Jump to content
Naimisiin.info

Äidin ja morsiamen toiveet ristissä


Liljasi

Recommended Posts

Meillä myös äidin kanssa vääntöä. Minä ja sulho halutaan hyvin simppeli ja lyhyt vihkiminen juhlapaikalla, mutta äidin mielestä pitäisi mennä kirkossa. Itse kun menivät aikoinaan maistraatissa ohimennen... Tästä nyt on kiukuteltu puolin ja toisin jo vuoden verran. Mutta, häät ovat meidän, ei äitini. Toki olen hänen mielikseen tehnyt muutaman myönnytyksen (pappi vihkii yms). Katotaan kun häitä aletaan ihan tosissaan järjestämään niin tuleeko lisää erimielisyyksiä... Häät maksamme kokonaan itse. Anoppia ei ole, joten siltä suunnalta ei ole sanottavaa.

 

Kokeile löytyykö jokin kultainen keskitie edes johonkin asiaan? Kurjaahan se on jos jomman kumman juhla menee murjottaessa (siinä sivussa muidenkin)...

Tsemppiä järjestelyihin!

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni teidän ei kannata ottaa äidiltä rahaa vastaan tuossa tilanteessa. Jos otatte, paine ravintolahäihin ja kaikkeen muuhun on suurempi.

 

Luulisin, että teillä on mielikuvakuilu. Kysy äidiltäsi, miksi hän haluaa ehdottomasti hienot ravintolahäät. Mitä se tarkoittaa hänelle? Ehkä hyvää ruokaa hienoissa puitteissa? Kyllähän hirsimökitkin voivat olla hienoja ja mikäs sen hienompaa kuin suomalainen luonto! Ja paikalle saa vaikka millaisen jamieoliverin jne. Ehkä hän luulee, ettei "mökkihäihin" pukeuduta juhlavaatteisiin, vaan että kaikki lompsivat verkkareissa ja tarjolla on makkaraa.

 

Mitä vihkimiseen tulee, luulisi hänen jo hyväksyneen sen, ettet ole uskossa. Ja tajuavan, että jos ei ole uskossa (kuulu kirkkoon), ei voi myöskään siellä avioitua. Monella "äiti-ikäisellä" on se tietty käsitys maistraattihäistä (monelle tulee mieleen jotkut lounastaukohäät ettei tule äpärää), joten kerro hänelle millaisia ei-kirkolliset vihkimiset ovat nykyään.

 

Kysy äidiltäsi, eikö hän halua sinun olevan onnellinen omissa häissäsi. Äitisihän on jo saanut omat häänsä (luult), joten a. on saanut jo tehdä juuri niinku itse halusi > eikö sinulla ole sama oikeus? tai b. hän ei saanut haluamiaan häitä omasta äidistä/rahasta/aikakaudesta/ym. johtuen ja se harmittaa > eikö hän halua, että edes sinä saisit sellaiset häät, jotka haluat. ;)  Kysy myös, että ovatko äitisi sinulle "suunnittelemat" häät hänen mielestään "sinun/teidän näköiset" - kyllähän äitisi pitäisi sinut tuntea, millainen ihminen olet ja millainen on makusi (kirjoitit, että teillä on kovin erilainen maku, tietäähän äitisikin sen).

 

Ja mitä tulee tuttuihin, jotka muistuttelevat häidenne olevan äidillesikin tärkeä juhla, niin kysypä, että miksi. Pitääkö morsiamen/sulhasen äidin jotenkin patsastella häissä? Suomalaisessa hääkulttuurissa hääpari on se pääasia ja monen vanhemmat ovat ihan "vain vieraita". Että pitääkö tällaisten kommentoijien mielestä teidän häiden olla joku "äitishow"... (ja aiotteko oikeasti kutsua tuollaisia tyyppejä häihinne) Ei myöskään kannata antaa toisten olla noin mustavalkoisia, että "on törkeää, jos ei ota mielipiteitä huomioon", kyllähän mielipiteitä voi kuunnella ja jotain osia soveltaa juhliin. Eiköhän se ole tärkeämpi juhla sinulle ja sulholle, eikö ole tärkeämpää, että teillä on mukava olla ja että voitte suunnitella ja odottaa juhlia hyvillä mielin sekä muistella sitä jälkeenpäin onnellisina? Älkää antako periksi, muuten vietätte kurjia aikoja ennen häitä. Olette aikuisia ihmisiä ja luultavasti vietätte elämäännekin jo omalla tavallanne.

 

 

Anopeista on oma ketju: 

Kuinka paljon anopin sana painaa hääjärjestelyissä?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä suurimmat eroavaisuudet on siinä, että äitini haluaisi uskonnolliset ja alkoholittomat häät - noh, niitä meille ei tule miehen ollessa ateisti ja kyllä me ihan tykätään juhlia ystävien kesken niin, että voi sen pari lasia viiniä juoda. Meillä on niin eri näkemykset siitä, millaiset häät on täydelliset, etten viitsi juuri etukäteen hääsuunnitelmista puhuakaan. Sen verran olen jopa saanut myötäkaikua, että hääpuvun kankaan näyttäessä sain kuulla, että "susta tulee niin kaunis morsian". Ehkä se tästä. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Tämä ketju lienee lähimpänä tätä aihetta...

 

Oletin, että äitini ei alkaisi tuputtamaan omia mielipiteitään, sillä hän on yleensä luottanut minun harkintakykyyni ja tulemme hyvin toimeen. Mutta nyt, kun jo puoliksi olen päättänyt mikä juhlapaikka on mielestäni SE paikka, äitini alkaa kyselemään, että emmekö haluaisi sittenkin viettää häitämme äitini asuinpaikkakunnalla. Kyseessä on pienen pieni paikka, jossa asuin 8 vuotta ennen kuin muutin omilleni opiskelemaan. En koe kyseistä paikkaa erityisen läheiseksi itselleni, enkä halua naimisiin siellä. Lisäksi äitini, hänen miehensä ja pikkusiskoni ovat ainoat ihmiset jotka ovat häihin tulossa kyseiseltä paikkakunnalta. Eli sadasta vieraasta 3 asuvat siellä, ja ehkä 5 lisää asuu edes jotenkuten lähellä. KAIKKI MUUT asuvat ihan jossain muualla, suurin osa Turussa, jossa me tahtoisimme häämme viettää. Ja sitä paitsi äitini asuinpaikkakunnalle on todella huonot liikenneyhteydet, joten jos ei omista autoa (kuten melkein kukaan ystävistämme), sinne on tuskaa yrittää päästä (2-3 vaihtoa bussilla, junia sinne ei kulje). En kuitenkaan haluaisi hirveän kärkkäästi lytätä äitini ehdotusta, mutta... :/ Ainiin, ja äitini ei ole ilmeisesti aikeissa osallistua häiden maksamiseen. Hän on luvannut tehdä hääkakun, mikä tietysti helpottaa budjettia jonkin verran, mutta rahallisesti en odota apua.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...