihoni kukkii aikalailla menkkojen aikaan. Lisäksi päätä, selkää ja vatsaa särkee, mutta noista selviän toki särkylääkkeellä.

Mutta miten on, selviytyykö menkoista ja häistä yhtä aikaa hengissä?  

Link to comment
Share on other sites

Kuukautisia vois siirtää, vaikka et hormonaalista ehkäisyä säännöllisesti käyttäisikään. Eli mars gynelle!  

Link to comment
Share on other sites

Kyllä siitäkin selviää! (terveisin yksi häitään pahimman vuotopäivän aikaan juhlinut)

Kyllä otti kovasti päähän kun huomasi, että juuri sillä tavallahan ne kuukautiset alkaa, että pahin päivä sattuu hääpäivälle. Mutta turha siitäkään oli mitään stressiä ottaa. Tuplavarmistus vaan tamppooneilla ja siteillä niin ei mitään hätää  

Tietty piti aina muistaa käydä vessassa tarpeeks usein ym ettei vaan pääsis tuleen läpi, mutta ei siitä loppujen lopuks mitään vaivaa ollut. Kyllä se päivä ihan yhtä kiva oli näinkin!

Mulla tosin oli sellanen puku, että vessassa käyminen ym onnistui helposti yksinkin. En sit tiiä mikä ois ollu tilanne jos ois ollu paksut tyllihameet tai vanteet.

Itse en haluaisi tällaisen takia ainakaan ruveta mitään hormoneita napsimaan kun ei ne muutenkaan hyvin sovi. Eli hyvin se päivä sullakin varmasti sujuu!

Link to comment
Share on other sites

Täällä myös yksi, kenellä mitä todennäköisemmin puolukkapäivät osuu hääpäiväksi... Ei siinä muuten mitään, mutta kivut on usein tosi kovat...

Link to comment
Share on other sites

Kuukautiset voi siirtää siirtopillereillä, reseptin saa lääkäriltä (yleislääkäri käy, ei ole pakko käydä gynellä). Jos et innostu siirtämisestä, niin harkitse kuukuppia: jos vuotosi ei ole tosi runsasta, niin kuppia ei todennäköisesti tarvitsisi tyhjentää kertaakaan hääjuhlan aikana.

Link to comment
Share on other sites

Minä selvisin häistäni ihan hyvin kuukautisten kanssa. Kipuihin auttaa särkylääke, ja mitään tahraantumisongelmaa ei ollut vaikka mulla oli laaja helma mekossa ja vannealushameet ja kaikki.

Haluan myös huomauttaa, että kaikille ei edes sovi hormoonien avulla kuukautisten siirtäminen.

Link to comment
Share on other sites

Haluan myös huomauttaa, että kaikille ei edes sovi hormoonien avulla kuukautisten siirtäminen.

Juu, en niin ajatellutkaan. Yleisesti vaan tuntuu leijuvan ilmassa sellainen käsitys (yläasteen käytävillä, myönnetään), että kuukautisia voi siirtää vain jos käyttää hormonaalista ehkäisyä.

Link to comment
Share on other sites

Minulle eivät siis oikeasti sovi mitkään hormoonipohjaiset ehkäisymenetelmät, joten menkkojen siirtäminen ei kohdallani onnistu. Toivon vain nyt kovasti, että häästressi pitkittäisi menkkojen alkamista sen verran, että selviäisin hääpäivästä "puhtain pöksyin".  

Link to comment
Share on other sites

Kokeilkaa ihmeessä kuukuppia! Pakko mainostaa, kun elämä sen kanssa on vaan helpompaa  

Sitä voi pitää 12 tuntia kerrallaan.. eikä tarvii mitään tuplavarmistus side-tamponiviritelmiä.

Link to comment
Share on other sites

Kokeilkaa ihmeessä kuukuppia! Pakko mainostaa, kun elämä sen kanssa on vaan helpompaa  

Sitä voi pitää 12 tuntia kerrallaan.. eikä tarvii mitään tuplavarmistus side-tamponiviritelmiä.

Tääkin kyllä riippuu niin paljon vuodon määrästä... En mä pahimpina päivinä pysty kuukupinkaan kanssa noin pitkiä vaihtovälejä pitämään (tai siis nyt pystyn kun pillerit niukentaa vuotoa, mutta ennen hormoneja en pystynyt). Mutta muuten kyllä suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Kannattaa kuitenkin aloittaa harjoittelu viimeistään pari vuotoa ennen häitä, koska kupin opettelu vie jonkin aikaa.

Link to comment
Share on other sites

^ Vähän OT, mutta kuppiaiheeseen kuitenkin: mullakin on ekoina päivinä kupin kanssa kolmen-neljän tunnin vaihtoväli, mutta eipähän hiosta tai tunnu ikävältä.

Link to comment
Share on other sites

Apteekit myyvät, samoin useat ns. kehitysmaakaupat. Materiaalit vähän vaihtelevat. Hinnat pyörivät musta jossain muutamassa kympissä. Kuukuppikunta.net sivuilla löytyy paljon tietoa aiheesta, myös käyttäjäkokemuksia ja käyttövinkkejä! Rohkeasti tutustumaan siis

Lisäys: Sivuilta löytyy myös kattava lista eri läänien jälleenmyyjistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

helppo tapa on siirtää menkkoja esim. primolut nor merkkisillä pillereillä, saa normaalista terkkarista reseptin ja apteekista pillerit. eivät ole mitään ehkäisypillereitä vaan käytetään juuuri menkkojen siirtoon. Suosittelen, sillä itse siirsin näillä ja hyvin meni!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Mulla oli täsmälleen sama pelko viime vuonna näihin aikoihin, ja pahin mahdollinenhan tietty kävi toteen: eli menkat alkoi hääpäivän aattona. Enkä myöskään käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä silloin, eikä innostanut ruveta mitään pillereitäkään sen vuoksi popsimaan.

Alttarilla seistessä tietty hiukan jännitti, loistaako hameen takamuksesta punainen läikkä...mutta niin ei kuitenkaan tapahtunut. Eli vessassa käynti vielä ennen kirkkoon astelemista ja varautuminen uudella siteellä tai mitä nyt ikinä sitten käytätkään. Kyllä se siitä hyvin sujuu. Vaikka mulla "tilanne" on ohi, ei menkat hääpäivänä oikeastaan mitenkään haitanneet menoa. Tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

Mä kävin hakemassa gyneltä reseptin siirtopillereihin, kun menkat olis alkaneet juuri ennen häitä ja jatkuneet vielä häämatkalla. Näin jälkeenpäin voin sanoa, että kannattaa siirtää niitä menkkoja jo edellisessä kierrossa. Mulla ainakin oli menkkamaisia kipuja ja turvotusta siirtopillerien popsimisen aikaan (eli siis häissä ja häämatkan aikana), vaikka menkat pysyivätkin poissa.

Link to comment
Share on other sites

Mä kävin hakemassa gyneltä reseptin siirtopillereihin, kun menkat olis alkaneet juuri ennen häitä ja jatkuneet vielä häämatkalla. Näin jälkeenpäin voin sanoa, että kannattaa siirtää niitä menkkoja jo edellisessä kierrossa. Mulla ainakin oli menkkamaisia kipuja ja turvotusta siirtopillerien popsimisen aikaan (eli siis häissä ja häämatkan aikana), vaikka menkat pysyivätkin poissa.

Juu suosittelen tekemään noin! Jos ei ole aiemmin siirtonappeja popsinut, ei tiedä sivuvaikutuksista.. Ei kannata hääpäivän aikaan ensikertaa kokeilla.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli just pahin vuotopäivä hääpäivänä.

Käytin kuukuppia sekä varmuuden vuoksi ja mielenrauhan säilyttämiseksi vielä sidettäkin. Sekä kunnon särkylääkkeet.

Hienosti meni eikä häirinneet ollenkaan - paitsi sitten hääyönä. Mutta ehtiihän sitä myöhemminkin...  

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Mulla oli kans menkat hääpäivänä. Niiden piti alkaa aiemmin ja olla ohi ennen häitä, mutta toisin kävi. Olin lopettanut pillerit joitain kuukausia ennen häitä, niin kierron pituus silloin taisi vielä muokkautua, on nimittäin nyt pidempi kuin ennen häitä. En viitsinyt alkaa siirtelemään, koska pillerit lopetin jälkikasvun toivossa.

Ihan hyvin meni, taisi runsain päivä olla päivää ennen, ja hyvin selvisin vessassa yksin tyllin ja vannehameenkin kanssa. Vähän taisin olla kipeä kuitenkin.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä kuukuppi pelastaa! Sillä voi mennä huoletta kuusikin tuntia. Ok, ehkä ekana/tokana päivänä, jos on runsas vuoto, niin 4-5 tuntia menee heittämällä eli tuplasti sen, mitä kykenee räteillä tai tamponeilla kärvisteleen. myähempinä päivinä 7-8 h. Muutenkin loistovehje, ei oo mitään niitä sivuhaittoja, mitä räteillä ja tamponeilla. Rahat säästyy eikä tarvi jännittää. Voit varmistaa pikkarinsuojalla, jos se rauhoittaa mieltä, mut hiostavia ja haisevia rättejä tai limakalvoja kuivattavia tamponeja ei kantsi hääpäivänäkään harrastaa, kun siistimpiä ja miellyttävämpiäkin keinoja on.  Oon ite käyttänu kuukuppia jo pari vuotta enkä luopuis mistää hinnasta. Paras keksintö sitten polkupyörän. Vapauttaa kummasti. Suomalaisia versioita valmistaa einakin Lunette. Googleta se ja kato sit vielä www.kuukuppikunta.net, jos haluat lisätietoa. Kantsii reenata käyttöä, että tottuu siihen. Kohta sen olemassolon jo unohtaakin. Ihan oikeasti!

Link to comment
Share on other sites

Onko mitään tietoa siitä voiko kuukautisia siirtää hormoneilla jos käyttää jo hormonikierukkaa? Vai meneekö kroppa ihan tuhannen sekaisin? Mulla on himmelin kanssakin n. 4-5 pv menkat joista tosin vain yhtenä tai kahtena päivänä tarttee ihan kunnon sidettä. Mut toi ihon kukkiminen ja kivut on se suurempi ongelma, mitä ei haluais noin tärkeänä päivänä potea.. Iho osaa mennä tosi huonoon kuntoon, vielä stressi siihen päälle niin jään peiton alle murjottamaan hääaamuna

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mulla on Primolut N keltarauhashormonikuuri odottamassa. Huomenna pitäisi aloittaa. Olisi saattunut hääpäivälle juuri turvotus/naamankukkimispäivä. Ei mua sinänsä menkat häiritsisi (kuukuppi siis käytössä täälläkin :D ), mutta tiettynä hetkenä kiertoa alamasu turpoaa ja leuka kukkii, joten siirrän. Vähän jännittää. En kuitenkaan vuosikausiin ole mitään hormoneja syönyt. Toisaalta, mulle ei pillereistäkään tullut mitään sivuvaikutuksia, joten toivottavasti tästäkin siirrosta selviän tuskitta :mellow:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Täällä on menkat kanssa tiedossa hääpäivänä.. Sain lekurilta Primolut Nor-pillerit siirtoa varten ja koska häihin on vielä reilut 3kk olisi seuraavat menkat otollinen hetki siirtää, jolloin mahdolliset sivuvaikutukset eivät olisi itse häissä. Mutta, mutta.. olen nyt pitkällä aikavälillä pudottanut painoa muutaman kilon, enkä haluaisi pillereitä popsimalla näitä paria kiloa takaisin.. Kaiken lisäksi minun pitäisi se 14 päivää niitä syödä, että siirto ulottuisi tarpeeksi pitkälle. Onko kokemusta, miten nämä pillerit vaikuttavat läskin kertymiseen???

Link to comment
Share on other sites

Kuukautisia vois siirtää, vaikka et hormonaalista ehkäisyä säännöllisesti käyttäisikään. Eli mars gynelle!  

Eikä tartte mennä ees gynelle, mulle riitti ku iha yleislääkärillä kävin hakee reseptin :girl_smile: Todellakin kannattaa siirtää niitä menkkoja, itte tein juuri niin, eikä tarvinnu kärsiä hillopäivistä elämän onnellisimpana päivänä :girl_wink:

Muoks. Söin kans Primolut Nor -pillereitä, ja mulle ne ei aiheuttanu minkään valtakunnan sivuvaikutuksia, vaikka siirsinkin menkkoja vasta ekaa kertaa sillon häiden alla. Siirsin niitä vielä seuraavat kaks viikkoa häämatkallakin, ja elämä oli oikein auvoista :girl_wink: Eli ei ne välttämättä vaikuta yhtään mitenkään :girl_sigh:

Muokattu: , käyttäjä: goldfish
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...