Jump to content
Naimisiin.info

Vieraat, jotka eivät muista hääparia mitenkään?


SnowWhite

Recommended Posts

  • Replies 164
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tuntuu pahalta sekä morsiusparin että lahjan antaneiden puolesta jos joku käy rosmoamassa rahat  :( Meillä oli sovittu etukäteen että bestman tarkistaa kaikki kirjekuoret jotka lahjapöytään tulevat. Jos kirjekuoressa on rahaa/shekki, kirjoittaa pienellä kortin kulmaan summan ja laittaa rahat taskuunsa kaikki samaan kirjekuoreen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kyllä niitä varkaita liikkuu ihan joka paikassa ikävä kyllä....

Omissa häissäni hävisi hopeiset aterimet. Saimme mieheni suvulta tosi kauniit, hopeiset aterimet, jotka olivat omassa salkussaan. Häiden jälkeen kotona kun ihasteltiin lahjaa ihmeteltiin vähän kun salkkuun jäi tyhjät tilat yhteen paikkaan (kaikki aterimet olivat levyillä omissa koloissaan) ja kun varovasti kysyttiin anopilta että mitäköhän siihen kuuluisi, niin kävi ilmi että joku oli hääpäivänä nyysinyt kalaottimet (suuren hopeisen haarukan ja veitsen).  Tarkastettiin sekä juhlapaikan keittiö että pitopalvelun kanssa olisikos joku tarvinnut niitä, mutta ehei...poissa ovat edelleen.

Link to comment
Share on other sites

Niin olis kiva kuulla miten Tiuhiksen kävi. Minusta kyseessä on rikos ja sillä on omat seuraamuksensa.

Kun lukee tätä ketjua niin ei voi kun ihmetellä.. Itse emme seuraanneet mitä kukakin toi, mutta oletan että kaikki jotain toivat.

kaikki lahjakortit vieraat antoivat meille suoraan käteen ja me ne bm:n hoiviin.

Link to comment
Share on other sites

Voi apua. Toivottavasti Tiuhtis saatte lahjakorttinne takaisin ja varas ansionsa mukaan

Tästä ketjusta viisastuneena lienee syytä todellakin pyytää lahjapöydän haltijoita (minun toinen pikkusisko ja mieheni pikkusisko) olemaan varuillaan. Onhan se nyt kiva omat lahjat saada. Meille lahjapöytä tulee aulaan kaiken kansan nähtäväksi ja avecejakin iso määrä (kutsuttuja n.20).

Sen sijaan että vieraat jättäisivät lahjansa suoraan lahjapöydälle olen itse ajatellut sellaista systeemiä että jokainen kellä on lahja antavat sen suoraan meille ja näin ollen mahdolliset lahjakortit tulisivat suoraan mieheni povariin. Tämä systeemi ihan vaan siksi että minusta olisi kiva saada itse ne lahjat suoraan käteen tai että ne kierrätettäisiin meidän kauttamme eikä sillain kuin Suomessa (liekö muuallakin?) on tapana että vihkipari ei näe lähjoja ennen kuin seuraavana päivänä. Sillai saisi suoraan itse kiittää kutakin tietystä lahjasta. Monihan tuo häälahjaksi jotain omatekemää tai muuten erikoista.

Vieraat jotka eivät muista hääparia lahjalla ovat lienee aika harvassa. Kyllä minun mielestäni jokaisen tulisi muistaa vähintään kortilla hääparia elleivät pääse paikan päälle onnittelemaan. Me emme oleta vieraidemme tuovan lahjaa laisinkaan sillä laitoimme kutsuun että ei pakollinen. Lahjalista kyllä löytyy siitä kiinnostuneille. Täytyy kyllä todeta että itse en kehtaisi mennä häihin ilman lahjaa

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä betsman "vahti" Shekit ja rahat povariinsa niinkuin oli sovittu. Vieraat ymmärsivät asian todella hyvin, koska juhlapaikka oli paikalla jossa oli ohikulkijoita ja lämpimänä kesäpäivänä ovet oli pakko pitää auki, joten kuka vain olisi voinut kävellä sisään. Jokaisen vieraan korttiin kuitenkin bestman omatoimisesti kirjoitti että paljonko tuli. Tällä hän tahtoi varmistaa luottamuksen meille ja vieraille, jotka asiaa epäilivät.

Edit: Meillä oli lahjalista, mutta silti joku oli tuonut jälkiruokasetin (from S-market), jolla emme tee mitään ja joka päätyi muutossa suoraan kellariin. Mitään hajua ei ole kuka setin toi...

Link to comment
Share on other sites

Tosi ihanaa, että joku haluaa tuoda deitikseen häihin edellisillan hoidon. Kyllä siinä ystävien häät arvostetaan korkealle.   >:(

Meidän häissä mun sisko vastasi lahjapöydästä ja otti talteen setelit ja shekit kuorista. Ei me kyllä hetkeäkään ajateltu, että joku olis ne saattanut varastaa, haluttiin ne vaan talteen, etteivät epähuomiossa tipu lattialle ja katoa, kun vieraat lukevat kortteja.

Lahjat saatiin kaikilta vierailta, mutta kutsussa ei lukenutkaan, ettei lahjoja tarvitse tuoda.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Järkyttävää luettavaa!

Meillä lahjapöytää hoiti kaksi ihmistä. He ottivat vastaan kaikki lahjat, avasivat ne ihmisten näkyville ja merkkasivat pienillä tarralapuilla mikä lahja kuuluu mihinkin korttiin. Korttien taakse merkittiin rahasumma, jos joku oli sellaisella muistanut. Homma toimi hyvin ja musta oli ainakin kiva tietää mikä lahja on keneltäkin , ei arvon vuoksi vaan siksi, että joihinkin lahjoihin sisältyy sisäpiirin vitsejä ym. muita ajatuksia jotka eivät välttämättä olisi avautuneet muuten.

Link to comment
Share on other sites

Tästä nyt voidaan vetää herneitä nenuun.. Mutta Vivy- Rouvan mielipide on, että hääthän ovat läheisten ja sukulaisten kanssa vietettävä ihana juhla. Minkä päätarkoituksena ei ole lahjat eikä maallinen materia. Jos joku ei muista kortillakaan, onhan hänestä vieraana (toivottavasti) kuvia ja mahdollisesti vieraskirjassa muistoja. Itse en vaivaisi päätäni moisella, että miten jos joskus tulevaisuudessa menee sellasen kaverin häihin keneltä ei saanut mitään...Ostaako vai ei, muistaako vai ei? Jokainenhan meistä on oma persoonansa ja tekee itse valintansa muistamisen suhteen. Se, että nolostuuko tällainen ihminen saadessaan lahjan kenelle itse ei ole sitä laittanut, niin mitä sitä turhaa miettimään. Jos kavereita ollaan, eikö se pitäisi pystyä selvittämään puhumalla?

Tarkoitus ei ole loukata ny tällä ketään, kerroin vain OMAN mielipiteeni!

Vivy-Rouva

Link to comment
Share on other sites

Tästä ketjusta viisastuneena, bm saa kerätä rahat ja shekit jos sellaisia tulee, ja lahjapöytä päätyy loppuillaksi lukkojen taakse. Näin sinne ei ainakaan kukaan pääse varastelemaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Joo, tehtiin niin, että mies kävi jututtamassa sitä haaskaa, ei myötnäny mitään. Mies lähti sieltä, viimiset sanat haaskalle oli, että poliisit tulee sitten seuraavaksi jututtamaan.  

Seuraavana päivänä mun puhelin soi, ja haaska soitti. Pyyteli kovasti anteeks, selitti että oli niin kovassa kännissä, (ei ollu.) että meni sekasin. Lupasi lähettää lahjakortin takas, ja viime viikon tiistaina se sit tulikin.  

Että näin.

Link to comment
Share on other sites

Voi elämän kevät että voi olla nolo ja inhottava juttu! Ja ihan käsittämättömän noloa tälle henkilölle. Mahtava homma, että saitte lahjakorttinne takas!

Link to comment
Share on other sites

Meillä sovittiin lahjapöydän hoitajien kanssa menettelystä, että merkataan lahjat, kortit ja vielä varmistetaan numero pieneen vihkoon. Lahjapöydän hoitaja sitten jossain vaiheessa iltaa sujautti lahjakortit tms miehelle, eli ei lahjapöydän hoitajan tarvinnut koko iltaa huolehtia niistä.

Kannattaa näköjään todella varmistaa etenkin arvotavara, varsinkin jos juhlapaikka on julkinen. Meilläkin saattoi juhlatiloissa pyöriä muitakin, joten ihan turvallisuussyistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mutta erityisesti ilahdutti se, etta vaikka saamamme lahjat olivat menneet pankkisiirtoina, jokainen vieras oli kirjoittanut kauniin kortin ja omat onnentoivotuksensa meille. Korteista tein albumin ja sen selailu ilahduttaa ja muistuttaa juhlista varmasti viela vuosien jalkeenkin.  :)

Eli kylla jokaisen vieraan tulisi edes kortti tuoda haaparille, vaikkei lahjalla haluaisi/pystyisi muistamaankaan!

Sattui kylla niin, ettei eras vieras meita muistanut lahjalla eika kortilla, mutta pitakoon omana hapeanaan. Olihan han pitkan matkan tehnyt tullakseen juhliimme. Han toi hauskalla kaytoksellaan ja avuliaisuudellaan hilpeaa tunnelmaa juhlaan ja se oli tarkeampaa ja hienompaa kuin lahja.

Samoilla linjoilla. Myös meillä oli paria poikkeusta lukuunottamatta kaikilta kortti (myö häämatkatiliin osallistuneilta)ja kortit on nyt siististi laitettuna toisen hääalbumin lopussa. Ihania muistoja!

Ihmettelen ilman lahjaa tai edes korttia häihin saapuvaa vierasta. Kortin veisin, vaikka olisin ollut kuinka järjestelyissäkin mukana. Muuten en perusta korteista merkkipäivinä tms., minusta rahan tuhlausta. Häät ovat eri asia.

Link to comment
Share on other sites

Me kutsuimme vieraaksemme sulhasen lapsuuden ystävän ,joka on ollut jo pidemmän aikaa n.s. deegiksellä. Alkoholia siis hänellä kuluu eikä naisystävää tietenkään löydy ja hän potee siitä masennusta ym.  .... Emme siis odottaneet edes häneltä mitään lahjaa vaan pääasia oli , että hän tulee mukaan juhliimme eikä jää yksin kotiin murheineen. Yllätys olikin suuri kun juuri hän oli hankkinut sen kaikkein järkevimmän lahjan eli lahjakortit Stockmannille!!!  Vähän tapoja sentään voi olla  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Me emme toivoneet mitään lahjoja ja jos joku kysyi, niin sanoimme että emme tarvitse mitään. Meidän häihin oli siis täysin sallittua tulla ihan tyhjin käsin! Emmekä todellakaan loukkaantuneet vaikka ei ollut edes korttia! Meille tärkeintä oli, että läheiset ihmiset tulivat paikalle juhlistamaan meidän suurta päivää  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Meillä oli häissä miehen työpaikalta pariskunta(tunnemme siis ihan hyvin) ja he olivat tehneet itse 40 euron lahjakortin ja kortin. Sanoivat että eivät olleet muka löytäneet ehtineet nostaa rahaa siihen mutta voisimme joskus pyytää tuon summan tai ennen kuin lähdemme häämatkalle. Hauskaa sinänsä että naispuolinen oli ehtinyt edellisenä iltana tehdä huolellisesti "lahjakortin" valmiiksi. Aamulla kun ajoivat häihin oli matkalla montakin pankkiautomaattia...hääpaikan vieressäkin oli... emme ole vielä vuotta myöhemminkään mieheni kanssa kehdanneet pyytää tuota summaa, koska jotenkin tuntuu että se ei ole meidän tehtävä. Jotenkin anella, että voisitteko hei antaa jo sen neljäkymppiä.. mä en itse kehtaisi tehdä noin. Olisivat sanoneet että sorry meillä ei ole rahaa. (vaikka tiedänkin että kummallakin oli edellisenä päivänä tilipäivä. mutta silti. olisivat kertoneet suoraan.

Muutenkin tämä pariskunta tulee meille nykyään viikonloppuna juuri silloin kylään kun olemme syömässä(viikonloppuna laitamme aina paremmat eväät, kun on aikaa) ja alkavat huokailemaan isoon ääneen ,että on nälkä yms. Minä en kehtaa vieraanvaraisena olle tarjoamatta. Mul on sellanen periaate että voihan sitä ny tarjota...kieltämättä vaan ärsyttää koska ei kehdata miehen kans sanoa mitään kun ovat läheisiä työkavereita. Tehtiin samanlainen vastaisku kerran tälle pariskunnalle. Ei puhettakaan että olisivat kysyneet että maistuuko. jättivät ruoanlaiton muka kesken ja odottivat että lähdetään. Että on sitä ihme ihmisiäkin olemassa...

pakko oli avautua...

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli häissä miehen työpaikalta pariskunta(tunnemme siis ihan hyvin) ja he olivat tehneet itse 40 euron lahjakortin ja kortin. Sanoivat että eivät olleet muka löytäneet ehtineet nostaa rahaa siihen mutta voisimme joskus pyytää tuon summan tai ennen kuin lähdemme häämatkalle.

Jos pariskunta harrastelee muutoinkin tuollaista käytöstä kuten kerroit, niin minä kyllä maksaisin potut pottuina ja ihan piruuttani menisin sen kortin kanssa heille ja pokkana sanoisin, että "nyt me haluaisimme lunastaa tämän lahjakortin". Voi kyllä olla, että tas löytyy joku hyvä selitys miksei juuri nyt käy...

Link to comment
Share on other sites

Aivan uskomattomia kertomuksia tässä ketjussa! Kyllä meitä on totta vie joka junaan...  :o Mä pidän tuota lahjakorttien poiskeräämistä ihan tavallisena tapana, niin on toimittu meidän perheen isoissa juhlissa kautta aikojen. Ei niin, että epäiltäisiin pitkäkyntisiä, mutta onhan se ihan kiva, että jos ihmiset antavat suurehkojakin summia kuorissa, että ne ovat varmasti tallessa. Toisaalta, voisihan joku esim. heittää jonkun kuoren jotenkin vahingossa roskiin tai jotain. Koskaan ei voi tietää, kuten tästä ketjusta voimme lukea... Noh, kumminkin, parempi povarissa kuin pöydillä.

Tuo 40 euron "peri itse rahasi -lahjakortti" on koomisinta, mitä olen vähään aikaan kuullut!  ;D On siinä ollut teillä naurussa pitelemistä. Mutta uskon, että tuollaiset "yllätysvieraat" ottavat päähän viikonloppuisin. Meillä saattaisi kyllä tuollaisessa tapauksessa mennä ovikello epäkuntoon tai jotain...

Minusta ei tarvitse olla materialisti, jos vaatii, että häissä muistetaan vastanaineita. Jos rahaa ei ole, se ei ole mikään syy. Kyllä vähilläkin rahoilla saa ostettua vaikka pienen kimpun kukkia tai viinipullon, vaikka sitten halvimmasta päästä. Muistaminen on tärkeintä. 8-)

Link to comment
Share on other sites

niin, voisihan sitä jotenkin pienesti muistaa...vaikka itse keräämillä kukilla:) me ollaan miehen kans puhuttu että ei kehdata ees oikeen vittuillakseen pyytää sitä, kun tämä pariskunta loukkaantuu niin helposti...mieheni on vielä heidän "pomonsa"... pariskunnan miehinen osapuoli on minusta aika kateellinen kun ei itse ole päässyt oikein ylentymään ja sit mieheni pääsi(mikä on kovan työn tulosta:) joten sen takia ei olla kehdattu pyytää tota lahjaa...

Mutta, saattaahan olla että hekin vaikka menevät joskus naimisiin yms. on juhlia. Me ajateltiin mennä kans silloin vain syömään heidän bileisiin ilman lahjaa yms. katsotaan tajuavatko..vaikka onkin lapsellista tälläinen kostomentaliteetti niin silti.

Kaiken hauskan lisäksi, me muutimme juuri omaan taloon ja pariskunta tuli sit käymään ja puhuivat oikein isoon ääneen että " me meinattiin ostaa teille sitä ja tätä tuparilahjaksi yms yms" " niin milloin pidätte tuparit?

hmm. ollaan ukon kans ajateltu että pidetään vaan omalle porukalle eli siskot vanhemmat yms. ei mittään isompaa jaksa kun vauva tulossa ja mulla iso maha...saapa nähdä ostvatko kaikkea mitä olivat muka ajatelleet. Mielenkiinnolla odotan.

Me ollaan varmaan liian kilttejä sanomaan mitenkään ilkeästi kellekään, vaikka mieli tekisi. esim. kaaso pilasi häät ja yms. muuta mukavaa keksi tuhannen humalassa. en ole vieläkään viitsiny sanoa mitään, mutta enpä jaksa sen puoleen yrittää pitää yhteyttä...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En lukenut koko ketjua, mutta vastaan alkuperäiseen kysymykseen, voiko häihin tulla ilman lahjaa. Minusta jollain tapaa pitää muistaa, vaikka kortilla.

Meille itselle kävi eräissä häissä ISO moka. Kyseessä oli mieheni työkaverin erillinen "hääjuhla" pelkille työkavereille perheineen. Oltiin sovittu isomman porukan kanssa kimppalahjan ostosta. Ajattelimme ilman muuta, että se joka lahjan ostaa, hommaa myös kortin, ja laittaa siihen kaikkien nimet. No, kortti oli sitten jäänyt ostamatta. Ensimmäinen tullut porukka ojensi lahjan. Me oltiin myöhemmin tulleessa porukassa, ja tulimme siis ilman omaa lahjaa, kun olimme sen kimppalahjan kustannuksissa mukana. Hääparille taisi jäädä se kuva, että lahja oli vain ekaksi tulleelta porukalta ja meidän myöhempi porukka olisi tullut ilman pakettia  :(

Link to comment
Share on other sites

Itse tulee aina vietyä lahja ja kyllä tietysti on luonnollista hääparia jotenkin muistaa.

MUTTA.. Lähestulkoon kaikissa kutsuissa on aina korulauseet siitä, kuinka lahja ei ole välttämätön, tärkeintä on vieraitten osallistuminen, blaablaablaa. Meidän tulevissa häissä ainakin ihan tosissaan ajattelen näin, en vaan sano. Jotenkin on käsittämätöntä, että joku sitten vetää herneet siitä että joku vieras ei tuo mitään. Onhan se osallistuminen ja mukana juhliminen kuitenkin kivointa mitä voi hääparille lahjoittaa!

Link to comment
Share on other sites

Itse tulee aina vietyä lahja ja kyllä tietysti on luonnollista hääparia jotenkin muistaa.

MUTTA.. Lähestulkoon kaikissa kutsuissa on aina korulauseet siitä, kuinka lahja ei ole välttämätön, tärkeintä on vieraitten osallistuminen, blaablaablaa. Meidän tulevissa häissä ainakin ihan tosissaan ajattelen näin, en vaan sano. Jotenkin on käsittämätöntä, että joku sitten vetää herneet siitä että joku vieras ei tuo mitään. Onhan se osallistuminen ja mukana juhliminen kuitenkin kivointa mitä voi hääparille lahjoittaa!

Samaa mieltä kanssasi. Itse aion sanoa jopa lähimmille sukulaisille, että kalliiden lahjojen osto on kielletty. En halua, että pienellä eläkkeellä elävät vanhempani laittavat isoja summia lahjoihin, meillä on paljon enemmän rahaa kulutukseen, kuin vanhemmillani. Pieni muistaminen riittää hyvin, ja se että muistojen lisäksi saan napattua valokuvan jokaisesta vieraasta.

Link to comment
Share on other sites

Menee nyt vähän OT, mutta mun mielestä kaikkiin suurin juhliin (ja hyviin tapoihin) kuuluu lahjat. Se on kaunis tapa osoittaa muistamista ja periytyy ihan ammoisista ajoista asti.

On aivan ihanaa, että ihmiset tulevat paikalle ja että heillä on kivaa ja meidän tehtävämme on tarjota siihen mahtavat puitteet, hyvä ruoka yms. Vieraiden rooli on mielestäni myös selkeä: osoittaa hääparille, että he ovat tärkeitä - myös lahjan muodossa. Se on sitten ihan sama onko tuo lahja rahaa, tavaraa, itse tehty taulu, hassu kortti yms. Jotain persoonallista joka tuo esiin jotain antajastaan tai sitten jotain mitä hääpari on erikseen toivonut.

Minusta on ihan turha esittää parempaa ja sanoa, että tärkeintä on että ihmiset tulevat (ja nyt siis ei ole kohdistettu erityisesti kehenkään tässä ketjussa vaan tähän yleiseen suomalaisuuteen, että ollaan niin häveliäitä ja nöyriä). Minusta tärkeintä on toimia sen mukaan, että kaikille jää juhlatilaisuudesta lämpimät muistot - hyviä tapoja unohtamatta.

Ottaa meinaan päähän se, ettei saisi muka loukkaantua siitä jos joku antaa lahjaksi vanhan sukan. "Juu, tärkeintähän oli, että saavuitte paikalle."   :-X

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...